Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR69625
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR69625/1
Regeling vervallen per 10-02-2012
Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2010
Geldend van 19-02-2010 t/m 09-02-2012
Intitulé
Burgemeester en wethouders van de gemeente ;gelet op de artikelen 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de artikelen 1 en 2 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2009; besluiten:vast te stellen het volgende: Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010;Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- a.
wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2009, vastgesteld door de gemeenteraad van 17 december 2009;
- c.
Besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
- d.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- e.
basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente als bedoeld in artikel 2 van de wet;
- f.
GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;
- g.
beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- h.
bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;
- i.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
- j.
binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
- k.
authentiek gegeven: een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.
Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
-
1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het afdelingshoofd Publiekszaken.
-
2. Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is degene als bedoeld in artikel 1 onder h.
-
3. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.
- a.
Artikel 3 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden ten minste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie
-
1. Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
-
a. de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van ;
-
b. de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente ;
-
c. voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.
-
2. De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
-
3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
-
1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
-
2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.
Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden, mits de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 9 Terugmeldplicht
-
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, gemeentelijke basisadministraties persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V, doet hiervan mededeling aan de beheerder.
-
2. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;
-
3. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het Besluit.
-
4. In bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.
Artikel 10 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan.
Artikel 11 Slotbepaling
-
1. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2010.
-
2. Het reglement ligt ter inzage in en treedt in werking op de dag na publicatie.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente op 9 februari 2010.
R.Th.M. Nederveen , burgemeester
A.Ph. van der Wees , secretaris
Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 18 februari 2010.
In werking: 19 februari 2010.
BIJLAGE 1
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente hebben rechtstreekse toegang tot de basisadministratie:
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Burgerzaken en receptie |
Wet GBA, Burgerlijk Wetboek, Kieswet, Paspoortwet, Wegenverkeerswet, Wet Justitiële en strafvorderlijke gegegevens, Rijkswet op Nederlanderschap, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Vreemdelingenwet |
Alle (verwijs)gegevens op persoonslijst |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
BIJLAGE 2
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA
Standaardgegevens set
01 PERSOON
- 01.
01.10 1 A-nummer persoon
- 01.
01.20 1 Burgerservicenummer persoon
- 01.
02.10 1 Voornamen persoon
- 01.
02.20 1 Adellijke titel / predikaat persoon
- 01.
02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
- 01.
02.40 1 Geslachtsnaam persoon
- 01.
03.10 1 Geboortedatum persoon
- 01.
04.10 1 Geslachtsaanduiding persoon
- 01.
61.10 1 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
- 05.
02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
- 05.
02.40 1 Geslachtsnaam echtgenoot / geregistreerd partner
- 05.
06.10 1 Datum huwelijkssluiting / aangaan geregistreerd partnerschap
- 05.
07.10 1 Datum ontbinding huwelijk / geregistreerd partnerschap
06 OVERLIJDEN
06.08.10 1 Datum overlijden
07 INSCHRIJVING
07.70.10 3 Indicatie geheim
08 VERBLIJFPLAATS
- 08.
09.10 1 Gemeente van inschrijving
- 08.
10.20 1 Gemeentedeel
- 08.
10.30 1 Datum aanvang adreshouding
- 08.
11.10.1 Straatnaam
- 08.
11.20.1 Huisnummer
- 08.
11.30 1 Huisletter
- 08.
11.40 1 Huisnummertoevoeging
- 08.
11.50 1 Aanduiding bij huisnummer
- 08.
11.60 1 Postcode
- 08.
12.10 1 Locatiebeschrijving
- 08.
13.20 1 Datum vertrek uit Nederland
- 08.
14.20 1 Datum vestiging in Nederland
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
Burgemeester |
taken genoemd in Gemeentewet |
Standaard gegevensset |
Griffie |
uitvoering raadswerk (toesturen stukken, notulen, verslagen etc.) |
Standaard gegevensset |
Team groenvoorziening/reiniging |
Milieustraat > afvalverzameling Rolemmer en milieustraat Bennebroek > administratie en afvalverzameling |
Standaard gegevensset |
Team Civiele Techniek/Verkeer |
Verkeersbesluiten |
Standaard gegevensset |
Team Buitendienst |
Organisatie 4 mei-herdenking |
Standaard gegevensset |
Team Bouw- en woningtoezicht |
Vervuilde woningonderzoek, Bouwvergunning, Sloopvergunning, Sloopmelding, Aanlegvergunning, Welstandsadvies, Gebruiksmelding |
Standaard gegevensset |
Team Ruimtelijke Ordening |
Planschadevergoeding uitkering, Planschadevergoeding overeenkomst, wijziging bestemmingsplan, |
Standaard gegevensset |
Team Ruimtelijke Ordening |
Huisvestingsvergunning |
Persoonsgegevens, oudergegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats, kindgegevens. Nationaliteitsgegevens, gegevens (historische) verblijfstitel(s), gegevens gezagsverhouding |
Team Milieu |
Melding Milieubeheer, subsidie zonnepanelen en zonnecollectoren, subsidie monumenten, Handhaving en wijziging monumenten |
Standaard gegevensset |
Team Milieu |
Omgevingsvergunning |
Standaard gegevensset en aanvullend gegevens historische verblijfplaats |
Team Samenleving |
Leerlingenvervoer, leerplichtwet, Koninklijke onderscheidingen, aanlegvergunning, bibob-toetsing, evenementen aanmelden, evenementenvergunning, exploitatievergunning, sluitingstijden ontheffing, horecaontheffing , collectevergunning, kledinginzameling, filmen, vissen, demonstratievergunning, inrit- uitritvergunning, kapvergunning, parkeervergunning, parkeerontheffing, loterijvergunning, ligplaatsvergunning woonboten, pleziervaartuigen, ontheffing berijden strand, spandoeken en reclamebordenvergunning, vergunning speelautomaten aanwezigheidsvergunning, standplaatsenvergunning, ventvergunning, verklaring geen bezwaar opstijgen luchtballon, werkterreinvergunning (objecten op de weg), herbegrafenissen, vuurwerk (laden/ lossen en verkoop), Wet Publieke Gezondheid, Verwijsindex, organisatie veteranendag |
Standaard gegevensset en indien op het verlenen vergunning / ontheffing artikel 8.3, tweede lid Vreemdelingenbesluit 2000 van toepassing is, aanvullend: nationaliteitsgegevens en gegevens verblijfstitel(s) |
Team Samenleving |
Drank- en horecabedrijf (Drank- en horecawet) |
Persoonsgegevens, nationaliteitsgegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats, kindgegevens, gegevens (historische) verblijfstitel(s), gegevens gezagsverhouding |
Team Samenleving |
Kansspelen |
Standaard gegevensset en aanvullend gegevens historische verblijfplaats |
Team Samenleving |
Winkeltijdenwet (Winkelopenstelling ontheffing, vrijstelling winkeltijdenwet) |
Standaard gegevensset en aanvullend gegevens historische verblijfplaats |
Team Samenleving |
Werkzaamheden Buitengewoon opsporingsambtenaren |
Standaard gegevensset en aanvullend gegevens historische verblijfplaats |
Team Samenleving |
bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen |
Persoonsgegevens, adresgegeven, oudergegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, kindgegevens, gegevens gezagsverhouding |
Team Burgerzaken en Receptie |
Gevonden voorwerpen, GBA, Burgerlijke Stand, Rampenbestrijding, Volmacht Kieswet, Bijschrijving Paspoort, Naturalisatie |
Alle (verwijs)gegevens op persoonslijst |
Team Financiën |
Inning grafrechten, machtiging automatische incasso |
Standaard gegevensset |
Team communicatie |
Digitaal burgerpanel |
Standaard gegevensset |
Team DIV |
Ontvangstbevestiging, WKPB, |
Standaard gegevensset |
Team DIV |
Dispensatie niet openbare stukken |
Standaard gegevensset en aanvullend historische persoonsgegevens, en gegevens historische verblijfplaats |
Afdeling Belastingen |
Forensenbelasting, Hondenbelasting, Kwijtschelding, Toeristenbelasting, Onroerende zaakbelasting, belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten, parkeerbelasting, rioolrechten, precariobelasting, heffen en waarderen van de afvalstoffen, waardering onroerende zaken |
Persoonsgegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats. Indien oorspronkelijke schuldenaar is overleden indien de schuld is overgegaan op erven, dan aanvullend: oudergegevens, kindgegevens. Tevens mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden. |
Intergemeentelijke afdeling Sociale Zaken (IASZ) |
Bijzondere bijstand, aanvraag IOAW, aanvraag IAOZ, aanvraag WWB, minimabeleid, collectieve verzekering, Besluit bijstandverlening voor zelfstandigen (BBZ), Wet Werk en Inkomen Kunstenaars (WWIK), Terugvordering en verhaal, Opleggen boetes en maatregelen, Wet investeren in jongeren, Wet inburgering, Gehandicaptenparkeerkaart, Gehandicaptenparkeerplaats, Vervoersvoorziening, Rolstoelvoorziening, Woonvoorziening (WMO), Persoonsgebondenbudget (huishoudelijke hulp), Sociale werkvoorziening |
Persoonsgegevens, oudergegevens, gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats, kindgegevens, nationaliteitsgegevens, gegevens (historische) verblijfstitel(s), gegevens gezagverhouding. Tevens mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, verblijfstitels, emigraties en overlijden. |
Team controllers |
Bezwaar / klachten |
Standaard gegevensset |
Team P&O |
Pensioenen raadsleden en wethouders, wachtgelden personeel, personeelsadministratie |
Persoonsgegevens, oudergegevens, (historische) gegevens huwelijk/geregistreerd partnerschap, gegevens overlijden, gegevens inschrijving, gegevens (historische) verblijfplaats, kindgegevens |
Team secretariaat |
huwelijksjubilea |
Standaard gegevensset, tevens mutatiegegevens huwelijken/geregistreerd partnerschappen |
BIJLAGE 3
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Civision Makelaar |
Het in verband brengen van gegevensverwerkingen |
Alle mutatiegegevens |
Stroomlijn |
idem |
Alle relevante mutatiegegevens |
MyCorsa |
idem |
idem |
BIJLAGE 4
Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.
Wie |
Waarvoor |
Welke categorie |
Welke gegevens |
Geheimhouding |
Leges |
Basis |
Door gemeente gesubsidieerde instellingen |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties |
Ten behoeve van de bijhouding van de huurderadministratie en de woningtoewijzing |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Onderwijsinstellingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Overige rechtspersonen |
Schriftelijk aantonen bij de verstrekking een gerechtvaardigd, niet commercieel belang, te hebben en met toestemming van de verantwoordelijke |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/ gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
BIJLAGE 5
Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.
Organisatieonderdeel |
Gegevens |
Toelichting op het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2010
Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit aan de gemeente terug te melden. Voor de binnengemeentelijke verstrekking van GBA-gegevens dient een verordening aanwezig te zijn. Deze verordening bevat ook een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden als bedoeld in artikel 100 Wet GBA. Er is op 17 december 2009 een nieuwe Verordening vastgesteld waarin de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders aanwijst om in een apart reglement deze zaken te regelen. De bepalingen in deze Verordening worden in dit privacyreglement uitgewerkt.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl