Regeling vervallen per 01-07-2020

Gemeente Bergen op Zoom ALGEMEEN ONDERMANDAATBESLUIT 2020

Geldend van 01-07-2020 t/m 30-06-2020

Intitulé

Gemeente Bergen op Zoom ALGEMEEN ONDERMANDAATBESLUIT 2020

De leden van het concernteam van de gemeente Bergen op Zoom,

besluiten,

gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2018,

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht,

  • I.

    Ondermandaat te verlenen aan de resultaatmanagers en medewerkers voor de uitoefening van de bevoegdheden, vermeld op de bij dit besluit behorende lijst met mandaten.

  • II.

    Te bepalen dat de resultaatmanagers ondermandaat kunnen verlenen aan hun medewerkers voor de uitvoering van bepaalde bevoegdheden. De resultaatmanagers stellen het concernteam schriftelijk op de hoogte van het verleende ondermandaat.

  • III.

    Te bepalen dat de resultaatmanagers elkaar in onderling overleg kunnen vervangen.

  • IV.

    Het ondermandaatbesluit van 10 december 2019 in te trekken

  • V.

    Te bepalen dat dit ondermandaatbesluit per 1 juli 2020 in werking treedt.

Alle leden van het concernteam geven aan alle resultaatmanagers in ondermandaat:

Algemeen

  • 1.

    Het toezenden van stukken in het kader van een rechtszaak aan de betrokken instanties/personen.

  • 2.

    Het stellen van bezwaarschriften in handen van de adviescommissie voor de bezwaarschriften.

  • 3.

    Het met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht nemen van een besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag.

  • 4.

    Het beslissen over verlengingen van de beslistermijn van een beschikking op grond van artikel 4:14 Awb.

  • 5.

    Het bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift op grond van art. 6:14 Awb.

  • 6.

    Het doorzenden van een bezwaar- of beroepschrift aan het bevoegde orgaan alsmede het doen van mededelingen aan de indiener van het bezwaar- of beroepschrift inzake die doorzending op grond van art. 6:15 lid 1 en 2 Awb.

  • 7.

    Het doen van mededelingen aan de indiener van een bezwaarschrift en andere belanghebbenden inzake het horen op grond van art. 7:2 lid 2 en 7:16 lid 2 Awb.

  • 8.

    Het doen van mededelingen inzake de verdaging van de beslissing op een bezwaar- of beroepschrift op grond van art. 7:10 lid 3 en 7:24 lid 4 Awb.

  • 9.

    Het vragen van uitstel voor het indienen van een verweerschrift.

  • 10.

    Het indienen van een verweerschrift.

  • 11.

    Het intrekken en herzien van het primaire besluit op grond van artikel 6:19 van de Awb.

  • 12.

    Het beantwoorden / afhandelen van acquisitiebrieven (algemene en projectgerichte).

  • 13.

    De toezending van afschriften van besluiten van bestuursorganen aan derden (ter kennisneming).

  • 14.

    Het doen van mededeling van de goedkeuring van raadsbesluiten door gedeputeerde staten aan derden.

  • 15.

    Het toezenden van officiële en andere publicaties aan dag / weekbladen en de Nederlandse Staatscourant.

  • 16.

    Hetzij het vragen van inlichtingen, hetzij het desgevraagd of eigener beweging verstrekken van inlichtingen van informatieve aard inzake aangelegenheden de afdeling betreffende.

  • 17.

    Het beslissen op verzoeken om informatie zoals bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur, met uitzondering van verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur afkomstig van leden van de gemeenteraad.

  • 18.

    Het nemen van besluiten in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen (par. 4.1.3.1 en 4.1.3.2 Awb) voor zover deze beslissingen betrekking hebben op de onderliggende aanvragen/bezwaren voor zover het hun afdeling betreft.

  • 19.

    Het beslissen om verbeurde dwangsommen in te vorderen op basis van de Invorderingsbeschikking en artikel 5:37 Awb.

  • 20.

    Het beslissen op het invorderen van de kosten bestuursdwang op grond van de kostenbeschikking en artikel 5:25, lid 6 Awb.

  • 21.

    Het beslissen op het doen van een betaling in verband met een bestuurlijke geldschuld op grond van artikel 4:86 Awb.

  • 22.

    Het verlenen van subsidies op grond van de Algemene Subsidieverordening tot € 7.500,- conform de voor het beleidsterrein vastgestelde subsidieregeling en beleidsregels.

  • 23.

    De vaststelling van subsidies voor zover deze vaststelling overeenkomt met of lager is dan de verleende subsidie.

  • 24.

    Het verlenen van uitstel aan gesubsidieerde instellingen voor het indienen van subsidie-aanvragen en de subsidieverantwoording.

  • 25.

    Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van voorschotten op toegekende subsidies.

  • 26.

    Het beslissen op aanvragen van gesubsidieerde instellingen om toestemming voor het vormen van bestemmingsreserves en de maximale hoogte daarvan voor zover de subsidieregeling voor het beleidsterrein dit toestaat.

  • 27.

    Het aanwijzen van ambtenaren als toezichthouders, zoals bedoeld in artikel 5:11 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 28.

    Het aanstellen van medewerkers, niet zijnde aangesteld als ambtenaren, aan te stellen als onbezoldigd ambtenaar.

  • 29.

    Het aanvragen van subsidie.

  • 30.

    De toepassing van de hardheidsclausule als bedoeld in de Algemene subsidieverordening tot een bedrag van € 2.500,-

  • 31.

    Het (gedeeltelijk) weigeren van subsidieaanvragen tot € 7.500,-

  • 32.

    Aanvragen van en afrekenen van rijksbijdragen.

  • 33.

    Het doen van kennisgeving van (de resultaten van) afhandeling van subsidievoorstellen door gemeenteraad en gedeputeerde staten.

  • 34.

    Het beslissen op bezwaarschriften tegen bij mandaat genomen besluiten, indien en voor zover het advies van de adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Awb.

  • 35.

    Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van de realisatie van projecten, inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

  • 36.

    Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over ruimtelijke plannen.

  • 37.

    Het beslissen op aanvragen om toekenning van een VROM Starterslening op grond van de Verordening VROM Startersregeling 2007.

  • 38.

Alle leden van het concernteam geven aan de hieronder genoemde resultaatmanagers in ondermandaat

Ondermandaatresultaatmanager I&P

  • 1.

    In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van adressen en gebouwen op grond van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen voor het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen;

  • 2.

    In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken voor:

  • a.

    Het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving;

  • b.

    Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

  • c.

    Het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie;

  • d.

    Het plaatsen van aantekeningen op het brondocument;

  • e.

    Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie;

  • f.

    Het verstrekken van een bewijs van inschrijving;

  • g.

    Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd;

  • h.

    Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie;

  • i.

    Het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn;

  • j.

    Het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties;

  • k.

    Het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorziening.

  • 3.

    In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van adressen en gebouwen op grond van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen voor:

  • a.

    het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’;

  • b.

    het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

  • c.

    het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

  • d.

    het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;

  • e.

    het ingevolge artikel 9 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;

  • f.

    het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

  • g.

    het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

  • h.

    het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

  • i.

    het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

  • j.

    het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.

  • k.

    Het vaststellen van de definitieve geometrie van de BAGobjecten zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

  • l.

    het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;

  • m.

    Voor het opmaken van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen en voor het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een andere krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten zijn opgenomen.

Wet Basisregistratie grootschalige topografie

  • 1.

    Voor een geografisch object als bedoeld in artikel 7, tweede lid, onder o, Wet BGT het bepalen van de daaraan grenzende geografische objecten in onderlinge overeenstemming door wie de bijhouding, bedoeld in artikel 11, Wet BGT geschiedt;

  • 2.

    Het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door levering van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, tweede en derde lid en 8 Wet BGT aan de Dienst;

  • 3.

    Het afstemmen met andere bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen;

  • 4.

    Het zorg dragen dat bij het leveren van een geografisch gegeven, bedoeld in artikel 11 Wet BGT dat het geografisch gegeven voldoet aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus;

  • 5.

    Het zorg dragen dat een in de basisregistratie grootschalige topografie weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus worden gesteld;

  • 6.

    Het leveren van een geografisch gegeven langs elektronische weg waarbij in acht worden genomen de beschrijving van het elektronisch berichtenverkeer, bedoeld in artikel 20, eerste lid Wet BGT;

  • 7.

    Indien bij de bijhouding van een geografisch gegeven meerdere bronhouders betrokken zijn, dat gegeven gezamenlijk leveren aan de Dienst.

Informatiebeheer in het kader van de Archiefwet

  • 1.

    Zorg dragen voor de uitvoering van taken conform het Besluit Informatiebeheer/Beheerregeling Informatiebeheer;

  • 2.

    Besluiten tot overbrenging registers van burgerlijke stand naar de archiefbewaarplaats.

Ondermandaat resultaatmanager Wonen en Leven enresultaatmanager Werken en Recreëren

Algemeen

  • 1.

    Het intrekken en herzien van het primaire besluit op grond van artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2.

    Aanvragen van en afrekenen van rijksbijdragen.

  • 3.

    Het doen van kennisgeving van (de resultaten van) afhandeling van subsidievoorstellen door gemeenteraad en gedeputeerde staten.

  • 4.

    Het beslissen op bezwaarschriften tegen bij mandaat genomen besluiten, indien en voor zover het advies van de adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Awb.

  • 5.

    Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van de realisatie van projecten, inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

  • 6.

    Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over ruimtelijke plannen.

  • 7.

    Het beslissen op aanvragen om toekenning van een VROM Starterslening op grond van de Verordening VROM Startersregeling 2007.

Ondermandaat resultaatmanager Wonen en Leven

Parkeren

  • 1.

    De berichtgeving aan belanghebbenden inzake het opnemen op de wachtlijst van belanghebbenden parkeren.

  • 2.

    Het beslissen op aanvragen om afgifte van een vergunning ingevolge de parkeerregeling belanghebbenden.

  • 3.

    Het beslissen op aanvragen om tijdelijke parkeervergunningen.

Wegslepen van voertuigen

  • 1.

    De bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang door middel van het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg geplaatst voertuig, zoals bedoeld in artikel 170, lid 1, van de Wegenverkeerswet, alsmede het op schrift stellen van het bestuursdwangbesluit.

  • 2.

    De bevoegdheid om een bewaringsregister van de weggesleepte voertuigen bij te houden zoals bedoeld in artikel 170, lid 4,van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 3.

    De bevoegdheid om de kosten, verbonden aan de bestuursdwang terug te betalen zoals bedoeld in artikel 172, lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 4.

    De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 11 van het Besluit wegslepen van voertuigen, om aan belanghebbenden op verzoek gegevens uit het bewaringsregister te verstrekken.

  • 5.

    De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht, tot het opmaken van een proces-verbaal, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen.

Leegstandwet

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Leegstandwet.

Planschadeverzoeken

  • 1.

    Het versturen van een ontvangstbevestiging naar aanleiding van de ontvangst van een planschadeverzoek als bedoeld in artikel 6.1.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).

  • 2.

    Het aanwijzen van de adviseur(s) en het verstrekken van de opdrachtverlening als bedoeld in artikel 3 van de Procedureverordening Advisering Planschade 2008.

  • 3.

    Het aanwijzen van de contactambtenaar als bedoeld in artikel 6, lid 2, van de Procedureverordening Advisering Planschade 2008.

  • 4.

    Het reageren op concept planschadeadviezen als bedoeld in artikel 6, lid 8, van de Procedureverordening Advisering Planschade 2008.

  • 5.

    Het wegens het niet of niet tijdig voldoen van de drempelheffing niet-ontvankelijk verklaren van een verzoek om planschade als bedoeld in artikel 6.4, lid 2, van de Wro.

  • 6.

    Het afwijzen van een kennelijk ongegronde aanvraag als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 1, van het Bro.

  • 7.

    Het niet (verder) in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 2, van het Bro.

  • 8.

    Het verlengen van de beslistermijn ten aanzien van het niet (verder) in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 3, van het Bro.

Vastgoed

  • 1.

    Het afhandelen van schriftelijke, telefonische en mondelinge klachten en verzoeken om informatie over het functioneren en het onderhoud van gemeentelijke panden en projecten.

  • 2.

    Het verrichten van handelingen, treffen van voorzieningen en het afwikkelen van beschikkingen zoals hieronder omschreven en met inachtneming van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op het voortgezet onderwijs, delen I en II en de gemeentelijke verordening voorzieningen huisvesting onderwijs (nader te noemen: huisvestingsverordening) zoals die vanaf en na 1 januari 1997 (zullen) luiden:

  • a.

    behandeling van aanvragen/voorstellen (waaronder coordinatie, voorbereiding, beoordeling en toetsing inhoud en voeren van overleg met betrekking tot aanvragen/voorstellen) om (tijdelijke) voorzieningen in de huisvesting, incl. (het voorstel tot) medegebruik, (het voorstel tot) vordering en (ver)huur dan wel beëindiging daarvan ingevolge de huisvestingsverordening;

  • b.

    uitwerken en afwikkelen incl. het verlenen van subsidievoorschotten, van beschikkingen, die voortvloeien uit de hiervoor onder a) bedoelde aanvragen of voorstellen voor zover zich geen ingrijpende wijziging van feiten en omstandigheden heeft voorgedaan ten opzichte van feiten en omstandigheden ten tijde van de vaststelling van het huisvestingsprogramma en ook overigens geen weigeringsgronden aanwezig zijn;

  • c.

    onder het hiervoor onder a) bedoelde overleg valt niet het bestuurlijk overleg met betrekking tot het huisvestingsprogramma en overzicht, omschreven in de huisvestingsverordening, het op overeenstemming gericht overleg met betrekking tot de wijziging van de huisvestingsverordening en het overleg gericht op alsmede het vragen van advies aan de Onderwijsraad, met inbegrip van het vaststellen van de verslagen van dergelijk overleg.

    • 1.

      Het vaststellen van de geactualiseerde capaciteitsbepaling schoolgebouwen voor het primair en voortgezet onderwijs zoals bedoeld in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.

    • 2.

      Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van het onderhoud van gemeentelijk vastgoedbezit inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

    • 3.

      Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van de realisatie van projecten, inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

    • 4.

      Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over de inrichting van projecten.

Grondzaken

Het uitvoeren van de artikelen 7, tweede lid, 8, 9 en zesde lid en 12, eerste lid van de Wetvoorkeursrecht Gemeenten.

Jacht- en visserijregelgeving

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van vergunningen als bedoeld in artikel 8, lid 3 van de Jachtwet (jachtvergunning schadelijk wild) aan de in de gemeente Bergen op Zoom werkzame milieu-inspecteurs.

  • 2.

    Het beslissen op aanvragen tot verlenging van de vergunning tot het vissen in de Theodorushaven (beroepsvissers).

  • 3.

    Het vaststellen van de jaarlijkse huurprijs voor het visrecht in de Theodorushaven.

  • 4.

    Het beslissen op aanvragen tot verlenging van jacht- en visserijcontracten en het beslissen omtrent de goedkeuring van de daarin geëiste jacht- en visserijplannen.

  • 5.

    Intrekking en wijziging van de onder 1, 2 en 4 bedoelde vergunningen, verlenging en goedkeuring.

Ondermandaat resultaatmanager Werken en Recreëren

Monumenten, Archeologie

  • 1.

    Het doen van een mededeling tot aanwijzing als gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 6 van de Erfgoedverordening.

  • 2.

    Registratie van een aangewezen monument op de gemeentelijke monumentenlijst en in het Wkpb register (artikel 7 van de Erfgoedverordening).

  • 3.

    Het nemen van een selectiebesluit als bedoeld in artikel 17, lid 2, onder e van de Erfgoedverordening.

  • 4.

    Het vragen van advies ter beoordeling van een plan aanpak als bedoeld in artikel 18, lid 3, van de Erfgoedverordening.

Stedelijke vernieuwing

Het verlenen en vaststellen van subsidie op grond van de Algemene Subsidieverordening conform de subsidieregeling Herstel Gevelbeeld 2014 en de subsidieregeling Instandhouding Monumenten.

Markten

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, schorsing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Marktverordening.

Cultuur

  • 1.

    Het aanvragen en afrekenen van rijksbijdragen.

  • 2.

    Het vaststellen van subsidieformulieren zoals bepaald in de Algemene Subsidieverordening Bergen op Zoom artikel 5 lid 1 , artikel 15 lid 1 en artikel 16 lid 1.

  • 3.

    Het verlenen en vaststellen van subsidie op grond van de Algemene Subsidieverordening conform de subsidieregeling cultuur en de vastgestelde richtlijnen en normen in de beleidsregels Cultuursubsidies. Bij afwijken van de vastgestelde richtlijnen en normen alsook bij afwijzing van een subsidieverzoek uitsluitend met voorafgaande toestemming van de portefeuillehouder.

  • 4.

    Het beslissen op aanvragen van gesubsidieerde instellingen om toestemming voor het doen van kleine investeringen binnen het raam van de begroting/subsidiebedrag.

  • 5.

    Het verlengen van een bestaande uitvoeringsovereenkomst als onderdeel van een subsidiebeschikking op het terrein van cultuur conform de vastgestelde richtlijnen en normen van de beleidsregels cultuursubsidies krachtens de Algemene Subsidieverordening en de Subsidieregeling Cultuur. Bij afwijken van de vastgestelde richtlijnen en normen uitsluitend na voorafgaande toestemming van de portefeuillehouder Cultuur.

  • 6.

    Het uitvoeren van de beleidsregel criteria eenmalige subsidies zaalhuur verenigingsinitiatieven.

  • 7.

    Het aanvragen van subsidies ten behoeve van cultuurstimulering, cultuurparticipatie en stimulering van cultuur in het algemeen.

  • 8.

    Het onttrekken van gelden uit het Aanloopfonds Poppodium.

Sport

  • 1.

    Het ondertekenen van declaraties en jaarverantwoordingen bij en ten behoeve van het ministerie belast met sport.

  • 2.

    Het vaststellen van de jaarlijkse vergoeding van A-gymnastieklocaties.

Wet geluidhinder

  • 1.

    Besluiten betreffende de Wet geluidhinder die verband houden met sanering van woningen of geluidgevoelige objecten vanwege wegverkeer- of spoorweglawaai.

  • 2.

    Het aanbieden van geluidwerende maatregelen aan de eigenaar/bewoner van een woning of geluidgevoelig object in het kader van sanering van wegverkeer- of spoorweglawaai, overeenkomstig de in hoofdstuk 6 van het Besluit geluidhinder vastgestelde procedure.

  • 3.

    Besluiten inzake het definitief afvoeren van een woning of geluidgevoelig object van de saneringslijst indien de eigenaar/bewoner geen medewerking heeft verleend aan het treffen van maatregelen aan de gevel of indien de woning of het geluidgevoelig object niet in aanmerking komt voor sanering.

  • 4.

    Het treffen van geluidwerende maatregelen, die ten laste komen van het Rijk, binnen zones langs (spoor)wegen met het oog op het beperken van de geluidsbelasting van woningen.

Ondermandaat directeur Cultuurbedrijf

Het aanvragen van subsidies in verband met het aankopen van kunst en (kunst)historische voorwerpen ten behoeve van de cultuurhistorische gemeentelijke collectie.

Ondermandaat resultaatmanager Ondersteuning Bestuur en Organisatie

Het aanvragen van justitiële gegevens ten behoeve van Koninklijke onderscheidingen.

Ondermandaat resultaatmanager Beheer & Onderhoud, resultaatmanager Plannen en Projecten en resultaatmanager Buitendienst

  • 1.

    Het afhandelen van schriftelijke, telefonische en mondelinge klachten en verzoeken om informatie over het functioneren en het onderhoud van de gemeentelijke openbare voorzieningen.

  • 2.

    Het afhandelen van schriftelijke, telefonische en mondelinge klachten en verzoeken om informatie over het functioneren en het onderhoud van gemeentelijke panden en projecten.

Ondermandaat resultaatmanager Beheer & Onderhoud, resultaatmanager Plannen en Projecten

  • 1.

    Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van de realisatie van projecten, inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

  • 2.

    Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over het onderhoud, de herinrichting en de aanleg van wegen, riool-, groen- of speelvoorzieningen.

  • 3.

    Het doen van subsidieaanvragen inzake aanleg / verbetering riolering.

  • 4.

    Het aangaan van inscharings - en andere tijdelijke overeenkomsten inzake het beheer van groen-, bos- en natuurterreinen, dijken en braakliggende gronden.

  • 5.

    Het beslissen op het doen van een betaling in verband met een bestuurlijke geldschuld op grond van artikel 4:86 Awb.

Ondermandaat resultaatmanager Beheer & Onderhoud

Houden van inschrijvingen en gunning houtverkoop gemeentebossen

Afvalstoffen

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Afvalstoffenverordening van de gemeente Bergen op Zoom 2019..

Haven

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Havenverordening en Nadere regels Havenverordening Bergen op Zoom 2016.

Vastgoed

Het afhandelen van schriftelijke, telefonische en mondelinge klachten en verzoeken om informatie over het functioneren en het onderhoud van gemeentelijke panden en projecten.

Verkeer en parkeren

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van ontheffingen op grond van artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 2.

    Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van ontheffing van gebruik van de openbare ruimte door motorvoertuigen op grond van artikel 149 van de Wegenverkeerswet (WVW1994) en artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 3.

    Het (beslissen op aanvragen tot het) nemen van (tijdelijke) verkeersbesluiten op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW1994).

  • 4.

    Het (beslissen op aanvragen tot het) nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen volgens artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

  • 5.

    Het verlenen van toestemming aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer als bedoeld in artikel 1, lid 4 en lid 5, van het mandaatbesluit van 25 maart 1997 voor het verlenen van ontheffing voor bijzondere transporten.

  • 6.

    Het toezenden van afschriften van verkeersbesluiten aan de betrokken instanties / derden.

  • 7.

    Het beslissen op aanvragen om vergunning tot het aanbrengen van routeaanduidingen t.b.v. festiviteiten, bedrijven en bouwplaatsen.

  • 8.

    Het beslissen op aanvragen om toestemming voor het leggen en houden van kabels en leidingen in gemeentegrond.

  • 9.

    Het beslissen op verzoeken om toestemming voor georganiseerde activiteiten in gemeentelijke groen-, bos-, en natuurterreinen (b.v. droppings, wandeltochten, “school in bos” e.d.).

  • 10.

    Het beslissen op verzoeken van bewoners om toestemming voor het zelfwerkzaam zijn bij de inrichting en het onderhoud in het openbaar groen in hun directe woonomgeving, onder voorwaarde dat het openbare karakter blijft behouden en de zelfwerkzaamheid niet leidt tot gemeentelijke (des)investeringen.

  • 11.

    Houden van inschrijvingen en gunning houtverkoop gemeentebossen.

  • 12.

    Het aangaan van inscharings - en andere tijdelijke overeenkomsten inzake het beheer van groen-, bos- en natuurterreinen, dijken en braakliggende gronden.

  • 13.

    Het beslissen op aanvragen om verstrekking of verlenging van een gehandicaptenparkeerplaats, inclusief intrekking (art. 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) en de bevoegdheid ex artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 tot het nemen van verkeersbesluiten, voor zover het betreft het al dan niet plaatsen of verwijderen van bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) met onderbord uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Lijkbezorging/begraafplaatsen

  • 1.

    Het nemen van besluiten ingevolge de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats.

  • 2.

    Het beslissen op aanvragen om toestemming voor het verstrooien van asresten op gemeentelijke gronden op grond van de Wet op de Lijkbezorging.

Ondermandaat resultaatmanager Plannen en Projecten

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

  • 1.

    Het opmaken van een proces-verbaal van constatering in het kader van het bijhouden van een register en een registratie van adressen en gebouwen, zoals bedoeld in art. 10, lid 1, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG).

  • 2.

    Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen.

Toekennen (huis) nummer aan object en aanwijzen lig- en standplaatsen

  • 1.

    Het toekennen, wijzigen en intrekken van een nummer aan een object of een te onderscheiden deel daarvan, zoals bedoeld in artikel 6 Wet BAG en in artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen).

  • 2.

    Het aanwijzen van lig- en standplaatsen als bedoeld in artikel 3, eerste lid van Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2010.

Brandbeveiligingsverordening

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen om een gebruiksvergunning zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening.

  • 2.

    Het verbinden van voorwaarden aan een gebruiksvergunning, zoals bedoeld in artikel 2, lid 2, van de Brandbeveiligingsverordening.

  • 3.

    Het wijzigen van de voorwaarden, indien het belang waarvoor de gebruiksvergunning is verleend dit vereist op grond van een verandering van inzichten of verandering van omstandigheden gelegen buiten de inrichting opgetreden na het verlenen van de gebruiksvergunning, zoals bedoeld in artikel 2, lid 3 van de Brandbeveiligingsverordening.

  • 4.

    Het intrekken van de gebruiksvergunning zoals bedoeld in artikel 5 van de Brandbeveiligingsverordening.

Omgevingsregelgeving algemeen

  • 1.

    Het ondertekenen van een bewijs van ontvangst van aanvragen voor vergunningen en ontheffingen zoals bedoeld in artikel 3.1 lid 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).

  • 2.

    Het ondertekenen van het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 3.1 van de Wabo.

  • 3.

    Het beslissen om het indienen van schriftelijke stukken behorende bij een aanvraag toe te staan (artikel 4.3 lid 2 Bor).

  • 4.

    Het beslissen tot aanhouding aanvraag en het ondertekenen van de mededeling daarvan (artikel 3.3 t/m 3.6 Wabo).

  • 5.

    Het verlengen van de beslistermijn op een aanvraag om omgevingsvergunning (artikel 3.9 lid 2 en 3.12 lid 8 Wabo). 7

  • 6.

    Het beslissen op c.q. afhandelen van principeverzoeken om af te wijken van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder c in samenhang met artikel 2.12, lid 1, onder onder 2 Wabo

  • 7.

    Beslissen over de wijziging van een omgevingsvergunning 1e fase (artikel 2.5 lid 6 Wabo).Het op een andere naam overschrijven van de omgevingsvergunning (artikel 2.25 Wabo – overdragen vergunningen en overdragen mededeling).

  • 8.

    Het aanvragen van advies als bedoeld in de artikel 2.26 van de Wabo.

  • 9.

    Het aanvragen van en adviseren over aanvragen om verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27 van de Wabo.

  • 10.

    Het verlenen van een omgevingsvergunning ex artikel 2.27 en 2.28 van de Wabo indien en voor zover de vereiste verklaring van geen bedenkingen is afgegeven.

  • 11.

    Het weigeren, wijzigen en intrekken van een omgevingsvergunning (ex artikel 2.29 tot en met artikel 2.33a Wabo), alsmede het nemen van beslissingen tot het niet-ontvankelijk verklaren van aanvragen omgevingsvergunning.

  • Omgevingsregelgeving voor de activiteit bouwen en uitvoeren van een werk

  • 12.

    Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en het uitvoeren van een werk (ex artikel 2.1 lid 1, onder a en b Wabo)

  • 13.

    De beoordeling of een activiteit bouwen voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.3 en 2.7 (en bijlage II) van het Besluit omgevingsrecht (Besluit van 25 maart 2010) in strijd is met redelijke eisen van welstand.

  • 14.

    De controle en beoordeling van statische berekeningen met bijbehorende tekeningen.

  • 15.

    Het beslissen op verzoeken om vrijstelling op grond van de Bouwverordening.

  • 16.

    Het beslissen over de toelaatbaarheid van een gelijkwaardige toepassing als bedoeld in artikel 1.3 van het Bouwbesluit 2012.

  • 17.

    Het beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen al dan niet in combinatie met een afwijkingsactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1c van de Wabo, indien en voor zover het advies van de Adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Awb.

  • Omgevingsregelgeving voor de activiteit afwijken (bestemmingsplan)

  • 18.

    Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit gebruiken ex artikel 2.1 lid 1 onder c van de Wabo zoals bedoeld in artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 1°, 2° van de Wabo.

  • 19.

    Het afwijzen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit gebruiken ex artikel 2.1 , lid 1, onder c van de Wabo zoals bedoeld in artikel 2.12 lid 1, sub a, onder 3° van de Wabo.

  • 20.

    Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten conform Bro artikel 1.2.1 lid 1, Bro artikel 1.2.2 lid 2 en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008.

  • Omgevingsregelgeving voor de activiteit gebruiken (brandveiligheid)

  • 21.

    Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit gebruiken ex artikel 2.1, lid 1, onder d Wabo).

  • 22.

    Het afhandelen van een gebruiksmelding als bedoeld in artikel 1.20 van het Bouwbesluit 2012.

  • 23.

    Het opleggen en wijzigen van nadere voorwaarden na een gebruiksmelding als bedoeld in artikel 1.21 en 1.22 van het Bouwbesluit 2012.

  • 24.

    Het beslissen over het toepassen van gelijkwaardigheid als bedoeld in artikel 1.3 van het Bouwbesluit 2012.

  • Omgevingsregelgeving voor de activiteit milieu

  • 25.

    Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit milieu ex artikel 2.1, lid 1, onder e Wabo;

  • 1° het oprichten,

  • 2° het veranderen of veranderen van de werking of

  • 3° het in werking hebben

  • van een inrichting of mijnbouwwerk.

Omgevingsregelgeving voor de activiteit slopen en het verrichten van andere activiteiten

  • 26.

    Het beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit slopen als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 , onder f tot en met h van de Wabo:

f. het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht;

g. het slopen van een bouwwerk in de gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald;

h. het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht of;

  • 28.

    Het verrichten van een andere activiteit die behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder i van de Wabo.

  • 29.

    Het beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit slopen als bedoeld in artikel 2.2, lid onder a tot en met c, van de Wabo (ingevolge provinciale of gemeentelijke verordening);

een bouwwerk te slopen;

een monument als bedoeld in een zodanig verordening ;

1° te slopen, te verstoren, te verplaatsen of in enig opzicht te wijzigen of

2° te herstellen, te gebruiken of te laten gebruiken op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht,

c. een bouwwerk te slopen in een krachtens een zodanig aangewezen verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht.

  • 30.

    Het afhandelen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 1.28 van het Bouwbesluit 2012

  • 31.

    Het opleggen en wijzigen van nadere voorwaarden na een sloopmelding als bedoeld in de artikelen 1.29 en 1.30 van het Bouwbesluit 2012)

Omgevingsvergunning beperkte milieutoets

  • 32.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning zoals bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder i Wabo.

  • Omgevingsregelgeving voor de overige Wabo activiteiten

  • 33.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit aanleggen of veranderen van een weg als bedoeld in artikel 2.2. lid 1, onder d van de Wabo.

  • 34.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit maken, hebben of veranderen van een uitweg, als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder e van de Wabo.

  • 35.

    Het beslissen op ene aanvraag om omgevingsvergunning om in of op of aan een onroerende zaak een alarminstallatie te hebben die voor de omgeving een opvallend geluid of lichtsignaal kan produceren, als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder f van de Wabo.

  • 36.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit vellen of doen vellen van houtopstand als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder g van de Wabo.

  • 37.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor het op of aan een onroerende zaak maken van handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een openbare plaats, zoals bedoeld in artikel 2.2, lid 1, onder h van de Wabo.

  • 38.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning om als eigenaar, beperkt zakelijk gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toe te staan of te gedogen dat op of aan die onroerende zaak handelsreclame wordt gemaakt of gevoerd met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanuit een voor publiek toegankelijke plaats, zoals bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder i van de Wabo.

  • 39.

    Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning om in een daarbij aangewezen gedeelte van de gemeente roerende zaken op te slaan, zoals bedoeld in artikel 2.2 lid 1 onder j van de Wabo.

  • 40.

    Als eigenaar, beperkt zakelijk gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak in een daarbij aangewezen gedeelte van de gemeente toe te staan of te gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen (artikel 2.2., lid 1 onder k van de Wabo).

Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen

In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken voor:

  • a.

    Het verstrekken van een bewijs van inschrijving;

  • b.

    Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd;

  • c.

    Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie;

  • d.

    Het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn.

Ondermandaatresultaatmanager Buitendienst

Het aangaan van inscharings - en andere tijdelijke overeenkomsten inzake het beheer van groen-, bos- en natuurterreinen, dijken en braakliggende gronden.

Ondermandaat resultaatmanager Veiligheid Handhaving Toezicht en Publieksdiensten, resultaatmanager Maatschappelijke Ontwikkeling

Algemeen

  • 1.

    Aanvragen en afrekenen rijksbijdragen;

  • 2.

    Het vragen van uitstel bij aanvraagprocedures inzake subsidies en aanverwante regelingen.

  • 3.

    Het doen van kennisgeving van (de resultaten van) afhandeling van subsidie-voorstellen door gemeenteraad en gedeputeerde staten.

  • 4.

    Het beslissen op bezwaarschriften tegen bij mandaat genomen besluiten, indien en voor zover het advies van de adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Algemene wet bestuursrecht.

Ondermandaat resultaatmanager Veiligheid Handhaving Toezicht en Publieksdiensten

  • 1.

    Het ingevolge artikel2.60 en 3.18 van de Wet BRP doen van een kennisgeving van een voornemen tot:

    a het niet of slechts ten dele gevolg geven aan een aangifte;

    b. het niet opnemen van een gegeven over de burgerlijke stand, dan wel tot het niet als zodanig aanmerken van een geschrift daarover, dat als akte is aangeboden;

    c. het niet opnemen van een gegeven over de nationaliteit;

d. het ambtshalve overgaan tot inschrijving, of tot opneming van gegevens in het geval dat inschrijving of opneming op grond van een aangifte had moeten plaatsvinden;

e. het, bij een opgenomen algemeen gegeven, plaatsen van een aantekening over de juistheid van dat gegeven of over strijdigheid daarvan met de Nederlandse openbare orde.

  • 2.

    Het nemen van besluiten dat het onder 1 genoemde voornemen wordt uitgevoerd indien daarop niet binnen de daarvoor gestelde termijn wordt gereageerd.

  • 3.

    Het niet voldoen aan een verzoek tot:

    - inzage en afschrift;

    - het gebruik van de geslachtsnaam van de echtgenoot;

    - verwijdering van gegevens bij adoptie of geslachtswijziging;

    - een correctierecht.

  • 4.

    Het weigeren, inhouden, wijzigen en vervallen verklaren van reisdocumenten.

  • 5.

    Het afgeven, het ongeldig verklaren en het weigeren van rijbewijzen alsmede het afgeven van een verklaring van afgifte van een rijbewijs.

  • 6.

    Het opvragen van gegevens uit het politieregister, bij de rechtbank en de minister van Justitie naar aanleiding van aanvraag tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag.

  • 7.

    Het bevestigen of weigeren van verzoeken om verkrijging van het Nederlanderschap door optie.

  • 8.

    Het afgeven en het weigeren van een bewijs van Nederlanderschap.

  • 9.

    Het opvragen van gegevens uit het politieregister (herkenningsdienst), bij de rechtbank en de minister van Justitie in het kader van de naturalisatiewetgeving.

  • 10.

    Het opvragen van de verblijfsstatus bij de vreemdelingendienst in het kader van de naturalisatiewetgeving.

  • 11.

    Het adviseren op naturalisatieverzoeken.

  • 12.

    Het verlenen van een verlof tot ontheffing van een stoffelijk overschot.

  • 13.

