EILANDSBESLUIT HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN van 28 juli 2006, no. 6 tot het vaststellen van het personeelsinstrument functioneringsgesprekken. (Eilandsbesluit functioneringsgesprekken)

Geldend van 10-10-2010 t/m heden

Intitulé

EILANDSBESLUIT HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN van 28 juli 2006, no. 6 tot het vaststellen van het personeelsinstrument functioneringsgesprekken. (Eilandsbesluit functioneringsgesprekken)

artikel 1

Het functioneringsgesprek is een formeel gesprek tussen de leidinggevende en de functionaris waarin, naast de samenwerking en de werkrelatie, enerzijds het functioneren van de functionaris in de voorgaande periode, maar tot maximaal een jaar terug, wordt besproken en anderzijds voor de voorliggende periode afspraken worden gemaakt.

artikel 2

  • 1. In dit eilandsbesluit, houdende algemene maatregelen wordt verstaan onder:

    a.

    formulier:

    het formulier, bedoeld in artikel 4, eerste lid, dat voor de vastlegging van het functioneringsgesprek dient te worden gebruikt;

    b.

    leidinggevende:

    de chef van een functionaris die hiërarchisch direct boven de functionaris staat, direct verantwoordelijk is voor het functioneren van deze functionaris en als zodanig het functioneringsgesprek met de functionaris voert;

    c.

    functionaris:

    de ambtenaar of daarmee gelijkgestelde in dienst van het eilandgebied Bonaire met wie de leidinggevende het functioneringsgesprek voert.

  • 2. Waar in dit eilandsbesluit de mannelijke woordvorm wordt gebruikt, wordt eveneens de vrouwelijke woordvorm begrepen.

artikel 3

  • 1. ledere leidinggevende is verplicht om ten minste eenmaal per kalenderjaar met de onder hem vallende functionaris(sen) een functioneringsgesprek te voeren.

  • 2. Een functionaris is verplicht gevolg te geven aan de uitnodiging voor een functioneringsgesprek en daaraan deel te nemen.

  • 3. Een functionaris heeft het recht om een functioneringsgesprek te verzoeken. Alsdan zal de leidinggevende er voor zorgdragen dat het functioneringsgesprek binnen tien werkdagen wordt gevoerd.

  • 4. De leidinggevende houdt een functioneringsgesprek, anders dan het gesprek bedoeld in het derde lid van dit artikel, uiterlijk drie maanden voordat de beoordeling van een functionaris wordt gemaakt.

artikel 4

  • 1. De verslaglegging van de functioneringsgesprekken dient te geschieden op de daarvoor ontworpen en door het bestuurscollege van het eilandgebied Bonaire goedgekeurde formulieren. Deze formulieren worden aan de leidinggevenden verstrekt in de periode waarin deze hun functioneringsgesprekken moeten houden.

  • 2. De leidinggevende is gehouden de daartoe benodigde persoonlijke en functionele gegevens op het formulier te vermelden,

  • 3. Éénmaal per jaar wordt door de leidinggevende een informatiesessie gehouden voor het personeel.

artikel 5

  • 1. Uiterlijk vijf werkdagen voor het functioneringsgesprek maakt de leidinggevende met de functionaris een afspraak over de datum, tijd en plaats van het te voeren functioneringsgesprek.

  • 2. De leidinggevende verstrekt bij het maken van de afspraak, bedoeld in het eerste lid, ter informatie het formulier aan de functionaris.

  • 3. De leidinggevende informeert de functionaris over het bestaan van dit eilandsbesluit houdende algemene maatregelen en verstrekt dit op verzoek aan de functionaris,

  • 4. De leidinggevende informeert de functionaris over het bestaan van de informatiefolder "functioneringsgesprekken" en verstrekt deze op verzoek aan de functionaris.

  • 5. De leidinggevende verzoekt de functionaris zich mede aan de hand van het formulier voor te bereiden op het functioneringsgesprek.

artikel 6

  • 1. De leidinggevende en de functionaris zijn gehouden - behoudens onvoorziene omstandigheden - de afspraak voor het functioneringsgesprek na te komen. Daarvoor wordt voldoende tijd, tot maximaal anderhalf uur, gereserveerd. Indien er dringende redenen zijn om het gesprek uit te stellen, maken de partijen een nieuwe afspraak welke niet verder dan 10 werkdagen van de eerder gemaakte afspraak ligt.

  • 2. De leidinggevende treft zodanige voorzieningen dat het gesprek ongestoord gevoerd kan worden.

artikel 7

In het functioneringsgesprek worden de volgende onderwerpen besproken:

  • a.

    de algemene functievervulling op basis van de functiebeschrijving of takenpakket;

  • b.

    de attitude;

  • c.

    de werkomstandigheden, benodigde materiaal en/of middelen;

  • d.

    de samenwerking tussen de leidinggevende en de functionaris;

  • e.

    de behaalde resultaten in vergelijking tot de gemaakte afspraken;

  • f.

    de te behalen resultaten in de komende periode en de voorwaarden om deze te realiseren;

  • g.

    opleidingsmogelijkheden en,

  • h.

    de loopbaanperspectieven.

artikel 8

  • 1. De leidinggevende vult het formulier in.

  • 2. De leidinggevende draagt er zorg voor dat er sprake is van een "tweegesprek" en dat de zienswijze van de functionaris ook wordt opgenomen in het formulier.

  • 3. De leidinggevende draagt er zorg voor dat uiterlijk twee werkdagen na het gesprek het ingevulde formulier ter ondertekening aan de functionaris wordt aangeboden.

  • 4. Zowel de leidinggevende als de betrokken functionaris ondertekenen, binnen vijf werkdagen na het vermelde in het voorgaande lid 3, het formulier voor de juiste weergave van het gesprek.

  • 5. De functionaris ontvangt dezelfde werkdag een kopie van het ondertekende formulier.

artikel 9

  • 1. Het originele formulier wordt door de leidinggevende bewaard.

  • 2. Indien het in het eerste lid bepaalde om praktische of organisatorische redenen niet mogelijk is, draagt het hoofd van dienst er zorg voor dat de opslag van het formulier centraal plaatsvindt.

  • 3. In alle gevallen is het formulier uitsluitend voor de betrokkenen ter inzage.

  • 4. Van het derde lid kan worden afgeweken indien dat met de functionaris is afgesproken en vermeld staat in het formulier.

  • 5. Ten behoeve van de bewaking van de afspraken is het genoemde in het derde lid van dit artikel niet van toepassing op de pagina van het formulier waar de afspraken op vermeld staan. Naast bewaring bij het origineel kan deze pagina voor het dagelijkse gebruik gekopieerd worden.

  • 6. Een formulier wordt minimaal twaalf kalendermaanden bewaard. Vernietiging vindt na die periode plaats indien een nieuw formulier, naar aanleiding van een gehouden functioneringsgesprek met de betrokken functionaris, is ingevuld en ondertekend.

  • 7. Bij het einde van een dienstverband dan wel bij overplaatsing naar een andere dienst, c.q. afdeling wordt het formulier vernietigd.

artikel 10

  • 1. Tegen de inhoud van een functioneringsgesprek kan geen bezwaar worden gemaakt. Een tweede gesprek kan worden aangevraagd waarbij, eventueel in aanwezigheid van een derde, getracht wordt tot overeenstemming te komen.

  • 2. Tegen een onzorgvuldige gang van zaken vooraf en/of tijdens het functioneringsgesprek kan binnen tien (10) werkdagen nadat het gesprek heeft plaatsgevonden bezwaar gemaakt worden bij de hiërarchische meerdere en/of de portefeuillehouder personeel.

  • 3. Een functionaris is gerechtigd bespreekpunten in te brengen.

  • 4. Op een met redenen omkleed verzoek van de leidinggevende en/of de functionaris kan, het diensthoofd c.q. afdelingschef of een human resource medewerker van de afdeling personeel, organisatie & informatievoorziening aanwezig zijn bij het gesprek, of optreden als gespreksleider.

artikel 11

Dit eilandsbesluit, houdende algemene maatregelen, kan worden aangehaald als eilandsbesluit functioneringsgesprekken.

artikel 12

Dit eilandsbesluit houdende algemene maatregelen treedt in werking op 1 januari 2007.