Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR446024
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR446024/1
Regeling vervallen per 24-04-2017
Mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen 2017 (ODRN)
Geldend van 30-03-2017 t/m 23-04-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2017
Intitulé
Mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen 2017 (ODRN)Burgemeester en wethouders van Beuningen;
gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het besluit van 21 maart 2017 (BW17. 00150);
BESLUITEN
vast te stellen het Mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen;
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders van Beuningen;
- b.
Bijlage 1: het bij dit mandaatbesluit behorende overzicht van handelingen en bevoegdheden als vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarop het bestuursorgaan heeft aangekruist welke (categorieën van) bevoegdheden worden gemandateerd;
- c.
Bijlage 2: het bij dit mandaatbesluit behorende overzicht, waarop het bestuursorgaan heeft aangekruist welke (categorieën van) bevoegdheden worden gemandateerd;
- d.
omgevingsdienst: de Omgevingsdienst Regio Nijmegen;
- e.
directeur: de directeur van de omgevingsdienst, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder e van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;
- f.
Gemeenschappelijke regeling: de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;
- g.
mandaat: de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb te nemen, alsmede de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering daarvan te verrichten voor zover die zijn opgenomen in Bijlage 1.
Artikel 2 Gemandateerde bevoegdheden en vervanging
- 1.
Het bestuursorgaan verleent, voorzover het bevoegd is, mandaat aan de directeur tot het uitoefenen van (categorieën van) bevoegdheden opgenomen in Bijlage 1 en Bijlage 2.
- 2.
De bevoegdheden genoemd in Bijlage 1 worden aan de directeur gemandateerd voor zover zij worden uitgeoefend in het kader van een door hem krachtens mandaat te nemen of genomen besluit.
- 3.
In de gevallen waarin de plaatsvervangend directeur de directeur vervangt, beschikt deze krachtens deze mandaatregeling over dezelfde bevoegdheden als de directeur.
Artikel 3 Ondermandaat
- 1.
De directeur kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid ondermandaat verlenen aan degenen die werkzaam zijn onder zijn verantwoordelijkheid.
- 2.
Op het ondermandaat zijn de bepalingen van dit mandaatbesluit, met uitzondering van het vorige lid, van overeenkomstige toepassing.
Artikel 4 Voorschriften en instructies
- 1.
De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden geschiedt binnen de grenzen en met inachtneming van de ter zake voor het bestuursorgaan geldende wettelijke regelingen en beleidsregels.
- 2.
Het bestuursorgaan kan de directeur instructies geven omtrent de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. Indien sprake is van ondermandaat, is de directeur gehouden deze instructies onverwijld aan de betreffende ondergemandateerde door te geven, dit onverminderd de bevoegdheid van het bestuursorgaan dit zelf te doen.
- 3.
Indien instructies worden gegeven geschiedt dit op een zodanig tijdstip in dat de inachtneming of tijdige verdaging van beslistermijnen gewaarborgd wordt.
Artikel 5 Informatieverstrekking
- 1.
Het bestuursorgaan treedt bij voorgenomen nieuw beleid of beleidswijzigingen in overleg met de omgevingsdienst inzake uitvoeringsaspecten indien dat beleid raakt aan de taken en bevoegdheden die de omgevingsdienst uitvoert.
- 2.
De omgevingsdienst stelt het bestuursorgaan tijdig in kennis van krachtens mandaat te nemen besluiten, waarvan moet worden aangenomen dat kennisneming door het bestuursorgaan gewenst is. Hier is in ieder geval sprake van indien:
- a.
de maatschappelijke, beleidsmatige, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven;
- b.
advies nodig is van anderen dan de omgevingsdienst of onder hem ressorterende medewerkers, en het advies niet aansluit op het eigen standpunt van de omgevingsdienst dan wel niet tot dezelfde uitkomsten leidt.
- a.
- 3.
Het niet-voldoen aan de in het vorige lid genoemde verplichting doet niet af aan de rechtsgeldigheid van een krachtens mandaat genomen besluit.
- 4.
Voor zover uit dit artikel een inlichtingenplicht voortvloeit, lichten partijen elkaar over en weer op een zodanig tijdstip in dat de inachtneming of tijdige verdaging van beslistermijnen gewaarborgd wordt.
Artikel 6 Verslaglegging
De directeur draagt zorg voor een periodieke verslaglegging van de door hem krachtens mandaat genomen besluiten. Deze verslaglegging wordt ter kennisneming aan het bestuursorgaan verstrekt.
Artikel 7 Schakelbepaling
Op bij afzonderlijk besluit door het bestuursorgaan aan de directeur verleende machtigingen, volmachten of mandaten tot het verrichten van respectievelijk feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en publiekrechtelijke rechtshandelingen, is het bepaalde in dit besluit van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8 Ondertekening
1.Bij de uitoefening van een mandaat worden uitgaande stukken, voor zover het de bevoegdheid van burgemeester en wethouders betreft, als volgt ondertekend:
Met vriendelijke groet,
namens burgemeester en wethouders van Beuningen
(handtekening)
(naam van de directeur),
(functieaanduiding)
2.Ingeval van uitoefening van ondermandaat worden uitgaande stukken overeenkomstig het bepaalde in lid 1 ondertekend, met dien verstande dat de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de gemandateerde medewerker in de plaats van de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de directeur wordt geplaatst.
Artikel 9 Inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 februari 2017.
- 2.
Het op 19 maart 2013 genomen Mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen wordt ingetrokken, met de inwerkingtreding van dit besluit.
- 3.
Het bestuursorgaan draagt zorg voor de bekendmaking en de registratie van deze regeling.
Artikel 11 Citeerwijze
Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen 2017.
Beuningen, 21 maart 2017
Burgemeester en wethouders,
Dyanne Kocken Carol van Eert
secretaris burgemeester
Omgevingsdienst Regio Nijmegen
De heer G. Bouman
directeur
Bijlage 1 behorende bij Mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen
Onderstaande mandaatlijst omvat de gemandateerde bevoegdheden binnen de Algemene wet bestuursrecht (Awb)
Artikel 1 Feitelijke handelingen Awb
Nr. |
Awb /artikel |
Omschrijving bevoegdheid |
2:1 lid 2 |
Verlangen schriftelijke machtiging |
|
2:2 |
Weigeren gemachtigde |
|
2:3 |
Doorzending stukken |
|
2:6 lid 2 |
Gebruik afwijkende taal |
|
3:6 |
Aangeven termijn aan adviseur waarbinnen adviseur advies moet uitbrengen, indien geen wettelijke termijn is bepaald. |
|
3:7 |
Ter beschikking stellen gegevens aan adviseur |
|
3:11 |
Terinzagelegging ontwerpbesluit en stukken |
|
3:12 |
Kennisgeving ontwerpbesluit |
|
3:13 |
Toezending ontwerpbesluit |
|
3:14 |
Aanvulling ter inzage gelegde stukken |
|
3:15 lid 1 |
Gelegenheid bieden tot indienen mondelinge zienswijzen |
|
3:15 lid 2 |
Uitbreiding kring inspraakgerechtigden |
|
3:15 lid 3 en 4 |
Reactie aanvrager/rechtstreeks belanghebbende |
|
3:17 |
Verslaglegging inspraak |
|
3:20 lid 1 |
Bevorderen dat aanvrager in kennis wordt gesteld van andere op de aanvraag te nemen besluiten |
|
3:24 lid 2 |
Doorzending coördinerend bestuursorgaan aan bevoegd gezag |
|
3:24 lid 3 |
Indien aanvraag ontbreekt gelegenheid bieden aanvraag in te dienen |
|
3:27 |
Toezenden genomen besluit(en) aan coördinerend bestuursorgaan en gelijktijdig bekend maken en ter inzage leggen gecoördineerde besluiten door coördinerend bestuursorgaan |
|
3:41 |
Bekendmaking van besluiten aan belanghebbenden door toezending of uitreiking |
|
3:42 lid 2 |
Bekendmaking van besluiten die niet tot meerdere belanghebbenden zijn gericht door kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan in een huis-aan-huisblad of op andere geschikte wijze. |
|
42 lid 3 |
Bij kennisgeving van de zakelijke inhoud wordt het besluit tegelijkertijd ter inzage gelegd. |
|
3:43 |
Mededeling besluit indieners zienswijzen en adviseurs |
|
3:47 lid 3/3:48 lid 2 |
Verstrekken van de motivering van het besluit na bekendmaking |
|
4:3a |
Ontvangstbevestiging elektronische aanvraag |
|
4:4 |
Vaststellen formulier |
|
4:7 |
Horen aanvrager |
|
4:8 |
Horen derdebelanghebbenden |
|
4:11 |
Achterwege laten hoorplicht |
|
4:12 |
Achterwege laten hoorplicht |
|
4:14 |
Mededeling vertraging en verlengen beslistermijn |
|
4:15 lid 3 en lid 4 |
Mededeling (eindigen) opschorting beslistermijn |
|
4:17 lid 3 |
In ontvangst nemen ingebrekestelling |
|
4:20c |
Bekendmaken van rechtswege beschikking |
|
4:20d |
In ontvangst nemen ingebrekestelling (niet binnen 2 weken bekendmaking van rechtswege vergunning) |
|
5:10a lid 2 |
Opleggen cautie |
|
5:24 |
Bekendmaken last onder bestuursdwang aan overtreder, rechthebbenden en aanvrager. |
|
5:27 lid 3 |
Aanzegging plaatsbetreding |
|
5:27 lid 6 |
Vergoeding schade welke gevolg is van betreden plaats voor uitvoering bestuursdwang |
|
5:28 |
Verzegelen gebouwen, terreinen |
|
5:29 |
Meevoeren en opslaan zaken |
|
5:30 |
Verkoop en vernietiging zaken |
|
5:31 |
Achterwege laten last bij spoedeisende bestuursdwang |
|
5:31a lid 1 |
In ontvangst nemen verzoek toepassing bestuursdwang |
|
5:37 lid 2 |
In ontvangst nemen verzoek belanghebbende om een besluit omtrent invordering dwangsom |
Artikel 2 Besluitbevoegdheden Awb
Nr. |
Awb / artikel |
Omschrijving bevoegdheid |
3:10 |
Toepassing uniforme openbare voorbereidingsprocedure |
|
3:18 lid 2 |
Besluit om beslistermijn te verlengen |
|
4:5 |
Buiten behandeling laten aanvraag |
|
4:6 lid 2 |
Vereenvoudigde afdoening |
|
4:18 |
Vaststelling hoogte verschuldigde dwangsom |
|
4:20 |
Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsom |
|
4:20f lid 1 |
Voorschriften verbinden of intrekking beschikking aan de beschikking van rechtswege voor zover dit nodig is om ernstige gevolgen voor het algemeen belang te voorkomen |
|
4:86 |
Vaststellen betaling van een geldsom |
|
5:25 lid 6 |
Vaststelling kostenbeschikking |
|
5:27 lid 1 |
Aanwijzing personen met toegang tot elke plaats |
|
5:31 |
Last onder bestuursdwang in spoedeisende gevallen |
|
5:31a lid 3 |
Beslissing toepassing bestuursdwang op verzoek |
|
5:34 |
Op verzoek opheffen, verminderen en opschorten last onder dwangsom |
|
5:37 lid 1 |
Besluit omtrent invordering dwangsom (ofwel invorderingsbeschikking) |
|
5:37 lid 2 |
Besluit omtrent invordering dwangsom (ofwel invorderingsbeschikking) indien belanghebbende daar om verzoekt. |
Bijlage 2 behorende bij Mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen
Onderstaande mandaatlijst omvat de gemandateerde bevoegdheden, gecategoriseerd per bijzondere wet.
Nr. |
Wet/artikel |
Categorie /bevoegdheid |
Wabo |
||
2.1 lid 1, onder a t/m i juncto 2.4 lid 1 en 2.5 |
Beslissing op aanvraag van de (gefaseerde) aanvraag omgevingsvergunning, zowel enkelvoudige als meervoudige |
|
2.2 lid 1, onder a t/m k juncto 2.4 lid 1 en 2.5 |
Beslissing op aanvraag van de (gefaseerde) aanvraag omgevingsvergunning, zowel enkelvoudige als meervoudige, op grond van een gemeentelijke verordening (waaronder APV handelsreclame en de Bomenverordening) |
|
2.5 lid 5 |
Intrekking gefaseerde omgevingsvergunning |
|
2.5 lid 6 |
Wijziging omgevingsvergunning eerste fase |
|
2.5a |
Wijziging omgevingsvergunning onlosmakelijke activiteiten |
|
2.23 lid 1 |
Het stellen van een termijn en het verlengen van een termijn (tijdelijke omgevingsvergunning) |
|
2.26 |
Beslissen dat voor de activiteit(en) geen omgevingsvergunning is vereist |
|
2.31 |
Ambtshalve wijziging voorschriften, voorzover BRIKS gerelateerd |
|
2.33 |
Ambtshalve intrekking omgevingsvergunning en intrekking op verzoek vergunninghouder |
|
3.3, 3.4 en 3.5 |
Beslissing omtrent aanhouding aanvraag omgevingsvergunning |
|
3.9 lid 2 |
Verlengen beslistermijn |
|
3.23 |
Intrekking omgevingsvergunning (indien watervergunning wordt ingetrokken) |
|
5.1 |
Opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom ter handhaving van al hetgeen is bepaald bij of krachtens de Wabo (voor zover de onderliggende bevoegdheden zijn gemandateerd, alsmede het bepaalde bij of krachtens de wetten genoemd in artikel 5.1 Wabo, althans voor zover hoofdstuk 5 van de Wabo bij of krachtens de betreffende wetten op de handhaving daarvan van toepassing is verklaard. |
|
5.10 lid 3 |
Aanwijzing ambtenaren belast met toezicht op de naleving van het bij of krachtens de in artikel 5.1 Wabo genoemde wetten bepaalde en verstrekking legitimatiebewijs als bedoeld in artikel 5:12 lid 1 Awb |
|
5.17 |
Opleggen van een last onder bestuursdwang ter zake de medewerkingsplicht als bedoeld in artikel 5:20 Awb |
|
5.17 |
Bevelen tot het staken van de bouw/gebruik/sloop of treffen voorziening(en) |
|
5.18 |
Bepalen dat handhavingsbesluit mede geldt voor rechtsopvolger |
|
5.19 |
Bij intrekking vergunning/ontheffing overtreder gelegenheid bieden handelen in overeenstemming te brengen met vergunning/ontheffing |
|
5.20 |
In ontvangst nemen handhavingsverzoek |
|
6.2 |
Bepalen dat een beschikking als bedoeld in artikel 6.1 Wabo terstond na haar bekendmaking in werking treedt |
|
5.23 |
Toezending exemplaar handhavingsbeschikking aan inspecteur en aangewezen adviseurs art. 2.26 |
|
Bor |
||
4.7 lid 1, 5.5, 5.6 en 5.7 |
Het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning |
|
5.8 |
Het verbinden van verplichtingen aan een omgevingsvergunning |
|
Bouwbesluit |
||
1.21 |
Opleggen van nadere voorwaarden naar aanleiding van een gebruiksmelding |
|
1.22 |
Wijzigen van nadere voorwaarden |
|
1.26 lid 4 |
Toestemming geven om af te wijken van de termijn ingevolge artikel 1.26, lid 1 Bouwbesluit |
|
1.29 |
Opleggen van nadere voorwaarden naar aanleiding van een sloopmelding |
|
1.30 |
Wijzigen van nadere voorwaarden |
|
8.3 lid 3 |
Beslissen op verzoek om ontheffing voor bouw- en slooplawaai |
|
8.4 lid 2 |
Beslissen op verzoek om ontheffing voor trillingshinder |
|
Bv |
||
2.1.5 lid 3/4 |
Besluiten af te wijken van verplichting tot het indienen van een onderzoeksrapport |
|
Hoofdstuk 2, par. 5 |
Besluiten af te wijken van voorschriften van stedenbouwkundige aard en bereikbaarheidseisen |
|
Wm |
||
8.40 |
Afhandelen van meldingen op grond van AMvB’s Wet milieubeheer |
|
8.40a lid 1 |
Nemen beschikking gelijkwaardige maatregel |
|
8.41 lid 1 |
Beoordelen melding m.b.t. categorie 6 van het Bor |
|
8.42 lid 1 |
Beoordeling melding categorie 9 van het Bor (melding Besluit bodemkwaliteit bij bedrijfsmatige activiteiten) |
|
8:41a lid 2 |
Besluiten tot niet behandelen aanvraag omgevingsvergunning bij ontbreken melding 8:41 Wm |
|
8.42 lid 1 |
Opleggen van maatwerkvoorschriften en nadere eisen |
|
Bbk |
||
2 juncto 32 |
Beoordeling melding toepassen bouwstoffen op of in de bodem |
|
3 juncto 42 |
Beoordeling melding toepassen grond of baggerspecie op of in de bodem |
|
Wet Bag |
||
6 juncto art. 3 lid 2 Verordening Naamgeving en Nummering |
Toekennen van huisnummering aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen, daaronder begrepen het wijzigen en intrekken. |
Leegstand-wet |
||
15 |
Besluiten omtrent vergunningverlening, verlenging en intrekking in verband met tijdelijke verhuur van woningen |
|
Gemw |
||
125 jo Hoofdstuk 4 Awb |
Besluiten betreffende de handhaving met betrekking tot gemandateerde bevoegdheden zoals opgenomen in deze bijlage, met uitzondering van handhaving in het kader van de Wet Bag |
|
160 lid 1, sub f |
Besluiten tot het namens de gemeente, het college of de raad voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures of het verrichten van handelingen ter voorbereiding daarop, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist. Het mandaat omvat de bevoegdheid om in te stemmen met een schikking |
|
Erfgoed-verordening |
||
10 |
Beslissen tot het verlenen of weigeren op een aanvraag om een vergunning |
|
14 |
Intrekken van de vergunning |
|
NRK |
||
Artikel 2.10 lid 1 sub d Wabo, art. 6.2 Bor |
Ambtelijke toetsing van bouwplannen aan sneltoetstcriteria in de Nota Ruimtelijke kwaliteit |
Afkortingen:
APV= Algemene plaatselijke verordening
Bbk = Besluit bodemkwaliteit
Bor = Besluit omgevingsrecht
Bv = Bouwverordening
Erfgoedverordening =Erfgoedverordening en restauratie subsidieregeling 2010, gemeente Beuningen
Gemw = Gemeentewet
Lw = Leegstandwet
NRK = Nota Ruimtelijke Kwaliteit
Wabo = Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wet Bag = Wet basisregistraties en adressen en gebouwen
Wm = Wet milieubeheer
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl