Regeling vervallen per 05-12-2019

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2011

Geldend van 26-01-2011 t/m 04-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 20-11-2013

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2011

Raadsvergadering : 25 januari 2011

Agendanummer : 11

De raad van de gemeente Berkelland;

gelezen het voorstel van de griffier van 13 januari 2011;

gelet op de artikelen 61a, 82 en 86 Gemeentewet, de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 21 november 2001 getiteld ‘Procedureregels herbenoeming burgemeester’ (bk01/96074), de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 4 november 2005, getiteld “Aanpassing circulaire procedureregels benoeming burgemeester” alsmede de brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 19 augustus 2009 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal;

overwegende dat het noodzakelijk is regels op te stellen om te komen tot een aanbeveling ten behoeve van de herbenoeming van de burgemeester;

b e s l u i t :

1 Een vertrouwenscommissie in te stellen die tot taak heeft de

aanbeveling door de raad voor te bereiden in het kader van de

herbenoemingsprocedure van de burgemeester.

2.vast te stellen de volgende: Verordening op de vertrouwenscommissie

herbenoeming burgemeester 2011

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koningin in de provincie

Gelderland.

  • c.

    De commissie: de vertrouwenscommissie.

  • d.

    De raad: de raad van de gemeente Berkelland.

  • e.

    Aanbeveling: de schriftelijke verklaring van de raad omtrent de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 2 Taak en werkwijze van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling door de raad voor te bereiden in het kader van de herbenoemingsprocedure van de burgemeester.

  • 2. De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester op basis van onder andere de profielschets en de daaraan gerelateerde functioneringsgesprekken.

  • 3. Alvorens het verslag aan de raad te zenden, bespreekt de commissie het concept met de burgemeester.

  • 4. De commissie brengt over haar oordeel een schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad, de burgemeester en aan de commissaris. De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, zijn zienswijze over het verslag geven. Het verslag wordt voorzien van een conceptaanbeveling.

  • 5. Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister d.d. 21 november 2001 inzake procedureregels herbenoeming burgemeester, in acht.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit een vertegenwoordiger van iedere fractie in de raad.

  • 2. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden. Het lidmaatschap is persoonlijk.

  • 4. Het lidmaatschap van de commissie vervalt bij het verlies van het raadslidmaatschap. In dat geval blijft het bepaalde in artikel 6 van overeenkomstige toepassing.

  • 5. De raad kan besluiten een wethouder als adviseur aan de commissie toe te voegen. De adviseur heeft geen stemrecht. Op de adviseur is het bepaalde in artikel 6 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2. De secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 3. De secretaris is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vier dagen tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, behoudens in situaties waarin sprake is, dan wel dient te zijn, van spoedberaad.

  • 4. De commissie vergadert niet indien niet een meerderheid van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    De leden van de commissie met inbegrip van de voorzitter zijn blijvend tegenover een ieder gehouden tot volstrekte geheimhouding.

  • 2.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 4.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de

    secretaris.

Artikel 7 Verslag

  • 1. De aanbeveling als, bedoeld in artikel 2, wordt vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 2. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in de verslag vermeld.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de raad en de commissaris gebracht.

Artikel 8 Contactpersoon

De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

Artikel 9 Gesprekken met de burgemeester

De voorzitter nodigt de burgemeester uit voor een gesprek.

Artikel 10 Ontbinding commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan de raad is bekend gemaakt het definitieve besluit dat is genomen op basis van de aanbeveling van de raad.

Artikel 11 Archivering van stukken

  • 1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na de ontbinding van de commissie alle stukken, die de commissie onder zich heeft op een geëigende wijze worden gearchiveerd.

  • 2. Alle kopieën van stukken, genoemd onder lid 1, dienen vernietigd te worden door of onder zorg van de secretaris van de commissie.

Artikel 12 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister d.d. 21 november 2001 niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van haar vaststelling.

  • 3. Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister aan de raad is bekend gemaakt het definitieve besluit dat is genomen op basis van de aanbeveling van de raad.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2011.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van
25 januari 2011
de griffier, de voorzitter,