Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR64844
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR64844/1
Regeling vervallen per 01-01-2012
Verordening afvalstoffenheffing 2011
Geldend van 22-12-2010 t/m 31-12-2011
Intitulé
Verordening afvalstoffenheffing 2011Raadsvergadering : 4 november 2010
Agendanummer : 16
De raad van de gemeente Berkelland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 september 2010;
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
b e s l u i t :
vast te stellen de:
VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN AFVALSTOFFENHEFFING
2011.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
-
1. Onder de naam “Basispakket 280” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.
-
2. Onder de naam “Basispakket 380 A” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.
-
3. Onder de naam “Basispakket 380 B” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.
-
4. Onder de naam “Basispakket 420” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 2 grijze minicontainers met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.
-
5. Onder de naam “Basispakket 480” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter.
-
6. Onder de naam “Basispakket 520 A” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter, 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.
-
7. Onder de naam “Basispakket 520 B” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 2 grijze minicontainers met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter.
-
8. Onder de naam “Basispakket 140 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.
-
9. Onder de naam “Basispakket 240 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter.
-
10. Onder de naam “Basispakket 380 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.
-
11. Onder de naam “verzamelcontainers” wordt verstaan de bij hoogbouw en/of bovenwoningen beschikbaar gestelde ondergrondse of bovengrondse verzamelcontainers of losse 240 liter en/of 140 liter containers voor gezamenlijk gebruik.
-
12. tarieventabel: tarieventabel 2011.
Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit
-
1 Onder de naam “afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
-
2 De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 3 Belastingplicht
- 1
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
- 2
Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:
a degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;
b ingeval een gedeelte van een perceel voor gebruik is afgestaan: degene die dat gedeelte voor gebruik heeft afgestaan.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 5 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Wijze van heffing
De belasting bedoeld in de in artikel 4 genoemde tarieventabel, onder Hoofdstuk 1, wordt geheven bij wege van aanslag.
De belasting bedoeld in de in artikel 4 genoemde tarieventabel, onder Hoofdstuk 2, wordt geheven bij wege van gedagtekende nota.
Artikel 7 Ontstaan van de belasting schuld en heffing naar tijdsgelang
-
1. De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
-
2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
-
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
-
4. Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.
-
5. Het tweede en derde lid zijn eveneens niet van toepassing op de belasting bedoeld in Hoofdstuk 2 van de in artikel 4 genoemde tarieventabel.
-
6. Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven.
Artikel 8 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.
-
2. In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen of als het aanslagbiljet één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dan € 45,-- doch minder dan € 2.500,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
-
3. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de vorige leden gestelde termijnen.
-
4. De gedagtekende nota’s moeten worden betaald op het moment van het uitreiken van de nota, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de nota.
Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De “Verordening afvalstoffenheffing 2010” van de gemeente Berkelland, vastgesteld op 8 december 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.
- 3
. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.
- 4.
Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing 2011”.
Ondertekening
Verordening afvalstoffenheffing 2011
TARIEVENTABEL 2011
Hoofdstuk 1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing
1.1De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar binnen de bebouwde kom:
1.1.1 voor basispakket 280 € 188,70
1.1.2 voor basispakket 380 A € 252,70
1.1.3 voor basispakket 380 B € 208,60
1.1.4 voor basispakket 420 € 262,90
1.1.5 voor basispakket 480 € 272,60
1.1.6 voor basispakket 520 A € 306,00
1.1.7 voor basispakket 520 B € 277,70
1.1.8 voor verzamelcontainers € 188,70
1.2 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar buiten de bebouwde kom:
1.2.1 voor basispakket 140 BU € 136,20
1.2.2 voor basispakket 240 BU € 200,20
1.2.3 voor basispakket 380 BU € 264,20
1.2De belasting als bedoeld in de onderdelen 1.1.1
tot en met 1.1.7 en 1.2.1 tot en met 1.2.3 worden
vermeerderd voor een extra:
1.2.1 grijze container met een inhoud van 240 liter € 104,80
1.2.2 grijze container met een inhoud van 140 liter € 64,00
1.2.2 groene container met een inhoud van 140 liter € 52,50
1.2.3 groene container met een inhoud van 240 liter € 72,40
Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
2.1onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt
de belasting voor het op aanvraag omruilen van een
container:
2.1.1 per keer € 16,20
2.1.2 als, ingeval van nieuwe vestiging op een perceel,
de omruil plaats vindt binnen 2 maanden na de
vestigingsdatum volgens de Gemeentelijke
Basis Administratie (GBA) € 0,00
Behoort bij raadsbesluit van 4 november 2010
De griffier,
Bijlage bij raadsbesluit van 4 november 2010 |
|||||||
Afvalverwijdering en - verwerking |
|||||||
Beheerstaak |
Omschrijving FCL/Taak |
FCL/ECL |
Begroting 2011 |
BTW |
Totaal |
||
Uitgaven |
Inkomsten |
||||||
Huishoudelijk |
Huishoudelijk afval |
6.721.01.00 |
€ 2.382.000 |
€ 452.580 |
€ 2.834.580 |
||
Kosten inzamelcontracten |
34.340 |
507.000 |
96.330 |
||||
Aanschaf minicontainers |
34.349 |
30.000 |
5.700 |
||||
Kosten verzamelcontainers |
34.356 |
51.500 |
9.785 |
||||
Stort en verwerkingskosten restafval |
34.366 |
1.474.000 |
280.060 |
||||
Stort en verwerkingskosten gft-afval |
34.367 |
312.000 |
59.280 |
||||
Stort en verwerkingskosten grof tuinafval/ |
|||||||
kerstbomen |
34.368 |
7.500 |
1.425 |
||||
Kosten compostvaten (subsidieregeling) |
34.369 |
0 |
|||||
Chemisch (KCA) |
KCA |
6.721.01.02 |
€ 36.500 |
€ 6.935 |
€ 43.435 |
||
Stort en verwerkingskosten |
34.310 |
19.000 |
3.610 |
||||
Aanschaf KCA-boxen |
34.460 |
3.500 |
665 |
||||
Kosten inzamelcontracten (huis aan huis / brengpunten) |
34.340 |
14.000 |
2.660 |
||||
Glas |
Glas |
6.721.01.03 |
€ 26.000 |
€ 4.940 |
€ 30.940 |
||
Stort en verwerkingskosten |
34.310 |
26.000 |
|||||
Papier |
Papier |
6.721.01.04 |
€ 163.000 |
-14.630 |
€ 148.370 |
||
Stort en verwerkingskosten |
34.310 |
-77.000 |
-14.630 |
||||
Subsidie inzamelaar |
42.516 |
240.000 |
|||||
Kringloop / grof huisvuil |
Kringloop |
6.721.01.05 |
€ 339.000 |
€ 64.410 |
€ 403.410 |
||
Kosten inzamelcontracten |
34.340 |
210.000 |
39.900 |
||||
Stort en verwerkingskosten |
34.310 |
129.000 |
24.510 |
||||
Zwerfvuil |
Zwerfvuil |
6.721.01.06 |
€ 70.000 |
€ 70.000 |
|||
Bijdrage aan begrotingspost straatreiniging |
70.000 |
||||||
Luiers en incontinen- |
Luiers en incontinentiemateriaal |
6.721.01.09 |
€ 46.000 |
€ 8.740 |
€ 54.740 |
||
tiemateriaal |
Kosten inzamelcontracten |
34.340 |
46.000 |
||||
Inzameling plastic afval |
Plastic afval |
€ 147.000 |
€ 194.000 |
€ 27.550 |
- € 19.450 |
||
Kosten inzamelcontracten |
34.340 |
110.000 |
20.900 |
||||
Kosten communicatie |
42.500 |
2.000 |
|||||
Aankoop zakken |
34.461 |
35.000 |
6.650 |
||||
Overige inkomensoverdrachten overheid |
42.200 |
194.000 |
|||||
Overige lasten en |
Overige lasten en baten |
6.721.01.11 |
€ 107.704 |
€ 74.116 |
€ 9.511 |
€ 43.099 |
|
baten afvalverwijde- |
Bijdrage Regio Achterhoek (o.a.nazorg stortpl Win/Eib) |
42.410 |
28.221 |
||||
ring en -verwerking |
Kosten afvalkalender |
34.300 |
6.500 |
1.235 |
|||
Verzekeringen |
34.303 |
0 |
|||||
Kapitaallasten Investeringsplan 2010 |
61.000 |
0 |
|||||
stelpost lastenstijging |
43.560 |
8.276 |
|||||
Kapitaallasten |
61.000 |
29.423 |
|||||
Aanwending egalisatievoorziening |
30.416 |
||||||
Eigen bijdragen |
34.001 |
1.700 |
|||||
Opbrengst leges |
34.010 |
1.000 |
|||||
Overige opbrengsten |
34.020 |
2.500 |
|||||
Dividend |
21.010 |
38.500 |
|||||
Doorbelasting uren |
Uren afvalverwijdering en -verwerking |
€ 526.096 |
€ 526.096 |
||||
Administratief beheer |
62980 |
96.144 |
|||||
Beleid en regie |
|||||||
B&O Binnen |
62960 |
208.312 |
|||||
B&O Buiten |
62.965 |
221.640 |
|||||
TOTAAL |
€ 3.843.300 |
-€ 268.116 |
€ 560.036 |
€ 4.135.220 |
|||
Opbrengst 2011 |
tariefcode |
aantal 2010 |
tarief 2010 |
||||
prognose |
+ 2% |
0pbrengst |
|||||
1 |
4290 |
188,70 |
809.523,00 |
||||
2 |
8728 |
252,70 |
2.205.565,00 |
||||
3 |
416 |
136,20 |
56.659,00 |
||||
4 |
3145 |
200,20 |
629.629,00 |
||||
5 |
883 |
104,80 |
92.538,00 |
||||
6 |
230 |
52,50 |
12.075,00 |
||||
7 |
315 |
72,40 |
22.806,00 |
||||
8 |
5 |
64,00 |
320,00 |
||||
9 |
128 |
208,60 |
26.700,00 |
||||
10 |
1300 |
188,70 |
245.310,00 |
||||
11 |
118 |
272,60 |
32.166,00 |
||||
12 |
2 |
306,00 |
612,00 |
||||
13 |
0 |
277,70 |
0,00 |
||||
14 |
3 |
264,20 |
792,00 |
||||
15 |
2 |
262,90 |
525,00 |
||||
Totaal |
19565 |
4.135.220,00 |
|||||
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl