Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen

Geldend van 15-04-2021 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

overwegende dat:

  • -

    (huishoudelijke) afvalstoffen die te vroeg of verkeerd op straat of naast een (ondergrondse) container worden gezet, of zomaar in het openbaar gebied rondslingeren, voor vervuiling, overlast en verloedering zorgen;

  • -

    de aldus gedeponeerde (huishoudelijke) afvalstoffen zich op straat verspreiden met als gevolg stankoverlast en vervuiling;

  • -

    gezien de negatieve gevolgen van het verkeerd aanbieden van (huishoudelijke) afvalstoffen een spoedeisend belang gemoeid is met de directe verwijdering van op onjuiste wijze aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen;

  • -

    om te kunnen optreden bij heterdaad en niet heterdaad en om inhoud te geven aan het uitgangspunt ‘de vervuiler betaalt’, is gekozen voor het opleggen van spoedeisende bestuursdwang;

  • -

    de kosten die de gemeente maakt om onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen uit de openbare ruimte te verwijderen op de overtreder zullen worden verhaald, tenzij de overtreder aannemelijk kan maken dat hij/zij geen wettelijk voorschrift heeft overtreden;

gelet op artikel 125 van de Gemeentewet, artikel 4:81 en titel 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht, de Afvalstoffenverordening 2011 van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk en het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

besluit:

vast te stellen de

Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen

Artikel 1 Definities

  • -

    (huishoudelijke) afvalstoffen: (huishoudelijke) stoffen, materialen en/of producten waarvan de eigenaar zich heeft ontdaan of waarvan de eigenaar van plan is zich te ontdoen;

  • -

    overtreding: iedere constatering van een eenheid onjuist aangeboden huishoudelijke afvalstoffen welke herleidbaar is tot één persoon, huishouden of bedrijf waarbij een eenheid bestaat uit één tot en met drie huisvuilzakken, dozen of emmers;

  • -

    overtreder: de persoon die of het bedrijf dat (huishoudelijke) afvalstoffen te vroeg, te laat of onjuist buiten heeft gezet of heeft gedeponeerd in de openbare ruimte en tot wie de aangetroffen afvalstoffenkunnen worden herleid, bijvoorbeeld aan de hand van een tussen het afval gevonden poststuk, adreswikkel, enz.

Artikel 2 Handhaving

Bij het onjuist aanbieden van (huishoudelijke) afvalstoffen wordt de volgende beleidslijn in acht genomen:

  • 1)

    Indien een overtreding wordt geconstateerd, kan het college van burgemeester en wethouders een waarschuwing geven bij de eerste overtreding.

  • 2)

    Spoedeisende bestuursdwang kan worden toegepast bij het niet op heterdaad ontdekken van te vroeg, te laat of op onjuiste wijze aanbieden van (huishoudelijke) afvalstoffen.

  • 3)

    Bij spoedeisende bestuursdwang als bedoeld in lid 2 worden bij de overtreder kosten in rekening gebracht, tenzij de overtreder aannemelijk kan maken dat hij/zij geen wettelijk voorschrift heeft overtreden.

  • 4)

    De beschikking tot oplegging van spoedeisende bestuursdwang, gebaseerd op een door een toezichthouder opgesteld rapport van bevindingen met daarin opgenomen (minimaal twee) foto’s van de geconstateerde overtreding, wordt na ongedaanmaking van de overtreding zo spoedig mogelijk door de gemeente aan de overtreder toegezonden.

Artikel 3 Kostenverhaal

  • 1)

    De met toepassing van spoedeisende bestuursdwang op basis van tabel 1 gemaakte kosten als bedoeld in artikel 5:25 van de Algemene wet bestuursrecht zijn door het college van burgemeester vastgesteld op €133,10 per eenheid.

  • 2)

    Voor afval anders dan in de vorm genoemd in lid 1 of indien meer dan 3 huisvuilzakken, emmers of dozen aangetroffen worden die te herleiden zijn tot één persoon, huishouden of bedrijf en het onder lid 1 genoemde bedrag de lading niet dekt, wordt een toeslag in rekening gebracht. De toeslag is afhankelijk van het formaat, het soort afval en wie het afval moet opruimen; dit kan de gemeente zelf zijn of een gespecialiseerd bedrijf.

  • 3)

    Bij niet betaling van deze kosten vindt invordering/inning van het bedrag plaats overeenkomstig het bepaalde in titel 4.4. (bestuurlijke geldschulden) van de Algemene wet bestuursrecht.

Omschrijving te verhalen kosten

Tabel 1 Klein volume (minder dan drie vuilniszakken en hanteerbaar voor gemeente)

Kosten verwijdering door gemeente

gem. bedrag

€ 25,00

1

€ 25,00

(vol. < 3 zakken)

Constatering op straat (per team)

minuten

30

€ 50,00

€ 25,00

Opmaken PV / waarnemingsrapport

minuten

30

€ 50,00

€ 25,00

Beoordeling inzet bestuursdwang

minuten

10

€ 90,00

€ 15,00

Opmaken en versturen beschikking

minuten

20

€ 60,00

€ 20,00

Subtotaal

€ 110,00

21% btw

€ 23,10

Totaal

€ 133,10

Tabel 2 Groter volume (meer dan drie vuilniszakken en/of inzet externe partij)

Kosten verwijdering door externe partij

gem. bedrag

€ 65,00

1

€ 65,00

(vol. >3 zakken)

Constatering op straat (per team)

minuten

30

€ 50,00

€ 25,00

Opmaken PV / waarnemingsrapport

minuten

30

€ 50,00

€ 25,00

Beoordeling inzet bestuursdwang

minuten

10

€ 90,00

€ 15,00

Opmaken en versturen beschikking

minuten

20

€ 60,00

€ 20,00

Subtotaal

€ 150,00

21% btw

€ 31,50

Totaal

€ 181,50

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Bodegraven, 2 maart 2021.

Burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk,

de secretaris,

drs. J.G. de Jager

de burgemeester,

mr. C. van der Kamp