Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening rioolheffing 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2012

Intitulé

Verordening rioolheffing 2012

Raadsvergadering : 3 november 2011

Agendanummer : 19

De raad van de gemeente Berkelland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 september 2011;

gelet op artkel 228 a van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN RIOOLHEFFING 2012

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Perceel: een onroerende of roerende zaak of een zelfstandig gedeelte daarvan;

  • b.

    gemeentelijke riolering: een voorziening of combinatie van voorzieningen voor inzameling, verwerking, zuivering of transport van afvalwater, hemelwater of grondwater, in eigendom, in beheer of in onderhoud bij de gemeente;

  • c.

    verbruiksperiode: de periode, waarop de afrekening van het waterbedrijf betrekking heeft;

  • d.

    water: huishoudelijk afvalwater, bedrijfsafvalwater, hemelwater of grondwater;

  • e.

    waterbedrijf: Vitens Gelderland (WG) N.V..

Artikel 2 Aard van de belasting

Onder de naam rioolheffing wordt een directe belasting geheven ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan:

  • a.

    de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater; en

  • b.

    de inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, alsmede het treffen van maatregelen teneinde structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.

Artikel 3 Belastbaar feit en belastingplicht

  • 1. De belasting wordt geheven:

    • a.

      van degene die bij het begin van het belastingjaar het genot heeft krachtens eigendom, bezit of beperkt recht van een perceel dat direct of indirect is aangesloten op de gemeentelijke riolering, verder te noemen: eigenarendeel; en

    • b.

      van de gebruiker van een perceel van waaruit water direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd, verder te noemen: gebruikersdeel.

  • 2. Met betrekking tot het eigenarendeel wordt, ingeval het perceel een onroerende zaak is, als genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht aangemerkt degene die bij het begin van het belastingjaar als zodanig in de kadastrale registratie is vermeld, tenzij blijkt dat hij geen genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht is.

  • 3. Met betrekking tot het gebruikersdeel, wordt als gebruiker aangemerkt:

    • a.

      degene die naar de omstandigheden beoordeeld het perceel al dan niet krachtens eigendom, bezit of beperkt recht gebruikt;

    • b.

      ingeval een gedeelte van een perceel – niet een gedeelte als bedoeld in artikel 4 – voor gebruik is afgestaan: degene die dat gedeelte voor gebruik heeft afgestaan.

Artikel 4 Zelfstandige gedeelten

Indien gedeelten van een in artikel 3 bedoeld perceel blijkens hun indeling bestemd zijn om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt, wordt de belasting geheven ter zake van elk als zodanig bestemd gedeelte, met dien verstande dat indien twee of meer van die gedeelten tezamen als een geheel worden gebruikt, deze als één perceel worden aangemerkt.

Artikel 5 Maatstaf van heffing

  • 1.

    Het eigenarendeel , wordt geheven naar een vast bedrag per perceel.

  • 2.

    Het gebruikersdeel wordt geheven naar het aantal kubieke meters afvalwater dat vanuit het perceel wordt afgevoerd.

  • 3.

    Het aantal kubieke meters afvalwater wordt gesteld op het aantal kubieke meters water dat naar het perceel is toegevoerd of is opgepompt.

  • 4.

    Ingeval gebruik wordt gemaakt van een pompinstallatie moet die pompinstallatie zijn voorzien van een:

    • a.

      watermeter, waarvan de hoeveelheid opgepompt water kan worden afgelezen, of

    • b.

      bedrijfsurenteller, waarvan het aantal uren dat een pompinstallatie met vaste capaciteit in bedrijf is geweest kan worden afgelezen.

De eerste volzin is niet van toepassing indien vaststelling van de hoeveelheid opgepompt water geschiedt op grond van enige andere wettelijke bepaling.

  • 5.

    Ingeval de hoeveelheid afvalwater bestaat uit de som van naar het perceel toegevoerd en naar het perceel opgepompt water, dient:

    • a.

      de hoeveelheid naar het perceel toegevoerd water te worden bepaald op de in het kalenderjaar voorafgaand aan het belastingjaar naar het perceel toegevoerde hoeveelheid;

    • b.

      de hoeveelheid naar het perceel opgepompte water te worden bepaald op de in het kalenderjaar voorafgaand aan het belastingjaar naar het perceel opgepompte hoeveelheid.

  • 6.

    De op voet van het derde lid berekende hoeveelheid toegevoerd of opgepompt water wordt verminderd met de aantoonbare hoeveelheid water die niet als afvalwater is afgevoerd.

  • 7.

    Bij agrarische bedrijven is de hoeveelheid afvalwater afhankelijk van het aantal in de bij het bedrijf behorende woning wonende personen. Het waterverbruik per persoon wordt gesteld op 45 m³ per jaar.

  • 8.

    Indien in verband met het ontbreken van afzonderlijke watermeters niet de hoeveelheid afvalwater kan worden vastgesteld, zoals hiervoor omschreven of indien het aantal kubieke meters water dat in de laatste aan het begin van het belastingjaar voorafgaande verbruiksperiode naar het perceel is toegevoerd of opgepompt niet bekend is, wordt:

    • a.

      voor tot woning dienende percelen de hoeveelheid afvalwater bepaald op 45 m³ per persoon per jaar;

    • b.

      voor gebruikers van de niet tot woning dienende eigendommen wordt de verdeelsleutel gehanteerd zoals deze door de respectievelijke gebruikers worden gebruikt voor de onderlinge verdeling van de waternota van het waterbedrijf en bij het ontbreken van een dergelijke regeling overgegaan tot een zo reëel mogelijke verdeling op basis van beschikbare gegevens.

Artikel 6 Vrijstellingen

In afwijking van artikel 5, lid 1, wordt het eigenarendeel niet geheven terzake van:

  • a.

    complexen garageboxen, uitsluitend bestemd voor de verhuur;

  • b.

    trafo’s ten behoeve van de distributie en levering van elektriciteit.

Artikel 7 Tarieven

  • 1. Het eigenarendeel bedraagt per perceel € 166,30.

  • 2. Het gebruikersdeel bedraagt bij een hoeveelheid afvalwater van:

    • a.

      0 m³ tot en met 1.000 m³ voor elke volle eenheid van 1 m³ afvalwater € 1,03;

    • b.

      1.001 m³ tot en met 2.500 m³ voor elke volle eenheid van 1 m³ afvalwater € 0,98;

    • c.

      2.501 m³ tot en met 5.000 m³ voor elke volle eenheid van 1 m³ afvalwater € 0,88;

    • d.

      boven 5.000 m³ voor elke volle eenheid van 1 m³ afvalwater € 0,52 met dien verstande dat per perceel niet meer dan € 220.000,-- wordt geheven.

Artikel 8 Belastingjaar

  • 1.

    Het belastingjaar is in de gevallen waarin de heffing plaatsvindt door middel van de afrekennota van het waterbedrijf de verbruiksperiode zoals die voor de betrokken belastingplichtige voor het desbetreffend perceel geldt.

  • 2.

    In andere gevallen dan in het eerste lid bedoeld is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 9 Wijze van heffing

  • 1.

    In de gevallen bedoeld in artikel 7, tweede lid, wordt het recht geheven bij wege van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Deze kan worden gesteld op de afrekening van het waterbedrijf. Als dagtekening van de kennisgeving geldt in dat geval de dagtekening van de afrekening. Als kennisgeving van voorlopig gevorderde bedragen wordt aangemerkt de voorschotnota van het waterbedrijf of de kennisgeving op andere wijze van betaling de voorschotbedragen.

  • 2.

    In de gevallen bedoeld in artikel 7, eerste lid, wordt het recht bij wijze van aanslag

    geheven.

Artikel 10 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De belasting als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar.

  • 2.

    De belasting als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel b, is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij aanvang van de belastingplicht.

Artikel 11 Termijnen van betaling

  • 1.

    De voorlopig gevorderde bedragen en het definitief gevorderde bedrag moeten worden betaald tegelijk met en op dezelfde wijze als die waarop de voorschotnota’s en de eindafrekeningnota van het waterbedrijf moeten worden betaald.

  • 2.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen of als het aanslagbiljet één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dan € 45,00 doch minder is dan € 2.500,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 4.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 12 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de rioolheffing.

Artikel 13 Overgangsrecht

De “Verordening rioolheffing 2011” van 4 november 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 14, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening rioolheffing 2012”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van
3 november 2011.
de griffier, de voorzitter,

Bijlage bij het raadsbesluit van 3 november 2011

RIOLERING

2012

BTW

Grondslag

31000

Electriciteit

160.000

30.400

190.400

34200

Betaalde pachten en erfpachten/recognities

1.400

1.400

34300

Aankoop niet duurzame goederen en diensten

25.000

4.750

29.750

34303

Verzekeringen

12.500

2.375

14.875

34307

Telefoonkosten

40.000

7.600

47.600

34313

Advieskosten

15.000

2.850

17.850

34323

Contributies

3.500

665

4.165

34343

Verzekering gebouwen/opstallen

119

23

142

34347

Kosten meeliften Vitens

22.500

4.275

26.775

34466

Materiaal en revisie units en gemalen

0

0

0

34467

Reinigen straatkolken

50.000

9.500

59.500

34468

Onderhoudscontracten gemalen

193.700

36.803

230.503

34470

Onderhoud riool Borculo

15.000

2.850

17.850

34471

Reiniging vrijverval riool

50.000

9.500

59.500

34472

Inspectie vrijvervalstelsel

50.000

9.500

59.500

34484

Onderhoud riool Eibergen

15.000

2.850

17.850

34485

Onderhoud riool Neede

15.000

2.850

17.850

34486

Onderhoud riool Ruurlo

15.000

2.850

17.850

34487

Mat.en rivisie units/gemalen Borculo/Ruurlo

115.000

21.850

136.850

34488

Mat.en rivisie units/gemalen Neede/Eibergen

75.000

14.250

89.250

34500

Onderhoud software

16.300

3.097

19.397

61000

Kapitaallasten

3.852.254

3.852.254

61002

Kapitaallasten nieuw beleid

191.417

36.369

227.786

62940

Doorbelasting organisatie

733.026

733.026

Nieuw beleid (investeringsplan 2010 riolering

110.000

20.900

130.900

Stelpost lastenstijging inflatie

19.972

3.795

23.767

34000

Overige inkomensoverdrachten

-30.000

-30.000

Onttrekking egalisatiereserve incidenteel nieuw beleid

-110.000

-110.000

Onttrekking egalisatievoorziening

-119.599

-119.599

Totaal lasten

5.537.089

229.902

5.766.991

Baten

40100

Belasting op producenten

-5.766.991

-5.766.991

40200

Belasting op inkomen van gezinnen

Totaal Baten

-5.766.991

0

-5.766.991

Saldo

-229.902

229.902

0

GESPLITST NAAR VAST EN VARIABEL

VAST

2011

BTW

Grondslag

0

Nieuw beleid (investeringsplan 2010 riolering

77.000

14.630

91.630

0

Stelpost lastenstijging

9.986

1.897

11.883

61000

Kapitaallasten

2.696.578

2.696.578

61002

Kapitaallasten nieuw beleid

133.992

25.458

159.450

62940

Doorbelasting organisatie

439.815

439.815

34002

Bijdragen van derden

0

0

Onttrekking egalisatiereserve incidenteel nieuw beleid

-77.000

-77.000

Totaal vast

3.280.371

41.986

3.322.357

VARIABEL

0

Nieuw beleid (investeringsplan 2010 riolering

33.000

6.270

39.270

0

Stelpost lastenstijging

9.986

1.897

11.883

61000

Kapitaallasten

1.155.676

1.155.676

61002

Kapitaallasten nieuw beleid

57.425

10.911

68.336

31000

Electriciteit

160.000

30.400

190.400

34200

Betaalde pachten en erfpachten/recognities

1.400

1.400

34300

Aankoop niet duurzame goederen en diensten

25.000

4.750

29.750

34303

Verzekeringen

12.500

2.375

14.875

34307

Telefoonkosten

40.000

7.600

47.600

34313

Advieskosten

15.000

2.850

17.850

34323

Contributies

3.500

665

4.165

34343

Verzekering gebouwen/opstallen

119

23

142

34347

Kosten meeliften Vitens

22.500

4.275

26.775

34467

Reinigen straatkolken

50.000

9.500

59.500

34468

Onderhoudscontracten gemalen en units

193.700

36.803

230.503

34470

Onderhoud riool Borculo

15.000

2.850

17.850

34471

Reiniging vrijverval riool

50.000

9.500

59.500

34472

Inspectie vrijvervalstelsel

50.000

9.500

59.500

34484

Onderhoud riool Eibergen

15.000

2.850

17.850

34485

Onderhoud riool Neede

15.000

2.850

17.850

34486

Onderhoud riool Ruurlo

15.000

2.850

17.850

34487

Mat. en revisie units/gemalen Borculo/Ruurlo

115.000

21.850

136.850

34488

Mat. en revisie units/gemalen Neede/Eibergen

75.000

14.250

89.250

34500

Onderhoud software

16.300

3.097

19.397

62940

Doorbelasting organisatie

293.211

293.211

34000

Overige inkomensoverdrachten

-30.000

-30.000

Onttrekking egalisatievoorziening

-119.599

-119.599

34002

Bijdragen van derden

0

0

Onttrekking egalisatiereserve incidenteel nieuw beleid

-33.000

-33.000

Totaal variabel

2.256.718

187.916

2.444.634

Totaal

5.537.089

229.902

5.766.991

Opbrengstberekening

Tarief

Opbrengst

Eigenaren

20.090 eigenaren

20.090

166,30

3.340.967

Gebruikers

Vitens

< 1.000 m³

1.800.000

1,03

1.854.000

1.000 - 2.500 m³

90.000

0,98

88.200

2.500 - 5.000 m³

46.000

0,88

40.480

> 5.000 m³

162.000

0,52

84.240

Agrarisch

135.000

1,03

139.050

Grootverbruik

440.000

0,50

220.000

2.672.000

2.425.970

Totaal

5.766.937