Regeling vervallen per 09-03-2018

Algemeen Mandaatbesluit

Geldend van 08-04-2015 t/m 08-03-2018

Intitulé

ALGEMEEN MANDAATBESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bergen op Zoom, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht(Awb);

Overwegende dat het uit het oogpunt van doelmatigheid, efficiency en een betere dienstverlening aan de burgers wenselijk is daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van het college op te dragen aan het college ondergeschikte ambtenaren of aan anderen alsmede enkele bevoegdheden van de burgemeester op te dragen aan ambtenaren of aan anderen;

besluiten:

onverminderd het bepaalde in de Regeling budgethouderschap gemeente Bergen op Zoom;

de Mandaatregeling personele zaken;

de besluiten tot mandaatverlening en budgethouderschap aan het hoofd van de uitvoeringsorganisatie van de ISDBW;

I.Het Algemeen Mandaatbesluit vastgesteld door het college en de burgemeester op 25 juni 2013 en het mandaat aan de directeur van de sector ROB van 30 augustus 2005 in te trekken;

II. De uitoefening van de bevoegdheden die staan vermeld in de bij dit besluit behorende lijst met mandaten te verlenen aan de daarin genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen, mits over de met een asteriks aangeduide zaken vooraf de desbetreffende portefeuillehouder is gehoord;

III De aan de afdelingsmanagers opgedragen mandaten worden eveneens opgedragen aan de algemeen directeur en directeur.

III. Ten aanzien van de uitoefening van de onder punt II van dit besluit bedoelde mandaten een aantal hieronder volgende algemene bepalingen vast te stellen;

IV te bepalen dat dit besluit een dag na de bekendmaking in werking treedt.

Bergen op Zoom, 10 maart 2015

De burgemeester voornoemd,

Het college van burgemeester en wethouders.

burgemeester, secretaris

Algemene bepalingen

Grenzen aan mandaat

1.Bij de verlening van mandaat houden het college van burgemeester en

wethouders en de burgemeester in zijn algemeenheid rekening met de volgende uitgangspunten:

  • a.

    er moet sprake zijn van efficiëntie en tijdwinst;

  • b.

    besluiten dienen binnen daartoe bestemde budgetten te vallen;

  • c.

    de bevoegdheden in het kader van het budgethouderschap dienen in acht te wordengenomen.

  • 2.

    Van mandaat mag geen gebruik worden gemaakt, indien:

    • a.

      het betreft bestuurlijk/politiek gevoelige zaken;

    • b.

      het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het dan toe gevoerde beleid;

    • c.

      het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten of uit het besluit niet voorzienefinanciële consequenties kunnen voortvloeien;

d.de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester of algemeen directeur dit kenbaar heeftgemaakt;

e.bij betrokkenheid van meerdere afdelingen één van de afdelingen over het te nemenbesluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht, danwel de budgethouder eennegatief advies heeft uitgebracht;

  • f.

    er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde bij het te nemen besluit bestaat;

  • g.

    artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is of indien de gemandateerde enige twijfel heeft of dit het geval is.

Reikwijdte mandaatverstrekking

Indien het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester mandaat verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin van het woord. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hieronder dan ook mede verstaan:

-het nemen van alle voorbereidingsbesluiten en het verrichten van alle

voorbereidingshandelingen;

  • -

    het intrekken van besluiten (niet in kader van bestuurlijke handhaving tenzij uitdrukkelijk gemandateerd);

  • -

    het uitreiken van bewijs van ontvangst aanvragen etc.;

  • -

    het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen etc.

  • -

    verdagen en/of uitstellen;

  • -

    verzoeken om aanvullende informatie;

  • -

    verzoeken tot kostenloze advisering aan derden (politie, brandweer, nutsbedrijven, Kamervan Koophandel, Rijksdiensten etc.);

  • -

    verzoeken tot het betalen van legeskosten o.g.v. vastgestelde verordeningen;

  • -

    het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;

  • -

    het verstrekken van inlichtingen over vastgesteld beleid;

  • -

    het stellen van nadere voorwaarden;

  • -

    het toekennen van bedragen in termijnen;

  • -

    het toekennen van voorschotten;

  • -

    het uitvoeren van selectie en gunning conform het inkoop en -aanbestedingsbeleid;

  • -

    het afleggen van verantwoording aan het rijk;

  • -

    het beslissen op verzoeken om schadevergoeding (zelfstandige en onzelfstandigeschadebesluiten);

-het bekend maken van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in dewetgeving is opgenomen;

-het toezenden van besluiten/beschikkingen aan instanties, daar waar de verplichtingdaartoe in de wetgeving is opgenomen;

en alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moetenworden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

Ondertekening

Daar waar door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester eenbevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit, wordt tevens de bevoegdheid totondertekening verleend, voor zover dit niet wettelijk is uitgesloten.

In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtensmandaat. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden: Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester, namens het college dan wel de burgemeester, en dan de functie en naam van de gemandateerde.

Ondermandaat

Ondermandaat is toegestaan.

Ondermandatering geschiedt bij schriftelijk besluit.

Ondermandaten worden ter kennis van het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester gebracht.

De voorschriften die voor het mandaat gelden zijn onverminderd van toepassing op hetondermandaat. Daarnaast kunnen aan een ondermandaat extra voorschriften worden verbonden.

Afwezigheid gemandateerde

  • 1.

    Ingeval van afwezigheid van de gemandateerde worden de verleende bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervangers of waarnemers.

  • 2.

    Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger of waarnemer, dient dit in deondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door gebruikmaking van de woorden“plaatsvervangend” of “waarnemend’’, gevolgd door functie en eigen naam.

MANDAATLIJST

Alle afdelingsmanagers

  • 1

    Het toezenden van stukken in het kader van een rechtszaak aan de betrokken instanties/personen.

  • 2

    Het stellen van bezwaarschriften in handen van de adviescommissie voor de bezwaarschriften.

  • 3

    Het met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht nemen van een besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag.

  • 4

    Het beslissen over verlengingen van de beslistermijn van een beschikking op grond van artikel 4:14 Awb.

  • 5

    Het bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift op grond van art. 6:14 Awb.

  • 6

    Het doorzenden van een bezwaar- of beroepschrift aan het bevoegde orgaan alsmede het doen van mededelingen aan de indiener van het bezwaar- of beroepschrift inzake die doorzending op grond van art. 6:15 lid 1 en 2 Awb.

  • 7

    Het doen van mededelingen aan de indiener van een bezwaarschrift en andere belanghebbenden inzake het horen op grond van art. 7:2 lid 2 en 7:16 lid 2 Awb.

  • 8

    Het doen van mededelingen inzake de verdaging van de beslissing op een bezwaar- of beroepschrift op grond van art. 7:10 lid 3 en 7:24 lid 4 Awb.

  • 9

    Het vragen van uitstel voor het indienen van een verweerschrift.

  • 10

    Het indienen van een verweerschrift.

  • 11

    Het intrekken en herzien van het primaire besluit op grond van artikel 6:19 van de Awb.

  • 12

    Het beantwoorden / afhandelen van acquisitiebrieven (algemene en projectgerichte).

  • 13

    De toezending van afschriften van besluiten van bestuursorganen aan derden (ter kennisneming).

  • 14

    Het doen van mededeling van de goedkeuring van raadsbesluiten door gedeputeerde staten aan derden.

  • 15

    Het toezenden van officiële en andere publicaties aan dag / weekbladen en de Nederlandse Staatscourant.

  • 16

    Hetzij het vragen van inlichtingen, hetzij het desgevraagd of eigener beweging verstrekken van inlichtingen van informatieve aard inzake aangelegenheden de afdeling betreffende.

  • 17

    Het beslissen op verzoeken om informatie zoals bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur, met uitzondering van verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur afkomstig van leden van de gemeenteraad.

  • 18

    Het nemen van besluiten in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen (par. 4.1.3.1 en 4.1.3.2 Awb) voor zover deze beslissingen betrekking hebben op de onderliggende aanvragen/bezwaren voor zover het hun afdeling betreft.

  • 19

    Het beslissen om verbeurde dwangsommen in te vorderen op basis van de Invorderingsbeschikking en artikel 5:37 Awb.

  • 20

    Het beslissen op het invorderen van de kosten bestuursdwang op grond van de kostenbeschikking en artikel 5:25, lid 6 Awb.

  • 21

    Het beslissen op het doen van een betaling in verband met een bestuurlijke geldschuld op grond van artikel 4:86 Awb.

  • 22

    Het verlenen van subsidies op grond van de Algemene Subsidieverordening tot € 7.500,- conform de voor het beleidsterrein vastgestelde subsidieregeling en beleidsregels.

  • 23

    De vaststelling van subsidies voor zover deze vaststelling overeenkomt met of lager is dan de verleende subsidie.

  • 24

    Het verlenen van uitstel aan gesubsidieerde instellingen voor het indienen van subsidie-aanvragen en de subsidieverantwoording.

  • 25

    Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van voorschotten op toegekende subsidies.

  • 26

    Het beslissen op aanvragen van gesubsidieerde instellingen om toestemming voor het vormen van bestemmingsreserves en de maximale hoogte daarvan voor zover de subsidieregeling voor het beleidsterrein dit toestaat.

  • 27

    Het aanwijzen van ambtenaren als toezichthouders, zoals bedoeld in artikel 5:11 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 28

    Het aanstellen van medewerkers, niet zijnde aangesteld als ambtenaren, aan te stellen als onbezoldigd ambtenaar.

  • 29

    Het aanvragen van subsidie.

  • 30

    De toepassing van de hardheidsclausule als bedoeld in de Algemene subsidieverordening tot een bedrag van € 2.500,-

  • 31

    Het (gedeeltelijk) weigeren van subsidieaanvragen tot € 7.500,-

Afdelingsmanager Middelen

Gemandateerd door het college:

  • 1.

    Het doen van aangiften van rijksbelastingen en andere heffingen.

  • 2.

    Het indienen van bezwaar- en beroepschriften tegen aan de gemeente opgelegde belastingaanslagen inclusief de verdere behandeling daarvan.

  • 3.

    Het aanvragen van justitiële gegevens ten behoeve van Koninklijke onderscheidingen.

  • 4.

    In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van adressen en gebouwen op grond van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen voor het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen

  • 5.

    In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken voor:

    • a.

      Het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving;

    • b.

      Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

    • c.

      Het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie;

    • d.

      Het plaatsen van aantekeningen op het brondocument;

    • e.

      Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie;

    • f.

      Het verstrekken van een bewijs van inschrijving;

    • g.

      Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd;

    • h.

      Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie;

    • i.

      Het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn;

    • j.

      Het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties;

    • k.

      Het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorziening.

  • 6.

    In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van adressen en gebouwen op grond van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen voor:

    • a.

      het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’;

    • b.

      het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • c.

      het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

    • d.

      het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wetbasisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;

    • e.

      het ingevolge artikel 9 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;

    • f.

      het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • g.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • h.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • i.

      het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • j.

      het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.

    • k.

      Het vaststellen van de definitieve geometrie van de BAGobjecten zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

    • l.

      het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;

    • m.

      Voor het opmaken van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen en voor het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een andere krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten zijn opgenomen.

Informatiebeheer in het kader van de Archiefwet

Teammanager Facilitair en Services draagt zorg voor de uitvoering van taken conform het Besluit Informatiebeheer.

Afdelingsmanager Stedelijke Ontwikkeling

Gemandateerd door het college en de burgemeester

Algemeen

  • 1

    Het intrekken en herzien van het primaire besluit op grond van artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2

    Aanvragen van en afrekenen van rijksbijdragen.

  • 3

    Het doen van kennisgeving van (de resultaten van) afhandeling van subsidievoorstellen door gemeenteraad en gedeputeerde staten.

  • 4

    Het beslissen op bezwaarschriften tegen bij mandaat genomen besluiten, indien en voor zover het advies van de adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Awb.

  • 5

    Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van de realisatie van projecten, inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

  • 6

    Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over ruimtelijke plannen.

  • 7

    Het beslissen op aanvragen om toekenning van een VROM Starterslening op grond van de Verordening VROM Startersregeling 2007.

Omgevingsregelgeving algemeen

  • 1

    Het ondertekenen van een bewijs van ontvangst van aanvragen voor vergunningen en ontheffingen zoals bedoeld in artikel 3.1 lid 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).

  • 2

    Het ondertekenen van het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 3.1 van de Wabo.

  • 3

    Het beslissen om het indienen van schriftelijke stukken behorende bij een aanvraag toe te staan (artikel 4.3 lid 2 Bor).

  • 4

    Het beslissen tot aanhouding aanvraag en het ondertekenen van de mededeling daarvan (artikel 3.3 t/m 3.6 Wabo).

  • 5

    Het verlengen van de beslistermijn op een aanvraag om omgevingsvergunning (artikel 3.9 lid 2 en 3.12 lid 8 Wabo).

  • 6

    Beslissen over de wijziging van een omgevingsvergunning 1e fase (artikel 2.5 lid 6 Wabo).Het op een andere naam overschrijven van de omgevingsvergunning (artikel 2.25 Wabo – overdragen vergunningen en overdragen mededeling).

  • 7

    Het aanvragen van advies als bedoeld in de artikel 2.26 van de Wabo.

  • 8

    Het aanvragen van en adviseren over aanvragen om verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27 van de Wabo.

  • 9

    Het verlenen van een omgevingsvergunning ex artikel 2.27 en 2.28 van de Wabo indien en voor zover de vereiste verklaring van geen bedenkingen is afgegeven.

  • 10

    Het weigeren, wijzigen en intrekken van een omgevingsvergunning (ex artikel 2.29 tot en met artikel 2.33a Wabo), alsmede het nemen van beslissingen tot het niet-ontvankelijk verklaren van aanvragen omgevingsvergunning.

Omgevingsregelgeving voor de activiteit bouwen en uitvoeren van een werk

  • 11

    Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en het uitvoeren van een werk (ex artikel 2.1 lid 1, onder a en b Wabo)

  • 12

    De beoordeling of een activiteit bouwen voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.3 en 2.7 (en bijlage II) van het Besluit omgevingsrecht (Besluit van 25 maart 2010) in strijd is met redelijke eisen van welstand.

  • 13

    De controle en beoordeling van statische berekeningen met bijbehorende tekeningen.

  • 14

    Het beslissen op verzoeken om vrijstelling op grond van de Bouwverordening.

  • 15

    Het beslissen over de toelaatbaarheid van een gelijkwaardige toepassing als bedoeld in artikel 1.3 van het Bouwbesluit 2012.

  • 16

    Het uitzetten van bebouwingsgrenzen als bedoeld in artikel 1.24 van het Bouwbesluit 2012

  • 17

    Het beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen al dan niet in combinatie met een afwijkingsactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1c van de Wabo, indien en voor zover het advies van de Adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Awb.

Omgevingsregelgeving voor de activiteit afwijken (bestemmingsplan)

  • 18

    Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit gebruiken ex artikel 2.1 lid 1 onder c van de Wabo zoals bedoeld in artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 1°, 2° van de Wabo.

  • 19

    Het afwijzen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit gebruiken ex artikel 2.1 , lid 1, onder c van de Wabo zoals bedoeld in artikel 2.12 lid 1, sub a, onder 3° van de Wabo.

  • 20

    Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten conform Bro artikel 1.2.1 lid 1, Bro artikel 1.2.2 lid 2 en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008.

Omgevingsregelgeving voor de activiteit gebruiken (brandveiligheid)

  • 21

    Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit gebruiken ex artikel 2.1, lid 1, onder d Wabo).

  • 22

    Het afhandelen van een gebruiksmelding als bedoeld in artikel 1.20 van het Bouwbesluit 2012.

  • 23

    Het opleggen en wijzigen van nadere voorwaarden na een gebruiksmelding als bedoeld in artikel 1.21 en 1.22 van het Bouwbesluit 2012.

Omgevingsregelgeving voor de activiteit milieu

24Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit milieu ex artikel 2.1, lid 1, onder e Wabo;

1° het oprichten,

2° het veranderen of veranderen van de werking of

3° het in werking hebben van een inrichting of mijnbouwwerk.

Omgevingsregelgeving voor de activiteit slopen en het verrichten van andere activiteiten

  • 25

    Het beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit slopen als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 , onder f tot en met h van de Wabo:

    • f.

      het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht;

    • g.

      het slopen van een bouwwerk in de gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald;

    • h.

      het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht of;

25 Het verrichten van een andere activiteit die behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder i van de Wabo.

26.Het beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit slopen als bedoeld in artikel 2.2, lid 1, onder a tot en met c, van de Wabo (ingevolge provinciale of gemeentelijke verordening);

  • a.

    een bouwwerk te slopen;

  • b.

    een monument als bedoeld in een zodanig verordening ;

1° te slopen, te verstoren, te verplaatsen of in enig opzicht te wijzigen of

2° te herstellen, te gebruiken of te laten gebruiken op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht,

  • c.

    een bouwwerk te slopen in een krachtens een zodanig aangewezen verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht.

    • 27.

      Het afhandelen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 1.28 van het Bouwbesluit 2012

    • 28.

      Het opleggen en wijzigen van nadere voorwaarden na een sloopmelding als bedoeld in de artikelen 1.29 en 1.30 van het Bouwbesluit 2012)

Omgevingsvergunning beperkte milieutoets

29.Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning zoals bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder i Wabo.

Omgevingsregelgeving voor de overige Wabo activiteiten

  • 30.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevignsvergunning voor de activiteit aanleggen of veranderen van een weg als bedoeld in artikel 2.2. lid 1, onder d van de Wabo.

  • 31.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit maken, hebben of veranderen van een uitweg, als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder e van de Wabo.

  • 32.

    Het beslissen op ene aanvraag om omgevingsvergunning om in of op of aan een onroerende zaak een alarminstallatie te hebben die voor de omgeving een opvallend geluid of lichtsignaal kan produceren, als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder f van de Wabo.

  • 33.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit vellen of doen vellen van houtopstand als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder g van de Wabo.

  • 34.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor het op of aan een onroerende zaak maken van handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een openbare plaats, zoals bedoeld in artikel 2.2, lid1, onder h van de Wabo.

  • 35.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning om als eigenaar, beperkt zakelijk gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toe te staan of te gedogen dat op of aan die onroerende zaak handelsreclame wordt gemaakt of gevoerd met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanuit een voor publiek toegankelijke plaats, zoals bedoeld in artikel 2.2, lid1 onder i van de Wabo.

  • 36.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning om in een daarbij aangewezen gedeelte van de gemeente roerende zaken op te slaan, zoals bedoeld in artikel 2.2 lid 1 onder j van de Wabo.

  • 37.

    Als eigenaar, beperkt zakelijk gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak in een daarbij aangewezen gedeelte van de gemeente toe te staan of te gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen (artikel 2.2., lid 1 onder k van de Wabo).

Monumenten, Archeologie

  • 1.

    Het doen van een mededeling tot aanwijzing als gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 6 van de Erfgoedverordening.

  • 2.

    Registratie van een aangewezen monument op de gemeentelijke monumentenlijst en in het Wkpb register (artikel 7 van de Erfgoedverordening).

  • 3.

    Het nemen van een selectiebesluit als bedoeld in artikel 17, lid 2, onder e van de Erfgoedverordening.

  • 4.

    Het vragen van advies ter beoordeling van een plan aanpak als bedoeld in artikel 18, lid 3, van de Erfgoedverordening.

Stedelijke vernieuwing

In aanvulling op punt 21 van het mandaat aan alle afdelingsmanagers is de afdelingsmanager Stedelijke Ontwikkeling bevoegd tot het verlenen en vaststellen van subsidie op grond van de Algemene Subsidieverordening conform de subsidieregeling Herstel Gevelbeeld 2014 en de subsidieregeling Instandhouding Monumenten .

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

  • 1.

    Het opmaken van een proces-verbaal van constatering in het kader van het bijhouden van een register en een registratie van adressen en gebouwen, zoals bedoeld in art. 10, lid 1, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG).

  • 2.

    et opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen.

Toekennen (huis) nummer aan object en aanwijzen lig- en standplaatsen

  • 1.

    Het toekennen, wijzigen en intrekken van een nummer aan een object of een te onderscheiden deel daarvan, zoals bedoeld in artikel 6 Wet BAGen in artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen).

  • 2.

    Het aanwijzen van lig- en standplaatsen als bedoeld in artikel 3, eerste lid van Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2010.

Handhaving

Het ondertekenen van een waarschuwing, vooraankondiging of vooraanschrijving.

Brandbeveiligingsverordening

  • 1

    Het beslissen op aanvragen om een gebruiksvergunning zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening.

  • 2

    Het verbinden van voorwaarden aan een gebruiksvergunning, zoals bedoeld in artikel 2, lid 2, van de Brandbeveiligingsverordening.

  • 3

    Het wijzigen van de voorwaarden, indien het belang waarvoor de gebruiksvergunning is verleend dit vereist op grond van een verandering van inzichten of verandering van omstandigheden gelegen buiten de inrichting opgetreden na het verlenen van de gebruiksvergunning, zoals bedoeld in artikel 2, lid 3 van de Brandbeveiligingsverordening.

  • 4

    Het intrekken van de gebruiksvergunning zoals bedoeld in artikel 5 van de Brandbeveiligingsverordening.

Planschadeverzoeken

  • 1

    Het versturen van een ontvangstbevestiging naar aanleiding van de ontvangst van een planschadeverzoek als bedoeld in artikel 6.1.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).

  • 2

    Het aanwijzen van de adviseur(s) en het verstrekken van de opdrachtverlening als bedoeld in artikel 3 van de Procedureverordening Advisering Planschade 2008.

  • 3

    Het aanwijzen van de contactambtenaar als bedoeld in artikel 6, lid 2, van de Procedureverordening Advisering Planschade 2008.

  • 4

    Het reageren op concept planschadeadviezen als bedoeld in artikel 6, lid 8, van de Procedureverordening Advisering Planschade 2008.

  • 5

    Het wegens het niet of niet tijdig voldoen van de drempelheffing niet-ontvankelijk verklaren van een verzoek om planschade als bedoeld in artikel 6.4, lid 2, van de Wro.

  • 6

    Het afwijzen van een kennelijk ongegronde aanvraag als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 1, van het Bro

  • 7

    Het niet (verder) in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 2, van het Bro.

  • 8

    Het verlengen van de beslistermijn ten aanzien van het niet (verder) in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 3, van het Bro.

Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen

In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken voor:

  • a.

    Het verstrekken van een bewijs van inschrijving;

  • b.

    Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd;

  • c.

    Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie;

  • d.

    Het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn.

Wegslepen van voertuigen

  • 1

    De bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang door middel van het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg geplaatst voertuig, zoals bedoeld in artikel 170, lid 1, van de Wegenverkeerswet, alsmede het op schrift stellen van het bestuursdwangbesluit.

  • 2

    De bevoegdheid om een bewaringsregister van de weggesleepte voertuigen bij te houden zoals bedoeld in artikel 170, lid 4,van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 3

    De bevoegdheid om de kosten, verbonden aan de bestuursdwang terug te betalen zoals bedoeld in artikel 172, lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 4

    De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 11 van het Besluit wegslepen van voertuigen, om aan belanghebbenden op verzoek gegevens uit het bewaringsregister te verstrekken.

  • 5

    De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht, tot het opmaken van een proces-verbaal, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen.

Parkeren

  • 1

    Het beslissen op aanvragen om verstrekking of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart en -plaats, inclusief intrekking (art. 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) en de bevoegdheid ex artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 tot het nemen van verkeersbesluiten, voor zover het betreft het al dan niet plaatsen of verwijderen van bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) met onderbord uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 2

    De berichtgeving aan belanghebbenden inzake het opnemen op de wachtlijst van belanghebbenden parkeren.

  • 3

    Het beslissen op aanvragen om afgifte van een vergunning ingevolge de parkeerregeling belanghebbenden.

  • 4

    Het beslissen op aanvragen om tijdelijke parkeervergunningen.

Algemene Plaatselijke Verordening

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, m.u.v. de ontheffing als bedoeld in artikel 5.34 (stoken van vuur).

Markten

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, schorsing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Marktverordening.

Haven

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Havenverordening en het Uitvoeringsbesluit Havenverordening.

Verkeer

Het beslissen op aanvragen om vergunning tot het aanbrengen van routeaanduidingen t.b.v. festiviteiten, bedrijven en bouwplaatsen.

Leegstandwet

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Leegstandwet.

Sport

  • 1

    Het ondertekenen van declaraties en jaarverantwoordingen bij en ten behoeve van het ministerie belast met sport.

  • 2

    Het vaststellen van de jaarlijkse vergoeding van A-gymnastieklocaties.

Stand- en ventplaatsen

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, schorsing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Verordening op het verlenen van standplaats- en ventvergunningen en het innemen van standplaatsen 1999.

Winkeltijden

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Verordening inzake de Winkeltijdenwet 2012.

Jacht- en visserijregelgeving

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van vergunningen als bedoeld in artikel 8, lid 3 van de Jachtwet (jachtvergunning schadelijk wild) aan de in de gemeente Bergen op Zoom werkzame milieu-inspecteurs.

  • 2.

    Het beslissen op aanvragen tot verlenging van de vergunning tot het vissen in de Theodorushaven (beroepsvissers).

  • 3.

    Het vaststellen van de jaarlijkse huurprijs voor het visrecht in de Theodorushaven.

  • 4.

    Het beslissen op aanvragen tot verlenging van jacht- en visserijcontracten en het beslissen omtrent de goedkeuring van de daarin geëiste jacht- en visserijplannen.

  • 5.

    Intrekking en wijziging van de onder 1, 2 en 4 bedoelde vergunningen, verlenging en goedkeuring.

Cultuur

  • 1

    Het aanvragen en afrekenen van rijksbijdragen.

  • 2

    Het vaststellen van subsidieformulieren zoals bepaald in de Algemene Subsidieverordening Bergen op Zoom artikel 5 lid 1 , artikel 15 lid 1 en artikel 16 lid 1.

  • 3

    In aanvulling op punt 21 van het mandaat van alle afdelingsmanagers is de afdelingsmanager Stedelijke Ontwikkeling bevoegd tot het verlenen en vaststellen van subsidie op grond van de Algemene Subsidieverordening conform de subsidieregeling cultuur en de vastgestelde richtlijnen en normen in de beleidsregels Cultuursubsidies. Bij afwijken van de vastgestelde richtlijnen en normen alsook bij afwijzing van een subsidieverzoek uitsluitend met voorafgaande toestemming van de portefeuillehouder.

  • 4

    Het beslissen op aanvragen van gesubsidieerde instellingen om toestemming voor het doen van kleine investeringen binnen het raam van de begroting/subsidiebedrag.

  • 5

    Het verlengen van een bestaande uitvoeringsovereenkomst als onderdeel van een subsidiebeschikking op het terrein van cultuur conform de vastgestelde richtlijnen en normen van de beleidsregels cultuursubsidies krachtens de Algemene Subsidieverordening en de Subsidieregeling Cultuur. Bij afwijken van de vastgestelde richtlijnen en normen uitsluitend na voorafgaande toestemming van de portefeuillehouder Cultuur.

  • 6

    Het uitvoeren van de beleidsregel criteria eenmalige subsidies zaalhuur verenigingsinitiatieven.

  • 7

    Het aanvragen van subsidies ten behoeve van cultuurstimulering, cultuurparticipatie en stimulering van cultuur in het algemeen.

  • 8

    Het onttrekken van gelden uit het Aanloopfonds Poppodium.

Vastgoed

  • 1.

    Het afhandelen van schriftelijke, telefonische en mondelinge klachten en verzoeken om informatie over het functioneren en het onderhoud van gemeentelijke panden en projecten.

  • 2.

    Het verrichten van handelingen, treffen van voorzieningen en het afwikkelen van beschikkingen zoals hieronder omschreven en met inachtneming van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op het voortgezet onderwijs, delen I en II en de gemeentelijke verordening voorzieningen huisvesting onderwijs (nader te noemen: huisvestingsverordening) zoals die vanaf en na 1 januari 1997 (zullen) luiden:

    • a.

      behandeling van aanvragen/voorstellen (waaronder coordinatie, voorbereiding, beoordeling en toetsing inhoud en voeren van overleg met betrekking tot aanvragen/voorstellen) om (tijdelijke) voorzieningen in de huisvesting, incl. (het voorstel tot) medegebruik, (het voorstel tot) vordering en (ver)huur dan wel beëindiging daarvan ingevolge de huisvestingsverordening;

    • b.

      uitwerken en afwikkelen incl. het verlenen van subsidievoorschotten, van beschikkingen, die voortvloeien uit de hiervoor onder a) bedoelde aanvragen of voorstellen voor zover zich geen ingrijpende wijziging van feiten en omstandigheden heeft voorgedaan ten opzichte van feiten en omstandigheden ten tijde van de vaststelling van het huisvestingsprogramma en ook overigens geen weigeringsgronden aanwezig zijn;

    • c.

      onder het hiervoor onder a) bedoelde overleg valt niet het bestuurlijk overleg met betrekking tot het huisvestingsprogramma en overzicht, omschreven in de huisvestingsverordening, het op overeenstemming gericht overleg met betrekking tot de wijziging van de huisvestingsverordening en het overleg gericht op alsmede het vragen van advies aan de Onderwijsraad, met inbegrip van het vaststellen van de verslagen van dergelijk overleg.

  • 3.

    Het vaststellen van de geactualiseerde capaciteitsbepaling schoolgebouwen voor het primair en voortgezet onderwijs zoals bedoeld in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.

  • 4.

    Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van het onderhoud van gemeentelijk vastgoedbezit inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

  • 5.

    Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van de realisatie van projecten, inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

  • 6.

    Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over de inrichting van projecten.

Grondzaken

Het uitvoeren van de artikelen 7, tweede lid, 8, 9 en zesde lid en 12, eerste lid van de Wet voorkeursrecht Gemeenten.

Directeur Markiezenhof

Gemandateerd door het college en de burgemeester

  • 1.

    het aanvragen van subsidies in verband met het aankopen van kunst en (kunst)historische voorwerpen ten behoeve van de cultuurhistorische gemeentelijke collectie.

  • 2.

    Het stellen van nadere regels omtrent de raadpleging van archiefbescheiden op grond van artikel 6 van het Besluit Informatiebeheer.

Directeur en plaatsvervangend directeur en bedrijfsleider parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.

Gemandateerd door het college

I Mandaten aan de directeur en plaatsvervangend directeur Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.

Algemeen

  • 1.

    Het toezenden van stukken in het kader van een rechtszaak aan de betrokken instanties/personen.

  • 2.

    Het stellen van bezwaarschriften in handen van de adviescommissie voor de bezwaarschriften.

  • 3.

    Het beslissen over verlengingen van de beslistermijn van een beschikking op grond van artikel 4:14 Awb.

  • 4.

    Het bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift op grond van art. 6:14 Awb.

  • 5.

    Het doorzenden van een bezwaar- of beroepschrift aan het bevoegde orgaan alsmede het doen van mededelingen aan de indiener van het bezwaar- of beroepschrift inzake die doorzending op grond van art. 6:15 lid 1 en 2 Awb.

  • 6.

    Het doen van mededelingen aan de indiener van een bezwaarschrift en andere belanghebbenden inzake het horen op grond van art. 7:2 lid 2 en 7:16 lid 2 Awb.

  • 7.

    Het doen van mededelingen inzake de verdaging van de beslissing op een bezwaar- of beroepschrift op grond van art. 7:10 lid 3 en 7:24 lid 4 Awb.

  • 8.

    Het vragen van uitstel voor het indienen van een verweerschrift.

  • 9.

    Het indienen van een verweerschrift.

  • 10.

    Het intrekken en herzien van het primaire besluit op grond van artikel 6:19 van de Awb.

  • 11.

    Het beantwoorden / afhandelen van acquisitiebrieven (algemene en projectgerichte).

  • 12.

    De toezending van afschriften van besluiten van bestuursorganen aan derden (ter kennisneming).

  • 13.

    Het doen van mededeling van de goedkeuring van raadsbesluiten door gedeputeerde staten aan derden.

  • 14.

    Het toezenden van officiële en andere publicaties aan dag / weekbladen en de Nederlandse Staatscourant.

  • 15.

    Hetzij het vragen van inlichtingen, hetzij het desgevraagd of eigener beweging verstrekken van inlichtingen van informatieve aard inzake aangelegenheden die Parkeer Beheer Bergen op Zoom B.V. betreffen.

  • 16.

    Het beslissen op verzoeken om informatie zoals bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur, met uitzondering van verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur afkomstig van leden van de gemeenteraad.

  • 17.

    Het nemen van besluiten in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen (par. 4.1.3.1 en 4.1.3.2 Awb) voor zover deze beslissingen betrekking hebben op de onderliggende aanvragen/bezwaren voor zover het hun afdeling betreft.

  • 18.

    Het beslissen op het invorderen van de kosten bestuursdwang op grond van de kostenbeschikking en artikel 5:25, lid 6 Awb.

  • 19.

    Het beslissen op het doen van een betaling in verband met een bestuurlijke geldschuld op grond van artikel 4:86 Awb.

  • 20.

    Het beslissen op bezwaarschriften tegen bij mandaat genomen besluiten, indien en voor zover het advies van de adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 21.

    Het nemen, intrekken en wijzigen van besluiten tot het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5.11 van de Algemene wet bestuursrecht. Ondermandaat van deze bevoegdheid is niet mogelijk.

  • 22.

    Het afgeven van legitimatiebewijzen als bedoeld in artikel 5:12 van de algemene wet bestuursrecht aan toezichthouders als bedoeld onder nummer 21 van dit besluit.

  • 23.

    Afhandeling van klachten over Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.

  • 24.

    Het met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht nemen van een besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag.

II Mandateren aan de bedrijfsleider Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.

  • 1

    Het beslissen op aanvragen om (tijdelijke) parkeervergunningen op grond van de Verordening parkeerbelastingen Bergen op Zoom;

  • 2

    Het beslissen op aanvragen om parkeerontheffing op grond van de Verordening parkeerbelastingen Bergen op Zoom;

  • 3

    Het beslissen op aanvragen om een gehandicaptenparkeerkaart.

  • 4

    Het beslissen op aanvragen om een gehandicapten parkeerplaats.

  • 5

    Beslissen op bezwaarschriften inzake de onder 1 t/m 4 genoemde besluiten.

  • 6

    Vertegenwoordiging in beroepsprocedures inzake de onder 1 t/m 4 genoemde besluiten.

Vervangingsregeling

Bij afwezigheid van de directeur en plaatsvervangend directeur Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V. worden de bovenstaande bevoegdheden uitgeoefend door de bedrijfsleider van Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.

Bij afwezigheid van de bedrijfsleider van Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V. worden de bovenstaande bevoegdheden uitgeoefend door de directeur Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V. dan wel de plaatsvervangend directeur Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.

Afdelingsmanager Openbare Ruimte

Gemandateerd door het college en de burgemeester

Verkeer en parkeren

  • 1

    Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van ontheffingen op grond van artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 2

    Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van ontheffing van gebruik van de openbare ruimte door motorvoertuigen op grond van artikel 149 van de Wegenverkeerswet (WVW1994) en artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 3

    Het (beslissen op aanvragen tot het) nemen van (tijdelijke) verkeersbesluiten op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW1994).

  • 4

    Het (beslissen op aanvragen tot het) nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen volgens artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

  • 5

    Het verlenen van toestemming aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer als bedoeld in artikel 1, lid 4 en lid 5, van het mandaatbesluit van 25 maart 1997 voor het verlenen van ontheffing voor bijzondere transporten.

  • 6

    Het toezenden van afschriften van verkeersbesluiten aan de betrokken instanties / derden.

  • 7

    Het beslissen op aanvragen om vergunning tot het aanbrengen van routeaanduidingen t.b.v. festiviteiten, bedrijven en bouwplaatsen.

  • 8

    Het beslissen op aanvragen om toestemming voor het leggen en houden van kabels en leidingen in gemeentegrond.

  • 9

    Het beslissen op verzoeken om toestemming voor georganiseerde activiteiten in gemeentelijke groen-, bos-, en natuurterreinen (b.v. droppings, wandeltochten, “school in bos” e.d.).

Lijkbezorging/begraafplaatsen

  • 1

    Het nemen van besluiten ingevolge de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats.

  • 2

    Het beslissen op aanvragen om toestemming voor het verstrooien van asresten op gemeentelijke gronden op grond van de Wet op de Lijkbezorging.

Afvalstoffen

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Afvalstoffenverordening van de gemeente Bergen op Zoom 2007.

Diversen

  • 1

    Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van de realisatie van projecten, inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

  • 2

    Het afhandelen van schriftelijke, telefonische en mondelinge klachten en verzoeken om informatie over het functioneren en het onderhoud van de gemeentelijke openbare voorzieningen.

  • 3

    Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over het onderhoud, de herinrichting en de aanleg van wegen, riool-, groen- of speelvoorzieningen.

  • 4

    Het beslissen op verzoeken van bewoners om toestemming voor het zelfwerkzaam zijn bij de inrichting en het onderhoud in het openbaar groen in hun directe woonomgeving, onder voorwaarde dat het openbare karakter blijft behouden en de zelfwerkzaamheid niet leidt tot gemeentelijke (des)investeringen.

  • 5

    Het doen van subsidieaanvragen inzake aanleg / verbetering riolering.

  • 6

    Houden van inschrijvingen en gunning houtverkoop gemeentebossen.

  • 7

    Het aangaan van inscharings - en andere tijdelijke overeenkomsten inzake het beheer van groen-, bos- en natuurterreinen, dijken en braakliggende gronden.

  • 8

    Het beslissen op het doen van een betaling in verband met een bestuurlijke geldschuld op grond van artikel 4:86 Awb.

Afdelingsmanager Maatschappelijke Ontwikkeling

Gemandateerd door het college

Algemeen

  • 1

    Aanvragen en afrekenen rijksbijdragen;

  • 2

    Het vragen van uitstel bij aanvraagprocedures inzake subsidies en aanverwante regelingen.

  • 3

    Het doen van kennisgeving van (de resultaten van) afhandeling van subsidie-voorstellen door gemeenteraad en gedeputeerde staten.

  • 4

    Het beslissen op bezwaarschriften tegen bij mandaat genomen besluiten, indien en voor zover het advies van de adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Algemene wet bestuursrecht.

Welzijn, Zorg en Veiligheid

  • 1.

    Het doen van kennisgeving van (de resultaten van) afhandeling van subsidie-voorstellen door gemeenteraad en gedeputeerde staten.

  • 2.

    Het vaststellen van besluiten tot het verlenen van subsidies op basis van de “Beleidsregel subsidieverlening activiteiten in het kader van het vrijwilligersbeleid en mantelzorg” tot een bedrag van € 5.000,--.

  • 3.

    Het benoemen van en het bevestigen van het aftreden van leden van de Ouderenadviesraad, de gehandicaptenadviesraad, de Integratie Advies Raad en de Jeugdraad;

  • 4.

