Kern en Kader Nota 3

Geldend van 18-04-2018 t/m heden

Intitulé

Kern en Kader nota 3

1.1. Inleiding

Op 25 maart 2004 is de notitie Kern en Kader II door de gemeenteraad in openbare vergadering vastgesteld. Deze notitie geeft uitgangspunten en criteria waaraan de verschillende gemeentelijke voorzieningen, zoals scholen, dorpshuizen en sportaccommodaties, kunnen worden getoetst. De afgelopen periode heeft de toetsing plaatsgevonden, het beeld na deze toetsing per voorziening, per dorp, treft u aan in de volgende hoofdstukken. Hierbij zijn ook overwegingen en verbanden tussen de verschillende voorzieningen en dorpen weergegeven.

Al deze gegevens zijn op geel papier gedrukt en achter de algemene omschrijving van het desbetreffende dorp ingevoegd. Hierbij moet worden opgemerkt dat de algemene omschrijving direct is overgenomen uit de notitie Kern en Kader I. Ten behoeve van de raadsvergadering in september zullen deze gegevens worden geactualiseerd.

Als aparte bijlage zijn de uitwerkingen van de verzamelde gegevens gebundeld. Hieruit valt af te lezen wat de resultaten van de toetsing zijn en een verwerking van alle informatie die daarvoor is gebruikt. Verder zijn in de bijlagen een overzicht van de onderhoudskosten voor sportvelden en het ruimte behoefte model1 uit de verordening huisvesting voorzieningen onderwijs opgenomen.

Voor het verkrijgen van de informatie is een ambtelijke werkgroep geformeerd. Deze heeft aan de diverse besturen en instanties schriftelijk informatie gevraagd die niet bij ons voorhanden/ verouderd was. Hiervoor hebben de instanties een week de tijd gekregen. Begrijpelijk is dat niet alle informatie op tijd binnen was. Daarom hebben twee belrondes plaatsgevonden en zijn diverse brieven opnieuw verstuurd. Tot op heden hebben wij nog niet alle informatie ontvangen. Voor de verwerking van de gegevens is extra personeel aangetrokken.

1.2. Algemene Uitgangspunten

Bij het vaststellen van het eerste ontwerp Kern en Kader III zijn de volgende algemene uitgangspunten gehanteerd:

  • 1.

    In principe wordt in alle (6) hoofdkernen een Multi Functionele Accommodatie ( hierna: MFA) gevestigd. In deze kernen blijven voorzieningen in principe behouden, maar deze worden echter wel getoetst aan de criteria. Als ze hieraan niet voldoen dient in eerste instantie gekeken te worden naar mogelijke oplossingen.

  • 2.

    Voor de andere kernen geld dat op basis van de toetsing een uitspraak kan worden gedaan over het wel of niet behouden van de voorziening(en).

  • 3.

    In een MFA zijn in ieder geval een onderwijsvoorziening en een peuterspeelzaal gehuisvest. Afhankelijk van de grootte van de kern, de plaatselijke behoefte en de beschikbare middelen kunnen andere voorzieningen aanhaken.

  • 4.

    Als mogelijkheid wordt aangegeven dat elke MFA de beschikking krijgt over een bibliotheek voor 0-12 jarigen.

  • 5.

    Elke MFA heeft de beschikking over een gym-of sportzaal. Deze kan aangebouwd zijn of in de directe omgeving staan.

1.3. Toetsing

Op basis van het besluit van de gemeenteraad hebben wij de volgende voorzieningen getoetst aan de criteria.

  • Onderwijsvoorzieningen. (Zowel Openbare basisscholen als Bijzonder basisscholen zijn getoetst.2)

  • Peuterspeelzalen. (Vallend onder de Stichting Peuterspeelzalen.)

  • Bibliotheken. (Alle bibliotheken en bibliobus voorzieningen.)

  • Dorpshuizen. (Hierbij zijn de dorpshuizen in gemeentelijk eigendom getoetst. Van de overige zijn wel de gegevens opgevraagd en verwerkt.)

  • Gymzalen, sportzalen en sporthallen.

  • Sportvelden. (Hierbij is vooralsnog alleen gekeken naar de voetbalvelden.)

Alle accommodaties in gemeente-eigendom die niet bij de toetsing van de criteria zijn meegenomen worden eventueel nog in een later traject beoordeeld.

1.4. Toetsing specifieke criteria

In de voorbereidende fase en tijdens de uitwerking is gebleken dat een aantal criteria nog onvoldoende duidelijk te toetsen waren. Om toch tot een toetsing te komen hebben wij op onderdelen de criteria aangescherpt. Hieronder volgt hiervan een overzicht, met daaraan voorafgaand de criteria uit Kern en Kader II.

1.4.1. Scholen:

Criterium Kern en Kader II:

  • ·

    Een onderwijsvoorziening wordt gekoppeld aan een hoofdkern

  • ·

    Een school moet minimaal uit 4 groepen bestaan.

In Kern en Kader II word een vereiste van 4 groepen per school als maatstaf aangenomen. Het hiervoor vereiste aantal leerlingen is in de notitie kern en kader II niet genoemd. Voor het vaststellen van het aantal leerlingen, dat per school aanwezig dient te zijn voor het formeren van vier groepen, is gebruik gemaakt van het ruimte behoeftemodel uit de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs3. Hiermee is berekend, hoe groot het leerlingen aantal van een school is met vier groepen. Met een aantal van 77 leerlingen wordt de 4,0 groepen grens gehaald.

1.4.2. Dorpshuizen:

Criterium Kern en Kader II:

  • ·

    Waar mogelijk wordt een dorpshuis gekoppeld aan een MFA

  • ·

    Meer dan 50 % van de gebruikers komt uit eigen kern.

  • ·

    Is minimaal 10 dagdelen in gebruik.

Bij de dorpshuizen zijn we uitgegaan van 3 dagdelen per dag. Deze worden niet in uren uitgedrukt. Hiervoor is gekozen omdat activiteiten in dorpshuizen ook een sociale en ontmoetingsfunctie hebben. Deze zijn minder goed in vaste uren weer te geven4.

Verschillende lijsten van de dorpshuizen zijn soms onvolledig ingevuld (Zie bijlage dorpshuizen voor meer info) . Daardoor is de werkelijke bezetting en het werkelijk gebruik door mensen uit eigen kern niet altijd even betrouwbaar. Sommige dorpshuizen beschikken over meerdere zalen, terwijl er ook dorpshuizen zijn met één ruimte. Ook hebben sommige zalen maar de mogelijkheid tot 1 specifieke activiteit (bijv. biljartzaal, studio etc). Op basis hiervan zijn 2 verschillende metingen gedaan:

  • ·

    de totale bezetting per gebouw

  • ·

    de bezetting per zaal.

1.4.3. Gymzalen:

Criterium Kern en Kader II

  • ·

    Een gymzaal is minimaal 10 dagdelen in gebruik

  • ·

    Een gymzaal wordt gekoppeld aan de MFA

Ten aanzien van het aantal dagdelen gebruik:

Voor gymzalen is een dagdeel uitgedrukt in periodes van 2 uur. De reden hiervoor is dat het gebruik van de zalen vaak binnen schooltijden en avonduren valt, waardoor een gemiddeld gebruik van twee uur per ochtend, middag of avond reëel lijkt.

1.4.4. Sportvelden:

Criterium Kern en Kader II:

  • ·

    Een sportaccommodatie bestaat minimaal uit 1 oefenveld 1 speelveld en een kleedaccommodatie.

  • ·

    De voorziening wordt gebruikt door gebruikt door 80% van de eigen kern.

  • ·

    Is minimaal 8 dagdelen in gebruik tijdens het seizoen.

Voor de sportvelden is uitgegaan van een periode van twee uur per dagdeel, gedurende 20 weken per jaar.

Hierbij is uitgegaan van de KNVB norm waarbij in een weekend maximaal negen wedstrijden mogen worden gespeeld: maximaal 5 ½ op de zaterdag en op de zondag maximaal 5.

Om de maximale bezetting van een speelveld vast te stellen wordt uitgegaan van de normen van de KNVB voor de duur per wedstrijd. Het gemiddelde aantal minuten per wedstrijd is 114. Per training geldt een periode van één uur.

1.4.5. Peuterspeelzalen

Criterium Kern en Kader II

  • ·

    Een peuterspeelzaal wordt gekoppeld aan een hoofdkern.

  • ·

    Is minimaal 6 dagdelen in gebruik

1.4.6. Bibliotheken:

Criterium Kern en Kader II:

  • ·

    Een MFA heeft recht op een bibliotheek van 0-12 jarigen

  • ·

    Op basis van de kerngrootte hebben Borger/Nieuw-Buinen/2e Exloermond /Valthermond recht op een volwaardige bibliotheek.

1.5. Algemene overwegingen naar aanleiding van de toetsing

Ten aanzien van de dorpshuizen geldt dat indien een dorpshuis niet of deels niet voldoet aan de criteria er in zijn algemeenheid een aantal mogelijkheden zijn die overwogen kunnen worden:

  • 1.

    Het dorpshuis sluiten conform de criteria.

  • 2.

    Het gebouw verkopen aan een particulier.

  • 3.

    Het dorpshuis definitief overdragen aan de bevolking, hierbij komen dan alle kosten voor de gemeente te vervallen.

Ten aanzien van de sportvelden geldt dat indien een sportveld niet of deels niet voldoet aan de criteria er in zijn algemeenheid een aantal mogelijkheden zijn die overwogen kunnen worden:

  • 1.

    Een of meerdere velden sluiten om de intensiteit te verhogen.

  • 2.

    De kleedaccommodaties (plus eventuele velden) overdragen aan de bevolking of de vereniging.

1.6 Uitgangspunten van het college naar aanleiding van de toetsing.

Indien voorzieningen worden overgedragen aan de bevolking of een vereniging, zal nader uitgewerkt moeten worden op welke wijze deze overdracht tot stand komt. Vaststaat dat wij hiervoor geld beschikbaar moeten stellen.

Indien in een kern geen enkele voorziening voldoet aan de criteria zijn wij van mening dat gekeken moet worden naar de mogelijkheden om een dorpshuisfunctie in stand te houden.

Nieuw Buinen

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan Criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

OBS Nieuw Buinen 75

X (95 lln)

OBS Parklaan

X (107 lln)

OBS Nieuw Buinen 24

X (74 lln)

BBS de Klister

X (257 lln)

BBS Nieuw Buinen 59

X ( 45lln)

Peuterspeelzaal Klein Duimpje

X (8 dd)

Dorpshuis ’t Centrum

X

Dorpshuis ’T Aailand

X

Bibliotheek

Heeft op basis van de kerngrootte recht op een volwaardige bibliotheek.

Sporthal de Splitting

X(22,6 dd)

Sportzaal

Noorderdiep

X(10,1 dd)

Gymnastieklokaal 75

X(18,5 dd)

Sportveld

X (7,6 dd 63% eigen kern)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijke verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

OBS Nieuw Buinen 24

€ 9.502

€ 103.852

€ 9.242

BBS Nieuw Buinen 59

€ 7.561

€ 46.452

€ 7.811

Dorpshuis ’t Aailand

€ 16.251

Kleedacc. Parklaan

€ 3.917

€ 75.000

(=schatting)

€ 62.532

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 37.231,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 304.889,--

  • ·

    Onderhoud sportvelden momenteel niet in beeld, een globaal overzicht is opgenomen in de bijlage.

Opmerkingen/overwegingen.

Scholen

  • OBS Nieuw Buinen 75 heeft voldoende leerlingen op dit moment ( korte termijn prognoses geven een daling aan tot 73 lln in 2007). Ook kinderen uit Buinerveen (39 lln ) gaan naar deze school.

  • Op basis van de criteria moeten School 24 en School 59 sluiten. School 24 is op dit moment in een fusietraject met OBS Parklaan, en zal meegaan naar de “Brede School”. School 59 is bijzonder onderwijs, daarom kan alleen het bestuur van PCBOD over sluiting beslissen. De school ligt aan de westkant van de Mondenweg, bij een eventuele sluiting van de school is school 75 het meest in de buurt. Dit is echter een openbare school.

Dorpshuizen

  • Er zijn twee dorpshuizen in Nieuw Buinen:

  • Dorpshuis Centrum wordt commercieel geëxploiteerd, de gemeente heeft geen enkele bemoeienis. Op dit moment worden in een vergevorderd stadium gesprekken gevoerd met een gegadigde over overname.

  • Dorpshuis ’t Aailand is geen gemeentelijk eigendom, de gemeente betaalt aan de stichting jaarlijks een exploitatievergoeding ( dit is niet conform de beleidsregels welzijn en cultuur) Er is een beheerder in dienst voor de avonduren. Op basis van de criteria voldoet het dorpshuis (17,5 dagdelen en 83% eigen kern). Rondom ’t Aailand kan de gemeente besluiten om óf conform de beleidsregels de schoonmaak en het onderhoud buiten te vergoeden of afzien van betaling van welke kosten dan ook. De grootste huurder ( naast de bibliotheek) is het STOA.

Sportvelden:

  • Sportveld Nieuw Buinen voldoet niet aan de criteria. Met een bezetting van 7,6 dagdelen is er sprake van een grensgeval.

  • Door het afstoten van een veld zal de intensiteit van het gebruik stijgen en het onderhoud van de velden dalen.

  • Afhankelijk van een eventuele sluiting van het sportpark in Buinerveen zal de intensiteit en de bezetting ook toe kunnen nemen.

  • Mogelijk kan de kleedaccommodatie definitief worden overgedragen aan de vereniging/bevolking. Alle kosten voor de gemeente komen hiermee te vervallen.

  • 37 % van de mensen komt uit de regio van Nieuw Buinen. Een overweging zou kunnen zijn om in de hoofdkernen het percentage eigen inwoners minder zwaar te laten wegen, vanwege de regionale functie.

Bibliotheken.

  • Meer dan de helft van de gebruikers van de bibliotheek in Nieuw Buinen is jeugd (= tot 18 jaar) Volgens Kern en Kader II heeft de kern Nieuw Buinen recht op een volwaardige bibliotheek. Wel wordt in overweging gegeven om de bibliotheek in Nieuw Buinen alleen in te richten voor 0-12 jarigen en zo in Odoorn de mogelijkheid te houden om daar wel een volwaardige bibliotheek te behouden. Argumenten hiervoor kunnen zijn: Meer dan de helft van de abonnees is jeugd. In Stadskanaal is een grote bibliotheek, die mogelijk verplaatst wordt en geheel nieuw gebouwd. De 12+ gaan bijna allemaal naar de middelbare school in Stadskanaal. Het ligt voor de hand dat zij daar dan ook gebruik van kunnen maken.

  • Er is op dit moment geen zicht op het huidige gebruik van de bibliotheek in Stadskanaal.

Peuterspeelzaal:

  • ·

    De peuterspeelzaal heeft voldoende groepen en zal een plekje krijgen in de Brede School. Afhankelijk van eventuele sluiting van andere peuterspeelzalen in Drouwenermond en Buinerveen heeft dit mogelijk wel consequentie voor het ruimtebeslag in de brede school (een lokaal is dan niet meer voldoende).

Odoorn

Accommodatie

Voldoet aan de criteria

Voldoet niet aan de criteria

Voldoet deels aan de criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

OBS de Weiert

X (144 lln)

Sport complex Odoorn Harm Kuiper

X (0,2 dd 69% eigen kern)

Gymnastieklokaal

X (21,6 dd)

Bibliotheek

Heeft recht op een bibliotheek van 0-12 jarigen op basis van MFA

Peuterspeelzaal Pinokkio

X (4 dd)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijke verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

Kleedacc./ kantine Sportcomplex Odoorn

€ 3.065

€ 70.000

(=schatting)

€ 44.235

Peuterspeelzaal Pinokkio

€ 1.682

€ 150.000

(=schatting)

Bibliotheek

€ 2.746

€ 35.000

(=schatting)

€ 8.262

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 7.493

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 307.497,--

  • Bibliotheek niet meegerekend, bibliotheek blijft op huidige plek of eventueel naar andere locatie zal dus uiteindelijk wel geld blijven kosten.

  • Onderhoud sportvelden momenteel niet in beeld, een globaal overzicht is opgenomen in de bijlage.

Opmerkingen/overwegingen

Ontwikkeling MFA:

  • Na de zomer begint de bouw van de MFA (dwz. verbouw van de school, aanbouw van de Peuterspeelzaal en een multifunctionele ruimte waar ook SIVO gebruik van kan maken).

  • Op basis van de criteria voldoet de peuterspeelzaal in Odoorn niet, omdat Odoorn recht heeft op een MFA, heeft het daarmee ook recht op een peuterspeelzaal. De peuterspeelzaal zal kinderen uit Klijndijk (2) en Valthe (4) evt. op kunnen vangen.

Daarmee zou de peuterspeelzaal dan voor 100% bezet zijn.

Driehoek Valthe, Klijndijk en Odoorn.

  • In de directe nabijheid van elkaar liggen drie kernen waarvan Odoorn de hoofdkern is. In de lijn van Kern en Kader I en II moeten de voorzieningen voornamelijk in de hoofdkern gewaarborgd zijn. In de kernen van Valthe en Klijndijk voldoen een aantal accommodaties niet aan de criteria, deze zouden (gezien Kern en Kader) eigenlijk een plekje moeten krijgen in Odoorn. Daarmee wordt de druk in Odoorn groot en kan de MFA niet alles opvangen. Op basis van de criteria gaat het onder andere om de school in Klijndijk, de gymzaal in Klijndijk (beide zijn niet op te vangen binnen huidige accommodatie) en de peuterspeelzalen van Klijndijk en Valthe. De komende jaren verwacht men wel een groei van het aantal inwoners/kinderen door de woningbouw. Met BBS de Bark ( op basis van criteria te weinig leerlingen) in Valthe zou gesproken kunnen worden over een eventuele aansluiting bij de MFA Odoorn. De Bark heeft namelijk ook een regionale functie als bijzondere basisschool

Bibliotheek

  • Op basis van de MFA heeft Odoorn recht op een bibliotheek van 0-12 jarigen. Op dit moment is er in Odoorn een volwaardige bibliotheek gevestigd. Deze wordt zeer goed bezocht. Bijna twee derde van de bezoekers komt niet uit Odoorn, maar uit de omgeving. In Kern en Kader II wordt als optie genoemd in Nieuw Buinen een bibliotheek van 0-12 jarigen te realiseren. Hiermee ontstaat de mogelijkheid om in Odoorn een volwaardige bibliotheek te houden. Argument hiervoor is: de bibliotheek in Odoorn is de enige in de regio en voldoet aan de behoefte van de omgeving, hier een beperkte bibliotheek realiseren zou kunnen worden gezien als een onbillijke situatie.

Sportcomplex

  • Het sportcomplex voldoet niet aan beide criteria. De bezettingsgraad is zeer laag. Dit heeft te maken met het ontbreken van wedstrijdgegevens van Oring, dit beïnvloedt de meting nadelig

  • Het aantal deelnemers uit eigen kern is 69%. Dit is te laag. 31 % komt dus uit de regio, vanuit Klijndijk komen de meeste mensen (17 personen).

  • Het afstoten van een speel- of oefenveld kan de intensiteit van het gebruik wel toe laten nemen en onderhoud laten afnemen.

  • Mogelijk kan de kleedaccommodatie definitief worden overgedragen aan de vereniging/bevolking. Alle kosten voor de gemeente komen hiermee te vervallen.

  • Te overwegen valt om HOC ( Hunso en Oring Combinatie) in één van de kernen te laten trainen en spelen, daarmee vervalt dan één van de sportcomplexen.

Dorpshuis

  • Het verenigingsgebouw ODO heeft niet het karakter van een dorpshuis, deze accommodatie wordt gebruikt als oefenruimte voor de muziekvereniging en een jeugdsoos.

  • Inwoners van Odoorn maken gebruik van de plaatselijke horeca of het dorpshuis in Valthe

Klijndijk

Accommodatie

Voldoet aan de criteria

Voldoet niet aan de criteria

Voldoet deels aan de criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

OBS ’t Schienvat

X (73 lln)

Gymlokaal

X (174/9 dd)

Peuterspeelzaal Ukkepuk

X (2 dd)

  • *

    Op het moment dat de school gesloten wordt daalt ook gebruik van gymzaal en voldoet deze niet meer aan de criteria

  • *

    Het gebouw van Udik is niet getoetst omdat het een clubgebouw is.

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

OBS ‘t Schienvat

€ 9.505

€ 83.496

€ 7.811

Gymlokaal

€ 3.597

€ 5.295

€ 20.081

Peuterspeelzaal

€ 2.782

€ 5.000

€ 4.636

Clubgebouw Udik

€ 3.065

€ 25.000

(=schatting)

€ 13.526

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 18.949,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 164.845,--

  • Onderhoud sportvelden momenteel niet in beeld, een globaal overzicht is opgenomen in de bijlage.

Opmerkingen/overwegingen

School:

  • ‘t Schienvat voldoet niet aan de criteria, de leerlingprognoses laten zien dat de komende jaren het leerlingaantal weer zal stijgen, mogelijk zou de school daarmee weer voldoen aan de criteria.

Dorpshuis

  • Er is geen dorpshuis in Klijndijk, het clubgebouw van Udik heeft voor het dorp wel een dorpshuisfunctie. Een overweging kan zijn om het Udik gebouwtje definitief over te dragen aan de bevolking inclusief het veld.

  • De mensen uit Klijndijk maken ook gebruik van de plaatselijke horeca (Het

Heydehuys) voor het verenigingsleven. Binnen de gemeente zijn geen wensen bekend voor een dorpshuis.

Gymzaal

  • De Gymzaal wordt op dit moment goed bezet, als op termijn de school dicht gaat verliest de gymzaal het gymnastiekonderwijs van de school, de bezetting zal dan 8 4/9 bedragen en daarmee voldoet de gymzaal niet aan de eis. De gebruikers van de gymzaal zouden uit kunnen wijken naar Odoorn (zie hiervoor Odoorn)

Peuterspeelzaal

  • Peuterspeelzaal voldoet niet aan criteria, de kinderen zouden naar de peuterspeelzaal in Odoorn (zie Odoorn) kunnen.

Borger

Accommodatie

Voldoet aan de criteria

Voldoet niet aan de criteria

Voldoet deels aan de criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

OBS

Grollemanschool

X (429 lln)

BBS de Borgh

X (123 lln)

Bibliotheek Borger

Heeft op basis van de kerngrootte recht op een volwaardige bibliotheek

Sportveld de Drift

X(10 ½ dd 80 % eigen kern)

Sporthal de Koel

X (37,7 dd)

Speelzaal de Koel

X (23,8 dd)

Ontmoetingscentrum (OMC)

X(9,7 dd 76% eigen kern)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks

onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

Ontmoetingscentrum

€ 55.199

€ 246.500

€ 96.822

€ 26.836

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 55.199

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 343.322,--

Opmerkingen/overwegingen

Ontwikkelingen rondom de MFA

  • Er wordt op dit moment hard gewerkt aan de realisatie van een MFA in Borger. Het Plan van Eisen zal op korte termijn klaar zijn. Het sluiten van voorzieningen in de omgeving van Borger (bijvoorbeeld Drouwen) kan consequenties hebben voor het ruimtebeslag in de MFA

Sporthal/spelzaal

  • Beide zalen worden heel goed benut. Veel extra activiteiten kunnen niet meer opgevangen worden. Het is te overwegen om een scheidingswand in de sportzaal aan te brengen waardoor de ruimte te splitsen is en effectiever benut kan worden.

Sportveld

  • Voldoet aan beide criteria, wel is het zo dat de intensiteit laag is. Afstoten van een speel- of oefenveld kan de intensiteit verhogen en het onderhoudsbudget verlagen

Dorpshuis

  • Het OMC heeft voor Borger een dorpshuisfunctie. Op basis van gebruik van het gehele gebouw heeft het OMC een bezetting van 87 dd, bij beoordeling van de bezetting per dagdeel per zaal komt het OMC uit op 9,7 dd. Een overweging is de intensiteit te verhogen door het afstoten van een zaal.

  • Het OMC heeft meerdere functies en wordt voor een deel structureel verhuurd. Om goed zicht te krijgen op de ware kosten van de exploitatie is nader onderzoek nodig.

Bibliotheek

  • Zitten samen met de partners aan tafel om eventueel “mee te gaan”naar de MFA.

Exloo

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

OBS De Zweng

X(192 lln)

Dorpshuis de Smidswal

X(4,6 dd 94% eigen kern)

Sportzaal Exloo

X(42 ½ dd)

Peuterspeelzaal Hummeltjeshonk

X(4 dd)

Sportpark Exloo

X(2,2 dd, 44% eigen kern)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gemeentelijke bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud Komende 7 jaar

Wettelijk verplichte investeringen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

Dorpshuis de Smidswal

€ 3.740

€ 32.250

€7.176

Peuterspeelzaal Hummeltjeshonk

€ 1.532

€ 75.000

(=schatting)

Kleedacc. Exloo

€ 3.065

€ 35.000

(=schatting)

€ 635

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 8.337,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 150.061,--

  • Onderhoud sportvelden momenteel niet in beeld, een globaal overzicht is opgenomen in de bijlage.

Opmerkingen/overwegingen

Scholen:

  • OBS de Zweng voldoet ruimschoots aan de criteria en kan daarmee in stand worden gehouden.

Dorpshuis de Smidswal:

  • De Smidswal is gemeentelijk eigendom dat door het verenigingsleven wordt geëxploiteerd. Geen kosten worden gemaakt voor de exploitatie, maar wel voor het grootonderhoud.

  • Het totaal aantal dagedelen is 9 ¼ . Wanneer je dit verrekent naar het aantal zalen kom je uit op een gemiddelde van 4,6 dagdelen. Hierdoor voldoet de Smidswal deels niet aan de criteria.

De volgende mogelijkheden kunnen in overweging worden genomen:

  • 1.

    Het dorpshuis wordt gesloten.

  • 2.

    Er vindt definitieve overdracht aan de bevolking plaats waarbij alle kosten voor de gemeente komen te vervallen.

  • 3.

    Activiteiten overhevelen naar de MFA en de plaatselijke horeca.

Peuterspeelzaal:

  • Op basis van de criteria komt Exloo in aanmerking voor een peuterspeelzaal (Exloo is hoofdkern).

  • In de uitbreiding van de Zweng is al ruimte gecreëerd voor het Hummeltjeshonk. In de zomer van 2004 zal het gebruik daarvan van start gaan.

Sportzaal Exloo:

  • De sportzaal voldoet ruimschoots aan de criteria en kan instand worden gehouden.

Sportpark Exloo

  • Voldoet op dagdelen en op percentage eigen kern niet aan de criteria.

De intensiteit van het gebruik zou kunnen worden verhoogd als een speelveld wordt afgestoten, hierdoor dalen de onderhoudskosten.

  • Te overwegen valt om HOC ( Hunso en Oring Combinatie) in één van de kernen te laten trainen en spelen, daarmee vervalt dan één van de sportcomplexen.

Buinerveen

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

Dorpshuis de viersprong

X

Sportpark Buinerveen

X(6,9 dd en 30% eigen kern)

Peuterspeelzaal de Meraskabouters

X(4 dd)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gemeentelijke bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud Komende 7 jaar

Wettelijke verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

Dorpshuis de viersprong (incl. peuterspeelzaal)

€ 6.670

€ 109.510

€ 2.269

Kleedgebouwen v.v Buinerveen

€ 4.505

€ 75.000

(=schatting)

€ 69.788

Totale daling jaarlijkse uitgaven € 13.444,--

Komende jaren groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen € 254.298,--

  • Onderhoud sportvelden momenteel niet in beeld, een globaal overzicht is opgenomen in de bijlage.

Opmerkingen/overwegingen

School

  • Er is officieel geen school in Buinerveen, OBS 75 ligt dichtbij deze kern maar valt officieel onder de kern Nieuw Buinen, 40 kinderen uit het dorp gaan naar deze school(= 45 % van totaal aantal leerlingen). Op basis van de criteria zal deze school wel blijven. (zie Nieuw Buinen)

Gymzaal

  • De gymzaal zit aan de school OBS 75, zie hiervoor de opmerkingen bij school. De gymzaal wordt ruim 18 dagdelen gebruikt, op basis van de criteria, zal de gymzaal wel blijven. Bibliobus

  • Bij OBS 75 stopt de bibliobus, zie boven. Op basis van de criteria zal deze bibliobus gehandhaafd blijven

Dorpshuis

  • Er is in Buinerveen een dorpshuis, deze is geen eigendom van de gemeente. De gemeente kan (juridisch gezien) dus niet besluiten tot sluiting van het gebouw. Wél kan de gemeente besluiten om de schoonmaakkosten en de onderhoudskosten niet meer te betalen.

  • Van het dorpshuis hebben wij wel een enquête formulier ontvangen. De bezetting van het dorpshuis als geheel is 8,1 dagdelen, het percentage eigen kern is 97% hiermee voldoet het dorpshuis deels niet aan de criteria.

  • Het bestuur van het dorpshuis kan eventueel samenwerking zoeken met naburig dorp

Sportvelden

  • Het sportcomplex.voldoet niet aan beide criteria. Opvallend is het grote aantal leden uit Nieuw Buinen, dit heeft mogelijk te maken met inwoners uit Nieuw Buinen die westelijk van de Mondenweg wonen..

  • Een overweging kan zijn om eventueel een speel- of oefenveld te laten vervallen dit verhoogt de intensiteit van het gebruik en verlaagt de kosten van het onderhoud. V.V. Buinen en V.V. Buinerveen maken gebruik van elkaars velden. Een overweging kan zijn om één van de beide complexen te sluiten. Dit zal dan verder onderzocht moeten worden.

  • Een andere overgweging zou in dit geval kunnen zijn de kleedaccommodatie definitief over te dragen aan de vereniging/bevolking. Alle kosten voor de gemeente komen hiermee te vervallen.

Peuterspeelzaal:

  • De peuterspeelzaal voldoet niet aan de criteria (4 dagdelen). De kinderen van de peuterspeelzaal kunnen eventueel gebruik maken van de accommodatie te NieuwBuinen.

Drouwen

Accommodatie

Voldoet aan de criteria

Voldoet niet aan de criteria

Voldoet deels aan de criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

OBS de Ekkelhof

X (45 lln)

Dorpshuis Meester Hekmanhoes

X

gymzaal

X

Peuterspeelzaal Iepenkriekies

X (2 dd)

Bibliobus

X

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijke verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

OBS de Ekkelhof

€ 7.550

€ 195.951

€ 9.568

Dorpshuis/gymzaal/ peuterspeelzaal

€ 9.710

€ 143.320

€ 20.144

€ 7.034

Bibliobus

€ 2.111

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 26.405,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 368.983,--

Opmerkingen/overwegingen

School

  • Op basis van de criteria moet de school sluiten, het is niet goed te zeggen naar welke school de kinderen toe zullen gaan, voor de hand ligt Gasselte of Borger. Dit kan mogelijk consequenties hebben voor de MFA in Borger.

Peuterspeelzaal

  • De peuterspeelzaal voldoet niet aan de criteria, ook voor deze kinderen geldt dat het moeilijk te voorspellen is waar zij uiteindelijke voor zullen kiezen. Gasselte of Borger.

  • De peuterspeelzaal zit in het dorpshuis, de locatie voldoet niet aan de kwaliteitseisen.

Bibliotheek

  • Er stopt momenteel een bibliobus bij de school. Als de school sluit wordt daarmee ook de stopplaats van de bibliobus opgeheven. (uitgangspunt is namelijk stopplaats bibliobus bij een school)

Dorpshuis

  • Het dorpshuis is geen gemeentelijk eigendom. De gemeente betaalt aan het bestuur een vergoeding voor de schoonmaak en het beheer van de gymzaal, als de school sluit en geen gebruik meer maakt van de gymzaal zal (een deel van) de gemeentelijke vergoeding vervallen.

  • De gemeente kan (juridisch gezien) dus niet besluiten tot sluiting van het gebouw. Wél kan de gemeente besluiten om de schoonmaakkosten en de onderhoudskosten niet meer te betalen

  • Het dorpshuis heeft de vragenlijst wel ingevuld daaruit blijkt dat zij 9 dagdelen in totaal bezetting hebben, per zaal komt de bezetting uit op 4,5 dagdelen. Daarnaast maakt 82% uit de eigen kern hier van gebruik. Het dorpshuis voldoet deels niet aan de criteria. Het dorpshuis heeft ook een functie voor mensen uit Bronneger en Bronnegerveen.

  • Omdat het dorpshuis grenst aan de school en veel onderhoud behoeft de komende tijd, zou de stichting het gebouw kunnen verkopen en op een andere goede locatie mogelijk opnieuw een dorpshuis inrichten.

  • Er veel horeca in Drouwen, het verenigingsleven maakt hier ook gebruik van

Gymzaal

  • Is geen gemeentelijk eigendom, de zaal is onvoldoende qua afmetingen, de gemeente kan besluiten om de beheerskosten en de onderhoudskosten niet meer te betalen. Op basis van de criteria voldoet de gymzaal niet ( 6,8 dagdelen)

Sportvelden

  • Er is een recreatieveld in Drouwen. Dit veld wordt niet gebruikt door sportverenigingen. Een overweging kan zijn om dit veld op te heffen/ te verkleinen.

Valthe

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan Criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

OBS De Linderakkers

X (90 lln)

BBS De Bark

X (65lln)

“Ons Dorpshuis”

X

Sportcomplex Duurshof

X(3,9 dd 86% eigen kern,)

Gymnastieklokaal

X (22,4 dd)

Peuterspeelzaal Ukkies Domein

X(4dd)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijke verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

BBS De Bark

€ 9.470

€ 36.008

€ 7.811

Ons Dorpshuis

n.v.t.

€ 3.550

€ 7.811

€ 34.666,

Peuterspeelzaal Ukkies Domein

€ 1.532

€ 170.000

€ 7.176

Kleedacc./kantine Duurshof

€ 3.065

€ 125.000

€ 62.643

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 48.733,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 419.999,--

  • Onderhoud sportvelden momenteel niet in beeld, een globaal overzicht is opgenomen in de bijlage.

Opmerkingen/overwegingen.

Ontwikkelingen MFA

In het verleden zijn plannen gemaakt en toezeggingen gedaan voor een MFA in Valthe. Aanleiding was het te vestigen AZC. Omdat de plannen voor het AZC niet zijn gerealiseerd, is (deels) het argument voor het ontwikkelen van een MFA komen te vervallen. Daarnaast heeft Valthe op grond van de criteria geen recht op een MFA. Als gevolg daarvan vervalt ook het recht op een peuterspeelzaal.

In onderstaande overwegingen is het uitgangspunt gehanteerd dat in Valthe geen MFA wordt ontwikkeld.

Scholen

  • Op basis van de criteria moet BBS de Bark sluiten. Er is sprake van bijzonder onderwijs waardoor alleen het bestuur van de school over sluiting kan beslissen.

  • OBS de Linderakkers heeft voldoende leerlingen op dit moment ( korte termijn prognoses geven een daling aan tot 66 lln in 2007).Vanuit de Bark en de Linderakkers bestaat bereidheid tot samenwerking.

  • De Bark kan op basis van het dalende leerlingenaantal overwegen over te gaan naar de in ontwikkeling zijnde MFA in Odoorn (op basis van kern en kader II heeft Odoorn recht op een MFA), de centrale ligging ondersteunt daarmee de regionale functie van BBS de Bark als christelijke basisschool.

Peuterspeelzaal

  • Op basis van de criteria voldoet de peuterspeelzaal niet.

  • De huisvesting in Valthe is er slecht aan toe. Overwogen kan worden de peuterspeelzaal samen te laten gaan met Klijndijk of Odoorn. Andere mogelijkheid is Valthe en Odoorn op te laten gaan in de MFA te Odoorn. Totdat een definitieve oplossing is gekozen kan Valthe tijdelijk gebruik maken van de accommodatie te Klijndijk of Odoorn.

Dorpshuis

  • Stichting “Ons Dorpshuis”is geen gemeente-eigendom. Er wordt geen schoonmaak subsidie verstrekt maar wel een jaarlijkse exploitatiesubsidie. Het dorpshuis voldoet wel aan de criteria. Mogelijkheden zijn:

    • 1.

      Het dorpshuis afstoten en de exploitatiesubsidie niet meer verstrekken.

    • 2.

      Het dorpshuis onder de huidige beleidsregels laten vallen. De exploitatiesubsidie laten vervallen maar wel schoonmaaksubsidie en onderhoudsvergoeding geven.

  • Het dorpshuis heeft de vragenlijst wel ingevuld daaruit blijkt dat zij in totaal 78 ¾ dagdelen bezetting hebben, per zaal komt de bezetting uit op 11,4 dagdelen. Daarnaast maakt 53% uit de eigen kern hiervan gebruik. Het dorpshuis voldoet hiermee aan de criteria. Sportvelden

  • Het sportcomplex heeft te weinig dagdelen gebruik en voldoet niet aan de criteria. Wel is er sprake van intensief gebruik en wordt voldaan aan het percentage uit eigen kern. Mogelijk zou een speelveld afgestoten kunnen worden waardoor de intensiteit van het gebruik van de andere velden stijgt en de onderhoudskosten dalen.

  • Mogelijk kan de kleedaccommodatie definitief worden overgedragen aan de vereniging/bevolking. Alle kosten voor de gemeente komen hiermee te vervallen.

Buinen

Accommodatie

Voldoet aan de criteria

Voldoet niet aan de criteria

Voldoet deels aan de criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

OBS Buinen

X (88 lln)

Sportcomplex (velden)

X (2,7 dd 76% eigen kern )

Bibliobus

X

Peuterspeelzaal ‘t Schuilhoekje

X (2 dd)

Gymzaal de Woerd

X (9,1 dd)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

Sportcomplex incl. gymzaal

€ 8.929

€ 95.836

€ 29.549

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 8.929,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: €125.385,--

  • Onderhoud sportvelden momenteel niet in beeld, een globaal overzicht is opgenomen in de bijlage.

Opmerkingen/overwegingen.

Sportcomplex

  • Het sportcomplex bestaat uit een gymzaal met kleedkamers, de voetbalvereniging maakt gebruik van deze kleedkamer.

  • Omdat niet bekend is of er naast de speelvelden ook nog oefenvelden zijn kan de intensiteit van het gebruik van de velden nog verder dalen. Een overweging kan zijn om evt. een speel- of oefenveld te laten vervallen dit verhoogt de intensiteit en verlaagt de kosten van het onderhoud. VVBuinen en VV Buinerveen maken gebruik van elkaars velden. Niet duidelijk tot hoever de samenwerking op dit moment gaat. Een overweging kan zijn om een van de beide complexen te sluiten. Dit zal dan verder onderzocht moeten worden

  • Mogelijk kan de kleedaccommodatie definitief worden overgedragen aan de vereniging/bevolking. Alle kosten voor de gemeente komen te vervallen.

  • De gymzaal voldoet (net) niet aan de criteria, op zich zou de gymzaal dus moeten sluiten, een overweging is om dan van deze ruimte een dorpshuis te maken, In het dorp bestaat al jaren de wens voor een dorpshuis. Mogelijk dat op deze locatie met de gymzaal iets te realiseren is.

  • Bij het verdwijnen van de gymzaal moeten de leerlingen van de school naar elders worden vervoerd voor de gymlessen.

Dorpshuis

  • Zoals hier boven al vermeld wil het dorp al jaren een dorpshuis, op dit moment vinden een aantal activiteiten plaats in de plaatselijke horeca. Een afweging in kern en kader 3 zal hoe dan ook moeten zijn of de gemeente een dorpshuisfunctie in de kern Buinen wil creëren ( er is momenteel nog een bedrag van € 27.226,81 gereserveerd vanuit de provincie voor het eventueel realiseren van dit dorpshuis.) Dit is geoormerkt geld.

  • Mocht café Hartlief over een aantal jaar in andere handen overgaan dan is te overwegen of met de koper geen afspraken te maken zijn.

Peuterspeelzaal

  • Peuterspeelzaal voldoet niet aan de criteria, ook de locatie (in de basisschool) voldoet niet aan de kwaliteitseisen. Verwacht wordt dat de kinderen naar de peuterspeelzaal in Borger gaan.

Ees

Accommodatie

Voldoet aan de criteria

Voldoet niet aan de criteria

Voldoet deels aan de criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

OBS Daltonschool

X (79 lln)

Dorpshuis Mandielig Hoes

X(11,4% dd 53% eigen kern)

Sportcomplex De Dillen

X (3,1 dd 35% eigen kern )

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

Sportcomplex de Dillen kleedacc.

€ 3.893

€ 20.000

(=schatting)

€ 42.280

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 7.243,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 87.646,--

  • Onderhoud sportvelden momenteel niet in beeld, een globaal overzicht is opgenomen in de bijlage.

  • Mandielig Hoes krijgt geen subsidie omdat de schoonmaak door de gemeente wordt uitgevoerd

Opmerkingen/overwegingen

School

  • De Daltonschool biedt een speciale onderwijsvorm aan, sommige ouders kiezen hier zeer nadrukkelijk voor. Deze school heeft een regionale functie.

  • Op basis van de criteria voldoet de school net aan het leerlingen aantal. Daardoor kan de school op basis van de criteria blijven. De prognoses voor de komende jaren geven echter aan dat het leerlingenaantal uiteindelijk daalt in 2007 tot 59 leerlingen. ( Hoe betrouwbaar deze prognose Het is de vraag hoe betrouwbaar deze prognose is, gezien de speciale onderwijsvorm en de regionale functie van deze school.)

Dorpshuis

  • Het dorpshuis zit boven de school en is in die zin onlosmakelijk met de school verbonden. Op basis van de criteria voldoet het dorpshuis aan de criteria.

Sportcomplex

  • Het complex voldoet niet aan beide criteria en zou op basis hiervan moeten sluiten. Opvallend is het aantal leden uit Borger, een overweging zal kunnen zijn om de voetbalclub gebruik te laten maken van het sportveld in Borger. Daarmee zal de intensiteit van het gebruik in Borger toenemen.

  • Mogelijk kan de kleedaccommodatie en de velden definitief worden overgedragen aan de vereniging/bevolking. Alle kosten voor de gemeente komen te vervallen

Odoornerveen

Accommodatie

Voldoet aan de criteria

Voldoet niet aan de criteria

Voldoet deels aan de criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

Dorpshuis de Miet

X(4 dd, 97% eigen kern)

Gymlokaal de Miet

X(7 dd)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

Dorpshuis de Miet

€ 2.880

€ 1.040

€ 54.184*

€ 2.269

Gymlokaal

€ 1.717

€ 113.940

Totale daling jaarlijkse uitgaven: €6.866,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 169.164,-- * Totaal bedrag voor Dorpshuis en gymlokaal

Opmerkingen/overwegingen

Dorpshuis

  • Het dorpshuis de Miet voldoet niet aan de criteria, de inwoners van het dorp doen momenteel al veel onderhoud zelf.

Op basis hiervan zijn de volgende keuzes te maken:

  • Het dorpshuis laten vervallen conform criteria

  • Het gebouw verkopen aan een particulier

  • Het dorpshuis overdragen aan de bevolking, dit is een definitieve overdracht

Gymlokaal

  • Op dit moment heeft de gemeente geen bemoeienis met de verhuur van de gymzaal.

Omdat het gebouw wel van de gemeente is zijn er verschillende keuze mogelijkhden:

  • Het gymlokaal in onderhoud houden en dan vergoeding vragen voor de verhuur.

  • Het totale pand (dorpshuis+ gymlokaal) afstoten.

Eeserveen

Accommodatie

Voldoet aan de criteria

Voldoet niet aan de criteria

Voldoet deels aan de criteria

Niet getoetst

geen gemeentelijk eigendom

Verenigingsgebouw

X

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gem. bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

Verenigingsgebouw

€ 7.176

€ 136

Totale daling jaarlijkse uitgaven: € 136,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen: € 7.176,--

Opmerkingen/overwegingen

Dorpshuis

  • Het dorpshuis is geen gemeentelijk eigendom, de gemeente kan dus niet overgaan tot sluiting van het gebouw. Wel kan overwogen worden om de (beheers)subsidie te beëindigen.

2e Exloërmond

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst geen gemeentelijk eigendom

OBS de Westhoek

X (62 lln)

BBS De Wegwijzer

X (95 lln)

Dorpshuis de Kiel’n

X (19,8 dd 94% eigen kern)

Sportcomplex de Treffers

X (6 dd 82% eigen kern)

Sporthal de Hunsowhal

X(20,3 dd)

Bibliotheek

Heeft op basis van de kerngrootte rechtop een volwaardige bibliotheek

Peuterspeelzaal Hummeltjesheem

X(5 dd)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gemeentelijke bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud Komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

OBS de Westhoek

€ 9.472

€ 53.228

€ 7.811

Kleedaccomodatie sportpark de Treffers

*

Totale daling jaarlijkse uitgaven:€ 17.281,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen:€ 105.202,-- * Overgedragen in onderhoud voor de komende tien jaar aan TEVV.

  • Onderhoud sportvelden momenteel niet in beeld, een globaal overzicht is opgenomen in de bijlage.

Opmerkingen/overwegingen

Ontwikkeling MFA.

  • Als hoofdkern heeft 2e Exloërmond recht op een MFA. Hierin kunnen BBS de Wegwijzer en OBS de Westhoek tot samenwerking komen.

In de MFA zouden verder de peuterspeelzaal en de bibliotheek hierin een plaats moeten krijgen.

Scholen:

  • OBS de Westhoek voldoet niet aan de criteria en zou op grond daarvan moeten sluiten. In samenwerking met de Wegwijzer kan zij opgaan in voornoemde MFA. Bij sluiting van de Mondenhoek in 1e Exloërmond zullen leerlingen mogelijk vanuit 1e Exloërmond naar 2e Exloërmond naar school gaan. De Westhoek zal daardoor groeien. De capaciteit van de MFA zou hierop aangepast moeten worden mede omdat de Wegwijzer in de prognoses gaat stijgen van 95 naar 108 leerlingen.

Peuterspeelzaal

  • Voldoet nu net niet aan de criteria. De peuterspeelzaal ontleent bestaansrecht uit het bovengenoemde recht op een MFA (zie ontwikkeling MFA) Bibliotheek:

  • 2e Exloërmond beschikt over een volwaardige bibliotheek en kan dit blijven doen op basis van de kerngrootte. Omdat elke MFA op basis van de criteria dient te beschikken over een bibliotheek van 0 tot 12 jarigen kan de (volwaardige) bibliotheek hierin opgaan.

Dorpshuis:

  • Dorpshuis de Kiel’n voldoet aan de criteria en ontleent hieraan bestaansrecht. Sporthal:

  • De Hunsowhal voldoet ruimschoots aan de norm. Elke MFA dient te beschikken over een sporthal. De Hunsowhal zou deze functie kunnen vervullen.

Sportvelden:

  • Sportcomplex de Treffers voldoet niet op dagdelen aan de criteria maar wel op percentage eigen kern. Het gebruik is intensief te noemen maar kan verhoogd worden indien 1 of meer velden worden afgestoten. Als gevolg hiervan zullen de onderhoudskosten dalen.

1e Exloërmond

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst geen gemeentelijk eigendom

OBS de Mondenhoek

X (53 lln)

Dorpshuis De Badde

X (7,8 dd 40% eigen kern)

Gymnastieklokaal

X (7,3 dd)

Bibliobus

X

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gemeentelijke bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud Komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

OBS De Mondenhoek

€ 7.577

€ 35.854

€ 7.811

Gymnastieklokaal

€ 1.614

€ 200.000,-- (=schatting)

€ 56.042

Dorpshuis De Badde

€ 6.790

€ 62.160,--

€ 19.876

€ 2.269

Bibliobus

€ 2.111

Totale daling jaarlijkse uitgaven:€ 20.361,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen:€ 381.743,--

Opmerkingen/overwegingen:

Scholen:

  • OBS de Mondenhoek moet op basis van de criteria sluiten. Kinderen uit 1e Exloërmond kunnen o.a uitwijken naar OBS de Westhoek in 2e Exloërmond. Negentien van de 53 leerlingen komen al uit 2e Exloërmond en zullen wellicht over gaan naar de Westhoek, of de te stichten MFA. Verder zal een groot aantal leerlingen vermoedelijk naar Musselkanaal gaan.

Bibliobus

  • Er stopt momenteel een bibliobus bij de school. Als de school sluit wordt daarmee ook de stopplaats van de bibliobus opgeheven. (uitgangspunt is namelijk stopplaats bibliobus bij een school) Dorpshuis:

  • De Badde voldoet niet aan de criteria de mogelijkheden zijn als volgt:

    • 4.

      Het dorpshuis wordt gesloten conform de criteria.

    • 5.

      School verkopen aan particulier én het dorpshuis verplaatsen naar de school

    • 6.

      Er vind definitieve overdracht aan de bevolking plaats. Alle kosten voor de gemeente komen te vervallen.

Gymnastieklokaal:

  • Qua bezetting voldoet de gymnastiekzaal niet en dient te worden opgeheven.

Valthermond

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst geen gemeentelijk eigendom

OBS de Aanloop

X (146 lln)

OBS Valthermond Oost

X (95 lln)

BBS Rehoboth

X (133 lln)

Brughuus

X (1,7 dd 70% eigen kern)

De Afdraai

X (7,7 dd 98% eigen kern)

‘t Veurhof

X (8,7 dd 91% eigen kern)

De Wijkplaats

X (6,5 dd 83% eigen kern)

De Wenakker

X (9,8 dd 73% eigen kern)

Sportzaal Brughuus

X(22,9 dd)

Sportcomplex De Meent

X (9,1 dd, 81% eigen kern)

Gymnastieklokaal Oost

X(18,5 dd)

Bibliotheek

Op basis van de kerngrootte recht op een volwaardige bibliotheek

Peuterspeelzaal Speulstee

X(6 dd)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gemeentelijke bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud Komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

De Wenakker

€ 2.460

€ 43.120

€ 19.876

€ 2269

‘t Brughuus

€ 39.073

€ 420.120

€ 210.211

‘t Veurhof

€ 8.090

€ 55.900

€ 7.176

De Wijkplaats

€ 5.450

€ 60.840

€ 19.876

Kleedacc/kantine De Meent

€ 3.065

€ 75.000

€ 85.768

Totale daling jaarlijkse uitgaven:€ 60.407,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen:€997.887,--

Opmerkingen/overwegingen.

MFA in Valthermond:

Op grond van de criteria heeft Valthermond recht op een MFA. Op het moment worden hiervoor plannen ontwikkeld. Hierbij zijn OBS de Aanloop, BBS de Rehoboth, de sportzaal, de bibliotheek, en de peuterspeelzaal betrokken.

Scholen:

  • Alle drie de basisscholen voldoen aan de criteria. OBS de Aanloop en BBS de Rehoboth zijn betrokken bij de ontwikkeling van de MFA in Valthermond. OBS Valthermond –Oost is oostelijk gelegen ten opzichte van de Mondenweg en bedient daarmee het Oostelijk deel van Valthermond en Valthermussel. De MFA wordt ten westen van de Mondenweg geplaatst en bedient daarmee het westelijke gedeelte van Valthermond. In Valthermond worden derhalve alle scholen in stand gehouden.

Peuterspeelzaal:

  • De peuterspeelzaal voldoet aan de criteria van kern en kader en heeft daarmee bestaansrecht. Ook heeft Valthermond recht op een peuterspeelzaal vanwege de komst van een te realiseren MFA.

Bibliotheken:

  • Valthermond beschikt op basis van haar kerngrootte over een volwaardige bibliotheek. Op basis van de te realiseren MFA heeft Valthermond recht op een bibliotheek van 012 jarigen. Vanwege voornoemde kerngrootte kan Valthermond blijven beschikken over een volwaardige bibliotheek, te vestigen in de toekomstige MFA.

Dorpshuizen:

  • Dorpshuis ‘t Brughuus voldoet niet aan de criteria. Op dit moment wordt buiten Kern en Kader om gesproken over de toekomst van het Brughuus.

  • Dorpshuis de Wenakker voldoet net niet aan de criteria van Kern en Kader en zou op basis daarvan moeten worden gesloten. Mogelijkheden voor de Wenakker zouden zijn:

    • 1.

      De Wenakker wordt gesloten conform de criteria.

    • 2.

      Het gebouw wordt verkocht aan een particulier.

    • 3.

      Er vind definitieve overdracht aan de bevolking plaats waarbij alle kosten voor de gemeente komen te vervallen.

  • Voor dorpshuis ’t Veurhof, de Wijkplaats en de Afdraai geldt dat gekeken naar het totaal aantal dagdelen per gebouw wel wordt voldaan aan de criteria, terwijl kijkend naar het totaal per zaal niet aan de criteria wordt voldaan.

’t Veurhof

17,35 dagdelen totaal ,

8,7 per zaal

De Wijkplaats

12, 9 dagdelen totaal ,

6,5 per zaal

De Afdraai

23 dagdelen totaal,

7,7 per zaal

Sportvelden

  • Sportcomplex de Meent voldoet aan alle criteria en kan daarmee instand worden gehouden.

Sportzaal

  • Sportzaal Brughuus en Gymnastieklokaal Oost voldoen beide aan de norm. Gymnastieklokaal Oost wordt eind 2004 gesloten. De toekomst van sportzaal Brughuus hangt af van de ontwikkelingen van de accommodatie t’Brughuus als geheel.

Drouwenermond

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst geen gemeentelijk eigendom

OBS De Kruipplank

X (43 lln)

Dorpshuis Assekolke

X (3,1 dd en 50% eigen kern)

Bibliobus

X

Peuterspeelzaal de Hummeltjes

X (2 dd)

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gemeentelijke bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud Komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

OBS De Kruipplank

€ 7.535

€ 82.642

€ 7.811

Dorpshuis Assekolke (incl. peuterspeelzaal)

€ 3.286

€ 59.630

€ 7.176

€ 2.269

Bibliobus

€ 2.111

Totale daling jaarlijkse uitgaven:€ 15.201,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen:€ 157.259,--

Opmerkingen/overwegingen.

Dorpshuis

  • Dorpshuis voldoet niet aan de criteria, op basis hiervan zijn de volgende keuzes te maken

    • 1.

      Het dorpshuis wordt gesloten en op een andere manier geëxploiteerd.

    • 2.

      School verkopen aan particulier én het dorpshuis verplaatsen naar de school.

    • 3.

      Dorpshuis definitief overdragen aan de bevolking. Alle kosten voor de gemeente komen te vervallen.

    • 4.

      Samen met eventueel het bestuur van dorpshuis in naburig dorp (bijv Drouwenerveen) kijken of men gezamenlijk een dorpshuis open kan houden conform de criteria van de gemeente.

Bibliobus.

  • Er stopt momenteel een bibliobus bij de school. Als de school sluit wordt daarmee ook de stopplaats van de bibliobus opgeheven. (uitgangspunt is namelijk stopplaats bibliobus bij een school) School:

  • Het is moeilijk te voorspellen of de kinderen van deze school naar Nieuw Buinen of Stadskanaal zullen gaan ( dit geldt ook voor peuterspeelzaal), vraagt wel ruimtebeslag in Nieuw Buinen.

Peuterspeelzaal

  • De peuterspeelzaal voldoet niet aan de criteria (2 dagdelen). De kinderen van de peuterspeelzaal kunnen eventueel gebruik maken van de accommodatie te NieuwBuinen.

Drouwenerveen

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst geen gemeentelijk eigendom

OBS ’t Dobbegie

X(29 lln)

Dorpshuis het Vertier

X

Bibliobus

X

Financiële consequenties bij uitvoering van de criteria

(in dit overzicht wordt niet uitgegaan van een geleidelijke afbouw en van nu bekende gegevens qua onderhoud en gemeentelijke bijdrage)

Accommodatie

Jaarlijks onderhoud

Groot onderhoud Komende 7 jaar

Wettelijk verplichtingen

Gemeentelijke subsidie/bijdrage

OBS ’t Dobbegie

€ 6.087

€ 47.761

€ 7.811

Dorpshuis het Vertier

€ 2.940

€ 4.690

€ 2.269

Bibliobus

€ 2.111

Totale daling jaarlijkse uitgaven:€ 13.407,--

Daling kosten groot onderhoud en wettelijk verplichte investeringen:€ 60.262,--

Opmerkingen/overwegingen.

Dorpshuis

  • Er is in Drouwenerveen een dorpshuis, deze is geen eigendom van de gemeente. De gemeente kan (juridisch gezien) dus niet besluiten tot sluiting van het gebouw. Wél kan de gemeente besluiten om de schoonmaakkosten en de onderhoudskosten niet meer te betalen.

  • Het dorpshuis heeft de vragenlijst wel ingevuld daaruit blijkt dat zij in totaal 14 dagdelen bezetting hebben waarvan 7 dagdelen per zaal. Er komt 31% uit eigen kern. Het dorpshuis voldoet daarmee niet aan de criteria.

  • Het bestuur van het dorpshuis kan eventueel samenwerking zoeken met een naburig dorp (bijv. Drouwenermond)

Gymzaal

  • Gymzaal is geen eigendom van de gemeente, hiervoor gelden dezelfde overwegingen als bij het dorpshuis.

  • Gymzaal wordt voornamelijk gebruikt voor tafeltennis.

Scholen

  • De school voldoet niet aan de criteria, het is daarom moeilijk te voorspellen of de kinderen van deze school naar Nieuw Buinen, Gasseltenijeveen of Stadskanaal zullen gaan. Hiervoor moet wel rekening worden gehouden met het ruimtebeslag in Nieuw Buinen.

Bibliobus.

  • Er stopt momenteel een bibliobus bij de school. Als de school sluit wordt daarmee ook de stopplaats van de bibliobus opgeheven. (uitgangspunt is namelijk stopplaats bibliobus bij een school)

Zandberg

Accommodatie

Voldoet aan criteria

Voldoet niet aan criteria

Voldoet deels aan criteria

Niet getoetst geen gemeentelijk eigendom

BBS St. Joseph

X( 89 lln.)

Opmerkingen/Overwegingen

Scholen:

  • BBS St. Joseph is een bijzondere basisschool. De gemeente is daarom niet bevoegd te beslissen over sluiting van de school. Overigens valt op te merken dat volgens de leerlingenprognoses het leerlingenaantal nog zal stijgen.


Noot
1

Door VNG gehanteerde formule voor het berekenen van het aantal groepen per school.

Noot
2

Bij bijzonder onderwijs heeft de gemeente(raad) niet de mogelijkheid te beslissen over eventuele sluiting, bij openbaar onderwijs kan via de bestuurscommissie de gemeenteraad wel hierover een beslissing nemen. Zie kern en kader II pg. 15.

Noot
3

Zie bijlage 7..

Noot
4

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ouderensoos, biljarten een hobbyclub etc.