Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende regels omtrent de Nota “Uitgangspunten van bijzondere persoonsgegevens in permanent te bewaren informatie”

Geldend van 12-09-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende regels omtrent de Nota “Uitgangspunten van bijzondere persoonsgegevens in permanent te bewaren informatie”
  • 1.

    De nota "Uitgangspunten openbaarheid van bijzondere persoonsgegevens in permanent te bewaren informatie" vast te stellen;

  • 2.

    Over te brengen naar de archiefbewaarplaats:

    • -

      het archief van het gemeentebestuur van Borne (1881) 1920-1960 (1975)

    • -

      het archief van de ambtenaar van de burgerlijke stand 1928-1960

    • -

      het archief van het Borns Crisiscomité 1934-1947

    • -

      het archief van de Commissie voor ontwikkelingswerk jeugdige werklozen Borne 1934-1940

    • -

      het archief van het Distributiekringbureau Borne 1938-1947

  • 3.

    De openbaarheid te beperken conform de nota "Uitgangspunten openbaarheid van bijzondere persoonsgegevens in permanent te bewaren informatie" van in daarvoor in aanmerking komende dossiers, op grond van artikel 15, eerste lid onder “a”, van de Archiefwet.

Inhoud:

Aanleiding, toepassingsbereik en context van deze nota

  • I.

    Persoonsgegevens: welke gegevens en welke personen?

  • II.

    Reguliere openbaarheidstermijnen van persoonsgegevens

  • III.

    Incidentele beperking van openbaarheid of correctie van persoonsgegevens

  • IV.

    Incidentele opheffing van beperking op de openbaarheid op verzoek van derden

Bijlage 1: Overzicht van beperkte openbaarheid van persoonsgegevens in permanent te bewaren

informatie

Aanleiding, toepassingsbereik en context van deze nota

In de Archiefwet en in de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en bijbehorende Nederlandse Uitvoeringsregeling worden ten aanzien van persoonsgegevens veel zaken gedetailleerd geregeld. Op een aantal punten leveren deze wetten onvoldoende leidraad voor de praktische, dagelijkse uitvoering van de kerntaken van een archiefdienst. Deze richtlijn bedoelt in deze hiaten te voorzien. Het gaat om:

  • A.

    Concrete aanduiding van typen van algemene en bijzondere persoonsgegevens;

  • B.

    Te hanteren reguliere termijn van beperkte openbaarheid toe te passen op deze typen van persoonsgegevens. Zie bijlage 1 voor een overzicht;

  • C.

    Uitgangspunten voor incidentele beperking van openbaarheid of correctie van persoonsgegevens op verzoek van direct betrokkenen;

  • D.

    Incidentele opheffing van een opgelegde beperking op de openbaarheid op verzoek van derden (niet betrokkenen) en de daarbij toe te passen procedure;

  • E.

    Aanvullende maatregelen wat betreft de digitale (on)vindbaarheid, (re)presentatie en (her)gebruik van persoonsgegevens bevattende informatie.

Deze nota is van toepassing op:

  • Alle volgens de geldende selectielijst(en) permanent te bewaren en dus (vervroegd) over te brengen, overgebrachte en openbaar te stellen informatie van bij de archiefdienst aangesloten overheden (en hun rechtsvoorgangers) waarin zich persoonsgegevens bevinden.

  • Alle in bewaring gegeven of (in eigendom) overgedragen particuliere archieven en collecties.

Deze richtlijn is niet van toepassing op vernietigbare archieven, maar het stramien is daarop wel toepasbaar. Deze richtlijn dient in ieder geval te worden toegepast op het moment van overbrenging van informatie, maar het is raadzaam om deze richtlijn ook aan te houden bij inrichting van systemen voor zaakgericht werken en bij dossiervorming.

Deze richtlijn maakt onderdeel uit van een pakket aan maatregelen voor een goede uitvoering van de AVG ten aanzien van de overgebrachte archieven bij de archiefdienst, verder bestaande uit:

  • Actualiseren, corrigeren en registreren van de te hanteren termijn van beperkte openbaarheid

  • Vaststellen en in gebruik nemen van procedures voor het wel/niet opheffen van de beperking op de openbaarheid van archieven en aanpassing van het reglement voor klanten.

I. Persoonsgegevens: welke gegevens en welke personen?

De AVG definieert een persoonsgegeven als “alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon” (artikel 4 lid 1). Als identificeerbaar wordt beschouwd “een natuurlijk persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van de fysieke persoon”.

Het gaat om (gegevens over) natuurlijke personen, dus niet gegevens over rechtspersonen (zoals bedrijven, stichtingen) maar wel eenmanszaken waarvan de tenaamstelling een persoonsnaam is. Deze gegevens kunnen product of onderwerp zijn van zowel geautomatiseerde als niet geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn (of worden) opgenomen. Een persoonsgegeven kan op papier staan of digitaal zijn.

Welke gegevens (ook) persoonsgegevens kunnen zijn is niet uitputtend op te sommen. We onderscheiden hier voor het praktische gebruik vier typen:

  • 1.

    Algemene persoonsgegevens, zoals NAW-gegevens;

  • 2.

    Bijzondere en strafrechtelijke persoonsgegevens, zoals over religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen;

  • 3.

    Doelafhankelijke (niet bijzondere) persoonsgegevens, zoals in omgevingsvergunningen het gegeven dat iemand ergens woonachtig is;

  • 4.

    Persoonsgegevens onderdeel uitmakend van basisregistraties en registers, zoals over geboorte, overlijden en huwelijk in de Burgerlijke Stand of in de Basis Registratie personen (BRP).

Zie bijlage 1 voor een nadere opsomming van soorten van persoonsgegevens per type.

II. Reguliere openbaarheidstermijnen van persoonsgegevens

Voor beperking van openbaarheid van persoonsgegeven gelden de volgende termijnen:

  • 1.

    De standaard openbaarheidstermijn van de Archiefwet, nu 20 jaar: voor de algemene en de meeste overige doelafhankelijke persoonsgegevens. Dit impliceert dat deze soorten persoonsgegevens bij overbrenging na 20 jaar niet beperkt openbaar worden gesteld, maar bij vervroegde overbrenging wel.

  • 2.

    100 jaar voor de bijzondere persoonsgegevens over (mogelijk) nog levende personen.

  • 3.

    De diverse bij wet bepaalde termijnen, van de akten van de Burgerlijke Stand en van de akten van testament en codicil in de notariële archieven.

III. Incidentele beperking van openbaarheid of correctie van persoonsgegevens

Inzage door direct betrokkenen: inzage van in openbaarheid beperkte archieven die informatie bevatten met betrekking tot de persoon die het verzoek indient, is in beginsel zonder nadere voorwaarden mogelijk. Als echter de betreffende informatie bijzondere persoonsgegevens bevat van ook andere personen, dan dient de verzoeker de schriftelijke toestemming voor inzage van deze andere personen te overleggen, of kunnen aantonen dat andere betrokkenen zijn overleden. (AVG artikel 14 en 15)

Correctie of aanvulling van persoonsgegevens op verzoek van direct betrokken vindt plaats door toevoeging van informatie aan het betreffende dossier. De oorspronkelijke, mogelijk feitelijk onjuiste, informatie wordt niet uit de archieven verwijderd. Evident incorrecte metadata worden wel gecorrigeerd. (AVG artikel 16)

Wissen van persoonsgegevens uit archieven vindt in geen geval plaats, omdat deze in de archiefbewaarplaats berusten op grond van wettelijk vastgestelde selectielijsten. Deze verzoeken worden behandeld als een verzoek tot (verlening van de termijn van) beperkte openbaarstelling. (AVG artikel 17 lid 3 onder d)

Beperkte openbaarstelling van persoonsgegevens op verzoek van direct betrokkenen: De openbaarheid van archieven die informatie bevatten met betrekking tot personen, wordt in beginsel zonder nadere voorwaarden beperkt, als deze informatie de verzoeker (direct betrokkene) betreft. De beperkte openbaarheid wordt dan gesteld op 100 jaar na de geboortedatum van de direct betrokkene, of korter als de direct betrokkene daartoe verzoekt. (AVG artikel 18)

IV. Incidentele opheffing van beperking op de openbaarheid op verzoek van derden

Een opgelegde beperking op de openbaarheid – inzage voor anderen dan direct betrokkenen- van informatie met persoonsgegevens is niet absoluut maar kan in beginsel altijd worden opgeheven. Dit betekent dat als iemand goede gronden aanvoert voor opheffing van de beperking er toestemming tot inzage wordt gegevens.

Hierbij geldt de volgende procedure:

Er vindt een inhoudelijke toets plaats waarin het algemeen belang en het individuele belang van betrokkenen (in de informatie beschreven personen) wordt afgewogen op basis van artikelen 22-33 van de Uitvoeringsregeling AVG. De verzoeker dient dan ook aan te geven welke informatie hij wil inzien en voor welk doel. Vervolgens wordt een besluit genomen tot wel of niet opheffen van de opgelegde beperking van openbaarheid. De verzoeker dient een verklaring te tekenen waarin men zich o.a. verplicht de gegevens niet te publiceren en waarin de zorgdrager (gemeente) wordt gevrijwaard mochten er (rechts)gevolgen zijn in geval de verzoeker deze verplichtingen niet nakomt.

In het algemeen geldt in geval van raadpleging van beperkt openbare informatie in de studiezaal dat fototoestellen en alle digitale apparatuur met camera in de lockers dienen te worden opgeborgen. Indien doenlijk wordt ten behoeve van de digitale raadpleging (internet) de bijzondere persoonsgegevens afgeplakt. Voor de beperkt openbare informatie geldt dat er geen kopieën uit worden verstrekt, tenzij de kopie geen beperkt openbare gegevens bevat.

Ondertekening

Bijlage 1: Overzicht van beperkte openbaarheid van persoonsgegevens in permanent te bewaren informatie

De hieronder genoemde termijn gelden voor zowel informatie (in bijvoorbeeld een dossier) als voor de metadata over de informatie en gelden vanaf de einddatum van een (zaak)dossier of andersoortige bundeling van informatie.

I

Algemene persoonsgegevens

Openbaar na

einddatum dossier

1

Naam, voornamen, voorletters, titulatuur

20 jaar 1

2

Geslacht

20 jaar2

3

Geboortedatum

20 jaar3

4

Naam, adres, woonplaats

20 jaar4

5

Nationaliteit en geboorteplaats

20 jaar5

6

Telefoonnummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens, waaronder email

20 jaar6

7

Bank- en girorekeningnummer van de betrokkene

20 jaar7

8

Een (ander) administratienummer

20 jaar8

9

(Scan van) de zgn. natte handtekening van een betrokkene, of van een functionaris van een overheid, bedrijf of stichting

20 jaar9

10

Identificatienummer (zoals BSN)

100 jaar

II

Doelafhankelijke persoonsgegevens in combinatie met algemene

persoonsgegevens

Openbaar na

einddatum dossier

11

Aanstelling van personen als bestuurder, raadslid, burgerraadslid of lid van een commissie

20 jaar 10

12

Behandeling van een burgerinitiatief

20 jaar 11

13

Overdracht van roerend of onroerend goed (koop, verkoop, schenking etc.)

20 jaar 12

14

Verlening, wijziging of intrekking van een bouw-, milieu-, of omgevingsvergun-

ning (en afhandeling van meldingen)

20 jaar 13

15

Verkrijging van een bodemonderzoek, archeologisch onderzoek, of milieueffectrapportage van een derde

20 jaar 14

16

Controle realisatie omgevingsvergunning (toezicht en handhaving)

20 jaar 15

17

Afhandeling van een geschil met invloed op een te bewaren zaak

20 jaar 16

III

Bijzondere en strafrechtelijke persoonsgegevens

Openbaar na

einddatum dossier

18

Religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen

100 jaar 17

19

Ras of etnische afkomst

100 jaar 18

20

Politieke opvattingen

100 jaar 19

21

Gezondheid

100 jaar20

22

Seksueel gedrag of seksuele gerichtheid

100 jaar21

23

Lidmaatschap van een vakbond

100 jaar22

24

Vallende onder de Kieswet, o.a. negatief kiesregister

100 jaar23

25

Vertrouwenscommissie burgemeestersbenoemingen

100 jaar24

26

Persoonsdossiers van (belangrijke) werknemers

100 jaar25

27

Strafrechtelijke geschiedenis en/of hinderlijk gedrag in verband met een opge-

legd verbod naar aanleiding van dat gedrag

100 jaar26

IV

Persoonsgegevens onderdeel uitmakend van basisregistratie en registers

Openbaar na

einddatum dossier/akte

28

Gegevens, en metadata daarover, opgenomen in Bevolkingsregister of Burger-

lijke Stand, over geboorte, huwelijk/partnerschap, overlijden

Resp. 100, 75 en 50

jaar27

29

Gegevens in particuliere archieven over geboorte (doop), huwelijk

en overlijden

Resp. 100, 75 en 50

jaar28

30

Akten van testament en codicil in de notariële archieven

94 jaar29

31

Overzichten (lijsten, databases) met persoonsnamen zonder boven opgesomde bijzondere persoonsgegevens, zoals o.a. woningkaarten en begraaf-, crematie-, asbussenregister.

20 jaar30

32

Overzichten (lijsten, databases) met persoonsnamen met slechts één van de onder III opgesomde bijzondere persoonsgegevens, zoals o.a. gezinskaarten en persoonskaarten

100 jaar31

33

Metadata over overgebrachte informatie met daarin één of meer van de onder

III opgesomde bijzondere persoonsgegevens (zoals digitale archiefinventaris-

sen en naamindexen of –databases)

100 jaar32


Noot
1

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
2

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
3

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
4

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
5

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
6

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
7

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
8

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
9

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
10

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
11

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
12

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
13

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
14

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
15

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
16

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
17

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
18

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
19

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
20

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
21

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
22

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
23

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
24

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
25

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
26

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
27

op grond van het Burgerlijk Wetboek I afd. 2 art. 17a. De beperking op de openbaarheid is niet ophefbaar

Noot
28

op grond van het Burgerlijk Wetboek I afd. 2 art. 17a. De beperking op de openbaarheid is niet ophefbaar

Noot
29

Op grond van het besluit van de Staatssecretaris van OCW (Staatscourant 1996 nr. 177). Bij bewezen overlijden van de testateur geldt de beperking niet

Noot
30

Wettelijke overbrengingstermijn

Noot
31

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet

Noot
32

Bij bewezen overlijden van alle betrokkenen geldt de beperking niet