Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Geldend van 12-04-2005 t/m heden

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

De raad van de gemeente Beverwijk;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 januari 2005, nr. 2005/506;

overwegende dat de Wet werk en bijstand ingegaan is op 1 januari 2004 en voorschrijft dat de gemeenten een verordening cliëntenparticipatie vaststellen;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand;

gehoord de commissie Onderwijs, Sociale Zaken, Cultuur en Welzijn d.d. 8 februari 2005;

gelet op artikel 147 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      WWB: de Wet werk en bijstand.

    • b.

      WIJ: de Wet investeren in jongeren;

    • c.

      IOAW: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

    • d.

      IOAZ: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

    • e.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beverwijk;

    • f.

      de gemeente: de gemeente Beverwijk;

    • g.

      cliënt: de persoon die algemene bijstand of periodieke bijzondere bijstand ontvangt op grond van de WWB, dan wel die behoort tot de overige personen als bedoeld in artikel 7, lid 1 sub a of artikel 10 lid 2 van de WWB aan wie door het college ondersteuning kan worden geboden  of de persoon die tot de doelgroep als bedoeld in artikel 1 Wet Participatiebudget behoren en die naar oordeel van het college ondersteuning nodig hebben.

    • h.

      Cliëntenplatform Beverwijk: een uit vertegenwoordigers van cliënten bestaand orgaan met taken en bevoegdheden zoals omschreven in deze verordening.

  • 2. Voor zover niet anders is bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de WWB en WIJ.

Artikel 2 Taak, doelstelling en bevoegdheden

  • 1. Met de instelling van een Cliëntenplatform wordt beoogd de communicatie tussen cliënten en gemeente te bevorderen, de belangen van de cliënten in het algemeen te behartigen en bij te dragen aan de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de WWB, de IOAW en de IOAZ en de WIJ.

  • 2. Het Cliëntenplatform Beverwijk heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over beleid en uitvoering van de aan de afdeling Publiekszaken, werkveld Sociale Zaken en Werkgelegenheid, opgedragen wetten en regelingen, voor zover het niet gaat om klachten, bezwaar- en beroepschriften, individuele gevallen of individuele belangenbehartiging.

  • 3. Door of namens het college aan het Cliëntenplatform Beverwijk gevraagde adviezen worden binnen vier weken schriftelijk uitgebracht, mits dit overeenkomt met het reguliere vergaderschama van het platform. Deze termijn kan op schriftelijk verzoek van het platform eenmaal met vier weken worden verlengd.

HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING EN VERGADERINGEN

Artikel 3 De samenstelling van het Cliëntenplatform

  • 1. Het Cliëntenplatform Beverwijk bestaat uit minimaal vier en maximaal 8 cliënten van de afdeling Publiekszaken van de gemeente, die wat betreft de samenstelling zoveel mogelijk een afspiegeling vormen van het cliëntenbestand. Het Cliëntenplatform zorgt zelf voor het vinden van nieuwe leden en informeert het college over wijzigingen in de samenstelling.

  • 2. In afwijking van het eerste lid kunnen in overeenstemming met het college in het Cliëntenplatform Beverwijk leden worden benoemd, die geen cliënt zijn, maar die door hun achtergrond of blijkens de doelstelling van de organisatie die zij vertegenwoordigen aantoonbare affiniteit hebben met de doelstellingen van het  Cliëntenplatform.

  • 3. Leden van het Cliëntenplatform Beverwijk worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen eenmaal voor eenzelfde periode worden herbenoemd. Benoemde leden kunnen tussentijds ontslag nemen.

  • 4. Degene die geen cliënt meer is van de afdeling Publiekszaken van de gemeente Beverwijk, is niet langer lid van het Cliëntenplatform. In afwijking hiervan kan de gewezen cliënt gedurende ten hoogste de lopende zittingsperiode lid blijven, totdat in zijn opvolging is voorzien.

  • 5. Het Cliëntenplatform Beverwijk kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

Artikel 4 De overlegvergaderingen en de werkwijze

  • 1. Het Cliëntenplatform Beverwijk overlegt tenminste een keer per twee maanden met een beleidsmedewerker van de Afdeling Publiekszaken over de hoofdlijnen van het beleid.

    In overleg met de beleidsmedewerker van de afdeling Publiekszaken kan besloten worden externe deskundigen en/of adviseurs door het platform uit te nodigen.

  • 2. Minimaal twee keer per jaar is er een bestuurlijk overleg met de wethouder Sociale Zaken.

  • 3. Door het Cliëntenplatform Beverwijk wordt een agendavoorstel voor de in lid 1. bedoelde overlegvergaderingen gedaan. De agenda wordt opgesteld in overleg met de voorzitter en de beleidsmedewerker van de afdeling Publiekszaken.

HOOFDSTUK 3 INFORMATIEVOORZIENING, FACILITERING, VERSLAGLEGGING

Artikel 5 Informatievoorziening

Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening aan het Cliëntenplatform met betrekking tot alle zaken die tot het taakgebied van het platform behoren.

Artikel 6 Facilitering

Het college stelt jaarlijks een budget vast voor de werkzaamheden van het Cliëntenplatform.

Artikel 7 Verslaglegging

Jaarlijks voor 1 mei brengt het Cliëntenplatform Beverwijk aan het college verslag uit van zijn activiteiten over het voorgaande kalenderjaar.

HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 8 Voorziening door het college

In die gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, na advies te hebben ingewonnen bij het Cliëntenplatform Beverwijk.

Artikel 9 Huishoudelijk

Het Cliëntenplatform Beverwijk stelt, in aanvulling op hetgeen hierover in deze verordening is bepaald, ten behoeve van zijn werkzaamheden een huishoudelijk reglement op en legt dit ter instemming voor aan het college. Ook voor wijziging van het reglement is deze instemming vereist.

Artikel 10 Overige bepalingen

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van het Cliëntenplatform Beverwijk vanwege dat lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld.

  • 2. Leden van het Cliëntenplatform Beverwijk maken aan hen door of namens het college voorgelegde of verstrekte informatie alleen kenbaar aan derden na voorafgaande toestemming van het college.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking zes weken na datum publicatie.

Het convenant Cliëntenplatform van 31 mei 2001 wordt gelijktijdig ingetrokken.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand.

Ondertekening

Beverwijk, 24 februari 2005
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,

TOELICHTING

op de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand (WWB)

Algemeen

In de Wet werk en bijstand is een artikel opgenomen over cliëntenparticipatie. Met dit artikel wordt bewerkstelligd dat de cliëntenparticipatie bij de gemeenten in lijn wordt gebracht met de Wet SUWI, waarin wordt gesteld dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waarin de cliënt centraal staat. De letterlijke tekst van artikel 47 WWB luidt:

De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in elk geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

 

In de gemeente Beverwijk functioneert formeel vanaf 16 januari 2001 een onafhankelijk cliëntenplatform. Taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in een Convenant op 31 mei 2001.

Deze verordening sluit nauw aan bij de huidige praktijk, zoals die is vastgelegd in het Convenant.  

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1

Dit artikel bevat enkele begripsbepalingen.

Onder uitkeringsgerechtigden met een WWB-uitkering worden tevens verstaan mensen met een uitkering krachtens het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004.

In lid 1 sub f worden ook mensen met een IOAW en IOAZ uitkering onder het begrip cliënt gebracht. Hiermee is geregeld dat deze verordening ook op die groep uitkeringsgerechtigden van toepassing is. Tot de overige  personen bedoeld in artikel  7, lid 1 sub a van de WWB behoren de niet-uitkeringsgerechtigden die op grond van de wet recht hebben op een voorziening gericht op arbeidsinschakeling. Hierin zijn tevens begrepen de personen op wie de Verordening Kinderopvang Beverwijk van toepassing is.

 

Artikel 2

Communicatie met de cliënten is van groot belang voor de gemeente om inzicht te krijgen in de mening van cliënten over beleid en uitvoering van de wetten en regelingen op het terrein van werk en inkomen. Uitgangspunt daarbij moet zijn, dat waar mogelijk met die mening rekening wordt gehouden.

Voor het Cliëntenplatform zelf staat de belangenbehartiging van alle cliënten voorop. Daarbij gaat het nadrukkelijk niet om individuele gevalsbehandeling (daarvoor staan andere wegen open) maar om een ‘vertaling’ naar adviezen, maatregelen of uitspraken die voor (grotere) groepen van cliënten gelden. De inbreng van het Cliëntenplatform moet bijdragen aan (een verbetering van) de kwaliteit van de dienstverlening.

Het Cliëntenplatform kan zowel gevraagd als ongevraagd adviezen uitbrengen. Dit geeft het platform ruimte om naast zaken die door de gemeente worden aangedragen of voorgelegd, zelf met ideeën of meningen te komen.

Het derde lid brengt het belang tot uitdrukking dat aan adviezen van het Cliëntenplatform veel waarde wordt gehecht. Om elk misverstand uit te sluiten, verdient het de voorkeur om een belangrijk advies schriftelijk uit te brengen. Dat neemt niet weg dat de mening van het Cliëntenplatform ook wordt meegewogen in de besluitvorming als die mondeling (bijvoorbeeld in de periodieke overleggen van het Cliëntenplatform of commissievergaderingen) wordt overgebracht.

Als het Cliëntenplatform Beverwijk een schriftelijk advies uitbrengt aan de gemeente, zal deze hierop schriftelijk reageren. 

Een advies van het Cliëntenplatform Beverwijk, gevraagd en ongevraagd, maakt integraal onderdeel uit van de stukken die aan de raadscommissie ter beschikking wordt gesteld. In de raadsvoordracht wordt gemotiveerd ingegaan op de adviezen van het Cliëntenplatform.  

Het advies van het Cliëntenplatform dient binnen vier weken te worden uitgebracht mits dit overeenkomt met het reguliere vergaderschema van het Cliëntenplatform. De beleidsstukken/notities waarover door of namens het college advies wordt gevraagd worden zoveel als mogelijk uiterlijk twee weken voor de eerstvolgende vergadering van het Cliëntenplatform aangeleverd. Uiterlijk twee weken na de betreffende vergadering dient dan het advies schriftelijk te worden uitgebracht.

 

Artikel 3

Dit artikel over de samenstelling van het Cliëntenplatform is voor het grootste gedeelte gebaseerd op de al bestaande situatie, die voortvloeit uit het Convenant.

Een ondergrens moet waarborgen dat de continuïteit niet in gevaar komt en de werklast per lid binnen aanvaardbare grenzen blijft. En het maximum van acht leden is voldoende uit oogpunt van werkbaarheid, representativiteit en kosten.

Het Cliëntenplatform voorziet zelf - eventueel met ondersteuning van de gemeente – in het vinden van (nieuwe) leden. Tevens bewaakt men het uitgangspunt dat het cliëntenplatform een afspiegeling moet zijn van het cliëntenbestand. Criteria daarbij zijn o.a. verhouding man-vrouw, leeftijd, uitkeringsvorm en etniciteit.

Tevens is er de mogelijkheid om leden te benoemen die geen (uitkerings- of reïntegratie-)relatie hebben met de afdeling Publiekzaken, werkveld Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voorwaarde is dat deze leden aantoonbare kennis en/of affiniteit hebben met het werkveld hebben.

In het algemeen is het lidmaatschap van het Cliëntenplatform dus gekoppeld aan een directe relatie met Sociale Zaken, hetzij omdat men een periodieke uitkering ontvangt hetzij omdat men anderszins van diensten van de afdeling gebruik maakt (zoals reïntegratietrajecten). Bij beëindiging van die relatie stopt het lidmaatschap van de Cliëntenplatform in beginsel. Om de continuïteit niet in gevaar te brengen is de bepaling opgenomen dat men dan maximaal de lopende zittingsperiode lid kan blijven, totdat in de opvolging is voorzien.

 

Artikel 4

In dit artikel is geregeld dat het Cliëntenplatform periodiek overleg heeft met de gemeente. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau een aantal keer per jaar overleg plaatsvindt. Partijen kunnen gezamenlijk besluiten van de in dit artikel opgenomen frequentie af te wijken.

Een periodiek overleg duurt ten hoogste twee uur. Het laatste uur van iedere vergadering van het Cliëntenplatform wordt bijgewoond door een beleidsmedewerker van de gemeente.

De agenda wordt, in overleg met de voorzitter en de beleidsmedewerker van de afdeling Publiekszaken, opgesteld door het Cliëntenplatform Beverwijk.

De concept notulen van de vergadering worden gelijk met de agenda van de volgende vergadering aan de leden van het Cliëntenplatform verstrekt. In de volgende vergadering worden ze dan vastgesteld. 

Artikel 5

Om zijn taak goed te kunnen doen, heeft het Cliëntenplatform informatie van de gemeente nodig. Om zijn adviestaak adequaat te kunnen uitvoeren, moet het Cliëntenplatform tijdig over relevante stukken kunnen beschikken. Gedacht moet worden aan (concept-)beleidsstukken, voorlichtingsmateriaal en dergelijke. 

Artikel 6

Het college stelt jaarlijks een budget vast voor de werkzaamheden van het Cliëntenplatform.

 

Artikel 7

Via een jaarverslag geeft het Cliëntenplatform een overzicht van zijn werkzaamheden.

 

Artikel 8

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 9

Om de onafhankelijke positie van het Cliëntenplatform te benadrukken, zijn in deze verordening slechts summiere bepalingen over de werkwijze opgenomen. Vergaderfrequentie, de wijze van vergaderen, de manier waarop spreekuren voor cliënten worden gehouden en dergelijke zijn onderwerpen die het Cliëntenplatform zelf kan regelen. Het cliëntenplatform legt dit vast in een huishoudelijk reglement en legt dit ter instemming voor aan het college.

 

Artikel 10

Dit artikel stelt zeker dat leden van het Cliëntenplatform niet kunnen worden benadeeld als gevolg van dat lidmaatschap.

Om te voorkomen dat stukken waarover nog niet is beslist een eigen leven gaan leiden, is er een geheimhoudingsbepaling opgenomen.

 

Artikel 11 / 12

Deze artikelen spreken voor zich.