Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR324652
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR324652/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Berkelland 2014
Geldend van 28-01-2014 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2014
Intitulé
Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Berkelland 2014Het college van de gemeente Berkelland;
Gelet op het bepaalde in artikel 4, lid 1, van het Besluit maatschappelijke ondersteuning en het bepaalde in artikel 21, lid 2, van de Verordeningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Berkelland 2012 en 2014.
Besluit vast te stellen:
FINANCIEEL BESLUIT GEMEENTE BERKELLAND 2014
Artikel 1
Het college van burgemeester en wethouders legt alle bedragen voor te verstrekken individuele voorzieningen vast in het Financieel besluit in het kader van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Berkelland 2014
Artikel 2. Eigen bijdrage
Bij het opleggen van de eigen bijdrage wordt uitgegaan van de bedragen zoals genoemd in onderstaand schema:
Voorziening |
Eigen bijdrage? |
Hoe lang? |
Hoogte eigen bijdrage |
bedrag |
Hulp bij het huishouden |
Ja |
Zo lang men hulp nodig heeft |
Maximaal 100% van de kosten |
|
Woonvoorziening (uitgezonderd traplift) |
Ja |
3 jaar |
Maximaal 100% van de kosten |
|
Woonvoorziening traplift Bruikleen Pgb |
Ja Ja |
Zolang men de traplift gebruikt 7 jaar |
Onderhoud en verzekering idem |
€ 20,00 per 4 weken idem |
Verhuis- en inrichtingskosten (financiële tegemoetkoming) |
Nee |
|||
Scootmobiel/Elektrische handbike Bruikleen Pgb |
Ja Ja |
Zolang men de voorziening gebruikt 7 jaar |
Onderhoud en verzekering idem |
€ 26,00 per 4 weken idem |
Driewielfiets Bruikleen Pgb |
Ja Ja |
Zolang men de voorziening gebruikt 7 jaar |
Onderhoud en verzekering idem |
€ 7,60 per 4 weken idem |
Driewielfiets elektrisch inclusief verzekering Bruikleen Pgb |
Ja Ja |
Zolang men de voorziening gebruikt 7 jaar |
Onderhoud en verzekering idem |
€ 26,00 per 4 weken idem |
Driewielfiets elektrisch exclusief verzekering Bruikleen Pgb |
Ja Ja |
Zolang men de Voorziening Gebruikt 7 jaar |
Onderhoud en verzekering idem |
€ 22,00 per 4 weken idem |
Duofiets en andere tweewielfiets Bruikleen Pgb |
Ja Ja |
Zolang men de voorziening gebruikt 7 jaar |
Onderhoud en verzekering |
€ 13,00 per 4 weken idem |
Elektrische tillift passief/aktief Bruikleen Pgb |
Ja Ja |
Zolang men de voorziening gebruikt 7 jaar |
Onderhoud en verzekering idem |
€ 13,00 per 4 weken idem |
Badlift met elektrische aandrijving Bruikleen Pgb |
Ja Ja |
Zolang men de voorziening gebruikt 7 jaar |
Onderhoud en verzekering idem |
€ 7,60 per 4 weken idem |
Douche-en toilethulpmiddelzelfbewegers Bruikleen Pgb |
Ja ja |
Zolang men de voorziening gebruikt 7 jaar |
Onderhoud en verzekering idem |
€ 7,60 per 4 weken idem |
Douchebrancards, elektrisch verstelbaredouche(kantel)stoel Bruikleen Pgb |
Ja ja |
Zolang men de voorziening gebruikt idem |
Onderhoud en verzekering idem |
€ 13,00 per 4 weken idem |
Financiële tegemoetkoming kosten gebruik taxi, eigen auto of vervoer door derden |
Nee |
|||
Tegemoetkoming kosten vervoerspas regiotaxi |
Ja |
Zolang met de voorziening gebruikt |
€ 60,00 per jaar |
|
Autoaanpassing |
Ja |
3 jaar |
Maximaal 100% van de kosten |
|
(Elektrische) rolstoel |
Nee |
|||
Sportrolstoel |
Nee |
Artikel 3. Kaders eigen bijdrage en eigen aandeel
De bedragen en het percentage die gelden voor een eigen bijdrage of eigen aandeel zijn gelijk aan de bedragen zoals opgenomen in het Besluit maatschappelijke ondersteuning, Stb.2006 nr. 450, artikel 4.1, lid 1, zoals jaarlijks aangepast door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Artikel 4. Bedragen persoonsgebonden budget
1.De bedragen voor een persoonsgebonden budget voor hulp bij het huishouden bedragen:
- 1.
het bedrag per uur voor hulp bij het huishouden op grond van de Regeling dienstverlening aan huis bedraagt € 12,50.
- 2.
het bedrag per uur voor hulp bij het huishouden (HH1) als er geen gebruik gemaakt kan worden van de Regeling dienstverlening aan huis of als de hulp geleverd wordt door een instelling bedraagt € 15,90.
- 3.
het bedrag per uur voor hulp bij het huishouden (HH2) als er geen gebruik gemaakt kan worden van de Regeling dienstverlening aan huis of als de hulp geleverd wordt door een instelling bedraagt € 20,56.
2. Bij de controle wordt rekening gehouden met een vrij besteedbaar bedrag ter hoogte van 1,5% van het budget, met een minimum van € 250,00 en een maximum van € 1.250,00 per jaar. De budgethouder hoeft hierover geen verantwoording af te leggen.
3. De bedragen voor een persoonsgebonden budget voor een zaak, worden bepaald als tegenwaarde van de zaak die de aanvrager op dat moment ontvangen zou hebben als de zaak in natura zou zijn verstrekt. Was dat een niet nieuwe voorziening geweest, dan wordt de tegenwaarde daarop gebaseerd, met een looptijd gelijk aan de verkorte afschrijvingstermijn, rekening houdend met onderhoud en verzekering. Was de naturaverstrekking een nieuwe voorziening geweest, dan wordt de tegenwaarde daarop gebaseerd, rekening houdend met een eventueel door de gemeente te ontvangen korting en rekening houdend met onderhoud en verzekering.
Artikel 4a. Overgangsregeling
Voor klanten, die zorg in natura ontvangen van Sensire en per november 2012 gebruik zijn gaan maken van de diensten van Alfasens bedraagt het bedrag per uur € 14,80 zolang zij dezelfde hulpverlener houden. Als men een andere hulpverlener krijgt of na november 2012 diensten van Alfasens afneemt bedraagt het bedrag € 12,50 per uur en ontvangt de klant het bedrag zelf op eigen rekening als PGB.
Artikel 5. Afschrijvingsschema kosten van de woonvoorzieningen
1.Het college kan (een gedeelte van) de kosten van de woonvoorziening terugvorderen als de voorziening heeft geleid tot een aanzienlijke waardevermeerdering van de woning en de woning binnen vijf jaren na de gereed melding is verkocht.
2.Er is sprake van een aanzienlijke waardevermeerdering als de woning na de aanpassing hoger is dan 110% van de waarde onmiddellijk voorafgaand aan de aanpassing of wanneer de aanpassing heeft geleid tot uitbreiding van het woonoppervlak.
3.Bij het vaststellen van de hoogte van een terugvordering gaat het college uit van het volgende afschrijvingsschema:
- -
bij verkoop van de woning binnen een jaar na de gereed melding: 20%
- -
bij verkoop van de woning binnen twee jaren na de gereed melding: 40%
- -
bij verkoop van de woning binnen drie jaren na de gereed melding: 60%
- -
bij verkoop van de woning binnen vier jaren na de gereed melding: 80%
- -
bij verkoop van de woning binnen vijf jaren na de gereed melding: 100%.
Artikel 6. Bedragen vervoersvoorzieningen voor regionaal vervoer
-
1. bij gebruik van een eigen auto of vervoer door derden: € 495,00 per jaar. Dit is 1.500
Kilometers maal € 0,33;
-
2. bij gebruik van een taxi: € 2.925,00 per jaar. Dit is 1.500 kilometers maal € 1,95;
-
3. bij gebruik van een rolstoeltaxi: € 3.225,00 per jaar. Dit is 1.500 kilometers maal € 2,15.
Artikel 7. Verhuiskostenvergoeding
Het bedrag voor een verhuiskostenvergoeding bedraagt € 2.500,00.
Artikel 8. Sportrolstoel
1 Het bedrag voor het aanschaffen en onderhouden van een sportrolstoel bedraagt € 2.580,00.
Dit bedrag is bestemd voor de aanschaf en het onderhoud van de sportrolstoel.
2.Men kan maximaal éénmaal per 3 jaar in aanmerking komen voor een sportrolstoel.
Artikel 9. Indexering
Het college beslist jaarlijks of de in dit besluit genoemde bedragen per 1 januari van het volgend jaar worden geïndexeerd.
Artikel 10. Citeertitel en inwerkingtreding
1. Dit besluit wordt aangehaald als het Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Berkelland 2014
2.Dit besluit treedt in werking per 28 januari 2014 en werkt terug tot 1 januari 2014.
3. Met de inwerkingtreding van dit besluit vervalt het Financieel Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Berkelland 2013
Aldus vastgesteld te Borculo, op 28 januari 2014
Burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland,
de secretaris: de burgemeester:
J.A. Wildeman mr. H.L.M. Bloemen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl