Regeling vervallen per 01-01-2021

Reglement van Orde van het college

Geldend van 04-11-2009 t/m 31-12-2020

Intitulé

Reglement van Orde van het college

Het college van de gemeente Binnenmaas,

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen het:

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Artikel 1 Portefeuilleverdeling en vervanging

  • 1. Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden

  • 2. Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 4. Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week, als regel op dinsdagmorgen. Als de voorzitter of een wethouder het nodig acht, kan op een ander vergadertijdstip worden vergaderd, of kan een extra vergadering worden gehouden.

  • 2. Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering, onder vermelding van de te bespreken onderwerpen. De oproep wordt zo mogelijk 24 uur van te voren aan de collegeleden aangeboden.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3 Besloten vergadering

  • 1. Het college vergadert als regel in een besloten vergadering.

  • 2. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 3. De bepalingen van dit reglement zijn voorzover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 4 Verhindering

Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris. Als door de afwezigheid van een of meer leden het quorum niet aanwezig zal zijn, overlegt de secretaris met de voorzitter.

Artikel 5 Agenda en stukken

  • 1. De leden van het college ontvangen, door de zorg van de secretaris, als regel twee werkdagen van tevoren een agenda met bijbehorende stukken. Bijgevoegd worden in elk geval de ambtelijke voorstellen. De volledige verzameling vergaderstukken ligt voor de leden van het college ter inzage.

  • 2. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, maar waarvan geen uistel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie uiterlijk 16 uur voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris. Deze overlegt met het college of beraadslaging en besluitvorming zal plaatsvinden.

Artikel 6 De secretaris

  • 1. De secretaris is in elke vergadering van het college aanwezig.

  • 2. Bij verhindering of afwezigheid geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter. De secretaris wordt in dat geval vervangen door de door het college aangewezen waarnemend secretaris.

  • 3. De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 7 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 8 Parafenbesluit en besluitenlijst

  • 1. Besluiten buiten de vergadering komen tot stand door een parafenbesluit, zijnde een conceptbesluit waarop door geen der leden van het college is aangegeven dat bespreking in een vergadering van het college gewenst is en waarop door alle collegeleden, buiten de vergadering voor akkoord is geparafeerd, waarna het als definitief parafenbesluit wordt beschouwd.

  • 2. Indien wegens spoedeisendheid een besluit, ter beoordeling van de secretaris en het eerstverantwoordelijk collegelid, geen uitstel duldt en door tenminste de helft plus één van het aantal collegeleden buiten de vergadering voor akkoord is geparafeerd, wordt het besluit als definitief parafenbesluit beschouwd. De secretaris doet een kopie van het besluit toekomen aan de leden van het college die geen paraaf hebben gezet.

  • 3. In de door het college vastgestelde vakantieperiode komen besluiten buiten de vergadering tot stand indien door tenminste de helft plus één van het aantal collegeleden buiten de vergadering voor akkoord is geparafeerd, waardoor het besluit als definitief parafenbesluit wordt beschouwd. In de eerstvolgende collegevergadering worden de besluiten ter kennis van het college gebracht.

  • 4. Na het plaatsen van de laatst benodigde paraaf dateert de secretaris het parafenbesluit. Het parafenbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum van de dagtekening door de secretaris.

  • 5. De secretaris draagt zorg voor het periodiek opstellen van een besluitenlijst, zijnde een gedagtekend en genummerd overzicht, met vermelding van de door het college in de betreffende periode genomen parafenbesluiten.

  • 6. Voor zover de aard en de inhoud van de besluiten zich daartegen niet verzetten, draagt de secretaris zorg voor spoedige toezending van de besluitenlijst aan de raad en voor openbaarmaking van de besluitenlijst op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

Artikel 9 Mandaatverlening

  • 1. Indien tijdens de door het college vastgestelde vakantieperiode een collegebesluit wegens spoedeisendheid geen uitstel duldt zijn één of meer collegeleden bevoegd terzake een besluit te nemen.

  • 2. In de eerstvolgende vergadering van het college wordt van de uitoefening van het mandaat mededeling gedaan.

Artikel 10 Stemmingen

  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3. Indien bij een stemming, anders dan over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen, de stemmen staken, wordt opnieuw gestemd. Staken de stemmen dan opnieuw, dan beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 11 Besluitenlijst

  • 1. De secretaris draagt zorg voor de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2. De besluitenlijst bevat ten minste:

    • a.

      de namen van de aanwezige en afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het is vastgesteld. Op dat moment vervalt het op 3 januari 2007 vastgestelde reglement.