Regeling vervallen per 01-01-2019

Uitvoeringsbesluit Persoonsgebonden Budget (PGB) Jeugdhulp gemeente Bloemendaal 2018

Geldend van 01-01-2018 t/m 31-12-2018

Intitulé

Uitvoeringsbesluit Persoonsgebonden Budget (PGB) Jeugdhulp gemeente Bloemendaal 2018

Registratienummer: 2017021022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal,

gelet op de Jeugdwet en de daarbij behorende Verordening Jeugdhulp Bloemendaal,

besluiten:

Vast te stellen het Uitvoeringsbesluit Persoonsgebonden Budget (PGB) Jeugdhulp Bloemendaal 2018, luidende als volgt:

Algemene bepalingen

Voor de begripsbepalingen wordt verwezen naar de Jeugdwet en de Verordening Jeugdhulp Bloemendaal 2015.

Hoofdstuk 1

Artikel 1. Ondersteuningsvormen PGB

  • 1. Jeugdhulp in de vorm van een PGB kan worden ingezet voor de volgende producten:

    Persoonlijke verzorging

    Het tekort aan zelfredzaamheid bij de persoonlijke verzorging van de jeugdige wordt gecompenseerd zodat de jeugdige en het gezin zo normaal als mogelijk kunnen functioneren.

    De jeugdige wordt op vaste momenten ondersteund bij activiteiten op het gebied van persoonlijke verzorging. Het gaat hierbij om hulp bij de zelfverzorging. Het gaat tevens om het stimuleren van de jeugdige bij het zelfstandig uitvoeren van de persoonlijke verzorging en het geven van advies, instructie en voorlichting over persoonlijke verzorging aan de jeugdige en desgevraagd diens mantelzorgers.

    Begeleiding ambulant

    De jeugdige en zijn/haar gezin worden zodanig motiverend, adviserend en instruerend ondersteund dat zij in staat zijn zo zelfredzaam mogelijk de algemene dagelijkse levensverrichtingen (leren) uit te voeren, een gestructureerd huishouden (leren) te voeren, sociale relaties aan te gaan en te onderhouden en maatschappelijk te participeren. De begeleiding draagt bij aan het vergroten van de draagkracht van het gezin en aan het oplossen van opvoedproblemen, zodat de jeugdige opgroeit in een veilige omgeving.

    Dagbesteding

    De ontwikkeling van de jeugdige wordt zodanig gestimuleerd dat hij/zij zo zelfstandig mogelijk kan functioneren. De jeugdige wordt hierin ondersteund door het aanbieden van een zinvolle dagbesteding, bestaande uit een gestructureerd en gevarieerd dagprogramma waarbij de jeugdige gestimuleerd en begeleid wordt in zijn/haar ontwikkeling.

    Behandeling groep

    De jeugdige wordt behandeld gericht op het ontwikkelen en aanleren van praktische, cognitieve en emotionele vaardigheden, waarbij de mogelijkheden van het kind optimaal worden benut, zodat een zo zelfstandig mogelijk niveau van functioneren bereikt kan worden. De behandeling in groepsverband is tevens gericht op herstel of voorkomen van verergering van gedragsproblemen.

    Behandeling individueel

    De jeugdige wordt individueel behandeld gericht op het ontwikkelen en aanleren van praktische, cognitieve en emotionele vaardigheden, waarbij de mogelijkheden van de jeugdige optimaal worden benut, zodat een zo zelfstandig mogelijk niveau van functioneren wordt bereikt. De behandeling is gericht op herstel of voorkomen van verergering van gedragsproblemen, op herstel en/of het aanleren van vaardigheden of gedrag en het realiseren van een blijvende verbetering in het functioneren. De behandeling kan ook gericht zijn op het verbeteren van de interactie binnen een gezin. Het gaat hierbij om gerichte professionele interventies.

    Behandeling groep is voorliggend. Daar waar behandeling in een groep niet meer passend en/of toereikend is, kan worden besloten tot behandeling individueel.

    Kortdurend verblijf

    Om tijdelijk de ouder/verzorger te ontlasten, wordt de jeugdige in een huiselijke omgeving logeeropvang geboden, waarbij ontwikkelingsgerichte begeleiding wordt geboden en toezicht en/of zorg ( 24 uur per etmaal) noodzakelijk is. Het verblijf wordt in de regel geboden gedurende 1 tot maximaal 3 aansluitende etmalen per week.

    Langdurende verblijf met begeleiding of behandeling kan op basis van maatwerk aan het college voorgelegd worden.

    Informele zorg

    Mantelzorg en/of vrijwilligerswerk en/of andere hulp vanuit het sociaal netwerk geboden aan de cliënt

    Hierna te noemen verzorging, begeleiding, dagbesteding, behandeling, verblijf en informele zorg.

  • 2. Het college kan besluiten, in voorkomende gevallen, een PGB toe te kennen voor andere vormen van jeugdhulp als genoemd in het document “Aanbesteding en Programma van Eisen Wmo en Jeugdwet 2018-2020.

Artikel 2. Voorwaarden die aan de aanvragers van een PGB gesteld worden

  • 1. De aanvrager geeft gemotiveerd aan waarom hij/zij ondersteuning met een PGB wil inkopen en waarom hij/zij de individuele voorziening die wordt geleverd door een zorginstelling, niet passend acht.

  • 2. De aanvrager of diens vertegenwoordiger geeft er blijk van voldoende in staat te zijn tot een redelijke waardering van zijn belangen. Tevens kan hij/zij op verantwoorde wijze de verplichtingen die voortvloeien uit de PGB uitvoeren.

  • 3. De aanvrager geeft concreet inzicht in de wijze waarop de gestelde doelen gerealiseerd worden.

  • 4. De door de aanvrager te betrekken jeugdhulp voldoet aan de kwaliteitseisen voor jeugdhulp (zie artikel 3)

  • 5. De aanvrager besteedt het PGB niet bij een zorgverlener die tevens optreedt als vertegenwoordiger van de aanvrager, tenzij uit het plan blijkt dat de belangen van de aanvrager voldoende gewaarborgd zijn.

  • 6. Ten behoeve van de punten 1 tot en met 4 stelt de aanvrager in overleg met het CJG een PGB plan op.

Artikel 3. Kwaliteitseisen PGB voor jeugdhulpaanbieders

De kwaliteitseisen jeugdhulp zoals geformuleerd in de Jeugdwet zijn van toepassing op de hulp die wordt betrokken middels een PGB. Een PGB kan naar het oordeel van het college worden verstrekt indien:

  • 1.

    De aanvrager aantoont, dan wel verklaart dat de hulp op verantwoorde wijze wordt uitgevoerd, dat wil zeggen dat de zorg veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht dient te zijn (artikel 4.1.1. Jeugdwet).

  • 2.

    De aanvrager erop toeziet dat de beoogde professional voldoet aan de norm voor verantwoorde werktoedeling (artikel 4.1.2. Jeugdwet).

    • De aanvrager betrekt een bij het SKJ of BIG geregistreerde professional (master of postmaster niveau) als er sprake is van behandeling,

    • De aanvrager kan (indien er sprake is van begeleiding en/of persoonlijke verzorging) een vakbekwame, niet-geregistreerde professional betrekken als naar het oordeel van het college sprake is van een voorspelbare, stabiele en veilige situatie bij de aanvrager.

    • Behandeling vindt plaats onder toezicht van een hoofdbehandelaar.

  • 3.

    De aanvrager op verzoek van het college een recente verklaring omtrent gedrag van de hulpverlener overhandigt (niet ouder dan 3 maanden).

  • 4.

    Uit het PGB plan blijkt hoe de kwaliteit en de doelmatigheid van de hulpverlening wordt bewaakt, beheerst en bijgesteld.

  • 5.

    De aanvrager zorg draagt voor een verklaring van de hulpverlener dat de meldcode wordt gehanteerd en dat een vertrouwenspersoon in staat wordt gesteld zijn/haar werk uit te voeren.

Artikel 4. Kwaliteitseisen aan informele zorgverleners

De inzet van informele zorgverleners (het sociaal netwerk) wordt vergoed, mits deze, naar het oordeel van het college voldoet aan onderstaande voorwaarden:

  • 1.

    De inzet van de zorgverlener draagt bij aan het bewaren of verstevigen van de balans tussen draagkracht en draaglast in een gezin,

  • 2.

    De zorgverlener dreigt niet overbelast te raken door het verlenen van zorg.

Artikel 5. Het PGB–plan

Voor de inzet van PGB-jeugdhulp moet een plan opgesteld worden. Een plan bestaat uit de volgende onderdelen:

  • 1.

    De wijze waarop de met een PGB in te kopen ondersteuning bijdraagt aan het verminderen, opheffen, stabiliseren dan wel behandelen van de problematiek en de ondersteuning voorziet in het bevorderen van maatschappelijke participatie of verzorging,

  • 2.

    De wijze waarop het sociaal netwerk, algemene voorzieningen en/of andere voorliggende voorzieningen worden betrokken bij de ondersteuning,

  • 3.

    Argumenten om te kiezen voor een geregistreerde, dan wel niet-geregistreerde, maar wel vakbekwame professional. De ondersteuning dient te voldoen aan de voorwaarden zoals omschreven bij artikel 3.2,

  • 4.

    De concrete aard, omvang en duur van de ondersteuning,

  • 5.

    Een begroting van de ondersteuning.

Artikel 6. Hoogte van het PGB

  • 1. De hoogte van een PGB ten behoeve van de in artikel 1 genoemde voorzieningen wordt door het college vastgesteld aan de hand van:

    • De aard van de problematiek en de meest passende hulpvorm,

    • Het aantal geïndiceerde uren,

    • De tarieven zoals in onderstaande tabel worden weergegeven. Deze tarieven zijn gebaseerd op de zorg in natura. De richtlijn hierbij is dat de vergoeding ten hoogste gelijk is aan het vermeldde tarief van vergelijkbare zorg in natura, dan wel het lagere bedrag dat de budgethouder is overeen gekomen met de zorgverlener. De budgethouder vergoedt hiervan alle kosten die de zorgverlener op basis van de overeenkomst declareert (inclusief vakantiedagen, reiskosten etc.).

      Persoonlijke verzorging

      € 50,40 per uur

      Begeleiding individueel

      Begeleiding groep (dagbesteding)

      € 46,20 per uur

      € 58,64 per dagdeel

      Behandeling groep

      € 65,12 per dagdeel

      Behandeling individueel

      € 82,20 per uur

      Kortdurend verblijf

      € 207,20 per etmaal (all-in)

      Informele zorg

      € 20,- per uur

  • 2. Afhankelijk van het type ondersteuning kan het college een PGB verstrekken voor een maximaal aantal ondersteuningsuren.

  • 3. Indien het tarief van de door de jeugdige en ouders gewenste aanbieder hoger is als bedoeld in lid 1, verstrekt het college het PGB onder de voorwaarde dat de jeugdige of ouders de meerkosten voor hun rekening nemen.

  • 4. Vervoerskosten naar de benodigde jeugdhulp voorziening kunnen vergoed worden als er sprake is van een medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid. De vergoeding bedraagt bij regulier vervoer 0,19 cent per kilometer met een maximum van € 21,- per dag. Indien naar het oordeel van het college bijzonder vervoer nodig is, kan dit vervoer op maat vergoed worden.

  • 5. In afwijking van het bepaalde in artikel 6.1 wordt het maximale uurtarief in geval van zorgverlening door een informele zorgverlener vastgesteld op € 20,- per uur, dan wel het lagere bedrag dat de budgethouder is overeen gekomen met de zorgverlener.

  • 6. Kosten die gemaakt worden voor beheer van het budget (voorheen bekend onder verantwoordingsvrij bedrag) mogen niet vergoed worden vanuit het PGB.

  • 7. Het tarief is inclusief kosten voor sociale verzekeringen, vakantiegeld en eindejaarsuitkering.

Artikel 7. Controle PGB

  • 1. De besteding van het PGB kan door het college éénmalig of periodiek worden onderzocht.

  • 2. Een PGB dat niet is besteed aan de in de beschikking omschreven ondersteuning wordt teruggevorderd.

  • 3. Een PGB dat de gestelde doelen onvoldoende behaalt kan aangepast of herzien worden.

Artikel 8. Slotbepalingen en in werking treding

  • 1. Het college kan, indien sprake is van zwaarwegende omstandigheden, afwijken van de bepalingen in dit besluit.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als het Uitvoeringsbesluit Persoonsgebonden Budget (PGB) Jeugdhulp Bloemendaal 2018.

  • 3. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2018. Op dat tijdstip vervalt het op 27 februari 2017 vastgestelde document ‘Uitvoeringsbesluit Persoonsgebonden Budget Jeugdhulp Bloemendaal 2017”.

Ondertekening