Nadere regeling stimulering inwonersinitiatieven 2017

Geldend van 01-01-2017 t/m heden

Intitulé

Nadere regeling stimulering inwonersinitiatieven 2017

Nadere regeling stimulering inwonersinitiatieven 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Blaricum;

Overwegende:

dat de raad met vaststelling van de Lokale Keuzenota sociaal domein heeft besloten tot het instellen van een budget voor inwonersinitiatieven gericht op participatie en ondersteuning van 10.000 euro per jaar;

dat ter uitwerking daarvan een nadere regeling op grond van de algemene subsidieverordening is gewenst.

Gelet op:

artikel 2, lid 3 van de van de Algemene subsidieverordening Blaricum 2011, artikel 168 van de Gemeentewet en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

B E S L U I T:

Vast te stellen de

Nadere regeling stimulering inwonersinitiatieven 2017,

luidend als volgt:

Artikel 1 Doelstelling

Het doel van deze nadere regels is: het stimuleren en ondersteunen van initiatieven van inwoners op het gebied van zorg, welzijn en participatie, die een bijdrage kunnen leveren aan de versterking van onderlinge betrokkenheid c.q. de sociale samenhang binnen een wijk en tussen de bewoners. 

Artikel 2 Doelgroep

Een bijdrage op grond van deze regeling kan tot een maximum van € 1000,- worden verstrekt aan (groepen van) natuurlijke personen die ingezetene zijn van de gemeente en die zonder winstoogmerk activiteiten organiseren met, voor en ten behoeve van andere inwoners.

Artikel 3 Criteria en randvoorwaarden

Het  initiatief waarvoor een bijdrage wordt gevraagd dient te passen binnen de doelstelling zoals beschreven in artikel 1 en

  • 1.

    dient te zijn gericht op activiteiten van en/of voor een groep inwoners (collectief);

  • 2.

    initiatiefnemers voeren het initiatief bij voorkeur zelf uit en hebben tenminste een grote rol in de realisatie van het initiatief;

  • 3.

    is niet gericht op eigen, al dan niet commercieel belang of commerciële belangen van derden en heeft geen betrekking op feesten, jubilea en partijen of kosten van consumpties;

  • 4.

    is niet gericht op de fysieke leefomgeving;

  • 5.

    moet passen binnen de geldende wetgeving en het gemeentelijk beleid. Aanvragers dienen zelf zorg te dragen voor de eventueel benodigde vergunningen, toestemmingen en/of gewenste of noodzakelijke medewerking van derden;

  • 6.

    betreft geen activiteiten waarvoor door de gemeente al subsidie is of kan worden verstrekt aan organisaties en instellingen werkzaam in het sociaal domein;

  • 7.

    aanvrager heeft niet eerder in hetzelfde subsidiejaar voor vergelijkbare activiteiten een bijdrage verkregen op grond van deze nadere regels.

    Artikel 4 Procedurebepalingen 

  • 1.

    Een aanvraag dient uiterlijk 1 maand vóór aanvang van de activiteit te zijn ingediend met gebruikmaking van het daarvoor vast te stellen formulier.

  • 2.

    Per initiatief kan een bedrag worden aangevraagd tot maximaal € 1.000,-

  • 3.

    Met de aanvraag verplicht de aanvrager zich om na afloop van de activiteit het college te informeren over het verloop daarvan, het aantal daarbij betrokken burgers en de mogelijkheden van voortzetting.

  • 4.

    Indien na toekenning van een bijdrage het voorgenomen initiatief niet wordt of binnen een jaar na toekenning is uitgevoerd, vervalt de toekenning en moet een eventueel al betaalde bijdrage door de aanvrager worden terugbetaald.

  • 5.

    Na afloop van elk kwartaal worden ingekomen aanvragen in onderlinge samenhang getoetst aan deze regeling en wordt daarop een besluit genomen. De beslistermijn op aanvragen wordt daarom bepaald op maximaal 15 weken.

  • 6.

    Ten behoeve van de uitvoering van deze regeling is een budget beschikbaar van maximaal € 10.000,-. op jaarbasis; Indien de limiet van € 10.000,- is bereikt, worden alle daarna ingediende aanvragen afgewezen.  

Artikel 5 Geldigheidsduur

Deze regeling is geldig van 1 januari 2017 t/m 31 december 2017, met dien verstande dat op gedurende dat tijdvak ingediende aanvragen ook nadien kan worden beslist.

 

Aldus vastgesteld op 6 december 2016,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de burgemeester, de secretaris,

mw. J.N. de Zwart-Bloch mw. M. Kilic-Karaaslan