Reglement Regionale urgentiecommissie Gooi en Vechtstreek 2019

Geldend van 11-07-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2019

Intitulé

Reglement Regionale urgentiecommissie Gooi en Vechtstreek 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Blaricum;

Gehoord het advies van 4 april 2019 van het portefeuillehoudersoverleg Fysiek Domein van de Regio Gooi en Vechtstreek op het terrein van Wonen;

Gezien het voorstel van het college van 18 juni 2019;

Gelet op hoofdstuk 3 Urgentie van de Huisvestingsverordening Gooi en Vechtstreek 2019;

Besluit de volgende regeling vast te stellen:

Reglement Regionale Urgentiecommissie Gooi en Vechtstreek 2019

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • a. de verordening: de Huisvestingsverordening Gooi en Vechtstreek 2019;

  • b. de wet: de Huisvestingswet 2014;

  • c. de aanvrager: de persoon door of namens wie een verzoek om een urgentie is ingediend;

  • d. de urgentie: de urgentie, als bedoeld in hoofdstuk 3 Urgentie, artikel 3.1 lid 1 en 2 en artikel 3.4 van de Huisvestingsverordening 2019.

  • e. Portefeuillehoudersoverleg: het portefeuillehoudersoverleg Fysiek Domein/wonen van de Regio Gooi en Vechtstreek op het terrein van Wonen zoals nader aangegeven in artikel 25 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek;

  • f. regio Gooi en Vechtstreek: het grondgebied van de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren;

  • g. commissie: de regionale urgentiecommissie;

  • h. Regio Gooi en Vechtstreek: Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek;

  • i. woningcorporaties: toegelaten instellingen als bedoeld in artikel 19 van de Woningwet die feitelijk werkzaam zijn in de regio Gooi en Vechtstreek.

Artikel 2 Bevoegdheden en taakstelling

  • 1. De commissie heeft tot taak de beoordeling en advisering inzake het afwijzen, toekennen, verlengen en intrekken van een urgentie van een aanvrager. De commissie brengt advies uit aan het college van Burgemeesters en Wethouders en houdt bij de taakstelling de verordening in acht.

  • 2. De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot in het eerste lid toegekende urgentie over:

    • a.

      locatie van de woning;

    • b.

      type woningruimte waarvoor de urgentieverklaring uitsluitend van toepassing is en die als adequaat kan worden aangemerkt in relatie tot de huisvestingsproblematiek;

    • c.

      bijzondere voorwaarden.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit 3 leden en plaatsvervangende leden, te weten:

  • a. één onafhankelijk voorzitter, tevens lid van de commissie;

  • b. één lid op voordracht van de deelnemende gemeenten;

  • c. één lid op voordracht van de gezamenlijke woningcorporaties.

  • 2. De commissie kan, in het geval van voorwaardelijk huren (Huren onder voorwaarden), alvorens advies uit te brengen aan het college van burgemeester en wethouders, zo nodig specifieke kennis inwinnen bij een door de deelnemende gemeenten gecontracteerde zorgpartij of een uitvoeringsloket van één van de gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek.

  • 3. De voorzitter en de leden worden op voordracht van het portefeuillehoudersoverleg Fysiek Domein/wonen, respectievelijk de woningcorporaties, benoemd door het dagelijks bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek.

  • 4. De voorzitter en leden worden benoemd op basis van hun professionele en maatschappelijke kennis en ervaring. Daarbij geldt dat de voorzitters en leden een bijzondere kennis en ervaring moeten hebben op ten minste één van de volgende terreinen: medisch/gezondheidszorg, wonen/ volkshuisvesting, sociaal-maatschappelijke dienstverlening of juridische zaken.

  • 5. De voorzitter is niet werkzaam voor/onder de verantwoordelijkheid van een van deelnemende woningcorporatie of van de deelnemende gemeente.

  • 6. De voorzitter en leden vervullen geen andere hoofd-of nevenfunctie welke strijdig kunnen zijn met het naar behoren uitoefenen van het lidmaatschap van de commissie.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1. De benoeming van de voorzitter, leden en de plaatsvervangende leden geschiedt voor de periode van twee jaar.

  • 2. Zij zijn eenmaal herbenoembaar voor de periode van twee jaar.

Artikel 5 Beëindiging lidmaatschap

1. Het lidmaatschap van de commissie eindigt, buiten het geval van afloop van de zittingsperiode, bovendien:

a. op eigen verzoek;

b. overlijden;

c. royement na schorsing als gevolg van disfunctioneren;

d. indien een lid naar het oordeel van het dagelijks bestuur, gehoord de deelnemende gemeenten of respectievelijk de gezamenlijke corporaties, die diens kandidatuur hebben voorgedragen, geacht kan worden niet langer representatief te zijn voor de gemeenten of gezamenlijke corporaties.

2. De aftredende voorzitter en leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Secretariaat

  • 1. Aan de commissie wordt secretariële en administratieve ondersteuning verstrekt door de Regio Gooi en Vechtstreek.

  • 2. Het secretariaat is belast met het oproepen van de vergadering en draagt zorg voor een deugdelijke verslaglegging van de vergadering en uitwerking van het advies.

  • 3. Als secretaris van de commissie treedt op een medewerker van de Regio Gooi en Vechtstreek.

  • 4. De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen vinden conform een jaarlijks te plannen vergaderschema plaats, waarbij uitgegaan wordt van de frequentie 1 x per 2 weken.

  • 2. De uitnodigingen en stukken worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering digitaal beschikbaar gesteld voor de leden.

  • 3. De vergaderingen van de commissie hebben een besloten karakter.

  • 4. De vergaderingen vinden in principe plaats in het kantoor van Regio Gooi en Vechtstreek te Bussum.

Artikel 8 De beraadslaging

De commissie beraadslaagt aan de hand van een schriftelijk –digitaal- rapport voorzien van

eventuele relevante stukken en stelt vervolgens haar advies op.

Artikel 9 Quorum

  • 1. Voor het houden van de vergaderingen van de commissie is vereist dat in ieder geval de voorzitter, dan wel zijn plaatsvervanger en één lid aanwezig zijn (totaal twee).

  • 2. Indien het in het eerste lid vermelde aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter zonodig een nieuwe vergadering beleggen. Deze nieuwe vergadering wordt niet eerder belegd dan binnen 24 uur na het bezorgen van de oproeping. Wanneer ook dan niet het vereiste aantal leden is opgekomen, wordt over aan de orde zijnde zaken een besluit genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

Artikel 10 Stemverhouding

  • 1. De adviezen worden opgesteld op basis van consensus.

  • 2. Bij het niet kunnen bereiken van consensus is de stem van de meerderheid doorslaggevend.

  • 3. Bij gelijke stemmen beslist de voorzitter.

Artikel 11 Adviezen

  • 1. Het advies van de commissie wordt ondertekend door de voorzitter.

  • 2. De Regio deelt het besluit namens het college van burgemeester en wethouders binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag en behandelkosten aan aanvrager mee.

  • 3. De betrokken gemeente krijgt een afschrift van het in mandaat genomen besluit.

Artikel 12 Niet deelneming aan de behandeling

Leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van en de stemming over een adviesaanvraag indien hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zonodig laten leden zich vervangen door niet-partijdige plaatsvervangende leden.

Artikel 13 Voorbereiding

  • 1. De aanvraag wordt in behandeling genomen nadat het aanvraagformulier is ontvangen, de aanvraag volledig is en de behandelkosten zijn betaald.

  • 2. De aanvraag waarover de commissie advies wordt gevraagd wordt, door een medewerker/ster van het uitvoeringsbureau/urgentiebureau van de Regio voorbereid door middel van een uitgebreid gesprek met aanvrager en onderzoek naar de verstrekte gegevens.

  • 3. In geval van een beroep op medische gronden die een relatie hebben met de woonsituatie wordt een onafhankelijk medisch advies aangevraagd.

  • 4. De Regio bepaalt de behandelkosten.

Artikel 14 Geheimhouding en waarborgen privacy

  • 1. De leden en plaatsvervangende leden van de commissie, de secretaris en voorts een ieder die bij de behandeling is betrokken, zijn gehouden of worden verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen, in het kader van hun werkzaamheden, ter kennis komt.

  • 2. De plicht tot geheimhouding eindigt niet na beëindiging van het lidmaatschap van de commissie of na verbreking van het dienstverband met de Regio Gooi en Vechtstreek.

  • 3. De voorzitter en de leden van de commissie overleggen van de vergadering alle vertrouwelijke stukken aan de secretaris en die draagt zorg voor vernietiging.

  • 4. De voorzitter en de leden van de commissie bewaren of slaan geen vertrouwelijke informatie op op –persoonlijke- digitale media.

  • 5. De voorzitter en de leden van de commissie maken bij het gebruik van digitale media uitsluitend gebruik van een beveiligde omgeving.

  • 6. Alle stukken waarvan de commissie bij de behandeling van aanvragen kennis neemt worden vertrouwelijk behandeld.

Artikel 15 Vergoeding

De voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter van de commissie genieten een vergoeding in de vorm van presentiegeld. De hoogte van het presentiegeld wordt bepaald door de Regio.

Artikel 16 Verantwoording

De commissie is voor haar werkzaamheden verantwoording verschuldigd aan de deelnemende gemeenten. Daartoe brengt zij binnen vier maanden na het verstrijken van het kalenderjaar verslag uit aan het portefeuillehoudersoverleg.

Artikel 17 Intrekking, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Het Reglement Regionale Urgentiecommissie 1994 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2019.

  • 3. Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement Regionale Urgentiecommissie Gooi en Vechtstreek 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Blaricum, gehouden op 18 juni 2019.

M. Kilic-Karaaslan

Gemeentesecretaris

J.N. de Zwart-Bloch

Burgemeester