NADERE REGELS SEKSINRICHTINGEN EN ESCORTBEDRIJVEN 2011

Geldend van 23-03-2011 t/m heden

Intitulé

NADERE REGELS SEKSINRICHTINGEN EN ESCORTBEDRIJVEN 2011

De burgemeester van Berkelland en Burgemeester en wethouders van Berkelland, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

overwegende, dat het in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, het voorkomen of beperken van aantasting van het woon- en leefklimaat, de veiligheid van personen of goederen, de verkeersvrijheid of -veiligheid, de gezondheid of zedelijkheid en de arbeidsomstandigheden van de prostituee geboden is de exploitatie van seksinrichtingen en escortbedrijven aan nadere regels te binden,

gelet op artikel 1:3 van de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.;

BESLUITEN:

vast te stellen de volgende nadere regels:

NADERE REGELS SEKSINRICHTINGEN EN ESCORTBEDRIJVEN 2011

Paragraaf 1 Algemeen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a)

    seksinrichting: een seksinrichting als bedoeld in artikel 1:1 sub c Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.

  • b)

    escortbedrijf: een escortbedrijf als bedoeld in artikel 1:1 sub d Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.

  • c)

    verblijfsruimte: een verblijfsruimte als bedoeld in het Bouwbesluit;

  • d)

    werkruimte: een verblijfsruimte waar de feitelijke seksuele dienstverlening plaatsvindt.

Artikel 1.2 Verhouding met andere regelgeving

  • 1. De voorschriften als bedoeld in het Bouwbesluit (nadere technische voorschriften over het bouwen van niet tot bewoning bestemde gebouwen) zijn van overeenkomstige toepassing als bedoeld in deze nadere regels.

  • 2. Voor de toepassing van deze nadere regels worden de gebouwen waarin seksinrichtingen gevestigd zijn aangemerkt als logiesgebouwen en werkruimten en keukenruimten als verblijfsruimten.

Paragraaf 2 Technische voorschriften seksinrichtingen

Artikel 2.1 Reikwijdte

Het gestelde in deze paragraaf is niet van toepassing op een seksbioscoop, een sekstheater en een seksautomatenhal.

Artikel 2.2 Verblijfsruimten

  • 1. De werkruimte moet een oppervlakte hebben van tenminste 5 m2, een breedte van tenminste 1,80 m en een hoogte van 2,40 m.

  • 2. In iedere werkruimte moet een bed of rustbank aanwezig te zijn.

  • 3. In een seksinrichting moet, hetzij een afzonderlijke kleedruimte voor de prostituees, hetzij voor iedere prostituee afsluitbare hang-/legkast in de werkruimte aanwezig zijn.

  • 4. In de kleedruimte moet voor iedere prostituee een afsluitbare hang-/legkast aanwezig zijn. De kleedruimte moet naast de oppervlakte van het aantal geplaatste hang-/legkasten een oppervlakte hebben van tenminste 5 m2, een breedte van tenminste 1,80 m en een hoogte van 2,40 m.

  • 5. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van de in lid 4 bedoelde hoogte tot een hoogte van minimaal 2,10 m.

Artikel 2.3 Dagverblijf en keuken

  • 1. In een seksinrichting waar vijf of meer werkruimten zijn, moet een dagverblijf voor de prostituees aanwezig zijn. Het dagverblijf moet een oppervlakte hebben van ten minste 16 m2, een breedte van ten minste 3,35 m en een hoogte van 2,40 m.

  • 2. In een seksinrichting waar vijf of meer werkruimten zijn, moet een keuken ten behoeve van het bereiden van maaltijden aanwezig zijn. De keuken moet een oppervlakte hebben van ten minste 5 m2 en een breedte van ten minste 1,80 meter en een hoogte van 2,40 m.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van de in lid 1 en 2 bedoelde hoogte tot een hoogte van minimaal 2,10 m.

Artikel 2.4 Temperatuur en luchtverversing (technische voorschriften)

  • 1. In de seksinrichting moet ten behoeve van de in het gebouw aanwezige verblijfsruimten en -indien aanwezig- vitrines tenminste een opstelplaats voor een stooktoestel in een afsluitbare stookruimte aanwezig zijn welke is afgestemd op de daarin aanwezige verwarmingsapparatuur.

  • 2. De voorziening voor toevoer van verse lucht en de afvoer van binnenlucht moet voldoen aan het bepaalde in het Bouwbesluit.

Artikel 2.5 Verlichting ruimten

  • 1. De daglichttoetreding van de seksinrichting moet voldoen aan het Bouwbesluit.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen voor ruimten welke op het moment van inwerkingtreding van deze nadere regels voor prostitutiedoeleinden werden gebruikt ontheffing verlenen.

Artikel 2.6 Wasbakken badruimte

  • 1. In de werkruimte moet een wasbak met warm en koud stromend water aanwezig zijn. De wasbakken moeten doelmatig zijn geplaatst.

  • 2. In een seksinrichting moet per vijf werkruimten tenminste één badruimte, waaronder mede wordt verstaan een doucheruimte en één toilet of een combinatie van een badruimte met toilet, aanwezig zijn.

  • 3. Indien in de seksinrichting meer dan vijf werkruimten aanwezig zijn, moet het aantal badruimten met vijf werkruimten worden vermeerderd met één. Voor de berekening van het aantal badruimten dien het aantal werkruimten naar boven te worden afgerond op een veelvoud van vijf.

  • 4. De badruimten moeten een vloeroppervlakte hebben van ten minste 1,2 m2, en een breedte van ten minste 0,8 meter en een hoogte van minimaal 2,10 m. Indien de badruimteiis samengevoegd met een toiletruimte dien te oppervlakte van deze samengevoegde ruimte minimaal 2,2 m2 te bedragen.

  • 5. De badruimten moeten doelmatig zijn ingericht en beschikken over warm en koud stromend water.

Artikel 2.7 Toiletten

  • 1. In een seksinrichting moet tenminste één toilet aanwezig zijn.

  • 2. In een seksinrichting met vijf of meer werkruimten moeten tenminste twee toiletten naar sekse gescheiden aanwezig zijn en van een duidelijk opschrift, aanduidende de sekse, waarvoor zij bestemd zijn, voorzien zijn.

  • 3. Indien in de seksinrichting meer dan vijf werkruimten aanwezig zijn, moet het aantal toiletten per werkruimte een worden vermeerderd met één. Voor de berekening van het aantal toiletten dient het aantal werkruimten naar boven te worden afgerond op een veelvoud van vijf.

  • 4. De toiletten moeten een vloeroppervlakte hebben van tenminste 1 m2, een breedte van minimaal 0,80 meter en een minimale hoogte van 2,10 meter.

  • 5. De toiletten moeten doelmatig zijn ingericht, voldoende zijn geventileerd en van het benodigde zijn voorzien. Een toilet moet overdekt zijn en zodanig afgesloten dat het bij gebruik behoorlijke afzondering waarborgt. Een toilet moet zijn voorzien van een goed werkende doorspoelinrichting met een stankafsluiting.

  • 6. In of in de onmiddellijke nabijheid van de toiletten moet een voldoende aantal wasbakken aanwezig zijn. De wasbakken moeten zindelijk worden gehouden en doelmatig zijn geplaatst. De wasbakken moeten beschikken over stromend water en van het benodigde zijn voorzien.

Artikel 2.8 Ontvluchtings- en alarmeringsgelegenheid

  • 1. Ruimten in de seksinrichting waarin zich één of meer prostituees plegen te bevinden, moeten zijn voorzien van duidelijk kenbare gelegenheden tot ontvluchting. Deze moeten, mede gelet op het aantal andere personen dat zich in die ruimten pleegt te bevinden, in aantal, ligging en grootte toereikend zijn om de prostituees op een zo veilig mogelijke wijze een zo veilig mogelijke plaats te doen bereiken. Vorenbedoelde gelegenheden tot ontvluchting moeten worden vrijgehouden van obstakels.

  • 2. De toegangsdeur(en) van een werkruimte dienen van binnenuit te allen tijde te openen te zijn zonder gebruikmaking van losse voorwerpen.

  • 3. Het bedoelde in het tweede lid is niet van toepassing indien een toegangsdeur van een werkruimte is gelegen aan de weg.

  • 4. Een werkruimte waarvan de toegangsdeur is gelegen aan de weg moet in open verbinding staan met andere ruimten.

  • 5. Indien het voldoen aan het bepaalde in het vierde lid niet mogelijk is of niet kan worden gevergd, dienen maatregelen te worden getroffen waardoor de veiligheid van de prostituees anderszins wordt gewaarborgd.

Paragraaf 3 Geschiktheidverklaring seksinrichting

Artikel 3.1 Verklaring staat seksinrichting

Het is verboden om zonder of in afwijking van een geschiktheidverklaring van burgemeester en wethouders een gebouw als seksinrichting in gebruik te nemen, te hebben of te houden.

Artikel 3.2 Verkrijgen geschiktheidverklaring

Een geschiktheidverklaring wordt afgegeven als wordt voldaan aan de eisen zoals gesteld in paragraaf 2.

Artikel 3.3 Termijn van beslissing

  • 1. Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag om een geschiktheidverklaring binnen dertien weken na de dag waarop de aanvraag is ontvangen.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen hun beslissing eenmaal voor ten hoogste dertien weken verdagen. Van het besluit tot verdaging wordt voor de afloop van de in het eerste lid bedoelde termijn schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in het eerste en het tweede lid houden burgemeester en wethouders de beslissing op de aanvraag aan indien op de seksinrichting een aanschrijving rust wegens strijd met de voorschriften van het Bouwbesluit of de Bouwverordening en aan die aanschrijving (nog) niet is voldaan.

Artikel 3.4 Intrekken of wijzigen geschiktheidverklaring

Burgemeester en wethouders kunnen een geschiktheidverklaring intrekken of wijzigen als:

  • a)

    blijkt dat zij de verklaring ten gevolge van onjuiste of onvolledige gegevens hebben afgegeven;

  • b)

    blijkt dat de houder van de verklaring niet of niet binnen de gestelde termijn heeft voldaan aan een aan deze verklaring verbonden voorwaarde;

  • c)

    het belang op grond waarvan de verklaring is afgegeven dit vereist op grond van een verandering van de inzichten met betrekking tot de bescherming van de prostitué(e)s en de verbetering van hun positie, opgetreden na het afgeven van de verklaring.

Paragraaf 4 Gebruiksvoorschriften seksinrichtingen

Artikel 4.1 Het gebruik van de ruimten

  • 1. Prostitutie is verboden in andere ruimten dan de werkruimten. Het bed of de rustbank die in iedere werkruimte aanwezig moet zijn, moet in een goede, veilige en zindelijke staat verkeren. De werkruimten moeten voldoen zijn verwarmd.

  • 2. De ruimten in de seksinrichting evenals het daarin aanwezige meubilair moet zindelijk en zoveel mogelijk vrij van stof worden gehouden.

  • 3. Besloten ruimten in het prostitutiebedrijf die regelmatig door de prostituee worden gebruikt, moeten gedurende de aanwezigheid van de prostituee voldoende en op een veilige wijze zijn verwarmd.

  • 4. Het gebruik van verplaatsbare ruimteverwarmingtoestellen is toegestaan, mits deze door een erkende keuringsinstantie zijn goedgekeurd.

Artikel 4.2 Bed- en handlinnen

  • 1. Het bedlinnen in de werkruimten moet dagelijks worden verschoond.

  • 2. Het handlinnen moet na gebruik door schoon handlinnen worden vervangen.

Artikel 4.3 Hulp bij ongevallen

  • 1. Voor het verlenen van eerste hulp bij ongevallen moeten voldoende en doelmatige middelen beschikbaar zijn en direct voor gebruik bereikbaar zijn.

  • 2. Op de trommels, kisten of kasten waarin de middelen zijn verpakt, moet duidelijk door een opschrift of door een gebruikelijk kenteken aangegeven zijn, dat zij middelen voor eerste hulp bij ongevallen bevatten.

Artikel 4.4 Gezondheid

  • 1. De exploitant van een seksinrichting verleent medewerking aan voorlichtingsactiviteiten van de GGD en van andere hulpverleningsinstellingen gericht op verbetering van de gezondheidssituatie van de bij hem werkzame prostituees.

  • 2. De exploitant draagt zorg voor de verspreiding onder de bij hem werkzame prostituees van voor hen toegankelijk voorlichtings- en informatiemateriaal, over de gezondheidsrisico's van hun werk en voer de aanwezigheid en bereikbaarheid van de gezondheidszorg- en hulpverleningsinstellingen.

  • 3. De exploitant draagt zorg voor dat in de werkruimten te allen tijde wettelijk goedgekeurde condooms voor gebruik beschikbaar zijn.

  • 4. Het is verboden door middel van handelsreclame kenbaar te maken dat de in de seksinrichting werkzame prostituees niet geïnfecteerd zijn met een seksueel overdraagbare aandoening.

  • 5. In geval van besmetting van de seksinrichting met ongedierte moet de exploitant direct alle noodzakelijke maatregelen treffen ter beëindiging van die besmetting.

Artikel 4.5 Geneeskundig onderzoek

  • 1. De exploitant stelt de bij hem werkzame prostituees in de gelegenheid zich geregeld geneeskundig op seksueel overdraagbare aandoeningen en overige aan het beroep gerelateerde klachten door een arts te laten onderzoeken.

  • 2. Indien een arts vast verbonden is aan een seksinrichting, geeft de exploitant schriftelijk naam en adres van die arts door aan de GGD.

  • 3. De prostituee is vrij in haar keuze welke arts zij bezoekt.

  • 4. Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen voor de wijze waarop de arts bedoeld in het derde lid het geneeskundig onderzoek op seksueel overdraagbare aandoeningen bij een prostituee met verrichten.

Artikel 4.6 Vrijheid van de prostituee

  • 1. De exploitant is verplicht een bedrijfsbeleid te voeren waarin toepassing van veilige sekstechnieken en het zelfbeschikkingsrecht van de prostituee centraal staan.

  • 2. Het bedrijfsbeleid wordt in ieder geval geacht niet aan deze uitgangspunten te voldoen, indien de prostituee geen klanten en (seksuele) handelingen mag weigeren, verplicht met klanten mee te drinken en verplicht is om, indien daarom wordt verzocht, zonder condoom te werken.

Paragraaf 5 Eisen ten aanzien van de bedrijfsvoering

Artikel 5.1 Algemeen

  • 1. Het is verboden vanuit een seksinrichting klanten te werven die zich op of aan de weg bevinden.

  • 2. De exploitant en beheerder van een seksinrichting of escortbedrijf zijn verplicht te doen en na te laten wat redelijkerwijs gevergd kan worden om hinder en overlast van bezoekers voor de omgeving te voorkomen of te beperken.

  • 3. Het is de exploitant en beheerder van een seksinrichting verboden bezoekers beneden de leeftijd van 18 jaar toegang te verlenen tot de seksinrichting.

Artikel 5.2·Toegang ambtenaren van politie

De exploitant en beheerder van een seksinrichting zijn verplicht ervoor te zorgen dat ambtenaren van politie onmiddellijk en onbelemmerde toegang hebben tot de seksinrichting:

  • a)

    gedurende de tijd dat de seksinrichting voor bezoekers geopend is; dan wel

  • b)

    gedurende de tijd dat het bedrijf gesloten dient te zijn en indien ambtenaren van politie hun vermoeden uiten dat daarin overtredingen plaatsvinden van wet- of regelgeving.

Paragraaf 6 Slotbepalingen

Artikel 6.1 Vrijstelling

Burgemeester en wethouders kunnen voor andere seksinrichtingen dan prostitutiebedrijven geheel of gedeeltelijk vrijstelling verlenen van deze nadere regels.

Artikel 6.2 Slotbepaling

De nadere regels kunnen worden aangehaald als "nadere regels seksinrichtingen en escortbedrijven 2011" en treden een dag na bekendmaking in werking. De nadere regels seksinrichtingen vastgesteld op 7 februari 2006 worden hierbij gelijktijdig ingetrokken.

Burgemeester en wethouders van Berkelland,

de secretaris, de burgemeester,

drs. A.G. Dekker. mr. H.L.M. Bloemen.

De burgemeester van Berkelland,

mr. H.L.M. Bloemen

BIJLAGE Toelichting bij de nadere regels seksinrichtingen

Artikel 1.3 Verhouding met andere regelgeving

In het Bouwbesluit zijn allebouwkundige eisen opgenomen waaraangebouwen en bouwwerken in Nederland dienen te voldoen. Voor specifieke gebouwgroepen zijn specifieke eisen opgenomen, zoals bijvoorbeeld ten aanzien van logiesgebouwen. Seksinrichtingen kunnen voor de bepaling van het niveau van bouwtechnische voorschriften worden gerekend tot deze categorie. Aan de hier gestelde eisen van het bouwbesluit zullen seksinrichtingen dus minimaal dienen te voldoen. Deze nadere regels vormen deels een herhaling van de in het bouwbesluit gestelde regels (dit is gedaan ten behoeve van een betere leesbaarheid) en zijn deels een aanvulling.

Seksinrichtingen waarin meer dan 15 personen zullen kunnen verblijven zijn tevens gebruiksvergunningplichtig in de zin van de bouwverordening, maar ook kleinere seksinrichtingen kunnen - om andere redenen, bijvoorbeeld indien tevens sprake is van horeca-activiteiten - gebruiksvergunningplichtig zijn. Dan zijn zwaardere gebruikseisen van toepassing.

Artikel 3.2 Geschiktheidsverklaring

Denadere regels zijn onderverdeeld in technische voorschriften en gebruiksvoorschriften. Indien voldaan wordt aande technische eisen wordt een geschiktheidsverklaring afgegeven. Pas indien men deze verklaring kan overleggen, kan men in aanmerking komen voor een vergunning. Bouw- en woningtoezicht en de brandweer toetsen de technische regels. Degebruiksvoorschrift ten moeten bij de exploitatie in acht genomen te worden. Het overtreden van deze regels kan leiden tot het intrekken van de vergunning. De GGD zal toezien op de naleving.

Artikel 2.2 Afmeting en inrichting verblijfsruimten

De inrichting van de werkruimte moet bestaan uit een in goede staat verkerend bed of rustbank en een hang-/legkast. De kast kan ook een plaats krijgen in een afzonderlijk in te richten kleedruimte, die aan een minimale afmeting moet voldoen.

Artikel 2.3 Dagverblijf en keuken

De aanwezigheid van een dagverblijf en een keuken betreft en de omstandigheden, waaronder de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Het is een voorschrift dat is terug te voeren op de voorschriften over schaftgelegenheden in het Veiligheidsbesluit restgroepen (VBR).

Artikel 2.4 Temperatuur en luchtverversing

In hoofdstuk II, paragraaf3, van het Veiligheidsbesluit restgroepen staan de voorschriften over temperatuur en luchtverversing.

Artikel 2.6 Wasbakken badruimte

Deze bepaling vloeit voort uit hoofdstuk II, paragraaf 1, van het VBR. Artikelen 6, 7, 8 en 9 Wasbakken en badruimte. Toiletten en bed- en handlinnen. De voorschriften voor de toiletten en de bijbehorende wasbakken zijn gebaseerd op hoofdstuk I, paragraaf 14, Toiletten en urinoirs van het VBR. De badruimten komen voort uit hoofdstuk II, paragraaf 2, Zindelijkheid van het VBR. Bij de verhouding tussen het aantal werkruimte en bouwlagen en het aantal badruimten en toiletten is het voorstelbaar dat andere verhoudingsgetallen worden gekozen. De opgenomen getallen waarborgen een redelijkerwijs te verlangen voorzieningenniveau. Het voorschrift van het benodigde voorzien, duidt op de aanwezigheid van handdoeken en zeep. De bepaling over het bed- en handlinnen is van meer intentionele aard, die alleen door toezicht en controle enige betekenis kan krijgen.

Artikel 2.8 Ontvluchtings- en alarmeringsgelegenheid

De basis voor het artikel is hoofdstuk II, paragraaf 7; het verschaffen van gelegenheid tot ontvluchting van het VBR. De werkruimten dienen van buitenaf bereikbaar te zijn. Behalve is het voorschrift opgenomen dat toegangsdeuren van een werkruimte niet (van binnenuit) afsluitbaar zijn. Voor aan de weg gelegen toegangsdeuren is uiteraard een uitzondering nodig. De werkruimte moet dan wel in open verbinding staan met een andere ruimte of over voorzieningen beschikken die de veiligheid waarborgen, zoals bijvoorbeeld een alarmeringsinstallatie.

Artikel 4.3 Hulp bij ongevallen

Dit artikel vertoont in overeenstemming met met het bepaalde in hoofdstuk 11, paragraaf 5, Het

verschaffen vanhulp bij ongevallen, uit het VBR.

Artikel 4.4/4.5 Gezondheid en geneeskundig onderzoek

Deze bepalingen kennen geen vergelijkbaar voorschrift in het VBR. Gelet op de doelstelling van de verordeningsbepalingen in dit hoofdstuk kan een bepaling die gezondheidsaspecten regelt niet ontbreken. Uit onderzoek is gebleken dat een derde van de prostituees niet erg te spreken is over de contacten met de vaste arts. De bezwaren betreffen de kosten en slechte toerusting van de artsen voor geslachtsziektecontrole. Wellicht kan de GGD Regio Achterhoek t.z.t. als alternatief voor de clubarts gaan fungeren, indien en zodra men een zorg kan aanbieden welke zich niet beperkt tot de controle op SOA's (inclusief Aids), maar zich eveneens uitstrekt tot de signalering van andere klachten die kunnen samenhangen met het beroep (als klachten van het houdings- en bewegingsapparaat, alcohol- en druggebruik, geweld).

Artikel 4.6 Vrijheid van de prostituee

Deexploitant heeft de verplichting de vrijheid vande prostituee te waarborgen. De bepaling somt daartoeeenaantal voorwaarden opdie het de prostituee mogelijk maakt over enige essentiële humane waarden en gezondheidsregels zelfstandig beslissingen te nemen.

Artikel 6.1 Vrijstelling

In beginsel zijn deze regels van toepassing op alle seksinrichtingen in de zin van de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. maar het gaat daarbij uiteraard vooral om de categorie prostitutiebedrijven. Daarom kunnen B&W in individuele gevallen vrijstelling verlenen van het van toepassing zijn van deze regels voor andere seksinrichtingen dan prostitutiebedrijven, althans indien in een dergelijke seksinrichting inderdaad geen prostitutie plaatsvindt.

Ontheffingenbeleid

De in deze nadere regels genoemde ontheffingsmogelijkheden komen in beginsel uitsluitend voor toepassing in aanmerking ingeval sprake is van - op het moment van de inwerkingtreding van deze nadere regels - al bestaande situaties en bovendien het voldoen aan de nieuwbouwvoorschriften in redelijkheid niet gevergd kan worden. Bij nieuwbouw, dan wel bij verbouwingen welke ertoe strekken om ruimten welke voorheen niet voor prostitutiedoeleinden werden gebruikt voor prostitutiedoeleinden geschikt te maken, dient van deze vrijstellingsmogelijkheden in beginsel geen gebruik te worden gemaakt.

BIJLAGE 2

Handhavingsarrangement Politieregio Noord- en Oost-Gelderland

I Exploitatie zonder vergunning

Overtreding

Politie/Toezichth.

Gemeente

Openbaar Ministerie

Anderen

Exploitatie past niet binnen het prostitutiebeleid

art. 2:1 VERORDENING

Rapport opmaken t.b.v. gemeente; bij herhaling tevens PV t.b.v. O.M.

(tijdelijke) sluiting

(conform art. 3.2.4 Awb)

Vervolging o.g.v. verordening

Afhankelijk van situatie, evt. inschakelen van derden, bijv. belastingdienst, arbeidsinspectie, GGD

Exploitatie past binnen het prostitutiebeleid

art. 2:1 VERORDENING

Rapport opmaken t.b.v. gemeente; bij herhaling tevens PV t.b.v. O.M.

Schriftelijke aanzegging dat vergunning moet worden aangevraagd en tevens sluiting voor onbepaalde tijd (tot vergunning verleend is)

Vervolging o.g.v. verordening

Zie boven

II Exploitatie in strijd met vergunning

Overtreding

Politie/Toezichth.

Gemeente

Openbaar Ministerie

Anderen

Gebruik van de inrichting in strijd met de vergunningsvoorwaarden

Art. 1:3 VERORDENING

Rapport t.b.v. gemeente en PV t.b.v. O.M. bij recidive

1e keer: schriftelijke waarschuwing

2e keer: tijdelijke sluiting

3e keer: intrekking vergunning en sluiting pand */**/***

Vervolging bij recidive

zie onder I

Handelen in strijd met gedragseisen

art. 2:.2 VERORDENING

Rapport t.b.v. gemeente

Na mogelijkheid tot herstel intrekking vergunning en sluiting pand *

-

-

Handelen in strijd met sluitingsuur

art. 2:3 VERORDENING

Rapport t.b.v. gemeente en PV t.b.v. O.M. bij recidive

(kan worden voorafgegaan door een transactie)

1e keer: schriftelijke waarschuwing

2e keer: tijdelijke sluiting

3e keer: intrekking vergunning en sluiting pand *

Vervolging bij recidive

Zie onder I

Afwezigheid van exploitant en beheerder

art. 2:5 lid 1 VERORDENING

Rapport t.b.v. gemeente en PV t.b.v. O.M. bij recidive

1e keer: schriftelijke waarschuwing

2e keer: tijdelijke sluiting

3e keer: intrekking vergunning en sluiting pand *

Vervolging bij recidive

-

Schijnbeheer

art. 2:5 lid 1 VERORDENING

Rapport t.b.v. gemeente

Na mogelijkheid tot herstel intrekking vergunning en sluiting pand *

-

-

Ontbreken van toezicht door exploitant

art. 3.2.5 lid 2a VERORDENING

Rapport t.b.v. gemeente en PV t.b.v. O.M.

Afhankelijk van ernst gepleegde strafbare feiten waarschuwen, sluiten of intrekken *

Afhankelijk van gepleegde strafbare feiten vervolging

Zie onder I

Ontbreken van toezicht door exploitant

Art. 2:5 lid 2b VERORDENING

Rapport t.b.v. gemeente en PV t.b.v. O.M.

1e keer: schriftelijke waarschuwing

2e keer: tijdelijke sluiting

3e keer: intrekking vergunning *

Vervolging

zie onder I

In strijd met planologische voorschriften

Art 3:2 lid 1b VERORDENING

1.Mogelijkheid van vrijstelling bekijken

2.Sluiting pand **

Overlast voor de omgeving

Art. 3:2 lid 2b VERORDENING

Rapport t.b.v. gemeente en PV t.b.v. O.M. bij recidive

1e keer: schriftelijke waarschuwing

2e keer: tijdelijke sluiting

3e keer: intrekking vergunning en sluiting pand

Vervolging bij recidive

-

III Exploitatie in strijd met artikel 250 A Wetboek van Strafrecht

Overtreding

Politie/Toezichth.

