Regeling vervallen per 01-10-2009

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Borne 2008

Geldend van 01-07-2008 t/m 30-09-2009

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Borne 2008

De raad der gemeente Borne;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van .12-2-2008

besluit:

vast te stellen de hierna volgende 'Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Borne 2008”

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder;

    • a.

      de wet: de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004);

    • b.

      cliënt: de persoon die een periodieke uitkering voor levensonderhoud ontvangt van de gemeente Borne op grond van de wet;

    • c.

      WWB-platform: de op basis van deze verordening benoemde personen die gezamenlijk worden betrokken bij en adviseren over het beleid en de dienstverlening van de gemeente Borne ter uitvoering van de wet;

    • d.

      cliëntenpanel: een groep cliënten die op grond van hun ervaringen en inzichten, informatie geeft over de gebruikswaarde en kwaliteit van de dienstverlening, producten en het beleid in het kader van de wet.

    • e.

      Raad: de gemeenteraad van Borne

    • f.

      College: het college van burgemeester en wethouders van Borne

    • g.

      Cliëntenparticipatie WWB: de gestructureerde wijze waarop de gemeente belanghebbenden betrekt bij de voorbereiding, uitvoering, monitoring en evaluatie van het gemeentelijke WWB-beleid.

Artikel 2 Doelstelling en taken

  • 1. Bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de WWB, de IOAW, de IOAZ en de Bbz 2004 door de organisatie vanuit een onafhankelijke positie betrokken worden bij de voorbereiding, uitvoering, monitoring en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke WWB-, IOAW-, IOAZ- en Bbz-beleid.

  • 2. Het WWB-platform behartigt de collectieve belangen van de cliënten en adviseert het college van burgemeester en wethouders binnen het kader van de in lid 1 genoemde doelstelling, gevraagd en ongevraagd, over de navolgende onderwerpen:

    • a.

      algemene dienstverlening van de gemeente Borne, waaronder bereikbaarheid en informatievoorziening;

    • b.

      voorbereiding, ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van beleid en van procedures en regelingen, voor zover dit binnen de bevoegdheid ligt van de gemeente Borne.

      Het WWB-platform heeft voorts een signalerende functie.

  • 3. Het WWB-platform is niet bevoegd te adviseren over:

    • a.

      een privaatrechtelijke rechtshandeling die door de gemeente Borne als rechtspersoon wordt verricht;

    • b.

      zaken die betrekking hebben op individuele cliënten;

    • c.

      de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming WWB-platform

  • 1. Het WWB-platform bestaat uit drie leden en wordt als volgt samengesteld:

    • a.

      een vertegenwoordiger namens de ouderenorganisaties;

    • b.

      een vertegenwoordiger namens de gezamenlijke kerken;

    • c.

      een vertegenwoordiger namens de vakbonden.

  • 2. De leden van het WWB-platform worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders voor een periode van vier jaar. De benoeming en verlenging wordt bij voorkeur zodanig geregeld dat telkens tenminste één lid aanblijft.

  • 3. Het WWB-platform benoemt een voorzitter en een secretaris uit zijn midden, evenals een plaatsvervangende voorzitter/secretaris.

  • 4. De gemeente wijst een ambtelijke ondersteuner aan voor het WWB-platform, die tevens alle vergaderingen bijwoont.

  • 5. Het WWB-platform is verantwoordelijk voor de voorbereiding van de vergaderingen, het beheer van de financiën en het bewaken van de planning.

  • 6. De leden nemen plaats in het WWB-platform op persoonlijke titel, zonder last of ruggespraak.

  • 7. Het lidmaatschap van het WWB-platform is onverenigbaar met:

    • a.

      het lidmaatschap van de gemeenteraad, het college en/of raadscommissies;

    • b.

      het werknemerschap van de gemeente Borne.

  • 8. Leden van het WWB-platform wonen, bij voorkeur, in de gemeente Borne.

  • 9. Het college kan, in overleg met het platform, nadere regels stellen over de vertegenwoordiging van doelgroepen en het instellen van panels.

  • 10. Het college kan, in overleg met het platform, doelgroep(en) toevoegen aan het platform.

Artikel 4 Werkwijze WWB-platform

  • 1. De adviezen van het WWB-platform worden schriftelijk uitgebracht.

  • 2. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het uit te brengen advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit door de gemeenteraad. Dit houdt in ieder geval in dat:

    • a.

      het WWB-platform wordt betrokken bij de ontwikkeling van nieuw beleid;

    • b.

      het WWB-platform wordt betrokken bij het formuleren en vaststellen van de vragen die ten grondslag liggen aan de mogelijke evaluaties en de verantwoording van het gevoerde beleid.

  • 3. De wijze waarop het college met een advies van het WWB-platform omgaat, wordt schriftelijk gecommuniceerd.

  • 4. Wanneer het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van het WWB-platform, dan wordt dit bij dit voorstel vermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies van het WWB-platform is afgeweken.

  • 5. De adviezen van het WWB-platform zijn openbaar.

  • 6. Het college voorziet het WWB-platform van informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het WWB-platform. Het gaat hier om alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

  • 7. Het WWB-platform kan besluiten nemen op het moment dat meer dan de helft van het aantal benoemde leden ter vergadering aanwezig is. Elk lid heeft één stem. Besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen.

  • 8. Jaarlijks maakt het WWB-platform een inhoudelijk en financieel verslag op van de werkzaamheden over het afgelopen jaar.

Artikel 5 Evaluatie WWB-platform

De werking van het WWB-platform wordt minimaal eens per 4 jaar geëvalueerd. De eerste evaluatie dient plaats te vinden na 2 jaar.

Artikel 6 Raadpleging cliëntenpanels

Wanneer het WWB-platform advies wil uitbrengen over de verschillende doelgroepen of onderwerpen die de verschillende doelgroepen aangaan, dient het platform allereerst een panel bestaande uit cliënten behorende tot die doelgroepen te raadplegen.

Artikel 7 Vergaderingen WWB-platform

  • 1. Het WWB-platform vergadert tenminste twee keer per jaar en wanneer nodig vaker. De vergaderingen zijn openbaar en worden publiekelijk bekend gemaakt.

  • 2. Tussen het college en het WWB-platform vindt minimaal één keer per jaar overleg plaats, waarvoor beide partijen onderwerpen kunnen agenderen. Het overleg vindt plaats onder wisselend voorzitterschap van het WWB-platform en de portefeuillewethouder.

  • 3. De voorzitter bepaalt in overleg met de overige leden de tijd en plaats van de vergaderingen.

  • 4. De secretaris stelt de agenda voor de vergadering op.

  • 5. De secretaris roept de vergadering bij elkaar door middel van schriftelijke kennisgeving aan alle deelnemers van het platform.

  • 6. De ambtelijke ondersteuner maakt een verslag van de vergadering en de secretaris ondertekent dit verslag. De secretaris verstuurt vervolgens het verslag naar alle leden van het platform, de voorzitter, de portefeuillewethouder en de ambtelijke ondersteuner.

Artikel 8 Faciliteiten WWB-platform

  • 1. Het college stelt jaarlijks aan de hand van het door het WWB-platform opgestelde begroting een budget beschikbaar voor de voorzieningen die nodig zijn voor de uitoefening van de werkzaamheden, zoals de administratieve kosten en kosten van deskundigheidsbevordering van de leden van het WWB-platform. De gemeente kan ook besluiten sommige kostenposten in natura aan te bieden, zoals een vergaderruimte in het gemeentehuis en de daarbij horende voorzieningen.

  • 2. Deze middelen worden zodanig ter beschikking gesteld dat het WWB-platform redelijkerwijs in staat kan worden geacht gemeenschappelijke belangen te behartigen.

  • 3. Voor niet-reguliere activiteiten kan het WWB-platform bij het college een projectsubsidie aanvragen.

  • 4. Het college kan besluiten om de leden van het platform een vergoeding te verlenen.

Artikel 9 Klachten

Bij klachten over de cliëntenparticipatie kan gebruik gemaakt worden van de interne klachtenprocedure van de gemeente Borne.

Artikel 10 Reglementen

  • 1. Het WWB-platform kan in aanvulling op deze verordening één of meer reglementen opstellen.

  • 2. Een afschrift van elk reglement wordt na vaststelling door het WWB-platform ter kennisneming gezonden aan het college.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot de WWB beslist het college in overleg met het WWB-platform.

  • 2. Indien er geen WWB-platform binnen de gemeente actief is, zal het college de totstandkoming van een WWB-platform bevorderen.

  • 3. Deze verordening treedt in werking, met ingang van 1 april 2008. De ”Verordening cliëntenparticipatie gemeente Borne 2005” wordt per 1 april 2008 ingetrokken.

  • 4. In wederzijdse overeenstemming tussen het WWB-platform en het college kan afgeweken worden van de bepalingen, wanneer zich daartoe situaties voordoen.

Artikel 12 Citeertitel

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Borne 2008”.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 1 april 2008.
De voorzitter,
De griffier,

Toelichting Verordening cliëntenparticipatie "Wet werk en bijstand gemeente Borne 2008"

Artikel 1 Begripsbepalingen

Toelichting niet van toepassing.

Artikel 2 Doelstelling cliëntenparticipatie

In dit artikel wordt de doelstelling van de cliëntenparticipatie weergegeven. De doelstelling is tweeledig. Aan de ene kant wil de participatie van cliënten bewerkstelligen dat belanghebbenden betrokken worden bij het WWB-beleid en aan de andere kant kan op deze manier het gemeentelijke WWB-beleid op een interactieve manier tot stand komen en verbeterd worden.

Artikel 3 Samenstelling WWB-platform

Het WWB-platform wordt samengesteld uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties en andere personen die vallen onder de WWB.

Het WWB-platform bestaat uit drie leden, die verdeeld zijn over verschillende doelgroepen:

  • a.

    een vertegenwoordiger namens de ouderenorganisaties;

  • b.

    een vertegenwoordiger namens de gezamenlijke kerken;

  • c.

    een vertegenwoordiger namens de vakbonden.

De mogelijkheid bestaat om nadere regels te stellen en later nog doelgroepen toe te voegen aan het WWB-platform.

Artikel 4 Leden WWB-platform

Alle leden van het platform worden benoemd door het college. De voorzitter; de secretaris en plaatsvervanger worden uit het midden van het platform benoemd.

Artikel 5 Evaluatie WWB-platform

Periodiek vindt er een evaluatie plaats.

Artikel 6 Raadpleging cliëntenpanels

De gemeente Borne heeft gekozen voor twee vormen van cliëntenparticipatie die naast elkaar bestaan. Dit artikel geeft de link aan tussen het WWB-platform en de cliëntenpanels.

In de vormgeving van de cliëntenparticipatie die de gemeente Borne heeft gekozen, is duidelijk dat het WWB-platform geen adviezen uit kan brengen over zaken die relevant zijn voor een bepaalde doelgroep, zonder die doelgroep geraadpleegd te hebben. Het platform heeft daarom de verplichting het desbetreffende cliëntenpanel te raadplegen, wanneer zij een advies wil uitbrengen over die doelgroep of een onderwerp dat die doelgroep aangaat.

Artikel 7 Vergaderingen WWB-platform

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 8 Faciliteiten WWB-platform

Het college stelt enkele faciliteiten beschikbaar aan het WWB-platform. De vergoeding kan ook worden uitbetaald aan de instelling waarvoor het lid werkzaam is.

Artikel 9 Klachten

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 10 Reglementen

De mogelijkheid bestaat voor het platform om nadere regels te stellen, bijvoorbeeld in een huishoudelijk reglement. Een reglement mag niet in strijd zijn met deze verordening. Het college krijgt een dergelijk reglement toegezonden ter kennisname.

Artikel 11 Slotbepalingen

Toelichting niet van toepassing.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening dient aangehaald te worden volgens deze citeertitel.