Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Berkelland

Geldend van 09-05-2006 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2006

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Berkelland

De raad van de gemeente Berkelland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 april 2006;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en artikel 150 van de Gemeentewet;

overwegende dat op grond van artikel 47 van de WWB bij verordening regels worden gesteld over de wijze waarop de personen bedoeld in artikel 7, eerste lid WWB of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie;

overwegende dat met de instelling van een cliëntenraad en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de WWB;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand.

HOOFDSTUK I Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Deze verordening verstaat onder gemeentelijk beleid

    • a.

      beleid op het gebied van werk en inkomen dat is gebaseerd op de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt gewezen zelfstandigen (Ioaz);

    • b.

      beleid op het gebied van armoedebestrijding en sociale uitsluiting.

  • 2. Deze verordening verstaat voorts onder:

    • a.

      afdeling Beschikkingen: de afdeling Beschikkingen van de gemeente Berkelland;

    • b.

      cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Berkelland op grond van de WWB, als bedoeld in het eerste lid, evenals de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid onder a van de WWB;

    • c.

      cliëntenraad: een uit cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties bestaande groep met taken en bevoegdheden zoals in de verordening omschreven;

    • d.

      college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Berkelland;

    • e.

      belangenorganisaties: organisaties die mede de belangen van cliënten onder sub b behartigen;

    • f.

      WWB: de Wet werk en bijstand. In deze verordening wordt onder de WWB tevens verstaan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz).

HOOFDSTUK II Taak, bevoegdheid en samenstelling van de cliëntenraad

Artikel 2 Taakstelling en bevoegdheid

  • 1. De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen ten aanzien van de cliënten alsmede over de (kwaliteit) van de dienstverlening aan cliënten bij de uitvoering van de WWB.

  • 2. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het uitgebrachte advies toegevoegd kan worden aan de aan het college/de gemeenteraad ter beschikking te stellen stukken. Aan de cliëntenraad gevraagde adviezen worden binnen vier weken uitgebracht. De cliëntenraad kan het uitbrengen van een advies eenmaal voor maximaal vier weken verdagen. Van een verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan.

  • 3. Niet geadviseerd kan worden over klachten van cliënten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

  • 4. Evenmin kan worden geadviseerd over de verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften, indien daarbij geen ruimte is gelaten voor het ontwikkelen van een zelfstandig gemeentelijk beleid.

  • 5. Indien het college afwijkt van het uitgebrachte advies van de cliëntenraad, stellen zij deze daarvan gemotiveerd schriftelijk in kennis.

Artikel 3 Samenstelling en werving van de leden

  • 1. De cliëntenraad bestaat ten hoogste uit 7 leden.

  • 2. De cliëntenraad is samengesteld uit leden die cliënt van de gemeente Berkelland zijn. De samenstelling van de cliëntenraad dient een afspiegeling te zijn van de onderscheiden subgroepen van de cliënten van het cluster Werk, Zorg en Inkomen van de afdeling Beschikkingen. Daarnaast zijn leden afkomstig uit belangenorganisaties, die (mede) de belangen van deze cliënten behartigen.

  • 3. Het maximaal aantal niet-cliënten dat lid is van de cliëntenraad bedraagt 3 leden.

  • 4. De belangenorganisaties als bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • o

      zij moeten zich (mede) begeven op het werkterrein van de cliëntenraad;

    • o

      de vertegenwoordigers moeten terug (kunnen) koppelen naar de leden van de betreffende organisatie;

    • o

      de vertegenwoordigers moeten voor hun leden en hun bestuur aanspreekbaar en terugroepbaar zijn;

    • o

      zij moeten direct belang hebben bij het beleid van de gemeente Berkelland op het terrein van Werk, Zorg en Inkomen.

  • 5. Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, het college dan wel een raadscommissie en is uitgesloten voor ambtenaren die werkzaam zijn bij de gemeente Berkelland.

HOOFDSTUK IV Benoeming, zittingsduur en taken van voorzitter en secretaris

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college.

  • 2.

    Nieuwe leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college op voordracht van de leden van de cliëntenraad.

  • 3.

    De cliëntenraad draagt uit zijn midden een voorzitter en een secretaris voor.

  • 4.

    Het besluit tot voordracht van de voorzitter en secretaris geschiedt bij meerderheid van stemmen.

  • 5.

    Ten behoeve van de werkzaamheden wordt de cliëntenraad ondersteund door een eigen secretariaat.

  • 6.

    De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, gelijk aan die van de leden van de gemeenteraad.

  • 7.

    De leden zijn terstond herbenoembaar voor maximaal nog één periode aansluitend op de eerste periode. Zij blijven hun functie waarnemen, totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 8.

    Eindigt het lidmaatschap van een belangenorganisatie, zoals bedoeld in artikel 3, lid 4 van deze verordening waaraan een lid van de cliëntenraad zijn/haar benoeming ontleent, dan houdt hij/zij terstond op lid van de cliëntenraad te zijn.

  • 9.

    Als leden geen uitkering meer ontvangen van de gemeente Berkelland, dan eindigt het lidmaatschap uiterlijk zes maanden nadat de uitkering is beëindigd.

  • 10.

    De benoeming ter voorziening in tussentijds open gevallen plaatsen geschiedt binnen drie maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 11.

