Regeling vervallen per 04-09-2017

Beleidsregels briefadres gemeente Borsele 2013

Geldend van 01-04-2013 t/m 03-09-2017

Intitulé

Beleidsregels briefadres gemeente Borsele 2013

Burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele;

overwegende dat het noodzakelijk is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan;

gelet op de artikelen 1, 49, 65, 66, 67, 70, 72 en 77 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 58 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de artikelen 32, 33 en 34 van de Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht en op de circulaire briefadres (BPR2012/0000306843) van de minister van BZK van 1 juni 2012;

besluit vast te stellen:

 Beleidsregel briefadres gemeente Borsele 2013

Artikel 1 Begrippen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

a. Briefadres: adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken (artikel 1 wet GBA);

b. briefadresgever: de ingezetene in de basisadministratie of rechtspersoon bij wie het briefadres wordt gehouden;

c. briefadreshouder: de ingezetene in de basisadministratie die een briefadres houdt;

d. gezinshuishouden:

1. twee personen die volgens de basisregistratie personen een geregistreerd partnerschap zijn

     aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

2. twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt

     samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding

     voeren, met of zonder kind(eren);

3. een alleenstaande ouder met kind(eren).

 

Artikel 2 Redenen briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

1. het ontbreken van een woonadres vanwege:

    a. dak- of thuisloosheid;

    b. korte overbrugging tussen twee woonadressen;

    c. de uitoefening van een ambulant beroep;

    d. kort verblijf in het buitenland: gedurende een jaar ten hoogste twee derden van de tijd;

    e. korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en varend op een schip dat de thuishaven

         in Nederland heeft;

2. verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

3. verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 67 lid 3 en 4 van de Wet GBA.

 

Artikel 3 Voorwaarden

  • 1 De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2 De aangever is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen.

  • 3 Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    a. een geldig identiteitsbewijs van de aangever;

    b. het ingevulde en ondertekende vragenformulier van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    c. een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van degene bij wie het briefadres wordt gehouden;

    d. het ingevulde en ondertekende vragenformulier van de briefadresgever;

    e. schriftelijke verklaring van de briefadresgever dat hij de stukken in ontvangst neemt en zorg draagt dat de stukken de briefadreshouder bereiken;

    f. het ingevulde en ondertekende vragenformulier van de briefadreshouder bij verlenging van de inschrijving op briefadres.

     

  • 4 De briefadresgever die als ingezetene in de GBA ingeschreven staat, kan maximaal aan twee gezinshuishoudens of twee alleenstaanden toestemming geven een briefadres te houden.

Artikel 4 Onvolledige aangifte

  • 1 De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 3, tweede en derde lid, zijn ingeleverd.

  • 2  Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3 Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4 Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte, aangevuld wordt of uitstel gevraagd wordt, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

a. de aangever een woonadres heeft;

b. de aangever, niet varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft, en langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft;

c. de aangever varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

d. er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

e. het briefadres een adres betreft waarop reeds aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens een briefadres is verleend;

f. het briefadres geen bestaand adres betreft;

g. het briefadres een postbus is.

 

Artikel 6 Termijn briefadres

  • 1 In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub b mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal zes maanden.

  • 2 In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub d en e mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat aangever buiten Nederland zal verblijven.

  • 3 Als de aangever voor het aflopen van de termijn als bedoeld in het eerste en tweede lid geen woonadres heeft gekozen, wordt door de aangever een verzoek ingediend om het briefadres te verlengen.

  • 4 In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub b kan de termijn voor een briefadres eenmalig met maximaal drie maanden verlengd worden.

  • 5 De aanvraag voor verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van de artikelen 2 en 5.

  • 6 Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het vijfde lid, is diegene waarop het briefadres betrekking heeft gehouden om binnen vijf dagen na de wijziging van zijn adres hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze beleidsregel zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze beleidsregels.

Artikel 8 Overgangsregeling

Voor briefadressen die zijn toegekend vóór inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt een overgangsperiode van maximaal zes maanden gehanteerd.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treden in werking op 1 april 2013.

Artikel 10 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel briefadres gemeente Borsele 2013.

Heinkenszand,                         12 maart 2013

Burgemeester en wethouders van Borsele,

de secretaris,                    de burgemeester,

 

Ondertekening

Heinkenszand, 12 maart 2013
Burgemeester en wethouders van Borsele,
de secretaris, de burgemeester,