Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Geldend van 20-06-2013 t/m 31-12-2013

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

De raad van de gemeente Boekel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 november 2012;

gelet op: de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Vast te stellen de

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2013

Raadsbesluit

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    “jaar”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam leges worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en in de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    stukken, nodig voor het in ontvangst kunnen nemen van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, lonen, bezoldiging en andere dergelijke periodieke uitkeringen;

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5. Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.5.2 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1.2 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 12. Inwerkingtreding

  • 1. De Legesverordening 2012, vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag volgende op de dag na die van deze bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2013”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 13 december 2012.

de griffier, de voorzitter,

M.R.P. Philipse P.M.J.H. Bos

Bijlage

TARIEVENTABEL

Tarieventabel, als bedoeld in artikel 5 van de Legesverordening 2013

2013

Titel 1

Algemene dienstverlening

HOOFDSTUK 1 BURGERLIJKE STAND

1.1.1

Nasporing in de registers

1.1.1.1

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand,

zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers of een bewijs van inschrijving

wordt verlangd, voor elk daaraan te besteden raadpleging per 15 minuten of gedeelte daarvan

19,00

1.1.2

Opgaven omtrent aangiften

1.1.2.1

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement met een geldigheidsduur van twaalf

maanden, voor het als regel één maal per maand verstrekken van een lijst, vermeldende de in de

voorafgaande maand gedane aangiften van geboorten, huwelijken en overlijden, alsmede de

huwelijksvoltrekkingen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, per categorie

43,00

1.1.3

Trouwboekjes en partnerschapsboekjes

1.1.3.1

Het tarief voor een trouwboekje/partnerschapsboekje of een duplicaat daarvan inclusief omslag

28,00

1.1.4

Voltrekking van huwelijken/geregistreerd partnerschap

1.1.4.1

Het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapregistratie is slechts mogelijk indien wordt

voldaan aan de in artikel 7 gestelde voorwaarden van het door het college van burgemeester en wethouders

vastgestelde Reglement burgerlijke stand gemeente Boekel.

gratis

1.1.4.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap dan wel het

omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:

maandag tot en met vrijdag tot 18.00 uur

337,00

1.1.4.1.2

Maandag tot en met vrijdag nà 18.00 uur

611,00

1.1.4.1.3

Zaterdag tot 18.00 uur

611,00

1.1.4.1.4

Zaterdag nà 18.00 uur

1.219,00

1.1.4.1.5

Zondag of op een algemeen erkende feestdag

1.219,00

1.1.4.1.6

Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap plaats vindt in een bijzonder huis,

ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het in 1.1.4.1.1 tot en met 1.1.4.1.6 genoemde

tarief verhoogd met:

154,00

1.1.4.1.7

Bij het sluiten van een huwelijk of een registratie van een partnerschap, danwel het omzetten van een

geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een daartoe aangewezen locatie wordt het in 1.1.4.1.1

tot en met 1.1.4.1.6 genoemde tarief verhoogd met:

154,00

1.1.5

Het tarief bedraagt:

1.1.5.1

Voor het getuigen bij een huwelijk/geregistreerd partnerschap door een ambtenaar van de gemeente geldt per

getuige

32,00

1.1.5.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de

Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

HOOFDSTUK 2 REISDOCUMENTEN

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument

voor vreemdelingen

50,35

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal

paspoort als bedoeld onder 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

50,35

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

50,35

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

31,85

1.2.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1

41,90

1.2.3

Verhogingen spoedleveringen:

1.2.3.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

46,60

1.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een document als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.2, indien aan de aanvrager reeds eerder een zodanig document werd verstrekt, dat bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd:

De terzake verschuldigde leges worden verhoogd met

26,00

HOOFDSTUK 3 RIJBEWIJZEN

1.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

44,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van:

34,10

1.3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een document als bedoeld in 1.3.1, indien de aanvrager reeds eerder een zodanig document werd verstrekt, dat bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd:

19,00

1.3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

4,00

HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE

PERSOONSGEGEVENS

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

9,00

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 25 verstrekkingen

73,00

1.4.2.2.2

voor 100 verstrekkingen

283,00

1.4.2.2.3

voor 500 verstrekkingen

1.045,00

1.4.2.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

1.408,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

9,00

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 25 verstrekkingen

73,00

1.4.4.2.2

voor 100 verstrekkingen

283,00

1.4.4.2.3

voor 500 verstrekkingen

1.045,00

1.4.4.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

1.408,00

1.4.5

vervallen

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

19,00

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.7.1

tot het verkrijgen van een bewijs van inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie

9,00

1.4.7.2

voor elke niet in dit hoofdstuk genoemde verklaring omtrent een bepaald persoon

9,00

HOOFDSTUK 5 KIEZERSREGISTER

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de

Kieswet (Stb. 1989, 423)

9,00

HOOFDSTUK 6 WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens. Bij verstrekking op papier indien het afschrift bestaat uit

a.ten hoogste 100 pagina's, per pagina

1,00

met een maximum per bericht van

8,00

b.meer dan 100 pagina's

26,00

1.6.2

bij verstrekking anders dan op papier

8,00

1.6.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verstrekking, moeilijk toegankelijke registratie

26,00

1.6.4

indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1 tot en met 1.6.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd

50,00

HOOFDSTUK 7 BESTUURSSTUKKEN

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een exemplaar van de programma – productbegroting

30,00

1.7.1.2

een exemplaar van het jaarverslag – de jaarrekening

34,00

1.7.2

Het tarief bedraagt voor een jaarabonnement op de raadstukken:

1.7.2.1

per vergadering (excl. portokosten) (± 7 per jaar)

4,00

HOOFDSTUK 8 VASTGOEDINFORMATIE

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.1.1

Het gemeentelijk beperkingsregister of de gemeentelijke beperkingsregistratie, dan wel tot het

verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid,

van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

15,00

HOOFDSTUK 9 OVERIGE PUBLIEKSZAKEN

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.1

Tot het legaliseren van een handtekening

9,00

1.9.1.2

Tot het afgeven van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.1.3

Tot het afgeven van een bewijs van in leven zijn

9,00

1.9.1.4

Tot het afgeven van een verklaring van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier

9,00

HOOFDSTUK 10 KINDEROPVANG

1.10.1

Kinderopvang (excl. Gastouderopvang)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een nieuwe locatie kinderopvang,

,zoals bedoeld in artikel 45 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen Peuterspeelzalen, waarvoor een meldingsinspectie

noodzakelijk is:

768,00

1.10.2

Kinderopvang (gastouderopvang)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gastoudervoorziening, zoals bedoeld

In artikel 45 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen Peuterspeelzalen, waarvoor een

meldingsinspectie (TK-A) en een inspectie op locatie (TK-B) noodzakelijk is:

480,00

HOOFDSTUKKEN 11 T/M 14 niet van toepassing

HOOFDSTUK 15 WINKELTIJDENWET

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182) of het Vrijstellingenbesluit

Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183)

101,00

1.15.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

28,00

1.15.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing

38,00

1.15.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.4 sluitingsuur van de algemene plaatselijke verordening van de gemeente Boekel:

1.15.2.1

Voor het eerste uur en elk volgend uur of gedeelte daarvan

25,00

HOOFDSTUK 16 WET OP DE KANSSPELEN

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen (Stb. 1964, 483):

1.16.1.1

voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten per vergunning geldig voor één jaar:

-indien de vergunning een kansspelautomaat betreft:

58,00

-indien de vergunning voor twee of meer kansspelautomaten geldt, een bedrag van € 22,50, vermeerderd met het product van het aantal kansspelautomaten, waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van € 34.

1.16.1.2

Indien de belastingplicht in de loop van het jaar ontstaat, worden voor dat jaar de leges slechts over zoveel twaalfde gedeelten van een jaar berekend als er nog maanden overblijven, waarbij gedeelten van een maand voor een gehele maand worden gerekend

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

34,00

HOOFDSTUK 17 niet van toepassing

HOOFDSTUK 18 TELECOMMUNICATIEWET kabels en leidingen

1.18

Melding voor instemming voor werkzaamheden aan kabels en/of leidingen voor communicatienetwerken

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet.

401,33

1.18.1.1

Het bedrag genoemd in 1.18.1 wordt, bij aaneengesloten graafwerkzaamheden over een lengte van 25 meter of meer, voor het uitvoeren van coördinatie en toezicht met een toeslag over de bemeten sleuflengte per strekkende meter sleuf verhoogd met

1,29

1.18.1.2

Het bedrag genoemd in 1.18.1 wordt, indien overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

86,00

1.18.1.3

Het bedrag genoemd in 1.18.1 wordt, indien de aanvrager verzoekt om inhoudelijke toestemming bij de beoordeling of het bijwonen van een bouwvergadering per vergadering verhoogd met

86,00

1.18.1.4

Het bedrag genoemd in 1.18.1 wordt, indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college is opgesteld.

