EILANDSBESLUIT HOUDEND ALGEMENE MAATREGELEN van 16 december 1998, no. 13 ter uitvoering van de Eilandsverordening basisadministratie persoonsgegevens (A.B. 1998, no. 14) (Uitvoeringsbesluit basisadministratie persoonsgegevens)

Geldend van 10-10-2010 t/m heden

Intitulé

EILANDSBESLUIT HOUDEND ALGEMENE MAATREGELEN van 16 december 1998, no. 13 ter uitvoering van de Eilandsverordening basisadministratie persoonsgegevens (A.B. 1998, no. 14) (Uitvoeringsbesluit basisadministratie persoonsgegevens)

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    eilandsverordening: de Eilandsverordening basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verhuisbericht: een bericht dat is opgemaakt bij de basisadministratie van het land c.q. eilandgebied waar een persoon een aangifte van vertrek heeft gedaan.

Hoofdstuk II Het bijhouden van de basisadministratie

Paragraaf 1 HET INSCHRIJVEN EN UITSCHRIJVEN

Artikel 2

  • 1. Vanwege hun bijzondere verblijfsrechtelijke status komen niet in aanmerking voor inschrijving personen die geen Nederlander zijn en die behoren tot de volgende categorieën:

    • a.

      de leden van diplomatieke zendingen en van consulaire posten;

    • b.

      de leden van het administratieve en technische personeel van diplomatieke zendingen en consulaire posten;

    • c.

      andere personen die krachtens internationaal recht een bijzondere verblijfsrechtelijke status hebben;

    • d.

      de inwonende echtgenoot en minderjarige kinderen van de in onderdeel a, b en c bedoelde personen.

  • 2. Leden van de Nederlandse krijgsmacht komen eveneens niet in aanmerking voor inschrijving, tenzij zij woonachtig zijn aan de wal.

  • 3. Ten aanzien van een persoon die gaat behoren tot een van de in het eerste of tweede lid genoemde categorieën, terwijl hij reeds is ingeschreven, wordt de bijhouding van de persoonslijst opgeschort.

Artikel 3

  • 1. Bijlage I bevat de algemene, bijzondere en administratieve gegevens, als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, b en c, van de eilandsverordening.

  • 2. Bijlage II bevat de verwijsgegevens en de administratieve gegevens in verband met de verwijsgegevens, als bedoeld in artikel 11, eerste lid, van de eilandsverordening.

Artikel 4

  • 1. De gegevens over de burgerlijke staat worden, indien zij feiten betreffen die zich in de Nederlandse Antillen of Aruba hebben voorgedaan, ontleend aan een geschrift, als bedoeld in onderdeel a, en bij gebreke hiervan aan een geschrift, als bedoeld in onderdeel b:

    • a.

      een akte over het desbetreffende feit, die is opgenomen in de registers van de burgerlijke stand van de Nederlandse Antillen of Aruba;

    • b.

      een besluit, een in kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraak of een notariële akte, over het desbetreffende feit, tenzij de daaraan te ontlenen gegevens moeten worden vermeld op een akte in de registers van de burgerlijke stand van de Nederlandse Antillen of Aruba.

  • 2. De gegevens over de burgerlijke staat worden, indien zij feiten betreffen die zich niet in de Nederlandse Antillen en Aruba hebben voorgedaan, ontleend aan een geschrift, als bedoeld in onderdeel a, bij gebreke hiervan aan een geschrift, als bedoeld in onderdeel b of c, bij gebreke ook hiervan aan een geschrift, als bedoeld in onderdeel d en bij gebreke tenslotte ook hiervan aan een geschrift, als bedoeld in onderdeel e:

    • a.

      een akte over het desbetreffende feit, die is opgenomen in de registers van de burgerlijke stand van de Nederlandse Antillen of Aruba;

    • b.

      een in de Nederlandse Antillen of Aruba gedane rechterlijke uitspraak over het desbetreffende feit, die in kracht van gewijsde is gegaan;

    • c.

      een niet in de Nederlandse Antillen en Aruba opgemaakte akte, overeenkomstig de plaatselijke voorschriften door een bevoegde instantie, die ten doel heeft tot bewijs te dienen van het desbetreffende feit, of een over dat feit gedane rechterlijke uitspraak;

    • d.

      een geschrift dat overeenkomstig de plaatselijke voorschriften is opgemaakt door een bevoegde instantie, waarin het desbetreffende feit is vermeld;

    • e.

      een verklaring die betrokkenen ten overstaan van een door het bestuurscollege aangewezen ambtenaar onder eed of belofte heeft afgelegd, die op schrift is gesteld en door betrokkene is ondertekend.

