Regeling vervallen per 01-07-2013

Evenementenbeleid gemeente Bladel 2004

Geldend van 01-07-2013 t/m 30-06-2013

Intitulé

Evenementenbeleid gemeente Bladel 2004

Evenementenbeleid gemeente Bladel 2004

Paragraaf 1 Voorwoord

Gemeente Bladel kenmerkt zich als een bijzonder actieve gemeente. Jaarlijks worden door plaatselijke organisaties en verenigingen verschillende evenementen georganiseerd.

In de APV Bladel zijn regels opgenomen voor het houden van evenementen. Deze regels bieden gelegenheid om beleid op het gebied van openbare orde en veiligheid te formuleren.

In de evenementennota zijn deze uitgangspunten vastgelegd.

Paragraaf 2 Inleiding

Evenementen kunnen van betekenis zijn voor een gemeente; niet alleen vanuit toeristisch/recreatief of economisch oogpunt, maar ook in promotioneel opzicht.

De bekendheid van een evenement draagt bij aan de bekendheid van een plaats; de waardering voor het evenement kan mede bepalend zijn voor het imago van een gemeente.

Evenementen zijn over het algemeen ontstaan vanuit particulier initiatief en worden veelal met veel vrijwillige inzet georganiseerd.

De gemeente speelt daarbij meestal een rol op het gebied van vergunningen en het treffen van materiële voorzieningen.

Paragraaf 3 Uitgangspunten

Op grond van de hiervoor vermelde beschouwingen zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • 1.

    De gemeente laat evenementen waar mogelijk toe, ervan uitgaande dat aan de eisen van openbare orde en veiligheid wordt voldaan.

  • 2.

    De gemeente zal zich ten aanzien van evenementen ondersteunend opstellen.

  • 3.

    Indien nodig zal tijdens de procedure van vergunningverlening overleg worden gepleegd met de organisatie/bewoners over voorkomen of beperken van overlast.

  • 4.

    De procedure voor vergunningverlening zal zoveel mogelijk bekort worden, maar mag geen afbreuk doen aan de uitgangspunten van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 5.

    De rol en de eigen verantwoordelijkheid van de organisator in het kader van openbare orde, veiligheid en verkeer dienen benadrukt te worden.

Paragraaf 4 Wat zijn evenementen

In de Algemene Plaatselijke Verordening Bladel (artikel 2.2.1) wordt een evenement omschreven als:

"elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, ...".

Grofweg kunnen de volgende soorten evenementen worden onderscheiden:

  • -

    Evenementen op wijkniveau

    Evenementen op niveau van een wijk of buurt. Doelgroep bevindt zich in eigen wijk of buurt.

  • -

    Evenementen op kernniveau

    Evenement op niveau van een dorpskern. Doelgroep bevindt zich in eigen kern.

  • -

    Evenementen op gemeenteniveau

    Evenement op niveau van de gehele gemeente Bladel. Doelgroep bevindt zich in de gehele gemeente Bladel.

  • -

    Evenementen op gemeente-overstijgend niveau

    Evenement op niveau buiten eigen gemeente. Doelgroep bevindt zich ook buiten de eigen gemeente.

Paragraaf 5 Vergunningaanvraag

De aanvraagtermijn

De gemeente moet voldoende tijd hebben om de vergunningaanvragen zorgvuldig te kunnen behandelen. Wat een geschikte termijn is, is in het algemeen niet te stellen: dit is afhankelijk van allerlei omstandigheden, zoals de aard en de omvang van en de locatie waarop het betreffende evenement gaat plaatsvinden. Artikel 1.2 APV geeft een beslistermijn van acht weken na de dag waarop de aanvraag ontvangen is met een verdagingsmogelijkheid van ten hoogste acht weken.

De vereiste gegevens en bescheiden

In artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is bepaald dat een vergunningaanvraag dient te worden ondertekend en tenminste dient te bevatten:

a. naam en adres van de aanvrager;

b. de dagtekening;

c. een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd.

In het tweede lid van dit artikel is bepaald dat het bestuursorgaan kan bepalen welke gegevens verder vereist zijn voor een verantwoorde beslissing op de aanvraag.

Maar in ieder geval zal voor de beoordeling van de aanvraag voor een evenement het volgende o.a. vereist zijn:

  • -

    een duidelijke omschrijving van de locatie

  • -

    het tijdstip waarop het evenement zal plaatsvinden

  • -

    de aard van de activiteiten

  • -

    het verwachte aantal bezoekers

  • -

    veiligheidsvoorzieningen

  • -

    etc.

