Regeling vervallen per 23-05-2013

Reglement burgerlijke stand Bergen NH 2010

Geldend van 23-12-2010 t/m 22-05-2013

Het college van de gemeente Bergen;

gelezen het voorstel van de afdeling Burgers en Bedrijven d.d. 2 december 2010;

gelet op de besluiten van de gemeenteraad van 30 maart 2010 en 30 september 2010 tot delegatie aan het college van de bevoegdheid tot aanwijzing van vaste en vrije locaties;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;

b e s l u i t :

vast te stellen:

het Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand(Reglement burgerlijke stand Bergen NH 2010)

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening vanTitel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555));

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Bergen, als zodanig benoemd door het college (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek)en beëdiging bij de rechtbank;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van een gemeente en beëdigd bij de Rechtbank en als zodanig benoemd door het college (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle locaties die bij collegebesluit zijn aangewezen;

  • f.

    het college: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan ambtenaren in dienst van de gemeente benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2. Het minimum aantal beschikbare ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak zijn dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college, is de benoemingstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode van het betreffende collegelid.

Artikel 4 Eénmalig te benoemen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente éénmalig benoemen voor het voltrekken van een huwelijk of registreren van een partnerschap.

  • 2. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is in dienst(geweest) bij een andere gemeente als (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand en voltrekt actief en met regelmaat huwelijken of partnerschappen(of heeft aantoonbare ervaring).

  • 3. De éénmalig te benoemen buitengewoon ambtenaar die op verzoek van een aanstaand bruidspaar of aanstaande partners is benoemd krijgt geen vergoeding en de leges op grond van de geldende legesverordening blijven onverminderd verschuldigd.

  • 4. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van het bepaalde in lid 2 en 3.

Artikel 5 Locatie

  • 1. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht zijn/haar wettelijke taken in een huis der gemeente.

  • 2. Het college wijst vaste locaties aan voor de huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties.

  • 3. In de locatie is geen bode aanwezig.

  • 4. Het college kan voor de duur van de huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie een locatie als gemeentehuis in de zin van artikel 1 Besluit Burgerlijke Stand 1994 aanwijzen.

  • 5. Als een locatie vijf of meerdere keren per jaar wordt aangewezen kan het college besluiten de locatie aan te wijzen als vaste locatie.

  • 6. Wanneer een vaste locatie over een periode van 2 jaar minder dan 5x per jaar wordt gebruikt voor een huwelijk of partnerschap, dan kan het college besluiten deze locatie niet meer als vaste locatie aan te wijzen.

  • 7. De gemeente is niet verantwoordelijk voor het beschikbaar zijn van de locatie.

Artikel 6 Criteria aanwijzen vrije locaties

  • 1. De locatie staat een ordentelijk verloop van de voltrekking van het huwelijk /de partnerschapregistratie en de eisen die de wet stelt aan de voltrekking niet in de weg.

  • 2. De locatie betreft een gebouw, (gebouw: elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke overdekte geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt, begripsbepaling volgens de Woningwet)

  • 3. De locatie is openbaar toegankelijk.

  • 4. De locatie voldoet aan de eisen van openbare orde en veiligheid. De eigenaar van de locatie beschikt over de benodigde vergunningen.

  • 5. Op vrije locaties worden geen kosteloze huwelijken/partnerschapregistraties voltrokken.

  • 6. Het college wijst de betreffende locatie aan als gemeentehuis voor de duur van de voltrekking van het huwelijk/partnerschapregistratie.

  • 7. De gemeente is niet verantwoordelijk voor het beschikbaar zijn van de locatie.

Artikel 7 Weigeringsgronden

  • Het college kan weigeren een locatie aan te wijzen als:

    • 1.

      aan één of meer eisen genoemd in artikel 6 niet wordt voldaan.

    • 2.

      wet- of regelgeving de aanwijzing belemmeren.

    • 3.

      een procedure loopt die het aanwijzen als locatie belemmert.

Artikel 8 Leges

  • 1. Leges voor een huwelijk of partnerschapregistratie worden conform de geldende legesverordening geheven.

  • 2. Als een huwelijk/partnerschap binnen een maand voor de geplande datum wordt geannuleerd wegens een verschoonbare reden, dan worden geen leges in rekening gebracht. Er moet wel een bewijsstuk worden overgelegd.

Artikel 9 Leiding van de dienst

  • 1.De teamleider publieksdiensten van de afdeling Burgers en Bedrijven is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 10 Openstelling

  • 1. De gemeente is bereikbaar voor vragen m.b.t. de burgerlijke stand conform de openingstijden van het gemeentehuis.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen en/of partnerschapregistraties kunnen 7 dagen per week plaatsvinden.

  • 3. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van het bepaalde in lid 1 en 2.

Artikel 11 Kosteloze huwelijksvoltrekking / partnerschapregistratie

  • Er wordt iedere maandag en woensdag om 09.00 uur in het gemeentehuis, Jan Ligthartstraat 4 te Alkmaar, gelegenheid gegeven voor een kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapregistratie met inachtneming van de volgende bepalingen:

    • 1.

      één van de aanstaanden moet ingeschreven zijn in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Bergen NH;

    • 2.

      maximaal 2 getuigen bij de voltrekking/registratie;

    • 3.

      geen belangstellenden bij de voltrekking/registratie;

    • 4.

      behelst alleen de wettelijke verplichting.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Bergen NH 2010.

  • 2. Het reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 3. Het Reglement Burgerlijke Stand van 1 januari 2008 vervalt met ingang van de datum van inwerkingtreding van het Reglement burgerlijke stand Bergen NH 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van
het college van Bergen op 14 december 2010
de secretaris, de burgemeester,
R. Groninger drs. H. Hafkamp