Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende nadere regels omtrent naamgeving en nummering adressen (Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Borne)

Geldend van 20-02-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende nadere regels omtrent naamgeving en nummering adressen (Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Borne)

Burgemeester en wethouders van Borne

besluiten:

vast te stellen de volgende

NADERE REGELS NAAMGEVING EN NUMMERING (ADRESSEN) GEMEENTE BORNE als bedoeld in artikel 7, eerste lid

Burgemeester en wethouders van de gemeente Borne;

Gelet op de wenselijkheid van het vaststellen van vernieuwde nadere regels op het gebied van naamgeving en benoeming van de openbare ruimte;

Op grond van artikel 6 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, artikel 149 van de Gemeentewet en verwijzend naar de “Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Borne”;

Besluiten de volgende nadere regels vast te stellen;

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Borne;

  • b.

    Commissie: commissie straatnaamgeving

  • c.

    Rechthebbende: een ieder die over enige zaak enige zeggenschap heeft krachtens een zakelijk of persoonlijk recht;

  • d.

    Verordening: Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Borne;

  • e.

    BAG: Basisregistratie adressen en gebouwen;

Voor de overige begrippen, voor zover hier niet genoemd, wordt aangesloten bij de begripsomschrijvingen uit de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

Artikel 2 Criteria voor naamgeving openbare ruimten

  • 1. Nieuwe namen worden, indien mogelijk, ontleend aan:

    • a.

      algemeen bekende en vertrouwde, concrete zaken uit de natuur en het leven;

    • b.

      overgeleverde veldnamen;

    • c.

      persoonlijkheden, langer dan 10 jaar overleden;

    • d.

      plaatselijke gebeurtenissen, langer dan 10 jaar geleden;

    • e.

      historische namen uit de omgeving;

    • f.

      de te vernoemen persoonlijkheden dienen van onbesproken gedrag te zijn, wat zo nodig wordt onderzocht bij officiële instanties;

    • g.

      leden van het Koninklijk Huis kunnen bij het leven al vernoemd worden.

  • 2. De in acht te nemen regels zijn:

    • a.

      verwarring tussen namen wordt voorkomen;

    • b.

      geen namen in een niet-Nederlandse taal;

    • c.

      de namen worden kort gehouden. Bij voorkeur niet langer dan 24 karakters;

    • d.

      de uitspraak van de naam is eenduidig. Uitspreekbaarheid is belangrijk;

    • e.

      verbastering en dubbelzinnigheid worden voorkomen.

Artikel 3 Richtlijnen voor vaststelling van namen

  • 1. Bij de totstandkoming van een nieuwe wijk of buurt adviseert de commissie het college over een (mogelijke) themakeus.

  • 2. Bij vernoeming van personen wordt een verklarende tekst vastgesteld. Verklarende teksten worden beperkt in verband met ruimte op het straatnaambord.

  • 3. Bij paden wordt voor naamgeving bij voorkeur aansluiting gezocht bij de straat in welk verlengde het pad loopt, de straat waarop het pad uitkomt of bij een nabijgelegen straat.

Artikel 4 Richtlijnen voor nummeren

Het nummeren geschiedt bij voorkeur als volgt;

  • 1.

    In de gemeente Borne worden rechts even nummers en links oneven nummers benoemd in een oplopende reeks;

  • 2.

    Er wordt begonnen met nummeren vanaf het beginpunt van de straat dat het dichtst bij het centrum van de stad is gelegen, of als dat niet mogelijk of logisch is vanaf het beginpunt van de straat dat het dichtst bij het centrum van de buurt ligt of vanaf een ontsluitingsweg in de buurt;

  • 3.

    Voor zowel authentieke adressen als niet-authentieke adressen is de wijze van nummering identiek;

  • 4.

    In afwijking van de wijze van nummering kan, bij wijze van uitzondering, ter plaatse doorlopend genummerd worden.

Artikel 5 Richtlijnen voor wijzigen van namen (vernaming)

  • 1. Bestaande namen kunnen in de volgende gevallen gewijzigd worden:

    • a.

      als door wettelijk geregelde grenswijziging, grenscorrectie of gemeentelijke herindeling sprake is van twee delen van de openbare ruimte met dezelfde of gelijkluidende naam;

    • b.

      als de loop van een openbare ruimte door infrastructurele wijzigingen, stadsvernieuwing en dergelijke zodanig wijzigt dat de vindbaarheid van (een deel van) de (toekomstige) adressen in het geding is;

    • c.

      als hier uitdrukkelijk en onder opgaaf van redenen om wordt verzocht.

  • 2. Bij een vernaming worden de volgende zorgvuldigheidsnormen in acht gehouden;

    • a.

      er wordt eerst een voornemen tot vernaming kenbaar gemaakt aan de belanghebbenden;

    • b.

      namen van openbare ruimten alleen veranderen in uiterste noodzaak.

Artikel 6 Richtlijnen voor wijzigen van nummers (vernummering)

  • 1. Bestaande nummers kunnen in de volgende gevallen worden gewijzigd:

    • als nieuwe nummers niet op een juiste en logische wijze kunnen worden toegekend;

    • als de vindbaarheid van één of meer (toekomstige) objecten hierdoor (beter) gewaarborgd wordt.

  • 2. Bij een vernummering worden de volgende zorgvuldigheidsnormen in acht gehouden:

    • a.

      er wordt eerst een voornemen tot vernummering kenbaar gemaakt aan de belanghebbenden;

    • b.

      nummers alleen veranderen in uiterste noodzaak.

Artikel 7 Vergoeding bij vernaming en vernummering

  • 1. Bij een opgelegde adreswijziging (ambtshalve) verstrekt het college van B&W aan een particulier een eenmalige bijdrage van € 100. Voor bedrijven (stichtingen, verenigingen, instellingen) bedraagt deze vergoeding € 200 per opgelegde adreswijziging;

  • 2. Als een bedrijf in alle redelijkheid kan aantonen meer kosten te hebben voor het wijzigen dan dient de situatie per geval te worden bekeken;

  • 3. Kosten als gevolg van een noodzakelijke vernaming/vernummering op initiatief van derden wordt verhaald op de initiatiefnemer(s).

Artikel 8 Verzoeken vanuit de samenleving

  • 1. Er dient consensus te bestaan tussen alle belanghebbenden, over een verzoek tot het wijzigen van namen openbare ruimten/nummers;

  • 2. Consensus dient aangetoond te worden door het verzoek te voorzien van een handtekening van alle belanghebbenden;

  • 3. Indien consensus en/of een handtekening van één van de belanghebbenden ontbreekt, wordt het verzoek afgewezen;

  • 4. Elk ingediend verzoek, wordt ter advies voorgelegd aan de commissie;

  • 5. Degene die het verzoek namens alle belanghebbenden, indient, heeft de plicht om alle belanghebbenden te informeren over alle correspondentie die plaatsvindt naar aanleiding van het verzoek;

  • 6. De kosten die voortvloeien uit het besluit (adreswijzigingen, postzegels enzovoorts) dat volgt naar aanleiding van een ingediend verzoek, komen voor rekening van de belanghebbenden zelf.

Artikel 9 Taken commissie naamgeving openbare ruimten

  • 1. De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over:

    • -

      het vaststellen van wijk- en buurtnamen;

    • -

      het vaststellen van thema’s voor openbare ruimten in nieuwe gebieden;

    • -

      het toekennen van namen aan de openbare ruimten;

    • -

      het toekennen van nieuwe namen in bestaande in bestaande wijken of buurten.

  • 2. De commissie stelt op basis van een thema, groslijsten samen, waaruit kan worden geput voor de toedeling van openbare ruimten;

  • 3. De commissie vult, bij uitbreiding in bestaande wijken/buurten zo nodig bestaande groslijsten aan;

  • 4. Elk verzoek van een burger of instantie met betrekking tot naamgeving van een openbare ruimte wordt voorgelegd aan de commissie;

Artikel 10 Samenstelling en lidmaatschap commissie

  • 1. De commissie bestaat uit tenminste 5 leden, maar wel een oneven aantal, zijnde de archivaris, de BAG-beheerder en de overige leden niet ambtenaren, bij voorkeur leden uit alle drie de kerkdorpen.

  • 2. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan mededeling aan de overige leden van de commissie, die vervolgens maatregelen treffen om in de vacatures te voorzien.

Artikel 11 Plaatsing van de nummeraanduiding

  • 1. Voor het aanbrengen van nummerborden geldt het gestelde in de Nederlandse norm NEN 1773, uitgave 1983.

  • 2. De nummerborden worden voldoende duurzaam aangebracht:

    • 2.1

      aan de rechterzijde van de hoofdingang en moeten zodanig worden geplaatst, dat zij tenminste 1.75 meter en maximaal 2.25 meter boven de begane grond bevinden.

    • 2.2

      wanneer de hoofdingang van een gebouw of van een zelfstandig deel daarvan onmiddellijk aan de straat is gelegen

      • a.

        in het vlak van de voorgevel naast die ingang, zodanig, dat het nummer van de straat af duidelijk zichtbaar is;

      • b.

        bij een zij-ingang: op de voorgevel aan de kant van de zij-ingang.

    • 2.3

      ingeval de hoofdingang van een gebouw of een zelfstandig deel van een gebouw aan een binnenterrein is gelegen of zich niet onmiddellijk aan de straat bevindt:

      • a.

        naast die ingang en bovendien zodanig naast de aan de straat gelegen toegang, dat het nummer van de straat af duidelijk zichtbaar is;

      • b.

        betreft het een toegang naar meer gebouwen of zelfstandige delen van één of meer gebouwen, dan wordt naast of in de onmiddellijke nabijheid van die toegang in beknopte vorm een aanduiding geplaatst van de nummers, die bij de ingangen van die gebouwen of zelfstandige delen zijn aangebracht;

    • 2.4

      ingeval van een zij-ingang op de voorgevel aan de kant van de ingang.

Artikel 12 Afmetingen en vormgeving nummerbord

  • 1. Het nummerbord moet voldoen aan het gestelde inzake afmetingen en vormgeving in de Nederlandse norm NEN 1774, uitgave 1959

    • a.

      De hoogte van een nummerbord is tenminste 120 mm;

    • b.

      de letters zijn tenminste 88 mm hoog;

    • c.

      de spaties rondom de cijfers aan de buitenzijde is 16 mm;

    • d.

      de breedte van het bord is afhankelijk van het aantal cijfers;

    • e.

      Het lettertype is van schreefloos op grote afstand leesbaar type;

    • f.

      de kleur van het nummerbord moet in voldoende mate afsteken tegen de achtergrond waarop het wordt aangebracht, zodanig dat de nummeraanduiding van de straat af duidelijk zichtbaar is.

  • 2. Indien de aanduiding wordt uitgevoerd in transparanten die bij nacht zijn verlicht, moeten de nummerborden ook duidelijk leesbaar zijn bij dag en ingeval zij niet zijn verlicht.

Artikel 13 Materiaalkeuze voor de nummerdragers

Het materiaal dat wordt toegepast voor de vervaardiging van al dan niet te verlichten nummerbord, is in overeenstemming met het over de uitvoering van de dragers gesteld in de Nederlandse norm NEN 1774, uitgave 1959.

De gebruikte materialen moeten duurzaam en bestand zijn tegen weersinvloeden.

Artikel 14 Inwerkingtreding

De verordening en de nadere regels worden op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend gemaakt. Hierbij wordt uitgegaan van dezelfde datum van inwerkingtreding.

Artikel 15 Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Borne”.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 26-11-2019.

De secretaris,

G.J. Rozendom

De burgemeester,

ing. G.J. van den Hengel MBA