Regeling vervallen per 30-03-2018

Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving gemeente Bergen 2016

Geldend van 08-04-2016 t/m 29-03-2018

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving gemeente Bergen 2016

Hoofdstuk 1 Doel en opzet van het uitvoeringsprogramma

1.1 Inleiding

In dit uitvoeringsprogramma beschrijven we hoe wij onze toezicht- en handhavingstaken invullen. Met het vaststellen van dit programma voldoen wij aan de verplichting van hoofdstuk 7 van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Naast de Wabo-taken is een aantal aanverwante toezichtstaken opgenomen uit de Algemene plaatselijke verordening (Apv en Drank- en Horecawet).

Dit uitvoeringsprogramma bevat de doorwerking van de beleidsvisie 2014-2018 naar uren voor toezicht en handhaving. In de beleidsvisie zijn beleidsregels en kwaliteitscriteria vastgelegd. Ook is vastgelegd op welk kwaliteitsniveau wij onze taken uitvoeren. De beleidsvisie bevat dus de doelen die wij met Toezicht en Handhaving hebben. In dit stuk becijferen wij welke inzet daarvoor nodig is. Wij bezien daarmee of de geformuleerde ambities ook daadwerkelijk kunnen worden gerealiseerd.

Het programma geeft een beredeneerde verwachting van de noodzakelijke capaciteit. Daarbij zijn aannames gemaakt over aantallen en over de te verwachten tijdsbesteding. Dat is voor een deel subjectief; wij weten immers nog niet welke werklast er concreet moet worden weggewerkt, maar dat wil niet zeggen dat het ook willekeurig is. De gehanteerde uitgangspunten zijn gebaseerd op landelijke kengetallen en verder verfijnd naar de situatie in Bergen.

1.2 Werkwijze

Wij geven een korte verantwoording per taakgebied. We sluiten aan bij de “levenscyclus bebouwde en onbebouwde omgeving”, zoals deze is beschreven in paragraaf 2.2 van de beleidsvisie. Wij hebben voor elk van de fasen een urenraming opgesteld. Deze ramingen maken een onderscheid tussen de taakgebieden:

  • ·

    Bouw

  • ·

    Werken geen bouwwerken zijnde

  • ·

    Sloop

  • ·

    Monumenten

  • ·

    Brandveilig gebruik

  • ·

    Algemene plaatselijke verordening

  • ·

    Drank- en Horecawet.

In een verzamelstaat hebben wij vervolgens het overzicht gemaakt van de noodzakelijke uren per taakgebied. De gedetailleerde urenberekeningen zijn opgenomen in de bijlagen.

Voor de vergunninggebonden taken hebben wij een raming gemaakt van de verwachte aantallen aanvragen per activiteit in 2016. Daarbij hebben wij het aantal vergunningaanvragen van de eerste helft van 2015 en de cijfers uit het jaarverslag van 2014 als uitgangspunt genomen.

Bij de niet-vergunninggebonden taken leggen wij de toezichtfrequentie en het tijdsbeslag vast. In beide gevallen zijn wij uit gegaan van de risico-inventarisatie die als bijlage 1 bij de beleidsvisie Toezicht en Handhaving 2014-2018 zit. Daarop hebben wij de toezichtintensiteit zo nodig gecorrigeerd.

De verwachte gemiddelde tijdsbesteding per toezichtmoment hebben wij per taak bepaald. Daarbij is als toezicht gedefinieerd:

  • 1.

    reistijden naar en van de locatie waar toezicht wordt gehouden;

  • 2.

    inspectie ter plaatse;

  • 3.

    verslaglegging van de inspectie overeenkomstig de gemaakte afspraken;

  • 4.

    eventuele hercontroles;

  • 5.

    eventuele informerende correspondentie direct naar aanleiding van de inspectie;

  • 6.

    dossiervorming.

De toezichthouders leveren hun informatie zo aan dat de juridisch medewerkers er direct mee aan het werk kunnen.

Wij hebben een reservering van 10% opgenomen voor “onvoorzien”. Daarmee vangen wij pieken in de werklast en onverwachte werkzaamheden op.

Voor het becijferen van de beschikbare capaciteit gaan wij in alle gevallen uit van een gemiddeld aantal netto productieve uren van 1.496 per fte.

Handhaving is nooit een doel op zich, maar altijd gericht op het bereiken van de naleving van wet- en regelgeving door burgers en bedrijven. Door toezicht en handhaving wordt voorkomen dat door overtreding van een wettelijk voorschrift een gevaarlijke en/of ongewenste situatie ontstaat of voortduurt. Bij daadwerkelijk handhavend optreden gaat hiervan een repressieve werking uit; de overtreder wordt aangepakt en de onveilige of ongewenste situatie wordt ongedaan gemaakt. Toezicht en handhaving hebben ook een regulerend effect; burgers en bedrijven weten dat de gemeente optreedt tegen degenen die wetten en regels overtreden. Toezichthouders hebben daarbij een belangrijke voorlichtende rol. Daarnaast heeft toezicht houden en slagvaardig handhaven ook preventieve werking; aan de samenleving wordt duidelijk gemaakt dat de overheid de naleving van regels controleert en waar nodig daadkrachtig optreedt.

1.3 BUCH

Het maken van een uitvoeringsprogramma is een wettelijke taak en wordt dus door alle BUCH gemeenten gemaakt. Vanaf 2017 maken we één uitvoeringsprogramma voor de BUCH.

Hoofdstuk 2 Beheer van het grondgebied

Doelstelling:

Het behoud van een aantrekkelijke woonomgeving door zichtbaar te zijn en zowel preventief als repressief op te treden.

In deze fase controleren wij of het gebruik overeenkomstig de regels plaatsvindt.

Wij onderscheiden zes gebiedsdelen: woongebieden, winkelgebieden, bedrijventerreinen, het buitengebied, het beschermde dorpsgezicht en het strand. In onderstaand overzicht hebben wij de capaciteit voor dit toezicht becijferd.

Omschrijving gebiedsdeel

Aantal

Frequentie

Uren

Totaal

1. Woongebieden (m.u.v. centrum)

a. Bouwen

7

1

20

140

b. APV etc.

7

1

20

140

2. Winkelgebieden

a. Bouwen

3

1

20

60

b. APV etc.

3

4

20

240

3. Bedrijventerreinen

a. Bouwen

2

1

8

16

b. APV etc.

2

1

8

16

4. Buitengebied

a. Bouwen

1

3

24

72

b. APV etc.

1

3

24

72

5. Beschermd dorpsgezicht

a. Bouwen

3

2

6

36

b. APV etc.

6. Strand

a. Bouwen

21

2

2

84

b. APV etc.

1

48

8

384

7. Overige

a. Bouwen

160

2

3

960

b. APV etc.

502

2

2

2008

Totaal gebiedstoezicht

4228

Bouwen

1368

APV etc.

2860

Per gebied hebben wij daar een aantal uur voor geraamd, hetgeen in totaal op 4228 uur neerkomt. Wij hebben daarnaast onder “overige” een inschatting gemaakt van de uren die wij besteden aan het afhandelen van klachten, meldingen en handhavingsverzoeken. Het volledige overzicht staat in bijlage 1.

2.1 Bouwen

De bouwcontroleurs controleren elk gebiedsdeel één keer per jaar op illegale bouw en gebruik.

2.2 Apv

Het doel van handhaving in de openbare buitenruimte is de positieve beïnvloeding van het gedrag van de burger. Het uitschrijven van een proces-verbaal is geen doel op zich, wel het bewerkstelligen van een gedragsverandering: het terugdringen van zwerfafval, minder overlast door jongeren, het voorkomen van gevaarlijke verkeerssituaties als gevolg van fout parkeren en dergelijke. We streven naar preventief optreden. Door aanwezig te zijn en tijdig te waarschuwen willen de handhavers het aantal overtredingen in de buitenruimte beperken. De handhavers brengen overlastgevende en gevaarlijke situaties in kaart en registreren personen die overlast veroorzaken in ons registratiesysteem (SBA). Bij herhaling, onverantwoord gedrag en gevaarlijke/onveilige situaties wordt direct geverbaliseerd.

2.2.1. Parkeren

De werkzaamheden die vallen onder handhaving op het onderdeel parkeren bestaan uit twee onderdelen. Het grootste deel van de inzet is bestemd voor het uitvoeren van parkeercontroles. Deze worden uitgevoerd door een externe partij genaamd ‘P1’. Hierbij hoort ook het uitvoeren van de administratie. De inzet van P1 is primair gericht op controle in betaald parkeergebieden en daarnaast in vergunninghoudersgebieden. Op alle relevante tijdstippen (overdag, ’s avonds en in het weekend) worden door P1 controles uitgevoerd in betaald parkeergebieden en vergunninghoudergebieden. In blauwe zones en op gehandicaptenparkeren wordt door onze eigen Apv controleurs gecontroleerd. Door foutparkeerders te verbaliseren wordt de parkeerdruk in vergunninghoudergebieden en betaald parkeergebieden verminderd. Handhaving op het gebruik van de gehandicaptenparkeerkaart heeft als doel onrechtmatig gebruik te voorkomen en de juiste doelgroep daarmee te faciliteren.

2.2.2. Openbare orde

Hieronder vallen onder meer de volgende zaken: overlast in de openbare ruimte, vandalisme, horeca (terrassen en geluidsoverlast), illegale reclame, straathandel/venten, collecteren en flyeren. Belangrijk is dat deze overlast niet alleen repressief wordt aangepakt, maar ook preventief met behulp van zorg door mensen in contact te brengen met maatschappelijke instanties. Ook kunnen onze jeugdwerkers hier een rol in spelen.

Hoofdstuk 3 Voorbereidingsfase

In de voorbereidingsfase verlenen wij vergunningen op allerlei taakgebieden en beoordelen wij meldingen. Dit is een taak van het team Vergunningen en is dus niet in het programma voor Toezicht en Handhaving opgenomen. Incidenteel wordt een locatie door Toezicht en Handhaving beoordeeld als een vergunningaanvraag daartoe noodzaakt. In de programmering wordt daarmee geen rekening gehouden.

Hoofdstuk 4 Realisatiefase

Doelstelling:

Initiatiefnemers voeren hun werkzaamheden uit volgens de regels, zoals die zijn vastgelegd in wet- en regelgeving en vergunningvoorschriften.

Wij leggen in deze fase de nadruk op toezicht op (de voorschriften in) vergunningen en meldingen. Hieronder hebben wij de urenraming opgenomen voor deze controles.

Omschrijving taakgebied:

Aantal

Totaal

Taakgebied bouw < 100.000 euro

250

930

Taakgebied bouw > 100.000 euro

65

1503

Projecten

9

348

Taakgebied werken geen bouwwerken zijnde

6

45

Taakgebied sloop

118

32

Taakgebied monumenten

18

36

Taakgebied brandeilig gebruik

53

80

Taakgebied APV

10

10

Taakgebied Drank- en Horecawet

30

60

Totaal realisatiefase

2696

4.1 Bouw

Het toezicht op de bouw is verreweg de omvangrijkste taak in de realisatiefase (2696 uur).

Het overgrote deel van de aanvragen (250 stuks) zijn kleinere bouwplannen (< € 100.000). Wij voeren maar 1 à 2 inspecties per bouwwerk uit, maar het grote aantal vergunningen levert toch een flink tijdsbeslag op (930 uur). Daarnaast zien we dat het aantal grote projecten het afgelopen jaar sterk toegenomen is (65 stuks). Door de omvang van deze bouwprojecten besteden we hier veel tijd aan (1513 uur). Automatisch ligt onze focus in 2016 daarom op de grotere bouwprojecten.

Het toezicht op projecten neemt ook veel tijd in beslag, omdat dat vergunningen zijn die zich om allerlei redenen niet lenen voor een standaardaanpak. Bijvoorbeeld omdat het om samengestelde vergunningen gaat, die meerdere activiteiten omvatten. Of omdat het om bijzondere locaties gaat die extra toezicht vereisen.

In de programmering voor het toezicht reserveren wij 185 uur voor bijkomende werkzaamheden, zie bijlage 2. Een flink deel van dat werk bestaat uit het beoordelen van later aangeleverde gegevens, zoals bijvoorbeeld constructieberekeningen. Ook houden wij toezicht op duurzaam bouwen (28 uur).

We voeren de controles op de bouw conform het toezichtprotocol van de Vereniging Bouw- en Woningtoezicht. In 2015 hebben we onze focus gelegd op de veiligheid van galerijflats. Reden daarvoor was het ongeluk in Maastricht waarbij een aantal balkons zijn ingestort door betonrot. Vooralsnog staat er voor 2016 niet een zodanig project op de planning. Mocht daar in de loop van dit jaar verandering in komen, dan leest u dat in ons jaarverslag. Daarnaast hebben we geen uren beschikbaar voor bijkomende projecten vanwege de toename in grotere bouwprojecten dit jaar, zoals ook in het overzicht in paragraaf 7.1 op pagina 15 terug te vinden is.

4.2 Werken geen bouwwerken zijnde

Wij hebben in een aantal bestemmingsplannen een vergunningstelsel opgenomen voor werken, geen bouwwerken zijnde. Dit betreft vooral wegaanleg, de aanleg van vijvers en het leggen van kabels en leidingen. Wij verwachten niet meer dan vijf aanvragen waarvoor een bescheiden capaciteit (38 uur) is geraamd.

4.3 Sloop

Wij ramen in het programma 118 sloopmeldingen en -vergunningen waarvoor wij in totaal maar 32 uur toezicht reserveren. Omdat de risicovolle sloop door de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN) wordt uitgevoerd. Bij niet-risicovolle sloop doen we één controle.

Op 2 maart 2015 heeft de Rijksoverheid bekend gemaakt dat vanaf 2024 asbestdaken in Nederland verboden zijn. Dit betekent dat eigenaren van gebouwen met asbesthoudende dakbedekking deze voor die tijd moeten verwijderen. Op dit moment ligt er nog geen rol voor de gemeente om hier actief mee aan de gang te gaan. Eigenaren van asbestdaken zijn zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van asbest. De Rijksoverheid heeft aangekondigd dat er per 1 januari 2016 een subsidieregeling komt voor de sanering van asbest daken. In het kader van voorlichting zullen de toezichthouders eigenaren op de hoogte brengen van de komende wettelijke verplichting en de mogelijke subsidies.

4.4 Monumenten

Voor het toezicht op de monumentenvergunningen wordt rekening gehouden met 6 uur op jaarbasis omdat het vrijwel altijd kan worden gecombineerd met het toezicht op de bouw.

4.5 Brandveilig gebruik

Voor de beoordeling van nieuwe meldingen en vergunningen voor brandveilig gebruik is 80 uur geraamd. Het leeuwendeel van dit werk betreft vergunningen voor bedrijven waar nachtverblijf wordt verzorgd (hotels en pensions). In 2014 en 2015 hebben we de focus gelegd op de aanwezigheid van voldoende vluchtwegen, omdat dat in 2012 in het Bouwbesluit gewijzigd is. In 2016 liggen daar nog voldoende uitdagingen waardoor we onze focus in 2016 nog niet verleggen.

4.6 Algemene plaatselijke verordening (Apv)

Het toezicht op de Apv wordt met name in het gebruikstoezicht gehouden. Vandaar dat hier maar 10 uur voor is geraamd in de realisatiefase. Daarin worden adhoc zaken op gepakt.

4.7 Drank- en Horecawetgeving (DHW)

Naar verwachting worden jaarlijks 30 DHW-vergunningen verleend, waarvoor wij de inrichtingseisen controleren. Hier hebben we 60 uur voor geraamd. In 2014 en 2015 hebben we de focus gelegd op de ventilatie in de openbare ruimtes. Ook in 2016 leggen we daar de focus op omdat dit een belangrijk aspect is bij nieuwe vergunningen.

4.8 Strand

In 2016 houden wij geen toezicht op de verleende vergunningen voor de strandpaviljoens omdat nog geen enkel paviljoen conform vergunning staat. Dat komt omdat de paviljoens van het Hoogheemraadschap nog een jaar op hun huidige locatie mogen blijven staan, terwijl onze vergunningen al uit gaan van de nieuwe locatie. Ook houden we geen toezicht op de oppervlaktes omdat we door de afwijkingen qua locatie geen middelen hebben om daartegen op te treden; de paviljoens staan immers sowieso in strijd met hun vergunning. Vanaf 2017 moeten de paviljoens conform vergunning staan. Het Hoogheemraadschap gaat onderzoeken of de paviljoens überhaupt naar voren moeten. Zo niet, dan moeten wij de vergunningen aanpassen. Omdat de ondernemers nu niet weten waar ze aan toe zijn, treden we in 2016 niet handhavend op.

Hoofdstuk 5 Gebruiksfase

Doelstelling:

Gebruikers van gronden en bouwwerken gebruiken hun eigendommen conform de regels.

Wij controleren of het dagelijks gebruik van gronden en bouwwerken in overeenstemming is met de wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld het toezicht op het brandveilig gebruik.

5.1 Milieutoezicht

De RUD NHN voert het gebruikstoezicht uit op de milieu-inrichtingen. Onze bouwcontroleurs voeren samen met de controleurs van de RUD NHN integrale controles uit. Daarvoor hebben wij 18 uur gereserveerd, zie bijlage 3.

5.2 Brandveilig gebruik

Het toezicht op brandveilig gebruik is de belangrijkste gemeentelijke taak in de gebruiksfase. Het doel van dit toezicht is het garanderen van de veiligheid van publieke gebouwen. Voor deze taak zetten wij in totaal 1077 uur in. Een groot deel van dit werk betreft het structurele toezicht op de brandveiligheid in gebouwen met een publieks- of verblijfsfunctie. De toezichtfrequentie is conform de landelijke richtlijn die is vastgelegd in het preventie-actieplan (prevap). Vanwege het nieuwe Bouwbesluit in 2012 hebben we in 2014 en 2015 de focus gelegd op kinderdagverblijven, hotels en zorgwoningen met 24uurs zorg. Ook in 2016 letten we met name op de brandveiligheid van de hotels en scholen omdat nog steeds bij veel inrichtingen op deze gebieden aanpassingen moeten worden doorgevoerd. Naast deze structurele taken hebben wij in de programmering 235 uur opgenomen voor controles op brandveiligheid bij nieuwbouw en reserveren wij 94 uur voor controles naar aanleiding van klachten (Bouwen 6).

Taakgebied brandveilig gebruik

Aantal

Uren

Categorie 1 (o.m. grotere horeca, kinderopvang, verpleeg- en verzorgingshuizen)

168

337

Categorie 2 (kleinere horeca, hotels en pensions < 10 personen)

95

115

Categorie 3 (club- en buurthuizen, sportaccomodaties)

30

30

Categorie 4 (scholen, kerken, winkels)

41

50

Overige 5 (o.m. jongerencentra, strandpaviljoens, markten, kermissen, loze meldingen)

24

216

Bouwen 6 (reservering controle nieuwbouw en controle klachten)

329

Totaal

1077

5.3 Drank- en Horecawet

Het toezicht op de Drank- en Horecawet (DHW) in de gebruiksfase houdt onder andere in het controleren van de vergunning die aanwezig moet zijn, het controleren dat er niet aan jeugdigen onder de 18 jaar alcohol wordt geschonken voor het nuttigen ter plaatse of wordt verkocht aan hen voor het nuttigen op een andere plek. De wijziging van de DHW met ingang van 1 januari 2013 heeft geleid tot een forse verruiming en intensivering van de werkzaamheden op dit gebied, aangezien de toezichthoudende taken van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit zijn overgegaan naar de gemeente. Bij de uitvoering van deze taken is bijzondere aandacht voor het speerpunt jeugd en alcohol. In 2016 leggen we onze focus daarom op de paracommerciële horeca. Er zijn 55 inrichtingen ingepland. Daarnaast zetten we onze capaciteit in voor de behandeling van klachten van omwonenden en de controle van de aanwezigheid van de leidinggevende tijdens openingstijden. Dit wordt vooral tijdens de uitgaansavonden op vrijdag of zaterdag gecontroleerd.

De werkzaamheden op het gebied van horeca in brede zin (DHW en Apv) liggen op de volgende terreinen: reguliere horeca (alcoholschenkend en alcoholvrij), paracommerciële horeca, slijterijen, supermarkten en overige detailhandel, evenementen, tapontheffingen, het bezit van alcohol door jeugdigen onder 18 jaar op voor het publiek toegankelijke plaatsen en Apv gerelateerde zaken (exploitatievergunning, terras, alcohol verbodsgebied en dergelijke). Het toezicht op alcoholverstrekking bij evenementen wordt ingepland op basis van de evenementenkalender.

5.4 Thematisch toezicht

Voor 2016 hebben wij geen projecten gepland, omdat de reguliere werkvoorraad daar geen ruimte voor biedt. Wel gaan we door met het project ‘onrechtmatig gebruik van recreatiewoningen’, maar daarvoor hebben wij geen uren van de controleurs ingepland.

Hoofdstuk 6 Juridisch

Doelstellingen:

1. beleids-en procesmatige uitvoering van handhavingstaken overeenkomstig de Wabo;

2. bevorderen van naleefgedrag.

Ook voor juridische begeleiding hebben wij op basis van kengetallen uit het verleden en verwachtingen over de ontwikkelingen dit jaar een raming gemaakt van de noodzakelijke capaciteit om de werkzaamheden uit te voeren, deze is opgenomen in bijlage 4.

Juridische begeleiding

Voorbereiding handhaving

599

Bestuursdwang

134

Spoedshalve bestuursdwang

72

Stilleggen van de bouw

100

Afwijzingsbesluiten handhaving

120

Dwangsom

450

Complexe handhavingsdossiers

600

Juridische begeleiding clusters

125

Bezwaar tegen invordering

24

Handhaving projectmatig t.w.:

> Buitengebied

0

> Uitvoering hennepconvenant

144

> Recreatiewoningen

200

Beleidsontwikkeling juridische handhaving

677

Totaal

3245

Wij verwachten jaarlijks voor 75 overtredingen een handhavingstraject op te starten. De voorbereiding daarvan begint met het beoordelen van rapportages van de bouwcontroleurs, het opstellen van vooraanschrijvingen, het horen van de overtreders en het verwerken van zienswijzen. Daarvoor is 599 uur geraamd.

In de meeste gevallen geven overtreders gehoor aan de vooraanschrijving en komt het niet tot een last onder bestuursdwang of dwangsom. Wij gaan daarom uit van drie keer een last onder bestuursdwang en 30 keer een last onder dwangsom. Daarmee is respectievelijk 134 en 450 uur gemoeid. Daarnaast behandelen wij jaarlijks zes complexe dossiers, denk aan politiek-bestuurlijk gevoelige dossiers. Hiervoor ramen wij 600 uur. Jaarlijks passen wij gemiddeld twaalf maal spoedshalve bestuursdwang toe. Daaronder valt ook het stilleggen van de bouw. Hiervoor ramen we 172 uur. Datzelfde geldt voor het besluit tot afwijzen van handhavingsverzoeken. Dat zijn er op jaarbasis ongeveer 20. De zorgvuldigheid waarmee dit moet gebeuren noodzaakt tot een raming van 6 uur per geval.

De juridisch medewerkers zijn binnen het onderdeel Toezicht en Handhaving aanspreekpunt voor alle juridische vragen. Voor de ondersteuning van collega’s en voor het beoordelen van brieven ramen wij 125 uur. In de programmering gaan wij ervan uit dat jaarlijks één maal bezwaar wordt gemaakt tegen de invordering van een dwangsom. Daarvoor hebben wij 24 uur opgenomen.

Voor de uitvoering van het hennepconvenant ramen wij 144 uur. Een van de juridisch medewerkers coördineert de handhaving van de onrechtmatige bewoning van recreatiewoningen. Zij besteedt daaraan gemiddeld een dagdeel per week, in totaal 200 uur. Zij is ook contactpersoon voor de RUD NHN en aanspreekpunt voor communicatie over toezicht en handhaving. Ook stelt zij regelmatig beleidsdocumenten over specifieke thema’s op en beoordeelt zij documenten van andere afdelingen op relevantie voor toezicht en handhaving. In totaal moet hiervoor 677 uur worden geraamd.

De keuze voor deze prioriteiten leidt ertoe dat voor de inventarisatie van het buitengebied geen uren zijn geraamd, omdat daarvoor de capaciteit ontbreekt.

Hoofdstuk 7 Planning, evaluatie en verantwoording

Naast het geïnventariseerde werk ramen wij tijd en capaciteit voor overige werkzaamheden. Die hebben wij in onderstaand overzicht opgenomen.

Omschrijving actie

Uren

Aantal

Totaal

1.1

Reservering opleidingen bouwcontroleurs 36 uur

36

3

95

1.2

Reservering opleidingen brandcontroleur

36

1

33

1.3

Reservering opleidingen algemeen controleurs

36

2

72

1.4

Reservering opleidingen juristen 36 uur

36

2

72

1.6

Samenwerking BUCH 50 uur

200

Totaal

472

De reservering voor het behoud en de ontwikkeling van kennis en vaardigheden is het belangrijkste. Daarnaast maken wij reserveringen om ook na 2014 te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen en vereist de samenwerking met de buurgemeenten een reservering.

7.1 Gevolgen voor de ambtelijke capaciteit

In onderstaande tabel hebben wij de uitkomsten van de programmering samengevat. In het overzicht gaan wij uit van de vaste formatie van het onderdeel. Bovenformatieve inhuur hebben wij in het overzicht niet meegenomen.

Gemeente bergen

Buiten bestek omgevingsrecht

Gebiedstoezicht

Realisatiefase

Gebruiksfase

Juridische begeleiding

Acties voorwaarden

Totaal

Reservering onvoorzien 10%

Beschikbaar in uren

Inhuur

Verschil +/-

Opmerkingen

Inzet door:

Bouw controleurs

1368

1995

650.5

95

4108

411

3784

734

0

Inhuur = inzet stagiaires

Controleurs brandpreventie

80

1095

33

1209

121

1329

0

107 uur die over is wordt ingezet bij bouwcontroleurs

Algemeen controleurs

2860

10

436

72

3378

338

2878

838

0

Inhuur op piekmomenten (zomerperiode)

DHW-controleurs (Alkmaar)

41

742

742

74

0

816

0

Uitvoering door medewerkers gemeente Alkmaar

Administratief juridisch med.

100

744

785

79

863

0

Juridisch medewerkers

200

2537

172

3009

301

3310

0

300 uur = uitvoering en coördinatie D&H wet

Teamleider*

1007

1007

1007

0

Teamleider voor 0,3 fte toegerekend aan handhaving

1007

4428

4428

2924

3281

372

14237

1323

13171

1654

0

*De uren van de teamleider zijn voor 0.3 fte toegewezen aan juridische begeleiding

Uitgangspunt netto productieve uren per fte.

1439

We lossen het tekort aan capaciteit bij de bouwcontroleurs en de juridisch medewerkers enigszins op door de inzet van stagiairs.

7.2 Jaarverslag

Dit uitvoeringsprogramma is gebaseerd op de beleidsvisie Toezicht en Handhaving 2014-2018. Aan het einde van dit jaar maken wij een jaarverslag. In dat jaarverslag geven wij een verantwoording van de activiteiten zoals deze dit jaar zijn uitgevoerd. We laten dus zien in hoeverre we dit uitvoeringsprogramma hebben kunnen uitvoeren.

7.3 Slotopmerking

Wij hebben de afgelopen jaren verschillende malen een uitvoeringsprogramma vastgesteld. Die ervaring leert een aantal dingen. Hoe zorgvuldig wij de raming ook maken, er blijft altijd ruimte voor vragen en er blijven altijd onzekerheden hoe die planningen in de praktijk zullen uitvallen. Die onzekerheden worden in de loop van de jaren wel minder.

De programmatische werkwijze geeft een goed zicht op de kosten en baten van de verschillende taken die het team uitvoert. Meer inzicht in die kosten kan leiden tot een herverdeling van middelen die recht doet aan bestuurlijke prioriteiten. Daarmee kan de cirkel van ambities, instrumenten en formatieve mogelijkheden weer worden gesloten.

Bijlage 1 Beheer van het grondgebied

Gemeente: Bergen NH

Beheerstoezicht grondgebied

Aantal (indien van toepassing)

Gemiddelde toezichtfrequentie per jaar

Toezicht in uren per toezichtsmoment

Totaal uren

toezicht

Woongebieden (m.u.v. centrum)

Bouwen

7

1

20

140

Illegale bouw

Illegale bouw t.b.v. mantelzorg

Illegaal gebruik woningen en bijgebouwen

Illegaal gebruik recreatiewoningen

APV etc.

7

1

20

140

Illegale afvaldump

Illegale uitwegen

Illegaal gebruik openbare weg

Illegale kap

Illegaal gebruik gemeentegrond

Illegale reclame

Aanhangers/caravans/wrakken

Horecaterrassen

Winkelgebieden

Bouwen

3

1

20

60

Monumentale waarden (Bergen Centrum)

Terrasoverkapping

APV etc.

3

4

20

240

Bedrijfsafval

Reclame- uitingen

Illegale uitstallingen

Wind- en zonneschermen

Horecaterrassen

Bedrijventerreinen

2

1

8

16

Bouwen

Verbouw loodsen tot appartement

Vestiging illegale bedrijven

Bewoning dienstwoning

Plaats en containers voor opslag

Verdiepingen bij 1-laags bouw

APV etc.

2

1

8

16

Plaatsen containers op openbare weg

Illegale uitstallingen

Buitengebied

Bouwen

1

3

24

72

Gebruik bijgebouwen als (recreatie-) woning

Illegale aanleg (werken geen bouwwerken zijnde)

Verval van gebouwen

Bouwen in primaire waterkering / afwatering

Illegale bouw

Illegaal gebruik gronden

Illegaal gebruik agrarische panden

Aantasting archeologische waarden

Illegaal gebruik agrarische bedrijfswoningen

APV etc.

1

3

24

72

Signalering afvaldump

Beschermd dorpsgezicht

Bouwen

3

2

6

36

Staat van monumentale gebouwen

Illegale bouw

Illegaal gebruik

Staat van overige gebouwen

Strand

Bouwen

21

2

2

84

Paviljoens, opbouw afbraak

APV etc.

1

48

8

384

Rijden op het strand

Aanlijn gebod honden / hondenverbod

Staandwantvissen

Blokkeren standafgangen door leveranciers

Blokkeren strandafgangen door fietsen

Handhaving gele en oranje zones

Attributen

Overige

Bouwen

Overtredingen bouwen

30

2

3

180

Klachten , meldingen en handhavingsverzoeken

130

2

3

780

APV etc.

Overtredingen APV

10

2

2

40

Excessenregelingen APV

492

2

2

1968

Totaal gebiedstoezicht Bouwen

1368

Totaal gebiedstoezicht APV etc.

2860

Bijlage 2 Realisatiefase

Realisatiefase

Aantal programma 2014-2015

Aantal toezichtmomenten

Uren per toezichtmoment

TOTAAL UREN TOEZICHT

Taakgebied: BOUW

2433

Vergunningvrij

Omgevingsvergunningen bouw:

315

Wonen dakkapel (cat. 1­)

40

1

1,5

60

Wonen < € 100.000 (eenvoudig, cat. 1)

140

2

1,5

420

Wonen < € 100.000 (complex cat. 1)

20

5

1,5

150

Wonen € 100.000 – 1.000.000 (cat. 2)

42

9

1,5

567

Wonen > € 1.000.000 (cat. 3)

10

12

2

240

Publiek < € 100.000 (cat. 1)

25

4

1,5

150

Publiek > €100.000 (cat. 2-3)

6

14

1,5

126

Bedrijf < €100.000 (cat. 1)

25

4

1,5

150

Bedrijf > € 100.000 (cat. 2-3)

7

11

1,5

116

Projecten

9

348

Elkshove 3 , 17 appartementen

1

25

2

50

Egmonderstraatweg 34, bungalowpark

1

20

2

40

Altamira, 19 woningen

1

12

2

24

Merici, Lijtweg, 6 woningen en 12 appartementen

1

25

2

50

De Haaf, 3 woongebouwen

1

12

2

24

Heereweg 65-69, woongebouw

1

25

2

50

Bowling EZ, 8 woningen

1

18

2

36

Rustenburg, 26 woningen

1

12

2

24

Reservering

1

25

2

50

Bijkomende werkzaamheden toezicht bouw

Aanlevering en beoordeling later ingediende gegevens

275

1

0,5

138

Opslag meervoudige vergunningen 10 %

28

1

1,5

41

Opslag duurzaam bouwen

28

1

1

28

Taakgebied: WERKEN GEEN BOUWWERKEN ZIJNDE

45

Vergunning werken geen bouwwerken zijnde

6

5

1,5

45

Taakgebied: SLOOP

118

32

Sloopmelding niet-risicovol

23

1

1

23

Sloopmelding risicovol

80

3

1,5

360

Sloopmelding asbest WBV

12

1

2

24

Sloopvergunning beschermd dorpsgezicht

3

2

1,5

9

Taakgebied: MONUMENTEN

36

Monumentenvergunning (rijks-, provinciaal en gemeentelijk)

18

2

1

36

Taakgebied: BRANDVEILIG GEBRUIK

53

80

Melding brandveilig gebruik

2

1

1

2

Vergunning brandveilig gebruik

27

1

2

54

Hercontroles

24

1

1

24

Taakgebied: APV

10

10

Evenementen

Terrassen

10

1

1

10

Uitweg

Reclame

Kap

Taakgebied: Drank- en Horecawet

30

60

Vergunning horeca-inrichting

30

1

2

60

Bijlage 3 Gebruiksfase

Gebruiksfase

Aantal (indien van toepassing)

TOTAAL UREN TOEZICHT

Taakgebied: AANLEG

In gebiedstoezicht

Taakgebied: SLOOP

In gebiedstoezicht

Taakgebied: MONUMENTEN

In gebieds- en realisatietoezicht

Milieu

18

Uitbesteed aan RUD-NHN

18

Reservering integraal toezicht

3

Taakgebied: BRANDVEILIG GEBRUIK

1077

Categorie 0 (vergunningvrij)

Categorie 1

Gezondheidszorg

1

3

Huisvesting minder zelfredzame personen

14

42

Horecagelegenheden > 50 personen

95

190

Kinderopvang

14

14

Hotels / pensions > 10 personen

44

88

Categorie 2

Horecagelegenheden < 50 personen

95

95

Hotels / pensions < 10 personen

20

Categorie 3

Club- en buurthuizen

13

13

Sport accommodaties

17

17

Categorie 4

Scholen

16

32

Kerken

11

11

Winkels

14

7

Overige 5

Jongerencentra

3

12

Strandpaviljoens

21

84

Bereikbaarheid voor hulpdiensten markten, evenementen

10

Brandveiligheid kermissen / circussen

15

30

Loze meldingen

80

Bouwen 6

Controle brandveiligheid nieuwbouw

235

Controle n.a.v. klachten

94

Gebruikstoezicht BESTAANDE BOUW

10,5

Staat van woningen

Vergunningvrije bouw

Zwembad openbaar

1

1,5

Zwembad niet openbaar

3

9

Pand en met galerij vloeren

5

Staat van bruggen en viaducten

Gebruikstoezicht Algemene Plaatselijke Verordening

436

Naleving voorwaarden terrasvergunningen

2

80

Visserijdag Egmond aan Zee

1

16

Muziekevenement

1

16

Groet uit Schoorl run

1

16

Hargen aan Sail

1

48

Bourgondisch Bergen

1

64

Lichtjesavond

1

16

Jazz & Sail

1

48

Kunst 10 daagse

1

32

Loop naar de Pomp

8

32

Braderieën

3

24

Kofferbakmarkt Schoorl

14

28

Wandelplus-4-daagse

1

16

Kunstmarkten

Gebruikstoezicht Drank- en Horecawet

742

Uitgaansgebieden

560

Evenementen controle DHW specifiek

126

Periodieke controles naleving vergunning

56

Thematisch toezicht

40

Onrechtmatig gebruik recreatiewoningen

Uitvoering hennepconvenant

4

40

Bijlage 4 Juridisch

Aantal

Normuren handhaving

TOTAAL UREN HANDHAVING

Handhavingstaken

Beleidscyclus juridische handhaving

677

> Beleidsaanpassingen

100

> Beoordeling documenten derden

5

5

25

> Werkprogramma

72

> Jaarverslaglegging

72

> Contactpersoon coördinatie RUD

72

> Communicatie onderwerpen T&H

36

> Opstellen diverse beleidsdocumenten

3

100

300

Beoordeling rapportages van toezichthouders

75

0,25

19

Voorbereiding aanschrijving (incl. rapportage)

75

4

300

Zienswijzen beoordelen en verwerken

70

4

280

Bestuursdwang

> Aanschrijving

3

12

36

> Voorbereiden effectuering

2

12

24

> Beoordeling rapportage

2

1

2

> Effectuering incl. nazorg

2

36

72

Spoedshalve bestuursdwang

2

36

72

Stilleggen van de bouw

10

10

100

Afwijzingsbesluiten handhaving

20

6

120

Dwangsom

> Dwangsombeschikking

30

12

360

> Rapportage

30

1

30

> Verbeurte dwangsom incl. correspondentie

5

12

60

Complexe handhaving dossiers

6

100

600

Juridische begeleiding clusters

> Juridisch advies

100

0,25

25

> Beoordelen brieven

400

0,25

100

Bezwaar tegen invordering

1

24

24

Handhaving projectmatig

> Buitengebied

> Uitvoering hennepconvenant

4

36

144

> Recreatiewoningen

1

200