Regeling vervallen per 02-12-2022

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent doorvertaling van de Structuurvisies Wonen voor Borculo, Eibergen, Neede en Ruurlo naar bestemmingsplannen

Geldend van 08-12-2018 t/m 01-12-2022

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent doorvertaling van de Structuurvisies Wonen voor Borculo, Eibergen, Neede en Ruurlo naar bestemmingsplannen

De raad van de gemeente Berkelland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2018;

b e s l u i t :

  • 1.

    het Plan van aanpak voor de doorvertaling van de Structuurvisies Wonen voor Borculo, Eibergen, Neede en Ruurlo naar bestemmingsplannen vast te stellen.

  • 2.

    het college van burgemeester en wethouders op te dragen om de planologische maatregelen zoals genoemd in het plan van aanpak voor te bereiden en door te voeren.

1. Inleiding

Op 9 februari 2016 is de Structuurvisie Wonen Eibergen 2015 vastgesteld. Op 24 februari 2016 is deze structuurvisie in werking getreden.

Op 17 oktober 2017 heeft de gemeenteraad van Berkelland de Structuurvisies Wonen 2017 – 2025 voor Neede, Borculo en Ruurlo vastgesteld. Op 1 november 2017 zijn deze in werking getreden.

Vanwege de huishoudensprognoses is afgesproken dat de woningvoorraad in Berkelland beperkt mag groeien. De structuurvisies Wonen zijn het kader van de gemeente Berkelland voor de toekomstige ontwikkeling van bouwlocaties in de bebouwde kom van Eibergen, Neede, Borculo en Ruurlo. Het doel van de structuurvisies is tweeledig. Enerzijds gaat het erom om de resterende capaciteit voor te bouwen woningen in de bebouwde kom van Eibergen, Neede, Ruurlo en Borculo aan locaties toe te wijzen. Anderzijds leiden de structuurvisies tot voorzienbaarheid in de zin van het voorkomen van planschade. Dit ten aanzien van bouwlocaties die niet meer of slechts gedeeltelijk voor bebouwing in aanmerking komen.

De termijn van voorzienbaarheid is ingegaan op de datum van ter inzagelegging van de ontwerp-structuurvisie. Deze was voor Eibergen 4 november 2015 en voor Neede, Borculo en Ruurlo 28 juni 2017. Na de inwerkingtreding van de structuurvisies is het minimaal één jaar mogelijk om plannen te realiseren volgens het geldende bestemmingsplan. Ontwikkelaars kunnen in de periode van voorzienbaarheid binnen de huidige planologische ruimte gebruik maken van het recht een woning te realiseren. Voor een groot deel van de locaties is in de afgelopen periode ook van dat recht gebruik gemaakt.

De verouderde plannen, die - ook na een jaar van voorzienbaarheid - niet langer voorzien in een behoefte wil de gemeente Berkelland weg bestemmen. Hierdoor ontstaat er weer ruimte voor nieuwe plannen die wel aansluiten bij de behoefte en bijdragen aan de gewenste transformatie van de bestaande woningvoorraad. Dit is de essentie van het plan van aanpak ‘Ruimte voor Kwaliteit, onderweg naar wendbaar woonbeleid' zoals dat in januari 2018 door de raad is vastgesteld.

In dit plan van aanpak wordt per locatie uit de structuurvisie de stand van zaken beschreven en is, indien aan de orde, een voorstel voor doorvertaling naar een bestemmingsplan gedaan.

Doel plan van aanpak

Het doel van het plan van aanpak is om op basis van de actuele stand van zaken en een afwegingskader voorstellen te doen voor de doorvertaling van te schrappen locaties naar bestemmingsplannen. 

2. Leeswijzer, aanpak, proces

In hoofdstuk 3 van dit plan van aanpak worden de relevante resultaten van recente onderzoeken en cijfers met betrekking tot de woningmarkt beschreven. Op basis daarvan worden de kwantitatieve en kwalitatieve woningbehoefte (algemeen en per kern) beschreven.

Vervolgens is voor alle locaties die zijn opgenomen in de 4 structuurvisies de stand van zaken (op 31 augustus 2018) in beeld gebracht. Aan de hand van de actuele stand van zaken en de volkshuisvestelijke en stedenbouwkundige afweging worden voorstellen voor doorvertaling naar bestemmingsplannen gedaan. Deze beschrijving per locatie is toegevoegd in bijlage 1 t/m 4.

Proces

Volgens de planning kan de gemeenteraad in zijn vergadering van 13 november 2018 een besluit nemen over de vaststelling van het plan van aanpak. Na de vaststelling van het plan van aanpak start de uitvoering ervan. Concreet betekent dit dat van locaties waar de bestemming aangepast moet worden, de bestemmingsplanprocedure (gefaseerd) wordt voorbereid. Het (voor)ontwerp wordt voor inspraak ter inzage gelegd en vervolgens wordt het bestemmingsplan ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.

3. Afwegingskader

In de afgelopen periode zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd die inzicht geven in de actuele en toekomstige woonbehoeften in de gemeente Berkelland. In onderstaande paragrafen zijn de relevante resultaten voor Berkelland, en waar mogelijk specifiek voor Eibergen, Neede, Borculo en Ruurlo, beschreven. Daarnaast zijn de actuele woningmarktcijfers voor deze vier kernen beschreven.

De analyse van de onderzoeken en cijfers leidt tot een beschrijving van de kwantitatieve en kwalitatieve behoefte per kern.

3.1Achterhoeks Woonwensen- en Leefbaarheidsonderzoek (2017)

In 2017 is het Achterhoekse Woonwensen- en Leefbaarheidsonderzoek (AWLO) uitgevoerd. Door middel van een raadsbrief is de gemeenteraad van Berkelland op 30 maart 2018 over de onderzoeksresultaten geïnformeerd.

Het AWLO geeft onder andere aan op welk moment het aantal huishoudens in de Achterhoek en in Berkelland naar verwachting gaat dalen en geeft de mismatch tussen vraag en aanbod per woningtype aan.

Het moment waarop het aantal huishoudens gaat dalen, verschilt sterk per gemeente en zelfs per kern. Er zijn in de Achterhoek de komende jaren nog wat extra woningen nodig om met name jongeren en starters goed te kunnen bedienen. In Berkelland is de eerste jaren al een behoorlijke vergrijzing en ontgroening van de huishoudens te zien. Op basis van de cijfers uit het AWLO slaat in Berkelland rond 2022 de groei in de woningbehoefte om in afname. Vanaf dan zal het aantal huishoudens in Berkelland naar verwachting jaarlijks dalen.

In de vier grote kernen is qua aantallen nog nauwelijks behoefte aan extra woningen. Er is echter wel een mismatch op de woningmarkt. In de koopsector is er een oplopend overschot aan (gedateerde) vrijstaande woningen. Tegelijkertijd is er een tekort in de koopsector in de (moderne) rijwoningen en twee-onder-een-kap en comfortabele woningen voor ouderen (in onderstaande tabel weergegeven als ‘appartementen met lift’).

Oplossingen voor de mismatch moeten dan ook vooral gezocht worden in de bestaande voorraad. Dit kan door transformatie van bestaand vastgoed. Maar daarnaast is er door marktwerking een vraagverschuiving te verwachten. Zo gaan mensen naar verwachting vanwege een tekort aan aanbod van rijwoningen en twee-onder-een-kap woningen, kiezen voor een (aantrekkelijk) alternatief (de vrijstaande woningen). Daarnaast zal in de koopsector een opwaartse beweging zijn als je een grotere/betere woning kunt krijgen voor hetzelfde geld.

Op de langere termijn (na 2028) zal de verhouding tussen vraag en aanbod drastisch verschuiven als gevolg van met name bevolkingsontwikkelingen; meer ouderen, minder jongeren en een afnemend aantal huishoudens.

De grootste opgave ligt dan ook niet bij de nieuwbouw, maar bij de bestaande woningen. Veel van de vrijkomende woningen (bij verhuizing en overlijden) sluiten niet aan bij de wensen van de woningzoekenden.

afbeelding binnen de regeling

Saldo vraag en aanbod 2018-2023. Bron: AWLO 2017, bijlage 9, factsheets per gemeente

3.2Vooruitblik demografische veranderingen (oktober 2017)

De Vooruitblik geeft inzicht in welke opgaven er bij thema’s als wonen, zorg, voorzieningen, economie en platteland de komende jaren nog op ons afkomen en geeft suggesties op welke wijze hiermee aan de slag te gaan.

Voor dit plan van aanpak focussen we ons op de kernopgave voor het thema wonen:

Kernopgave 3: een duurzame woningvoorraad afgestemd op de vraag van de toekomst

Door de bevolkingsontwikkelingen verandert de vraag naar woningen en neemt deze op termijn geleidelijk af. De komende jaren is er nog een beperkte groei in het aantal huishoudens, daarna zet de daling in. Bij vraaguitval zal op termijn een deel van de woningen minder goed verhuren/verkopen en ontstaat mogelijk verloedering en leegstand. Dit gebeurt vooral bij kwetsbare woningen, dit zijn woningen die woon-technisch en qua omgeving minder aantrekkelijk zijn. Ook de vergrijzing en veranderende wensen rondom duurzaamheid hebben effect op de woningvraag. De opgave is vroegtijdig op deze ontwikkelingen in te spelen, zodat de woningvoorraad blijft passen bij de vraag.

afbeelding binnen de regeling

Grote kernen:

Met name Ruurlo en Borculo zijn gewild als woonkern. Eibergen is een relatief groot dorp maar heeft een iets minder sterke positie in de woningmarkt. In elk van deze drie dorpen is voorraadgroei met ca. 50 woningen realistisch. Het dorp Neede kent een minder sterke marktpositie: hier is zeer beperkte groei denkbaar maar is ook een gelijkblijvende voorraad reëel.

Opgave:

Blijf vernieuwen, maar passend bij de vraag. De bestaande woningvoorraad is in veel gevallen geen acceptabel alternatief voor woningzoekenden die vragen om kwaliteit die nieuwbouw biedt. Er is vooral vraag naar grondgebonden senioren-/levensloopbestendige woningen, jongerenhuisvesting (al dan niet tijdelijk) en het middelsegment in de koopsector: € 250.000 tot € 300.000. Kies bouwlocaties zorgvuldig, bouw ook vooral vraaggericht en bouw daar waar je dorpen ruimtelijk kan versterken. Houdt ook rekening met een toekomstige sloopopgave, als er nu meer gebouwd wordt dan de behoefte ontstaat er uiteindelijk een overschot van woningen, denk hierbij aan een sloop/transformatie fonds.