1.18.1.5

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de meldding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.18.2

Indien het betreft werkzaamheden van niet ingrijpende aard bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de melding de helft van het bedrag genoemd in 1.1.8.1:

200,67

1.18.2.1

Indien het betreft de melding voor een proefsleuf wordt het legesbedrag verrekend met de melding waartoe deze proefsleuf dient, indien en zodra de melding wordt ingediend conform 1.18.1

1.18.3

Indien het betreft spoedeisende werkzaamheden dan wel calamiteiten bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de melding de helft van het bedrag genoemd in 1.18.1:

200,67

HOOFDSTUK 19 VERKEER EN VERVOER

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

34,00

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement (Stb. 1994, 450)

34,00

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 1990, 460)

27,00

1.19.1.4

voor het verlengen van de onder 1.19.1.3 genoemde kaart

27,00

HOOFDSTUK 20 DIVERSEN

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek/aanvraag:

1.20.1.1

tot het verstrekken van informatie/gegevens voor zover niet elders in deze tarievenlijst genoemd, voor ieder besteed kwartier of gedeelte daarvan

26,00

1.20.1.2

tot het waarmerken van een fotokopie

6,00

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, niet elders in deze tarieventabel genoemd, per bladzijde :

-op A4-formaat of kleiner (zwart-wit)

1,00

-op A3-formaat (zwart-wit)

2,00

-op A4-formaat of kleiner (kleur)

2,00

-op A3-formaat (kleur)

3,00

op A2-, A1- of A0-formaat (zwart-wit)

5,00

op A2-, A1- of A0-formaat (kleur)

10,00

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:

1.20.3.1

geheel of gedeeltelijk geschreven of getypte minuten, afschriften, doorslagen of uittreksels van

stukken, niet elders in deze verordening genoemd per bladzijde

6,00

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.4.1

een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening

19,00

1.20.4.2

een door de Burgemeester en wethouders of door de burgemeester ingevolge de algemene

plaatselijke verordening te verlenen vergunning c.q. ontheffing voor zover niet elders in deze

tarievenlijst genoemd

25,00

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.5.1

Een exemplaar van de Bouwverordening, voor zover voorradig

37,00

1.20.5.2

Een exemplaar van de toelichting

40,00

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

bouwkosten:

een door de gemeente Boekel opgestelde raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in artikel 3.2 van het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Hierbij worden de bouwkosten aangegeven op basis van een laatstelijk door het college van Burgemeester en wethouders vastgestelde lijst van kosten per aan het gebruik gerelateerde eenheid.

2.1.1.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 VOOROVERLEG/BEOORDELING CONCEPTAANVRAAG

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, danwel een principeverzoek in het kader van de Wet ruimtelijke ordening

306,00

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

25%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

2.2.3

om beoordeling van een vergunningvrij bouwproject

84,00

Hoofdstuk 3 OMGEVINGSVERGUNNING

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 100.000 bedragen:

2,50%

van de bouwkosten, met een minimum van:

161,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 100.000 tot € 500.000 bedragen:

1,70%

van de bouwkosten die € 100.000 te boven gaan vermeerderd met € 2.500;

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 500.000 of meer bedragen:

1,50%

van de bouwkosten die € 500.000 te boven gaan vermeerderd met € 9.300;

2.3.1.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste

lid, onder a, van de Wabo, en er wordt verzocht om een balie omgevingsvergunning, dan bedraagt het tarief:

2.3.1.2.1

indien de bouwkosten minder dan € 100.000 bedragen:

1,10%

van de bouwkosten, met een minimum van:

84,00

2.3.1.2.2

indien de bouwkosten € 100.000 tot € 500.000 bedragen:

0,90%

van de bouwkosten die € 100.000 te boven gaan vermeerderd met € 1.250;

2.3.1.2.3

indien de bouwkosten € 500.000 of meer bedragen:

0,80%

van de bouwkosten die € 500.000 te boven gaan vermeerderd met € 4.700;

2.3.1.3.

Verplicht advies door:

2.3.1.3.1.

Adviescommissie agrarische bouwaanvragen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2..3.1.1. bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat

onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

100%

van de externe advieskosten.

2.3.1.3.2.

Monumentenhuis Brabant en daarmee gelijk te stellen deskundige adviesorganen:

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2..3.1.1. bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van een deskundige partij op het gebied van monumenten nodig is en wordt beoordeeld:

100%

van de externe advieskosten.

2.3.1.3.3.

Adviescommissie m.e.r.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de commissie voor de milieueffect rapportage (m.e.r.) nodig is en wordt afgegeven:

100%

van de externe advieskosten.

2.3.1.3.4.

Adviescommissie Toerisme en recreatie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2..3.1.1., 2.3.3, 2.3.4. en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Adviescommissie Toerisme en Recreatie (onderdeel van de SAB) of een daarmee gelijk te stellen deskundige, nodig is en wordt afgegeven:

100%

van de externe advieskosten.

2.3.1.4.

Noodzakelijk advies door

2.3.1.4.1.

Adviescommissie agrarische bouwaanvragen:

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het college van burgemeester en wethouders een deskundigen advies is gewenst, voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de adviescommissie agrarische bouwaanvragen (onderdeel van de SAB) is en wordt beoordeeld:

100%

van de externe advieskosten.

2.3.1.4.2.

Monumentenhuis Brabant en daarmee gelijk te stellen deskundige adviesorganen:

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het college van burgemeester en wethouders een deskundigen advies op het gebied van monumenten wenselijk is en wordt beoordeeld:

100%

van de externe advieskosten.

2.3.1.4.3.

Adviescommissie m.e.r.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het bevoegde gezag als bedoeld in het besluit m.e.r. voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een vrijwillig advies van de commissie voor de milieueffect rapportage (m.e.r.) gewenst is en wordt afgegeven:

100%

van de externe advieskosten en

10%

voor administratie en doorzendkosten.

2.3.1.4.4.

Adviescommissie Toerisme en Recreatie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien kop grond van een besluit van het college van burgemeester en wethouders voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de adviescommissie Toerisme en Recreatie (onderdeel van de SAB), of een daarmee gelijk te stellen deskundige, gewenst is en wordt beoordeeld:

100%

van de externe advieskosten en

10%

voor administratie en doorzendkosten.

2.3.1.5

Achteraf ingediende aanvraag

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

200%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien met de bouwactiviteit is begonnen voordat vergunning is verleend, maar nadat de aanvraag is ingediend:

200%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

1009,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

1009,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

1009,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

4032,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

1009,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

843,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

4032,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

4032,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

4032,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

1009,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

1009,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

4032,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

1009,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

843,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

4032,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

4032,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

4032,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

196,00

2.3.5.1

De overeenkomstig het in 2.3.5 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 2.3.5.2 indien en voor zover deze op het bouwwerk of de inrichting, waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn.

2.3.5.2

De opslag/verhoging als bedoeld in 2.3.5.1 bedraagt voor:

A:

a.bouwwerken waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft

b.bouwwerken waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapte personen dagverblijf zal worden verschaft

met een oppervlakte van:

-minder dan 100 m2

126,00

-100 tot 200 m2

188,00

-200 tot 300 m2

312,00

-300 tot 500 m2

500,00

-500 tot 1.000 m2

748,00

- 1.000 tot 2.000 m2

1.118,00

- 2.000 tot 3.000 m2

1.471,00

- 3.000 tot 4.000 m2

1.626,00

- 4.000 tot 5.000 m2

1.783,00

- 5.000 tot 10.000 m2

1.988,00

-10.000 tot 20.000 m2

2.264,00

-20.000 tot 30.000 m2

2.629,00

-30.000 tot 40.000 m2

2.999,00

-40.000 tot 50.000 m2

3.364,00

-50.000 m2 of meer

3.670,00

B:

a.inrichtingen waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft

b.inrichtingen waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen dagverblijf zal worden verschaft

c.inrichtingen waarin meer dan tweehonderd personen tegelijk aanwezig zullen zijn

met een oppervlakte van:

-minder dan 100 m2

63,00

-100 tot 200m2

95,00

-200 tot 300 m2

156,00

-300 tot 500 m2

250,00

-500 tot 1.000 m2

374,00

- 1.000 tot 2.000 m2

559,00

- 2.000 tot 3.000 m2

745,00

- 3.000 tot 4.000 m2

842,00

- 4.000 tot 5.000 m2

936,00

- 5.000 tot 10.000 m2

1.065,00

-10.000 tot 20.000 m2

1.247,00

-20.000 tot 30.000 m2

1.494,00

-30.000 tot 40.000 m2

1.728,00

-40.000 tot 50.000 m2

1.982,00

-50.000 m2 of meer

2.197,00

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de ’Erfgoedverordening gemeente Boekel 2010’, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

0,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

0,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

1009,00

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

507,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

507,00

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

316,00

2.3.11

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.11.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.12

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.12.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport 100% van de externe advieskosten met een minimum van

203,00

2.3.12.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport 100% van de externe advieskosten met een minimum van

203,00

2.3.13

Advies

2.3.13.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief; indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: 100% van de externe adviekosten met een minimum van:

729,00

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.14.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

729,00

2.3.14.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

729,00

Hoofdstuk 4 VERMINDERING

VERMINDERING EN TERUGGAAF

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Teruggaaf of vermindering als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.10, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf of vermindering van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.4.2.1

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning deze aanvraag wordt ingetrokken, voordat de vergunning wordt verleend, bestaat er aanspraak op vermindering van de geheven leges. De vermindering bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.4.2.2

Indien een vergunning op verzoek van de aanvrager geheel wordt ingetrokken, voordat daarvan gebruik is gemaakt, bestaat er aanspraak op teruggaaf van de geheven leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.4.2.3

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, deze aanvraag leidt tot het niet verder in behandeling nemen op grond van art. 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, bestaat er aanspraak op vermindering van de geheven leges. De vermindering bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.4.3

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.3, 2.3.5, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.9, 2.3.10, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen vermindering verleend.

Hoofdstuk 6 WIJZIGING OMGEVINGSVERGUNNING ALS GEVOLG VAN WIJZIGING PROJECT

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

64,00

Hoofdstuk 7 BESTEMMINGSWIJZIGINGEN ZONDER ACTIVITEITEN

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

5043,00

2.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen of het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder respectievelijk a en b, van de Wet ruimtelijke ordening

4032,00

2.7.3

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk worden de leges verhoogd met

100%

van de externe advieskosten, kosten van stedenbouwkundige beoordeling en advies en andere kosten die direct verband

houden met de (wettelijke) verplichtingen die ten grondslag liggen aan de beoogde ruimtelijke ontwikkeling

Hoofdstuk 8 IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE BESCHIKKING

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

422,00

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

HOOFDSTUK 1 DRANK- EN HORECAWET

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de APV (Exploitatievergunning horecabedrijf)

175,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386) (Horecavergunning)

250,00

3.1.3

Indien na de BIBOB-intake en -screening een advies bij het landelijk bureau BIBOB wordt ingewonnen, worden de leges onder 3.1.1. En 3.1.2 verhoogd met

500,00

3.1.4

Tot het op verzoek van de vergunninghouder wijzigen van de Vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en horecawet

71,00

3.1.5

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

37,00

3.1.6

Tot het wijzigen van leidinggevenden en/of de tenaamstelling van de vergunning van de Drank- en Horecawet

25,00

HOOFDSTUK 2 ORGANISEREN EVENEMENTEN

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning met geen of beperkt risico. Voorgaande ter beoordeling van de gemeente Boekel.

51,00

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning met matig of groot risico waarbij vooroverleg gewenst is. Voorgaande ter beoordeling van de gemeente Boekel.

153,00

3.2.3

Het tarief genoemd in artikel 3.2.1 wordt verhoogd, indien er een advies wordt gevraagd bij het GHOR, met een bedrag van

71,00

3.2.4

Indien een vergunningaanvraag drie weken voor de datum van het te houden evenement niet is ontvangen, verleent de gemeente Boekel ambtshalve vergunning. Aan deze vergunning wordt een tarief van 200% van het gebruikelijke legesbedrag verbonden.

200%

HOOFDSTUK 3 GEBRUIKSVERGUNNING IN VERBAND MET BRANDVEILIGHEID

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.3.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.2.1 van de brandbeveiligingsverordening

195,00

HOOFDSTUK 4 PROSTITUTIEBEDRIJVEN

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening

537,00

3.4.1.2

Tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in 3.4.1.1

105,00

Aldus besloten in de openbare vergadering van .

de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 13 december 2012

de griffier, de voorzitter,

M.R.P. Philipse P.M.J.H. Bos