Regeling vervallen per 01-01-2013

VERORDENING LEGES 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2012

Intitulé

VERORDENING LEGES 2012

De raad van de gemeente Borger-Odoorn;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22-11-2011;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

BESLUIT:

vast te stellen de verordening op de heffing en de invordering van leges 2012

VERORDENING LEGES 2012

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    “jaar”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    de agenda’s voor de vergaderingen van de raad, zowel met als zonder bijbehorende voorstellen, wanneer deze worden gevraagd ten behoeve van de publiciteitsmedia.

  • d.

    het in behandeling nemen van een verzoek of aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 5 van de tarieventabel voor sociale huurwoningen. Onder sociale huurwoningen worden verstaan woningen of woonwagens als bedoeld in artikel 11 van de Wet op de huurtoeslag, voor de huur waarvan huurtoeslag op grond van die wet kan worden verleend en waarvan de rekenhuur niet hoger is dan de van toepassing zijnde aftoppingsgrens bedoeld in artikel 20, tweede lid, van die wet.

Artikel 5 Maatstaf van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990  moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.4 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

      een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsbepaling

  • 1. De Legesverordening gemeente Borger-Odoorn 2010, van 10 december 2009, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 9 december 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als " Legesverordening 2012".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Borger-Odoorn op 08-12-2011.

Namens de raad van de gemeente Borger-Odoorn,

de loco-griffier

E. Gringhuis

de voorzitter

M.L.J. Out

TARIEVENTABEL LEGES 2012-01 behorende bij de Legesverordening 2012

TARIEVENTABEL LEGES 2012-01

behorende bij de Legesverordening 2012

Indeling tarieventabel

Titel

1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk

1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk

2 Reisdocumenten

Hoofdstuk

3 Rijbewijzen

Hoofdstuk

4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk

5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk

6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk

7 Bestuursstukken

Hoofdstuk

8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk

9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk

10 Gemeentearchief

Hoofdstuk

11 Kansspelen

Hoofdstuk

12 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk

13 Diversen

Hoofdstuk

14 Aansluiting riolering

Titel

2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk

1 Algemeen

Hoofdstuk

2 Bouwvergunningen

Hoofdstuk

3 Teruggaaf

Hoofdstuk

4 Verhoging

Hoofdstuk

5 Aanlegvergunning

Hoofdstuk

6 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

Hoofdstuk

7 Sloopvergunning

Hoofdstuk

8 Overig

Titel

3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk

1 Horeca

Hoofdstuk

2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk

3 Prostitutiebedrijven

Titel

1. Algemene dienstverlening

Hoofdstuk

1. Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis van Borger-Odoorn of in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger, of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald:

1.1.1.1

a. op maandag:

in het gemeentehuis van Borger-Odoorn

tussen 13.00 uur en 17.00 uur.

372,75

b. op dinsdag:

in het gemeentehuis van Borger-Odoorn

tussen 13.00 uur en 17.00 uur en

in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger

tussen 14.00 en 17.00 uur.

372,75

c. op woensdag:

in het gemeentehuis van Borger-Odoorn

tussen 13.00 uur en 17.00 uur en

in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger

tussen 14.00 en 17.00 uur.

372,75

d. op donderdag:

in het gemeentehuis van Borger-Odoorn

tussen 13.00 uur en 17.00 uur en

in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger

tussen 14.00 en 17.00 uur.

372,75

e. op vrijdag:

in het gemeentehuis van Borger-Odoorn

tussen 13.00 uur en 17.00 uur en

in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger

tussen 14.00 en 17.00 uur.

372,75

f. op zaterdag:

in het gemeentehuis van Borger-Odoorn

tussen 09.00 uur en 17.00 uur en

in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger

tussen 09.00 uur en 17.00 uur.

778,30

1.1.1.2

Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis van Borger-Odoorn of de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger bedraagt het basistarief

517,60

Dit basistarief zal worden verhoogd met de volgende toeslag(en):

a. toeslag op werkdagen

voor de tijdstippen tussen 18.00 en 09.00 uur

50,15

b. toeslag op zaterdag

voor de tijdstippen tussen 00.00 en 24.00 uur

78,10

c. toeslag op zon- en erkende feestdagen

voor de tijdstippen tussen 00.00 en 24.00 uur

100,35

1.1.1.3

Benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor één dag onder de voorwaarde dat die persoon al is benoemd in een andere gemeente

66,90

1.1.1.4

Voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, bedragen de daarvoor verschuldigde leges per getuige

16,70

1.1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje, duplicaat trouwboekje, partnerschapsboekje of duplicaat partnerschapsboekje

16,25

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers of een bewijs van inschrijving wordt verlangd:

1.1.2.1

voor iedere persoon over wie de naspeuring loopt,

per geraadpleegd register

7,40

of, wanneer deze naspeuringen meer dan een kwartier in beslag nemen, per kwartier

18,00

1.1.2.2

De tarieven voor de naspeuringen als bedoeld in de artikelen 1.1.2 en 1.1.2.1 bedragen de helft, wanneer die naspeuringen worden verricht voor een wetenschappelijk of filantropisch doel.

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand van een andere gemeente (de kosten van het uittreksel zelf daarin niet begrepen)

5,50

1.1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk

2. Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

48,70

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in artikel 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

48,70

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

48,70

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in de artikelen 1.2.1.1, 1.2.1.2 of 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

9,35

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 of 1.2.1.3

21,85

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeldin artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

30,00

1.2.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1

40,05

1.2.3

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,90

1.2.4

Het tarief als genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 of 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.5

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

21,80

1.2.6

Het tarief tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet kan worden overgelegd, wordt de ter zake verschuldigde leges verhoogd met

25,05

Hoofdstuk

3. Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.3.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

45,30

1.3.1.2

tot het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag of bij de uitreiking van het nieuwe rijbewijs niet kan worden overgelegd, wordt de ter zake te heffen leges verhoogd met

25,05

1.3.1.3

tot het binnen een periode van 2 jaar wederom afgeven van een rijbewijs als bedoeld onder 1.3.1.2, de ter zake verschuldigde leges verhoogd met

25,05

1.3.1.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,50

Hoofdstuk

4. Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

7,40

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

389,45

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

1.860,10

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

3.618,95

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

18.252,40

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

33.072,85

Hoofdstuk

5. Kiezersregister

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

5,30

Hoofdstuk

6. Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 25 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.4.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.4.1.1

ten hoogste 49 pagina's

7,50

1.6.4.1.2

50 tot 100 pagina's

37,10

1.6.4.1.3

meer dan 100 pagina's

55,65

1.6.4.2

bij verstrekking anders dan op papier

74,20

1.6.4.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie

74,20

1.6.5

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.4.1 tot en met 1.6.4.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

Hoofdstuk

7. Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de beleidsbegroting

9,30

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

15,25

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement op de geregelde toezending van:

1.7.2.1

de agenda's, de voorstellen voor de raadsvergaderingen en de besluitenlijsten, met uitzondering van de financiële stukken als hiervoor bedoeld in artikel 1.7.1.2, per jaar

30,45

1.7.2.2

de agenda's met bijlagen van de raadscommissies,

per commissie per jaar

30,45

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.3.1

een afschrift van de verordeningen, per pagina

0,35

1.7.3.2

een door of vanwege de gemeente gemaakt

rapport of nota, per pagina

0,40

met een maximum van € 27,95

Hoofdstuk

8. Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor elk perceel, inclusief kopie op papier van A4/A3-formaat

12,60

inclusief kopie op papier van een ander formaat

34,00

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier

12,20

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een digitaal bestand voor één perceel, per bestand

12,10

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een digitaal bestand voor vijf of meer percelen, per bestand

62,50

Hoofdstuk

9. Overige publiekszaken

1.9.1

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag geldt het tarief zoals dat is opgenomen in artikel 39 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens voor dit document is vastgesteld.

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.2.1

tot het legaliseren van een handtekening of foto

6,30

1.9.2.2

tot het ter legalisatie opzenden van een stuk

3,65

1.9.2.3

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn, een bewijs van inschrijving in de gemeente ofeen bewijs van Nederlanderschap

7,40

Hoofdstuk

10. Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

18,05

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een digitaal fotobestand, per foto

3,05

Hoofdstuk

11. Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een kansspel als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

22,20

1.16.1.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanwezigheidsvergunning op basis van artikel 30b van de Wet op de kansspelen gelden de tarieven zoals die zijn opgenomen in het speelautomatenbesluit.

Hoofdstuk

12. Verkeer en vervoer

1.19.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten, af te geven door het Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)

33,65

1.19.1.2

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement, anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1.1

6,30

1.19.1.3

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet (wedstrijden op de weg)

7,35

1.19.1.4.1

voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en/of gehandicaptenparkeerplaats indien een medische keuring noodzakelijk is

154,00

1.19.1.4.2

voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en/of gehandicaptenparkeerplaats indien geen medische keuring noodzakelijk is

51,00

1.19.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een ontheffing van het parkeerverbod als bedoeld in artikel 25 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

17,15

Hoofdstuk

13. Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats:

11,10

voor één dag

voor één week

18,50

voor één maand

59,25

voor onbepaalde tijd

155,60

1.20.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een kampeerplaats

95,20

1.20.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing voor een permanente reclame-aanduiding

26,35

1.20.1.4

Indien de aanvraag uit een oogpunt van schoonheid en welstand wordt beoordeeld door een niet-gemeentelijk orgaan, wordt het bedrag genoemd in artikel 1.20.1.3 verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de begroting van de advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

1.20.1.5

Indien de aanvraag om een ontheffing wordt ingetrokken of geweigerd, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat het in artikel 1.20.1.4 bedoelde bedrag niet in de teruggaaf is begrepen.

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.2.1

tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen met betrekking tot bestaande milieuvergunningen, bodemverontreiniging, boven- en ondergrondse tanks, aanschrijvingen op grond van de Woningwet, bestemmingsplangegevens, Monumentenwet, Wet voorkeursrecht gemeenten

93,65

1.20.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Bomenverordening gemeente Borger-Odoorn

17,15

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.4.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

3,75

1.20.4.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

per pagina

0,25

1.20.4.3

een lichtdruk van een tekening of plattegrond

6,80

1.20.4.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

7,85

1.20.4.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,90

Hoofdstuk

14. Aansluiting riolering

1.21.1

De tarieven bedragen ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 6 van de aansluitverordening voor het:

1.21.1.1

het opnemen en het aanbrengen van bestrating met fundering per m2

48,80

1.21.1.2

het opnemen en het aanbrengen van bestrating per m2

30,50

1.21.1.3

het uitvoeren van een wegboring per ml

152,50

1.21.1.4

het opnemen en het herstellen van asfaltverharding per m2

213,60

1.21.1.5

het aanbrengen van een ontstoppingsstuk

33,75

1.21.1.6

het aanbrengen van een leiding Ø 125 mm per ml

40,50

1.21.1.7

het aanbrengen van een leiding Ø 160 mm per ml

47,25

1.21.1.8

het aanbrengen van een leiding Ø 200 mm per ml

60,75

1.21.1.9

het aanbrengen van een inspectieput

610,55

1.21.1.10

het aanbrengen van een persleiding per ml

40,50

1.21.1.11

het aanbrengen van een afsluiter

488,40

1.21.1.12

het plaatsen van een rioolgemaal

8.241,90

1.21.1.13

het nemen van verkeersmaatregelen

244,15

1.21.1.14

het herstellen van bermen per m2

9,20

1.21.1.15

het aansluiten op betonriool

293,55

1.21.1.16

het aansluiten op PVC riool

146,55

1.21.1.17

het leveren van een IBA klasse IIIA

3.591,00

1.21.1.18

het leveren en plaatsen van een IBA klasse IIIA

4.691,00

Voorafgaand aan het in behandeling nemen van het verzoek als bedoeld in artikel 3 van de aansluitverordening wordt de vergunninghouder op basis van de tarieven als bedoeld in artikel 7 van die verordening de kosten meegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de begroting van de advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

Geen leges als bedoeld in artikel 7 van de aansluitverordening wordt geheven als de in dat artikel genoemde kosten reeds zijn verwerkt in de gronduitgifteprijs.

Titel

2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk

1. Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk

2. Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

0,00

Hoofdstuk

3. Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project:

de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.

In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

- bij bouwkosten tot € 900,00

€ 

70,10

2.3.1.1.2

- bij bouwkosten van € 900,00 of meer,

70,10

+ 3,54% van de bouwkosten boven € 900,00

doch minder dan € 4.500,00

2.3.1.1.3

- bij bouwkosten van € 4.500,00 of meer,

doch minder dan € 22.500,00

225,55

+ 2,72% van de bouwkosten boven € 4.500,00

2.3.1.1.4

- bij bouwkosten van € 22.500,00 of meer,

doch minder dan € 45.000,00

797,25

+ 2,31% van de bouwkosten boven € 22.500,00

2.3.1.1.5

- bij bouwkosten € 45.000,00 of meer

1.395,55

+ 2,19% van de bouwkosten boven € 45.000,00

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 150 % van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een minimum van

256,90

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen

41,10

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

298,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

154,15

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

314,40

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

4.007,25

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

314,40

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

513,75

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

4.007,25

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

4.007,25

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

4.007,25

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

154,15

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

314,40

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

4.007,25

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

314,40

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

513,75

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

4.007,25

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

4.007,25

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

4.007,25

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

179,65

2.3.5.1

Indien de gebruiksvergunning de hierna genoemde bouwwerken of inrichtingen betreft, wordt het onder 2.3.5 genoemde bedrag verhoogd met de bij elk van die bouwwerken of inrichtingen aangegeven bedragen.

2.3.5.2

Theaters, schouwburgen, congresgebouwen, onderwijsgebouwen, vergaderzalen, bioscopen, gebedshuizen, kantoren, horecagelegenheden, ziekenhuizen, hotels, nacht- en dagverblijven, bejaardenoorden, dierenverblijven, apotheken, gezondheidszorgcentra, buurthuizen, zwembaden, sauna's en bibliotheken met een bruto oppervlakte van:

- tot 100 m2

112,85

- van 100 tot 500 m2

1,15

per m2

- van 500 tot 2.000 m2

337,45

vermeerderd met € 0,50 per m2

- van 2.000 tot 5.000 m2

957,15

vermeerderd met € 0,11 per m2

- boven 5.000 m2

1.519,10

vermeerderd met € 0,02 per m2

2.3.5.3

Loodsen, vemen, opslagplaatsen, fabrieken, garages, tentoonstellingsruimten, musea, sport- en evenementshallen, winkels, warenhuizen, winkelcentra en kampeerplaatsen met een bruto vloeroppervlakte van:

- tot 100 m2

56,40

- van 100 tot 500 m2

0,60

per m2

- van 500 tot 2.000 m2

169,30

vermeerderd met € 0,30 per m2

- van 2.000 tot 5.000 m2

478,00

vermeerderd met € 0,11 per m2

- boven 5.000 m2

787,80

vermeerderd met € 0,02 per m2

2.3.5.4

Loodsen, vemen, opslagplaatsen, fabrieken, voor zover het betreft niet bebouwd terrein in gebruik voor bedrijfsdoeleinden met een bruto oppervlakte:

- tot 500 m2

56,40

- van 500 tot 2.000 m2

112,85

- van 2.000 tot 5.000 m2

169,30

- boven 5.000 m2

787,80

vermeerderd met € 27,65 per 5.000 m2

2.3.5.4

Tijdelijke bouwsels, markten, kermissen, circussen etc:

- voor maximaal drie dagen

56,40

- voor een periode van drie tot acht dagen

112,85

- langer dan acht dagen

112,85

vermeerderd met € 8,05 per dag

2.3.5.5

Het tarief voor het overschrijven van een bouwvergunning/gebruiksvergunning op een andere naam, zonder dat de vergunning wordt gewijzigd

179,65

2.3.5.6

Bij vergroting of uitbreiding van een bouwwerk wordt een nieuwe vergunning afgegeven en berekend volgens de nieuwe situatie. De oude vergunning vervalt en de reeds betaalde leges worden in mindering gebracht op de nieuwe leges.

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Gemeente Borger-Odoorn aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

298,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Gemeente Borger-Odoorn aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

298,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo

143,85

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van <artikel 8.1.1 van de Bouwverordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo

143,85

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is

143,85

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

298,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief

61,65

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

51,40

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

298,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

298,00

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

298,00

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

298,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft:

het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief

298,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

25,70

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

25,70

2.3.17

Advies

Indien voor een aanvraag om Omgevingsvergunning als bedoeld in 2.3.1 of 2.3.6 uit het oogpunt van welstand wordt beoordeeld door de welstandscommissie (een externe commissie), worden de van toepassing zijnde legesbedragen verhoogd met de advieskosten van de welstandscommissie.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

298,00

Hoofdstuk

4. Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

5 % van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

Hoofdstuk

5. Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 80 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan 60 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 5 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt.

De teruggaaf bedraagt:

25 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt:

25 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk

6. Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is

0,00

Hoofdstuk

7. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

77,05

Hoofdstuk

8. Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

719,25

Hoofdstuk

9. Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in de Bouwverordening.

0,00

Hoofdstuk

10. In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

102,75

Titel

3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk

1. Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.1.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

109,60

3.1.1.2

voor het op de vergunning bijschrijven van de leidinggevende die onmiddellijke leiding geeft aan de uitoefening van het horecabedrijf

70,20

3.1.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

5,40

Hoofdstuk

2. Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het adviseren bij de voorbereiding van een evenement over medische risico’s en het beperken ervan, per uur

131,90

3.2.2

tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van reclame of propaganda met een geluidswagen, per dagdeel

2,45

Hoofdstuk

3. Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een prostitutiebedrijf of van een escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1. van de algemene plaatselijke verordening

566,90

Behorende bij raadsbesluit van de gemeente Borger-Odoorn van 08-12-2011.

De loco-griffier van de gemeente Borger-Odoorn

E. Gringhuis