Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Beverwijk houdende regels omtrent vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2016

Geldend van 04-11-2016 t/m heden

Intitulé

Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2016

De raad van de gemeente Beverwijk;

gezien het raadsvoorstel van het presidium d.d. 22 augustus 2016, nummer INT-16-28342;

gehoord de Raadscommissie;

gezien de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 8 augustus 2012;

gelet op de artikelen 61, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

besluit:

vast te stellen de navolgende Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2016

Artikel 1 Taak

De Vertrouwenscommissie (hierna; de commissie) heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de raadsleden B.G.P. van den Berg, S.G. Ferraro, C. Berghuis, S. Krotjé, C.C. Bilars-Don, P.N.M. Meiland, en K.L.M. Hazeveld, te benoemen door de gemeenteraad.

  • 2. De voorzitter van de commissie is B.G.P. van den Berg. De waarnemend voorzitter van de commissie is S.G. Ferraro.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2. De plaatsvervangend griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3. De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4. De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1. De gemeenteraad voegt een wethouder, te weten wethouder T. De Rudder aan de commissie toe als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taken.

  • 2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie, met in acht neming van de werkwijze beschreven in artikel 5.

  • 3. De adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 5 Werkwijze

De gesprekken met en de oordeelsvorming over de kandidaten vinden als volgt plaats:

  • a.

    bij de bespreking van de selectie van kandidaten bij de commissaris van de Koning zijn alle leden, genoemd in artikel 2 lid 1, de adviseur namens het college, T. De Rudder en de secretaris aanwezig;

  • b.

    de gesprekken met de geselecteerde kandidaten worden gevoerd door de leden B.G.P. van den Berg, S.G. Ferraro, C. Berghuis, S. Krotjé, C.C. Bilars-Don, P.N.M. Meiland, en K.L.M. Hazeveld, de adviseur namens het college, T. De Rudder en de secretaris;

  • c.

    de gespreksresultaten worden door de leden, genoemd in artikel 2 lid 1, de adviseur en de secretaris in een afzonderlijke bijeenkomst besproken, voordat de commissie over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming verslag uitbrengt aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3. De commissie legt bij elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikel 10 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 5. De in dit artikel bedoelde geheimhouding brengt met zich mee dat de leden van de commissie noch mondeling, noch schriftelijk inlichtingen over de kandidaten inwinnen bij of geven aan derden.

  • 6. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, en de adviseur die aan de commissie is toegevoegd, met in acht neming van de werkwijze beschreven in artikel 5.

  • 3. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is, met in acht neming van de werkwijze beschreven in artikel 5.

  • 4. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 8. Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1. De commissie verschaft slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2. De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9 Contactpersoon bij de benoemingsprocedure

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres / privé-e-mailadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres / privé-e-mailadres van de secretaris verzonden.

Artikel 10 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie, inclusief de gemotiveerde volgorde van plaatsing van de twee kandidaten op de aanbeveling;

  • c.

    opgave of er al dan niet sprake is van unanimiteit binnen de commissie;

  • d.

    een bijlage met daarin de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 12. Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 13. Archivering

  • 1. De secretaris van de commissie draagt er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden gearchiveerd in de gemeentelijke archiefbewaarplaats.

  • 2. De secretaris van de commissie draagt er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. De secretaris van de commissie draagt er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgende op die, waarop de Minister aan de raad meedeelt dat in de vacature is voorzien, behoudens het gestelde over de geheimhouding.

Artikel 15 Citeerbepaling

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2016’.

Ondertekening

Beverwijk, 25 oktober 2016
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter