Regeling vervallen per 11-07-2016

Reglement van orde voor de vergaderingen van burgemeester en wethoudersBloemendaal 2010 Het college van burgemeester en wethouders van Bloemendaal; gelet op artikel 52 van de Gemeentewet; besluit :vast te stellen het: Reglement van orde voor de vergaderingen van burgemeester en wethouders Bloemendaal 2010

Geldend van 09-07-2010 t/m 10-07-2016

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen van burgemeester en wethoudersBloemendaal 2010 Het college van burgemeester en wethouders van Bloemendaal; gelet op artikel 52 van de Gemeentewet; besluit :vast te stellen het: Reglement van orde voor de vergaderingen van burgemeester en wethouders Bloemendaal 2010

Reglement van orde voor de vergaderingen van burgemeester en wethouders Bloemendaal 2010

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1. Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2. Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 4. Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1. Het college vergadert in de regel één maal per week op dinsdag of een in onderling overleg vast te stellen dag en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2. Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3 Verhindering

  • 1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 4 Agenda en stukken

  • 1. Ten behoeve van elke vergadering zendt de secretaris aan de leden van het college ruim tevoren een agenda (waarop aangegeven de concept-besluiten) toe.

  • 2. De agenda wordt samengesteld uit onderwerpen van voorstellen die ter bespreking zijn voorgedragen en hamerpunten. De agenda is verdeeld in een openbaar en een niet-openbaar gedeelte.

  • 3. De agenda bevat tevens de punten Mededelingen, Vaststelling agenda, Notulen, Rondvraag en Overzicht externe activiteiten/ontvangen uitnodigingen/agenda’s collegeleden.

  • 4. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, maar waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie uiterlijk een uur voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van

een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen

teneinde zijn mening over een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te geven op een

agendapunt.

Artikel 7 Stemmingen

  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3. a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een

    benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende

    briefjes.

    b.Indien daarbij de stemming beperkt is tot één persoon en de stemmen staken, beslist het

    lot.

    c.Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid

    is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste

    stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de

    meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming

    uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. In bij de

    tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 8 Besluitenlijst (notulen)

  • 1. De secretaris draagt zorg voor het opstellen van de besluitenlijst van de vergadering en het digitaal opslaan daarvan.

  • 2. De besluitenlijst bevat ten minste:

    a.de namen van de aan- en afwezige leden;

    b.de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    c.een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4. De besluitenlijst wordt de dag na de vergadering vastgesteld.

  • 5. De vastgestelde besluitenlijst (waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen bespreekpunten en hamerpunten) wordt, zodra deze gereed is, toegezonden aan de leden van de raad en aan de duo-commissieleden. Het openbare gedeelte van de vastgestelde besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk via de website openbaar gemaakt en desgevraagd aan de pers beschikbaar gesteld.

Artikel 9 Openbare vergadering

  • 1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voorzover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 10 Naamgeving en inwerkingtreding

Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van orde voor de vergaderingen van burgemeester en wethouders Bloemendaal 2010”.

Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie. Op dat moment vervalt het

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Bloemendaal 2004.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op 29 juni 2010

R.Th.M. Nederveen ,burgemeester,

A.Ph. van der Wees ,secretaris

Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 8 juli 2010.

In werking: 9 juli 2010

Nota-toelichting

Toelichting

Algemeen

Ingevolge artikel 52 Gemeentewet stelt het college een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Het college moet dit reglement aan de raad toezenden.

Artikel

2010-12-17

1Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging In het eerste lid van dit artikel wordt een onderwerp geregeld zoals dat aan de orde zal zijn in het zogenaamde constituerend beraad, de eerste vergadering van het college direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Wellicht ten overvloede wordt er op gewezen dat het college als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling en het eventueel gebruikmaken van de mogelijkheid die in artikel 168 Gemeentewet geboden wordt (mandaat aan individuele leden van het college). Naast de verdeling van de werkzaamheden kan de onderlinge vervanging worden geregeld. Door de Wet dualisering gemeentebestuur is het niet meer mogelijk een raadslid aan te wijzen als vervanger van een wethouder. De vervanging zal onderling geregeld moeten worden of, indien mogelijk gezien het aantal wethouders (artikel 36 Gemeentewet), door het (tijdelijk) aanstellen van een extra wethouder. Met het derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 77 Gemeentewet. Ter wille van de nodige flexibiliteit is gekozen voor een algemene formulering. Het vierde lid is een voorwaarde om de vervangingsprocedure in werking te kunnen zetten. Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen Met het eerste en derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 53, eerst lid Gemeentewet. Ook hier is weer gekozen voor een algemeen flexibele formulering, waardoor de mogelijkheid bestaat in bijzondere gevallen af te wijken. Uit het tweede deel van het eerste lid en het tweede lid volgt dat ook de burgemeester, als voorzitter van het college (zie artikel 34 Gemeentewet), maar ook een lid van het college ervoor kan zorgen dat een extra vergadering wordt gehouden. De formulering van het bepaalde in het tweede lid houdt overigens niet in dat de burgemeester de bevoegdheid zou toekomen een extra vergadering tegen te houden. De imperatieve formulering van het eerst lid staat daaraan in de weg. Het tweede lid geeft verder de procedure voor een extra vergadering weer. Artikel 3 Verhindering Dit artikel is naast een vastlegging van de procedure ook van belang om wellicht al voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor besluitvorming niet gehaald wordt (artikel 56 Gemeentewet). De voorzitter kan dan een nieuwe vergadering beleggen. Artikel 4 Agenda en stukken De rol van de gemeentesecretaris bij de collegevergaderingen wordt in de artikelen 103 tot en met 105 van de Gemeentewet aangegeven. Nadere uitwerking van de taken van de secretaris vindt enerzijds plaats in dit reglement, anderzijds in de Organisatieverordening gemeente Bloemendaal 2009, waarin de instructie voor de gemeentesecretaris geïntegreerd is opgenomen. In dit artikel wordt aangegeven dat de secretaris verantwoordelijk is voor het doen toekomen van de agenda aan de collegeleden. Dit artikel geeft verder de in Bloemendaal gebruikelijke gang van zaken weer. Ook is kort aangegeven hoe zaken van spoedeisend belang worden geagendeerd. De secretaris zal al naar gelang de omstandigheden in overleg met de voorzitter dienen af te wegen of ten aanzien van de

