Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR341629
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR341629/1
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Bloemendaal 2014
Geldend van 06-01-2014 t/m heden
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Bloemendaal 2014Burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal;
gelet op
- artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen;
- artikel 43 lid e van de Wet bescherming persoonsgegevens;
- artikel 156 van de Gemeentewet;
- de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Bloemendaal 2014
BESLUITEN:
vast te stellen de volgende:
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Bloemendaal 2014
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen BRP), kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Bloemendaal worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen; 3. De organen van de gemeente Bloemendaal aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de gegevensset zijn vermeld in de bijlage 1.
Artikel 2: Inwerkingtreding en citeertitel
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Bloemendaal 2014 en heeft 1 bijlage.
3. Het Privacyreglement gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011, vastgesteld op 24 januari 2012, wordt ingetrokken.
Ondertekening
Bijlage 1
Organisatie-onderdeel |
Taak |
Doelomschrijving |
Categorie(ën) van betrokkenen |
Rechtmatige grondslag |
Gegevensset |
Burgerzaken |
Basisregistratie personen |
Bijhouden van de basisregistratie personen voor het onderdeel waarvoor de gemeente Bloemendaal verantwoordelijk is |
Ingeschrevenen |
Wet basisregistratie personen |
Alle gegevens |
Burgerzaken |
Burgerlijke stand |
Voorbereiden en verwerken akten van de burgerlijke stand |
Personen op wie akten van de burgerlijke stand betrekking hebben en de aangevers |
Burgerlijk Wetboek en Besluit Burgerlijke Stand c.a. |
Alle gegevens |
Burgerzaken |
Rijbewijzen |
Behandelen aanvragen c.a. rijbewijzen |
Aanvragers rijbewijs |
Wegenverkeerswet Reglement rijbewijzen |
Alle gegevens |
Burgerzaken |
Reisdocumenten |
Behandelen aanvragen c.a. reisdocumenten |
Aanvragers reisdocumenten |
Paspoortwet, -besluit en -uitvoeringsregeling |
Alle gegevens |
Burgerzaken |
Naturalisaties, opties |
Uitvoering geven aan Nederlandse nationaliteitswetgeving m.b.t. naturalisatie en opties |
Aanvragers en optanten |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Alle gegevens |
Burgerzaken |
Verklaringen omtrent gedrag |
Inname en verwerken aanvragen verklaring omtrent gedrag |
Aanvragers verklaring |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Alle gegevens |
Burgerzaken |
Stembureauleden benoemen |
Benoeming leden stembureaus; instructie; indeling en uitbetaling vergoeding |
Kandidaat stembureauleden |
Kieswet |
Basisgegevens |
Burgerzaken |
Parkeervergunningen en –ontheffingen |
Behandelen aanvraag parkeervergunning en -ontheffing |
Aanvragers parkeervergunning en -ontheffing |
Verordening Parkeerbelastingen |
Basisgegevens |
Burgerzaken |
Rampenbestrijding |
Alarmering bij rampen/calamiteiten en registratie slachtsoffers (CRIB) |
Uitvoerders rampenplannen / slachtoffers en relaties |
Wet veiligheidsregio’s |
Basisgegevens |
Burgerzaken/ receptie |
Gevonden en verloren voorwerpen |
Afhandelen aangiften van gevonden en verloren voorwerpen |
Verliezers en vinders |
Besluit gevonden voorwerpen |
Basisgegevens |
Financiën |
Debiteuren- en crediteuren-administratie |
De uitvoering van diverse wetten en verordeningen wat betreft legesheffing, de debiteurenadministratie, het verzenden van nota’s en invorderingen |
Debiteuren en crediteuren |
Gemeentewet |
Basisgegevens Ouders Kinderen |
Financiën |
Gemeentelijke begraafplaatsadministra-tie |
Heffing en invordering van grafrechten |
Overledenen en rechthebbenden |
Wet op de lijkbezorging |
Basisgegevens Ouders Kinderen |
Bestuurs-secretariaat |
Huwelijksjubilea 100+ jarigen 4 mei bijeenkomst Veteranendag |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
Personen die tot de doelgroep behoren |
Lokale taak |
Basisgegevens |
Bestuurs-secretariaat |
Onderscheidingen |
Toekennen van onderscheidingen |
Personen die in aanmerking komen voor een onderscheiding, voorstellers en ondersteuners |
Wetgeving m.b.t. deze onderscheidingen |
Basisgegevens |
IASZ gemeente Heemstede |
Maatschappelijke zorg (WMO) |
Behandelen verzoeken om ondersteuning vanuit de WMO |
Gehandicapte of ouderen met een zorgvraag, die kan uitmonden in een aanvraag om een voorziening |
WMO |
Basisgegevens Ouders Kinderen Nationaliteit Verblijfstitel Gezag/curatele |
IASZ gemeente Heemstede |
Decentralisatie taken Participatiewet |
Gedecentraliseerde taken |
Jonggehandicapten |
Participatiewet |
Basisgegevens |
IASZ gemeente Heemstede |
Decentralisatie taken Jeugdzorg |
Gedecentraliseerde taken |
Jeugd |
Jeugdwet |
Basisgegevens |
IASZ gemeente Heemstede |
Werk en inkomen |
Hulp bij terugkeer naar werk en zo nodig voorzien in inkomen |
Aanvragers en gerelateerden |
WWB, IOAW, IOAZ, BBZ |
Basisgegevens Ouders Kinderen Nationaliteit Verblijfstitel Gezag/curatele |
IASZ gemeente Heemstede |
Inburgering |
Informeren van burgers over de inburgeringsplicht Faciliteren van inburgeringsvoorziening Handhaven inburgeringsplicht |
(Mogelijke) inburgeringsplichtingen |
Wet inburgering |
Basisgegevens Ouders Kinderen Nationaliteit Verblijfstitel Gezag/curatele |
IASZ gemeente Heemstede |
Gehandicaptenpar-keerkaart |
Behandeling verzoeken afgifte gehandicaptenparkeerkaart |
Aanvragers gehandicaptenparkeerkaart |
Regeling gehandicaptenpar-keerkaart |
Basisgegevens |
Gemeentebe-lastingen Kennemerland Zuid |
Belastingenheffing en waardering onroerend zaak (WOZ) |
Heffen en invordering gemeentelijke belastingen, verlenen beschikkingen WOZ |
Belastingplichtigen |
Uitvoering belastingwetgeving, AWR, Wet WOZ |
Basisgegevens Ouders Kinderen |
DIV |
Documentaire informatie-voorziening |
Postregistratie en ondersteuning interne administratieve organisatie |
Personen van wie de gemeente Bloemendaal een brief / document ontvangt of aan wie een brief wordt gestuurd |
Gemeentelijk beleid betreffende uitvoering van de taken |
Basisgegevens |
Regionaal Bureau Leerplicht Zuid-Kennemerland |
Leerplicht- en RMC-administratie (schoolverlaters) |
Handhaven leerplicht en voorkomen vroegtijdig schoolverlating |
Leerplichtigen en jongeren tot 23 jaar en hun ouders/verzorgers |
Leerplichtwet, RMC-wet |
Basisgegevens Ouders Kinderen Verblijfstitel Gezag/curatele |
Samenleving |
Leerlingenvervoer |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer |
De leerling en zijn ouders/verzorgers |
Wet primair en voortgezet onderwijs |
Basisgegevens Ouders |
Samenleving |
Handhaving openbare ruimte |
Handhaven wet en regelgeving op het gebied van de openbare ruimte |
Vergunninghouders en overtreders |
De te handhaven wet- en regelgeving |
Basisgegevens |
Samenleving |
Openbare orde en veiligheid |
Handhaving openbare orde en veiligheid |
Overtreders van de openbare orde en veiligheid |
Gemeentewet Wetboek strafvordering |
Basisgegevens Ouders Kinderen Nationaliteit Verblijfstitel Gezag/curatele |
Samenleving |
Vergunningen Algemene Plaatselijke Verordening (APV) |
Behandelen aanvragen APV-vergunning |
Aanvragers APV-vergunningen |
Gemeentewet Algemene plaatselijke verordening |
Basisgegevens |
Samenleving |
Vergunningen drank- en horecawet (inclusief integriteitscontrole) |
Behandelen vergunningen drank- en horeca |
Aanvragers, ondernemers, beheerders van drank- en horeca-inrichtingen |
Drank- en horecawet Wet Bibob |
Basisgegevens Nationaliteit Verblijfstitel Gezag/curatele |
Samenleving |
Bijzondere opnemingen psychiatrisch ziekenhuizen (BOPZ) |
Afgeven een beschikking inhoudende een last tot inbewaringstelling (opname psychiatrisch ziekenhuis) |
Op te nemen personen |
Wet BOPZ |
Basisgegevens Ouders Kinderen Gezag/curatele |
Samenleving |
Decentralisatie taken WMO |
Gedecentraliseerde taken |
Gehandicapte of ouderen met een zorgvraag, die kan uitmonden in een aanvraag om een voorziening |
WMO |
Basisgegevens Ouders Kinderen Nationaliteit Verblijfstitel Gezag/curatele |
Samenleving |
Decentralisatie taken Participatiewet |
Gedecentraliseerde taken |
Jonggehandicapten |
Participatiewet |
Basisgegevens |
Samenleving |
Decentralisatie taken Jeugdzorg |
Gedecentraliseerde taken |
Jeugd |
Jeugdwet |
Basisgegevens |
Personeelszaken |
Uitkeringen na beëindigen dienstverband |
Pensioen raadsleden en wethouders, wachtgelden gemeentepersoneel |
Voormalig raadsleden, wethouders, gemeentepersoneel |
CAR/UWO-bepalingen |
Basisgegevens |
Ruimtelijke Ordening |
Vergunningverlening en fraudebestrijding |
Huisvestigingsvergunning, woningtoewijzing, woonfraudebestrijding |
Aanvragers en inwoners |
Woningwet Huisvestingswet |
Basisgegevens Ouders Kinderen Nationaliteit Verblijfstitel Gezag/curatele |
Beheer- en eigendommen |
Grondverkoop |
Controle naamgegevens kopers i.v.m. opstellen (concept)contracten |
(aspirant)kopers |
Burgerlijk wetboek |
Basisgegevens |
Bouw- en woningtoezicht |
Omgevingsvergunningen |
Behandelen aanvragen omgevingsvergunningen |
Aanvrager omgevingsvergunningen |
WABO WRO Woningwet Milieuwet |
Basisgegevens |
Communicatie |
Uitvoering persoonsgerichte mailings |
Uitnodigingen voor nieuwjaarsreceptie nieuwe inwoners, onderzoeken zoals Waar Staat Je Gemeente (WSJG) |
Inwoners die tot doelgroep behoren |
Lokale taak |
Basisgegevens |
Griffie |
Uitvoering raadswerk |
Toezenden van stukken, planningen, afspraken e.d. aan raadsleden |
Raadsleden |
Gemeentewet |
Basisgegevens |
Reiniging |
Afvalstoffenheffing |
Milieustraat, rolemmeradministratie |
Inwoners |
Wet milieubeheer |
Basisgegevens |
Milieu |
Subsidies duurzame energie |
Behandelen aanvragen subsidie voor zonnepanelen |
Aanvragers subsidie |
Gemeentewet |
Basisgegevens |
Te verstrekken gegevens
Basisgegevens
Indien gegevens ter beschikking worden gesteld, betreft het altijd minimaal de volgende set aan gegevens:
- -
Gegevens met betrekking tot de persoon zelf, te weten de identificatienummers, naam (inclusief de gegevens noodzakelijk voor een correcte aanschrijving), geboortedatum, geslacht en de eventuele verstrekkingsbeperking;
- -
Huwelijksgegevens, te weten de gegevens omtrent de huwelijkssluiting, de eventuele ontbinding en de partner, te weten de identificatienummers, naam, geboortedatum en geslacht (idem wat betreft het geregistreerd partnerschap).
- -
Gegevens omtrent het overlijden van de persoon;
- -
Gegevens omtrent de verblijfplaats van de persoon, te weten de adresgegevens, de datum van inschrijving in de gemeente, de datum aanvang adreshouding, de immigratiedatum en de emigratiedatum.
Extra gegevens
Voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de taak, kunnen tevens de volgende gegevens van een persoon worden verstrekt:
- -
Oudergegevens, te weten de identificatienummers, naam, geboortedatum en geslacht;
- -
Kindgegevens, te weten de identificatienummers, naam en geboortedatum;
- -
Nationaliteitsgegevens;
- -
Gegevens met betrekking tot de verblijfstitel;
- -
Gegevens met betrekking tot het gezag van het minderjarige kind of de onder curatele stelling van de meerderjarige;
- -
Gegevens met betrekking tot reisdocumenten.
Regeling BRP
Algemeen
Deze regeling vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in deze regeling.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Bloemendaal.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Bloemendaal woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Bloemendaal op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Bloemendaal wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Bloemendaal beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Bloemendaal woonachtig zijn, dient de gemeente Bloemendaal het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Regeling BRP, waarmee dit regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag dat de Wbrp inwerking treedt. Als gevolg van de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit regeling met terugwerkende kracht vast te stellen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl