Regeling vervallen per 22-01-2019

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2014

Geldend van 09-09-2017 t/m 21-01-2019 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Borger-Odoorn

Gelet op de

  • ·

    Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen

  • ·

    Wet bescherming persoonsgegevens

  • ·

    Gelet op artikel 156 Gemeentewet

  • ·

    Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2014

BESLUIT:

vast te stellen het volgende reglement:

Reglementgegevensverstrekking basisregistratie personenBorger-Odoorn 2014

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Borger-Odoorn worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;

  • 3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1, bijlage 2, bijlage 2A en bijlage 3.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Borger-Odoorn en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Borger-Odoorn was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2. Over een ingezetene van de gemeente Borger-Odoorn kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden

  • 1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 4;

  • 2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 4.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2014 (Reglement brp Borger-Odoorn 2014).

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn in de vergadering van 25 maart 2014.

De secretaris

de heer mr. P. Post

De burgemeester

de heer M.L.J. Out

BIJLAGE 1 Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid

De volgende dienstonderdelen van de gemeente Borger-Odoorn hebben toegang tot de basisregistratie personen:

  • ·

    Afdeling Klantcontactcentrum;

  • ·

    Afdeling Bestuurs- en Concernondersteuning;

  • ·

    Afdeling Grondgebiedszaken;

  • ·

    Afdeling Maatschappelijke ontwikkeling.

De volgende dienstonderdelen van de gemeente Emmen hebben toegang tot de basisregistratie personen, dit ter uitvoering van de daarop betrekking hebbende gemeenschappelijke regeling:

  • ·

    De afdeling Werk van de Dienst Publiek/Sociale Zaken;

  • ·

    De afdeling Participatie van de Dienst Publiek/Sociale Zaken.

BIJLAGE 2 Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Borger-Odoorn hebben rechtstreekse toegang tot de vermelde gegevens in de basisregistratie personen ten behoeve van de genoemde taken/doeleinden.

Organisatie onderdeel

Wettelijk kader/taken

Gegevensset *)

Afdeling Klantcontactcentrum

- Cluster Mens, team Burgerzaken

- Cluster Mens, team WMO

- Cluster Omgeving

Uitvoering Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet justitiële documentatie, Paspoortwet en Regelgeving rijbewijzen.

Uitvoering WMO, Leerplichtwet en WWB.

Uitvoering wet Kinderopvang, WABO en verzorgen uitnodigingen informatiebijeenkomsten.

Alle gegevens van de persoonslijst.

Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijks -en partnerschapsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens.

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

Afdeling Bestuurs- en Concernondersteuning

- Team Facilitaire Zaken, cluster Documentaire Informatie- Voorziening (beheer CMG)

- Team Facilitaire Zaken, cluster Documentaire Informatie- Voorziening

- Cluster Secretariaat

- Cluster Financiële Administratie

- Cluster Financieel Beleid en Controlling

Gegevensbeheer CMG.

Gegevensbeheer BAG, coördinatie GEO informatie en postregistratie.

Bestuursondersteuning en kabinetswerkzaamheden.

De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, uitvoering WMO, gegevensbeheer Civision Middelen en de uitvoering van de Financiële Administratie.

Heffing en Invordering van gemeentelijke belastingen

Alle gegevens van de persoonslijst.

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens.

Persoonsgegevens, huwelijks -en partnerschapsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens.

Persoonsgegevens, huwelijks- en partnerschapsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens.

Persoonsgegevens, huwelijk- en partnerschapsgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens.

Afdeling Grondgebiedszaken

- Cluster Ontwikkeling

- Cluster Realisatie

- Team BORG

Uitvoering WABO en Bouw- en milieuwetgeving; behandeling grondzaken en koop- en verkoopovereenkomsten.

Uitvoering WABO, Ruimtelijke Ordeningstaken en wet op de Lijkbezorging.

Ondersteuning van de taken van de clusters Ontwikkeling en Realisatie

Persoonsgegevens, huwelijks- en partnerschapsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens.

Persoonsgegevens, huwelijks- en partnerschapsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens.

Persoonsgegevens, huwelijks- en partnerschapsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens.

Afdeling Maatschappelijke

Ontwikkeling

- Cluster Sociaal, Economisch en Maatschappelijk Beleid (medewerker Burgerzaken coördinator GBA)

- Cluster Sociaal, Economisch en Maatschappelijk Beleid

Uitvoering Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving.

Uitvoering taken t.b.v. de Volkshuisvesting

Alle gegevens van de persoonslijst.

Persoonsgegevens, huwelijks- en partnerschapsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens.

De afdelingen Werk en Participatie van de Dienst Publiek/Sociale Zaken van de gemeente Emmen

Uitvoering Sociale wetgeving t.b.v. de gemeente Borger-Odoorn

Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijks- en partnerschapsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens, kindgegevens, reisdocumentgegevens, verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens.

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle organen van de gemeente beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

BIJLAGE 2A Lijst van organen van de gemeente waaraan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.

Wie

Waarvoor

Gegevensset

De Gegevensmakelaar

Diverse gemeentelijke taken

Alle gegevens van de persoonslijst

BIJLAGE 3 Lijst van organen van de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Afdeling Maatschappelijke

Ontwikkeling

- Cluster Sociaal, Economisch en Maatschappelijk Beleid

Uitvoering taken t.b.v. de Volkshuisvesting

Mutatiegegevens met betrekking tot: geboorte, vestiging, vertrek, binnenverhuizing, vernaming, vernummering, overlijden, huwelijk en partnerschap.

Afdeling Klantcontactcentrum

- Cluster Mens, team WMO

Uitvoering van de Leerplichtwet

Mutatiegegevens met betrekking tot: vestiging en vertrek van leerplichtigen.

BIJLAGE 4 behorend bij artikel 3 Reglement basisregistratie personen Borger-Odoorn 2014

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding.

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente

Categorieën van derden

Maatschappelijke dienstverlening

Instellingen of organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen of organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten

Kinderopvangwerk

Instellingen of organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen of organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten

Peuterspeelzaalwerk

Instellingen of organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten

Ouderenzorg

Instellingen of organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten

Sociale werkvoorziening

Instellingen of organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten

Gehandicaptenzorg

Instellingen of organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten

Opstellen leerlingprognoses

Schoolbesturen basisonderwijs

Bevorderen inburgering

Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus

Bevorderen van de zelfredzaamheid

Thuiszorgorganisaties

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Woningbouwverenigingen/woningcorporaties

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

Reclassering/verslaafdenzorg

Instellingen of organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten

Toelichting algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

De wetgever vervangt met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp). Voor de zeer korte termijn heeft dit als gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.

Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wbrp is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. Het onderhavige Reglement voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Borger-Odoorn.

Dit reglement voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Borger-Odoorn en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Borger-Odoorn aan de vereisten zoals gesteld in de Wbrp.

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Borger-Odoorn over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Borger-Odoorn beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Borger-Odoorn.

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Borger-Odoorn woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Borger-Odoorn op grond van artikel 3.2 Wbrp.

Zolang de Wbrp door de gemeente Borger-Odoorn wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Borger-Odoorn beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Borger-Odoorn woonachtig zijn, dient de gemeente Borger-Odoorn het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Borger-Odoorn. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2014, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

Aan het reglement wordt terugwerkende kracht toegekend tot en met 6 januari 2014, te weten de datum waarop de Wbrp in werking trad en de Wet GBA en de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Borger-Odoorn vervielen. Hiermee wordt aan de verstrekkingen gedaan in de periode vanaf 6 januari 2014 tot de inwerkingtreding van deze verordening alsnog een adequate grondslag geboden. Terugwerkende kracht ligt hier in voor de hand, omdat enkel daarmee de voortdurende goede uitvoering van bepaalde gemeentelijke taken gewaarborgd is. Bovendien gaat het om een korte periode en zijn de verstrekkingen een voortzetting van de bestaande praktijk (zoals deze voorheen onder de Wet GBA plaatsvond).