Regeling vervallen per 07-07-2018

Mandaatregeling VTH de Kempen 2017 – Bladel

Geldend van 19-10-2017 t/m 06-07-2018

Intitulé

Mandaatregeling VTH de Kempen 2017 – Bladel

Het college en de burgemeester van de gemeente Bladel;

Het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Samenwerking Kempengemeenten;

ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de overige toepasselijke wettelijke voorschriften en bepalingen;

overwegende:

• dat het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten zorg draagt voor vergunningverlening, toezicht en handhaving op basis van door colleges vast te stellen mandaatbesluiten waarin aan het dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten mandaat, volmacht en machtiging worden verleend ten aanzien van specifieke rechtshandelingen en feitelijke handelingen;

• dat bij delegatiebesluit van het algemeen bestuur van 15 maart 2016 de uitoefening van de hiervoor genoemde bevoegdheden zijn overgedragen aan het dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten;

• dat het ter bevordering van een efficiënte afdoening van zaken gewenst is gebruik te maken van mogelijkheden tot mandaat, machtiging en volmacht;

besluiten

I. vast te stellen:

Mandaatregeling VTH de Kempen 2017 - Bladel

II. te bepalen dat van deze mandaatregeling onderdeel uitmaken:

• Mandaatregister VTH de Kempen 2017 - Bladel (bijlage 1)

• Mandaat Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (bijlage 2)

Artikel 1 Begripsbepalingen

1. In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    algemeen bestuur: het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten;

  • b.

    burgemeester: de burgemeester van Bladel;

  • c.

    college: burgemeester en wethouders van Bladel;

  • d.

    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten;

  • e.

    gemandateerde: de medewerker aan wie mandaat is verleend;

  • f.

    gemeente: de gemeente Bladel;

  • g.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college dan wel de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • h.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college dan wel de burgemeester besluiten te nemen als bedoeld in artikel 1:3 Awb;

  • i.

    medewerker: elke medewerker binnen zijn taakgebied, diens vervanger en degene die in opdracht van de afdelingsmanager de betreffende werkzaamheden verricht;

  • j.

    ondermandaat: de bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur of de voorzitter besluiten te nemen;

  • k.

    raad: de gemeenteraad van Bladel;

  • l.

    Samenwerking Kempengemeenten: het openbaar lichaam als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, ingesteld bij gemeenschappelijke regeling op 1 januari 2010;

  • m.

    teamcoördinator: coördinator van het team dat belast is met de desbetreffende taak;

  • n.

    VTH: de afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de Samenwerking Kempengemeenten;

  • o.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college dan wel de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • p.

    voorzitter: de voorzitter van het algemeen en dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten.

2. Indien in deze regeling gesproken wordt van mandaat en gemandateerde dan wordt hieronder voor de toepassing van deze regeling, ook verstaan ondermandaat en ondergemandateerde, volmacht en gevolmachtigde, dan wel machtiging en gemachtigde als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, tenzij de aard van de uitgeoefende bevoegdheid zich daartegen verzet.

Artikel 2 Mandaat- en bevoegdhedenregister

  • 1.

    De uitoefening van de bevoegdheden met betrekking tot mandaat, machtiging en volmacht, vermeld in het bij dit besluit behorende register, worden door het college en de burgemeester opgedragen aan het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Samenwerking Kempengemeenten, conform het bij dit besluit behorende register een en ander met inachtneming van de daarbij vermelde voorschriften, voorwaarden en bijzonderheden.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur is bevoegd tot het verlenen van ondermandaat met overname van de door het college en de burgemeester gestelde voorschriften, voorwaarden en bijzonderheden.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur verleent ondermandaat conform de bij dit besluit behorende register en de daarin vermelde ondergemandateerden, een en ander met inachtneming van de daarbij vermelde voorschriften, voorwaarden en bijzonderheden.

Artikel 3 Instructies

Op de in artikel 2 bedoelde opdracht zijn de volgende algemene instructies van toepassing:

1. De beslissing wordt voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester indien:

  • a.

    inwilliging van een verzoek zou leiden tot strijdigheid met ingezet beleid, met richtlijnen of met (wettelijke) voorschriften dan wel tot overschrijding van het budget;

  • b.

    het zaken betreft ten aanzien waarvan de standpunten van portefeuillehouder, adviseur en/of gemandateerde over de te nemen beslissing uiteen lopen;

  • c.

    de mandaatgever (college, respectievelijk burgemeester) dan wel de gemandateerde de wens daartoe te kennen geeft.

2. Bij het verlenen van mandaat, volmacht of machtiging worden daartoe ook begrepen alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren.

3. De algemene gemandateerde bevoegdheden zijn uitsluitend van toepassing voor zover het het taakveld van VTH betreft.

4. Tot de gemandateerde bevoegdheid behoort in geen geval het beslissen op administratief beroep.

5. Onder het besluiten op een aanvraag om een vergunning, vrijstelling of ontheffing wordt tevens verstaan het wijzigen van een zodanige vergunning, vrijstelling of ontheffing.

6. De ondertekening van een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk geschiedt niet door het plaatsen van een handtekeningstempel, uitgezonderd het waarmerken van bij meldingen, ontheffingen, vergunningen en/of vrijstellingen behorende bijlagen.

Artikel 4 Ondertekening

1. Een besluit dat in mandaat is genomen namens het dagelijks bestuur of de voorzitter wordt als volgt ondertekend:

Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,

namens burgemeester en wethouders van Bladel,

(handtekening van de gemandateerde)

(diens naam en afdeling c.q. team)

dan wel

Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,

namens de burgemeester van Bladel,

(handtekening van de gemandateerde)

(diens naam en afdeling c.q. team)

2. In geval van ondertekeningsmandaat wordt tot uitdrukking gebracht dat de mandaatverlener de beslissing heeft genomen en wordt het stuk als volgt ondertekend:

Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,

overeenkomstig het door burgemeester en wethouders van Bladel genomen besluit,

(handtekening van de gemandateerde)

(diens naam en afdeling c.q. team)

dan wel

Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,

overeenkomstig het door de burgemeester van Bladel genomen besluit,

(handtekening van de ondertekeningsgemandateerde)

(diens naam en afdeling c.q. team)

Artikel 5 Vervangingsregeling

1. Bij afwezigheid van de betrokken medewerker, aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger.

2. Daar waar de afdelingsmanager, teamcoördinator of medewerker wordt aangewezen als gemandateerde, is ook de meerdere in lijn bevoegd.

3. De afdelingsmanager Vergunningen, Toezicht en Handhaving wordt bij afwezigheid vervangen, zoals vermeld in het hierna opgenomen overzicht:

Vervanging van de afdelingsmanager, zoals bedoeld in lid 3

1e vervanger

2e vervanger

Afdelingsmanager

TC Beleid/juridisch

TC Vergunningen

4. Teamcoördinatoren vervangen elkaar bij afwezigheid, zoals vermeld in het hierna opgenomen overzicht:

Gemandateerde teamcoördinator

1e vervanger

2e vervanger

TC Vergunningen

TC Toezicht en handhaving

TC Beleid/juridisch

TC Toezicht en handhaving

TC Vergunningen

TC Beleid/juridisch

TC Beleid/juridisch

TC Vergunningen

TC Toezicht en handhaving

Artikel 6 Gevolgen inwerkingtreding van wijzigingen in wet- en regelgeving

Indien het in werking treden van wetten en verordeningen gevolgen heeft voor het bij deze regeling behorende mandaatregister en deze wetten en verordeningen niet leiden tot een wezenlijke verandering van de inhoud en de reikwijdte van de in dit register toegekende bevoegdheden, worden de in het mandaatregister vermelde bevoegdheden geacht in overeenstemming met de artikelen van de bedoelde wetten en verordeningen te zijn toegekend.

Artikel 7 Intrekking eerdere regeling en inwerkingtreding

  • 1.

    De “Mandaatregeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving de Kempen 2016 - Bladel”, bestaande uit een regeling en bijlagen, vastgesteld op 29 maart 2016 en in werking getreden 1 april 2016, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Mandaatregeling VTH de Kempen 2017 - Bladel”.

Vastgesteld in de vergadering van het college op 22 augustus 2017.

Burgemeester en wethouders alsmede de burgemeester van Bladel,

de secretaris, drs. E.L.C.M. Mol

de burgemeester (wnd), ing. P.M. Maas

Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur op 19 september 2017.

Het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Samenwerking Kempengemeenten,

de directeur, B.K.F. Cerutti

de voorzitter, ing. P.M. Maas

Bijlage 1 Mandaatregister VTH de Kempen 2017 - Bladel

behorende bij de “Mandaatregeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving de Kempen 2017 - Bladel”, zoals die is vastgesteld op 22 augustus 2017 door het college en de burgemeester en op 19 september 2017 door het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Samenwerking Kempengemeenten en in werking is getreden op 19 oktober 2017.

Overzicht van bevoegdheden om binnen beschikbaar budget of krediet besluiten te nemen in naam van een bestuursorgaan (het college of de burgemeester) en om door een bestuursorgaan genomen besluit namens dat orgaan te ondertekenen, privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, een en ander voor zover deze vallen onder de taakvelden van de afdeling of voor zover het bestuurlijke aangelegenheden van de afdeling betreft.

Nr.

Regeling

Bevoegdheid/handeling

Bevoegd orgaan/ge-mandateerde

Ondermandaat, volmacht of machtiging aan

Voorschriften, voorwaarden en bijzonderheden

1.

Verzenden ontvangstbevestigingen

College, BM, DB

M

Met uitzondering van bezwaarschriften en klachten

2.

Voeren algemene correspondentie die taakvelden van afdeling betreft, inclusief verstrekken van info/inlichtingen omtrent vastgesteld beleid, uit vastgestelde rege-lingen en voorschriften of van algemene aard

College, BM, DB

M

Correspondentie mag niet gericht zijn op enig rechtsgevolg

3.

Ondertekenen van door het college of de burgemeester genomen besluiten

College, BM, DB

TCHH, TCVG, TCBJ

Mits een ontwerp van het besluit bij het voorstel is gevoegd en is geaccordeerd.

4.

Voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van raad, college of burgemeester

College, BM, DB

M

5.

Vaststellen inkoopstrategie

College, BM, DB

AVTH

Met inachtneming inkoopbeleid Europese aanbesteding via college

6.

Aanvragen offerte waaronder mede begrepen:

1.vaststellen programma van eisen

2.verzorgen van (voor)aankondiging / publicatie van aanbesteding

3.verzenden nota van inlichtingen over een aanbesteding

4.verstrekken van (schriftelijke) informatie over uitslag gunning

5.afschrijven van een partij na uitslag gunning

6.vaststellen (voorlopige) gunning

7.verzorgen van een publicatie van de gunning van de opdracht

8.opstellen van proces verbaal van aanbesteding

College, BM, DB

M: 1 t/m 4, 7 en 8

TCBJ: 5 en 6

Met inachtneming inkoopbeleid

7.

Het aangaan en ondertekenen alsmede het opzeggen en wijzigen van overeenkomsten / verplichtingen

College, BM, DB, VZ

AVTH

Met inachtneming inkoopbeleid en budgethoudersregeling SK

8.

Verlenen van opdrachten tot het uitvoeren van werken en het leveren van diensten en materialen van bestaande (raam)overeen-komsten

College, BM, DB, VZ

M

Met inachtneming inkoopbeleid en budgethoudersregeling SK

9.

Het aangaan en ondertekenen alsmede het opzeggen en wijzigen van huurovereen-komsten / ingebruikgevingsovereenkomsten / overige overeenkomsten

College, BM, DB, VZ

AVTH

Met inachtneming budgethoudersregeling SK

10.

Indienen van aanvragen voor rijksbijdragen, voor zover daarmee geen financiële verplichtingen worden aangegaan waartoe niet is besloten

College, DB

AVTH

11.

Inzenden van declaraties voor provincie/rijk en het vragen van voorschotten

College, DB

M

12.

Doen van aanschrijvingen gericht op het aanvragen van vergunningen, ontheffingen en dergelijke, ingevolge wetten en verordeningen waarvan het primaat bij de afdeling berust, alsmede de naleving van de daaraan verbonden voorschriften

College, BM, DB

M

13.

Aanwijzen vertegenwoordigers in bezwaar- en beroepsprocedures

College, BM, DB

TCBJ

14.

Indienen/intrekken bezwaarschrift bij ander bestuursorgaan

College, BM, DB

TC

In overeenstemming met poho

15.

Indienen verweerschrift in bezwaar- en beroepsprocedures

College, BM, DB

M

16.

Verzenden van controlerapporten, 1e waarschuwingsbrieven en voornemen treffen van bestuursrechtelijke maatregelen n.a.v. controles toezicht

College, BM, DB

M

17.

Verlenen gedoogbeschikking

College, BM, DB

M

In overeenstemming met poho

18.

Vaststellen standaardvoorschriften meldingen en vergunningen

College, BM, DB

TCVG

Geldt voor alle meldingen en vergunningen die door VTH worden behandeld

19.

APV, hoofdstuk 2, 3, 4, 5

Besluiten op aanvragen voor vergunning en ontheffing, alsmede het bevestigen van meldingen op grond van de APV voor de onderwerpen: gedrukte stukken, straatartiest, voorwerpen op of aan de weg, evenementen, exploitatie, sluitingstijd, aanwezigheid speelautomaten, exploitatie seksinrichting, handelsreclame, incidentele festiviteit, geluidshinder, kamperen, parkeren reclamevoertuig, collecte, standplaatsen, snuffelmarkt en stoken van vuur

College, BM, DB

TCVG, M

- Medewerker: bevestigen meldingen en verlenen vergunning/ontheffing, m.u.v. exploitatievergunning seksinrichting.

- Ontheffing stoken van vuur: vooraf overleg BOA/toezichthouder.

- Exploitatievergunning seksinrichting medewerker in overeenstemming met poho.

20.

APV, artikel 1:6

Intrekken of wijzigen vergunning of ontheffing

College, BM, DB

TCVG

21.

APV, artikel 2:59

Schriftelijke mededeling tot het aanlijnen en/of muilkorven van gevaarlijke honden

College, DB

M

22.

APV, artikel 2:15

Aanschrijving belemmerend uitzicht

College, DB

M

23.

Awb, artikel 2:1

Verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde

College, BM, DB

M

24.

Awb, artikelen 2:3 en 6:15

Doorzendverplichting bestuursorgaan

College, BM, DB

M

25.

Awb, artikel 3:6

Stellen termijn aan adviseur

College, BM, DB

M

26.

Awb, afdeling 3.4

Uitvoeren Uniforme openbare voorbereidingsprocedure

College, BM, DB

M

27.

Awb, afdeling 3.6

Het doen van bekendmakingen en mededelingen

College, BM, DB

M

28.

Awb, artikel 4:4

Vaststellen aanvraagformulieren

College, BM, DB

M

29.

Awb, artikel 4:5

Gelegenheid geven tot aanvullen aanvraag

College, BM, DB

M

Inclusief het vereiste van het invullen van Bibob-vragenformulieren

30.

Awb, artikelen 4:5 en 4:6

Buiten behandeling laten aanvraag

College, BM, DB

M

Inclusief het buiten behandeling laten in verband met het ontbreken van Bibob-stukken

31.

Awb, artikelen 4:7 en 4:8

Aanvrager en derdebelanghebbende in de gelegenheid stellen om een zienswijze kenbaar te maken

College, BM, DB

M

32.

Awb, artikelen 4:14 en 4:15

Verlengen en opschorten beslistermijn

College, BM, DB

M

33.

Awb, artikelen 4:18 lid 1 en 4:20

Vaststellen verschuldigdheid dwangsom bij niet tijdig beslissen en terugvorderen onverschuldigd betaalde dwangsom

College, BM, DB

M

Jaarlijks overzicht toegekende verbeurde dwangsommen ter kennisname aan college

34.

Awb, artikel 5:11

Het aanwijzen van toezichthouders voor het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Algemene wet bestuursrecht, Algemene Plaatselijke Verordening, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Woningwet, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet 1988, Wet milieubeheer, Bouwbesluit 2003 en 2012, Wet op de veiligheidsregio’s (brandbeveiligingsverordening), Wet bodembescherming, Waterwet, Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit, de Afval-stoffenverordening en de Wet basisregistratie personen

College, BM, DB

AVTH

De aan de toezichthouder toekomende bevoegdheden kunnen worden beperkt

35.

Awb, artikel 5:11 juncto DHW, artikel 41 lid 1 onder b

Het aanwijzen van toezichthouders voor het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de DHW en de Regeling toezichthoudende ambtenaren DHW

BM, DB

AVTH

36.

Awb, artikel 5:12 en Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb

Het verstrekken van een legitimatiebewijs

College, BM, DB

AVTH

37.

Awb, artikelen 5:21 en 5:32 en Gemw, artikel 125

Opleggen last onder bestuursdwang/last onder dwangsom, besluiten op een verzoek om handhaving

College, BM, DB

M

In overeenstemming met poho

38.

Awb, artikel 5:29

Bestuursdwang: besluiten tot bewaren en beheren van zaken die in het kader van de toepassing van bestuursdwang zijn meegevoerd

College, BM, DB

M

39.

Awb, artikel 5:30

Verkoop, overdracht en vernietiging van zaken die in het kader van bestuursdwang zijn meegevoerd en opgeslagen

College, BM, DB

M

In overeenstemming met poho

40.

Awb, artikel 5:31a

Beslissen op verzoek tenuitvoerlegging reeds aangezegde last onder bestuursdwang

College, BM, DB

M

In overeenstemming met poho

41.

Awb, artikel 5:34

Dwangsom: besluiten omtrent opheffen, opschorten last; aanpassen dwangsom

College, BM, DB

M

In overeenstemming met poho

42.

Awb, artikel 5:37

Besluiten tot invordering last onder dwangsom

College, BM, DB

M

In overeenstemming met poho

43.

Awb, artikel 7:10

Opschorting, verdagen of verder uitstel van beslissing op bezwaarschriften

College, BM, DB

M

44.

Bag, artikel 2

Houden van een geautomatiseerde adressenregistratie, alsmede een geautomatiseerde gebouwenregistratie

College, DB

M

45.

Bag, artikel 7

Zorgdragen dat de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten beschikbaar is en in de gebouwenregistratie wordt opgenomen

College, DB

M

46.

Bag, artikelen 8 en 10, lid 1 onder b

Uitvoeren overige aangelegenheden Wet Bag:

a.opmaken proces-verbaal van constatering;

b.opmaken schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwen-registratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet bag aangewezen brondocument.

College, DB

M

47.

Bag, artikelen 10, 31, 32, 37, 38, 39, 40 en 41

Uitvoeren Wet Bag, met dien verstande dat nakomen gemeentelijke verplichtingen wordt bevorderd, met in begrip van inrichting processen, conformiteit gebruikte informatie-systeem en beveiligingsmaatregelen, alsmede het rapporteren over nakomen gemeentelijke verplichtingen.

Binnen de reikwijdte van het mandaat wordt meer in het bijzonder uitvoering gegeven aan:

a.het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

b.het opstellen van ambtelijke verklaringen die strekken tot wijziging van één of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voorvloeien uit een krachtens de Wet Bag aangewezen brondocument;

c.het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen, inclusief de verwerking daarvan;

e.het op verzoek verlenen van inzage in adressenregistratie en gebouwenregistratie, alsmede het verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens

College, DB

M

48.

Bag, artikel 8

Vaststellen definitieve geometrie panden en verblijfobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 BAG

College, DB

M

49.

Bag, artikelen 11, 14A en 15

Binnen de reikwijdte van het mandaat wordt meer in het bijzonder uitvoering gegeven aan:

a.het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

b.het op basis van brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwen-registratie conform de artikelen 14A en 15;

c.opstellen verklaring ambtshalve correctie

College, DB

M

50.

Bag, artikel 14

Zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie

College, DB

M

51.

Bag, artikel 31

Onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen

College, DB

M

52.

BABW, artikel 56

Aanstellen evenementenverkeersregelaars en intrekken aanstelling

BM, DB

M

In overleg met politie

53.

Bibob

Toets of Bibob-toets van toepassing is

College, BM, DB

M

54.

Besluit bodemkwaliteit

Uitvoeren Besluit bodemkwaliteit

College, DB

M

55.

Besluit boa, artikel 9

Indienen aanvraag akte van opsporingsbevoegdheid

College, DB

AVTH

56.

Bodembescherming

Doen van aanschrijvingen tot het verrichten van (nader) bodemonderzoek

College, DB

M

57.

Bouwbesluit, artikel 1.26

Afdoen van sloopmeldingen

College, DB

M

58.

Bor, paragraaf 6.3

Voldoen aan de bestuurlijke verplichtingen

College, DB

M

59.

Brandbev.

Gebruiksvergunning brandbeveiligingsverordening

College, DB

TCVG, M

Verlenen door medewerker

60.

Bro, artikelen 1.2.1 en 1.2.2

Beschikbaar stellen digitale ruimtelijke plannen c.q. bekend maken van vindplaats instrumenten ruimtelijk domein aan landelijke voorziening

College, DB

M

Mandaat geldt alleen voor omgevingsvergunningen, conform de gemaakte werkafspraken

61.

Bro, artikel 3.1.1

Zorgdragen voor overleg met besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn

College, DB

M

Uitvoering conform de gemaakte werkafspraken

62.

DHW, artikel 3

Besluiten op aanvraag vergunning tot het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf

BM, DB

TCVG, M

- Geen mandaat bij aanvragen met advies Landelijk Bureau BIBOB

- Verlenen door medewerker

63.

DHW, artikel 31

Intrekken vergunning tot het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf

BM, DB

TCVG

In overeenstemming met poho

64.

DHW, artikel 32

Schorsen vergunning tot het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf

BM, DB

TCBJ

In overeenstemming met poho

65.

DHW, artikel 35

Besluiten op aanvraag tijdelijke ontheffing verstrekken alcoholhoudende drank

BM, DB

TCVG, M

Verlenen door medewerker

66.

Erfgoedverordening

Uitvoering erfgoedverordening voor verlenen, weigeren, intrekken (omgevings)vergunning

College, DB

TCVG, M

Verlenen door medewerker

67.

Gebruiksbesluit

Afdoen van meldingen

College, DB

M

68.

Luchtvaart, artikel 8a.51

Afgeven verklaring van geen bedenkingen op niet als luchtvaartterrein aangewezen terreinen

BM, DB

M

69.

Naamgeving en nummer (adressen)

Toekennen, wijzigen en intrekken van straatnamen en huisnummers

College, DB

M

Voor straatnamen: in overeenstemming met poho

70.

Reglement verkeer, artikel 87

Verlenen ontheffing

College, DB

AVTH

Het moeten wegen betreffen die in het beheer van de gemeente zijn

71.

Verkeersregelaars, artikel 11

Uitgeven aanstellingspassen evenementenverkeersregelaars

BM, DB

M

72.

Wabo, artikel 2.1 lid 3 juncto bijlage II Bor

Mededelen dat geen omgevingsvergunning is vereist

College, DB

M

73.

Wabo, artikelen 2.1, 2.2, 2.4, 2.5 en 2.6

Beslissen op aanvragen op grond van de Wabo voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 Wabo.

College, DB

TCVG, M

- Verlenen door medewerker

- Bij zienswijzen verlenen door TCVG

74.

Wabo, artikel 2.5 lid 5

Intrekken omgevingsvergunning 1e of 2e fase

College, DB

TCVG

75.

Wabo, artikel 2.25

Overschrijven omgevingsvergunning aan andere rechtspersoon

College, DB

M

76.

Wabo, artikel 2.26

Vragen dan wel uitbrengen van advies

College, DB

M

77.

Wabo, artikel 2.31

Wijzigen voorschriften omgevingsvergunning

College, DB

TCVG

78.

Wabo, artikelen 2.33 en 3.23

Intrekken omgevingsvergunning

College, DB

TCVG

3:23: Coördinatie met Waterwet bij IPPC-inrichtingen

79.

Wabo, artikel 3.3, 3.4 en 3.5

Aanhouden beslissing op aanvraag omgevingsvergunning

College, DB

M

80.

Wabo, paragraaf 3.2

Toepassen reguliere voorbereidingsprocedure

College, DB

M

Uitvoering conform de gemaakte werkafspraken

81.

Wabo, paragraaf 3.3

Toepassen uitgebreide voorbereidingsprocedure

College, DB

M

Uitvoering conform de gemaakte werkafspraken

82.

Wabo, artikel 3.9, lid 2

Verlengen beslistermijn aanvraag omgevingsvergunning

College, DB

TCVG

83.

Wabo, artikel 3.10, lid 2

Toepassen artikel 3.1 of afdeling 3.4 Awb achterwege laten

College, DB

TCVG

84.

Wabo, artikel 3.18

Buiten behandeling laten aanvraag

College, DB

M

Coördinatie met Waterwet bij IPPC-inrichtingen

85.

Wabo, artikel 5.17 ism Gemw, artikel 125 en Awb, artikel 5:32

Besluiten om het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk te staken of voorzieningen te treffen, met inbegrip van het slopen van bouwwerken (stilleggen)

College, DB

M

Onder medewerker wordt hier verstaan: de aangewezen toezichthouders

86.

Wabo, artikel 5.18

Besluit ook van toepassing verklaren op rechtsopvolgers

College, BM, DB

M

In het besluit wordt melding gedaan van de toepassing

87.

Wabo, artikel 5.19

Besluiten tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of ontheffing

College, DB

TCVG

88.

Wabo, artikel 6.2

Onverwijld in werking laten treden

College, DB

M

89.

Wbp

Besluiten en voeren van correspondentie op grond van de Wbp

College, DB

M

90.

Wgh, artikelen 83, 110a en 110c

Vaststellen hogere waarde

College, DB

M

Uitvoering conform de gemaakte werkafspraken

91.

Who

Besluiten en voeren van correspondentie op grond van de Who

College, DB

M

92.

Wkpb

Inschrijven beperkende besluiten in beperkingenregisters

College, BM, DB

M

93.

Winkeltijdenwet/Winkel-tijdenverordening

Besluiten op aanvraag vrijstelling of ontheffing

College, DB

TCVG, M

- In overeenstemming met poho

- Verlenen door medewerker

94.

Wm, artikel 7.2 lid 1 sub b

Beoordeling MER aanmeldingsnotitie

College, DB

M

95.

Wm, artikel 7.17

Besluiten inzake milieueffectrapportageplicht

College, DB

TCVG

96.

Wm, artikel 7.26

Besluiten tot het verlengen van de advies/beslistermijn van milieueffectrapportageplicht

College, DB

M

97.

Wm, artikel 8.40 en 8.41

Afdoen van meldingen

College, DB

M

98.

Wm, artikel 8.42

Besluit tot opleggen nadere voorschriften

College, DB

TCVG

99.

Wm, artikel 10.63 lid 2

Besluiten over ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten inrichtingen

College, DB

TCVG

100.

Wob

Besluiten en voeren van correspondentie op grond van de Wob

College, DB

M

101.

Wok, artikelen 1 juncto 3, 7c lid 2 en 30b

Uitvoeren Wok ten aanzien van:

a. besluiten op aanvraag loterijvergunning;

b. beoordelen melding klein kansspel;

c. besluiten aanvraag aanwezigheidsvergunning speelautomaten

College, DB

TCVG, M

M

TCVG, M

- Verlenen door medewerker

- Verlenen door medewerker

102.

WVW, artikel 148

Besluiten over ontheffing houden wedstrijd met voertuigen op de weg

College, DB

M

103.

WVW, artikel 149, lid 1, onder d

Ontheffing bijzonder transport, landbouwvoertuigen en ander aangewezen wegverkeer

College, DB

M

Met uitzondering van bijzonder transport (RDW)

104.

Wonw, artikel 11

Besluiten over ontheffing van Bouwverordening

College, DB

M

In het mandaatregister zijn de volgende afkortingen gebruikt:

Afkorting

Omschrijving

AVTH

Afdelingsmanager Vergunningen, Toezicht en Handhaving

APV

Algemene Plaatselijke Verordening van elke afzonderlijk gemeente

Awb

Algemene wet bestuursrecht

BM

Burgemeester van Bladel

BABW

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

BAG

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Bibob

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Besluit boa

Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar

Bodembescherming

Wet bodembescherming

Bor

Besluit omgevingsrecht

Brandbev

Brandbeveiligingsverordening

Bro

Besluit ruimtelijke ordening

Budgethouder

Afdelingsmanager/teamcoördinatoren aan wie door het college of het Dagelijks Bestuur van de SK de eindverantwoordelijkheid van een begrotingspost is toegewezen

Budgetbeheerder

Medewerker aan wie door de budgethouder het beheer van een begrotingspost is toegewezen

DB

Dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten

DHW

Drank- en Horecawet

Gemw

Gemeentewet

Luchtvaart

Wet luchtvaart

M

Elke medewerker binnen zijn taakgebied, diens vervanger en degene die in opdracht van de afdelingsmanager de betreffende werkzaamheden verricht.

Naamgeving en nummer (adressen)

Verordening naamgeving en nummering (adressen)

Poho

Portefeuillehouder van de betreffende taak bij de gemeente

Reglement verkeer

Reglement verkeersregels en verkeerstekens

Telecom. wet

Telecommunicatiewet

TC

Teamcoördinator

TCVG

Teamcoördinator Vergunningen

TCHH

Teamcoördinator Toezicht en Handhaving

TCBJ

Teamcoördinator Beleid en Juridisch

Verkeersregelaars

Regeling verkeersregelaars

VTH

Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

VZ

Voorzitter van de Samenwerking Kempengemeenten

Wabo

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wbp

Wet bescherming persoonsgegevens

Wgh

Wet geluidhinder

Who

Wet hergebruik van overheidsinformatie

Wkpb

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

Wm

Wet milieubeheer

Wob

Wet openbaarheid van bestuur

Wok

Wet op de kansspelen

Wro

Wet ruimtelijke ordening

WVW

Wegenverkeerswet

Wonw

Woningwet

Bijlage 2 Mandaat Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bladel

Overwegende dat:

- de colleges van burgemeester en wethouders van 21 gemeenten en het college van Gedeputeerde Staten op 31 januari 2013 een gemeenschappelijke regeling hebben vastgesteld waarbij de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant in het leven is geroepen;

- de gemeenschappelijke regeling is gewijzigd op 17 september 2013 en 24 september 2015;

- ingevolge de artikelen 3 en 4 van deze gemeenschappelijke regeling de uitvoering van gemeentelijke taken op het gebied van het omgevingsrecht worden overgedragen van burgemeester en wethouders aan het openbaar lichaam van deze omgevingsdienst;

- de gemeente, gelet op artikel 6 van deze gemeenschappelijke regeling, met de omgevingsdienst een dienstverleningsovereenkomst is aangaan ten behoeve van de uitvoering en de nadere invulling van deze taken;

- deze taken nader zijn en worden ingevuld in de werkprogramma's en de opdrachten voor incidentele verzoektaken, bedoeld in de dienstverleningsovereenkomst;

- binnen de aldus opgedragen taken, de dienstverleningsovereenkomst voorziet in mandatering van bevoegdheden aan de directeur van de omgevingsdienst;

- het om redenen van doelmatigheid wenselijk is daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van burgemeester en wethouders en de burgemeester te mandateren aan de directeur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant;

Gezien de schriftelijke instemming van datum 2017 van de directeur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant, bedoeld in artikel 10:4, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op artikelen 10:1 en 10:12 Algemene wet bestuursrecht en artikel 59a Gemeentewet;

Besluiten:

vast te stellen de volgende regeling:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. bevoegd gezag: het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester van de gemeente Bladel;

b. directeur: directeur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant;

c. omgevingsdienst: Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.

Artikel 2 Mandaatverlening

1. Het bevoegd gezag verleent aan de directeur mandaat tot het namens hem nemen van alle besluiten die voorvloeien uit de opdracht aan de omgevingsdienst, vastgelegd in de artikelen 4, 5 en 6 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant, d.d. 24 september 2015, de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en de omgevingsdienst en de bij deze dienstverleningsovereenkomst behorende jaarprogramma’s en bijzondere opdrachten.

2. Het mandaat, bedoeld in het eerste lid, ziet tevens op de ondertekening van namens het bevoegd gezag genomen besluiten.

3. Het mandaat, bedoeld in het eerste lid, ziet niet op:

  • a.

    de bevoegdheid besluiten te nemen na een voorgenomen besluit of ontwerpbesluit in het kader van handhaving;

  • b.

    de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaarschriften, bedoeld in artikel 6:4 Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    besluiten die leiden tot de vaststelling of wijziging van gemeentelijke beleidskaders of beleidsregels als bedoeld in artikel 1:3, vierde lid, Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    besluiten tot het aangaan van convenanten;

  • e.

    besluiten tot het al dan niet honoreren van schadeclaims van derden of het afkopen van mogelijke geschillen, met uitzondering van schadeclaims die vallen onder de werking van een vastgestelde publiekrechtelijke regeling;

  • f.

    besluiten tot het voeren van rechtsgedingen en tot het zelf voeren van bezwaar- en beroepsprocedures;

  • g.

    besluiten tot het verlenen of weigeren van een vergunning of ontheffing;

  • h.

    besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang indien de last betrekking heeft op gehele of gedeeltelijke sluiting van een inrichting in de zin van artikel 1.1, eerste lid, Wet milieubeheer;

  • i.

    besluiten waarbij toepassing wordt gegeven aan artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

 

Artikel 3 Ondermandaat

1. De directeur kan ter uitoefening van een krachtens artikel 2, eerste lid, aan hem gemandateerde bevoegdheid schriftelijk ondermandaat verlenen aan onder hem ressorterende functionarissen.

2. Van ondermandaat zijn uitgesloten:

  • a.

    besluiten tot het aanwijzen van personen tot vertegenwoordiging van het college in rechte;

  • b.

    besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang;

  • c.

    besluiten tot het gedogen van een geconstateerde overtreding;

3. Elk verleend ondermandaat, ondervolmacht of machtiging, of wijziging wordt aangetekend op een ondermandaatlijst.

4. De directeur stelt instructies vast over de wijze waarop van het ondermandaat gebruik mag worden gemaakt.

 

Artikel 4 Machtiging

1. Het bevoegd gezag verleent aan de directeur machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn ten behoeve van vervulling van de in artikel 2, eerste lid, bedoelde opdracht.

2. De machtiging als bedoeld in het eerste lid, ziet niet op handelingen die betrekking hebben op de totstandkoming van besluiten tot het verlenen of weigeren van een vergunning of ontheffing alsmede op handelingen betreffende een melding als bedoeld in het Activiteitenbesluit milieubeheer.

3. De directeur kan voorts machtiging verlenen aan onder hem ressorterende functionarissen.

4. Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt mandaat en ondermandaat gelijk gesteld met machtiging.

 

Artikel 5 Toezichthouders

1. Het bevoegd gezag verleent aan de directeur de bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders, zoals bedoeld in artikel 5:11 Algemene wet bestuursrecht, belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Algemene Plaatselijke Verordening, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Wet milieubeheer, Wet bodembescherming, Wet geluidhinder, Wet inzake de luchtverontreiniging, Wet ruimtelijke ordening, Woningwet, Monumentenwet 1988, Drank- en Horecawet, Natuurbeschermingswet 1998, Flora- en faunawet, Wet veiligheidsregio’s en de daarmee samenhangende Brandbeveiligingsverordening.

 

Artikel 6 Procesvertegenwoordiging

1. De directeur is gemachtigd tot het vertegenwoordigen van het bevoegd gezag in rechte.

2. De directeur kan, krachtens deze machtiging, door hem aangewezen personen machtigen tot het in rechte vertegenwoordigen van het bevoegd gezag bij de behandeling van de volgende geschillen, mits deze betrekking hebben op besluiten welke bij of krachtens dit mandaatbesluit in mandaat of ondermandaat zijn genomen:

a. bezwaar, behandeld door de gemeentelijke bezwarencommissie;

b. beroep of hoger beroep, behandeld door de Rechtbank of de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State;

c. verzoeken om voorlopige voorziening, behandeld door de Voorzieningenrechter van de Rechtbank of de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

3. De directeur brengt een aanwijzing als bedoeld in het tweede lid ter kennis van het bevoegd gezag.

 

Artikel 7 Ondertekening

1. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt als volgt ondertekend:

Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,

namens burgemeester en wethouders van Bladel,

(handtekening van de gemandateerde)

Directeur Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.

 

dan wel

 

Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,

namens de burgemeester van Bladel,

(handtekening van de gemandateerde)

Directeur Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.

2. In geval van ondertekeningsmandaat, als bedoeld in artikel 3, eerste lid wordt als volgt ondertekend:

Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,

overeenkomstig het door burgemeester en wethouders van Bladel genomen besluit,

(handtekening van de gemandateerde)

(diens naam en afdeling c.q. team)

 

dan wel

 

Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,

overeenkomstig het door de burgemeester van Bladel genomen besluit,

(handtekening van de ondertekeningsgemandateerde)

(diens naam en afdeling c.q. team)

3. Indien gebruik wordt gemaakt van machtiging als bedoeld in artikel 4, zijn bij ondertekening het eerste en het tweede lid overeenkomstig van toepassing.

 

Artikel 8 Instructies

De directeur neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden algemene instructies en instructies per geval van het bevoegd gezag in acht, bedoeld in artikel 10:6, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht.

 

Artikel 9 Toepasselijk beleid

1. De directeur neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden de door het bevoegd gezag en de gemeenteraad vastgestelde beleidskaders en beleidsregels in acht, tenzij het tweede lid van dit artikel van toepassing is.

2. Indien de directeur op zwaarwegende gronden voornemens is af te wijken van de beleidskaders of beleidsregels, bedoeld in het eerste lid, treedt hij hierover vooraf in overleg met het bevoegd gezag.

 

Artikel 10 Informatieplicht

1. Een ieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat of ondermandaat is verleend, stelt het bevoegd gezag tijdig in kennis van krachtens mandaat of ondermandaat te nemen besluiten, waarvan hij redelijkerwijs moet aannemen dat kennisneming gewenst is.

2. Kennisgeving als bedoeld in het eerste lid, vindt in ieder geval plaats:

a. als de maatschappelijke, beleidsmatige, politieke, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven;

b. als advies nodig is van anderen dan de gemandateerde of onder hem ressorterende medewerkers en het advies niet aansluit op het eigen standpunt van de gemandateerde dan wel niet tot dezelfde uitkomsten leidt;

c. als het besluit ertoe kan leiden dat de gemeente aansprakelijk wordt gesteld;

d. bij een vooraankondiging tot handhaving.

3. Het bevoegd gezag kan op grond van de kennisgeving, bedoeld in het eerste lid, ten aanzien van een voorgenomen besluit bepalen dat van het bij of krachtens dit mandaatbesluit verleende mandaat of ondermandaat geen gebruik mag worden gemaakt.

4. Wanneer sprake is van direct gevaar of van een spoed optreden kan het verstrekken van informatie, als bedoeld in het eerste lid, vóór het nemen van het besluit achterwege blijven en wordt het bevoegd gezag tegelijk met de bekendmaking van het besluit geïnformeerd.

5. Het bevoegd gezag voorziet de directeur van alle benodigde informatie ten behoeve van de invulling van zijn mandaat.

 

Artikel 11 Verantwoording

1. De directeur doet volgens door het bevoegd gezag nader te stellen regels periodiek verslag van de krachtens dit mandaatbesluit genomen besluiten.

2. Onverminderd het bepaalde in het voorgaande lid verschaft de directeur desgevraagd alle informatie aan het bevoegd gezag terzake van de uitoefening van de in dit besluit bedoelde bevoegdheden.

 

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als “Mandaatregeling gemeente Bladel - Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant”.

 

Vastgesteld in de vergadering van het college op 22 augustus 2017.

 

Burgemeester en wethouders alsmede de burgemeester van Bladel,

de secretaris, drs. E.L.C.M. Mol

de burgemeester (wnd), ing. P.M. Maas