    Cliënten die deel uitmaken van de cliëntenraad kunnen op grond daarvan geen ontheffing krijgen van de wettelijke voorwaarden die aan het ontvangen van een uitkering verbonden zijn.

  • 12.

    Het lidmaatschap is van geen enkele invloed op de behandeling van de cliënt door medewerkers van de gemeente.

HOOFDSTUK V Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De cliëntenraad stelt zelf vast hoe vaak hij bijeenkomt, maar komt tenminste zes maal per jaar bijeen. De vergaderingen zijn openbaar, tenzij er dringende reden zijn om daarvan af te wijken.

  • 2. De cliëntenraad heeft in ieder geval tweemaal per jaar een formeel overleg met de wethouder van Sociale Zaken en/of hoofd van de afdeling Beschikkingen.

Artikel 6 Vergaderorde

  • 1. Voorafgaande aan de vergadering stellen de voorzitter en de secretaris een agenda op van te bespreken punten. Zowel de leden van de cliëntenraad als de wethouder Sociale Zaken en het hoofd van de afdeling Beschikkingen kunnen agendapunten inbrengen. De agenda wordt ten minste twee weken voor de vergadering aan de cliëntenraad, de wethouder Sociale Zaken en het hoofd van de afdeling Beschikkingen toegezonden. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.

  • 2. a. Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen. b. Deze voorstellen worden bij de voorzitter of de secretaris ingediend. c. Deze voorstellen worden door de secretaris op de agenda van de eerstvolgende vergadering geplaatst. d. Indien de cliëntenraad niet onmiddellijk tot behandeling van deze voorstellen overgaat, heeft behandeling zoveel mogelijk in de daarna volgende vergadering plaats.

  • 3. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende orde van de vergadering te doen.

  • 4. De cliëntenraad kan derden of, na goedkeuring van het hoofd van de afdeling Beschikkingen, één of meer ambtenaren uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

  • 5. De notulen en de concept besluitenlijst van een vergadering worden in de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aangeboden.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1. De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is.

  • 2. Alleen de leden van de cliëntenraad hebben stemrecht. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

  • 3. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen.

  • 4. Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in lid 5 van dit artikel.

  • 5. Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen dan wel onthoudingen groter is dan het totaal aantal stemmen dat voor en tegen het voorstel is uitgebracht.

  • 6. Bij staking van de stemmen wordt de besluitvorming over het voorstel tot een volgende vergadering uitgesteld. Indien de stemmen dan weer staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 7. Stemming geschiedt door handopsteken, tenzij één der leden om schriftelijke stemming verzoekt.

  • 8. Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de besluitenlijst c.q. het voorstel/advies aan het college.

  • 9. Op basis van de agenda of anderszins kunnen de wethouder Sociale Zaken en/of het hoofd van de afdeling Beschikkingen besluiten deel te nemen aan de vergadering van de cliëntenraad.

HOOFDSTUK VI Middelen en ondersteuning

Artikel 8 Middelen en ondersteuning

  • 1. Het college draagt er zorg voor, dat de cliëntenraad die middelen en ondersteuning in financiële en personele zin of anderszins verkrijgt, die nodig zijn voor een adequate uitvoering van zijn taak.

  • 2. Ten behoeve van cliëntenparticipatie wordt jaarlijks in de gemeentebegroting een budget opgenomen.

  • 3. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 4. Aan de leden van de cliëntenraad kunnen ten laste van het budget voor cliëntenparticipatie onkosten en presentiegeld worden vergoed tot een bedrag dat maximaal de helft bedraagt van het door de belastingdienst toegestane onbelaste bedrag per jaar, per lid.

  • 5. De gemeente stelt vergaderruimte beschikbaar ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad.

  • 6. Het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen te kunnen volgen.

  • 7. Ten behoeve van het contact tussen gemeente en cliëntenraad wordt een contactambtenaar aangesteld. Deze functionaris is verantwoordelijk voor de informatieverstrekking van de gemeente aan de cliëntenraad. Contacten met de gemeente en verzoeken aan de gemeente lopen in principe via deze ambtenaar.

Artikel 9 Jaarverslag

Jaarlijks vóór 1 april wordt door de cliëntenraad een jaarverslag, een begroting, een jaarrekening en een beleidsplan opgesteld en aan het college aangeboden.

HOOFDSTUK VII Slotbepalingen

Artikel 10 Nadere voorschriften

  • 1. Bij een verschil van mening over de toepassing van deze verordening, alsmede in gevallen waarin deze niet of onvoldoende voorziet, beslist het college.

  • 2. Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.

Artikel 11 Voorwaarden

  • 1. Aan het beschikken over gegevens kunnen voorwaarden worden verbonden, waaronder de verplichting tot geheimhouding.

  • 2. Een lid van de cliëntenraad is verplicht te zwijgen over hetgeen hem of haar onder de voorwaarde van geheimhouding ter kennis komt.

Artikel 12 Wijziging of intrekking

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats, dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenpartipatie WWB gemeente Berkelland.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

De Verordening cliëntenplatform Neede, vastgesteld door de raad van de gemeente Neede, d.d. 3 oktober 2000 (besluitnr. 8) wordt hierbij ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 9 mei 2006
de griffier, de voorzitter,