Regeling vervallen per 10-02-2012

Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2010

Geldend van 19-02-2010 t/m 09-02-2012

Intitulé

Burgemeester en wethouders van de gemeente ;gelet op de artikelen 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de artikelen 1 en 2 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2009; besluiten:vast te stellen het volgende: Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010;

Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2009, vastgesteld door de gemeenteraad van 17 december 2009;

  • c.

    Besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • d.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • f.

    GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;

  • g.

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • h.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • i.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • j.

    binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • k.

    authentiek gegeven: een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het afdelingshoofd Publiekszaken.

  • 2. Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is degene als bedoeld in artikel 1 onder h.

  • 3. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden ten minste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a. de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van ;

  • b. de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente ;

  • c. voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.

  • 2. De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden, mits de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, gemeentelijke basisadministraties persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V, doet hiervan mededeling aan de beheerder.

  • 2. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;

  • 3. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het Besluit.

  • 4. In bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2010.

  • 2. Het reglement ligt ter inzage in en treedt in werking op de dag na publicatie.

    Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente op 9 februari 2010.

    R.Th.M. Nederveen , burgemeester

    A.Ph. van der Wees , secretaris

    Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 18 februari 2010.

    In werking: 19 februari 2010.

BIJLAGE 1

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente hebben rechtstreekse toegang tot de basisadministratie:

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Burgerzaken en receptie

Wet GBA, Burgerlijk Wetboek, Kieswet, Paspoortwet, Wegenverkeerswet, Wet Justitiële en strafvorderlijke gegegevens, Rijkswet op Nederlanderschap, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Vreemdelingenwet

Alle (verwijs)gegevens op persoonslijst

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

BIJLAGE 2

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA

Standaardgegevens set

01 PERSOON

  • 01.

    01.10 1 A-nummer persoon

  • 01.

    01.20 1 Burgerservicenummer persoon

  • 01.

    02.10 1 Voornamen persoon

  • 01.

    02.20 1 Adellijke titel / predikaat persoon

  • 01.

    02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

  • 01.

    02.40 1 Geslachtsnaam persoon

  • 01.

    03.10 1 Geboortedatum persoon

  • 01.

    04.10 1 Geslachtsaanduiding persoon

  • 01.

    61.10 1 Aanduiding naamgebruik

05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

  • 05.

    02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

  • 05.

    02.40 1 Geslachtsnaam echtgenoot / geregistreerd partner

  • 05.

    06.10 1 Datum huwelijkssluiting / aangaan geregistreerd partnerschap

  • 05.

    07.10 1 Datum ontbinding huwelijk / geregistreerd partnerschap

06 OVERLIJDEN

06.08.10 1 Datum overlijden

07 INSCHRIJVING

07.70.10 3 Indicatie geheim

08 VERBLIJFPLAATS

  • 08.

    09.10 1 Gemeente van inschrijving

  • 08.

    10.20 1 Gemeentedeel

  • 08.

    10.30 1 Datum aanvang adreshouding

  • 08.

    11.10.1 Straatnaam

  • 08.

    11.20.1 Huisnummer

  • 08.

    11.30 1 Huisletter

  • 08.

    11.40 1 Huisnummertoevoeging

  • 08.

    11.50 1 Aanduiding bij huisnummer

  • 08.

    11.60 1 Postcode

  • 08.

    12.10 1 Locatiebeschrijving

  • 08.

    13.20 1 Datum vertrek uit Nederland

  • 08.

    14.20 1 Datum vestiging in Nederland

Organisatieonderdeel

Waarvoor

Gegevensset

Burgemeester

taken genoemd in Gemeentewet

Standaard gegevensset

Griffie

uitvoering raadswerk (toesturen stukken, notulen, verslagen etc.)

Standaard gegevensset

Team groenvoorziening/reiniging

Milieustraat > afvalverzameling

Rolemmer en milieustraat Bennebroek > administratie en afvalverzameling

Standaard gegevensset

Team Civiele Techniek/Verkeer

Verkeersbesluiten

Standaard gegevensset

Team Buitendienst

Organisatie 4 mei-herdenking

Standaard gegevensset

Team Bouw- en woningtoezicht

Vervuilde woningonderzoek, Bouwvergunning, Sloopvergunning, Sloopmelding, Aanlegvergunning, Welstandsadvies, Gebruiksmelding

Standaard gegevensset

Team Ruimtelijke Ordening

Planschadevergoeding uitkering, Planschadevergoeding overeenkomst, wijziging bestemmingsplan,

Standaard gegevensset

Team Ruimtelijke Ordening

Huisvestingsvergunning

Persoonsgegevens, oudergegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats, kindgegevens. Nationaliteitsgegevens, gegevens (historische) verblijfstitel(s), gegevens gezagsverhouding

Team Milieu

Melding Milieubeheer, subsidie zonnepanelen en zonnecollectoren, subsidie monumenten, Handhaving en wijziging monumenten