  • 3. De gegevens over de burgerlijke staat worden, indien zij feiten betreffen die zich in de Nederlandse Antillen of Aruba hebben voorgedaan, en waarvan een in de Nederlandse Antillen of in Aruba geaccrediteerde consulaire ambtenaar van een ander land bevoegd een akte heeft opgemaakt, die ten doel heeft tot bewijs te dienen van het desbetreffende feit, ontleend aan die akte.

Artikel 5

Aan een geschrift als bedoeld in artikel 4, tweede lid, onderdeel c, d of e, dan wel artikel 4, derde lid, worden geen gegevens ontleend over het huwelijk dat is gesloten tussen echtgenoten van wie ten minste één niet de Nederlandse nationaliteit heeft, voordat aan het bestuurscollege een verklaring is overlegd als bedoeld in artikel 44, eerste lid, onderdeel h, van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 6

  • 1. Indien aannemelijk is dat omtrent een gegeven over de familierechtelijke betrekkingen tot de ouders of de kinderen, over het huwelijk en de eerdere huwelijken een geschrift als bedoeld in artikel 4, tweede lid, onderdeel c of d, kan worden verschaft, mogen deze gegevens niet worden ontleend aan een geschrift als bedoeld in artikel 4, tweede lid, onderdeel e.

  • 2. Aan een geschrift, als bedoeld in artikel 4, tweede lid, onderdeel c, d of e, alsmede artikel 4, derde lid, worden geen gegevens ontleend, voor zover de Nederlands Antilliaanse openbare orde zich verzet tegen de erkenning van de rechtsgeldigheid van de in deze geschriften vermelde feiten.

  • 3. Aan een geschrift als bedoeld in artikel 4, tweede lid, onderdeel d of e, worden geen gegevens ontleend, indien aannemelijk is dat de gegevens onjuist zijn.

Artikel 7

  • 1. Op de persoonslijst van een persoon behoeven geen gegevens over zijn kind te worden opgenomen indien:

    • a.

      het kind ten tijde van de eerste inschrijving van de persoon reeds is overleden en

    • b.

      het kind zelf geen ingeschrevene is in de basisadministratie.

  • 2. Een wijziging van een algemeen gegeven over de naam van de moeder, de vader, de eerdere echtgenoot of het kind van de ingeschrevene, in verband met een rechterlijke last tot wijziging van de vermelding van het geslacht in de geboorteakte van de betrokkene, wordt niet opgenomen op de persoonslijst van de ingeschrevene.

Artikel 8

De datum van ingang of beëindiging van de rechtsgeldigheid van een gegeven over de burgerlijke staat van de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoot of het kind, wordt slechts opgenomen op de persoonslijst van de ingeschrevene, indien die datum ligt na de datum waarop de familierechtelijke betrekking met de ingeschrevene is ontstaan.

Artikel 9

  • 1. Gegevens over curatele worden ontleend aan het daartoe door de Griffie van het Gerecht in Eerste Aanleg te Curaçao bijgehouden register.

  • 2. Gegevens over het gezag dat over de minderjarige wordt uitgeoefend, worden ontleend aan de openbare registers, als bedoeld in artikel 337 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 10

  • 1. Gegevens over het Nederlanderschap worden opgenomen met toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap, van andere op het Nederlanderschap betrekking hebbende wettelijke bepalingen en van verdragen waaruit het Nederlanderschap voortvloeit.

  • 2. Indien omtrent de ingeschrevene akten als bedoeld in artikel 22, eerste lid, onderdeel b en c, van de Rijkswet op het Nederlanderschap, zijn opgenomen in het in dat lid bedoelde register, wordt aan deze akten bet gegeven over het Nederlanderschap ontleend. Indien omtrent een ingeschrevene een afschrift wordt overgelegd van de in de eerste volzin bedoelde akten, uit het register, als bedoeld in artikel 22, tweede lid, van de genoemde wet, wordt het gegeven over het Nederlanderschap aan dit afschrift ontleend.

  • 3. Indien een afschrift wordt overgelegd van een uitspraak van het gemeenschappelijk hof van Justitie van de Nederlandse Antillen en Aruba of van een in kracht van gewijsde gegane uitspraak van een rechterlijke instantie in Nederland, krachtens artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap, worden de gegevens aan dit afschrift ontleend.

Artikel 11

  • 1. Gegevens over een vreemde nationaliteit worden ontleend aan een beschikking of uitspraak van een daartoe volgens het ter plaatse geldend recht bevoegde administratieve of rechterlijke instantie, die tot doel heeft tot bewijs te dienen van de desbetreffende nationaliteit, danwel opgenomen met toepassing van het desbetreffende nationaliteitsrecht.

  • 2. Indien gegevens over een vreemde nationaliteit niet overeenkomstig het eerste lid kunnen worden verkregen, kunnen deze gegevens worden ontleend aan een geschrift van een volgens het ter plaatse geldend recht bevoegde autoriteit, dat gegevens vermeldt over de nationaliteit.

  • 3. Indien de betrokkene geen nationaliteit bezit of de nationaliteit niet kan worden vastgesteld, wordt dit gegeven opgenomen. Indien een rechterlijke uitspraak op grond van artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap is gedaan, waarbij is vastgesteld dat de betrokkene niet de Nederlandse nationaliteit bezit, wordt daarvan melding gemaakt.

Artikel 12

Gegevens over de verblijfstitel worden ontleend aan een krachtens de Landsverordening Toelating en Uitzetting (P.B. 1966, no. 17) afgegeven document.

Artikel 13

Bij de inschrijving op grond van geboorte worden de gegevens omtrent het adres ontleend aan de persoonslijst van de moeder, dan wel, indien deze niet in de basisadministratie als ingezetene is ingeschreven aan de persoonslijst van de vader.

Artikel 14

  • 1. Gegevens betreffende het verblijf, het vorige land van verblijf niet zijnde Aruba en het adres worden bij de inschrijving ontleend aan de aangifte van verblijf en adres van degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in het eiland(gebied) verblijf zal houden.

  • 2. Gegevens over het voorafgaand verblijf in een ander eilandgebied van de Nederlandse Antillen of in Aruba of in Nederland, worden ontleend aan het verhuisbericht.

  • 3. Indien aannemelijk is dat het gegeven betreffende het vorig land van verblijf onjuist is, wordt dit gegeven niet opgenomen.

  • 4. Als datum van aanvang van verblijf in het eiland(gebied) geldt de dag waarop de aangifte is ontvangen, dan wel de dag waarop van het voornemen tot ambtshalve opneming van gegevens over het verblijf en adres aan betrokkene schriftelijk mededeling is gedaan.

Artikel 15

  • 1. Bij adreswijziging worden de gegevens betreffende het nieuwe adres ontleend aan de aangifte van een ingezetene die zijn adres heeft gewijzigd, tenzij aannemelijk is dat hij het vermelde adres niet heeft.

  • 2. Als datum van adreswijziging geldt de dag waarop de aangifte is ontvangen, dan wel de dag waarop van het voornemen tot ambtshalve opneming van gegevens betreffende het adres aan betrokkene schriftelijk mededeling is gedaan.

Artikel 16

  • 1. In geval van vertrek naar een ander eilandgebied van de Nederlandse Antillen of naar Aruba draagt de beheerder er voor zorg dat de persoon wordt uitgeschreven conform artikel 9 van de verordening.

  • 2. Gegevens betreffende het volgende land van verblijf, niet zijnde de Nederlandse Antillen of Aruba, worden ontleend aan de aangifte van vertrek van de ingezetene. Als datum van vertrek geldt de dag waarop de aangifte is ontvangen, dan wel de dag waarop van het voornemen tot ambtshalve opneming van gegevens betreffende het vertrek aan de ingeschrevene schriftelijk mededeling is gedaan.

  • 3. Indien de ingezetene in de aangifte van vertrek meldt te gaan verblijven in Nederland, wordt aan hem kosteloos een verhuisbericht verstrekt en worden de in artikel 27a van de Eilandverordening basisadministratie persoonsgegevens bedoelde gegevens aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van vestiging in Nederland verstrekt.

Artikel 17

  • 1. De administratienummers, als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de verordening, worden automatisch toegekend uit een serie, binnen het Koninkrijk unieke nummers. Het administratienummer bevat geen informatie omtrent de persoon op wie het betrekking heeft.

  • 2. De administratienummers van de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten en de kinderen worden ontleend aan de desbetreffende persoonslijsten.

  • 3. Het administratienummer van een persoon die laatstelijk als ingezetene was ingeschreven in een gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Nederland, wordt bij de inschrijving ontleend aan de mededeling van de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in die Nederlandse basisadministratie.

Artikel 18

  • 1. Het identiteitsnummer wordt opgenomen overeenkomstig de Landsverordening identiteitskaarten (p.b. 1965,17).

  • 2. De identiteitsnummers van ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten en de kinderen worden ontleend aan de desbetreffende persoonslijsten in de basisadministratie.

Artikel 19

De gegevens omtrent het gebruik van de geslachtsnaam van de echtgenoot of de eerdere echtgenoot door de vrouw die gehuwd is, of die gehuwd is geweest en niet is hertrouwd worden opgenomen op schriftelijk verzoek van de bevoegde ingeschrevene, tenzij een rechterlijke uitspraak haar het gebruik van de geslachtsnaam van de eerdere echtgenoot heeft ontzegd.

Artikel 20

Met betrekking tot de ingeschrevene die geen ingezetene is, worden geen nieuwe algemene gegevens opgenomen, tenzij deze feiten betreffen die zich hebben voorgedaan in de tijd dat hij nog ingezetene was.

Artikel 21

Omtrent de beslissing dat een opgenomen gegeven onjuist is of, indien het een gegeven over de burgerlijke staat betreft, in strijd is met de Nederlands Antilliaanse rechtsorde, omtrent een onderzoek naar die onjuistheid of strijdigheid, alsmede omtrent het van toepassing zijn van artikel 20, wordt een aantekening geplaatst bij de desbetreffende gegevens.

Paragraaf 2 DE VERPLICHTINGEN VAN INSTANTIES BELAST MET DE UITVOERING VAN PUBLIEKRECHTELIJKE TAKEN

Artikel 22

De ambtenaar van de burgerlijke stand die in een van de onder hem berustende registers melding heeft gemaakt van een feit dat van belang is voor de bijhouding van de basisadministratie of van een andere basisadministratie, brengt de gegevens ter zake terstond ter kennis aan de beheerder van de betrokken basisadministratie.

Paragraaf 3 DE VERPLICHTINGEN VAN DE BURGER

Artikel 23

  • 1. Bij een aangifte als bedoeld in artikel 13, eerste lid, van de verordening, doet de betrokkene in de aangifte mededeling van zijn toekomstig verblijf in het eilandgebied, van het vorige eilandgebied of land van verblijf en van zijn adres.

  • 2. Bij een aangifte als bedoeld in artikel 13, eerste lid, van de verordening, verstrekt de betrokkene de inlichtingen en overlegt hij de geschriften ter zake van feiten betreffende zijn burgerlijke staat, zijn nationaliteit en zijn eerdere verblijf in het eiland(gebied), die noodzakelijk zijn voor de bijhouding van de op hem betrekking hebbende gegevens in de basisadministratie. Indien hij zich in het eilandgebied vestigt, komende vanuit Nederland, is hij verplicht een hem betreffend verhuisbericht over te leggen, verstrekt door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij laatstelijk als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens was ingeschreven.

  • 3. De persoon die ophoudt te behoren tot een categorie, als bedoeld in artikel 2, eerste of tweede lid, en die naar redelijk verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derde van de tijd in het eilandgebied verblijf zal houden, doet aangifte van verblijf en adres overeenkomstig artikel 13, eerste lid, van de verordening.

  • 4. Bij een aangifte als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de verordening, doet de betrokkene in de aangifte mededeling van het nieuwe en het oude adres.

  • 5. Bij een aangifte als bedoeld in artikel 13, derde lid, van de verordening, doet de betrokkene in de aangifte mededeling van dat vertrek en van het volgende eilandgebied of land en de volgende plaats van verblijf.

Artikel 24

  • 1. Een aangifte van verblijf en adres blijft achterwege indien:

    • a.

      het verblijf aanvangt door geboorte en inschrijving plaats vindt op grond van een geboorteakte;

    • b.

      de betrokkene behoort tot een categorie als bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid.

  • 2. Niet verplicht tot het doen van aangifte van vertrek, als bedoeld in artikel 13, derde lid, van de verordening, is de ingezetene die vanaf het tijdstip van vertrek naar redelijke verwachting niet langer dan twee jaar buiten het eilandgebied zal verblijven en die gedurende zijn verblijf buiten het eilandgebied vaart aan boord van een schip dat het eilandgebied als thuishaven heeft.

Artikel 25

Degene die een aangifte heeft gedaan als bedoeld in artikel 13, eerste tot en met derde lid, van de verordening, verschaft op verzoek van het bestuurscollege desverlangd in persoon, ter zake van zijn aangifte de inlichtingen en legt de geschriften over die noodzakelijk zijn voor het bijhouden van de basisadministratie.

Artikel 26

De ingezetene verschaft op verzoek van het bestuurscollege omtrent feiten betreffende zijn burgerlijke staat en nationaliteit, desverlangd in persoon, de inlichtingen en legt de geschriften over die noodzakelijk zijn voor de bijhouding van de basisadministratie.

Artikel 27

Degene ten aanzien van wie het bestuurscollege het redelijk vermoeden heeft dat hij in gebreke is met het doen van een aangifte als bedoeld in artikel 13, eerste tot en met derde lid, van de verordening, verschaft op verzoek van het bestuurscollege, desverlangd in persoon, de inlichtingen en legt de geschriften over die noodzakelijk zijn voor de bijhouding van de basisadministratie.

Paragraaf 4 DE RECHTEN VAN DE BURGER

Artikel 28

  • 1. De beheerder verwijdert op schriftelijk verzoek van betrokkene binnen 4 weken kosteloos van de persoonslijst van een adoptiefkind, de voor de adoptie geldende algemene gegevens voor zover het betreft:

    • a.

      gegevens over de naam;

    • b.

      gegevens over de moeder of de vader;

    • c.

      gegevens over de bij de adoptie verloren nationaliteit;

  • 2. De beheerder verwijdert op schriftelijk verzoek van de ouder met wie door een uitspraak van adoptie de familierechtelijke betrekkingen tot een kind zijn verbroken, binnen vier weken kosteloos van de persoonslijst van die ouder de gegevens over dat kind.

  • 3. De beheerder verwijdert op schriftelijk verzoek van de ingeschrevene de algemene gegevens die zijn gewijzigd in verband met een rechterlijke last tot wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte, voor zover deze gegevens golden vóór de wijziging en het betreft:

    • a.

      gegevens over de naam;

    • b.

      gegevens over het geslacht;

    • c.

      gegevens over het gebruik van de geslachtsnaam van de echtgenoot of eerdere echtgenoot.

  • 4. De beheerder doet van de verwijdering terstond schriftelijk mededeling aan de verzoeker.

Hoofdstuk III Het verstrekken van gegevens uit de basisadministratie

Paragraaf 1 ALGEMEEN

Artikel 29

De als afnemer aangewezen instellingen en bedrijven als bedoeld in artikel l, eerste lid, onderdeel h, zijn opgenomen in bijlage III.

Artikel 30

  • 1. Een verzoek als bedoeld in artikel 20, eerste lid, van de verordening, bevat:

    • a.

      de naam en adresgegevens van de afnemer of de derde en de contactpersoon;

    • b.

      een omschrijving van de taak waarvoor gegevens benodigd zijn;

    • c.

      indien aanwezig, de onderliggende basis in een algemeen verbindend voorschrift;

    • d.

      een opgave van de benodigde gegevens;

    • e.

      de wijze van verstrekking waarvoor de afnemer of derde in aanmerking wenst te komen.

Artikel 31

  • 1. De mogelijke wijzen van verstrekking, als bedoeld in artikel 21, eerste lid, van de verordening, zijn vastgelegd in bijlage IV.

  • 2. De verstrekking, als bedoeld in artikel 27a van de Eilandsverordening basisadministratie persoonsgegevens, vindt spontaan plaats op elektronische of schriftelijke wijze. In verband met de verhuizing van een persoon van of naar Nederland kunnen op verzoek nadere inlichtingen worden gevraagd, respectievelijk verstrekt aan de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in een gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens of het vestigingsregister in Nederland.

Paragraaf 4 DE RECHTEN VAN DE BURGER MET BETREKKING TOT DE VERSTREKKINGEN

Artikel 32

  • 1. Het bestuurscollege doet op schriftelijk verzoek van betrokkene, indien op grond van een verzoek als bedoeld in artikel 18 van de verordening, de beslissing van het bestuurscollege, als bedoeld in artikel 19 van de verordening, dan wel een gerechtelijke uitspraak, ten aanzien van hem gegevens zijn verbeterd, aangevuld of verwijderd, van de verbetering, de aanvulling of de verwijdering mededeling aan de afnemers en derden waaraan naar het weten van het bestuurscollege/de minister van Algemene Zaken in het jaar voorafgaand aan dat verzoek en in de sedert dat verzoek verstreken tijd, de desbetreffende gegevens zijn verstrekt.

  • 2. Een verzoek, als bedoeld in het eerste lid, kan de betrokkene aan het bestuurscollege richten tot uiterlijk 8 weken nadat hij van de verbetering, de aanvulling of de verwijdering, kennis heeft kunnen nemen.

Hoofdstuk IV Slotbepalingen

Artikel 33

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die zijner afkondiging, met uitzondering van artikel 5, dat bij besluit van het bestuurscollege in werking treedt

Artikel 34

Dit besluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsbesluit basisadministratie persoonsgegevens.

BIJLAGE I bij artikel 3, eerste lid

Algemene, bijzondere en administratieve gegevens

  • A.

    algemene gegevens:

    • 1.

      gegevens over de burgerlijke staat

      • a)

        naam:

        • -

          geslachtsnaam;

        • -

          voornamen;

        • -

          adellijke titel of predikaat.

      • b)

        geboorte:

        • -

          geboortedatum;

        • -

          geboorteplaats;

        • -

          geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.

      • c)

        geslacht.

      • d)

        moeder:

        • -

          geslachtsnaam;

        • -

          voornamen;

        • -

          adellijke titel of predikaat;

        • -

          geboortedatum;

        • -

          geboorteplaats;

        • -

          geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.

      • e)

        vader:

        • -

          geslachtsnaam;

        • -

          voornamen;

        • -

          adellijke titel of predikaat;

        • -

          geboortedatum;

        • -

          geboorteplaats;

        • -

          geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.

      • f)

        huwelijk en eerdere huwelijken:

        • -

          huwelijksdatum;

        • -

          huwelijksplaats;

        • -

          land en zo nodig gebiedsdeel huwelijkssluiting;

        • -

          huwelijksontbinding en reden daarvan, dan wel nietigverklaring huwelijk;

        • -

          datum ontbinding dan wel nietigverklaring huwelijk;

        • -

          plaats ontbinding, dan wel nietigverklaring huwelijk;

        • -

          land en zo nodig gebiedsdeel ontbinding, danwel nietigverklaring huwelijk,

      • g)

        echtgenoot en eerdere echtgenoten:

        • -

          geslachtsnaam;

        • -

          voornamen;

        • -

          adellijke titel of predikaat;

        • -

          geboortedatum;

        • -

          geboorteplaats;

        • -

          geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.

      • h)

        kinderen:

        • -

          geslachtsnaam;

        • -

          voornamen;

        • -

          adellijke titel of predikaat;

        • -

          geboortedatum;

        • -

          geboorteplaats;

        • -

          geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.

        • -

          overlijden:

        • -

          overlijdensdatum;

        • -

          plaats overlijden;

        • -

          land en zo nodig gebiedsdeel overlijden,

      • j)

        data ingang en beëindiging rechtsgeldigheid gegevens:

        • -

          datum ingang rechtsgeldigheid;

        • -

          datum beëindiging rechtsgeldigheid.

    • 2.

      gegevens over curatele

    • 3.

      gegevens over het gezag dat over de minderjarige wordt uitgeoefend

    • 4.

      gegevens over de nationaliteit

      • a)

        nationaliteit of nationaliteiten, dan wel een aanduiding dat de betrokkene geen nationaliteit bezit, of een aanduiding dat de nationaliteit van de betrokkene niet kan worden vastgesteld.

      • b)

        de aantekening dat op grond van artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap is vastgesteld dat de betrokkene niet de Nederlandse nationaliteit bezit.

      • c)

        datum ingang rechtsgeldigheid gegevens.

      • d)

        datum beëindiging rechtsgeldigheid gegevens.

    • 5.

      gegevens over de verblijfstitel

    • 6.

      gegevens over het adres alsmede over het verblijf in het eilandgebied en het vertrek uit eilandgebied

      • a)

        eilandgebied:

        datum van vestiging.

      • b)

        adres:

        • -

          straatnaam en zo nodig eilandsdeel;

        • -

          huisnummer;

        • -

          aanduiding bij huisnummer;

        • -

          letter bij huisnummer;

        • -

          toevoeging bij huisnummer;

        • -

          lokatiebeschrijving en zo nodig eilandsdeel;

        • -

          postcode;

        • -

          datum vestiging adres.

      • c)

        verblijf:

        • -

          datum aanvang verblijf;

        • -

          vorig eilandgebied of land verblijf.

      • d)

        vertrek :

        • -

          datum vertrek;

        • -

          volgend eilandgebied of land van verblijf.

    • 7.

      gegevens over de administratienummers van de ingeschrevene, de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten en de kinderen

      • a)

        administratienummer ingeschrevene;

      • b)

        administratienummer moeder;

      • c)

        administratienummer vader;

      • d)

        administratienummer echtgenoot;

      • e)

        administratienummer eerdere echtgenoten;

      • f)

        administratienummer kind;

      • g)

        data van kracht worden van de administratienummers.

    • 8.

      gegevens over het ID-nummer van de ingeschrevene

    • 9.

      gegevens over de ID-nummers van de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten en de kinderen

    • 10.

      gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot of eerdere echtgenoot:

      • a)

        de aantekening dat de ingeschrevene de eigen geslachtsnaam voert, hetzij de aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot of de eerdere echtgenoot voert, hetzij de aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot of de eerdere echtgenoot vooraf doet gaan aan de eigen geslachtsnaam;

      • b)

        datum ingang van het gegeven over het naamgebruik;

      • c)

        datum beëindiging van het gegeven over het naamgebruik.

  • B.

    bijzondere gegevens:

    • 1.

      gegevens die noodzakelijk zijn in verband met de uitvoering van de Paspoortwet:

      • a)

        gegevens omtrent het reisdocument:

        • -

          soort reisdocument;

        • -

          documentnummer reisdocument;

        • -

          datum van verstrekking reisdocument;

        • -

          autoriteit die het reisdocument heeft verstrekt;

        • -

          datum einde van de geldigheidsduur reisdocument;

        • -

          datum inhouding dan wel vermissing reisdocument;

        • -

          aanduiding inhouding dan wel vermissing reisdocument;

        • -

          lengte houder;

        • -

          signalering met betrekking tot verstrekking of inhouding reisdocument;

        • -

          aanduiding bezit buitenlands reisdocument;

        • -

          code van het eilandgebied van de Nederlandse Antillen of van Aruba waar dossier met betrekking tot het reisdocument zich bevindt;

        • -

          beschrijving dossier waarin de aanvullende gegevens met betrekking tot het reisdocument zich bevinden;

        • -

          datum ingang rechtsgeldigheid gegeven.

      • b)

        aanduiding in onderzoek:

        aanduiding van de verzameling van gegevens in verband met de uitvoering van de Paspoortwet, waarbinnen gegevens zijn opgenomen die onderzocht worden op onjuistheid:

        • -

          datum aanvang onderzoek;

        • -

          datum beëindiging onderzoek.

      • c)

        opnamedatum:

        • -

          datum van opneming van een gegeven in verband met de uitvoering van de Paspoortwet.

    • 2.

      gegevens, noodzakelijk in verband met de uitvoering van het Nederlands-Antilliaans Kiesreglement (P.B. 1989, no. 78 en van het Kiesreglement Staten en Eilandsraden (P.B. 1973, no. 27):

      • -

        aanduiding omtrent de uitsluiting van het kiesrecht;

      • -

        datum waarop de aanduiding omtrent de uitsluiting van het kiesrecht haar geldigheid verliest.

  • C.

    administratieve gegevens:

    • 1.

      gegevens in verband met de inschrijving en de uitschrijving:

      • -

        de hoedanigheid van de persoon die aangifte van verblijf en adres, van adreswijziging, of van vertrek heeft gedaan, dan wel de aantekening dat de gegevens ambtshalve zijn opgenomen;

      • -

        datum eerste inschrijving in de basisadministratie;

      • -

        datum blokkering persoonslijst in verband met uitschrijving;

      • -

        code van het eilandgebied of het land waar de persoonslijst zich bevindt;

      • -

        aantekening dat alle gegevens over kinderen, die aan de gezinskaart ontleend kunnen worden, op de persoonslijst zijn opgenomen.

    • 2.

      gegevens ter aanduiding van akten en andere geschriften waaruit algemene gegevens zijn verkregen

      • a.

        aanduiding van akten van de Nederlands Antilliaanse of Arubaanse burgerlijke stand:

        • -

          nummer van de akte waaraan een algemeen gegeven over de burgerlijke staat is ontleend;

        • -

          code van het eilandgebied of het land waar de akte in de registers is opgenomen,

      • b.

        aanduiding van andere akten en geschriften:

        • -

          omschrijving van het geschrift waaraan een algemeen gegeven is ontleend;

        • -

          code van het eilandgebied of het land die het gegeven heeft ontleend;

        • -

          datum van ontlening.

    • 3.

      gegevens ter aanduiding van de rechtsgrond krachtens welke gegevens over het Nederlanderschap zijn opgenomen:

      • -

        rechtsgrond van verkrijging van het Nederlanderschap;

      • -

        rechtsgrond van verlies van het Nederlanderschap.

    • 4.

      gegevens ter aanduiding van de onjuistheid van een opgenomen algemeen gegeven of van strijd met de Nederlands Antilliaanse openbare orde van een opgenomen gegeven over de burgerlijke staat:

      • -

        aanduiding van het opgenomen algemeen gegeven dat onjuist is;

      • -

        aanduiding van het opgenomen gegeven over de burgerlijke staat dat in strijd is met de Nederlands Antilliaanse openbare orde.

    • 5.

      gegevens ter aanduiding van een onderzoek naar de onjuistheid van een opgenomen algemeen gegeven of de strijdigheid van een opgenomen gegeven over de burgerlijke staat:

      • -

        aanduiding van de verzameling van gegevens, waarbinnen algemene gegevens zijn opgenomen die onderzocht worden op onjuistheid;

      • -

        aanduiding van de verzameling van gegevens, waarbinnen gegevens over de burgerlijke staat zijn opgenomen die onderzocht worden op strijd met de Nederlands Antilliaanse openbare orde;

      • -

        datum aanvang onderzoek;

      • -

        datum beëindiging onderzoek.

    • 6.

      andere gegevens noodzakelijk in verband met de bijhouding van de basisadministratie:

      • a.

        gegevens ter aanduiding van de bron waaraan het administratienummer is ontleend:

        • -

          omschrijving van de bron waaraan het gewijzigde administratienummer is ontleend

        • -

          aanduiding van de persoonslijst waaraan het administratienummer van de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten of de kinderen zijn ontleend;

        • -

          code van het eilandgebied of land dat het administratienummer heeft ontleend.

      • b.

        gegevens ter aanduiding van de bron waaraan gegevens over het verblijfsrecht van de vreemdeling worden ontleend;

      • c.

        overige gegevens:

        • -

          aanduiding van de persoonslijst waarop zijn opgenomen de administratieve gegevens over het geschrift, waaraan algemene gegevens over de burgerlijke staat van de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten of de kinderen zijn ontleend;

        • -

          code van het eilandgebied of het land dat op een persoonslijst een aanduiding van een andere persoonslijst heeft opgenomen;

        • -

          datum van opneming van een algemeen gegeven;

        • -

          reden opschorten bijhouding van de persoonslijst;

        • -

          datum opschorten bijhouding van de persoonslijst;

        • -

          aantekening dat tijdens de opschorting van de bijhouding een of meer documenten zijn binnengekomen.

    • 7.

      gegevens over de systematische verstrekking van gegevens:

      • -

        codering van de afnemers en de derden aan wie spontaan gegevens worden verstrekt;

      • -

        datum vanaf welke spontaan gegevens aan de betrokken afnemer of derde worden verstrekt;

      • -

        datum tot welke spontaan gegevens aan de betrokken afnemer of derde zijn verstrekt.

    • 8.

      gegevens over niet-verstrekking van gegevens krachtens artikel 29, eerste lid van de verordening:

      • -

        codering van de inhoud van het besluit om geen gegevens van de persoonslijst aan derden te verstrekken.

Bijlage II bij artikel 3, tweede lid

Verwijsgegevens en administratieve gegevens in verband met de verwijsgegevens

  • A.

    Verwijsgegevens

    • 1.

      Gegevens over de naam en de geboorte

      • a.

        Naam:

        • -

          geslachtsnaam;

        • -

          voornamen;

        • -

          adellijke titel of predikaat.

      • b.

        Geboorte:

        • -

          geboortedatum;

        • -

          geboorteplaats;

        • -

          geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.

    • 2.

      Gegevens over het administratienummer:

      • -

        het administratienummer;

      • -

        datum van kracht worden administratienummer.

    • 3.

      Gegevens over het ID-nummer

      • -

        het ID-nummer;

      • -

        datum van kracht worden ID-nummer.

    • 4.

      Gegevens over het eilandgebied of land waar de persoon is ingeschreven, over het adres in dat eilandgebied of land en over de datum van vestiging:

      • a.

        Eilandgebied of land van inschrijving:

        • -

          eilandgebied of land;

        • -

          datum van vestiging eilandgebied of land.

      • b.

        Adres:

        • -

          straatnaam;

        • -

          huisnummer;

        • -

          aanduiding bij huisnummer;

        • -

          letter bij huisnummer;

        • -

          toevoeging bij huisnummer;

        • -

          lokatiebeschrijving;

        • -

          postcode.

  • B.

    Administratieve gegevens in verband met de verwijsgegevens:

    • a.

      Aanduiding in onderzoek:

      • -

        aanduiding van de verzameling van gegevens, waarbinnen gegevens zijn opgenomen die onderzocht worden op onjuistheid;

      • -

        datum aanvang onderzoek;

      • -

        datum beëindiging onderzoek.

    • b.

      Aanduiding onjuist:

      • -

        aanduiding van het opgenomen gegeven dat onjuist is.

    • c.

      Opnamedatum:

      • -

        datum van opneming van een gegeven.

    • d.

      Aanduiding omtrent niet-verstrekking aan derden:

      • -

        codering van de inhoud van het besluit om geen gegevens aan derden te verstrekken.

Bijlage III bij artikel 29, eerste lid

Instellingen en bedrijven die worden behandeld als afnemers.

Bijlage IV bij artikel 31

De mogelijke wijzen van verstrekking

Er zijn drie soorten van verstrekkingen: ad-hoc, selectie en spontaan

    • a.

      Ad-hoc verstrekking Deze wijze van verstrekking is geschikt als een afnemer of een derde slechts incidenteel gegevens wenst op te vragen over personen. De afnemer of derde stelt dan een ad-hoc vraag. De ad-hoc vraag biedt de afnemer of derde de mogelijkheid te bepalen welke incidentele gegevensverstrekking hij wil ontvangen en wanneer. Dit uiteraard op de voorwaarde dat de gegevensverstrekking binnen zijn autorisatie valt.

    • b.

      Selectieverstrekking Een afnemer of derde kan ook gegevens ontvangen over alle personen die op een bepaald moment een (aantal) eigenschap(pen) hebben. Dit wordt een selectieverstrekking genoemd, omdat een selectie wordt gemaakt van alle persoonslijsten die aan de voorwaarde(n) voldoen.

    • c.

      Spontane verstrekkingen Deze vorm van verstrekking is geschikt als een afnemer automatisch op de hoogte wil worden gehouden van voor hem relevante veranderingen in persoonsgegevens. Er zijn twee spontane verstrekkingssystemen te onderkennen: de spontane mutatieverstrekking en de conditionele verstrekking. Een spontane mutatieverstrekking is een soort van abonnement op de wijzigingen op bepaalde persoonslijsten, terwijl conditionele verstrekkingen worden gedaan wanneer een bepaald soort van actualisering op welke persoonslijst dan ook wordt aangebracht.