spoedeisende onderwerpen van tevoren gecommuniceerd wordt met de collegeleden of dat dit in de vergadering gebeurt.

Artikel 5 en 6 Ambtelijke ondersteuning en deelname van derden aan vergadering

Artikel 57 en 55 eerste lid Gemeentewet geven indirect aan dat het mogelijk is dat naast de collegeleden

en de secretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn. Deze Gemeentewetartikelen geven aan dat de onschendbaarheid en de eventueel opgelegde geheimhouding voor allen aanwezig bij de vergadering geldt. Artikel 5 geeft allereerst de rol van de gemeentesecretaris weer. Artikel 7 Stemmingen In de eerste plaats moet hier worden gewezen op artikel 56 Gemeentewet, dat een regeling bevat met betrekking tot zowel het vergader- als het besluitquorum ten aanzien van de vergaderingen van het college. Hoewel het ingevolge de Memorie van Toelichting bij dit artikel aan het college vrijstaat in het reglement van orde een zwaarder quorumvereiste te stellen, is hiervoor niet gekozen; het in de wet terzake opgenomen stelsel is daarmee onverkort van toepassing. Ten aanzien van het stemmen wordt opgemerkt, dat in de praktijk slechts zelden wordt gestemd. Het is mogelijk om hier aansluiting te zoeken bij de bepalingen over stemmingen die in het reglement van orde voor de raad zijn opgenomen. Het is praktisch om regelingen zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen. Wel is de regeling voor de raad erg uitgebreid. In het college-reglement is ervoor gekozen alleen het meest noodzakelijke te regelen. Opvallend is dat in artikel 59 Gemeentewet artikel 31 niet van overeenkomstige toepassing is verklaard. Dat laatste artikel bepaalt dat de stemming in de raadsvergadering over het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen bij gesloten en ongetekende stembriefjes moet geschieden. Van de hierdoor geboden ruimte is in het reglement gebruikgemaakt. De opgenomen regeling komt erop neer dat in de collegevergadering slechts wordt gestemd indien één van de leden dat wenst. In dat geval wordt mondeling gestemd (ook over personen), tenzij ten aanzien van personen om een schriftelijke stemming wordt verzocht. Over zaken wordt dus òf niet òf mondeling gestemd. Artikel 8 Besluitenlijst(notulen)

De Wet dualisering gemeentebestuur introduceert het begrip ‘besluitenlijst’. Hierdoor is de bepaling over de verslaglegging aangepast. Dit artikel regelt de verslagleggende taak van de secretaris en de wijze waarop de besluitenlijst wordt vastgesteld. Als op grond van artikel 55 van de Gemeentewet door het college een geheimhoudingsplicht is opgelegd, zal ten aanzien van de beraadslaging en eventuele besluiten over dit onderwerp een afzonderlijke besluitenlijst moeten worden gemaakt. Die zal door de secretaris afzonderlijk moeten worden bewaard totdat de geheimhouding is opgeheven. Daarnaast kan er sprake zijn van openbare en niet-openbare punten met inachtneming van de Wet openbaarheid van bestuur. Alleen de openbare punten worden via de website bekend gemaakt en aan de pers beschikbaar gesteld. Op grond van artikel 60 Gemeentewet kan de raad regelen van welke beslissingen van het college de raad op de hoogte gesteld wil worden. In Bloemendaal is het gebruik dat de raads- en duo-commissieleden, na vaststelling, de volledige besluitenlijsten ontvangen. Lid 5 voorziet hierin.

Artikel 9 Openbare vergadering

Artikel 9 Openbare vergadering Ingevolge artikel 54 Gemeentewet is hoofdregel dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college kan daar zelf van afwijken. Via artikel 9 wordt dit ook uitdrukkelijk aan het college overgelaten. Indien een vergadering van het college openbaar is, bepaalt het tweede lid van artikel 53 Gemeentewet dat de burgemeester dag, plaats en tijdstip daarvan bekend moet maken. Artikel 10 Inwerkingtreding Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.