Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening afvalstoffenheffing 2011

Geldend van 22-12-2010 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening afvalstoffenheffing 2011

Raadsvergadering : 4 november 2010

Agendanummer : 16

De raad van de gemeente Berkelland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 september 2010;

gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN AFVALSTOFFENHEFFING

2011.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Onder de naam “Basispakket 280” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 2. Onder de naam “Basispakket 380 A” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 3. Onder de naam “Basispakket 380 B” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 4. Onder de naam “Basispakket 420” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 2 grijze minicontainers met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 5. Onder de naam “Basispakket 480” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter.

  • 6. Onder de naam “Basispakket 520 A” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter, 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 7. Onder de naam “Basispakket 520 B” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 2 grijze minicontainers met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter.

  • 8. Onder de naam “Basispakket 140 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 9. Onder de naam “Basispakket 240 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter.

  • 10. Onder de naam “Basispakket 380 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 11. Onder de naam “verzamelcontainers” wordt verstaan de bij hoogbouw en/of bovenwoningen beschikbaar gestelde ondergrondse of bovengrondse verzamelcontainers of losse 240 liter en/of 140 liter containers voor gezamenlijk gebruik.

  • 12. tarieventabel: tarieventabel 2011.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1 Onder de naam “afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2 De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 3 Belastingplicht

  • 1

    De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

  • 2

    Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:

a degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;

b ingeval een gedeelte van een perceel voor gebruik is afgestaan: degene die dat gedeelte voor gebruik heeft afgestaan.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 5 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

De belasting bedoeld in de in artikel 4 genoemde tarieventabel, onder Hoofdstuk 1, wordt geheven bij wege van aanslag.

De belasting bedoeld in de in artikel 4 genoemde tarieventabel, onder Hoofdstuk 2, wordt geheven bij wege van gedagtekende nota.

Artikel 7 Ontstaan van de belasting schuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1. De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4. Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.

  • 5. Het tweede en derde lid zijn eveneens niet van toepassing op de belasting bedoeld in Hoofdstuk 2 van de in artikel 4 genoemde tarieventabel.

  • 6. Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven.

Artikel 8 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.

  • 2. In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen of als het aanslagbiljet één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dan € 45,-- doch minder dan € 2.500,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de vorige leden gestelde termijnen.

  • 4. De gedagtekende nota’s moeten worden betaald op het moment van het uitreiken van de nota, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de nota.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De “Verordening afvalstoffenheffing 2010” van de gemeente Berkelland, vastgesteld op 8 december 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3

    . De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing 2011”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van
4 november 2010
de griffier, de voorzitter,

Verordening afvalstoffenheffing 2011

TARIEVENTABEL 2011

Hoofdstuk 1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing

1.1De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar binnen de bebouwde kom:

1.1.1 voor basispakket 280 € 188,70

1.1.2 voor basispakket 380 A € 252,70

1.1.3 voor basispakket 380 B € 208,60

1.1.4 voor basispakket 420 € 262,90

1.1.5 voor basispakket 480 € 272,60

1.1.6 voor basispakket 520 A € 306,00

1.1.7 voor basispakket 520 B € 277,70

1.1.8 voor verzamelcontainers € 188,70

1.2 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar buiten de bebouwde kom:

1.2.1 voor basispakket 140 BU € 136,20

1.2.2 voor basispakket 240 BU € 200,20

1.2.3 voor basispakket 380 BU € 264,20

1.2De belasting als bedoeld in de onderdelen 1.1.1

tot en met 1.1.7 en 1.2.1 tot en met 1.2.3 worden

vermeerderd voor een extra:

1.2.1 grijze container met een inhoud van 240 liter € 104,80

1.2.2 grijze container met een inhoud van 140 liter € 64,00

1.2.2 groene container met een inhoud van 140 liter € 52,50

1.2.3 groene container met een inhoud van 240 liter € 72,40

Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

2.1onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt

de belasting voor het op aanvraag omruilen van een

container:

