Regeling vervallen per 09-09-2021

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Bergen NH 2021

Geldend van 27-05-2021 t/m 08-09-2021 met terugwerkende kracht vanaf 08-04-2021

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Bergen NH 2021

De raad van de gemeente Bergen:

gelezen het raadsvoorstel vaststellen ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Bergen NH 2021 en benoeming leden en adviseur vertrouwenscommissie’ van het Presidium d.d. 26 januari 2021;

gelet op de artikelen 61, derde lid, en 84 van de Gemeentewet;

voorts gelet op de geheimhoudingsbepalingen van artikel 61c van de Gemeentewet en de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

overwegende dat in verband met de benoemingsprocedure burgemeester er een vertrouwenscommissie in de gemeente Bergen nh moet worden ingesteld;

BESLUIT:

  • I.

    de hier volgende Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Bergen NH 2021 vast te stellen.

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Bergen NH 2021

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De commissie: de vertrouwenscommissie;

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Noord-Holland;

  • c.

    De voorzitter: de voorzitter van de vertrouwenscommissie;

  • d.

    De secretaris: de secretaris van de vertrouwenscommissie.

Artikel 2 Taak commissie

  • 1. De commissie stelt een profielschets op die met de commissaris wordt besproken en door de raad wordt vastgesteld.

  • 2. De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Bergen nh te beoordelen en daarover schriftelijk en gemotiveerd verslag uit te brengen aan de raad en aan de commissaris.

  • 3. De commissie voert daartoe gesprekken met de door de commissaris geselecteerde sollicitanten en eventueel andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit maximaal één raadslid per fractie, door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2. Er worden geen plaatsvervangende leden benoemd.

  • 3. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 4. De commissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie en verleent ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2. De gemeentesecretaris wordt als plaatsvervanger van de secretaris aan de commissie toegevoegd.

Artikel 5 Adviseur

  • 1. De raad benoemt een wethouder als adviseur van de commissie. De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet, de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de geheimhouding in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4. Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6. De geheimhouding blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Hoofdstuk 2 BEPALINGEN INZAKE WERKZAAMHEDEN

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie leden dit noodzakelijk achten. De commissie vergadert slechts indien tenminste drie van de stemgerechtigde leden aanwezig is.

  • 2. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de secretaris;

    • c.

      de gemeentesecretaris;

    • d.

      de adviseur;

    • e.

      de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft.

  • 3. De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste 5 dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste 24 uren voorafgaand aan de vergadering.

Artikel 8 Stemming

  • 1. De commissie besluit over de vaststelling van een conceptaanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft.

  • 2. Indien de stemmen staken wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het verslag opgenomen.

  • 3. Met betrekking tot stemming streeft de commissie naar unanimiteit. Als geen unanimiteit wordt bereikt, wordt de bevinding van de minderheid van de commissie desgewenst in het verslag vermeld.

Artikel 9 Bevoegdheden

  • 1. De commissie bepaalt welke kandidaten voor een gesprek worden uitgenodigd, mede aan de hand van de door de commissaris van de koning geselecteerde kandidaten.

  • 2. Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze is vastgesteld door de gemeenteraad.

  • 3. De commissie kan, indien gewenst, gebruik maken van externe deskundige ondersteuning in de voorbereiding op de sollicitatieprocedure.

  • 4. De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten.

  • 5. De commissie kan besluiten een door de commissaris als geschikt geachte kandidaat niet uit te nodigen; in dat geval stelt de commissie de commissaris van dit besluit op de hoogte.

  • 6. De commissie bepaalt haar standpunt over de geschiktheid van de door haar ontvangen kandidaten. Zij brengt schriftelijk verslag uit aan de raad en aan de commissaris. Zij doet het verslag aan de raad vergezeld gaan van een conceptaanbeveling van tenminste twee kandidaten, in voorkeursvolgorde die naar haar oordeel voor de benoeming in aanmerking komen. De commissie vermeldt daarbij ten aanzien van de twee kandidaten de motieven die tot haar oordeel hebben geleid.

Artikel 10 Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt naar buiten op als contactpersoon.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden aan een door de secretaris te bepalen adres gericht en aldaar bewaard. Uitgaande post wordt vanaf dit adres verzonden.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan, worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 11 Informatie over en gesprek met sollicitant

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

Artikel 12 Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van haar bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

  • 2. Het in het eerste lid bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 13 Archivering

  • 1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Hoofdstuk 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 14 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 15 Ontbinding

  • 1. De commissie blijft in stand zolang zij niet wordt ontbonden.

  • 2. De commissie wordt geacht te zijn ontbonden op de dag volgend op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

  • 3. De originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of van sollicitanten worden onmiddellijk na ontbinding van de commissie aan betrokkenen teruggezonden.

  • 4. Alle overige aan de commissie verstrekte bescheiden en alle kopieën van in artikel 13 bedoelde bescheiden worden onmiddellijk na het in het vorige lid bedoelde tijdstip door de leden en de adviseur bij de secretaris ter vernietiging ingeleverd.

  • 5. De in het vierde lid bedoelde bescheiden worden door de secretaris terstond vernietigd.

Artikel 16 Inwerkingtreding en intrekking

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt ingetrokken op de dag volgend op die waarop de burgemeester zijn ambt heeft aanvaard.

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Bergen NH 2021.

  • II.

    Te benoemen de volgende raadsleden als lid van de vertrouwenscommissie:

    • -

      de heer J.J.H. Swart

    • -

      mevrouw S.C. Groen – Bruschke

    • -

      mevrouw M.E. de Jongh

    • -

      mevrouw M.J. van Kranenburg

    • -

      mevrouw W.A.T. Grooteman

    • -

      de heer J.M. Halff

    • -

      de heer A.P. van Huissteden

    • -

      de heer J.G. Bruin

  • III.

    Te benoemen als adviseur van de vertrouwenscommissie:

    • -

      de heer E.J. Bekkering (wethouder)

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Bergen in de openbare raadsvergadering van dinsdag 9 februari 2021

A.J.M. (Ad) Anthonissen

griffier

dr. J.P. (Peter) Rehwinkel

voorzitter