Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011

Geldend van 02-12-2011 t/m 05-01-2014

Intitulé

De raad der gemeente Bloemendaal;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 september 2011; gelet op de artikelen 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en artikel 15 van de Wet bescherming persoonsgegevens; b e s l u i t: vast te stellen de volgende: Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011.

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011

Artikel 1

a.

de wet

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b.

besluit

het besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c.

basisadministratie

de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Bloemendaal als bedoeld in artikel 2 van de wet;

d.

basisregistratie personen

de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Bloemendaal

e.

GBA-V

de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit

f.

verantwoordelijke

het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;

g.

beheerder

de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit

h.

autorisatiebesluit

een besluit als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

i.

ingeschrevene

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;

j.

geregistreerde

degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Bloemendaal en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

k.

afnemer

bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

l.

binnengemeentelijke afnemer

elke afnemer die orgaan is van de gemeente;

m.

derde

elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

n.

vrije derde

een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;

o.

authentiek gegeven

een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2

  • 1.

    • De verantwoordelijke voor de werking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen is het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. De beheerder van de basisregistratie personen is de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen

Artikel 3

  • 1. De basisregistratie personen heeft tot doel:

    de aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • 2. de aangewezen derden te voorzien van gegevens;

  • 3. een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • 4. gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijke onderzoek.

Artikel 4

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5

  • 1.

    • De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente.

  • 2. De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplicht gebruik op grond van artikel 3b van de wet.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6

  • 1.

    • Burgemeester en wethouders kunnen gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

  • 2. Zij stellen hiervoor nadere regels.

Artikel 7

De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2009 wordt ingetrokken per de datum van inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 8

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

Artikel 9

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011.

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad der gemeente Bloemendaal,

gehouden op 24 november 2011.

, voorzitter

, griffier

Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 1 december 2011

In werking: 2 december 2011

Nota-toelichting

Toelichting bij de verordening gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011

Algemeen

Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding met ingang van 1 januari 2010. Vanaf genoemde datum moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende authentieke gegevens niet opnieuw hoeft te verstrekken.

De gemeente vervult de rol decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en moet afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van die persoonsgegevens voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook gebruiker van persoonsgegevens van personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen moeten afkomstig zijn uit de basisadministraties van andere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid.

De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers, de bestandskoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening regelen. Ook verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden moet bij of krachtens een verordening worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en voldoet daarmee aan de eisen van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Naast deze verplichtingen uit de Wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzakelijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van persoonsgegevens die afkomstig zijn van andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen de gemeente Bloemendaal opgeslagen en onderhouden in de basisregistratie personen (gegevensmakelaar) en van daaruit gedistribueerd naar de binnengemeentelijke afnemers. Op dit deel van de persoonsinformatiehuishouding is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.

Artikel

2011-12-02

2Verantwoordelijkheid en beheer

De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van de verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van de basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen. Het college wijst hiermee de beheerder van de basisregistratie personen aan.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.

Artikel 4 Categorieën van personen in de basisregistratie personen

Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de basisadministratie van de gemeente Bloemendaal zijn opgenomen c.q. in de gemeente Bloemendaal woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo moeten de gegevens van woningeigenaren die niet in de gemeente Bloemendaal woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente of uit de GBA-V. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie binnen de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan de vrije derden over te laten aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

Aan vrije derden kunnen gegevens worden verstrekt, mits dit verstrekkingenbeleid bij of krachtens gemeentelijke verordening is vastgelegd. Artikel 100 wet GBA beperkt de gemeentelijke beleidsvrijheid ten aanzien van de categorieën derden waaraan gegevens kunnen worden verstrekt en de categorieën gegevens die mogen worden verstrekt. Om redenen van efficiency verdient het aanbeveling de verdere uitwerking van dit verstrekkingenbeleid aan het college van B&W over te laten, binnen de door de wet en de verordening gestelde kaders.