Regeling vervallen per 09-08-2013

Legesverordening Tarieventabel 2012 Algemeen

Geldend van 18-10-2012 t/m 08-08-2013

Intitulé

Legesverordening Tarieventabel 2012 Algemeen

Tarieventabel leges, algemeen

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2012.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 3

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 5

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 6

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 7

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 8

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 9

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 10

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 11

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken 13

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 14

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 15

Hoofdstuk 12 Leegstandwet 16

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie 17

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen 18

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet 19

Hoofdstuk 16 Kansspelen 20

Hoofdstuk 17 Kinderopvang 21

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie 22

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 23

Hoofdstuk 20 Diversen 24

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 25

Hoofdstuk 2 Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag 26

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 26

Hoofdstuk 4 Vermindering 33

Hoofdstuk 5 Teruggaaf 34

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning 35

Hoofdstuk 7 Overschrijving / wijziging / aanvulling omgevingsvergunning 35

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder omgevingsvergunning 35

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca 37

Hoofdstuk 2 Vergunningen ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening 38

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven 40

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte 41

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening 42

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening 43

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 45

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke Stand

1.1.1.1 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging) in het gemeentehuis (raadszaal): op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 350,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 500,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 500,--

1.1.1.2 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging) in het gemeentehuis (spreekkamer 110)

op dinsdag om 9.00 uur en 9.30 uur € 100,--

1.1.1.3 Anders dan bepaald onder 1.1.1.1 en 1.1.1.2, zijn aan de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap op dinsdag om 8.45 uur en 9.00 uur aan de burgerzakenbalie, geen kosten verbonden.

1.1.2 Indien het gemeentehuis wegens calamiteiten niet beschikbaar is, geschiedt de voltrekking van het huwelijk of het geregistreerd partnerschap in het Cultureel Centrum “De Lèghe Polder”.

De tarieven worden geheven overeenkomstig het bepaalde onder 1.1.1.1 en 1.1.1.2

1.1.3 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging) in kasteel Doddendael te Ewijk / Protestantse

Kerk te Winssen:

op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 450,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 600,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 600,--

1.1.4.1 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap op een andere locatie als bedoeld onder 1.1.1.1 of 1.1.3.1,: op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 500,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 650,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 650,--

1.1.4.2 Alle kosten, voortvloeiende uit de keuze van de locatie, komen voor rekening

van de aanvrager en dienen door deze rechtstreeks te worden voldaan aan de exploitant van de gekozen locatie.

1.1.4.3.1 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging) in het gemeentehuis, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Beuningen: op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 425,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 575,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 575,--

1.1.4.3.2 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging) in kasteel Doddendael / Protestantse Kerk Winssen, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Beuningen: op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 525,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 675,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 675,--

1.1.4.4 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap op een andere locatie dan bedoeld onder 1.1.4.1, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Beuningen:

op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 575,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 725,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 725,--

1.1.4.5 Het tarief, opgenomen onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.4.4 wordt bij overschrijding

van de standaardtijd van 45 minuten bij het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel bij de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging), per 30 minuten of gedeelte daarvan, verhoogd met € 115,--

1.1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een trouw- / partnerschapboekje € 36,--

1.1.6 Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 23,35

1.1.7 Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief, zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.2.1.1 tot het afgeven van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 48,70

1.2.1.2 tot het afgeven van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattend dan een nationaal paspoort als bedoeld onder 1.2.1.1 € 48,70

1.2.1.3 tot het afgeven van een reisdocument ten behoeve van een persoon, die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (facili- teitenpaspoort) € 48,70

1.2.1.4 tot het vermelden van de personalia van een kind(eren) in een nieuw paspoort, per kind € 9,35

1.2.1.5 tot het vermelden van de personalia van een kind(eren) in een bestaand paspoort, per kind € 21,85

1.2.2 Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

1.2.2.1 voor een persoon, die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt € 30,00

1.2.2.2 in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1 € 40,05

1.2.3 De tarieven, genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2.1 en 1.2.2.2, worden bij een spoedlevering vermeerderd met een (rijks)toeslag van € 45,90

1.2.4 Het tarief, genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van een of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.5 de (rijks)toeslag voor een spoedaanvraag voor het bijschrijven van een kind als bedoeld onder 1.2.1.5, bedraagt per bijschrijving € 21,80

1.2.6 indien het aanvragen van een reisdocument als bedoeld onder 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en onder 1.2.2.1 en 1.2.2.2 het gevolg is van vermissing of diefstal, wordt het tarief verhoogd wegens administratiekosten met € 27,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.3.1.1 tot het afgeven van een rijbewijs € 34,10

1.3.1.2 indien sprake is van een spoedaanvraag € 33,50

1.3.1.3 indien het aanvragen van een rijbewijs als bedoeld onder 1.3.1.1 het gevolg is van vermissing of diefstal, wordt het tarief verhoogd wegens administratiekosten met € 27,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon, waarvoor de gemeentelijke basisadministratie per- soonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1 tot het verstrekken van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadmini- stratie persoonsgegevens € 6,35

1.4.2.2 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 6,35

1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement tot het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.3.1 voor 50 inlichtingen € 68,--

1.4.2.3.2 voor 100 inlichtingen € 136,--

1.4.2.3.3 voor 500 inlichtingen € 476,--

1.4.2.3.4 voor 1.000 inlichtingen € 952,--

1.4.2.3.5 voor 5.000 inlichtingen € 1.700,--

1.4.2.4 tot het verstrekken van een al dan niet gewaarmerkte persoonslijst € 6,60

1.4.3 Voor de toepassing van 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon, die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie € 2,27

1.4.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de verstrekking van periodieke gegevens op alternatieve media, per ver- strekking € 101,50

1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 17,--

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiesregister

1.5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aan- vrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 6,35

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoons- gegevens:

1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina € 0,23 met een maximum per bericht van € 4,50

1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s € 22,50

1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier € 4,50

1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking € 22,50

1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste vergoeding gevraagd.

1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1 een exemplaar van de programmabegroting met de daarbij behorende bijlagen € 60,--

1.7.1.2 een exemplaar van de programmarekening met de daarbij behorende

Bijlagen € 60,--

1.7.1.3 een exemplaar van de productenrekening met de daarbij behorende

bijlagen € 60,--

1.7.1.4 een exemplaar van de rekening van het gemeentelijk grondbedrijf met het daarbij behorende financiële jaarverslag € 60,--

1.7.1.5 een exemplaar van het financiële jaarverslag van het gemeentelijk grond- bedrijf € 43,--

1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot toezending van de raadsagenda, -voorstellen en voor de toezending van de agenda en de verslagen van een raadscommissie, per kalenderjaar € 184,--

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het raadplegen van de bij de gemeente berustende kadastrale stukken, indien daarbij bijstand van een ambtenaar van de gemeente is verkregen, per kwartier of gedeelte daarvan € 25,--

1.8.1.1 Voor het gebruiken van registers, (kaart)systemen of plans, die voor het verlenen van inzage aan de aanvrager moeten worden voorgelegd, wordt geen recht van inzage geheven.

1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidings- besluit, streekplan, wegenkaart, behorende bij de legger als bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet, structuurplan:

1.8.2.1 kaarten en tekeningen, dan wel lichtdrukken daarvan, per kaart of tekening van het formaat A4 € 95,--

1.8.2.2 kaarten en tekeningen, dan wel lichtdrukken daarvan, per kaart of tekening van het formaat A3 € 96,--

1.8.2.3 kaarten en tekeningen, dan wel lichtdrukken daarvan, per kaart of tekening van het formaat A1 € 96,--

1.8.2.4 kaarten en tekeningen, dan wel lichtdrukken daarvan, per kaart of tekening van het formaat A0 € 96,--

1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor

de afgifte van kaarten en tekeningen uit het geautomatiseerde kaarten- bestand:

1.8.3.1 van het gebied buiten de bebouwde kom, per ha € 83,--

1.8.3.2 van het gebied binnen de bebouwde kom, per ha € 213,--

1.8.4 De in onderdeel 1.8.3.1 en 1.8.3.2 genoemde tarieven worden vermeerderd met:

1.8.4.1 voor de eerste plot (tekening):

1.8.4.1.1 op papier € 95,--

1.8.4.1.2 op transparante film, formaat A4, A3 of A2 € 96,--

1.8.4.1.3 op transparante film A1 € 96,--

1.8.4.1.4 op transparante film A0 € 97,--

1.8.4.2 De in onderdeel 1.8.4.1 genoemde tarieven worden met 25% verhoogd voor elke plot van hetzelfde kaartbeeld.

1.8.4.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor

voor plot, gecombineerd met GBKN en/of kadaster met luchtfoto’s:

1.8.5.1 voor de eerste plot (tekening):

1.8.5.1.1 op papier formaten A4 en A3 € 117,--

1.8.5.1.2 op papier formaten A1 en A0 € 117,--

1.8.6 Het tarief voor het in behandeling nemen van aanvragen om verstrekking van thematische kaarten en tekeningen, niet zijnde kaarten en tekeningen, als bedoeld in de artikelen 1.8.4, 1.8.5 en 1.8.6, wordt vastgesteld op een bedrag, blijkend uit een begroting, die door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet, is opgesteld en die voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aan- vrager is medegedeeld. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag, waarop de hiervoor bedoelde begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

1.9.1.1 het legaliseren van een handtekening € 6,35

1.9.1.2 een verklaring omtrent het gedrag € 30,05

1.9.1.4 een bewijs van Nederlanderschap € 6,35

1.9.1.5 het waarmerken van een kopie / het voor echt verklaren van een foto- kopie van een origineel document € 6,35

1.9.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de verkrijging van de Nederlandse nationaliteit (naturalisatie / optie):

1.9.2.1 verzoek tot naturalisatie / enkelvoudig; standaard € 798,--

1.9.2.2 verzoek tot naturalisatie / enkelvoudig; verlaagd € 593,--

1.9.2.3.1 verzoek tot naturalisatie / gemeenschappelijk; standaard € 1.019,--

1.9.2.3.2 verzoek tot naturalisatie / gemeenschappelijk verlaagd € 815,--

1.9.2.4 verzoek verlening minderjarige € 117,--

1.9.2.5 bij het optieverzoek van de aanvrager:

1.9.2.5.1 voor een enkelvoudige optie € 170,--

1.9.2.5.2 voor een gemeenschappelijke optie € 289,--

1.9.2.5.3 Voor een medeopterende minderjarige € 20,--

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

  • 1.

    10.1 Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar, per kwartier, of deel daarvan € 20,--

  • 1.

    10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van:

  • 1.

    10.2.1 een fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk (A4), per pagina € 1,--

  • 1.

    10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 6,35

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

  • 1.

