Verordening, regelende de instelling, samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de dorpsraad voor de kernen Hoogeloon en Netersel

Geldend van 01-03-2009 t/m heden

Intitulé

Verordening, regelende de instelling, samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de dorpsraad voor de kernen Hoogeloon en Netersel

De raad van de gemeente Bladel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 30 september 2008;

gelet op de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende:

Verordening, regelende de instelling, samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de dorps raad voor de kernen Hoogeloon en Netersel

Artikel 1 Instelling/taakstelling

  • 1. Ten behoeve van de kernen Hoogeloon en Netersel wordt voor iedere kern afzonderlijk ingesteld een commissie als bedoeld in artikel 82, juncto artikel 91 van de Gemeentewet, dorpsraad genaamd.

  • 2. De dorpsraad geeft zowel gevraagd als ongevraagd advies aan de gemeenteraad, burgemeester en wethouders of de burgemeester over aangelegenheden die betrekking hebben op of zich afspelen in respectievelijk Hoogeloon en Netersel. De dorpsraad kan ter voorbereiding van een advies overleg voeren met ingezetenen, verenigingen en/of instellingen uit de kern.

  • 3. De dorpsraad kan op verzoek activiteiten coördineren tussen verenigingen, instellingen en/of groepen van ingezetenen in de kern.

Artikel 2 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    dorpsraad: de dorpsraad als bedoeld in artikel 1, lid 1;

  • 2.

    Hoogeloon: het gebied, dat is aangeduid op de bij deze verordening behorende en als zodanig gewaarmerkte situatietekening;

  • 3.

    Netersel: het gebied, dat is aangeduid op de bij deze verordening behorende en als zodanig gewaarmerkte situatietekening;

  • 4.

    ingezetenen: degenen, die werkelijke woonplaats hebben in respectievelijk Hoogeloon of Netersel, blijkende uit de basisregistratie van de gemeente Bladel;

  • 5.

    gemeenteraad: de gemeenteraad van Bladel;

  • 6.

    burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van Bladel;

  • 7.

    burgemeester: de burgemeester van Bladel;

  • 8.

    contact-ambtenaar: de ambtenaar als bedoeld in artikel 18, lid 2.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. Leden van de dorpsraad kunnen alleen zijn ingezetenen, die de leeftijd van 18 jaren hebben bereikt en niet van de verkiesbaarheid zijn ontzet.

  • 2. De dorpsraad bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste dertien leden.

  • 3. Voor elke zittingsperiode als bedoeld in artikel 4, lid 1 wordt voor elke dorpsraad afzonderlijk het aantal leden door burgemeester en wethouders vastgesteld met inachtneming van het hierna bepaalde:

    • a.

      het aantal bedraagt een oneven getal;

    • b.

      de vaststelling geschiedt binnen één week na de dag van de kandidaatstelling als bedoeld in artikel 5, lid 1 na advies van de betreffende dorpsraad en wel zodanig dat als regel toepassing kan worden gegeven aan artikel 8, lid 2.

  • 4. Burgemeester en wethouders maken het besluit als bedoeld in lid 3 onverwijld bekend.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1. De leden van de dorpsraad worden benoemd voor de periode van vier jaren, parallel lopend aan de zittingsperiode van de gemeenteraad als bedoeld in artikel C 4 van de Kieswet, behoudens het gestelde in artikel 34, lid 1.

  • 2. Wie ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats tot lid wordt benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene moest aftreden, in wiens plaats hij is benoemd.

Artikel 5 Kandidaatstelling

  • 1. De dag van kandidaatstelling voor verkiezing van leden van de dorpsraad is ten minste zes weken vóór de dag van de verkiezing, door burgemeester en wethouders te bepalen.

  • 2. Alsdan worden ingezetenen kandidaat gesteld ter vervulling van de plaatsen van de leden die moeten aftreden.

  • 3. Ten minste twee weken vóór de dag van kandidaatstelling geschiedt hiervan door de bur­gemees­ter bekendmaking.

  • 4. Kandidaatstelling geschiedt schriftelijk bij burgemeester en wethouders, waarbij van ieder die daarop voorkomt een schriftelijke verklaring wordt overgelegd, dat hij bewilligt in zijn kandidaat­stelling.

Artikel 6 Onderzoek kandidaatstelling

  • 1. Burgemeester en wethouders onderzoeken de kandidaatstelling.

  • 2. Indien niet wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 3, lid 1 van deze verordening wordt de kandi­daatstelling van de betreffende persoon geweigerd.

  • 3. Burgemeester en wethouders maken de ontvangen en geaccepteerde kandi­daatstellingen be­kend binnen één week na de dag van de kandidaatstelling, bedoeld in artikel 5, lid 1.

Artikel 7 Samenstelling lijst

  • 1. Burgemeester en wethouders gaan over tot samenstelling van een rond gesloten lijst, waarop de plaats van de kandidaten bij loting wordt bepaald.

  • 2. De uitslag van de loting wordt door de burgemeester bekend gemaakt en wordt voor eenieder kosteloos op de gemeentesecretarie ter inzage gelegd.

Artikel 8 Actief kiesrecht

  • 1. Ingezetenen die op de dag van de kandidaatstelling de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt, zijn bevoegd aan verkiezing van leden van de dorpsraad deel te nemen.

  • 2. Verkiezing van de leden van de dorpsraad geschiedt in hetzelfde jaar als die van de ge­meente­raad en wordt zo mogelijk gecombineerd met een in dat jaar eveneens plaatsvin­dende verkiezing, anders dan ten behoeve van de gemeenteraad.

  • 3. Indien voor een dorpsraad zeven kandidaten zijn geaccepteerd dan vindt er voor die dorpsraad geen verkiezing plaats. De gestelde kandidaten worden geacht te zijn verkozen.

  • 4. Indien voor een dorpsraad minder dan zeven kandidaten zijn geaccepteerd dan blijft benoeming van leden achterwege en wordt het functioneren van de dorps­raad voor de eerstkomende zittingsperiode opgeschort.

Artikel 9 Oproep

  • 1. Ten minste vijf dagen vóór de dag der stemming ontvangt elke ingezetene, die gerechtigd is aan de stemming deel te nemen, van burgemeester en wethouders een oproeping voor de stemming, waarop tevens een mogelijkheid tot stemmen bij volmacht is aangegeven. Iedere kiesgerechtigde ingezetene mag maximaal twee volmachten accepteren.

  • 2. De indeling van de oproeping wordt door burgemeester en wethouders vastgesteld.

  • 3. Tegelijkertijd met de oproeping voor de stemming zenden burgemeester en wethouders aan elke ingezetene die gerechtigd is aan de stemming deel te nemen, een lijst van kandi­daten die is verkregen door toepassing van artikel 7, lid 1.

Artikel 10 Stembureau

  • 1. Burgemeester en wethouders wijzen voor elke kern een geschikt stemlokaal aan.

  • 2. Burgemeester en wethouders benoemen tijdig vóór elke verkiezing de voorzitter en twee leden van het stembureau alsmede een voldoend aantal plaatsvervangende leden.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen aanwijzingen geven voor de uitoefening van taken en werk­zaamheden voor de voorzitter, leden en plaatsvervangende leden van het stembureau op de dag van de verkiezing.

Artikel 11 Zitting stembureau

Het stembureau houdt zitting tijdens de uren, zoals die geregeld zijn in de Kieswet.

Artikel 12 Wijze van stemming

Iedere kiesgerechtigde ingezetene die aan de verkiezing deelneemt, moet in beginsel zijn stem uit­brengen op het aantal kandidaten dat met inachtneming van artikel 3 is vastgesteld. Bij het uitbrengen van een stem op meer kandidaten is het stembiljet ongeldig.

Artikel 13 Proces-verbaal

  • 1. De uitslag van de verkiezing wordt vastgesteld in een door de voorzitter en de leden op te maken en te ondertekenen proces-verbaal, waarvoor het model wordt vastgesteld door burgemeester en wethouders.

  • 2. Uit het vast te stellen model moet in ieder geval blijken hoeveel geldige stemmen per kan­didaat zijn uitgebracht.

  • 3. Het proces-verbaal wordt nog op de dag van de verkiezing aan de burgemeester overhan­digd.

Artikel 14 Benoemingsprocedure leden

  • 1. Burgemeester en wethouders stellen binnen drie dagen na de dag van de verkiezing de uitslag vast en bepalen de volgorde van de lijst aan de hand van de geldig uitgebrachte stemmen per kandidaat, waarbij een gelijk aantal stemmen per kandidaat het lot beslist.

  • 2. Na bepaling van de volgorde als bedoeld in het eerste lid ontvangen de eerste zeven kandidaten van de lijst van de burge­meester bericht dat zij voor benoeming als lid van de dorpsraad in aanmerking komen.

  • 3. Binnen een week na ontvangst van het onder lid 2 van dit artikel bedoelde bericht wordt aan bur­gemeester en wethouders schriftelijk kennis gegeven over het al dan niet aanvaarden van de benoeming.

  • 4. Bij niet tijdige of negatieve kennisgeving door de gekozene wordt de opvolgende van de vastge­stelde lijst in kennis gesteld van voorgenomen voordracht tot benoeming. Eenzelfde procedure wordt gevolgd bij het vervullen van vacatures tijdens de zittingsduur van de dorpsrbepaalde in lid 3 van dit artikel vindt overeenkomstige toepassing.

Artikel 15 Onverenigbare betrekkingen

Het lidmaatschap van de dorpsraad is onverenigbaar met:

  • 1.

    het lidmaatschap van de gemeenteraad, van burgemeester en wethou­ders of van een door de gemeenteraad ingestelde commissie als bedoeld in Hoofdstuk V van de Gemeentewet;

  • 2.

    ambtenaar door of vanwege de gemeente aangesteld of daaraan ondergeschikt, met uit­zonde­ring van de ambtenaren genoemd in artikel 13, lid 3 van de Gemeentewet.

Artikel 16 Benoeming

De overeenkomstig artikel 14 van deze verordening verkregen kandidaat-leden worden met inachtne­ming van artikel 15 door burgemeester en wethouders benoemd.

Artikel 17 Voorzitter/secretaris

  • 1. De dorpsraad wijst uit zijn midden een voorzitter, een secretaris, een plaatsvervangend voorzitter en een plaatsvervangend secretaris aan.

  • 2. De voorzitter is belast met handhaving van de vergaderorde.

  • 3. De secretaris staat de dorpsraad bij de uitoefening van zijn taak terzijde. Hij is in ieder geval be­last met de uitvoering van secretariaatswerkzaamheden en het verzorgen van bekendmakingen van te houden vergaderingen.

Artikel 18 Contact-ambtenaar

  • 1. De dorpsraad kan desgevraagd voor formulering van zijn adviezen worden bijgestaan door een contact-ambtenaar; hij heeft adviserende bevoegdheid. Behoudens het bepaalde in artikel 19, lid 3, lopen de contacten van/met de dorps­raad via de contact-ambtenaar.

  • 2. De contact-ambtenaar wordt aangewezen door de gemeentesecretaris overeenkomstig het gevoe­len van burgemeester en wethouders, gehoord de dorpsraad.

Artikel 19 Vergaderingen

  • 1. De dorpsraad vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten en voorts indien de voorzitter of ten minste drie leden van de dorpsraad schriftelijk, met opgave van redenen, daarom verzoeken.

  • 2. De vergaderingen worden belegd door de voorzitter, die zorgt dat ieder lid, spoedeisende geval­len uitgezonderd, ten minste vijf dagen vóór het houden van een vergadering onder vermelding zoveel mogelijk van de zaken waarvoor de vergadering is belegd, wordt opge­roepen.

  • 3. Burgemeester en wethouders of een of meer leden daarvan kunnen vergaderingen van de dorpsraad bijwonen. Zij kunnen in adviserende zin aan de beraadslagingen deelnemen.

Artikel 20 Openbaarheid vergaderingen

  • 1. De vergaderingen zijn openbaar. De voorzitter doet minstens vijf dagen van tevoren daarvan open­bare bekendmaking. De agenda en bijbehorende stukken worden voor een ieder kosteloos ter inzage gelegd op de gemeentesecretarie en op een andere door de dorpsraad te bepalen plaats.

  • 2. De deuren worden gesloten wanneer de voorzitter dit nodig acht of indien ten minste twee leden dit vorderen met het oog op de te behandelen zaak. De dorpsraad beslist vervolgens of met ge­sloten deuren wordt vergaderd.

  • 3. De voorzitter of de dorpsraad kan omtrent het in besloten vergadering behandelde geheim­hou­ding opleggen. Zij wordt door zowel de voorzitter en de leden als door anderen die bij de behandeling tegenwoordig waren of op enigerlei wijze daarvan kennis hebben genomen in acht geno­men, totdat de voorzitter of de dorpsraad haar opheft.

Artikel 21 Vergaderquorum

  • 1. De dorpsraad vergadert niet indien niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.

  • 2. Indien het vereiste aantal leden niet is opgekomen, wordt door de voorzitter een nieuwe vergade­ring belegd. Deze vergadering vindt niet eerder plaats dan nadat tweemaal vieren­twintig uren zijn verstreken, spoedeisende gevallen uitgezonderd.

  • 3. In de in het tweede lid bedoelde vergadering kan slechts over die zaken worden beraad­slaagd en besloten, die op de oorspronkelijke uitnodiging staan vermeld.

Artikel 22 Stemmen

  • 1. Over zaken wordt mondeling en bij hoofdelijke oproeping gestemd. Indien echter geen van de leden stemming verlangt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Over personen wordt schriftelijk gestemd.

  • 3. Artikel 28 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 23 Adviezen

  • 1. Voor het tot stand komen van een advies bij stemming wordt de meerderheid vereist van de le­den, die aan de stemming hebben deelgenomen.

  • 2. Bij het staken van de stemmen over een zaak worden in de verslaglegging de meningen, waar­tussen een keuze is gemaakt, opgenomen.

Artikel 24 Spreekrecht

  • 1. Personen, die geen lid zijn van de dorpsraad kunnen in openbare vergaderingen van die dorpsraad het woord voeren over de op de agenda vermelde onderwerpen. De dorpsraad be­paalt de wijze waarop dit geschiedt.

  • 2. De leden van de dorpsraad worden door de voorzitter in de gelegenheid gesteld een korte nadere toelichting te vragen aan degenen die van het spreekrecht gebruik maken. In dat geval geeft de voorzitter gelegenheid de nadere toelichting te verstrekken.

  • 3. Na afhandeling van de agenda stelt de voorzitter de aanwezigen in de gelegenheid zaken aan de orde te stellen die niet geagendeerd zijn. De voorzitter bepaalt de volgorde van de sprekers en is bevoegd een maximale spreektijd vast te stellen.

Artikel 25 Voorbereiding en uitvoering van besluiten

  • 1. De voorzitter en de secretaris regelen de dagelijkse gang van zaken. Zij bereiden de advie­zen en de besluitvorming daarover voor en dragen zorg voor uitvoering van de besluiten van de dorpsraad.

  • 2. De voorzitter en de secretaris tekenen alle stukken die van de dorpsraad uitgaan.

Artikel 26 Uitvoering taak

  • 1. De dorpsraad maakt bij de uitoefening van zijn taak bij voorkeur gebruik van de diensten van de gemeentelijke instellingen.

  • 2. In incidentele gevallen kan de dorpsraad in overleg met burgemeester en wethouders een des­kundige om advies vragen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, moet daarover vooraf overeenstemming zijn met burgemeester en wethouders, waarna deze kosten voor rekening van de ge­meente worden genomen.

Artikel 27 Inlichtingen vragen/informatie over beslissingen

  • 1. De dorpsraad verstrekt aan de gemeenteraad, burgemeester en wethouders of de burge­meester alle verlangde informatie.

  • 2. De dorpsraad wordt van de beslissingen omtrent aangelegenheden, waarover door hem is gead­viseerd, als regel binnen twee weken na het nemen van deze beslissingen gemotiveerd op de hoogte gebracht.

Artikel 28 Doorzending adviezen

De adviezen van de dorpsraad worden binnen twee weken via de contactambtenaar gezonden aan de ge­meentelijke bestuursorganen, die bevoegd zijn daarover een beslissing te nemen.

Artikel 29 Vergoeding

De leden van de dorpsraad ontvangen een vergoeding, vast te stellen door de gemeenteraad.

Artikel 30 Einde lidmaatschap

Tussentijdse beëindiging van het lidmaatschap vindt plaats:

  • a.

    op eigen verzoek;

  • b.

    bij verlies van de hoedanigheid, waarbij men lid van de dorpsraad kan worden, dan wel bij het aan­vaarden van een verboden betrekking;

  • c.

    door overlijden;

  • d.

    zodra de dorpsraad op enig moment uit minder dan vijf leden bestaat.

Artikel 31 Nadere voorschriften

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere voor­schriften geven.

  • 2. In gevallen waarin deze verordening niet of onvoldoende voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 32 Wijziging of intrekking

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de dorpsraden daarover heb­ben geadviseerd.

Artikel 33 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand na die van de bekendmaking.

  • 2. Op dat tijdstip vervalt de op 23 juli 1998 vastgestelde Verordening voor de dorpsraden, en de latere wijziging daarop.

Artikel 34 Aanhaling

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening voor de dorpsraden”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 11 december 2008.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,

Artikelsgewijze toelichting Verordening voor de dorpsraden

Artikel 1

Instelling en taakstelling worden in dit artikel geregeld.

Artikel 2

De begrenzing van de onderscheidene kernen is ontleend en gelijk aan de omvang van de (gemeen­telijke) stemdistricten Hoogeloon en Netersel.

Artikel 3

In dit artikel wordt aangegeven aan welke criteria de leden moeten voldoen en uit hoeveel leden de dorpsraad voor een (toekomstige) zittingsperiode bestaat. Dit aantal kan per dorpsraad verschillen.Vaststelling van het aantal leden wordt aan burgemeester en wethouders overgelaten. Het aantal leden moet een oneven getal zijn, variërend van minimaal vijf tot maximaal dertien. Over het ne­men besluit zal de betreffende dorpsraad moeten adviseren. Dat besluit moet zodanig zijn dat, be­houdens de situatie dat maar zeven kandidaat-leden zijn geaccepteerd, steeds tot het houden van verkiezingen kan worden overgegaan.

Artikel 4

De reguliere zittingsperioden lopen gelijk met de zittingsperioden van de gemeenteraad.

Artikel 5 tot en met 13

De procedure van kandidaatstelling en de wijze van verkiezing worden in deze artikelen geregeld. De procedure moet leiden tot een voordracht voor benoeming.Indien minder dan zeven personen als kandidaat zijn geaccepteerd is daaraan verbonden dat de dorpsraad voor de betreffende kern voor de eerstkomende zittingsperiode buiten functie wordt ge­steld.

Artikelen 14 tot en met 16

Met inachtneming van de verkiezingsuitslag worden de leden van de dorpsraad benoemd door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 17

Aanwijzing van een (plaatsvervangend) voorzitter en een (plaatsvervangend) secretaris geschiedt door de dorpsraad. De taak van de voorzitter behoeft geen toelichting. Tot de taak van de secretaris behoren in ieder geval het vervullen van secretariaatswerkzaamheden en het verzorgen van bekend­makingen van te houden vergaderingen.

Artikel 18

De contacten met de dorpsraden moeten structureel worden onderhouden via een door de gemeentesecretaris aan te wijzen ambtenaar. Deze fungeert als contactpersoon. Binnen de gemeen­telijke organisatie is deze functionaris geautoriseerd toezicht te houden op tijdige en correcte afdoe­ning van zaken die de dorpsraad betreffen.

Artikelen 19 tot en met 28

De voorbereiding, de wijze van totstandkoming en de uitvoering van adviezen worden in deze artike­len geregeld.

In artikel 22, lid 3 wordt artikel 28 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing verklaard. Hiermee wordt beoogd de zuiverheid van de besluitvorming in de dorpsraad te bevorderen door het deelnemen aan de stemmingen te beperken in gevallen waarin van een belangenverstrengeling spra­ke zou kunnen zijn.

Artikel 28 Gemeentewet luidt als volgt:

1. Een lid van de raad neemt niet deel aan de stemming over:

a. een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken;

b. de vaststelling of goedkeuring der rekening van een lichaam waaraan hij rekenplichtig is of tot welks bestuur hij behoort.

2. Bij een schriftelijke stemming wordt onder het deelnemen aan de stemming verstaan het inleve­ren van het stembriefje.

3. Een benoeming gaat iemand persoonlijk aan, wanneer hij behoort tot de personen tot wie de keuze door een voordracht of bij een herstemming is beperkt.

4. Het eerste lid is niet van toepassing bij de beslissing betreffende de geloo

fsbrieven van de na periodieke verkiezing benoemde leden".

In artikel 24 is het spreekrecht voor publiek geregeld.

Artikel 29

Leden van de dorpsraad hebben evenals (andere) commissieleden-niet raadsleden recht op een vergoeding.

Artikel 30

De ondergrens voor het aantal leden van een dorpsraad is bepaald op vijf. Zodra een dorpsraad op enig moment uit minder dan vijf leden bestaat, wordt het lidmaatschap voor de lopende zittingsperio­de van de op dat moment zitting hebbende leden beëindigd en wordt het functioneren van de dorps­raad voor die zittingsperiode opgeschort.

Indien deze situatie ontstaat, wordt bezien op welke andere representatieve wijze de inwoners van de betreffende kern over algemene aangelegenheden, die de kern aangaan, betrokken kunnen worden.

Artikelen 31 tot en met 33

Inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

Artikel 34

Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.