    Het verlenen van een verlof tot uitstel van begraving c.q. verbranding van een stoffelijk overschot.

  • 14.

    Het afgeven van een laissez-passer voor lijken.

  • 15.

    Het afgeven van een verlof tot het opgraven en herbegraven van een stoffelijk overschot.

Algemeen

  • 1.

    Het intrekken en herzien van het primaire besluit op grond van artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2.

    Aanvragen van en afrekenen van rijksbijdragen.

  • 3.

    Het doen van kennisgeving van (de resultaten van) afhandeling van subsidievoorstellen door gemeenteraad en gedeputeerde staten.

  • 4.

    Het beslissen op bezwaarschriften tegen bij mandaat genomen besluiten, indien en voor zover het advies van de adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Awb.

  • 5.

    Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van de realisatie van projecten, inclusief de administratieve afhandeling daarvan.

  • 6.

    Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over ruimtelijke plannen.

  • 7.

    Het beslissen op aanvragen om toekenning van een VROM Starterslening op grond van de Verordening VROM Startersregeling 2007.

Veiligheid handhaving en toezicht

  • 1.

    Het geven van een schriftelijke aanwijzing aan een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.65, lid 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen kinderopvang.

  • 2.

    Het geven van een schriftelijke aanwijzing aan een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.23, lid 1 van de

  • 3.

    Het beslissen over een boetebeschikking (bestuurlijke boete).

  • 4.

    Het beslissen over een waarschuwing, vooraankondiging of vooraanschrijving.

  • 5.

    Het beslissen op een verzoek tot afgifte van een gedoogbeschikking.

  • 6.

    Het beslissen over het verlengen van de begunstigingstermijn van een handhavingsbesluit.

  • 7.

    Het beslissen over het uit- en afstellen van het effectueren van een handhavingsbesluit.

  • 8.

    Het intrekken van een bestuursrechtelijk dwangbesluit (na constatering dat voldaan is aan de lastgeving of er een andersluidend besluit dient te worden genomen).

  • 9.

    Het afwijzen van een verzoek om over te gaan tot handhaving.

  • 10.

    Het aanwijzen van toezichthouders zoals bedoeld in artikel 5.11 van de Algemene wet bestuursrecht. Ondermandaat van deze bevoegdheid is niet mogelijk..

  • 11.

    De uitoefening van de bevoegdheid tot bestuursrechtelijke handhaving door middel van bestuursdwang of dwangsom indien en voor zover sprake is van overtreding van de bepalingen in de Afvalstoffenverordening van de gemeente Bergen op Zoom 2007.

  • 12.

    De bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang door middel van het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg geplaatst voertuig, zoals bedoeld in artikel 170, eerste lid van de Wegenverkeerswet, alsmede het op schrift stellen van het bestuursdwangbesluit.

  • 13.

    De bevoegdheid om een bewaringsregister van de weggesleepte voertuigen bij te houden zoals bedoeld in artikel 170 vierde lid van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 14.

    De bevoegdheid om de kosten, verbonden aan de bestuursdwang terug te betalen zoals bedoeld in artikel 172, lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 15.

    De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 11 van het Besluit wegslepen van voertuigen, om aan belanghebbenden op verzoek gegevens uit het bewaringsregister te verstrekken.

  • 16.

    De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht, tot het opmaken van een proces-verbaal, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen.

  • 17.

    Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, m.u.v. de ontheffing als bedoeld in artikel 5.34 (stoken van vuur).

  • 18.

    Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Drank- en Horecawet en de Drank- en Horecaverordening.

  • 19.

    Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Wet op de Kansspelen, de Speelautomatenverordening en de Speelautomatenhallenverordening.

  • 20.

    Het beslissen op een aanvragen om vergunning, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Wet op de dierenbescherming.

  • 21.

    Het beslissen op aanvragen om ontheffingen/verklaringen van geen bezwaar in het kader van de Luchtvaartwet.

  • 22.

    Alle reguliere correspondentie vanuit het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot het Besluit Risico's Zware Ongevallen 1999, waaronder:

  • verzoeken om aanvullende informatie naar aanleiding van toetsing van Veiligheidsrapportages;

  • schriftelijke beoordelingen van Veiligheidsrapportages;

  • schriftelijke rapportages naar aanleiding van de uitgevoerde jaarlijkse inspectie.

  • 23.

    De bevoegdheid tot bestuurlijke handhaving door middel van bestuursdwang of dwangsom indien en voor zover er sprake is van overtredingen van de bepalingen uit hoofdstuk 5, afdeling 1 van de

  • APV (parkeerexcessen).

  • 24.

    De bevoegdheid tot bestuurlijke handhaving door middel van bestuursdwang of dwangsom indien en voor zover er sprake is van overtredingen van de bepalingen uit artikel 2:57 APV (aanlijnmuilkorf en chipgebod).

  • 25.

    De bevoegdheid tot bestuurlijke handhaving door middel van bestuursdwang of dwangsom indien en voor zover er sprake is van overtredingen van de bepalingen uit artikel 2:51, artikel 2:52 en artikel 5:12 Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) (verwijderen fietsen).

  • 26.

    Het verzoeken en het in ontvangst nemen van gegevens van politie en justitie, die de burgemeester verkrijgt op grond van artikel 16 van de Wet Politiegegevens en de Aanwijzing Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (artikel 39 Wjsg).

  • 27.

    Het ondertekenen van een waarschuwing, vooraankondiging of vooraanschrijving.

  • 28.

    Het uitzetten van bebouwingsgrenzen als bedoeld in artikel 1.24 van het Bouwbesluit 2012

Winkeltijden

Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Verordening inzake de Winkeltijdenwet 2012

Ondermandaat Medewerker publiek III en Medewerker Beleidsuitvoering II, III en IV cluster Veiligheid Handhaving Toezicht en Publieksdiensten :

  • a.

    Het doen van een kennisgeving van een voornemen tot:

    • i.

      het niet of slechts ten dele gevolg geven aan een aangifte;

      - het niet opnemen van een gegeven over de burgerlijke stand, dan wel tot het niet als zodanig aanmerken van een geschrift daarover, dat als akte is aangeboden;

      - het niet opnemen van een gegeven over de nationaliteit;

    • ii.

      het ambtshalve overgaan tot inschrijving, of tot opneming van gegevens in het geval dat inschrijving of opneming op grond van een aangifte had moeten plaatsvinden;

    • iii.

      het, bij een opgenomen algemeen gegeven, plaatsen van een aantekening over de juistheid van dat gegeven of over strijdigheid daarvan met de Nederlandse openbare orde.

  • b.

    Het nemen van besluiten dat het onder 1 genoemde voornemen wordt uitgevoerd indien daarop niet binnen de daarvoor gestelde termijn wordt gereageerd.

  • c.

    Het niet voldoen aan een verzoek tot:

    - inzage en afschrift;

    • het gebruik van de geslachtsnaam van de echtgenoot;

    • verwijdering van gegevens bij adoptie of geslachtswijziging

    • een correctierecht.

  • d.

    Het weigeren, inhouden, wijzigen en vervallen verklaren van reisdocumenten.

  • e.

    Het afgeven, het ongeldig verklaren en het weigeren van rijbewijzen alsmede het afgeven van een verklaring van afgifte van een rijbewijs.

  • f.

    Het opvragen van gegevens uit het politieregister, bij de rechtbank en de minister van Justitie naar aanleiding van aanvraag tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag.

  • g.

    Het bevestigen of weigeren van verzoeken om verkrijging van het Nederlanderschap door optie.

  • h.

    Het afgeven en het weigeren van een bewijs van Nederlanderschap.

  • i.

    Het opvragen van gegevens uit het politieregister (herkenningsdienst), bij de rechtbank en de minister van Justitie in het kader van de naturalisatiewetgeving.

  • j.

    Het opvragen van de verblijfsstatus bij de vreemdelingendienst in het kader van de naturalisatiewetgeving.

  • k.

    Het adviseren op naturalisatieverzoeken.

  • l.

    Het verlenen van een verlof tot ontheffing van een stoffelijk overschot.

  • m.

    m.Het verlenen van een verlof tot uitstel van begraving c.q. verbranding van een stoffelijk overschot.

  • n.

    Het afgeven van een laissez-passer voor lijken.

  • o.

    Het afgeven van een verlof tot het opgraven en herbegraven van een stoffelijk overschot.

Ondermandaat Medewerker Publiek III

Het afgeven van verklaringen uit de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie Personen)

Ondermandaat resultaatmanager Maatschappelijke Ontwikkeling

  • 1.

    Het doen van kennisgeving van (de resultaten van) afhandeling van subsidie-voorstellen door gemeenteraad en gedeputeerde staten.

  • 2.

    Het vaststellen van besluiten tot het verlenen van subsidies op basis van de “Beleidsregel subsidieverlening activiteiten in het kader van het vrijwilligersbeleid en mantelzorg” tot een bedrag van € 5.000,--.

  • 3.

    De uitvoering van hoofdstuk 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, met uitzondering van hoofdstuk 1, afdeling 4 en hoofdstuk 2, afdeling 3 en 4.

  • 4.

    De uitvoering van de Verordening Kwaliteitsregels Peuterpeelzaalwerk.

  • 5.

    Het geven van een opdracht aan de GGD West-Brabant voor het uitvoeren van een onderzoek bij de gastouder (na aanvraag tot registratie in het register kinderopvang).

  • 6.

    Het beslissen op de aanvraag tot registratie als gastouderbureau in het register kinderopvang.

  • 7.

    Het vaststellen en indienen van declaraties en jaarverantwoordingen bij en ten behoeve van het ministerie inzake de Wet Inburgering Nieuwkomers, de Wet Inburgering, de Tijdelijke regeling Outkomers en de regeling PAVEM.

  • 8.

    Het toestaan van vervangende leerplicht op grond van artikelen 3a en 3b van de Leerplichtwet en het verlenen van vrijstelling van de leerplicht op grond van artikel 5, 5A en15 van de Leerplichtwet;

Ondermandaat Juridisch adviseur (Medewerker Ontwikkeling II, III / Adviseur III, IV)

  • a.

    Het toezenden van stukken in het kader van een rechtszaak aan de betrokken instanties/personen.

  • b.

    Het stellen van bezwaarschriften in handen van de adviescommissie voor de bezwaarschriften.

  • c.

    Het beslissen over verlengingen van de beslistermijn van een beschikking op grond van artikel 4:14 Awb.

  • d.

    Het bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift op grond van art. 6:14 Awb.

  • e.

    Het doorzenden van een bezwaar- of beroepschrift aan het bevoegde orgaan alsmede het doen van mededelingen aan de indiener van het bezwaar- of beroepschrift inzake die doorzending op grond van art. 6:15 lid 1 en 2 Awb.

  • f.

    Het doen van mededelingen aan de indiener van een bezwaarschrift en andere belanghebbenden inzake

  • g.

    Het horen op grond van art. 7:2 lid 2 en 7:16 lid 2 Awb.

  • h.

    Het doen van mededelingen inzake de verdaging van de beslissing op een bezwaar- of beroepschrift op grond van art. 7:10 lid 3 en 7:24 lid 4 Awb.

  • i.

    Het vragen van uitstel voor het indienen van een verweerschrift.

  • j.

    Het indienen van een verweerschrift.

  • k.

    De toezending van afschriften van besluiten van bestuursorganen aan derden (ter kennisneming).

  • l.

    Het toezenden van officiële en andere publicaties aan dag / weekbladen en de Nederlandse Staatscourant.

  • m.

    Hetzij het vragen van inlichtingen, hetzij het desgevraagd of eigener beweging verstrekken van inlichtingen van informatieve aard inzake aangelegenheden de afdeling betreffende.

Ondertekening

26 juni 2020 , Bergen op Zoom

Het concernteam van Bergen op Zoom.

Mw. P.A.M. van Bavel

Mw. mr. J.B.M. Korteland

Drs. S. P.M. Verstraten

Th.J.M. Wingens MPA