Regeling vervallen per 01-01-2015

Subsidieregeling Kanskaarten 2013

Geldend van 19-06-2013 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2013

Intitulé

Subsidieregeling Kanskaarten 2013

Burgemeester en wethouders van Berkelland;

Gelezen het voorstel van 30 mei 2013, nummer …..

Overwegende dat het van belang is om concrete uitvoering te kunnen geven aan het project Kanskaarten door de mogelijkheid van het toekennen van subsidies aan concrete en door derden geïnitieerde projectinitiatieven

Gelet op de artikelen 2 lid 1 sub 1 en 3 van de Algemene Subsidieverordening Berkelland 2013

besluit

vast te stellen de navolgende:

Subsidieregeling Kanskaarten 2013

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: de Algemene Subsidieverordening Berkelland 2013

  • b.

    Kanskaart (ontwikkel)projecten: door derden aangedragen en geïnitieerde concrete plannen, die aansluiten op de ontwikkelingskansen uit de Kanskaart en/of de doelen vanuit Samen Anders (voor een specifieke kern of gemeentebreed)

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor: Kanskaart (ontwikkel)projecten die door derden zijn aangedragen en worden begeleid of uitgevoerd en die aansluiten op de ontwikkelingskansen uit de Kanskaart en/of de doelen vanuit Samen Anders (voor een specifieke kern of gemeentebreed)

Artikel 3 Weigeringsgronden

De subsidie wordt geweigerd indien:

  • a)

    er andere voorliggende subsidies zijn

  • b)

    de subsidie niet in het gemeentelijk beleid past

  • c)

    er is geen of onvoldoende een beroep gedaan op externe financiers of op reguliere subsidies of budgetten (co-financiering)

  • d)

    er is geen sprake van cofinanciering bij de uitvoering van ontwikkelprojecten

  • e)

    de subsidie niet binnen de looptijd van de subsidieregeling besteed wordt

  • f)

    de subsidie voor projecten niet of naar het oordeel van het college onvoldoende bijdraagt aan:

    • -

      mobiliseren van inwoners

    • -

      versterken gemeenschapszin

    • -

      vergroten van de eigen verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving (fysiek/sociaal)

    • -

      verbinden van verschillende doelgroepen

    • -

      aandacht voor kwetsbare doelgroepen

Artikel 4 Procedurebepalingen

  • 1. De subsidie moet aangevraagd worden door de trekker, de initiatiefnemer van het project. Dat kan een (dorps)organisatie zijn, een individuele burger, een bedrijf, vereniging of maatschappelijke organisatie. De indiener is bij voorkeur een rechtspersoon.

  • 2. Indien nodig wordt medewerking verleend aan het oprichten van een rechtspersoon, door de kosten van de oprichting te subsidiëren.

  • 3. In de aanvraag moet tenminste beschreven worden:

    • a)

      het project

    • b)

      de tijdsduur van het project

    • c)

      voor welke kosten subsidie wordt gevraagd

    • d)

      welke externe middelen, subsidies, bijdragen er worden ingezet

    • e)

      met welke externe partijen er wordt samengewerkt

    • f)

      de rol van de gemeente

    • g)

      de rol van de (overige) stakeholders

    • h)

      hoe en hoeverre de subsidie bijdraagt aan:

      • o

        gemeenschapszin

      • o

        mobiliseren van inwoners

      • o

        versterken gemeenschapszin

      • o

        vergroten van de eigen verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving (fysiek/sociaal)

      • o

        verbinden van verschillende doelgroepen

      • o

        aandacht voor kwetsbare doelgroepen

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen zijn:

  • a. kosten voor procesondersteuning (waaronder ook de oprichting van een rechtspersoon voor de uitvoering en het eventuele beheer van het project)

  • b. kosten voor de uitvoering van ontwikkelprojecten, waarbij co-financiering vanuit ook een ander budget dan de Kanskaarten een voorwaarde is

Artikel 6 Berekening van de subsidie

  • 1. Kosten voor procesondersteuning (waaronder ook de oprichting van een rechtspersoon voor de uitvoering en het eventuele beheer van het project) zijn maximaal 100% subsidiabel.

  • 2. Kosten voor de uitvoering van ontwikkelprojecten zijn maximaal 90 % subsidiabel. Bij de berekening van de subsidie wordt afgewogen:

  • a) in hoeverre er gebruik wordt gemaakt van andere, externe gelden en subsidies

  • b) in hoeverre de subsidie bijdraagt aan:

  • - gemeenschapszin

  • - mobiliseren van inwoners

  • - versterken gemeenschapszin

  • - vergroten van de eigen verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving (fysiek/sociaal)

  • - verbinden van verschillende doelgroepen

  • - aandacht voor kwetsbare doelgroepen

  • - het overnemen van taken van de gemeente

  • c) in hoeverre de subsidie een stimulerend, innovatief en eenmalig karakter heeft.

  • 3. De berekening van de hoogte van de subsidie is maatwerk.

  • 4. De subsidie is eenmalig.

Artikel 7 Verdeling van het subsidieplafond

1.Er is een budget van in totaal € 150.000. Per grote kern (Borculo, Eibergen, Neede en Ruurlo) is een budget van € 25.000,-- beschikbaar. Voor de kleine kernen samen is eveneens een budget van € 25.000,-- beschikbaar. Voor gemeentebrede projecten is € 25.000,-- beschikbaar. Niet bestede budgetten kunnen naar het oordeel van het college onderling overgeheveld worden van de ene kern naar de andere kern of naar gemeentebrede projecten mits het totaalbudget (het subsidieplafond) niet overschreden wordt. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt een dag na de bekendmaking in werking.en werkt terug tot 1 januari 2013. De regeling vervalt op 1 januari 2015

  • 2.

    De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Kanskaarten 2013

Ondertekening

Borculo, 11 juni 2013.
Burgemeester en wethouders van Berkelland,
De secretaris, de burgemeester,
J.A. Wildeman mr. H.L.M. Bloemen