    12.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor tijdelijke verhuur van woonruimte, in een voor de verhuur bestemde woning, welke ten tijde van het aanvragen van de vergunning bestemd is voor afbraak of vernieuwbouw bedraagt € 36,--

  • 1.

    12.2 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor tijdelijke verhuur van woonruimte, van een voor de verkoop bestemde woning bedraagt € 66,--

  • 1.

    12.3 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging van een vergunning voor tijdelijke verhuur van woonruimte, in een voor de verhuur bestemde woning, welke ten tijde van het aanvragen (van de verlenging) van de vergunning bestemd is voor afbraak of vernieuwbouw bedraagt € 36,--

  • 1.

    12.4 Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging van een vergunning voor tijdelijke verhuur van woonruimte, van een voor de verkoop bestemde woning. € 51,--

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 14 Marktstaanplaatsen

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

  • 1.

    15.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    15.1.1 voor ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellings- besluit Winkeltijdenwet € 66,--

  • 1.

    15.1.2 tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 66,--

  • 1.

    15.1.3 tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing € 66,--

Hoofdstuk 16 Kansspelen

  • 1.

    16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (stbl. 1964, 483) (loterijvergunning) € 40,--

  • 1.

    16.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (stbl. 1964, 483) (prijsvraagvergunning) € 30,--

  • 1.

    16.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (stbl. 1964, 483):

  • 1.

    16.3.1 voor elke periode van 12 maanden of deel daarvan voor één speel- automaat € 56,50

  • 1.

    16.3.2 voor elke periode van 12 maanden of deel daarvan voor twee speel- automaten € 79,--

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag registratie kinderopvang bedraagt € 128,50.

1.17.2 Het tarief bij toepassing van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht (buiten behandeling stellen) bedraagt € 65,00.

1.17.3 Het tarief voor het aanvragen van een GGD-inspectie op grond van een ingediende aanvraag als bedoeld in artikel 1.17.1 bedraagt:

a. Gastouderbureau (toetsingskader A) € 345,00;

b. Kinderdagverblijf € 552,00;

c. Buitenschoolse opvang € 552,00;

d. Peuterspeelzaal € 552,00;

e. Gastouder (toetsingskader A en B) € 207,00.

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 350,--

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

  • 1.

    19.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (stbl. 1990, 460) (gehandicaptenkaart) € 50,--

  • 1.

    19.1.2 Indien de aanvraag als bedoeld onder 1.19.1.1 wordt geweigerd, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

  • 1.

    19.1.3 Indien op basis van een aanvraag als bedoeld onder 1.19.1.1. een gehandicaptenparkeerplaats wordt gecreëerd, wordt de onder dat punt bedoelde leges verhoogd met:

  • 1.

    19.1.3.1 de kosten van een paal, het gehandicaptenbord en het kentekenbord, inclusief de kosten van de plaatsing daarvan € 288,50

  • 1.

    19.1.3.2 bij vervanging van het kentekenbord: de kosten van dat bord, inclusief de kosten van de plaatsing daarvan € 102,15

  • 1.

    19.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

  • 1.

    19.2.1 een bewonersontheffing voor het parkeren voor onbepaalde tijd in de parkeerschijfzone in het centrum van Beuningen € 67,--

  • 1.

    19.2.2 een bedrijfsontheffing voor het parkeren voor onbepaalde tijd in de parkeerschijfzone in het centrum van Beuningen € 670,--

  • 1.

    19.2.3 een ontheffing voor marktkooplieden voor het parkeren voor onbepaalde tijd in de parkeerschijfzone in het centrum van Beuningen tijdens de weekmarkt € 96,--

  • 1.

    19.2.4 indien zich binnen de onder 1.19.2.1 tot en met 1.19.2.3 een wijziging voordoet, dient een nieuwe ontheffing aangevraagd te worden en worden de tarieven geheven als opgenomen onder die leden en wordt de ontheffing verleend tot er weer een wijziging optreedt.

  • 1.

    19.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeers- regels en verkeerstekens 1990 (stbl. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten € 47,--

  • 1.

    19.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar in verband met de openbare orde en veiligheid op grond van het Besluit inrichting en gebruik niet

    aangewezen luchtvaartterreinen. € 66,--

Hoofdstuk 20 Diversen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen voor:

  • 1.

    20.1 een verzoek voor de afgifte van:

  • 1.

    20.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 5,25

  • 1.

    20.2 fotokopieën van stukken, afschriften, doorslagen, kaarten en tekeningen, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

  • 1.

    20.2.1 per bladzijde op A4-formaat € 0,90

  • 1.

    20.2.2 per bladzijde op A3-formaat € 1,20

  • 1.

    20.2.3 per bladzijde op A2-formaat € 1,50

  • 1.

    20.2.4 per bladzijde op A1-formaat € 2,--

  • 1.

    20.2.5 per bladzijde op A0-formaat € 2,50

  • 1.

    20.3 een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 6,35

  • 1.

    20.4 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 6,35

  • 1.

    20.5 gegevens opgenomen op een cd/dvd, per cd/dvd , of in een e-mail € 21,65

  • 1.

    20.6 Voor het verzenden van alle in deze tarieventabel genoemde stukken, worden de leges vermeerderd met € 1,35

  • 1.

    20.6.1 Idem als onder 1.20.6, maar “aangetekend” € 10,50

  • 1.

    20.6.2 Idem als onder 1.20.6 maar “met bericht van ontvangst” € 11,65

  • 1.

    20.7 Wanneer bij een beschikking op aanvraag voor een vergunning, als vermeld in de hoofdstukken van deze tarieventabel, werkzaamheden worden verricht in het kader van de wet BIBOB, wordt de voor die vergunning verschuldigde leges verhoogd met € 245,--

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1 aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2 bouwkosten:

de kosten, zoals die aan de hand van de bij deze tarieventabel behorende bijlage I en als

zodanig gewaarmerkte tabel “normatieve bouwkosten 2010”, worden vastgesteld.

Van deze tabel kan worden afgeweken mits er een aanneemsom wordt overlegd. Dan wordt onder bouwkosten verstaan de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3 sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4 Wabo:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of door de Wabo bedoeld.

2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag

2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1.1.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is of om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: € 360,--

2.2.1.1.2 indien uit het overleg blijkt, dat de bouwactiviteit een negatieve beoor- deling krijgt, worden de bedragen, vermeld in artikel 2.3.1.1 onder a. en b. in rekening gebracht en de verschuldigde bedragen op grond van artikel 2.3.1.1 onder c. en d. verhoogd met € 360,--.

2.2.1.2 indien uit de beoordeling van het project blijkt, dat dit omgevingsvergun- ningvrij is, dan zal er een bedrag in rekening gebracht worden van € 180,--

2.2.1.3 als na de uitkomst van het vooroverleg besloten wordt een aanvraag om omgevingsvergunning in te dienen, dan zullen de kosten van het voorover- leg verrekend worden met de kosten van de daadwerkelijke aanvraag, zoals omschreven in artikel 2.3 en volgende.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1 Bouwactiviteiten

2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, gerelateerd aan de bouwkosten:

  • a.

    minder dan € 1.000,-- € 101,50

  • b.

    € 1.000,-- en meer, maar minder dan € 25.000,-- € 309,50

  • c.

    € 25.000,-- en meer, maar minder dan € 40.000,-- € 990,--

  • d.

    € 40.000,-- of meer, 2,48% van de bouwkosten.

2.3.1.2 In afwijking van het bepaalde onder 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, voor een civieltechnisch werk, zoals een brug, tunnel, viaduct, sluis of dergelijke:

  • a.

    voor het deel van de bouwkosten tot € 50 miljoen 2,48%

  • b.

    voor het deel van de bouwkosten van € 50 miljoen tot € 75 miljoen 1,86%

  • c.

    voor het deel van de bouwkosten boven € 75 miljoen 1,24%

2.3.2 Toetsing bepalingen ruimtelijke kwaliteit

2.3.2.1 Toetsing bepalingen Nota ruimtelijke kwaliteit Commissie ruimtelijke kwaliteit Het van toepassing zijnde tarief op grond van Titel 2 van deze tarieven- tabel voor de activiteiten bouwen en gebruik in ruime zin, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a en c van de Wabo, wordt verhoogd in verband met een toetsing aan de bepalingen ruimtelijke kwaliteit door de Commissie ruimtelijke kwaliteit met het tarief, dat verschuldigd is volgens de “Welstandtariefregeling Gelders genootschap”, behorende en als zodanig gewaarmerkt bij deze tarieventabel.

2.3.2.2 De onder 2.3.2.1 bedoelde toetsing is van overeenkomstige toepassing indien zich wijzigingen voordoen in het (bouw)plan en daarvoor een nieuwe toets door de Commissie ruimtelijke kwaliteit noodzakelijk is.

2.3.2.3 Toetsing bepalingen Nota ruimtelijke kwaliteit door het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving

Het van toepassing zijnde tarief op grond van Titel 2 van deze tarieven- tabel voor de activiteit bouwen en gebruik in ruime zin, wordt verhoogd in verband met een toetsing aan de bepalingen van de Nota ruimtelijke kwaliteit, die uitsluitend door het team Vergunningen en Handhaving wordt uit- gevoerd, met € 60,--

2.3.2.4 De onder 2.3.2.3 bedoelde toetsing is van overeenkomstige toepassing indien zich wijzigingen voordoen in het (bouw)plan en daarvoor een nieuwe toets bepalingen van de Nota ruimtelijke kwaliteit noodzakelijk is.

2.3.3 Ontheffingen verordeningen, regelgeving en planologisch strijdig gebruik (in ruime zin)

2.3.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een informeel (principe) verzoek om planologische medewerking € 365,--

2.3.3.1.1 indien sprake is van een binnenplanse wijziging als bedoeld in artikel 3.6, lid 1 onder a van de Wet ruimtelijke ordening € 3.300,--

2.3.3.1.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (voorheen artikel 3.6 lid 1 juncto c Wro binnenplanse afwijking) € 470,--

2.3.3.1.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (voorheen artikel 3.23 Wro buitenplanse afwijking) € 470,--

2.3.3.1.4 indien artikel 2.12, tweede lid van de Wabo wordt toegepast (voorheen artikel 3.22 Wro tijdelijke ontheffing) € 470,-- indien sprake is van digitalisering van het project worden de kosten voor de digitalisering aan de aanvrager doorberekend.

2.3.3.1.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b., van de Wabo wordt toegepast (afwijking van een exploitatieplan) € 1.200,--

2.3.3.1.6 indien de aanvraag een project van provinciaal of nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die gesteld zijn door artikel 4.1, derde lid of 4.3., derde lid van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale en nationale regelgeving) € 3.400,--

2.3.3.1.7 Afwijking beheersverordening (art. 3.38 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afwijking van de beheersverordening als bedoeld in artikel 2.12, lid 1 onder a, onder 1o van de Wabo en artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening) € 2.000,--

2.3.3.1.8 Projectbesluit

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder c juncto artikel 2.12 lid 1 onder a, onder 30 van de Wabo (voorheen artikel 3.10 projectbesluit Wet ruimtelijke ordening) € 4.500,--

2.3.3.1.9 Bestemmingsplan herziening op aanvraag (art. 3.1 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid Wet ruimtelijke ordening, indien de herziening van het bestemmingsplan in overwegende mate ten behoeve van de aanvrager geschiedt € 4.800,--

2.3.4 Brandveiligheid

2.3.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief € 773,-- te vermeerderen met een verhoging als opgenomen onder 2.3.4.2

2.3.4.2 De verhoging bedraagt per volle eenheid van 100 vierkante meter gebruiksoppervlakte:

2.3.4.2.1 gebouwen met een gezondheidsfunctie

2.3.4.2.1.1 ingeval het bouwwerk betreft een bejaardenoord of ziekenhuis € 52,--

2.3.4.2.1.2 ingeval het bouwwerk betreft een tehuis met woon- / dagverblijf € 77,--

2.3.4.2.2 gebouwen met een logiesfunctie

2.3.4.2.2.1 ingeval het bouwwerk betreft een hotel € 103,50

2.3.4.2.2.2 ingeval het bouwwerk betreft een discotheek € 52,--

2.3.4.2.2.3 ingeval het bouwwerk betreft een restaurant, café, kantine, kinder- dagverblijf of wijkcentrum € 52,--

2.3.4.2.2.4 ingeval het bouwwerk betreft een sporthal of sportzaal € 52,--

2.3.4.2.3 gebouwen met een onderwijsfunctie

2.3.4.2.3.1 ingeval het bouwwerk betreft een onderwijsinstelling € 25,50

2.3.4.2.4 overige gebouwen € 103,50

Bij de indeling in bovenstaande categorieën gelden de definities zoals gehanteerd in het Bouwbesluit.

2.3.4.3 Bij een gebouw met een gecombineerde gebruiksfunctie wordt de opslag per volle eenheid van 100 vierkante meters zoals bedoeld in artikel 2.3.4.2 berekend naar rato van het aantal vierkante meters per categorie.

Het basisbedrag ingevolge 2.3.4.1 wordt per gebruiksvergunning slechts eenmaal berekend.

2.3.4.4 Bij de uitbreiding van het gebouw, waarbij die uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke oppervlakte bedraagt, wordt uitsluitend de toeslag per m2 berekend over de oppervlakte van de uitbreiding over- eenkomstig de tarieven, opgenomen onder 2.3.4.2.1 tot en met 2.3.4.2.4.

2.3.4.5 Bij herindeling, interne verbouwing of wijzigingen in het gebruik van het gebouw, dan wel een deel van het gebouw, waarbij de betrokken ruimten tenminste 10% van de totale oppervlakte beslaan, 50% van het tarief als bedoeld onder 2.3.4.2.1 tot en met 2.3.4.2.4., met dien verstande dat de toeslag per m2 uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de betrokken ruimten.

2.3.4.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aanpassing van de tenaamstelling van een gebruiksvergunning als bedoeld in 2.11.1 van het Gebruiksbesluit € 57,--

2.3.4.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit, waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven, maar waar sindsdien enkele interne bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij de vergunningsvoorwaar- den niet worden gewijzigd en geen administratieve wijzigingen plaatsvinden € 77,--

2.3.4.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit, waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven, maar waar sindsdien bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij het vloeroppervlak van het pand wordt gewijzigd en of wijzigingen in het pand, waarbij de vergunnings- voorwaarden worden gewijzigd € 387,--

2.3.5 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- en dorpsgezichten

2.3.5.1 indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit voor een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b van de Wabo voor een krachtens een provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Beuningen, aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief € 1.022,--

2.3.5.2 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument € 432,--

2.3.5.3 indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Beuningen aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief € 1.022,--

2.3.6 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in een beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 432,--

2.3.6.1.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverorde- ning een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo € 510,--

2.3.6.2 Asbesthoudende materialen

2.3.6.2.1 Indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning een sloopveiligheidsplan en / of een asbest-inventarisatierapport ingediend moet worden, wordt het onder 2.3.6.1.2 genoemde bedrag verhoogd met:

2.3.6.2.2 indien een sloopveiligheidsplan ingediend moet worden € 510,--

2.3.6.2.3.1 indien een asbest-inventarisatierapport moet worden ingediend en uit

het inventarisatierapport blijkt dat asbest is aangetroffen € 510,--

2.3.6.2.3.2 indien uit het ingediende asbest-inventarisatierapport blijkt, dat er geen asbest is aangetroffen, zijn geen leges verschuldigd.

2.3.7 Aanleggen of veranderen weg

2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provin- ciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke veror- dening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief € 103,50

2.3.8 Uitweg / inrit

2.3.8.1 Indien een melding wordt ingediend, die betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief € 103,50

2.3.9 Kappen

2.3.9.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.9.1.1 bij de afgifte van een vergunning, na beoordeling door de afdeling Beheer Openbare Ruimte € 103,50

2.3.9.1.2 indien na beoordeling van de aangevraagde vergunning voor het vellen of doen vellen van een houtopstand blijkt dat er geen omgevings- vergunning voor de activiteit kappen benodigd is, zullen 50% van de verschuldigde leges niet in rekening worden gebracht.

2.3.10 Opslag van roerende zaken

2.3.10.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente Beuningen, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.13 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j van de Wabo, bedraagt het tarief € -,--

2.3.10.2 indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo € -,--

2.3.11 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.11.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied, die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in Hoofdstuk XI, titel 2 Natuur- beschermingswet 1998 (voorheen artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998), bedraagt het tarief € 255,--

2.3.11.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld Hoofdstuk XI, titel 2 Natuurbeschermingswet 1998 (voorheen artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998) € 255,--

2.3.12 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing is, bedraagt het tarief € 380,--

2.3.13 Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voor- gaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.13.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leef- omgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief € 128,--

2.3.13.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief

2.3.13.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft € 128,--

2.3.13.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft € 128,--

2.3.14 Omgevingsvergunningen in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.14.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.15 Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.15.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 256,--

2.3.15.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 256,--

2.3.15.3 voor de beoordeling van een historisch bodemonderzoek € 256,--

Beoordeling andere milieukundige rapporten

2.3.15.4 Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt verhoogd indien de aanvraag om een omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld wanneer:

2.3.15.4.1 een akoestisch rapport wordt beoordeeld, met € 256,--

2.3.15.4.2 een rapport luchtkwaliteit wordt beoordeeld, met € 256,--

2.3.15.4.3 een rapport externe veiligheid wordt beoordeeld, met € 384,--

2.3.15.4.4 een rapport flora en fauna wordt beoordeeld, met € 256,--

2.3.15.4.5 een milieu effect rapport wordt beoordeeld, met € 766,--

2.3.15.4.6 het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet Geluidhinder:

indien het betreft een ontheffing van 1 – 10 woningen, met € 384,-- indien het betreft een ontheffing van 11 – 20 woningen, met € 639,-- indien het betreft een ontheffing voor 21 en meer woningen € 1.278,--

2.3.16 Adviezen en overige externe kosten

2.3.16.1 Indien voor een aanvraag of een verzoek als bedoeld in deze titel advies van derden wordt ingewonnen of publicaties geplaatst moeten te worden, worden de verschuldigde leges verhoogd met het bedrag van de externe advies- en publicatiekosten. Het op deze manier berekende legesbedrag wordt voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag of het verzoek aan de aanvrager of de verzoeker medegedeeld conform de onderdelen 2.3.16.1.2 tot en met 2.3.16.1.5 van deze tabel.

2.3.16.1.1 Ook wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, het verzoek niet wordt gehonoreerd of (op aanvraag) wordt ingetrokken, zijn de externe advieskosten verschuldigd.

2.3.16.1.2 Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van deze titel, bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aan- gewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen of anderszins advies van derden wordt ingewonnen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsver- gunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.16.1.3 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1.2 is uitgebracht, wordt een aan- vraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.16.1.4 Indien de werkelijke kosten minder bedragen, dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

2.3.16.1.5 Indien het verzoek betrekking heeft op een bouwplan, waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend, worden de leges voor de omgevingsvergunning pas in rekening gebracht na de afgifte van deze omgevingsvergunning.

2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen

Gereserveerd

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrek- king heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsver- gunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Intrekking, weigering en buiten behandeling stellen

2.5.1 Leges als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning, weigering omgevingsvergunning of buiten behandeling stellen aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.1.1 Als een aanvrager het college van burgemeester en wethouders verzoekt zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.3.1.1., 2.3.3.1.2, 2.3.3.1.3, 2.3.3.1.4, 2.3.6, 2.3.7 en 2.3.8, in te trekken terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, worden de leges als bedoeld in artikel 2.3.1.1. onder a. en b. in rekening gebracht en de verschuldigde bedragen op grond van artikel 2.3.1.1 onder c. en d., verhoogd met € 350,--.

2.5.1.2Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.6, 2.3.7 en 2.3.8, intrekt wel of niet op verzoek van de vergunninghouder, bestaat er geen aanspraak op teruggaaf van leges.

2.5.1.3 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeel- telijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.3.1.1., 2.3.3.1.2, 2.3.3.1.3, 2.3.3.1.4, 2.3.6, 2.3.7 en 2.3.8 weigert, worden de leges als bedoeld in artikel 2.3.1.1. onder a. en b. in rekening gebracht en de verschuldigde bedragen op grond van artikel 2.3.1.1 onder c. en d., verhoogd met € 350,--.

2.5.1.3.1 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.1.3 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.1.4 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.3.1.1., 2.3.3.1.2, 2.3.3.1.3, 2.3.3.1.4, 2.3.6, 2.3.7 en 2.3.8 buiten behandeling stelt, worden de leges als bedoeld in artikel 2.3.1.1. onder a. en b. in rekening gebracht en de verschuldigde bedragen op grond van artikel 2.3.1.1 onder c. en d., verhoogd met € 350,--.

2.5.1.5 De bedragen genoemd in paragraaf 2.5.1 (2.5.1.1-2.5.1.4) worden vermeerderd met de bedragen zoals bedoeld in artikel 2.3.16 en 2.3.17.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Gereserveerd

Hoofdstuk 7 Overschrijving / wijziging / aanvulling omgevingsvergunning

2.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van de tenaamstelling een verleende omgevings- vergunning als bedoeld in artikel 2.25 lid 2 van de Wabo. € 75,--

2.7.2 Bij een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag, dat verschuldigd is door toepassing van het tarief, als vermeld onder titel 2 van de legesverordening met dien verstande dat zij niet minder zullen bedragen dan € 395,--

2.7.3 Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

2.7.4 Indien sprake is van herontwikkeling door dezelfde aanvrager, op basis van een ontvankelijke bouwaanvraag binnen 3 jaar na verlening van de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen:

* worden de betaalde leges niet gerestitueerd maar in mindering gebracht op de leges voor het nieuwe plan (voor niet gedane beoordeling / toetsing bouwcontrole en controle constructieve berekeningen).

* wordt geen teruggaaf van leges verleend als de termijn van 6 maanden wordt overschreden, wanneer er geen nieuwe aanvraag wordt ingediend.

* wordt de restitutie aangevraagd binnen 6 maanden na verlening van de vergunning, dan wordt restitutie verleend conform de bepaling als opgenomen onder 6.2.

* zijn de kosten, in rekening gebracht voor toetsing ruimtelijke kwaliteit, beoordeling bodemonderzoek, externe advieskosten en ontheffings- procedures volledig verschuldigd en worden niet in mindering gebracht.

* kunnen uitsluitend 50% van de bouwleges in mindering worden gebracht.

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder omgevingsvergunning

2.8.1 Binnenplanse wijziging (art. 3.6 lid 1 onder a Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a, Wet ruimtelijke ordening € 3.300,--

2.8.2Afwijking beheersverordening (art. 3.38 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afwijking van de beheersverordening als bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening € 2.000,--

2.8.3Projectbesluit (art. 3.10 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) Wet ruimtelijke ordening € 4.500,--

2.8.4Bestemmingsplan herziening op aanvraag (art. 3.1 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid Wet ruimtelijke ordening, indien de herziening van het bestemmings- plan in overwegende mate ten behoeve van de aanvrager geschiedt € 4.800,--

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de Bouwverordening € -,--

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 305,--

3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 152,--

3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horeca- wet € 61,--

Hoofdstuk 2 Vergunningen ingevolgde de Algemene Plaatselijke Verordening

3.2.1.1.a Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de A.P.V. € 486,--

3.2.1.1.b Artikel 3.2.1.1.a is niet van toepassing op activiteiten bedoeld in de bijlage behorend bij dit besluit.

3.2.1.2 Het tarief bedraagt € 66,00 voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een activiteit als bedoeld in de bijlage, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 2 oktober 2012, behorend bij de tarieventabel als bedoeld in artikel 5 van de legesverordening.

3.2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor het innemen van een standplaats in de gemeente als bedoeld in

artikel 5:18 van de A.P.V. € 96,--

3.2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing voor gebruik van de openbare weg, als bedoeld in artikel 2:10 van de A.P.V. € 66,--

3.2.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een terrasvergunning voor maximaal 5 jaren, als bedoeld in

artikel 2:10 van de A.P.V. € 156,--

3.2.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 2:9 van de A.P.V. voor straat- artiesten, straatfotografie etc. € 66,--

3.2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning ingevolge 2:29 van de A.P.V. met betrekking tot het sluitingsuur van inrichtingen € 96,--

3.2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing ingevolge artikel 4:6 van de A.P.V. (geluidhinder) per uur van behandeling € 96,--

3.2.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 4:15 van de A.P.V. inzake het maken van handelsreclame € 96,--

3.2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning voor het houden van snuffel- markten, als bedoeld in artikel 5:23 van de A.P.V. € 66,--

3.2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor een collecte als bedoeld in artikel 5:13

van de A.P.V. € 66,--

3.2.11 een ontheffing als bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening Beuningen, voor het hebben van voorwerpen in welke vorm dan ook, of stoffen op, aan of boven openbare plaats, dan wel het in gebruik hebben van die openbare plaats, voor de duur van 5 jaar: € 412,--

3.2.12 Na het verstrijken van de in de artikel 3.2.11 vermelde termijn van 5 jaren, kan een nieuwe vergunning worden aangevraagd, waarbij het gebruik van de openbare plaats voor 5 jaren kan worden voortgezet.

Het tarief voor het in behandeling nemen voor een aanvraag voor deze vervolgvergunning, welke eveneens geldt voor een periode van 5 jaren, bedraagt € 104,--

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1 een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in de Verordening seksinrichtingen 2011, vastgesteld bij raadsbesluit van 11 april 2011

3.3.1.1 voor een seksinrichting € 505,--

3.3.1.2 voor een escortinrichting € 505,--

3.3.2 wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in de Verordening seksinrichtingen 2011, vastgesteld bij raadsbesluit van 11 april 2011

3.3.2.1 voor een seksinrichting € 505,--

3.3.2.2 voor een escortbedrijf € 505,--

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 6 Brandveiligheidsverordening

3.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit, vermeerderd met een verhoging ingevolge artikel 3.6.2. € 773,--

3.6.2 De verhoging bedraagt per volle eenheid van 100 vierkante meter gebruiksoppervlakte:

3.6.2.1 gebouwen met een gezondheidsfunctie 3.6.2.1.1 ingeval het bouwwerk betreft een bejaardenoord of ziekenhuis € 52,--

3.6.2.1.2 ingeval het bouwwerk betreft een tehuis met woon- / dagverblijf € 77,--

3.6.2.2 gebouwen met een logiesfunctie

3.6.2.2.1 ingeval het bouwwerk betreft een hotel € 103,50

3.6.2.2.2 ingeval het bouwwerk betreft een discotheek € 52,--

3.6.2.2.3 ingeval het bouwwerk betreft een restaurant, café, kantine, kinder- dagverblijf of wijkcentrum € 52,--

3.6.2.2.4 ingeval het bouwwerk betreft een sporthal of sportzaal € 52,--

3.6.2.3 gebouwen met een onderwijsfunctie

3.6.2.3.1 ingeval het bouwwerk betreft een onderwijsinstelling € 25,--

3.6.2.4 overige gebouwen € 103,50

Bij de indeling in bovenstaande categorieën gelden de definities zoals gehanteerd in het Bouwbesluit.

3.6.3 Bij een gebouw met een gecombineerde gebruiksfunctie wordt de opslag per volle eenheid van 100 vierkante meters zoals bedoeld in artikel 3.6.2 berekend naar rato van het aantal vierkante meters per categorie.

Het basisbedrag ingevolge 3.6.1 wordt per gebruiksvergunning slechts eenmaal berekend.

3.6.4 Bij de uitbreiding van het gebouw, waarbij die uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke oppervlakte bedraagt, wordt uitsluitend de toeslag per m2 berekend over de oppervlakte van de uitbreiding over- eenkomstig de tarieven, opgenomen onder 3.6.2.1 tot en met 3.6.2.4.

3.6.5 Bij herindeling, interne verbouwing of wijzigingen in het gebruik van het gebouw, dan wel een deel van het gebouw, waarbij de betrokken ruimten tenminste 10% van de totale oppervlakte beslaan, 50% van het tarief als bedoeld onder 3.6.2.1 tot en met 3.6.2.4, met dien verstande dat de toeslag per m2 uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de betrokken ruimten.

3.6.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aanpassing van de tenaamstelling van een gebruiksvergunning als bedoeld in 2.11.1 van het Gebruiksbesluit € 57,--

3.6.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit, waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven, maar waar sedertdien enkele interne bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij de vergunningsvoorwaar- den niet worden gewijzigd en geen administratieve wijzigingen plaatsvinden € 77,--

3.6.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit, waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven, maar waar sedertdien bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij het vloeroppervlak van het pand wordt gewijzigd en of wijzigingen in het pand, waarbij de vergunnings- voorwaarden worden gewijzigd € 387,--

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 126,--

Gewaarmerkt als behorende bij de Legesverordening 2012, vastgesteld bij besluit van de raad van 29 november 2011.

De griffier,

Bijlage behorend bij de Legesverordening Tarievetabel 2012

A. Lijst van uitgezonderde categorieën evenmenten

1. Buurt- en straatfeesten, buurtbarbecues of incidentele feesten gericht op een specifieke doelgroep.

2. Carnavalsoptochten.

3. Zomerkampen voor de jeugd.

Jeugdvakantiewerk Beuningen

Jeugdvakantiewerk Winssen

Jeugdvakantiewerk Weurt

Jeugdwerk '65 - '68 Weurt

Jeugdvakantiewerk Ewijk

4 Avondvierdaagsen, wandelmarsen, sponsorlopen, fietstochten, doorkomst Vierdaagse.

5. Reguliere of incidentele activiteiten van sportverenigingen uit Beuningen.

Sporttoernooieen, bv voetbal- en tennisverenigingen, hockeyclub, Korfbalvereniging;

Concoursen paardensportverenigingen;

Kampioenschapsfeesten.

6 Traditionele culturele activiteiten.

Koningendagactiviteiten en Oranjefeesten - vrijmarkten alleen voorzover deze niet-commercieel zijn en gericht op kinderen (geldt niet voor commerciële rommelmarkten en braderieën)

Sinterklaasvieringen

Molenfeesten

Sint maartensoptocht

Muziek- en korenfestivals rond Kerst en Pasen

7. Evenmenten met uitsluitend charitatieve doeleinden.

Voorbeelden in Beuningen zijn de activiteiten door de Stichting Vrienden van Waelwick, zoals de kunstmarkt en het Waelwickfestijn; het truckerskonvooi Boldershof.

Evenementen met uitsluitend pedagogische doeleinden.

Voorbeelden in beuningen zijn de vredesbus en bijzondere activiteiten rond de jongerenbus.

B. Voorwaarden

> De aanvrager is een vrijwilligersorganisatie of non-profit organisatie uit de gemeente Beuningen.

> De vrijwlligersorganisatie heeft een doelstelling van sociale, pedagogische, sportieve, charitatieve of culturele aard. Dit kan de organisatie aantonen op basis haar statuten en op basis van de beschrijving van het evenment dat georganiseerd gaat worden.

> Het evenment is niet-commercieel van aard. Dit betekent dat eventuele inkomsten van het evenement ten goede komen aan de vrijwilligersorganisatie of een goed doel. Inkomsten mogen in geen geval (gedeeltelijk) ten gunste komen van een commerciële organisatie.

> Het evenement wordt niet (mede) georganiseerd door een organisatie die zich normaliter bedrijfsmatig of op een bedrijfsmatige manier (hieronder ook begrepen stichtingen of verenigingen) bezighoudt met het organiseren van evenementen. Dit betekent dat het zo kan zijn, dat een stichting die zich het organiseren van evenementen ten doel stelt, niet in aanmerking zal komen voor een vrijstelling tot het betalen van leges.

> In geval van een buurtgerichte activiteit wordt het evenement georganiseerd om de leefbaarheid en sociale samenhang in de wijk, buurt of dorp te bevorderen.

> Indien bij de aanvraag onjuiste informatie wordt verstrekt omtrent de aard van het evenment dan wel de organisatie die het evenmeent organiseert, kunnen alsnog leges in rekening worden gebracht.