Gemeente

Openbaar Ministerie

Anderen

Overtreding artikel 250 a Wetboek van Strafrecht

Rapport opmaken t.b.v. gemeente en PV t.b.v. O.M.

Intrekking vergunning en sluiting pand

Vervolging

Zie onder I

Opmerkingen:

·Gemeenten dienen bij aanschrijvingen van exploitanten/beheerders de in de

Awb gestelde regels toe te passen.

  • ·

    De termijn van tijdelijke sluiting is afhankelijk van ernst en omvang van de overtreding.

  • ·

    * = Algemeen Bestuurlijke Zaken

** = Bouwtoezicht

*** = Brandweer

Aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor een seksinrichting of escortbedrijf

(art. 2.1 Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.)

Aan : de burgemeester/het college van de gemeente Berkelland

Afdeling : Gemeentewinkel

GEGEVENS OMTRENT DE INRICHTING

1. Adres en aard van de inrichting

Naam van de inrichting : ………………………………………..……………..

Adres : ……………………………………………………….

Postcode en woonplaats : …………………………………………………….…

Telefoonnummer : …………………………………………………….…

Aard van de inrichting:

0 prostitutiebedrijf 0 thuiswerker met openbaar karakter

0 seksbioscoop 0 erotische massagesalon

0 sekstheater 0 escortbedrijf

0 seksautomatenhal 0 parenclub

0 thuiswerker zonder openbaar karakter 0 anders nl. ……………………….…

2. Situatie

Deze aanvraag heeft betrekking op:

0 vestiging nieuwe onderneming

0 (overname) bestaande onderneming

0 optreden van een nieuwe beheerder

0 andere omstandigheden, namelijk: ……………………………

GEGEVENS OMTRENT DE EXPLOITATIE

3. De exploitant

Naam van natuurlijke of rechtspersoon : ……………………………

Voornamen voluit : ……………………………

Adres : ……………………………

Postcode en woonplaats : ……………………………

Telefoonnummer : ……………………………

Geboortedatum : ……………………………

Geboorteplaats : ……………………………

Burgerservicenummer : ……………………………

Inschrijving Kamer van Koophandel naam : ……………………………

nummer : ………………………..….

4. De leidinggevende(n)

A.Naam : ……………………………

Voornamen : ……………………………

Adres : ……………………………

Postcode en plaatsnaam : ……………………………

Telefoonnummer : ……………………………

Geboortedatum : ……………………………

Geboorteplaats : ……………………………

Burgerservicenummer : ……………………………

B.Naam : ……………………………

Voornamen : ……………………………

Adres : ……………………………

Postcode en plaatsnaam : ……………………………

Telefoonnummer : ……………………………

Geboortedatum : ……………………………

Geboorteplaats : ……………………………

Burgerservicenummer : ……………………………

5. Openingstijden

Maandag : van ……… uur tot ……… uur

Dinsdag : van ……… uur tot ……… uur

Woensdag : van ……… uur tot ……… uur

Donderdag : van ……… uur tot ……… uur

Vrijdag : van ……… uur tot ……… uur

Zaterdag : van ……… uur tot ……… uur

Zondag : van ……… uur tot ……… uur

Meer seksinrichtingen

Exploiteert u behalve de inrichting waarvoor u een vergunning aanvraagt nog meer seksinrichtingen of heeft u eerder zulke inrichtingen geëxploiteerd?

Zo ja, waar en wanneer?

Gegevens over personen die zich beschikbaar stellen tot het verrichten van seksuele handelingen met een ander tegen vergoeding

  • a.

    Wat is het maximale aantal personen dat voor uw bedrijf werkzaam is voor het verrichten van seksuele diensten? ……..personen

  • b.

    Kunnen deze personen altijd veilige seks beoefenen door bijvoorbeeld condoomgebruik?

    Ja/nee

  • c.

    Worden er door u condooms verstrekt?

Ja/nee

d.Zijn deze personen verplicht, om als daar om verzocht wordt, zonder condoom te werken

Ja/nee

e.Zijn deze personen ouder dan 18 jaar

Ja/nee

f.Hebt u de leeftijd gecontroleerd aan de hand van een geldig identiteitsbewijs?

Ja/nee

g.Zijn er personen met een andere nationaliteit dan de Nederlandse?

Ja/nee

Zo ja, zijn de personen afkomstig uit landen buiten de Europese Unie?

Ja/nee

Zo ja, hebben deze personen een geldige verblijfstitel?

Ja/nee

Zo ja, hoe hebt u dat gecontroleerd?

h.Kunnen deze personen zelf de klant kiezen?

Ja/nee

i.Vindt er ten minste eenmaal per drie maanden een onderzoek plaats door de GGD of een arts naar de gezondheidssituatie van deze personen?

Ja/nee

Zo ja, is deze afspraak contractueel vastgelegd?

Ja/nee

Zo ja, dan graag een kopie van de overeenkomst bijvoegen.

j.Werken deze personen als zelfstandigen?

Ja/nee

Zo ja, welke kosten worden aan hen in rekening gebracht?

Zo ja, dan ontvangen wij graag een kopie van de samenwerkingsovereenkomsten.

k.Is er sprake van een dienstverband?

Ja/nee

Zo ja, dan ontvangen wij graag een kopie van de van de arbeidsovereenkomst(en)

l.Mogen deze personen weigeren om met de klant alcoholhoudende drank te drinken?

Ja/nee

m.Mogen deze personen zelf de werktijden bepalen?

Ja/nee

  • n.

    Als uw bedrijf als facilitair bedrijf functioneert, geef dan aan volgens welke verdeelsleutel de personen die werkzaam zijn voor het verrichten van seksuele diensten een deel van hun verdiensten aan uw bedrijf afstaan en omschrijf de faciliteiten die worden afgenomen.

    • 8.

      Financiering

Hoe wordt de onderneming waarvoor de beschikking wordt gevraagd gefinancierd?

Met eigen geld?

0 Ja

0 Nee

Zo ja, bewijsstukken zoals rekeningsafschriften van bank- of spaarrekeningen overleggen en de belastingaangifte over het voorgaande belastingjaar.

Wordt u gefinancierd door een bankinstelling?

0 Ja

0 Nee

Zo ja, dan een door de bank of notaris gewaarmerkte kopie van de door u en de bank getekende financieringsovereenkomst overleggen.

Wordt u gefinancierd op een wijze niet onder a) of b) genoemd dan hieronder de gegevens van de financier vermelden:

Naam: ……………………………………………………………………..

Voornamen: ……………………………………………………………………..

Geboorteplaats: ……………………………………………………………………..

Geboortedatum: ………………………………………………………………………

Adres: ………………………………………………………………………

Postcode en plaats: ……………………………………………………………………….

Burgerservicenummer: …………………………………………………………………….

of:

Naam bedrijf: ……………………………………………………………………….

Correspondentieadres: ……………………………………………………………………….

Postcode en plaats: ……………………………………………………………………….

Feitelijk vestigingsadres: ……………………………………………………………………….

Postcode en plaats: ……………………………………………………………………….

Inschrijving KvK: ……………………………………………………………………….

KvK handelsregisternummer: ……………………………………………………………………….

Hierbij overleggen een door beide partijen getekende overeenkomst van de financiering en een verklaring van een notaris dat hij de op het contract gestelde handtekeningen heeft geverifieerd.

Vragen voor exploitant(en) en of beheerder(s)

(indien meerdere exploitanten en/of beheerders, dan de vragen voor ieder afzonderlijk beantwoorden)

  • -

    Staat u onder curatele of heeft u de afgelopen 5 jaar onder curatele gestaan?

    Ja/nee

  • -

    Bent u ontzet uit de ouderlijke macht of voogdij?

    Ja/nee

  • -

    Is u de maatregel TBS opgelegd?

    Ja/nee

  • -

    Bent u binnen de laatste 5 jaar onherroepelijk veroordeeld tot een onvoorwaardelijke vrijheidstraf van zes maanden of meer dan wel een misdrijf waarvoor een bevel tot voorlopige hechtenis is toegelaten?

    Ja/nee

  • -

    Bent u binnen de laatste 5 jaar bij ten minste twee rechtelijke uitspraken onherroepelijk veroordeeld tot een onvoorwaardelijke boete van vijfhonderd euro of meer of tot een andere hoofdstraf voor strafbare feiten.

    Ja/nee

  • -

    Bent u de afgelopen 5 jaar exploitant - en/of beheerder van of werkzaam in een seksinrichting of escortbedrijf geweest? Of anderszins daarbij betrokken geweest?

Zo ja, in welke periode, in welke gemeente, welke seksinrichting of escortbedrijf en op welk adres, wat is/was de naam van de seksinrichting of escortbedrijf?

Ja/nee

7. Ondertekening

Aldus naar waarheid ingevuld,

Plaats: ……………………………………………………………..

Datum: ………………………………………………………..

Ook verklaart/verklaren ondergetekende(n) op de hoogte te zijn van een mogelijke procedure ingevolge de Wet BIBOB.

Handtekening exploitant(en)/ondernemer(s):

……………………………………………………………..

……………………………………………………………..

……………………………………………………………..

Bijlagen

Bij alle aanvragen moeten de volgende gegevens geleverd worden.

  • -

    Een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie van alle ondernemers, bestuurders en leidinggevenden die niet in Nederland wonen.

  • -

    Een kopie van een legitimatiebewijs van alle ondernemers, exploitanten, bestuurders en leidinggevenden en beheerders

  • -

    Een geldige verblijfstitel van de ondernemers, exploitanten, bestuurders en leidinggevenden en beheerders

  • -

    Een origineel bewijs van inschrijving in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel.

  • -

    Een bewijs van inschrijving bij de Belastingdienst met betrekking tot de loon-, inkomsten- en/of omzetbelastingen met BTW nummer.

  • -

    Een koop-, pacht-, of huurcontract, of eigendombewijs van het pand, waaruit blijkt dat de aanvrager over de ruimte beschikt of gaat beschikken waarin de seksinrichting of escortbedrijf wordt gevestigd.

  • -

    Een vennootschapsakte of statuten van de besloten vennootschap (indien van toepassing)

  • -

    Een ondernemingsplan waaruit blijkt op welke wijze de exploitatie van de seksinrichting of escortbedrijf vorm gaat krijgen (o.a. de aard van het bedrijf) en voorts welke maatregelen de exploitant neemt ter bevordering van de arbeidsomstandigheden (waaronder de veiligheid) van de prostituees, bescherming van de hygiëne en bescherming van de gezondheid van de bezoeker en de prostituee.

  • -

    Een door beide partijen getekende overeenkomst van de financiering en een verklaring van een notaris dat hij de op het contract gestelde handtekeningen heeft geverifieerd.

