Regeling vervallen per 01-01-2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaalgelet op artikel 4:2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);gelet op het gestelde in artikel 160 Gemeentewet;gehoord de Bijzondere Ondernemingsraad;besluit:tot vaststelling van de navolgende Regeling variabele werktijden gemeente Bloemendaal 2009.

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2009

Intitulé

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaalgelet op artikel 4:2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);gelet op het gestelde in artikel 160 Gemeentewet;gehoord de Bijzondere Ondernemingsraad;besluit:tot vaststelling van de navolgende Regeling variabele werktijden gemeente Bloemendaal 2009.

Regeling variabele werktijden gemeente Bloemendaal 2009.

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

1. Medewerker

De ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR/UWO, alsmede uitzendkrachten, detacheringkrachten, stagiaires en personen die anderszins in dienst zijn van gemeente Bloemendaal.

2. Formele arbeidsduur

De volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten. Een volledig dienstverband bestaat uit 36 uur per week (5 x 7,2 uur of 4 x 9 uur).

3. Feitelijke arbeidsduur

Het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid verricht.

4. Bedrijfstijd

De periode tussen vastgestelde tijdstippen waarin afdelingen bezet moeten zijn voor serviceverlening aan burgers en bedrijven, alsmede voor interne dienstverlening:

  • 1e.

    Telefonisch bereikbaar voor burgers, bestuur en interne dienstverlening: maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.15 uur;

  • 2e.

    Openstelling voor publiek: maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur;

  • 3e.

    Burgerzaken: maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur, woensdag van 12.30 uur tot 16.00 uur en donderdag van 16.00 uur tot 20.00 uur.

  • 4e.

    Milieustraat: maandag tot en met vrijdag: 8.00 uur tot 12.00 uur en zaterdag van 9.00 uur tot 12.00 uur.

5. Werktijd

De tijdsperiode waarbinnen dagelijks de werkzaamheden kunnen worden verricht. Deze is van maandag tot en met vrijdag van 7.30 tot 18.00. Voor de buitendienst gelden vaste werktijden. Gedurende de maanden december en januari van 8.00 uur tot 10.00 uur, van 10.15 uur tot 13.00 uur en van 13.30 uur tot 16.45 uur. Gedurende de overige maanden van het jaar van 7.30 uur tot 9.30 uur, van 9.45 uur tot 12.30 uur en van 13.00 uur tot 16.15 uur.

6. Lunchpauzetijd

Een tijdsperiode waarbinnen de lunchpauze genoten kan worden.

7. Bloktijden

De tijden waarop de medewerker, behoudens bijzondere omstandigheden, verplicht is aanwezig te zijn voor het verrichten van zijn werkzaamheden: maandag t/m vrijdag van 9.00 – 12.30 uur en van 13.00 – 16.00 uur.

8. Tijdregistratie

Het tijdregistratiesysteem kan gebruikt worden voor het registreren van de werktijden.

9. Roostervrije tijd

De tijdsruimte tussen de feitelijke arbeidsduur en formele arbeidsduur.

Artikel 2 Arbeidsduur

  • 1. De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd dienstverband gemiddeld 36 uur per week. Bij een deeltijd dienstverband is de formele arbeidsduur zoveel uren als in de aanstelling is vastgesteld tot een maximum van 36 uur.

  • 2. De feitelijke arbeidsduur kan afwijken van de formele arbeidsduur, met inachtneming van de artikelen 2:7, 2:7a en 4:1 van de CAR/UWO.

Artikel 3 Werktijden

  • 1. De medewerker maakt bij de aanvang van elk nieuw kalenderjaar, met zijn direct leidinggevende afspraken over de aanvang- en vertrektijden, één en ander met inachtneming van het bepaalde in dit reglement. Deze tijden worden voor een periode van een jaar bepaald, en worden vastgelegd in het werkplan.

  • 2. Het afdelingshoofd is er verantwoordelijk voor dat de personeelsbezetting van de teams gedurende de bedrijfstijd voldoende is. Met dien verstande dat de personeelsbezetting is afgestemd op het vereiste interne en externe dienstverleningsniveau zodat de serviceverlening gewaarborgd is.

  • 3. Het afdelingshoofd is, als de bedrijfsvoering of arbeidsomstandigheden dit vereisen, bevoegd om in afwijking van lid 1 voor individuele medewerkers of groepen medewerkers vaste aanvang- en vertrektijden vast te stellen, waarbij kan worden afgeweken van de in artikel 1 omschreven bloktijden en werktijden. Het in dienstbelang vaststellen van een structureel afwijkende werktijd voor (een) groep(en) medewerkers geschiedt met instemming van de Ondernemingsraad.

  • 4. Voor de medewerkers die zijn aangewezen om buiten de reguliere werktijden werkzaamheden te verrichten, niet zijnde overwerk in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub l CAR/UWO, geldt dat zij op één dag niet langer mogen werken dan 9 uur, waarbij de gemiddelde arbeidstijd over 13 weken niet meer dan 40 uur per week mag bedragen.

Artikel 4 Pauzeregeling

  • 1. De medewerker die 5½ uur tot 10 uur per dag werkt, dient ten minste een half uur pauze te nemen tussen 12.00 en 14.00 uur.

  • 2. De medewerker die langer dan 10 uur per dag werkt, dient ten minste 45 minuten pauze te nemen tussen 12.00 en 14.00 uur.

Artikel 5 Tijd- en verlofregistratie

De medewerker is zelf verantwoordelijk voor het deugdelijk registreren van zijn werktijden en verlof.

Het tijdregistratiesysteem kan hiervoor gebruikt worden.

Artikel 6 Opname roostervrije tijd

  • 1. De roostervrije tijd is voor 50% vrij opneembaar. De vrij opneembare roostervrije tijd wordt bijgeschreven op de verlofkaart.

  • 2. De roostervrije tijd wordt voor 50% ingeroosterd.

Artikel 7 Bijzonderheden

  • 1. Het college kan gelet op de werksituatie van de ambtenaar, of een groep ambtenaren, bepaalde regels van deze regeling niet van toepassing verklaren. Hiervoor is instemming van de Ondernemingsraad nodig (zie ook artikel 3 lid 3).

  • 2. In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een bijzonderde voorziening treffen.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling kan aangehaald worden als “Regeling variabele werktijden gemeente Bloemendaal 2009”.

  • 2. De regeling treedt in werking op 1 januari 2009 onder gelijktijdige intrekking van de regeling variabele werktijden van de gemeente Bennebroek 2007 en de op 31 december 2008 vigerende regeling variabele werktijden van de gemeente Bloemendaal.

    Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 3 maart 2009

    de gemeentesecretaris de burgemeester,

    mr. A.Ph. van der Wees

    drs. M.J. van Ravesteyn-Kramer

    Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 12 maart 2009.

    In werking (met terugwerkende kracht): 1 januari 2009.