Regeling vervallen per 01-01-2022

Mandaatbesluit Borger-Odoorn-Emmen sociale zaken 2018

Geldend van 27-07-2019 t/m 31-12-2021 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Mandaatbesluit Borger-Odoorn-Emmen sociale zaken 2018

MANDAATBESLUIT Borger-Odoorn – Emmen sociale zaken 2018

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Borger-Odoorn;

overwegende, dat voor de uitvoering van taken op het terrein van de sociale zekerheid met de gemeente Emmen is overeengekomen dat de uitvoering daarvan door de gemeente Emmen zal plaatsvinden;

overwegende dat ter uitvoering van artikel 15 van de daartoe afgesloten deelovereenkomst d.d. 22 januari 2019 de daarmee samenhangende bevoegdheden gemandateerd worden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen;

gelezen het collegevoorstel d.d. 5 maart 2019 met nummer BW 19.0139;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, artikel 7 lid 4 van de Participatiewet, artikel 34 lid 3 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);

besluiten:

vast te stellen het volgende:

MANDAATBESLUIT Borger-Odoorn – Emmen sociale zaken 2018

Artikel 1

In dit besluit wordt voor wat betreft de begripsbepalingen verwezen naar de definiëring van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004).

Artikel 2

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borger-Odoorn mandateert aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen de uitvoering van de taken die zijn genoemd in bijgaand Mandaatoverzicht Borger-Odoorn – Emmen sociale zaken 2018.

  • 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt met mandaat gelijkgesteld de verlening van machtiging en volmacht.

Artikel 3

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borger-Odoorn verleent aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen de in artikel 10:9 van de Awb vereiste toestemming om voor de in artikel 2 bedoelde uitvoering ondermandaat te verlenen aan ondergeschikten.

Artikel 4

Ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden opgenomen in het bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte Mandaatoverzicht Borger-Odoorn – Emmen sociale zaken 2018 gelden de volgende bepalingen:

  • a. bij afwezigheid van de (onder)mandaathouder wordt de bevoegdheid, indien noodzakelijk voor de voortgang van de werkzaamheden en gelet op de aard van de bevoegdheid, uitgeoefend door de medewerker die hem normaliter vervangt of kan vervangen; een en ander ter beoordeling van de direct-leidinggevende van de betrokken (onder)mandaathouder;

  • b. het besluit moet passen binnen het bestaande beleid c.q. binnen de wettelijke regels;

  • c. de met het te nemen besluit c.q. de te verrichten handeling gemoeide kosten moeten passen binnen het beschikbare budget;

  • d. de genomen besluiten c.q. de verrichte handelingen dienen, voor zover dit in het Mandaatoverzicht Borger-Odoorn – Emmen sociale zaken 2018 is opgenomen, periodiek ter kennis te worden gebracht van het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan; omtrent de vorm en de frequentie maakt de (onder)mandaathouder afspraken met het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan.

Artikel 5

Een krachtens mandaat genomen besluit moet vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Dit moet uit de volgende ondertekening blijken:

Namens het college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn,

Functie (onder)mandaathouder,

Handtekening

Naam (onder)mandaathouder.

Artikel 6

  • 1. Bij de afdeling Bestuurs- en Concernondersteuning, cluster Visie, Strategie en Ondersteuning van de gemeente Borger-Odoorn wordt dit besluit en de in de artikel 3 genoemde (onder)mandaten ingeschreven en beheerd.

  • 2. De afdeling Bestuurs- en Concernondersteuning, cluster Visie, Strategie en Ondersteuning van de gemeente Borger-Odoorn evalueert het mandaatbesluit en het mandaatoverzicht tenminste 1 keer per jaar en doet voor zover nodig voorstellen aan het college van burgemeester en wethouders voor aanpassing daarvan.

Artikel 7

Ingeval van ondermandaat en indien in concrete gevallen een apart mandaatbesluit wordt genomen, zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8

Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop het is bekend gemaakt en werkt terug tot en met 1 januari 2018.

Artikel 9

  • 1. Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit Borger-Odoorn – Emmen sociale zaken 2018.

  • 2. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit besluit wordt het Mandaatbesluit Borger-Odoorn – Emmen sociale zaken 2017 ingetrokken.

Aldus besloten in de vergadering van;

het college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn d.d. 22 januari 2019

, burgemeester.

, secretaris.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen stemt hierbij ingevolge artikel 10:4 Awb in met de opgedragen bevoegdheden.

Emmen,

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen d.d. 5 maart 2019

, burgemeester

, secretaris

Mandaatoverzicht Borger-Odoorn – Emmen sociale zaken 2018 behorende bij het Mandaatbesluit Borger-Odoorn - Emmen 2018

Nr.

Omschrijving

Mandaatgever

Ondermandaat

1.

Het nemen van besluiten inzake het recht op uitkering/tegemoetkoming/toeslag/re-integratievoorziening BBZ bij of krachtens de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004). Hieronder worden eveneens begrepen: a) het verrichten van alle handelingen ter voorbereiding en uitvoering van deze besluiten; b) het opleggen van verplichtingen die aan deze besluiten worden verbonden.

B&W

ja

2.

Alle overige handelingen en bevoegdheden ingevolge de Awb, Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004, Wi en Wkko, voor zover deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Deelovereenkomst SoZaWe Borger-Odoorn en Emmen 2017.

B&W

ja

3.

Het afstemmen van de bijstand ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 en de daarop gebaseerde gemeentelijke regelgeving.

B&W

ja

4.

Het nemen van besluiten inzake het terugvorderen/invorderen van uitkering, subsidie of kosten van voorzieningendiebij of krachtens de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004, werden toegekend. Hieronder wordt eveneens begrepen het verrichten van alle handelingen ter voorbereiding en uitvoering van deze besluiten, inclusief het nemen van herzieningsbesluiten die aan de terugvordering/invordering ten grondslag liggen.

B&W

ja

5.

Het nemen van besluiten op grond van de Participatiewet en Awb inzake het verhalen van kosten van bijstand.

B&W

ja

6.

Het opleggen van bestuurlijke boetes in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004. Hieronder wordt begrepen het verrichten van alle handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de besluiten tot het opleggen van een boete.

B&W

ja

7.

Het tekenen van akten tot het verlenen van bijstand in de vorm van geldleningen onder verband van hypotheek c.q. verpanding, alsmede het geven van volmacht inzake algehele of gedeeltelijke doorhaling van hypothecaire inschrijvingen t.b.v. de gemeente, die verband houden met de verlening van bijstand.

B&W

ja

8.

Het doen van aangifte van valsheid in geschrifte in het geval van fraude met uitkeringsgelden ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 op grond van artikel 160, lid 1, onder f Gemeentewet en de richtlijn Sociale zekerheidsfraude.

B&W

ja

9.

Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in titel 5.2 van de Awb.

B&W

ja

Ondertekening