    Het beslissen op aanvragen ingevolge de Wet Maatschappelijke Ondersteuning alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van die wet.

  • 5.

    Het beslissen op aanvragen ingevolge de Wet voorzieningen gehandicapten alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van die wet, indien deze wet op grond van de overgangsbepalingen Wmo van toepassing is.

  • 6.

    De uitvoering van hoofdstuk 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, met uitzondering van hoofdstuk 1, afdeling 4 en hoofdstuk 2, afdeling 3 en 4.

  • 7.

    De uitvoering van de Verordening Kwaliteitsregels Peuterpeelzaalwerk.

  • 8.

    Het geven van een opdracht aan de GGD West-Brabant voor het uitvoeren van een onderzoek bij de gastouder (na aanvraag tot registratie in het register kinderopvang).

  • 9.

    Het beslissen op de aanvraag tot registratie als gastouderbureau in het register kinderopvang.

  • 10.

    Het vaststellen en indienen van declaraties en jaarverantwoordingen bij en ten behoeve van het ministerie inzake de Wet Inburgering Nieuwkomers, de Wet Inburgering, de Tijdelijke regeling Outkomers en de regeling PAVEM.

  • 11.

    Alle reguliere correspondentie vanuit het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot het Besluit Risico's Zware Ongevallen 1999, waaronder:

  • -

    verzoeken om aanvullende informatie naar aanleiding van toetsing van Veiligheidsrapportages;

  • -

    schriftelijke beoordelingen van Veiligheidsrapportages;

  • -

    schriftelijke rapportages naar aanleiding van de uitgevoerde jaarlijkse inspectie.

Jeugdwet

Het nemen van besluiten ingevolge de Jeugdwet alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van de wet;

Publieksdiensten

  • 1.

    Het ingevolge art. 83 van de Wet GBA doen van een kennisgeving van een voornemen tot: a. het niet of slechts ten dele gevolg geven aan een aangifte; b. het niet opnemen van een gegeven over de burgerlijke stand, dan wel tot het niet als zodanig aanmerken van een geschrift daarover, dat als akte is aangeboden; c. het niet opnemen van een gegeven over de nationaliteit;

  • d.

    het ambtshalve overgaan tot inschrijving, of tot opneming van gegevens in het geval dat inschrijving of opneming op grond van een aangifte had moeten plaatsvinden;

    e.het, bij een opgenomen algemeen gegeven, plaatsen van een aantekening over de juistheid van dat gegeven of over strijdigheid daarvan met de Nederlandse openbare orde.

  • 2.

    Het nemen van besluiten dat het onder 1 genoemde voornemen wordt uitgevoerd indien daarop niet binnen de daarvoor gestelde termijn wordt gereageerd.

  • 3.

    Het niet voldoen aan een verzoek tot: - inzage en afschrift; - het gebruik van de geslachtsnaam van de echtgenoot; - verwijdering van gegevens bij adoptie of geslachtswijziging; - een correctierecht.

Bevoegdheden gemandateerd door de Burgemeester

  • 4.

    Het weigeren, inhouden, wijzigen en vervallen verklaren van reisdocumenten.

  • 5.

    Het afgeven, het ongeldig verklaren en het weigeren van rijbewijzen alsmede het afgeven van een verklaring van afgifte van een rijbewijs.

  • 6.

    Het opvragen van gegevens uit het politieregister, bij de rechtbank en de minister van Justitie naar aanleiding van aanvraag tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag.

  • 7.

    Het bevestigen of weigeren van verzoeken om verkrijging van het Nederlanderschap door optie.

  • 8.

    Het afgeven en het weigeren van een bewijs van Nederlanderschap.

  • 9.

    Het opvragen van gegevens uit het politieregister (herkenningsdienst), bij de rechtbank en de minister van Justitie in het kader van de naturalisatiewetgeving.

  • 10.

    Het opvragen van de verblijfsstatus bij de vreemdelingendienst in het kader van de naturalisatiewetgeving.

  • 11.

    Het adviseren op naturalisatieverzoeken.

  • 12.

    Het verlenen van een verlof tot ontheffing van een stoffelijk overschot.

  • 13.

    Het verlenen van een verlof tot uitstel van begraving c.q. verbranding van een stoffelijk overschot.

  • 14.

    Het afgeven van een laissez-passer voor lijken.

  • 15.

    Het afgeven van een verlof tot het opgraven en herbegraven van een stoffelijk overschot.

Handhaving

  • 1

    Het geven van een schriftelijke aanwijzing aan een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.65, lid 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen kinderopvang.

  • 2.

    Het geven van een schriftelijke aanwijzing aan een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.23, lid 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen kinderopvang.

  • 3.

    Het ondertekenen van een boetebeschikking (bestuurlijke boete).

  • 4.

    Het ondertekenen van een waarschuwing, vooraankondiging of vooraanschrijving.

  • 5.

    Het beslissen op een verzoek tot afgifte van een gedoogbeschikking.

  • 6.

    Het beslissen over het verlengen van de begunstigingstermijn van een handhavingsbesluit.

  • 7.

    Het beslissen over het uit- en afstellen van het effectueren van een handhavingsbesluit.

  • 8.

    Het intrekken van een bestuursrechtelijk dwangbesluit (na constatering dat voldaan is aan de lastgeving of er een andersluidend besluit dient te worden genomen).

  • 9.

    Het afwijzen van een verzoek om over te gaan tot handhaving.

  • 10.

    Het aanwijzen van toezichthouders zoals bedoeld in artikel 5.11 van de Algemene wet bestuursrecht. Ondermandaat van deze bevoegdheid is niet mogelijk

Afvalstoffen

De uitoefening van de bevoegdheid tot bestuursrechtelijke handhaving door middel van bestuursdwang of dwangsom indien en voor zover sprake is van overtreding van de bepalingen in de Afvalstoffenverordening van de gemeente Bergen op Zoom 2007.

Drank- en Horecaregelgeving

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Drank- en Horecawet en de Drank- en Horecaverordening.

Kansspelen

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Wet op de Kansspelen, de Speelautomatenverordening en de Speelautomatenhallenverordening.

Dierenbescherming

Het beslissen op een aanvragen om vergunning, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Wet op de dierenbescherming.

Luchtvaartwet

Het beslissen op aanvragen om ontheffingen/verklaringen van geen bezwaar in het kader van de Luchtvaartwet.

Wegslepen van voertuigen

  • 1

    De bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang door middel van het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg geplaatst voertuig, zoals bedoeld in artikel 170, eerste lid van de Wegenverkeerswet, alsmede het op schrift stellen van het bestuursdwangbesluit.

