Regeling vervallen per 02-12-2014

Algemene legesverordening 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 01-12-2014

Intitulé

Algemene legesverordening 2014

GEMEENTERAAD

De raad van de gemeente Borger-Odoorn,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 06-11-2013;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, 216, 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING op de heffing en invordering van leges 2014

Algemene legesverordening 2014

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 3.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • 4.

    “jaar”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 5.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:

  • 1.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • 2.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • 2.

    de agenda’s voor de vergaderingen van de raad, zowel met als zonder bijbehorende voorstellen, wanneer deze worden gevraagd ten behoeve van de publiciteitsmedia.

Artikel 5 Maatstaf van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990  moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • 1.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • 2.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • a.

      onderdeel 1.1.4 (akten burgerlijke stand);

    • b.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • c.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • d.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • e.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

De Legesverordening gemeente Borger-Odoorn 2013, van 29 november 2012, voor zover deze betrekking heeft op Titel 1 “Algemene Dienstverlening” en Titel 3 “Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn”, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: “Algemene legesverordening 2014”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Borger-Odoorn op 06-11-2013.

Hoogachtend,

De gemeenteraad van Borger-Odoorn,

de griffier

H.J. van Olst

de voorzitter

M.L.J. Out

Bijlage Tarieventabel 2014-01

behorende bij de Algemene legesverordening 2014

Indeling tarieventabel

Titel

1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk

1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk

2 Reisdocumenten

Hoofdstuk

3 Rijbewijzen

Hoofdstuk

4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk

5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk

6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk

7 Bestuursstukken

Hoofdstuk

8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk

9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk

10 Gemeentearchief

Hoofdstuk

11 Gereserveerd

Hoofdstuk

12 Leegstandwet

Hoofdstuk

13 Kansspelen

Hoofdstuk

14 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk

15 Diversen

Hoofdstuk

16 Aansluiting riolering

Titel

2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning is met ingang van 1 januari 2014 in een afzonderlijke verordening geregeld

Titel

3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk

1 Horeca

Hoofdstuk

2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk

3 Prostitutiebedrijven

Titel

1. Algemene dienstverlening

Hoofdstuk

1. Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap alsmede voor de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen is bepaald:

1.1.1.1

in het gemeentehuis

met buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (hierna babs) van de gemeente

1.1.1.1.1

op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur

335,00

1.1.1.1.2

op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur

405,00

1.1.1.1.3

op zaterdag

€ 

490,00

1.1.1.1.4

op zon- en feestdagen

530,00

met een te benoemen babs van eigen keuze uit andere gemeente

1.1.1.1.5

op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur

300,00

1.1.1.1.6

op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur

360,00

1.1.1.1.7

op zaterdag

€ 

375,00

1.1.1.1.8

op zon- en feestdagen

385,00

met een te benoemen en te beëdigen babs van eigen keuze

1.1.1.1.9

op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur

485,00

1.1.1.1.10

op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur

525,00

1.1.1.1.11

op zaterdag

€ 

595,00

1.1.1.1.12

op zon- en feestdagen

620,00

zonder babs van de gemeente

1.1.1.1.13

bij een bescheiden ceremonie (toespraakloos)

€ 

215,00

1.1.1.2

op een door de gemeente aangewezen vaste trouwlocatie

met babs van de gemeente

1.1.1.2.1

op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur

310,00

1.1.1.2.2

op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur

365,00

1.1.1.2.3

op zaterdag

€ 

390,00

1.1.1.2.4

op zon- en feestdagen

420,00

met een te benoemen babs van eigen keuze uit andere gemeente

1.1.1.2.5

op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur

275,00

1.1.1.2.6

op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur

275,00

1.1.1.2.7

op zaterdag

€ 

275,00

1.1.1.2.8

op zon- en feestdagen

275,00

met een te benoemen en te beëdigen babs van eigen keuze

1.1.1.2.9

op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur

465,00

1.1.1.2.10

op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur

485,00

1.1.1.2.11

op zaterdag

€ 

500,00

1.1.1.2.12

op zon- en feestdagen

510,00

1.1.1.3

op een door de gemeente aangewezen éénmalige locatie

met babs van de gemeente

1.1.1.3.1

op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur

405,00

1.1.1.3.2

op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur

460,00

1.1.1.3.3

op zaterdag

€ 

485,00

1.1.1.3.4

op zon- en feestdagen

515,00

met een te benoemen babs van eigen keuze uit andere gemeente

1.1.1.3.5

op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur

370,00

1.1.1.3.6

op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur

370,00

1.1.1.3.7

op zaterdag

€ 

370,00

1.1.1.3.8

op zon- en feestdagen

370,00

met een te benoemen en te beëdigen babs van eigen keuze

1.1.1.3.9

op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur

555,00

1.1.1.3.10

op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur

575,00

1.1.1.3.11

op zaterdag

€ 

590,00

1.1.1.3.12

op zon- en feestdagen

605,00

1.1.1.4

Voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, bedragen de daarvoor verschuldigde leges per getuige

€ 

17,60

1.1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje, duplicaat trouwboekje, partnerschapboekje of duplicaat partnerschapboekje

16,70

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers of een bewijs van inschrijving wordt verlangd:

1.1.2.1

voor iedere persoon over wie de naspeuring loopt, per geraadpleegd register

7,80

of, wanneer deze naspeuringen meer dan een kwartier in beslag nemen, per kwartier

19,00

1.1.2.2

De tarieven voor de naspeuringen als bedoeld in de artikelen 1.1.2 en 1.1.2.1 bedragen de helft, wanneer die naspeuringen worden verricht voor een wetenschappelijk of filantropisch doel.

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand van een andere gemeente (de kosten van het uittreksel zelf daarin niet begrepen)

5,80

1.1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk

2. Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

50,35

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in artikel 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

50,35

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

50,35

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

31,85

1.2.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1

41,90

1.2.3

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

46,60

Hoofdstuk

3. Rijbewijzen

1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.3.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

34,10

Hoofdstuk

4. Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

7,80

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

411,15

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

1.963,80

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

3.820,70

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

19.270,10

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

34.916,85

Hoofdstuk

5. Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

5,60

Hoofdstuk

6. Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 49 pagina's

7,90

1.6.1.1.2

50 tot 100 pagina's

39,15

1.6.1.1.3

meer dan 100 pagina's

58,75

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

78,35

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie

78,35

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1 tot en met 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

Hoofdstuk

7. Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de beleidsbegroting

9,80

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

16,10

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement op de geregelde toezending van:

1.7.2.1

de agenda's, de voorstellen voor de raadsvergaderingen en de besluitenlijsten, met uitzondering van de financiële stukken als hiervoor bedoeld in artikel 1.7.1.2, per jaar

32,15

1.7.2.2

de agenda's met bijlagen van de raadscommissies,

per commissie per jaar

32,15

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.3.1

een afschrift van de verordeningen, per pagina

0,40

1.7.3.2

een door of vanwege de gemeente gemaakt rapport of nota, per pagina

0,45

met een maximum van € 29,50

Hoofdstuk

8. Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor elk perceel, inclusief kopie op papier van A4/A3-formaat

13,30

inclusief kopie op papier van een ander formaat

35,90

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier

12,90

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een digitaal bestand voor één perceel, per bestand

12,80

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een digitaal bestand voor vijf of meer percelen, per bestand

€ 

65,95

Hoofdstuk

9. Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

€ 

30,05

1.9.2

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn, een bewijs van inschrijving in de gemeente of een bewijs van Nederlanderschap

€ 

7,80

1.9.3

tot het legaliseren van een handtekening

€ 

6,65

Hoofdstuk

10. Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

19,05

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een digitaal fotobestand, per foto

€ 

3,25

Hoofdstuk

11. Gereserveerd

Hoofdstuk

12. Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

66,80

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

30,85

Hoofdstuk

13. Kansspelen

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een kansspel als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

23,45

1.13.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanwezigheidsvergunning op basis van artikel 30b van de Wet op de kansspelen gelden de tarieven zoals die zijn opgenomen in het speelautomatenbesluit.

Hoofdstuk

14. Verkeer en vervoer

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten, af te geven door het Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)

35,55

1.14.2

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement, anders dan bedoeld in onderdeel 1.14.1

6,65

1.14.3

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet (wedstrijden op de weg)

7,75

1.14.4

voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en/of gehandicaptenparkeerplaats indien een medische keuring noodzakelijk is

162,35

1.14.5

voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en/of gehandicaptenparkeerplaats indien geen medische keuring noodzakelijk is

53,45

1.14.6

voor een ontheffing van het parkeerverbod als bedoeld in artikel 25 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

18,10

1.14.7

voor een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 61b van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

35,55

1.14.8

voor het afgeven van een verklaring van geen bezwaar op verzoek van een andere Drentse gemeente of van de provincie Drenthe, die een aanvraag om ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 61b van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in behandeling heeft genomen.

0,00

Hoofdstuk

15. Diversen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats:

voor één dag

11,70

voor één week

19,50

voor één maand

62,55

voor onbepaalde tijd

164,30

1.15.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een kampeerplaats

100,50

1.15.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing voor een permanente reclameaanduiding

27,80

1.15.1.4

Indien de aanvraag uit een oogpunt van schoonheid en welstand wordt beoordeeld door een niet-gemeentelijk orgaan, wordt het bedrag genoemd in artikel 1.15.1.3 verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de begroting van de advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

1.15.1.5

Indien de aanvraag om een ontheffing wordt ingetrokken of geweigerd, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat het in artikel 1.15.1.4 bedoelde bedrag niet in de teruggaaf is begrepen.

1.15.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.2.1

tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen met betrekking tot bestaande milieuvergunningen, bodemverontreiniging, boven- en ondergrondse tanks, aanschrijvingen op grond van de Woningwet, bestemmingsplangegevens, Monumentenwet, Wet voorkeursrecht gemeenten

€ 

96,25

1.15.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.15.3.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

3,95

1.15.3.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

0,25

1.15.3.3

een lichtdruk van een tekening of plattegrond

7,20

1.15.3.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

8,25

1.15.3.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

2,00

Hoofdstuk

16. Aansluiting riolering

1.16

De tarieven bedragen ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 6 van de aansluitverordening voor het:

1.16.1

het opnemen en het aanbrengen van bestrating met fundering per m²

51,55

1.16.2

het opnemen en het aanbrengen van bestrating per m²

32,20

1.16.3

het uitvoeren van een wegboring per ml

161,00

1.16.4

het opnemen en het herstellen van asfaltverharding per m²

225,50

1.16.5

het aanbrengen van een ontstoppingsstuk

35,65

1.16.6

het aanbrengen van een leiding Ø 125 mm per ml

42,75

1.16.7

het aanbrengen van een leiding Ø 160 mm per ml

49,90

1.16.8

het aanbrengen van een leiding Ø 200 mm per ml

64,10

1.16.9

het aanbrengen van een inspectieput

644,60

1.16.10

het aanbrengen van een persleiding per ml

42,75

1.16.11

het aanbrengen van een afsluiter

515,65

1.16.12

het plaatsen van een rioolgemaal

8.701,45

1.16.13

het nemen van verkeersmaatregelen

257,75

1.16.14

het herstellen van bermen per m²

9,70

1.16.15

het aansluiten op betonriool

309,90

1.16.16

het aansluiten op PVC riool

154,75

1.16.17

het leveren van een IBA klasse IIIA

3.791,20

1.16.18

het leveren en plaatsen van een IBA klasse IIIA

4.952,55

Voorafgaand aan het in behandeling nemen van het verzoek als bedoeld in artikel 3 van de aansluitverordening wordt de vergunninghouder op basis van de tarieven als bedoeld in artikel 7 van die verordening de kosten meegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de begroting van de advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Geen leges als bedoeld in artikel 7 van de aansluitverordening wordt geheven als de in dat artikel genoemde kosten reeds zijn verwerkt in de gronduitgifteprijs.

Titel

2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning (met ingang van 1 januari 2014 in een afzonderlijke verordening geregeld)

Titel

3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk

1. Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.1.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

115,70

3.1.1.2

voor het op de vergunning bijschrijven van de leidinggevende die onmiddellijke leiding geeft aan de uitoefening van het horecabedrijf

€ 

74,15

3.1.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

5,70

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.1.2.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet

€ 

57,85

Hoofdstuk

2. Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het adviseren bij de voorbereiding van een evenement over medische risico’s en het beperken ervan, per uur

139,30

3.2.2

tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van reclame of propaganda met een geluidswagen, per dagdeel

2,55

Hoofdstuk

3. Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een prostitutiebedrijf of van een escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1. van de algemene plaatselijke verordening

598,50

Behorende bij raadsbesluit van de gemeente Borger-Odoorn van 28-11-2013.

De griffier van de gemeente Borger-Odoorn

H.J. van Olst