Eén en ander is uitgewerkt in een standaard aanvraagformulier. Het aanvragen van een vergunning voor een evenement, dient via dit formulier te gebeuren.

De gemeente is op grond van voornoemd artikel bevoegd meer gegevens en bescheiden te vragen, indien dat voor een juiste beoordeling van de aanvragen nodig wordt geacht.

Beleid:

  • Bij aanvraag van een evenementenvergunning dient men gebruik te maken van het standaard aanvraagformulier.

Paragraaf 6 Verkeersmaatregelen

Indien daartoe aanleiding bestaat (met name afhankelijk van het aantal te verwachten bezoekers en de locatie van het evenement) kan overwogen worden tot het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen.

Bij evenementen kan het noodzakelijk of gewenst zijn de openbare weg af te zetten of tijdelijk voor het verkeer te sluiten. Hiervoor is altijd toestemming nodig van de wegbeheerder. De organisator dient zelf te zorgen voor afzetting, maar altijd in overleg met de gemeente en politie.

De organisator dient bij de aanvraag duidelijk aan te geven welke wegen volgens hem afgesloten dienen te worden.

De organisator dient de direct omwonenden en andere direct betrokkenen minimaal 2 weken vóór aanvang van het evenement te informeren over de duur en aard van het evenement alsmede de eventuele mogelijke overlast die kan ontstaan.

De organisator heeft de verantwoording voor een goede en vlotte aan- en afvoer van bezoekers.

In overleg met de politie en gemeente dient te worden bezien welke concrete maatregelen genomen dienen te worden om parkeerproblemen te voorkomen en de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te garanderen. De organisator dient zelf het parkeren te reguleren alsmede de benodigde borden te plaatsen.

De gemeente stelt, indien voorradig en tijdig aangevraagd, afzettingsmateriaal ter beschikking.

Beleid:

  • -

    Voor het afsluiten of anders gebruiken van wegen anders dan overeenkomstig de bestemming is toestemming van de wegbeheerder nodig.

  • -

    Indien noodzakelijk kunnen tijdelijke verkeersmaatregelen worden overwogen.

  • -

    De organisator dient te zorgen voor een goede bewegwijzering voor het verkeer.

  • -

    De organisatie dient zelf de bewegwijzering aan te brengen.

  • -

    De gemeente stelt afzettingsmateriaal en verkeersborden ter beschikking.

  • -

    De organisator dient het parkeren goed te regelen.

  • -

    De organisator dient de direct omwonenden te informeren over het evenement.

Paragraaf 7 Standplaatsen tijdens evenementen

Veelal worden tijdens evenementen standplaatsen in gebruik gegeven voor verkoop van kleine drink- en etenswaren of voor verkoop van goederen.

Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening kunnen burgemeester en wethouders hiervoor vergunning verlenen. De organisator van een evenement levert van te voren een lijst met kandidaten van standplaatsen aan. Vervolgens wordt na beoordeling met inachtneming van die lijst aan de organisator de standplaatsvergunningen verleend. De kandidaten die een standplaats innemen horen bij het evenement en vallen onder de verantwoording van de organisator. Zij moeten dus voldoen aan alle relevante voorwaarden die gesteld zijn in de vergunning.

De gemeente verstrekt aan derden buiten de organisator om geen vergunning voor het innemen van een standplaats tijdens het evenement op de plaats waar het evenement plaatsvindt.

Beleid:

  • -

    De gemeente verleent vergunning voor het innemen van een standplaats op de plaats van het evenement in overleg met de organisator.

  • -

    De kandidaten die een standplaats innemen horen tot het evenement en vallen onder de verantwoording van de organisator.

Paragraaf 8 Brandveiligheid

Indien nodig wordt, eventueel in overleg met de brandweer, bepaald of er ten aanzien van de brandveiligheid extra voorschriften moeten worden opgenomen in de vergunning.

Deze voorschriften zijn te vinden in bijlage 3 en 4 van de bouwverordening. De voorschriften houden onder andere in waar objecten geplaatst kunnen worden, welke brandblusmaterialen aanwezig dienen te zijn, hoe de bereikbaarheid van het evenemententerrein door voertuigen van de hulpverleningsdiensten gewaarborgd is, hoe de ontvluchting geregeld moet zijn, etc.

Uit praktische overwegingen is een tijdelijke gebruiksvergunning geïntegreerd in de evenementenvergunning.

Beleid:

  • -

    Indien noodzakelijk voert de vergunningverlener vooraf overleg met de brandweer ten behoeve van de brandveiligheid.

  • -

    Tijdelijke gebruiksvergunning, waar nodig, integreren in de evenementenvergunning.

Paragraaf 9 Evenementen op marktterreinen

Op dinsdag en woensdag zijn de marktterreinen in respectievelijk Hapert en Bladel niet beschikbaar voor het houden van evenementen of het treffen van voorbereidingen daarvan, omdat op die tijdstippen de weekmarkten worden gehouden.

Uitzondering op deze regeling wordt toegestaan voor de plaatselijke kermissen en de jaarlijkse zomerfeesten.

Beleid:

  • Geen evenementen (of voorbereidende werkzaamheden) op de marktterreinen te Hapert en Bladel op respectievelijk dinsdag en woensdag.

Paragraaf 10 Geluid en muziek in de openlucht

Een vast gegeven is dat geen geluidhinder veroorzaakt mag worden in de openlucht tenzij burgemeester en wethouders hierop ontheffing verlenen. Onder het begrip openlucht worden ook verstaan tenten en andere

bouwsels, die niet of nauwelijks het geluid absorberen.

Uitgangspunt bij de ontheffingverlening moet zijn dat het houden van festiviteiten bij het dorpsleven horen, en dat op een beperkt aantal dagen per jaar dit tot een zekere overlast mag leiden. Wel dient deze overlast binnen de perken gehouden te worden. Hiervoor worden voorwaarden in de ontheffing op genomen.

Het ten gehore brengen van muziek is in de openlucht tot uiterlijk 00.30 uur toegestaan.

Gedurende het evenement dient de organisator alles in het werk te stellen om de geluidsoverlast tot een minimum te beperken.

Het geluidsniveau dient ten alle tijden op aanwijzing van gemeente- of politieambtenaren direct te worden bijgesteld op een door hen te bepalen niveau.

Beleid:

  • -

    Het maken van muziek in openlucht is slechts met ontheffing van burgemeester en wethouders toegestaan tot uiterlijk 00.30 uur.

  • -

    Het geluidsniveau van de ten gehore gebrachte muziek in de openlucht, mag niet meer bedragen dan 90 dB(A) op 10 meter van een geluidsbron.

Paragraaf 11 Verstrekken van alcoholhoudende dranken

Het streven is om de verstrekking van alcohol tijdens evenementen binnen in de horeca-inrichtingen te laten plaatsvinden. Op evenemententerreinen dient het aantal tapinstallaties beperkt te worden.

De Drank- en Horecawet geeft aan in welke gevallen een ontheffing verleend kan worden.

Drankverstrekking met ontheffing van de burgemeester is toegestaan tot uiterlijk 01.00 uur

Beleid:

  • -

    Verstrekken van zwak-alcoholische dranken buiten een horeca-inrichting alleen in speciale en bijzondere gevallen van tijdelijke aard. Hierbij dient gebruik te worden gemaakt van kunststofbekers in plaats van glas.

  • -

    Tijdens evenementen het aantal tap-installaties beperken.

  • -

    Drankverstrekking met ontheffing is toegestaan tot 01.00 uur.

Paragraaf 12 Accommodatie

Het komt voor dat bij het organiseren van evenementen tenten worden gebruikt.

Onder het stellen van voorwaarden, ter voorkoming van overlast, is plaatsing van tenten ten behoeve van evenementen mogelijk.

Ook worden tenten geplaatst voor tijdelijke uitbreiding van bestaande horeca-gelegenheden. Bijvoorbeeld tijdens kermis en carnaval.

Het beleid dient er echter op gericht te zijn de overlast zoveel mogelijk te voorkomen waarbij de beleving van de (geluid)overlast bij burgers zwaarder moet wegen dan het belang van de horeca.

Beleid:

  • -

    Tijdelijke uitbreiding van de horeca-gelegenheid (in de sfeer van uitbreiding exploitatie) middels plaatsing van een tent of het gebruik van een tapinstallatie of het maken van muziek is uitsluitend met vergunning toegestaan tijdens de kermis en carnaval. Het ten gehore brengen van muziek is, in tegenstelling tot evenementen, toegestaan tot uiterlijk een half uur vóór het vastgestelde sluitingsuur van de horeca-inrichting.

  • -

    Het plaatsen van tenten ten behoeve van buurtfeesten en evenementen is toegestaan. De sluitingstijd wordt gesteld op 01.00 uur en als muziekeindtijd wordt aangehouden 00.30 uur.

  • -

    Het opbouwen van tenten dient zo kort mogelijk, met een maximum van drie dagen, voorafgaand aan het evenement te geschieden. Het afbreken van tenten en de omgeving terugbrengen in de oorspronkelijke staat dient de dag na het evenement/activiteit te gebeuren.

Paragraaf 13 Regulering aantal evenementen

Evenement op wijkniveau

Om het sociale leven in de buurten en wijken te bevorderen, stimuleert gemeente Bladel het organiseren van buurtfeesten, buurtgerichte rommelmarkten, straatspeeldagen en sportevenementen op wijkniveau.

Beleid:

  • -

    Toestaan van 1 buurtfeest per wijk.

  • -

    Toestaan van 1 rommelmarkt per wijk.

  • -

    Geen limiet voor overige buurtgerichte activiteiten.

  • -

    Zoveel mogelijk beperken van uitgebreide particuliere tent-, schuur-, en examenfeesten.

Evenementen op kernniveau

Om verdere uitbreiding van overlast en belasting van de kernen te voorkomen dienen aanvragen voor nieuwe evenementen zorgvuldig te worden beoordeeld.

Beleid:

  • -

    Op kernniveau uitbreiding van muziekfestivals zoveel mogelijk beperken.

  • -

    Totaal aantal evenementen op kernniveau gelijk houden.

Evenementen op gemeenteniveau

Evenals het kernniveau ligt hier ook het accent op verdere uitbreiding van evenementen op gemeenteniveau zoveel mogelijk te beperken.

Beleid:

  • -

    Op gemeenteniveau uitbreiding van muziekfestivals zoveel mogelijk beperken.

  • -

    Totaal aantal evenementen op gemeenteniveau gelijk houden.

Evenementen op gemeente-overstijgend niveau

Evenementen op gemeente overstijgend niveau dragen het meest bij aan de positieve beeldvorming van de gemeente. Voorbeelden van zulke evenementen zijn: Kempenoptocht, Lichtstoet, Neterpop, Zomerfeesten, Boerenmert, diverse grote wielerwedstrijden. De aanwas van dergelijke evenementen is door hun grootschalig karakter minimaal.

Beleid:

  • -

    Grootschalige evenementen die niet typisch gemeentegebonden zijn verwijzen naar regionaal evenemententerrein.

  • -

    Beperken van evenementen waarbij zeer grote bezoekersaantallen een potentiële bedreiging vormen voor de openbare ore en veiligheid. Doorverwijzen naar regionaal evenemententerrein.

Paragraaf 14 Bijzondere evenementen

Gemotoriseerde evenementen

Evenementen waarbij gemotoriseerde voertuigen worden gebruikt dienen te worden beperkt.

De risico’s met betrekking tot veiligheid van deelnemers en publiek evenals de geluidsoverlast die veroorzaakt wordt zijn bij deze evenementen van dien aard dat geen medewerking moet worden verleend.

We onderscheiden drie soorten categorieën evenementen met gebruik van motoren:

1. Wedstrijden op de weg (bijvoorbeeld auto-rally, autoraces).

2. Wedstrijden op particuliere terreinen (bijvoorbeeld autocrosswedstrijden, trekkertrek-wedstrijden).

3. Stuntshows voor auto’s en motoren.

Bestaande evenementen continueren. Geen nieuwe evenementen toestaan.

Beleid:

  • Geen nieuwe evenementen van bovengenoemde categorieën toestaan.

Jaarmarkten/rommelmarkten

In elke kern wordt een jaarlijks terugkerend groot opgezette jaarmarkt/rommelmarkt georganiseerd waarvoor grootschalige maatregelen (in belang van openbare orde; voorkomen of beperken van overlast

(parkeren/geluid); de verkeersveiligheid) moeten worden getroffen. Het betreft de volgende markten: Koninginnemarkt en Boerenmert te Hapert; Loonse Lentemert te Hoogeloon; Kermismarkt te Casteren; Brigidamarkt te Netersel en de Zomermarkt te Bladel.

Uitbreiding van soortgelijke evenementen dragen niet bij aan een verrijking van het evenementenaanbod. Het houden van een teveel van dergelijke (grootschalige)evenementen kan ten koste gaan van andere (mogelijke)

evenementen.Teneinde een te grote belasting voor de betreffende kernen te voorkomen dient het aantal bestaande grootschalige jaarmarkten/rommelmarkten, zoals hiervoor aangegeven, niet te worden uitgebreid.

Beleid:

  • Het aantal jaarlijks terugkerende grootschalige jaarmarkten/ rommelmarkten niet uit te breiden.

Paragraaf 15 Activiteiten/evenementen in bedrijfshallen/ verenigingsgebouwen

Regelmatig worden in bedrijfshallen en verenigingsgebouwen evenementen georganiseerd.

Dergelijke gebouwen voldoen meestal niet aan de eisen van bijlage 3 en 4 van de bouwverordening.

Hierbij dient goed te worden overwogen wat de consequenties zijn voor de openbare orde en veiligheid bij grotere aantallen bezoekers.

Beleid:

  • -

    Gebruik van bedrijfshallen en verenigingsgebouwen voor evenementen tot een minimum beperken. Deze gebouwen zoveel mogelijk gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld.

  • -

    Commerciële evenementen zijn in gemeentelijke sportaccommodaties en gemeentelijke sporthallen niet toegestaan.

Paragraaf 16 Controle en handhaving

Het sluitstuk van evenementenbeleid is handhaving. Om overlast tegen te gaan, is vooral handhaving van eindtijden, geluidsnormen en openbare orde en veiligheid van belang. Het opstellen van dit evenementenbeleid zal bijdragen aan een groter draagvlak en dus tot betere naleving en handhaafbaarheid van de voorschriften die voortvloeien uit het in deze nota geformuleerd beleid.

Ook de voorbereidende fase is van invloed op de controle en handhaving van een evenement. De vergunningverlener dient vooraf duidelijkheid te scheppen in regels en voorschriften zodat deze goed nageleefd kunnen worden. De organisator dient goed op de hoogte te zijn van eigen rol en verantwoordelijkheid.

Politie, brandweer en bevoegde opsporingsambtenaren controleren en handhaven de voorschriften van de vergunningen en ontheffingen.

Indien sprake is van het niet naleven van de gestelde voorwaarden, kunnen in overleg met de organisatie striktere voorwaarden of beperkingen worden gesteld in de toekomstig aan te vragen evenementenvergunning.

Beleid:

  • -

    De gemeente werkt samen met politie, brandweer en externe organisaties in het traject van toezicht, controle en handhaving en met name in de voorbereidingsfase.

  • -

    Rol en eigen verantwoordelijkheid van de organisator benadrukken.

Paragraaf 17 Samenvatting

VERGUNNINGAANVRAAG

  • -

    Bij aanvraag van een evenementenvergunning dient men gebruik te maken van het standaard aanvraagformulier.

VERKEERSMAATREGELEN

  • -

    Voor het afsluiten of anders gebruiken van wegen anders dan overeenkomstig de bestemming is toestemming van de wegbeheerder nodig.

  • -

    Indien noodzakelijk kunnen tijdelijke verkeersmaatregelen worden overwogen.

  • -

    De organisator dient te zorgen voor een goede bewegwijzering voor het verkeer.

  • -

    De organisatie dient zelf de bewegwijzering aan te brengen.

  • -

    De gemeente stelt afzettingsmateriaal en verkeersborden ter beschikking.

  • -

    De organisator dient het parkeren goed te regelen.

  • -

    De organisator dient de direct omwonenden te informeren over het evenement.

STANDPLAATSEN TIJDENS EVENEMENTEN

  • -

    De gemeente verleent vergunning voor het innemen van een standplaats op de plaats van het evenement in overleg met de organisator.

  • -

    De kandidaten die een standplaats innemen horen tot het evenement en vallen onder de verantwoording van de organisator.

BRANDVEILIGHEID

  • -

    Indien noodzakelijk voert de vergunningverlener vooraf overleg met de brandweer ten behoeve van de brandveiligheid.

  • -

    Tijdelijke gebruiksvergunning, waar nodig, integreren in de evenementenvergunning.

EVENEMENTEN OP MARKTTERREINEN

  • -

    Geen evenementen (of voorbereidende werkzaamheden) op de marktterreinen te Hapert en Bladel op respectievelijk dinsdag en woensdag.

GELUID EN MUZIEK IN DE OPENLUCHT

  • -

    Het maken van muziek in openlucht is slechts met ontheffing van burgemeester en wethouders toegestaan tot uiterlijk 00.30 uur.

  • -

    Het geluidsniveau van de ten gehore gebrachte muziek in de openlucht, mag niet meer bedragen dan 90 dB(A) op 10 meter van een geluidsbron.

VERSTREKKEN VAN ALCOHOLHOUDENDE DRANKEN

  • -

    Verstrekken van zwak-alcoholische dranken buiten een horeca-inrichting alleen in speciale en bijzondere gevallen van tijdelijke aard. Hierbij dient gebruik te worden gemaakt van kunststofbekers in plaats van glas.

  • -

    Tijdens evenementen het aantal tap-installaties beperken.

  • -

    Drankverstrekking met ontheffing is toegestaan tot 01.00 uur.

ACCOMMODATIE

  • -

    Tijdelijke uitbreiding van de horeca-gelegenheid (in de sfeer van uitbreiding exploitatie) middels plaatsing van een tent of het gebruik van een tapinstallatie of het maken van muziek is uitsluitend met vergunning toegestaan tijdens de kermis en carnaval. Het ten gehore brengen van muziek is, in tegenstelling tot evenementen, toegestaan tot uiterlijk een half uur vóór het vastgestelde sluitingsuur van de horeca-inrichting.

  • -

    Het plaatsen van tenten ten behoeve van buurtfeesten en evenementen is toegestaan. De sluitingstijd wordt gesteld op 01.00 uur en als muziekeindtijd wordt aangehouden 00.30 uur.

  • -

    Het opbouwen van tenten dient zo kort mogelijk, met een maximum van drie dagen, voorafgaand aan het evenement te geschieden. Het afbreken van tenten en de omgeving terugbrengen in de oorspronkelijke staat dient de dag na het evenement/activiteit te gebeuren.

REGULERING AANTAL EVENEMENTEN

  • -

    Toestaan van 1 buurtfeest per wijk.

  • -

    Toestaan van 1 rommelmarkt per wijk.

  • -

    Geen limiet voor overige buurtgerichte activiteiten.

  • -

    Zoveel mogelijk beperken van uitgebreide particuliere tent-, schuur-, en examenfeesten.

  • -

    Op kernniveau uitbreiding van muziekfestivals zoveel mogelijk beperken.

  • -

    Totaal aantal evenementen op kernniveau gelijk houden.

  • -

    Op gemeenteniveau uitbreiding van muziekfestivals zoveel mogelijk beperken.

  • -

    Totaal aantal evenementen op gemeenteniveau gelijk houden.

  • -

    Grootschalige evenementen die niet typisch gemeentegebonden zijn verwijzen naar regionaal evenemententerrein.

  • -

    Beperken van evenementen waarbij zeer grote bezoekersaantallen een potentiële bedreiging vormen voor de openbare orde en veiligheid. Doorverwijzen naar regionaal evenemententerrein.

BIJZONDERE EVENEMENTEN

  • -

    Geen nieuwe evenementen van genoemde categorieën toestaan.

  • -

    Het aantal jaarlijks terugkerende grootschalige jaarmarkten/rommelmarkten niet uit te breiden.

ACTIVITEITEN/EVENEMENTEN IN BEDRIJFSHALLEN/ VERENIGIGINGSGEBOUWEN

  • -

    Gebruik van bedrijfshallen en verenigingsgebouwen voor evenementen tot een minimum beperken. Deze gebouwen zoveel mogelijk gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld.

  • -

    Commerciële evenementen zijn in gemeentelijke sportaccommodaties en gemeentelijke sporthallen niet toegestaan.

CONTROLE EN HANDHAVING

  • -

    De gemeente werkt samen met politie, brandweer en externe organisaties in het traject van toezicht, controle en handhaving en met name in de voorbereidingsfase.

  • -

    Rol en eigen verantwoordelijkheid van de organisator benadrukken.

Inhoudsopgave

Paragraaf 1 Voorwoord

Paragraaf 2 Inleiding

Paragraaf 3 Uitgangspunten

Paragraaf 4 Wat zijn evenementen?

Paragraaf 5 Vergunningaanvraag

Paragraaf 6 Verkeersmaatregelen

Paragraaf 7 Standplaatsen tijdens evenementen

Paragraaf 8 Brandveiligheid

Paragraaf 9 Evenementen op marktterreinen

Paragraaf 10 Geluid en muziek in de openlucht

Paragraaf 11 Verstrekken van alcoholhoudende dranken

Paragraaf 12 Accommodatie

Paragraaf 13 Regulering aantal evenementen

Paragraaf 14 Bijzondere evenementen

Paragraaf 15 Activiteiten/evenmenten in bedrijfshallen/verenigingsgebouwen

Paragraaf 16 Controle en handhaving

Paragraaf 17 Samenvatting