  • 2

    De bevoegdheid om een bewaringsregister van de weggesleepte voertuigen bij te houden zoals bedoeld in artikel 170 vierde lid van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 3

    De bevoegdheid om de kosten, verbonden aan de bestuursdwang terug te betalen zoals bedoeld in artikel 172, lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 4

    De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 11 van het Besluit wegslepen van voertuigen, om aan belanghebbenden op verzoek gegevens uit het bewaringsregister te verstrekken.

  • 5

    De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht, tot het opmaken van een proces-verbaal, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen.

Algemene Plaatselijke Verordening

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, m.u.v. de ontheffing als bedoeld in artikel 5.34 (stoken van vuur).

Educatie

  • 1.

    Het beslissen in het kader van de vergoeding c.q. deelname in van gemeentewege geregeld vervoer ingevolge de onderwijswetgeving.

  • 2.

    Het toestaan van vervangende leerplicht op grond van artikelen 3a en 3b van de Leerplichtwet en het verlenen van vrijstelling van de leerplicht op grond van artikel 5, 5A en15 van de Leerplichtwet.

Mandaat aan de directeur van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Gemandateerd door het college en de burgemeester

Algemeen

Het schriftelijk besluiten op verzoeken zoals bedoeld in de Wet openbaarheid van Bestuur om afschriften van documenten te verstrekken dan wel in te zien voor zover het milieuaangelegenheden en de APV betreft.

Wet milieubeheer (Wm)

  • 1

    Ondertekening van alle correspondentiebrieven en procedurestukken in het kader van de toegekende mandaten (ontvangstbevestiging, bekendmaking, publicatie etc.).

  • 2

    Het uitdoen van waarschuwingen n.a.v. bedrijfscontrole of hercontrole (incl. overleggen rapporten/documenten op basis van wetsbepaling of vergunningsvoorschrift).

  • 3

    Het schrijven van een (rappel)brief om een melding ex. Artikel 8.41 Wm in te dienen c.q. aan te vullen, zoals het overleggen van rapporten (akoestisch, bodemonderzoek, geur).

  • 4

    Brief akkoordbevinding en publicatie melding AMvB Wet milieubeheer 8.41 Wm.

  • 5

    Het schriftelijk reageren op ingekomen reacties naar aanleiding van een gepubliceerde melding ex artikel 8.41 Wm.

  • 6

    Besluiten tot het stellen van maatwerkvoorschriften op basis van AMvB zoals bedoeld in art. 8.42 e.v. Wm.

  • 7

    Het schriftelijk reageren op een verzoek om een andere maatregel te treffen dan de voorgeschreven verplichte maatregel op grond van artikel 8.40a en volgende van de Wm.

  • 8

     Het beslissen op aanvragen om ontheffing zoals bedoeld in artikel 10.63 tweede lid Wm inzake het buiten een inrichting verbranden van afvalstoffen.

Wet bodembescherming

Aanschrijving in het kader van ontheffingen van het Lozingsbesluit Bodembescherming (LBB) tot en met verlening van de ontheffing (toestemming).

Besluit bodemkwaliteit

  • 1

    Het op ontvankelijkheid toetsen, beoordelen en registreren van ontvangen meldingen op basis van het Besluit bodemkwaliteit met betrekking tot weg- en grondwerken en met betrekking tot werken die een relatie hebben met de Woningwet.

  • 2

    Het beoordelen van informatie omtrent bouwstoffen behorende bij bouwaanvragen in het kader van het Besluit bodemkwaliteit.

  • 3

    Het toetsen of de overige bouwstoffen (voor bouwwerken) maar ook grond (grondverzet bij bouwwerken op ophoging c.q. bouwrijp maken) voldoen aan de eisen van het Besluit bodemkwaliteit met betrekking tot grond- en wegwerken en met betrekking tot werken die een relatie hebben met de Woningwet.

  • 4

    Het houden van toezicht op de juiste toepassing van het Besluit bodemkwaliteit met betrekking tot grond- en wegwerken en werken die een relatie hebben met de Woningwet.

Wet geluidhinder

  • 1

    Het aanbieden van geluidwerende maatregelen aan de eigenaar/bewoner van een woning of geluigevoelig object in het kader van sanering van wegverkeer- of spoorweglawaai, overeenkomstig de in hoofdstuk 6 van het Besluit geluidhinder vastgestelde procedure.

  • 2

    Besluiten inzake het definitief afvoeren van een woning of geluidgevoelig object van de saneringslijst indien de eigenaar/bewoner geen medewerking heeft verleend aan het treffen van maatregelen aan de gevel of indien de woning of het geluidgevoelig object niet in aanmerking komt voor sanering.

  • 3

    Het treffen van geluidwerende maatregelen, die ten laste komen van het Rijk, binnen zones langs (spoor)wegen met het oog op het beperken van de geluidsbelasting van woningen.

Overig

  • 1

    Aanwijzing van toezichthoudende ambtenaren (groepen van personen) ter zake van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, De Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder, de Wet bodembescherming en de Algemene Plaatselijke Verordening.

  • 2

    Het uitdoen van brieven en waarschuwingen in het kader van de afhandeling van milieuklachten.

    APV

    De bevoegdheid om te besluiten op een verzoek om ontheffing van het verbod om in de open lucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben ingevolge artikel 5.34 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

    Mandaat aan de politiechef

    Gemandateerd door het college en de burgemeester

    • 1.

      De bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang door middel van het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg geplaatst voertuig, zoals bedoeld in artikel 170, eerste lid van de Wegenverkeerswet, alsmede het op schrift stellen van het bestuursdwangbesluit.

    • 2.

      De bevoegdheid om een bewaringsregister van de weggesleepte voertuigen bij te houden zoals bedoeld in artikel 170 vierde lid van de Wegenverkeerswet 1994.

    • 3.

      De bevoegdheid om de kosten, verbonden aan de bestuursdwang terug te betalen zoals bedoeld in artikel 172, lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994.

    • 4.

      De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 11 van het Besluit wegslepen van voertuigen, om aan belanghebbenden op verzoek gegevens uit het bewaringsregister te verstrekken.

    • 5.

      De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht, tot het opmaken van een proces-verbaal, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen.

    De Korpschef van de Politieregio Midden en West-Brabant heeft de bevoegdheid ondermandaat te verlenen aan de bij zijn dienst werkzame en door hem schriftelijk aan te wijzen opsporingsfunctionarissen, met inachtneming van de op basis van artikel 10.6 van de Algemene wet bestuursrecht vastgestelde (werk)instructie.

    Algemeen Directeur

    Het afdoen van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

    Directeur

    Het beslissen op administratief beroep inzake kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.