Regeling vervallen per 01-05-2012

Verordening Inkoop producten en diensten Stichting Samenwerken 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 30-04-2012 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2009

Intitulé

Verordening Inkoop producten en diensten Stichting Samenwerken 2009

De raad van de gemeente Bergen op Zoom;

gezien het voorstel van het college van 24 maart 2009, nr. RVB09-0037;

gelet op ;

De Wet Werk en Bijstand (WWB)

De Re-integratie verordening 2006 Gemeente Bergen op Zoom

Het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (BAO).

BESLUIT:

  • 1.

    De verordening Inkoop producten en diensten Stichting Samenwerken 2009 vast te stellen per 1 mei 2009 en de inwerkingtreding hiervan te bepalen op 1 januari 2008

  • 2.

    De verordening Inkoop producten en diensten Stichting Samenwerken 2008 in te trekken per 1 mei 2009

Artikel 1 Begripsbepaling

  • Lid

    • 1.

      a. het college: het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Bergen op Zoom;

    • b.

      producten en diensten: het geheel van activiteiten, al dan niet onderdeel uitmakend van een volledig re-integratie traject en opgenomen in een door de klant en de gemeente ondertekend trajectplan, dat bijdraagt aan de inschakeling in de arbeid, dan wel bijdraagt aan de structurele maatschappelijke participatie van de klant;

    • c.

      de klant: de personen in de leeftijd van 18 jaar of ouder doch jonger dan 65 jaar, genoemd in artikel 10 lid 1 en 2 van de Wet werk en bijstand onderscheidenlijk artikel 5 lid 1 Ioaw en artikel 5 lid 1 Ioaz met inbegrip van de niet uitkeringsgerechtigden;

  • Lid 2

    Het toekennen van producten en diensten aan de genoemde doelgroep, geschiedt met in achtneming van de bepalingen uit deze verordening, de Wet Werk en bijstand, de Re-integratieverordeningen en het Besluit Aanbesteding Overheidsopdrachten.

Artikel 2 Doelgroep

  • Lid 1

    Alle klanten van de Gemeente Bergen op Zoom die een uitkering genieten op grond van de WWB, Ioaw of Ioaz, dan wel niet uitkeringsgerechtigden die voldoen aan de regels gesteld in de re-integratieverordening.

  • Lid 2

    Genoemde klanten hebben een grote afstand tot de arbeidsmarkt, hebben objectief vastgestelde belemmeringen en zijn minimaal een jaar werkloos. Er is echter wel perspectief op werk, dan wel maatschappelijke participatie.

  • Lid 3

    Inzet van de reguliere instrumenten via het Maatwerkprincipe is voor deze doelgroep nog niet van toepassing.

  • Lid 4

    De doelgroep wordt gemaximaliseerd op 50 personen per contract waarbij geldt dat toelating geschiedt op volgorde van aanmelding.

Artikel 3 Producten en diensten

  • Lid

    • 1 a.

      Werkervaringsplaatsen waarbij mensen leren om gedurende een vastgesteld aantal uren per dag zinvol aan het werk te zijn onder omstandigheden die een ‘echte’ baan benaderen;

    • b.

      Werknemersvaardigheden: het aanleren van basale vaardigheden als op tijd komen, afmelden, feedback kunnen geven, vragen en ontvangen, opdrachten uitvoeren etc;

    • c.

      Jobcoaching: begeleiden bij wegnemen / hanteerbaar maken van belemmeringen in de werksituatie die de weg naar werk en/of maatschappelijk participeren in de weg staan;

    • d.

      Lifecoaching: begeleiden bij wegnemen / hanteerbaar maken van belemmeringen in de privé situatie die de weg naar werk en/of maatschappelijk participeren in de weg staan;

    • e.

      Sollicitatietraining / begeleiding: indien een klant geschikt gemaakt is voor de arbeidsmarkt, kan de klant binnen het traject begeleid worden naar werk;

    • f.

      Nazorg: na uitstroom uit het traject naar werk, wordt gedurende 6 maanden nazorg ingezet mede om te voorkomen dat de klant voortijdig uitvalt.

  • Lid 2

    Afspraken over de inzet van producten en diensten, de prijs, de (management) informatie en de resultaten worden bij contract geregeld.

  • Lid 3

    De regie op inkoop van de genoemde producten en diensten, per individuele klant, ligt altijd bij de klantmanager van de afdeling Werk en Inkomen.

Artikel 4 Dienstverlener

  • Lid 1

    Het college van burgemeester en wethouders wijst het Opstap Diensten Centrum, als onderdeel van de Stichting Samenwerken, aan als voorkeursdienstverlener.

  • Lid 2 Vervallen

Artikel 5 Bevoegdheden college

Het college is verantwoordelijk voor en belast met de uitvoering van deze verordening.

Artikel 6 Overige bepalingen

  • Lid 1

    Indien de klant, naar mening van het college, recht heeft op inzet van producten en diensten van de Stichting Samenwerken, verbindt het college hieraan op de aanvrager nader afgestemde verplichtingen aan. Deze verplichtingen worden in het trajectplan opgenomen.

  • Lid 2

    Door of namens burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen ten gunste van de persoon genoemd in artikel 1 onder c worden afgeweken van de bepalingen van deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 7 Relevante wetten en regels

WWB; Wet Werk en bijstand

Re-integratieverordening 2006 en 2009 Gemeente Bergen op Zoom

Bao; Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten

Artikel 8 Hardheidsclausule

Voor alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 9 Evaluatie

Evaluatie van deze verordening vindt plaats uiterlijk 18 maanden na vaststelling hiervan door de gemeenteraad.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2008 en eindigt van rechtswege op 1 mei 2012.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als:

Verordening Inkoop producten en diensten Stichting Samenwerken 2009

Toelichting algemeen

In het Opstap Diensten Centrum als onderdeel van Stichting Samenwerken, komen overheid, onderwijs en ondernemers (de drie O’s) samen in een gemeenschappelijk platform gericht op wederzijdse win-win. Dit platform vormt een belangrijke schakel in het samenbrengen van de ondernemersbehoefte aan laaggeschoolde medewerkers, het willen ontwikkelen van kansarme werkzoekenden, het hebben van een zinvolle invulling van het dagelijks leven en een verbeterd gevoel van eigenwaarde en een vermindering van het beslag op de sociale middelen (bijstand).

Het Opstap Diensten Centrum is in essentie een bedrijfsverzamelgebouw waarin bedrijfsactiviteiten, werkervaringsplekken en de praktijkcomponent van de opleiding worden samengebracht. Onder één dak kan de klant zich werknemerscompetenties eigen maken, praktijkervaring opdoen en vervolgens gedetacheerd worden op een (reguliere) baan. Dit allemaal in een voor de klant relatief veilige omgeving.

Door gerichte bemiddeling, gerichte praktijkervaring en “coaching en praktisch onderwijs on the job” wordt de kans van slagen voor de klant om uit te stromen naar een reguliere betaalde baan vergroot. Insteek hierbij is de mate waarin aanwezige competenties van de klant inpasbaar en benodigd zijn bij de vragende (MKB) bedrijven. Voor de klanten die niet meer plaatsbaar zijn in reguliere betaalde banen zal tewerkstelling in meer structurele zin worden gerealiseerd op activiteiten met maatschappelijk nut en laag afbreukrisico. Het geven van zingeving en structuur aan het dagelijkse leven van de werkzoekenden zijn hierbij belangrijke doelstellingen.

Artikel 1

Spreekt voor zich.

Artikel 2

In het bestand van uitkeringsgerechtigden van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Bergen op Zoom wordt onderscheid gemaakt tussen klanten met (gedeeltelijke) arbeidsverplichtingen en klanten zonder arbeidsverplichtingen. Om op alle fronten re-integratieactiviteiten te kunnen uitvoeren is een breed scala aan instrumenten ingekocht.

Voor een grote groep mensen is de inzet van reguliere instrumenten via het Maatwerkprincipe voldoende. Voor echter een groep van maximaal 50 klanten per contract, kan gebruik worden gemaakt van de inzet van Stichting Samenwerken, zoals bedoeld in deze verordening. Het gaat om klanten waarvan over het algemeen wordt verwacht dat ze of baanvaardig te maken zijn, dan wel maatschappelijk kunnen participeren. Gelet op de ervaringen in voorgaande jaren is maximalisering van de doelgroep op 50 personen per contract ruim genoeg. Geen van de voorgaande contracten hebben eerder het maximum van 50 deelnemers bereikt.

Uitstroom naar regulier werk uit dit traject is een secundaire doelstelling en zal ook als zodanig in het contract worden opgenomen.

Artikel 3

Uit ambtelijk overleg met het Ministerie van Binnenlandse Zaken is gebleken dat het noodzakelijk is om een concrete opsomming te geven van de binnen dit traject in te zetten instrumenten.

Artikel 4

Lid 2 komt te vervallen omdat hiermee de schijn wordt gewekt dat er niet altijd sprake zou zijn van het verlenen van uitsluitend recht.

Artikel 5

Spreekt voor zich.

Artikel 6

Lid 2. Dit artikel mandateert de bevoegdheid aan het college om een besluit te nemen in gevallen waarin deze verordening onverhoopt niet voorziet.

Artikel 7

Spreekt voor zich.

Artikel 8

Dit artikel heeft betrekking op de hardheidsclausule en maakt het mogelijk in voordeel van de cliënt af te wijken van hetgeen in de verordening is vastgelegd.

Artikel 9

Uiterlijk halverwege de werkingsperiode van deze verordening, i.c. 18 maanden na vaststelling hiervan, wordt deze verordening geëvalueerd.

Artikel 10

Door het herstel van de door het ministerie opgemerkte discrepanties, dient de inwerkingtreding op 1 januari 2008 gesteld te worden. Herstel met terugwerkende kracht stuit niet op juridische bezwaren.

Nieuwe contracten die op grond van deze verordening met SSW worden afgesloten kunnen niet eerder ingaan dan 1 mei 2009, dus na vaststelling door de raad. Omdat de verordening van rechtswege eindigt op 1 mei 2012, kunnen de contracten niet na die periode doorlopen en er kunnen ook geen nieuwe contracten worden afgesloten.

Artikel 11

Spreekt voor zich.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van

De griffier, De voorzitter,

F.P. de Vos