  • -

    Een door de bank of notaris gewaarmerkte kopie van de door u en de bank getekende financieringsovereenkomst overleggen.

  • -

    Bewijsstukken zoals rekeningsafschriften van bank- of spaarrekeningen evenals de belastingaangifte over het voorgaande belastingjaar.

  • -

    Een exemplaar van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden (als leidinggevende geen ondernemer is)

  • -

    Een situatietekening, schaal ten minste 1:1000, waaruit blijkt de plaatselijke en kadastrale ligging van de seksinrichting of escortbedrijf;

  • -

    Een nauwkeurige plattegrondtekening van de seksinrichting of escortbedrijf, schaal ten minste 1:100, met vermelding van de oppervlakte van de ruimte(n) in m2. Tevens dient per ruimte de functie aangegeven te worden.

  • -

    Indien het een escortbedrijf betreft een lijst van (vaste) telefoonnummers waaronder het escortbedrijf haar diensten aanbiedt. Tevens een lijst met gebruikte websites/url’s en e-mailadressen.

    • 8.

      Indienen aanvraag

Het aanvraagformulier, met bijlagen, moet ingediend worden bij:

Het college van burgemeester en wethouders van Berkelland/de burgemeester van Berkelland,

Postbus 200

7270 HA BORCULO

9. Wet BIBOB

Indien uittoetsing van de aanvraagblijkt dat er onduidelijkheden blijven bestaan over de integriteit van de aanvrager of diens zakelijke relaties, kan het bevoegde gezag de aanvrager verzoeken om een uitgebreid aanvraagformulier in te vullen. Als daarna nog steeds onduidelijkheden bestaan, kan advies ingewonnen worden bij Bureau BIBOB.

Voor meer informatie over de Wet BIBOB kunt u bijgaande toelichting BIBOB raadplegen.

10.Informatie

Voor informatie of voor het maken van een afspraak voor een intakegesprek kunt u contact opnemen met mevrouw G. Navis, tel. 0545-250 407 of mevrouw S. Roedema. Tel. 0545-250 470.

BIJLAGE 4a

om een vergunning als bedoeld in artikel 2:1, eerste lid, van de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.

gelet op het bepaalde in de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.

12.De exploitant draagt er zorg voor dat de inrichting geëxploiteerd wordt conform de nadere regels als bedoeld in artikel 1:3 Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. , voor zover de nadere regels op zijn inrichting van toepassing zijn.

mr. H.L.M. Bloemen

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk bezwaar maken. U hebt hiervoor zes weken de tijd. Deze zes weken gaan in, één dag na het versturen van dit besluit. Uw bezwaarschrift stuurt u naar het college van burgemeester en wethouders van Berkelland, Postbus 200, 7270 HA in Borculo.

Wat moet er altijd in uw bezwaarschrift staan?

  • -

    uw naam en adres;

  • -

    de datum waarop u uw bezwaarschrift verstuurt;

  • -

    het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • -

    de reden waarom u bezwaar maakt.

Let erop dat u een handtekening onder uw bezwaarschrift zet.

Voor ons is het makkelijk als u een kopie van het besluit meestuurt.

Voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt blijft het besluit geldig totdat we over uw bezwaar hebben beslist. Misschien kunt u onze beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten. U kunt dan bij de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. Dit kan alleen als u al bezwaar heeft gemaakt. U moet dan duidelijk aangeven dat het uitvoeren van dit besluit voor u ernstige gevolgen heeft. De rechter beslist of met de uitvoering van het besluit moet worden gewacht.

U kunt uw verzoek sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, Postbus 205, 7200 AE in Zutphen. Let erop dat u een kopie van het bezwaarschrift meestuurt. Voor dit verzoek moet u griffierecht betalen. U krijgt hierover een brief van de rechtbank.

9.De exploitant draagt er zorg voor dat het bedrijf geëxploiteerd wordt conform het bepaalde in de nadere regels als bedoeld in artikel 1:3 van de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d., voor zover de nadere regels op zijn inrichting van toepassing zijn.

de secretaris, de burgemeester,

drs. A.G. Dekker. mr. H.L.M. Bloemen.

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk bezwaar maken. hebtft hiervoor zes weken de tijd. Deze zes weken gaan in, één dag na het versturen van dit besluit. Uw bezwaarschrift stuurt u naar het college van burgemeester en wethouders van Berkelland, Postbus 200, 7270 HA in Borculo.

Wat moet er altijd in uw bezwaarschrift staan?

  • -

    uw naam en adres;

  • -

    de datum waarop u uw bezwaarschrift verstuurt;

  • -

    het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • -

    de reden waarom u bezwaar maakt.

Let erop dat u een handtekening onder uw bezwaarschrift zet.

Voor ons is het makkelijk als u een kopie van het besluit meestuurt.

Voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt blijft het besluit geldig totdat we over uw bezwaar hebben beslist. Misschien kunt u onze beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten. U kunt dan bij de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. Dit kan alleen als u al bezwaar heeft gemaakt. U moet dan duidelijk aangeven dat het uitvoeren van dit besluit voor u ernstige gevolgen heeft. De rechter beslist of met de uitvoering van het besluit moet worden gewacht.

U kunt uw verzoek sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, Postbus 205, 7200 AE in Zutphen. Let erop dat u een kopie van het bezwaarschrift meestuurt. Voor dit verzoek moet u griffierecht betalen. U krijgt hierover een brief van de rechtbank.