3.3Kwantitatieve opgave: verminderen van bestaande plancapaciteit

Verwachte behoefte per kern als basis voor Structuurvisies Wonen

De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 20 juni 2017 besloten een indicatieve trend voor de toename van de woningvoorraad in de periode 2017-2025 vast te stellen. De trend geeft richting aan het aantal toe te voegen woningen dat per kern / gebied passend is bij de behoefte. Deze trend 2017-2025 vormde ook de basis voor de beoogde vermindering van de capaciteit in de huidige bestemmingsplannen, zoals deze in de Structuurvisies Wonen 2017-2025 is opgenomen. Per 1 januari 2018 is de stand van zaken als volgt weer te geven:

afbeelding binnen de regeling

In het kader van dit plan van aanpak richten we ons hierna vooral op de kwantitatieve opgave voor de vier grote kernen. Voor de periode 2017-2025 is op basis van de trend uitgegaan van een behoefte aan 145 nieuwe woningen. Dat aantal komt in grote lijnen overeen met hetgeen in paragraaf 3.1.3 is aangehaald uit het rapport Vooruitblik demografische veranderingen. In het jaar 2017 zijn in de vier grote kernen per saldo 32 woningen toegevoegd. Per saldo resteren per 2018 nog 113 toe te voegen woningen (145 - 32). In de laatste kolom is per kern weergegeven hoeveel woningen volgens het stoplichtmodel groen licht krijgen.

Zoals in de Structuurvisies Wonen is omschreven hanteren de gemeenten in de Achterhoek het zogenaamde stoplichtmodel voor het beoordelen van woningbouwplannen. Bij de afwegingen spelen volkshuisvestelijke en ruimtelijke argumenten een belangrijke rol. Woningbouwplannen die op basis van deze afwegingen doorgang kunnen vinden, krijgen groen licht. Plannen die niet (langer) voorzien in een behoefte krijgen rood licht.

Uit bovenstaande tabel valt op te maken dat het aantal plannen in de vier grote kernen dat nog doorgang kan vinden (179) hoger ligt dan het aantal dat per 2018 resteert op basis van de vastgestelde trend. Dat is vooral te verklaren door de volgende twee aspecten:

  • de overschrijding in Eibergen wordt veroorzaakt doordat in het plan Op de Bleek uiteindelijk 91 woningen meer worden gebouwd dan ten tijde van de vaststelling van de structuurvisie begin 2016 was voorzien. Deze extra woningbouw in Eibergen leidt niet tot het verder terugdringen van plannen in de andere kernen omdat we blijven streven naar een gebiedsgerichte aanpak. Doelstelling is om de lokale behoefte en het beschikbare aanbod zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.

  • in de kern Ruurlo is per 2018 rekening gehouden met herstructureringsplannen van zorgwoningen door corporatie ProWonen, waardoor naar verwachting per saldo woningen aan de voorraad worden onttrokken door sloop. Tegenover deze vermindering bestaan momenteel nog geen concrete plannen voor nieuwbouw. De mogelijkheid bestaat echter dat ProWonen binnen het kader van de Woningbouwafspraken 2018-2024 elders nog woningen terug gaat bouwen.

Informatie over woningbouwplannen in de Lokale Woningmarktmonitor Berkelland 2018

In juni 2018 heeft de gemeenteraad kennis genomen van de lokale woningmarktmonitor Berkelland 2018. Deze monitor geeft een beeld van de woningmarkt per 1 januari 2018 en ontwikkelingen in het woonbeleid. Voor zover deze informatie relevant is voor de kwantitatieve opgave tot vermindering van de bestaande plancapaciteit, vatten we die hieronder samen.

Op basis van de vastgestelde Regionale Woonagenda 2015-2025 is er voor de gemeente Berkelland in de periode 2010-2025 ruimte om maximaal 570 woningen toe te voegen aan de bestaande voorraad. In de periode 2010 tot en met 2017 zijn 418 nieuwe woningen gerealiseerd. Er resteert vanaf 2018 nog ruimte voor 152 nieuwe woningen. Dat aantal ligt overigens geheel in lijn met de 160 woningen die in de vorige paragraaf in de tabel zijn vermeld op basis van de vastgestelde trend (200) onder aftrek van de realisatie in 2017 (40).

Het woningbouwprogramma omvat per 1 januari 2018 nog plannen voor het bouwen van 766 en het slopen van 145 woningen. De netto plancapaciteit bestaat uit 621 woningen. Afgezet tegen de resterende ruimte (152) ligt er nog een forse opgave tot het verminderen van de overcapaciteit in plannen die niet in de actuele of toekomstige behoefte voorzien. Voor de afwegingen op planniveau hanteren we de volkshuisvestelijke en ruimtelijke criteria volgens het regionale stoplichtmodel.

Van de bekende plancapaciteit van 621 woningen krijgen 251 woningen groen licht. Dat aantal ligt weliswaar boven de resterende ruimte volgens de Regionale Woonagenda, maar is met name het gevolg van de bouwactiviteiten in het plan Op de Bleek in Eibergen. Voor 370 woningen staat het stoplicht op rood. Via de Structuurvisies Wonen is aangekondigd voor welke locaties dit gevolgen zal hebben bij het actualiseren van bestemmingsplannen. In dit plan van aanpak zullen we ingaan op de stand van zaken voor de afzonderlijke locaties. Op kernniveau is per 1 januari 2018 is het volgende overzicht te geven:

Tabel overzicht woningbouwplannen per kern, situatie januari 2018

afbeelding binnen de regeling

3.4Actuele woningmarktcijfers

De woningmarkt trekt sinds 2017 overal enorm aan, ook in Berkelland. Na jaren van crisis op de woningmarkt is er een grote inhaalslag. In 2017 waren er 529 transacties, dit is het hoogste aantal sinds 2005. In de eerste helft van 2018 waren er 210 transacties in Berkelland. Er is hiermee een duidelijke trendbreuk ten opzichte van de afgelopen tien jaar. Het consumentenvertrouwen is groot en mensen willen hun uitgestelde verhuiswens nu realiseren. De lage hypotheekrente helpt daarbij nog eens flink.

afbeelding binnen de regeling

Het aantal te koop staande woningen neemt weer af en de vraag is relatief groot. De gemiddelde theoretische verkooptijd in Berkelland daalde in 3 jaar tijd van 28 maanden naar 7 maanden. Hoe duurder de woning, des te langer de gemiddelde theoretische verkooptijd. Instapklare, betaalbare woningen worden snel verkocht. Gedateerde woningen en dure woningen zijn moeilijker verkoopbaar.

afbeelding binnen de regeling

3.5Conclusies per kern tot 2025

Algemeen

We streven een woningvoorraad na, die toekomstbestendig is, zodat het nu en ook in de toekomst goed wonen blijft in Berkelland. Hoofddoel is om (potentiële) bewoners te behouden door een aantrekkelijk aanbod van woningen te creëren.

In de vier grote kernen is nauwelijks behoefte aan extra woningen, maar wel aan andere woningen. Er is een mismatch tussen vraag en aanbod. De beste manier om de mismatch aan te pakken is door kwaliteitsverbetering en transformatie van de bestaande woningvoorraad. Dit is in het belang van alle bestaande woningeigenaren om een toekomstbestendige (waardevaste) woning te houden.

Vooruitlopend op deze transformatie is nieuwbouw wel nodig om aan bepaalde groepen woonvragers passende woningen te bieden.

Opgave Eibergen

Kwantitatief is er geen tekort aan woningen in de kern Eibergen. Recent zijn in de wijk Op den Bleek meer woningen toegevoegd dan afgesproken voor de kern Eibergen.

Kwalitatief zullen geleidelijk tekorten ontstaan in het segment levensloopgeschikte woningen, vooral comfortabele nultredenwoningen met een kleine tuin in het huursegment of in de koop tot circa € 250.000.

Overschotten verwachten we in het segment vrijstaande koopwoningen. Veel woningen die vrijkomen sluiten qua kwaliteit of prijs niet aan bij de wensen van woningvragers. Prijsdaling is te verwachten. Geleidelijk ontstaat daarnaast een transformatieopgave in verouderde rijwoningen (koop en huur).

Maatschappelijk gezien is er daarnaast behoefte aan oplossingen voor leegstaand vastgoed op beeldbepalende locaties, met name in het centrum van Eibergen.

Opgave in Borculo

Kwantitatief lijkt er in de koopsector een kleine groeibehoefte. Deze zit vooral in betaalbare woningen voor jonge huishoudens (met name rijwoningen tot circa € 200.000) en levensloopgeschikte nultredenwoningen met een kleine tuin voor ouderen (tot circa € 250.000).

De grootste opgave in Borculo ligt echter bij kwaliteitsverbetering en transformatie van de bestaande woningvoorraad. Veel van de vrijkomende woningen (door verhuizing en overlijden) sluiten niet aan bij de wensen van de woningzoekenden.

Voor de toekomst verwachten we een overschot aan leegkomende vrijstaande woningen/ woningen in het dure segment (boven € 300.000) en gedateerde rijwoningen (koop en huur). Renovatie en transformatie is nodig om beter aansluiting op de toekomstige vraag te hebben.

Opgave in Neede

In Neede is er kwantitatief geen groeiopgave. De transformatieopgave is echter groot; Neede heeft relatief veel verouderde woningen. Veel van de vrijkomende koopwoningen (door verhuizing en overlijden) sluiten niet aan bij de wensen van de woningzoekenden. Dit geldt in de breedte van de woningmarkt.

Er is een tekort aan nieuwe en duurzame woningen, met name in het segment € 200.000 tot € 250.000. Daarbij gaat het om levensloopgeschikte woningen met een kleine tuin, nieuwbouw rijwoningen en twee-onder-een-kap.

Er is nu al een overschot aan gedateerde vrijstaande woningen, maar ook aan oudere rijwoningen in de koopsector en kleine huurwoningen. Transformatie van wijken is nodig om een betere aansluiting op de toekomstige vraag te hebben.

Maatschappelijk gezien is er daarnaast grote behoefte aan een oplossing voor de leegstaande panden in de Oudestraat.

Opgave in Ruurlo

Ruurlo geeft een ander beeld dan de andere drie hoofdkernen. In de afgelopen circa 20 jaren is hier met name nieuwbouw in het duurdere koopsegment gerealiseerd.

Kwantitatief is er nog een beperkte groeibehoefte. Tekorten zitten vooral in betaalbare eengezins¬rijwoningen (tot circa € 200.000) en levensloopgeschikte nultredenwoningen in de koopsector (appartementen en eengezinswoningen met een kleine tuin) voor ouderen tot circa € 250.000. Ook in het betaalbare huursegment (tot € 600) lijkt een tekort te bestaan.

Veel van de vrijkomende koopwoningen (door verhuizing en overlijden) sluiten echter niet aan bij de wensen van de woningzoekenden. Voor de toekomst verwachten we een overschot aan leegkomende vrijstaande woningen/ woningen in het dure segment (boven € 300.000). Gezien de populariteit van Ruurlo zal dit vooral prijsdaling tot gevolg hebben. Er ligt niet direct een transformatieopgave in Ruurlo.

4. Uitleg bij afwegingen per locatie

In bijlage 1 tot en met 4 is de afweging per locatie toegelicht. Hierin zijn de volgende onderdelen beschreven:

Geldende bestemming

De beschrijving van het geldende bestemmingsplan en de bestemming die betreffende locatie binnen dit bestemmingsplan heeft.

Stand van zaken per 31 augustus

Een beschrijving van de maatregel zoals die in de structuurvisie is opgenomen en de stand van zaken op 31 augustus 2018.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

In dit onderdeel wordt toegelicht of een planologische maatregel wel/niet nodig is.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Aan de hand van het afwegingskader (hoofdstuk 3) wordt de volkshuisvestelijke behoefte voor betreffende locatie beschreven. Dit aspect is met name van toepassing voor locaties waarvoor een planologische maatregel nodig is om de overcapaciteit weg te bestemmen. Mogelijk voorziet het plan toch in een actuele (kwalitatieve) behoefte die tot een heroverweging zou moeten leiden.

Stedenbouwkundige afweging

Omschreven wordt of invulling van de locatie met een woning(en) vanuit stedenbouwkundig oogpunt noodzakelijk is.

Voorstel beoogde bestemming

Voor sommige locaties betreft het een concreet voorstel. Voor andere locaties worden suggesties gedaan en is de exacte invulling bijvoorbeeld nog afhankelijk van gesprekken met omwonenden.

Planning

Beschreven wordt wanneer de bestemmingsplanprocedure opgestart kan worden.

Het doorlopen van de bestemmingsplanprocedure vraagt een inspanning van de organisatie en moet daarom uitgesmeerd worden over de tijd. Per locatie is aangegeven in welk kwartaal het ontwerpbestemmingsplan naar verwachting ter inzage kan worden gelegd.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van

13 november 2018

de griffier, de voorzitter, 

BIJLAGE 1 BIJ PLAN VAN AANPAK Toelichting afweging per locatie structuurvisie Eibergen

1.Huenderstraat 2 (locatie voormalig kantoor Betula)

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Centrum 2011, bestemming Maatschappelijk

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Het perceel is in 2018 verkocht door de corporatie. De locatie is in beeld voor de huisvesting van een huisartsenpraktijk zónder woning. Deze ontwikkeling past binnen de lijn van de Structuurvisie voor deze locatie.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

2.Transformatieruimte centrumgebied Eibergen

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Centrum 2011.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

In de structuurvisie Wonen Eibergen 2015 is ruimte opgenomen voor de transformatieopgave voor het centrumgebied. Daarbij kunnen volgens de visie 11 woningen worden toegevoegd.

 

Hiervan is inmiddels 1 woning gerealiseerd in de vorm van het Tussenstaphuis. Dit betreft een tijdelijke situatie.

 

De transformatieruimte is in beeld bij de taskforce die zich bezig houdt met de verdere ontwikkeling van het centrum.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee. Er is alleen een planologische maatregel nodig om de woningbouw waarvoor aantoonbaar behoefte bestaat mogelijk te maken.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

3.Hondevoort 5, 5a, 5b, 5c en 7 (locatie voormalig bowlingcentrum)

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Hondevoort 7 2012: bestemming Wonen.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Met de structuurvisie is beoogd om op deze locatie 5 woningen te schrappen. Na de vaststelling van de structuurvisie heeft de ontwikkelaar alsnog van zijn bestaande rechten gebruik gemaakt en zijn alle 5 woningen gerealiseerd.

 

Daarmee is het weg bestemmen van overcapaciteit niet meer aan de orde.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

4.Karel Doormanstraat, Thorbeckestraat en omgeving

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Woongebieden 2011, bestemming Wonen.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Corporatie Pro Wonen heeft voor deze locatie een project tot sloop en nieuwbouw in voorbereiding. Dit project past binnen de kaders van de structuurvisie en is ook conform de in november 2017 vastgelegde Woningbouwafspraken voor de periode 2018-2024.

 

Per saldo leidt het project tot een vermindering van het aantal woningen doordat er meer woningen worden gesloopt (24) dan teruggebouwd (12).

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

5.Meester Leppinkstraat

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Leppinkstraat 2013.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Sloop en nieuwbouw zijn hier inmiddels door corporatie ProWonen uitgevoerd. Dit afgeronde project past binnen de structuurvisie en de geldende prestatieafspraken.

 

Per saldo zijn 2 woningen aan de voorraad onttrokken door de sloop van 30 woningen en het terug bouwen van 28 woningen.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

6.Bronbeekstraat 15/15a (garage Hartgerink)

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Woongebieden 2011, bestemming Bedrijf.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De geldende bestemming staat geen woningbouw toe. In de structuurvisie Wonen Eibergen 2016 is bepaald dat woningbouw op deze locatie ook niet langer wenselijk wordt geacht. Er is geen aanleiding om deze visie te wijzigen.

 

Het garagebedrijf Hartgerink is niet meer actief op deze locatie. Het leegstaande bedrijfspand staat al enige tijd te koop. Er zijn geen plannen voor herontwikkeling van de locatie bekend.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

7.Hofrichter, fase 2

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Woongebieden 2011. Bestemming Groen, met wijzigingsbevoegdheid naar wonen.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Er zijn geen ontwikkelingen ten opzichte van het moment van vaststelling van de structuurvisie.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja, om de wijzigingsbevoegdheid te schappen is een maatregel nodig. De wijzigingsbevoegdheid biedt het college al afdoende maatregelen om niet mee te werken aan ongewenste nieuwbouw van woningen. Bovendien is de gemeente eigenaar van de betreffende percelen en kan zij zelf beschikken over het gebruik of de uitgifte van de gronden.

 

Strikt genomen is daarom geen planologische maatregel noodzakelijk om overcapaciteit weg te bestemmen. In lijn met de structuurvisie willen we echter wel een planologische procedure starten om de wijzigingsbevoegdheid voor deze locatie te schrappen. Daarmee volgen we voor gemeentelijke gronden dezelfde koers als voor gronden in particulier eigendom.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Momenteel ligt er voor deze locatie geen concreet woningbouwplan voor dat aantoonbaar in een behoefte voorziet.

Stedenbouwkundige afweging

Zoals uit de luchtfoto hieronder blijkt, is de locatie (vele jaren geleden) qua infrastructuur ingericht op woningbouw. Het gebied is nu stedenbouwkundig niet kwalitatief afgerond.

Voorstel beoogde bestemming

Bestemming ‘Groen’ (zonder de huidige wijzigingsbevoegdheid naar Wonen). Gebied wel in overleg met de omgeving definitief inrichten. Dit vergt ook een financiële investering.

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 2e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Eibergen 2015

afbeelding binnen de regeling

Voor locatie 7 is in het geldende bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid naar Wonen opgenomen. Het voorstel luidt om de wijzigingsbevoegdheid te schrappen.

Luchtfoto 2018

afbeelding binnen de regeling

8.Hofrichter, fase 1a

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Woongebieden 2011, bestemming Wonen. Binnen twee bouwvlakken kan één woning worden gebouwd.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Fase 1a is al jaren bebouwd, met uitzondering van twee bouwkavels aan de Kattenborg. De afronding van dit gebied met het invullen van de twee bouwkavels is vanuit ruimtelijke aspecten niet noodzakelijk en wordt door de gemeente Berkelland in lijn met de structuurvisie ook niet langer nagestreefd.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja.

 

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Het betreft de laatste twee beschikbare bouwkavels voor een vrijstaande woning in het plan Hofrichter. Het plan voorziet niet in een concrete aantoonbare behoefte, al kan daarbij worden aangetekend dat sinds het vaststellen van de structuurvisie niet actief is ingezet op de verkoop van beide kavels.

 

Stedenbouwkundige afweging

Opvullen van de open plaats in bestaand woongebied is een optie, maar een groene invulling in overleg met de buurt is ook mogelijk.

Zie bijgevoegde luchtfoto.

Voorstel beoogde bestemming

Groen, al dan niet in combinatie met bijvoorbeeld verkeer / parkeren of mogelijkheden voor de achter-ontsluiting van naastgelegen woningen. In overleg met omwonenden nader te bepalen.

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. Bij de voorbereidingen zullen ook de belanghebbenden in de directe omgeving worden betrokken. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 2e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Eibergen 2015

afbeelding binnen de regeling

Luchtfoto, braakliggende bouwkavels gezien vanaf het noorden

afbeelding binnen de regeling

9.Op de Bleek, voormalig bedrijfsperceel KTV

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Op de Bleek 2017: diverse bestemmingen, maar voornamelijk Wonen. Naar aanleiding van de structuurvisie is het Bestemmingsplan Op de Bleek 2017 vastgesteld door de raad op 12 juni 2018. Per 5 september 2018 is dit plan in werking. Er lopen nog wel twee beroepen, waardoor het bestemmingsplan nog niet onherroepelijk is.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

In de oorspronkelijke plannen was voorzien in 228 woningen. Er zijn afspraken vastgelegd met ontwikkelaar Ter Steege over de resterende toevoegingen. Er kunnen in totaal 213 woningen in de wijk worden gebouwd.

 

Tot en met augustus 2018 zijn hiervan 147 woningen gerealiseerd. Daarnaast zijn 34 woningen in aanbouw en is voor 13 woningen een vergunning verleend. Voor 19 woningen is nog geen vergunning verleend. Dit betreft 13 woningen op locaties waar voorheen een appartementencomplex mogelijk was en 6 woningen binnen het in te vullen erfgoed.

 

Dit resulteert in een vermindering van het oorspronkelijke woningbouwprogramma met 15 woningen. Er blijven geen open terreinen over die een andere functie moeten krijgen (afgezien van de uitkomsten van de lopende beroepsprocedure).

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

 

10.Haaksbergseweg 16 (Kastanjefabriek / voormalig pand Gemavo)

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Buitengebied Eibergen: bestemming Bedrijfsbebouwing.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De verbouwing van het bedrijfspand tot hotelaccommodatie met twee dienstwoningen is uitgevoerd.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

11.Bouwkavels Zwilbroekseweg / Rekkenseweg

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Woongebieden 2011: bestemming Wonen.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Oorspronkelijk zijn op deze gemeentelijke locatie 8 woningen voorzien. In de structuurvisie is aangekondigd dit aantal tot 2 woningen terug te brengen.

 

Van de twee bouwkavels in dit gebied is er één verkocht, zij het met ontbindende voorwaarde. Voor de woning is een bouwaanvraag in behandeling. De andere kavel staat nog te koop.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Het betreft twee zeer ruime kavels aan de rand van Eibergen, oorspronkelijk mede bedoeld als locatie voor bewoners van het buitengebied die als gevolg van de aanleg van de N18 moesten verhuizen. De doelgroep voor deze kavels is weliswaar beperkt, maar ze vormen qua grootte en ligging ook het enige aanbod.

Stedenbouwkundige afweging

Terugbrengen van het gebied van acht naar twee woningen is in ruimtelijk opzicht geen probleem.

Voorstel beoogde bestemming

Het gedeelte van de twee bouw­kavels kan de woonbestemming behouden, waarbij de bouwvlakken overeenkomstig de plannen worden aangepast (zie ook de verbeelding hieronder).

 

Het overige deel van de locatie mogelijk omzetten naar Groen, dit in overleg met de omwonenden en direct belanghebbenden.

Planning

De planologische procedure kan na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. Daarbij willen we de (nog te vergunnen) bouwplannen meenemen. Om die reden kunnen we nog geen concrete planning aangeven.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Eibergen 2015

afbeelding binnen de regeling

Verbeelding, uitsnede uit bestemmingsplan Eibergen Woongebieden 2011

afbeelding binnen de regeling

Toelichting

In het geldende bestemmingsplan zijn twee bouwvlakken opgenomen die parallel aan de Rekkenseweg respectievelijk de Zwilbroekseweg lopen. Op ieder bouwvlak zijn maximaal 4 woningen mogelijk. Het voorstel is om het bestemmingsplan zodanig aan te passen dat er, rekening houdend met een passende verkaveling, nog slechts 2 woningen mogelijk zijn. 

12.J.W. Hagemanstraat 2

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Centrum 2011, bestemming: Centrum.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

In de structuurvisie is opgenomen dat per begin 2017 nog capaciteit aanwezig is voor het toevoegen van 1 woning. Ten tijde van het vaststellen van de visie was deze al in aanbouw. De betreffende bovenwoning is inmiddels gerealiseerd.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

13.J.W. Hagemanstraat 25 (voormalige garage Iliohan)

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Centrum 2011, bestemming Centrum, met aanduiding “supermarkt”. Ter plekke is een combinatie van detailhandel en 28 zorgwoningen op de verdieping mogelijk.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Er geldt een inmiddels onherroepelijke omgevings-vergunning bouwen voor een (Lidl-) supermarkt zónder bovenwoningen. Daarvan gaat de bouw spoedig starten.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja. Alhoewel voor het toevoegen van zorgwoningen op deze locatie (na de bouw van de supermarkt) in de praktijk geen fysieke ruimte meer bestaat, moet het bestemmingsplan op dit punt nog worden aangepast.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Nee. Al in 2006 is vergunning verleend voor de bouw van 28 (zorg)woningen. Dit plan is uiteindelijk niet haalbaar gebleken. Gelijktijdig met het verlenen van de vergunning voor de supermarkt is bedoelde vergunning voor (zorg) woningen ingetrokken.

Stedenbouwkundige afweging

De beoogde invulling met een supermarkt geeft een acceptabel resultaat. Daarmee wordt de braakliggende open plek in het centrumgebied verantwoord ingevuld.

Voorstel beoogde bestemming

Bestemming Centrum (met aanduiding supermarkt) kan blijven, maar zónder toevoeging van 28 toegelaten zorgwoningen op de verdieping.

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 1 e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Eibergen 2015

afbeelding binnen de regeling

Verbeelding bij bestemmingsplan Eibergen Centrum 2011

afbeelding binnen de regeling

14.Klaashofweg 40a

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Eibergen, Woongebieden 2011, bestemming Wonen.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De vervanging van een bestaande woning door een nieuwe is uitgevoerd.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

BIJLAGE 2 BIJ PLAN VAN AANPAK Toelichting afweging per locatie structuurvisie Borculo

1.Wijk De Koppel

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Borculo, Woongebieden 2011, herziening 2015-1 (De Koppel): bestemming Wonen.

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Zoals in de Structuurvisie Wonen Borculo 2017-2025 is aangegeven, betreft dit het sluitstuk van de grootschalige herstructurering van de wijk De Koppel door corporatie ProWonen.

 

De 31 nog te realiseren woningen die in de structuurvisie zijn genoemd, zijn in 2017 gereed gemeld.

 

Dit plan past binnen de prestatieafspraken met ProWonen. Een planologische maatregel om eventuele overcapaciteit terug te dringen is niet nodig.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

2.Wijk De Koppel, kavels Kronenburgerstraat 1-3

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Borculo, Woongebieden 2011: bestemming Wonen.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Zoals in de Structuurvisie Wonen Borculo 2017-2025 is aangegeven, betreft is dit een onderdeel van de grootschalige herstructurering van de wijk De Koppel door corporatie ProWonen.

 

Op deze locatie zijn in 2015 twee woningen gesloopt. In de woningbouwafspraken met ProWonen voor de periode 2018-2024 is de herbouw van twee woningen opgenomen. Per saldo worden op de locatie dus geen woningen aan de voorraad toegevoegd.

 

Een planologische maatregel om eventuele overcapaciteit terug te dringen is niet nodig.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t..

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

3.Gebied Barchemseweg (De Heure)

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Borculo, Woongebieden 2011: bestemming Groen, met wijzigingsbevoegdheid college naar bestemming Wonen.

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

In de structuurvisie is voor deze locatie geen woningbouw meer voorzien. Ook na het vaststellen is de volkshuisvestelijke behoefte aan nieuwbouw niet aangetoond.

 

De locatie ligt bovendien buiten bestaand stedelijk gebied. Op grond van de uitgangspunten volgens de ladder voor duurzame verstedelijking moet, als er al behoefte aan ontwikkeling zou bestaan, gemotiveerd worden waarom niet binnen bestaand stedelijk gebied in die behoefte kan worden voorzien.

 

Omdat het plan niet in een aantoonbare behoefte voorziet en het evenmin stedenbouwkundig gewenst is om op deze locatie woningen te realiseren, hoeft de wijzigingsbevoegdheid niet langer in stand te blijven.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja.

De wijzigingsbevoegdheid biedt het college al afdoende maatregelen om niet mee te werken aan ongewenste nieuwbouw van woningen. Strikt genomen is daarom geen planologische maatregel noodzakelijk om overcapaciteit weg te bestemmen.

 

In lijn met de structuurvisie willen we echter wel een planologische procedure starten om de wijzigingsbevoegdheid voor deze locatie te schrappen.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Momenteel ligt er voor deze locatie geen concreet woningbouwplan voor dat aantoonbaar in een behoefte voorziet. Gelet op de locatie aan de rand van de kern, buiten bestaand stedelijk gebied, ligt realisatie van goedkopere rijwoningen voor starters of levensloopgeschikte nultreden woningen hier bovendien niet voor de hand.

Stedenbouwkundige afweging

Vanuit een goede ruimtelijke ordening heeft het de voorkeur om eventuele nieuwbouw binnen bestaand stedelijk gebied te realiseren. Deze locatie ligt buiten bestaand stedelijk gebied, stedenbouwkundig is het niet gewenst hier woningen te realiseren.

Voorstel beoogde bestemming

Bestemming ‘Groen’ (zonder de huidige wijzigingsbevoegdheid naar ‘Wonen’).

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 2e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Borculo 2017-2025

afbeelding binnen de regeling

4.Gebied Lichtenhorst

Geldende bestemming

Noordelijk deel: Bestemmingsplan Industrieterrein Borculo 1982. De bestemming is ten dele Handel en Nijverheid en ten dele verkeersdoeleinden.

Zuidelijk deel: Bestemmingsplan Stad Borculo (1973). De bestemming is Woningbouw EO met daarbij Winkels toegestaan.

 

Vormt als locatie een “witte vlek” in het bestemmingsplan Borculo, Centrum 2011 dat sinds 2013 van kracht is.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Dit gebied is prominent in beeld bij de aanpak van het centrumgebied, waarvoor een taskforce is ingesteld. De gemeente is eigenaresse van de grond, maar er geldt nog steeds een ontwikkelovereenkomst met Van Wijnen/Oude Wolbers, gericht op detailhandel.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Nee. Er ligt geen bouwinitiatief, ook niet op het gebied van wonen.

Stedenbouwkundige afweging

Deze locatie vraagt in overleg met de belanghebbende partij om een passende invulling. Het gaat immers om een markante locatie aan het begin van een aanloopstraat naar het centrum. In dit verband verwijzen we ook naar de afwegingen bij locatie 8, voormalige supermarkt Super de Boer.

We merken bovendien op dat het terrein binnen de geluidcontour van het industrieterrein ligt.

Voorstel beoogde bestemming

Het voorstel is om in afwachting van de planvorming voor het centrumgebied de geldende bestemming niet te wijzigen.

Planning

Mee laten lopen bij centrumplannen.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Borculo 2017-2025

afbeelding binnen de regeling

Luchtfoto situatie begin 2018

afbeelding binnen de regeling

5.Wijk Schollenkamp fase II

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Borculo, Woongebieden 2011: Wonen.

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Per januari 2017 waren in het plan nog 12 woningen mogelijk. In de periode tot eind augustus 2018 zijn hiervan 5 woningen gereed gemeld. Daarnaast is 1 woning in aanbouw, zijn voor 3 woningen vergunningen verleend en is 1 bouwaanvraag ingediend.

 

Uitgaande van volledige realisatie van de lopende bouwplannen resteren nog 2 onbebouwde kavels in het gebied.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja, voor locatie “B” op het overzichtskaartje hieronder is een maatregel nodig. Voor locatie “A” is strikt formeel geen maatregel noodzakelijk omdat het maximum aantal woningen dat volgens het geldende bestemmingsplan in deze zone mogelijk is (19), al bereikt is.

 

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Nee. Voor zover te overzien zal in de categorie vrijstaande woningen, zoals hier aan de orde, geen behoefte meer bestaan.

Stedenbouwkundige afweging

Ten tijde van de structuurvisie zijn de toen nog onbebouwde kavels niet individueel getoetst op het stedenbouwkundig aspect, mede omdat de bestaande bouwrechten nog minimaal een jaar lang benut konden worden. Inmiddels is op 6 kavels daadwerkelijk van die bouwmogelijkheid gebruik gemaakt.

 

De stedenbouwkundige afweging richt zich op de 6 resterende kavels, waarvan al 3 woningen vergund zijn en 1 aanvraag in behandeling is. Als deze bouwplannen gerealiseerd worden, resteren feitelijk nog de kavels die op het kaartbeeld met “A” en “B” zijn aangeduid.

 

In algemene zin is het vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk om open plekken in een doorlopende rij woningen te laten ontstaan. Kavel “A” ligt weliswaar niet midden in een doorlopende rij, maar vormt als hoek van een cluster en direct omringd door andere woningen wel een aandachtspunt. We verwijzen ook naar het voorstel hieronder. Voor kavel “B” geldt dit laatste aspect niet.

Voorstel beoogde bestemming

Het is redelijk en billijk (en in lijn met Op de Bleek) om de kavels waar de eigenaren actie hebben ondernomen enig respijt te geven hun bouwplannen te realiseren. Dit betreft 4 kavels met de status vergunning verleend (3x, “VG”) of aangevraagd (1x, “AV”).

 

Voor 2 kavels geldt in het bijzonder:

  • A

    Kavel met aanduiding “A”. Dit is de 20e kavel in een zone waar in de geldende bestemmingsregels maximaal 19 woningen zijn toegestaan; feitelijk is er dus geen noodzaak meer om de bouwmogelijkheid weg te bestemmen in het kader van de koers in de structuurvisie.

  • B

    Kavel met aanduiding “B”. Daar is door de particuliere eigenaar geen actie ondernomen.

 

In de voorbereiding van een planologische procedure willen we met de ontwikkelaar en direct belanghebbenden overleggen of het verplaatsen van het vergunde of aangevraagde bouwplan naar kavel “A” bespreekbaar is. Als dit kwantitatief niet leidt tot een extra woning, terwijl het wel bijdraagt aan het verbeteren van de stedenbouwkundige kwaliteit, dan zou dit in de verdere procedure nader kunnen worden uitgewerkt. Zo niet, dan luidt het voorstel om de bestemming te wijzigen naar ‘Groen’.

 

Voor kavel ‘B’ volgen we de structuurvisie, waarin de bestemming ‘Groen’ al is aangekondigd.

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. Het overleg met belanghebbenden over de eventuele verplaatsing van bouwplannen maakt onderdeel uit van de voorbereidingen. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 2e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Borculo 2017-2025, geactualiseerd naar situatie augustus 2018

afbeelding binnen de regeling

Betekenis letteraanduidingen

  • A.

    In het geldende bestemmingsplan zijn in een specifiek aangewezen zone maximaal 19 woningen mogelijk. Kavel A ligt in deze zone. De 19 woningen zijn inmiddels gerealiseerd, in aanbouw of er is een vergunning voor verleend. Op kavel A kan op grond van het geldende bestemmingsplan nu geen woning meer worden gerealiseerd omdat het maximum al is bereikt.

  • B.

    Kavel B is particulier eigendom. Het voornemen is om – in lijn met de vastgestelde structuurvisie en de motivatie hierboven – de woonbestemming te wijzigen naar Groen.

  • IA.

    Kavel in aanbouw (gelegen aan de Ruurloseweg).

  • VG.

    Kavels waarvoor een vergunning is verleend (3x).

  • AV.

    Kavel waarvoor een bouwaanvraag in behandeling is.

Op de 5 groen aangeduide kavels is al een woning gerealiseerd (3x in 2017, 2x in 2018). 

Luchtfoto’s wijk Schollenkamp (boven: zicht op kavel B, onder: locaties A, VG, AV)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

6.Steenstraat 30

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Stad Borculo: “Woningbouw EO” met daarbij winkels toegestaan. Vormt als locatie een “witte vlek” in het bestemmingsplan dat sinds 2013 van kracht is.

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De bouw van 1 woning is in 2017 gerealiseerd.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja. De tweede woning (en de bouw van winkels), die formeel nog mogelijk is op basis van het bestemmingsplan, moet nog worden wegbestemd. Verdere toetsing is niet meer relevant.

 

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t..

Voorstel beoogde bestemming

Wonen (bestaand aantal van 1)

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 1e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Borculo 2017-2025 Bestemmingsplan Borculo Centrum 2011

afbeelding binnen de regeling

7.Ter Avest (“locatie Dokado”)

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Borculo, Centrum 2011:bestemming “Centrum”

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Een bouwaanvraag voor een winkel en drie woningen is in juni 2018 ingediend. Voor het verlenen van een omgevingsvergunning is een uitgebreide afwijkingsprocedure nodig. Een bouwplan heeft al voor inspraak al ter inzage gelegen.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

8.Locatie Super de Boer

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Borculo, Centrum 2011, herziening 2014-1: bestemming Detailhandel met twee bovenwoningen.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Van beide toegestane woningen was en is er maar één daadwerkelijk aanwezig. Het object is in het kader van het centrumproject nadrukkelijk in beeld voor een andere invulling dan detailhandel.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja, om de planologische ruimte voor een tweede woning te schrappen is een maatregel nodig. Zie echter ook het voorstel voor de beoogde bestemming.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Er ligt momenteel geen concreet bouwplan voor een extra woning voor. Uitgaande van de status van het huidige pand lijkt het overigens niet erg aannemelijk dat een eventuele tweede (huur)woning als bovenwoning of appartement wordt uitgevoerd.

Stedenbouwkundige afweging

Op deze locatie staat het pand dat voorheen in gebruik was als supermarkt (Super de Boer). Momenteel is in het pand een kringloopwinkel gevestigd.

 

Deze locatie vraagt in overleg met de belanghebbende partij om een passende invulling. Het gaat immers om een markante locatie aan het begin van een aanloopstraat naar het centrum (Spoorstraat).

 

Een taskforce voor het centrum-gebied van Borculo verkent de mogelijkheden tot ontwikkeling, waarbij ook de aangrenzende locatie Lichtenhorst (punt 4) nadrukkelijk wordt betrokken.

Voorstel beoogde bestemming

Het voorstel is om in afwachting van de planvorming voor het centrumgebied de geldende bestemming niet te wijzigen.

Planning

Mee laten lopen bij centrumplannen

9.Spoorstraat 22 (locatie voormalig taxibedrijf Piek)

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Borculo, Centrum 2011: bestemming Bedrijf.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Met behulp van een afwijkingsprocedure is hier de bouw van twee woningen uitgevoerd. Dat betreft één vervangende woning en één toevoeging aan de voorraad.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

Bij algehele herziening bestemmingsplan centrum aanpassen naar bestaande toestand.

Planning

Zie hiervoor. Voor de algehele herzieningsprocedure is nog geen concrete planning beschikbaar.

10.Elbrink III

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Woongebieden 2011: bestemming Groen, met daaraan gekoppeld een wijzigingsbevoegdheid voor het college naar een woonbestemming.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Geen ontwikkelingen, behalve dat het gebied grenst aan het groene gebied van de voormalige rioolwaterzuivering dat wel in beeld is voor een gewijzigde invulling (anders dan wonen/ bedrijf/ detailhandel).

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja.

De wijzigingsbevoegdheid biedt het college al afdoende maatregelen om niet mee te werken aan ongewenste nieuwbouw van woningen. Bovendien is de gemeente eigenaar van de betreffende percelen en kan zij zelf beschikken over het gebruik of de uitgifte van de gronden.

 

Strikt genomen is daarom geen planologische maatregel noodzakelijk om overcapaciteit weg te bestemmen. In lijn met de structuurvisie willen we echter wel een planologische procedure starten om de wijzigingsbevoegdheid voor deze locatie te schrappen. Daarmee volgen we voor gemeentelijke gronden dezelfde koers als voor gronden in particulier eigendom.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Momenteel ligt er voor deze locatie geen concreet woningbouwplan voor dat aantoonbaar in een behoefte voorziet.

Stedenbouwkundige afweging

Het gaat om een ruime zoom om de destijds wel gerealiseerde (vrijstaande) woningen. Nu bestaat deze zone nog voornamelijk uit graslanden (braakliggende bouwkavels) en een (oorspronkelijk tijdelijk) speeltuintje aan de rand van bestaande bebouwing en aangrenzend aan de wegen die de wijk ontsluiten.

 

Nu duidelijk is dat deze zoom niet langer met woningen wordt ingevuld, kan in overleg met de directe omgeving een definitieve inrichting worden bepaald.

Voorstel beoogde bestemming

Bestemming ‘Groen’ (zonder de huidige wijzigingsbevoegdheid naar ‘Wonen’).

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 2e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Borculo 2017-2025

afbeelding binnen de regeling

11.Omgeving bedrijfslocatie FrieslandCampinaDomo rond Oude Needseweg

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Borculo, Bedrijventerrein 2011: bestemming Bedrijfsterrein.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

In het kader van de bedrijfsuitbreiding van FrieslandCampina Domo en de verlegging van de Needseweg zijn in 2017 4 woningen gesloopt. Het betrof de woningen aan de Harperinkskamp 2 en de Oude Needseweg 11, 13 en 17.

 

Vóór het vaststellen van de Structuurvisie Wonen Borculo 2017-2025 zijn in dit verband in 2015 en 2016 ook al 2 woningen gesloopt. Dat betrof de woningen Oude Needseweg 2 en 9.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja.

De voormalige woningen hebben een aanduiding bedrijfswoning. Op die plek mag een bedrijfswoning zijn/worden gebouwd. Dit recht blijft bestaan, ook als de woning gesloopt is. Om te voorkomen dat op deze locaties opnieuw woningen gebouwd kunnen worden is wel een aanpassing van het bestemmingsplan nodig.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Nee. Het gaat hier om voormalige woningen op een bedrijfsterrein. Volkshuisvestelijk voorzien deze niet in een kwalitatieve behoefte. Doorgaans gaven bedrijfsmatige motieven de doorslag om nabij de onderneming te mogen wonen.

Stedenbouwkundige afweging

In algemene zin geldt dat er geen stedenbouwkundige argumenten zijn om mee te werken aan woningen op een bedrijventerrein.

Voorstel beoogde bestemming

Het voorstel is om het bestemmingsplan in overeenstemming te brengen met de feitelijke situatie, waarbij de mogelijkheid van vervangende (bedrijfs)woningen geschrapt wordt.

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 1e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Borculo 2017-2025

afbeelding binnen de regeling

12.Centrum Borculo, transformatieruimte

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Borculo, Centrum 2011.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Dit past binnen de opgave tot herstructurering van bestaand vastgoed. Transformatie helpt om ruimtelijke problemen in het centrumgebied op te lossen. De te realiseren woningen liggen gunstig ten opzichte van veel voorzieningen.

 

Van de ruimte om vier woningen in te zetten voor transformatie van bestaand vastgoed is nog geen gebruik gemaakt. Is wel actueel bij de nu gestarte acties voor het centrumgebied waarvoor ook een taskforce is ingesteld.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee. Er is alleen een planologische maatregel nodig om de woningbouw waarvoor aantoonbaar behoefte bestaat mogelijk te maken.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

BIJLAGE 3 BIJ PLAN VAN AANPAK Toelichting afweging per locatie structuurvisie Neede

1.Plan Hondelink

Geldende bestemming

Bestemmingsplan ‘’Woongebieden Neede 2011” met de bestemming ‘Wonen’.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

In het plan Hondelink zijn oorspronkelijk 21 nieuwe woningen voorzien. Voor het vaststellen van de Structuurvisie Wonen Neede 2017-2025 zijn hiervan 2 woningen gerealiseerd. Per eind augustus 2018 zijn 3 woningen in aanbouw genomen.

 

In de structuurvisie is aangekondigd dat het middenterrein komt te vervallen. Daarmee wordt de plancapaciteit met 8 woningen verminderd. Er is daarom afgelopen periode niet actief ingezet op verkoop van de gemeentelijke bouwkavels. De omliggende zone blijft wel beschikbaar voor woningbouw.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja. Voor het middenterrein geldt nu overwegend de bestemming Wonen, met een enkele bouwvlakken voor maximaal 8 woningen.

 

De gemeente is eigenaar van de betreffende percelen en kan zelf beschikken over het gebruik of de uitgifte van de gronden. Strikt genomen is daarom geen planologische maatregel noodzakelijk om voorzienbaarheid te creëren en nieuwbouw van woningen te voorkomen

 

In lijn met de structuurvisie willen we echter wel een planologische procedure starten om de bestaande woningbouwmogelijkheden voor deze locatie te schrappen. Daarmee volgen we voor gemeentelijke gronden dezelfde koers als voor gronden in particulier eigendom.

   

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Voor de kern Neede geldt hoofdzakelijk een transformatie opgave voor bestaande woningen. Kwantitatief is er geen groeiopgave. De behoefte aan nieuwe woningen richt zich op levensloopgeschikte woningen met een kleine tuin, rijwoningen en twee-onder-een-kap woningen, met name in het segment € 200.000 tot € 250.000. Het bestemmingsplan Hondelink voorziet in de zone rond het middenterrein al beperkt in deze behoefte, waarbij mogelijk wel een herverkaveling gewenst kan zijn.

Stedenbouwkundige afweging

Het middengebied zal een andere invulling moeten krijgen, die om een zorgvuldige ruimtelijke inpassing vraagt. Het plan kan dan, ondanks de relatief forse verlaging van het oorspronkelijke bouwvolume van 21 naar 13 woningen, voldoende ruimtelijke kwaliteit behouden.

Voorstel beoogde bestemming

De bestemming “Groen” is passend, mogelijk in te vullen met ruimte voor spelen. Voor het inrichten van het middenterrein willen we samen met de betrokken bewoners en belanghebbenden in gesprek gaan.

Planning

De voorbereidingen voor de planologische procedure kunnen direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. Daarnaast worden de omwonenden betrokken om de gewenste invulling van het middenterrein te bepalen. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 2e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Neede 2017-2025

afbeelding binnen de regeling

Uitsnede verbeelding bestemmingsplan Neede, Woongebieden 2011

afbeelding binnen de regeling

2.Transformatieruimte centrumgebied Neede

Geldende bestemming

De gemeente is bereid mee te werken aan transformatie van o.a. bestaande winkelvoorzieningen naar woningen. Hiervoor is per project een planologische maatregel nodig. Het bestemmingsplan ‘’Neede centrum 2011’’ is van toepassing.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Van de mogelijkheid die in de Structuurvisie is opgenomen om 3 woningen in te zetten voor transformatieruimte is nog geen gebruik gemaakt. Deze ruimte is wel in beeld bij de Taskforce Oudestraat.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee. Er is alleen een planologische maatregel nodig om de woningbouw waarvoor aantoonbaar behoefte bestaat mogelijk te maken.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

3.Wevers, Kieftendijk

Geldende bestemming

In het bestemmingsplan ‘’Buitengebied, Kieftendijk Haaksbergseweg Neede 2011‘’ heeft de locatie de bestemming ‘’Wonen’’. Totaal zijn 4 woningen mogelijk, waarvan 1 ter vervanging van een bestaande (bedrijfs)woning.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De woningen aan de Kieftendijk 1c en 1d waren al gereed voordat de structuurvisie is vastgesteld. In de structuurvisie is het voornemen aangekondigd om de woningbouw mogelijkheid aan de Kieftendijk 2a te schrappen. Inmiddels is op deze locatie een woning gerealiseerd, waardoor van wegbestemmen geen sprake meer is.

 

De opstallen van het voormalige landbouwmechanisatiebedrijf, waarin ook een dienstwoning was begrepen, zijn gesloopt. Herbouw van deze woning blijft in lijn met de structuurvisie mogelijk.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

4.Wijk de Berg herstructurering

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Neede Woongebieden 2011, herziening 2015-1 (De Berg); bestemming ‘Wonen’.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Zoals in de Structuurvisie Wonen Neede 2017-2025 is aangegeven, betreft dit een grootschalige herstructurering van de wijk De Berg door corporatie ProWonen.

 

In de structuurvisie staat dat per begin 2017 nog 23 woningen te realiseren zijn. Hiervan zijn inmiddels 15 woningen gebouwd. De aangekondigde sloop van 16 woningen is eveneens gerealiseerd. Er resteert nog ruimte voor het toevoegen van 8 woningen, met name op de locatie bij de gymzaal locatie aan de Dumasweg.

 

Het plan past binnen de prestatieafspraken met ProWonen. Een planologische maatregel om eventuele overcapaciteit terug te dringen is niet nodig.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

 

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

5.Haaksbergseweg/Braak/Rozenkamp

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Woongebieden Neede 2011

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Er zijn in dit gebied 34 woningen gesloopt door woningcorporatie ProWonen. Er komen volgens opgave van ProWonen circa 22-24 woningen terug in het gebied waardoor er per saldo 10-12 woningen minder teruggebouwd worden.

 

Het plan past binnen de Woningbouwafspraken 2018-2024 met ProWonen. Een planologische maatregel om eventuele overcapaciteit terug te dringen is niet nodig.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

6.Voormalige waterzuivering Kronenkamp

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Neede, RWZI Kronenkamp, vastgesteld op 19 september 2017. Bestemming hoofdzakelijk “Maatschappelijk Cultuur en Ontspanning” en “Groen”

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De locatie van de voormalige riool­waterzuiveringsinstallatie krijgt een invulling als natuurpark, waarbij een deel van de kenmerkende opstallen als informatief en educatief centrum gaat functioneren.

 

Hiervoor is in september 2017 een bestemmingsplan vastgesteld. Dit plan voorziet niet in woningbouw.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

7.Halve maan

Geldende bestemming

‘’Bestemmingsplan Neede Centrum, 2011’’. Hierin zijn binnen de bestemming ‘Wonen’ twee bouwvlakken opgenomen.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De verleende bouwvergunning uit 2012 voor 4 woningen is nog niet geëffectueerd. Het gaat om twee woningen aan de Nieuwstraat 14 en 14a en twee woningen aan de Thoomsenweg 19a en 19b.

   

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja. Hierbij zal ook de verleende vergunning (gedeeltelijk) moeten worden ingetrokken.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Nee, voor het oorspronkelijke bouwplan voor twee verschillende twee-onder-één kapwoningen bestaat al geruime tijd geen concrete belangstelling.

 

Het vergunde bouwplan aan de Thoomsenweg voorziet in de bouw van twee zogenaamde patiowoningen, waarbij ook de slaapkamer en de badkamer zich op de begane grond bevinden. Qua woningtype – levensloopbestendig - zou dit plan op zichzelf wel in een behoefte kunnen voorzien.

Stedenbouwkundige afweging

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is invulling van de twee woningen aan de Nieuwstraat gewenst.

 

Dat geldt niet voor de twee woningen aan de Thoomsenweg. Het schrappen van de bestemming Wonen leidt daar niet tot aantasting van de ruimtelijke kwaliteit. In lijn met de structuurvisie zal deze bouwmogelijkheid in een nieuw bestemmingsplan komen te vervallen.

Voorstel beoogde bestemming

De vergunning is verleend met een afwijkingsprocedure voor het destijds geldende bestemmingsplan. De bestemming ‘Wonen’ kan voor de locatie blijven gelden, waarbij het bouwvlak aan de Thoomsenweg verwijderd wordt. In combinatie met het intrekken van dit deel van de vergunning vervalt daarmee dan de bouwmogelijkheid voor 2 woningen aan de Thoomsenweg. Tegelijkertijd kan, mede in overleg met direct belanghebbenden, de bestemming aan de Nieuwstraat in overeenstemming worden gebracht met het bouwplan (ten aanzien van het bouwvlak en het aantal toegestane woningen).

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. Daarbij zal ook de verleende vergunning (gedeeltelijk) worden ingetrokken. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 2e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Neede 2017-2025

afbeelding binnen de regeling

Toelichting:

Groen vlak: de 2 woningen aan de Nieuwstraat 14 en 14a zijn vergund en worden naar verwachting gerealiseerd.

Rood vlak: het voorstel luidt om de verleende vergunning voor het bouwen van 2 woningen aan de Thoomsenweg 19a en 19b in te trekken en deze bouwmogelijkheid in het bestemmingsplan te schrappen.

8.Overbeek, Nieuwstraat 35

Geldende bestemming

‘’Bestemmingsplan Neede Centrum, 2011’’. In de verbeelding is opgenomen dat ter plekke maximaal 3 woningen kunnen worden gerealiseerd.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

In het kader van de revitalisering van het centrum van Neede is de voormalige winkelstraat Nieuwstraat omgevormd tot een woonstraat. In de straat staan/stonden een aantal leegstaande en verpauperde panden waaronder het voormalig winkelpand aan de Nieuwstraat 35. Dit pand is gesloopt.

 

Ter plaatse wordt teruggebouwd om de lintbebouwing te herstellen. In het bestemmingsplan is voor deze locatie vastgelegd dat er 3 woningen kunnen worden gebouwd.

 

Er is nog geen bouwaanvraag ingediend. De locatie ligt momenteel braak.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee, op dit moment bestaat er in lijn met de structuurvisie geen noodzaak tot het wegbestemmen. Invulling van de open ruimte wordt vooralsnog als gewenst beschouwd.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

9.Blokker/Pand Mol, Nieuwstraat 51-57a

Geldende bestemming

’Bestemmingsplan Neede Centrum, 2011’’.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

In het kader van de revitalisering van het centrum van Neede is de voormalige winkelstraat Nieuwstraat omgevormd tot een woonstraat. In de straat staan/stonden een aantal leegstaande en verpauperde panden waaronder het voormalig pand van fietsenmaker Mol en het voormalig pand van de Blokker aan de Nieuwstraat 51-53-55. Ter plaatse wordt teruggebouwd om de lintbebouwing te herstellen.

 

Het bestemmingsplan laat ter plekke maximaal 6 woningen toe. Op de locatie zijn inmiddels 4 rijwoningen gerealiseerd. Voor de vrijstaande woning aan de Nieuwstraat 57a is in 2017 een vergunning verleend.

Er zijn afspraken gemaakt dat de mogelijkheid voor een zesde woning kan vervallen.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja, voor het laten vervallen van de resterende plancapaciteit voor 1 woning is een maatregel nodig.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Nee.

Stedenbouwkundige afweging

De locatie wordt – uitgaande van de realisatie van de vrijstaande woning waarvoor al een vergunning is verleend, ingevuld met 5 in plaats van 6 woningen. Daarmee is het straatbeeld kwalitatief hersteld.

Voorstel beoogde bestemming

De bestemming blijft ‘Wonen’, de bouwvlakken en het maximaal aantal woningen per bouwvlak zal in overeenstemming met de uiteindelijke invulling worden gebracht.

Planning

De voorbereidingen voor de planologische procedure kunnen direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 1e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Neede 2017-2025

afbeelding binnen de regeling

Verbeelding volgens bestemmingsplan Neede Centrum 2011

afbeelding binnen de regeling

10.Meijersveldweg/Koeweidendijk

Geldende bestemming

Woongebieden Neede, 2011 (wonen)

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Woningcorporatie ProWonen sloopt de complexen met aanleunwoningen aan de Meijersveldweg (36) en de Koeweidendijk (19). In totaal worden er 55 woningen gesloopt.

 

De sloop valt binnen het kader van de Woningbouwafspraken 2018-2024 die met ProWonen gemaakt zijn. Het is nog niet exact bekend hoeveel woningen hiervoor uiteindelijk teruggebouwd gaan worden.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

11.Hofmaat / Busplein

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Centrum Neede 2011. Bestemming deels ‘Wonen’ en deels ‘Groen’.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De voorgenomen herinrichting van het Busplein past in de criteria met betrekking tot transformatie van bestaand vastgoed (amoveren skihut ten gunste van fietsstalling) en helpt ruimtelijke problemen in het centrumgebied oplossen. De 5 te bouwen woningen liggen gunstig ten opzichte van veel voorzieningen.

 

De betreffende gronden zijn inmiddels door de gemeente in eigendom verworven. Met de initiatiefnemers zijn afspraken gemaakt over de verkoop.

 

Planologisch is op deze locatie slechts 1 woning mogelijk (ter vervanging van een ooit bestaande woning). De planologische uitbreiding met 4 woningen wordt gecompenseerd door elders in het centrum van Neede de al vergunde bouw van 4 woningen weg te bestemmen (zie locatie nummer 12).

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

N.v.t.

Er zal daarentegen wel een procedure gevolgd moeten worden om woningbouw op deze locatie planologisch mogelijk te maken zodra het bouwplan door de initiatiefnemers definitief is uitgewerkt.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

12.Wilhelminastraat 17c, 17d, 17e, 17f

Geldende bestemming

Bestemmingsplan Centrum Neede 2011. Bestemming ‘Wonen’.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Voor de realisatie van 6 appartementen is enige jaren terug een vergunning verleend. Hiervan zijn 2 woningen gerealiseerd.

 

De overige 4 appartementen zullen niet gebouwd worden. Er is overeenstemming met de particuliere ontwikkelaar over het inzetten van de bouwmogelijkheden op een andere locatie in het centrum van Neede. Dit plan heeft daarom een directe relatie met locatie Hofmaat / Busplein (nr 11).

 

Zodra de bouwplannen hiervoor definitief zijn, kan de uitvoering van de afspraken geëffectueerd worden.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja, zodra de bouw van woningen genoemd onder 11 planologisch mogelijk is wordt de vergunning voor 4 woningen op deze locatie ingetrokken. Daarmee vervalt ook planologisch de bouwmogelijkheid, omdat alleen het aantal bestaande woningen is toegestaan.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

Kaartbeeld:

Structuurvisie Wonen Neede 2017-2025

afbeelding binnen de regeling

BIJLAGE 4 BIJ PLAN VAN AANPAK Toelichting afweging per locatie structuurvisie Ruurlo

1.Hoek Groenloseweg / Domineesteeg (voormalige bakkerij)

Geldende bestemming

Bestemmingsplan “Ruurlo-Centrum” (oud). De bouw van een woning is mogelijk volgens het geldende bestemmingsplan.

 

De locatie is bij het actualiseren van de bestemmingsplannen voor het centrum en de woongebieden overigens als “witte vlek” opgenomen, omdat op dat moment de exacte invulling door corporatie ProWonen nog niet duidelijk was.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Dit is een onbebouwd terrein waar voorheen een bakkerszaak met woning was gevestigd. Aanvankelijk was voor deze locatie een bouwplan ontworpen, dat voorzag in 11 woningen, later bijgesteld naar 5. Inmiddels is de locatie door ProWonen verkocht en zal er uiteindelijk 1 woning worden gerealiseerd. De woning is in aanbouw genomen. Dit betekent per saldo geen toevoeging van het aantal woningen ten opzichte van de oorspronkelijke situatie voor sloop.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

Locaties 2, 3, 4 en 5: Leusinkbrink plandelen Zoomgebied, Zuid, Noord en Zone Enkeerdlaan

Achtergrondinformatie bij de woningbouwontwikkeling in de wijk Leusinkbrink

Zoals in de Structuurvisie Wonen Ruurlo 2017-2025 uitgebreid is omschreven, is voor de ontwikkeling van de wijk Leusinkbrink in Ruurlo in 1998 een overeenkomst gesloten met een particuliere ontwikkelaar. De overeenkomst is in 2001 herzien. In de eerste jaren is succesvol gewerkt aan de realisatie van 250 woningen en de aanleg van infrastructuur, waaronder de oostelijke en zuidelijke rondwegen. De omstandigheden op de woningmarkt zijn als gevolg van de vastgoedcrisis en de demografische ontwikkelingen gewijzigd. De uitgifte van kavels is afgelopen jaren gestagneerd: in de jaren 2012 tot en met 2017 zijn slechts 3 nieuwe woningen gerealiseerd. In de eerste helft van 2018 is op basis van het aantal verkochte kavels (5) wel een verbetering zichtbaar.

De ontwikkelaar, Exploitatiemaatschappij Leusinkbrink BV, heeft naar aanleiding van genoemde structuurvisie een juridische procedure gestart. De ontwikkelaar verzet zich tegen de daarin aangekondigde vermindering van de bestaande planologische capaciteit. Inzet van de ontwikkelaar is het onverkort handhaven van alle bestaande woningbouw-mogelijkheden in de plandelen Zoomgebied en Zone Enkeerdlaan. Voor de plandelen Zuid en Noord – waarvoor nog een agrarische bestemming geldt – claimt de ontwikkelaar schadevergoeding.

De zitting bij de rechtbank heeft op 10 juli 2018 plaatsgevonden. Naar aanleiding daarvan is in september 2018 getracht een minnelijke oplossing te bereiken. Dat is niet gelukt. De rechtbank zal op 17 oktober 2018 vonnis wijzen. Afhankelijk van de uitspraak bepalen we welke vervolgstappen gezet moeten worden om tot een verantwoorde afronding van de verschillende plandelen te komen.

Vanwege de juridische complexiteit van dit specifieke dossier en de mogelijke financiële consequenties die samenhangen met het terugdringen van de plancapaciteit is hieronder de informatie per plandeel beperkt tot de hoofdlijnen.

2.Leusinkbrink Zoomgebied

Geldende bestemming

“Leusinkbrink/Oostelijke Verbindingsweg, herziening 2004-1 (Zoomgebied)” en “Leusinkbrink/ Oostelijke Verbindingsweg, herziening 2004-1 (Zoomgebied), wijziging artikel 11 WRO 2008-1”.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Volgens de laatst bekende verkavelingstekeningen zijn in het gebied maximaal 170 woningen gepland, waarvan tot en met 2016 65 woningen zijn gerealiseerd. In de Structuurvisie Wonen Ruurlo 2017-2025 is daarom aangegeven dat het woningbouwprogramma per 2017 nog 105 woningen in dit deel van het plan omvat. Volgens genoemde visie zijn 51 woningen toereikend om in de behoefte te voorzien.

 

In de periode 2017 tot eind augustus 2018 zijn 5 woningen gereed gemeld. Per 1 september 2018 zijn 4 woningen in aanbouw, 11 vergund en is een bouwaanvraag ingediend voor 4 woningen. Uitgaande van afronding van deze bouwplannen zijn hiermee 24 van de beoogde 51 woningen ingevuld.

 

Daarnaast geeft de ontwikkelaar aan dat er met meerdere potentiële kopers gesprekken worden gevoerd over de verkoop van kavels. Het overgrote deel van de beschikbare bouwgrond is kadastraal eigendom van de gemeente, waarbij de gemeente contractueel gehouden is deze gronden bij verkoop aan de ontwikkelaar te leveren.

 

Voor een beeld van de status van de bouwplannen per eind augustus 2018 verwijzen we naar het kaartbeeld dat verderop in deze nota is opgenomen.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja, in het nieuw op te stellen bestemmingsplan voor het Zoomgebied zal rekening worden gehouden met een beperkt aantal woningen ten opzichte van de bestaande capaciteit. Dit vergt naar verwachting niet alleen een planolo­gische procedure maar ook overleg met de ontwikkelaar over eventuele aanpassingen van de bestaande privaatrechtelijke overeenkomst. Bij het bepalen van de vervolgstappen zal het vonnis van de rechtbank meegewogen worden.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Voor de beoordeling van de volkshuisvestelijke behoefte verwijzen we naar de onderbouwing in de vastgestelde Structuurvisie Wonen Ruurlo 2017-2025 en de onderzoeken die vermeld staan in dit plan van aanpak. Specifiek voor het plan Leusinkbrink – en dan met name de plandelen Zuid en Noord – is door het bureau Stec in 2018 bovendien een toets uitgevoerd in het kader van de Ladder voor duurzame verstedelijking.

 

De resterende plancapaciteit in het Zoomgebied bestaat uit grond­gebonden woningen, volgens het bijbehorende beeldkwaliteitsplan bedoeld voor vrijstaande en twee onder één kap woningen.

Zowel kwantitatief als kwalitatief constateren we dat de huidige planologische capaciteit de aantoonbare behoefte overstijgt.

Stedenbouwkundige afweging

Gelet op de bebouwingsstructuur van de wijk is het van belang dat langs de wijkontsluitingswegen Podzollaan en Brinklaan woningen worden gerealiseerd. Het geldende bestemmingsplan biedt alleen ruimte voor vrijstaande woningen.

 

In dit verband merken wij op dat aan de Podzollaan op basis van een verleende vergunning nog 11 vrijstaande woningen kunnen worden gerealiseerd door Reuvers Bouw BV te Oss. Van deze 11 woningen zijn er inmiddels 3 aanbouw genomen.

 

De vrijstaande woningen aan de Podzollaan en Brinklaan maken onderdeel uit van de 51 woningen die volgens de Structuurvisie Wonen Ruurlo 2017-2025 nog kunnen worden toegevoegd.

 

Tussen de vrijstaande woningen aan de Podzollaan en de geluidswal langs de oostelijke rondweg is ruimte voor twee onder één kap woningen. Verspreid in het gebied zijn en worden momenteel enkele kavels bebouwd. Het risico bestaat dat door het ontbreken van de behoefte op diverse plekken kavels onbebouwd blijven waardoor een ongewenste gatenkaas ontstaat. Vanuit de verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ordening en gewenste stedenbouwkundige kwaliteit streven we naar fasegewijze realisatie van woningen.

 

De inzet is er op gericht om op basis van realistische afzetverwachtingen tot afspraken te komen met de ontwikkelaar over een passende faseringsregeling. De afgelopen jaren is dit niet haalbaar gebleken. Bij het ontbreken van minnelijke afspraken zal de gemeente haar publiekrechtelijke verantwoor­delijkheid moeten nemen.

Voorstel beoogde bestemming

Op dit moment is er geen dringende reden om af te wijken van de koers die in de structuurvisie is ingezet. De uitspraak in de lopende juridische civiele procedure zal mede bepalend zijn voor de wijze waarop we door middel van een nieuw bestemmings­plan kunnen voorzien in ruimtelijke regels die aansluiten bij de goede ruimtelijke ordening, waarvan de woningbehoefte uitdrukkelijk onderdeel uitmaakt.

Planning

Nog nader te bepalen.

3.Leusinkbrink - Zuid

Geldende bestemming

Het huidige bestemmingsplan voorziet niet in woningbouw. Voor de invulling van de 4 kavels aan de westzijde van de Brinklaan is een herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk. Daarbij moet ook rekening gehouden worden met de eventuele beperkingen vanwege de milieucirkel van een naastgelegen bedrijf.

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De 4 woningen die hier bedoeld worden betreffen de nog niet gerealiseerde woningen aan de westzijde van de Brinklaan. Aan deze kavels is in een eerdere planologische procedure de goedkeuring onthouden in verband met milieuregelgeving als gevolg van een naastgelegen bedrijf.

 

In de structuurvisie is gesteld dat met de invulling van deze laatste vier kavels aan de westzijde van de Brinklaan deze wijkontsluitingsweg op een stedenbouwkundig verantwoorde wijze zou kunnen worden afgerond.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Zie hiervoor de achtergrondinformatie en beschrijving bij het plandeel Zoomgebied.

Stedenbouwkundige afweging

Idem

Voorstel beoogde bestemming

Idem

Planning

Idem

4.Leusinkbrink – Noord (voormalig Agrarisch Park)

Geldende bestemming

Het huidige bestemmingsplan voorziet niet in uitbreiding van het aantal bestaande woningen. De geldende bestemming is “agrarische doeleinden”. Een deel is in gebruik is als volkstuincomplex.

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Er hebben zich na het vaststellen van de Structuurvisie Wonen Ruurlo 2017-2025 geen relevante wijzigingen voorgedaan.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Zie hiervoor de achtergrondinformatie en beschrijving bij het plandeel Zoomgebied.

Stedenbouwkundige afweging

Idem

Voorstel beoogde bestemming

Idem

Planning

Idem

5.Leusinkbrink – Zone Enkeerdlaan

Geldende bestemming

De geldende “bestemming” is opgenomen in het “Vrijstellings-besluit zone Enkeerdlaan-Kaapdijk” Dit besluit van college van burgemeester en wethouders dateert van 24 april 2007. Op basis hiervan kunnen per 1 januari 2017 in de Zone Enkeerdlaan nog 6 woningen worden gerealiseerd op ruime kavels.

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Van de 6 kavels is 1 kavel in het bezit van een particulier die inmiddels een bouwaanvraag heeft ingediend. Van de overige 5 kavels is 1 kavel verkocht door Exploitatiemaatschappij Leusinkbrink BV, de betreffende woning is eind augustus 2018 nog in aanbouw. De ontwikkelaar heeft ook overeenstemming bereikt over de verkoop van een tweede kavel, maar de leveringsakte moet nog passeren. Ook voor de overige kavels bestaat volgens de ontwikkelaar concrete belangstelling.

 

Van de 6 kavels worden daarmee al 3 kavels bebouwd. De ruime bouwkavels vormen de overgang van de gerealiseerde nieuwbouwwijk naar landelijk gebied (deelgebied Noord).

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nadat de realisatie van woningen in de Zone Enkeerdlaan jarenlang stagneerde, is in 2018 een start gemaakt met de invulling. De huidige bouwplannen leiden tot een verspreid beeld van enkele woningen, waarbij momenteel nog slechts 3 kavels braak liggen.

 

In de Structuurvisie Wonen Ruurlo 2017-2025 is ingezet op het weg bestemmen van de plancapaciteit. De invulling van de Zone Enkeerdlaan met 6 woningen was ook stedenbouwkundig niet noodzakelijk.

 

Door de bouwontwikkelingen van het afgelopen jaar is het weg bestemmen van de laatste 3 kavels in de Zone Enkeerdlaan niet langer wenselijk. Stedenbouwkundig zou dan immers een versnipperd ruimtelijk beeld ontstaan.

 

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Zie hiervoor de achtergrondinformatie en beschrijving bij het plandeel Zoomgebied.

Stedenbouwkundige afweging

Idem

Voorstel beoogde bestemming

Idem

Planning

Idem

Kaartbeeld:

Volgens Structuurvisie Wonen Ruurlo 2017-2025 weg te bestemmen

afbeelding binnen de regeling

Kaartbeeld:

Luchtfoto met status bouwplannen per eind augustus 2018

afbeelding binnen de regeling

6.Teger, Stationsstraat

Geldende bestemming

Volgens het geldende bestemmingsplan “Ruurlo, Bedrijventerreinen 2011” heeft het betreffende perceel een bedrijvenbestemming. De planregels bieden de mogelijkheid om hier 4 woon-werkkavels met daarop bedrijfswoningen te realiseren.

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

De verkoop van deze kavels komt al jarenlang niet van de grond. Er is tot op heden geen enkele woon-werkkavel gerealiseerd.

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Ja

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

Nee

Stedenbouwkundige afweging

Nee

Voorstel beoogde bestemming

Voor deze locatie blijft volgens de huidige inzichten de bestemming “bedrijventerrein” van kracht. De mogelijkheid om 4 woningen te realiseren wordt verwijderd.

Planning

De planologische procedure kan direct na het vaststellen van dit plan van aanpak worden opgestart. We verwachten dat het ontwerp bestemmingsplan in het 1e kwartaal van 2019 ter inzage gelegd kan worden.

Kaartbeeld:

Volgens Structuurvisie Wonen Ruurlo 2017-2025 weg te bestemmen

afbeelding binnen de regeling

7.Borculoseweg 29a, betreft ’t Rikkelder 211

Geldende bestemming

In het bestemmingsplan “Ruurlo, Woongebieden 2011” heeft de locatie de bestemming “Wonen”.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Betreft een vergunde herinvulling van een voormalige bedrijfslocatie (tuindersbedrijf). Met de bouw van de woning is gestart, maar de realisatie verloopt zeer langzaam. De ruwbouw is na enkele jaren op verdiepingshoogte.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

8.Stationsstraat, voormalige Willibrordusschool

Geldende bestemming

Volgens het bestemmingsplan “Ruurlo, Woongebieden 2011”

heeft het perceel de bestemming “Maatschappelijk – Onderwijs”. Afhankelijk van de daadwerkelijke planvorming moet de bestemming gewijzigd worden naar “Wonen”.

Stand van zaken per 31 augustus 2018

In verband met de verplaatsing van de school naar de Nieuwe Weg zal aan de oude locatie een nieuwe bestemming moeten worden gegeven. Invulling met 3 vrijstaande woningen behoort tot de mogelijkheden.

 

Voor deze locatie zal in 4e kwartaal 2018 een zogenaamde bidbookprocedure worden gehouden. Gegadigden worden dan in staat gesteld een bieding te doen met een plan voor het toekomstig gebruik.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee, de huidige bestemming voorziet namelijk niet in woningbouw. Er is daarentegen wel een planologische maatregel nodig om de bouw van woningen op deze locatie mogelijk te maken (afhankelijk van de uitkomsten van de bidbookprocedure).

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.

9.Transformatie centrum, algemeen

Geldende bestemming

De gemeente is bereid mee te werken aan transformatie van o.a. bestaande winkelvoorzieningen naar woningen. Hiervoor is per project een planologische maatregel nodig.

Het bestemmingsplan “Ruurlo, Centrum 2011” is van toepassing.

 

Stand van zaken per 31 augustus 2018

Dit past binnen de opgave tot herstructurering van bestaand vastgoed. Transformatie helpt om ruimtelijke problemen in het centrumgebied op te lossen. De te realiseren woningen liggen gunstig ten opzichte van veel voorzieningen.

 

Is een planologische maatregel nodig om de overcapaciteit weg te bestemmen?

Nee. Er is alleen een planologische maatregel nodig om de woningbouw waarvoor aantoonbaar behoefte bestaat mogelijk te maken.

Voorziet het in een volkshuisvestelijke behoefte?

N.v.t.

Stedenbouwkundige afweging

N.v.t.

Voorstel beoogde bestemming

N.v.t.

Planning

N.v.t.