2.1.1 per keer € 16,20

2.1.2 als, ingeval van nieuwe vestiging op een perceel,

de omruil plaats vindt binnen 2 maanden na de

vestigingsdatum volgens de Gemeentelijke

Basis Administratie (GBA) € 0,00

Behoort bij raadsbesluit van 4 november 2010

De griffier,

Bijlage bij raadsbesluit van 4 november 2010

Afvalverwijdering en - verwerking

Beheerstaak

Omschrijving FCL/Taak

FCL/ECL

Begroting 2011

BTW

Totaal

Uitgaven

Inkomsten

Huishoudelijk

Huishoudelijk afval

6.721.01.00

€ 2.382.000

€ 452.580

€ 2.834.580

Kosten inzamelcontracten

34.340

507.000

96.330

Aanschaf minicontainers

34.349

30.000

5.700

Kosten verzamelcontainers

34.356

51.500

9.785

Stort en verwerkingskosten restafval

34.366

1.474.000

280.060

Stort en verwerkingskosten gft-afval

34.367

312.000

59.280

Stort en verwerkingskosten grof tuinafval/

kerstbomen

34.368

7.500

1.425

Kosten compostvaten (subsidieregeling)

34.369

0

Chemisch (KCA)

KCA

6.721.01.02

€ 36.500

€ 6.935

€ 43.435

Stort en verwerkingskosten

34.310

19.000

3.610

Aanschaf KCA-boxen

34.460

3.500

665

Kosten inzamelcontracten (huis aan huis / brengpunten)

34.340

14.000

2.660

Glas

Glas

6.721.01.03

€ 26.000

€ 4.940

€ 30.940

Stort en verwerkingskosten

34.310

26.000

Papier

Papier

6.721.01.04

€ 163.000

-14.630

€ 148.370

Stort en verwerkingskosten

34.310

-77.000

-14.630

Subsidie inzamelaar

42.516

240.000

Kringloop / grof huisvuil

Kringloop

6.721.01.05

€ 339.000

€ 64.410

€ 403.410

Kosten inzamelcontracten

34.340

210.000

39.900

Stort en verwerkingskosten

34.310

129.000

24.510

Zwerfvuil

Zwerfvuil

6.721.01.06

€ 70.000

€ 70.000

Bijdrage aan begrotingspost straatreiniging

70.000

Luiers en incontinen-

Luiers en incontinentiemateriaal

6.721.01.09

€ 46.000

€ 8.740

€ 54.740

tiemateriaal

Kosten inzamelcontracten

34.340

46.000

Inzameling plastic afval

Plastic afval

€ 147.000

€ 194.000

€ 27.550

- € 19.450

Kosten inzamelcontracten

34.340

110.000

20.900

Kosten communicatie

42.500

2.000

Aankoop zakken

34.461

35.000

6.650

Overige inkomensoverdrachten overheid

42.200

194.000

Overige lasten en

Overige lasten en baten

6.721.01.11

€ 107.704

€ 74.116

€ 9.511

€ 43.099

baten afvalverwijde-

Bijdrage Regio Achterhoek (o.a.nazorg stortpl Win/Eib)

42.410

28.221

ring en -verwerking

Kosten afvalkalender

34.300

6.500

1.235

Verzekeringen

34.303

0

Kapitaallasten Investeringsplan 2010

61.000

0

stelpost lastenstijging

43.560

8.276

Kapitaallasten

61.000

29.423

Aanwending egalisatievoorziening

30.416

Eigen bijdragen

34.001

1.700

Opbrengst leges

34.010

1.000

Overige opbrengsten

34.020

2.500

Dividend

21.010

38.500

Doorbelasting uren

Uren afvalverwijdering en -verwerking

€ 526.096

€ 526.096

Administratief beheer

62980

96.144

Beleid en regie

B&O Binnen

62960

208.312

B&O Buiten

62.965

221.640

TOTAAL

€ 3.843.300

-€ 268.116

€ 560.036

€ 4.135.220

Opbrengst 2011

tariefcode

aantal 2010

tarief 2010

prognose

+ 2%

0pbrengst

1

4290

188,70

809.523,00

2

8728

252,70

2.205.565,00

3

416

136,20

56.659,00

4

3145

200,20

629.629,00

5

883

104,80

92.538,00

6

230

52,50

12.075,00

7

315

72,40

22.806,00

8

5

64,00

320,00

9

128

208,60

26.700,00

10

1300

188,70

245.310,00

11

118

272,60

32.166,00

12

2

306,00

612,00

13

0

277,70

0,00

14

3

264,20

792,00

15

2

262,90

525,00

Totaal

19565

4.135.220,00