Standaard gegevensset

Team Milieu

Omgevingsvergunning

Standaard gegevensset en aanvullend gegevens historische verblijfplaats

Team Samenleving

Leerlingenvervoer, leerplichtwet, Koninklijke onderscheidingen, aanlegvergunning, bibob-toetsing, evenementen aanmelden, evenementenvergunning, exploitatievergunning, sluitingstijden ontheffing, horecaontheffing , collectevergunning, kledinginzameling, filmen, vissen, demonstratievergunning, inrit- uitritvergunning, kapvergunning, parkeervergunning, parkeerontheffing, loterijvergunning, ligplaatsvergunning woonboten, pleziervaartuigen, ontheffing berijden strand, spandoeken en reclamebordenvergunning, vergunning speelautomaten aanwezigheidsvergunning, standplaatsenvergunning, ventvergunning, verklaring geen bezwaar opstijgen luchtballon, werkterreinvergunning (objecten op de weg), herbegrafenissen, vuurwerk (laden/ lossen en verkoop), Wet Publieke Gezondheid, Verwijsindex, organisatie veteranendag

Standaard gegevensset en indien op het verlenen vergunning / ontheffing artikel 8.3, tweede lid Vreemdelingenbesluit 2000 van toepassing is, aanvullend: nationaliteitsgegevens en gegevens verblijfstitel(s)

Team Samenleving

Drank- en horecabedrijf (Drank- en horecawet)

Persoonsgegevens, nationaliteitsgegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats, kindgegevens, gegevens (historische) verblijfstitel(s), gegevens gezagsverhouding

Team Samenleving

Kansspelen

Standaard gegevensset en aanvullend gegevens historische verblijfplaats

Team Samenleving

Winkeltijdenwet (Winkelopenstelling ontheffing, vrijstelling winkeltijdenwet)

Standaard gegevensset en aanvullend gegevens historische verblijfplaats

Team Samenleving

Werkzaamheden Buitengewoon opsporingsambtenaren

Standaard gegevensset en aanvullend gegevens historische verblijfplaats

Team Samenleving

bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen

Persoonsgegevens, adresgegeven, oudergegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, kindgegevens, gegevens gezagsverhouding

Team Burgerzaken en Receptie

Gevonden voorwerpen, GBA, Burgerlijke Stand, Rampenbestrijding, Volmacht Kieswet, Bijschrijving Paspoort, Naturalisatie

Alle (verwijs)gegevens op persoonslijst

Team Financiën

Inning grafrechten, machtiging automatische incasso

Standaard gegevensset

Team communicatie

Digitaal burgerpanel

Standaard gegevensset

Team DIV

Ontvangstbevestiging, WKPB,

Standaard gegevensset

Team DIV

Dispensatie niet openbare stukken

Standaard gegevensset en aanvullend historische persoonsgegevens, en gegevens historische verblijfplaats

Afdeling Belastingen

Forensenbelasting, Hondenbelasting, Kwijtschelding, Toeristenbelasting, Onroerende zaakbelasting, belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten, parkeerbelasting, rioolrechten, precariobelasting, heffen en waarderen van de afvalstoffen, waardering onroerende zaken

Persoonsgegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats. Indien oorspronkelijke schuldenaar is overleden indien de schuld is overgegaan op erven, dan aanvullend: oudergegevens, kindgegevens.

Tevens mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden.

Intergemeentelijke afdeling Sociale Zaken (IASZ)

Bijzondere bijstand, aanvraag IOAW, aanvraag IAOZ, aanvraag WWB, minimabeleid, collectieve verzekering, Besluit bijstandverlening voor zelfstandigen (BBZ), Wet Werk en Inkomen Kunstenaars (WWIK), Terugvordering en verhaal, Opleggen boetes en maatregelen, Wet investeren in jongeren, Wet inburgering, Gehandicaptenparkeerkaart, Gehandicaptenparkeerplaats, Vervoersvoorziening, Rolstoelvoorziening, Woonvoorziening (WMO), Persoonsgebondenbudget (huishoudelijke hulp), Sociale werkvoorziening

Persoonsgegevens, oudergegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats, kindgegevens, nationaliteitsgegevens, gegevens (historische) verblijfstitel(s), gegevens gezagverhouding. Tevens mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, verblijfstitels, emigraties en overlijden.

Team controllers

Bezwaar / klachten

Standaard gegevensset

Team P&O

Pensioenen raadsleden en wethouders, wachtgelden personeel, personeelsadministratie

Persoonsgegevens, oudergegevens, (historische) gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats, kindgegevens

Team secretariaat

huwelijksjubilea

Standaard gegevensset, tevens mutatiegegevens huwelijken/geregistreerd partnerschappen

BIJLAGE 3

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

Registratie

Waarvoor

Gegevensset

Civision Makelaar

Het in verband brengen van gegevensverwerkingen

Alle mutatiegegevens

Stroomlijn

idem

Alle relevante mutatiegegevens

MyCorsa

idem

idem

BIJLAGE 4

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

Door gemeente gesubsidieerde instellingen

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties

Ten behoeve van de bijhouding van de huurderadministratie en de woningtoewijzing

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Onderwijsinstellingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Overige rechtspersonen

Schriftelijk aantonen bij de verstrekking een gerechtvaardigd, niet commercieel belang, te hebben en met toestemming van de verantwoordelijke

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Natuurlijke personen

Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/

gezaghouder)

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

BIJLAGE 5

Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

Organisatieonderdeel

Gegevens

Toelichting op het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2010

Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit aan de gemeente terug te melden. Voor de binnengemeentelijke verstrekking van GBA-gegevens dient een verordening aanwezig te zijn. Deze verordening bevat ook een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden als bedoeld in artikel 100 Wet GBA. Er is op 17 december 2009 een nieuwe Verordening vastgesteld waarin de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders aanwijst om in een apart reglement deze zaken te regelen. De bepalingen in deze Verordening worden in dit privacyreglement uitgewerkt.