Reglement, regelende de taak bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Seniorenraad Borsele

Geldend van 01-06-2014 t/m heden

Intitulé

Reglement, regelende de taak bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Seniorenraad Borsele

GEMEENTE BORSELE

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Borsele;

Gelet op de artikelen 83, 84 en 165 van de Gemeentewet;

Overwegende dat de gemeenteraad geen wensen of bedenkingen kenbaar heeft gemaakt naar aanleiding van het concept besluit;

besluit:

  • 1.

    in te stellen een commissie, als bedoeld in artikel 83 en 84 van de Gemeentewet, genaamd Seniorenraad Borsele.

  • 2.

    vast te stellen het navolgende reglement, regelende de taak bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Seniorenraad Borsele.

TAAK EN BEVOEGDHEDEN

Artikel 1

  • 1.

    De Seniorenraad Borsele heeft tot taak:

    • a.

      het bevorderen van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van ouderen in de gemeente Borsele;

    • b.

      het bevorderen dat Borselse ouderen volwaardig participeren in de maatschappij;

  • 2.

    De seniorenraad Borsele verricht deze taken onder meer door:

    • a.

      het verstrekken van adviezen – gevraagd en ongevraagd – aan het college van burgemeester en wethouders over de hoofdlijnen van het te voeren algemeen gemeentelijk beleid vanuit de positie van ouderen en het gemeentelijke beleid ten aanzien van voorzieningen speciaal voor ouderen;

    • b.

      het verlenen van subsidies ten behoeve van ouderenactiviteiten;

    • c.

      het bevorderen, coördineren en organiseren van activiteiten gericht op ouderen bijvoorbeeld cursussen, specifieke ouderenprojecten, sociaal culturele activiteiten. Dit alles met inachtneming van de zelfstandigheid van de op de betrokken terreinen in de gemeente werkzaam zijnde organisaties, instellingen, groeperingen en personen;

    • d.

      het geven van voorlichting op het terrein van het ouderenwerk;

    • e.

      het bevorderen van overleg en samenwerking tussen organisaties, instellingen, groeperingen en personen die in de gemeente in het ouderenwerk werkzaam zijn;

    • f.

      het leggen en onderhouden van contacten met organisaties, instellingen, groeperingen en personen die buiten de gemeente werkzaam zijn, maar wel van belang zijn voor de uitvoering van het Borselse ouderenbeleid.

SAMENSTELLING

Artikel 2

  • 1.

    De Seniorenraad Borsele bestaat uit ten minste negen leden, die op grond van hun lidmaatschap van een ouderenbond of ouderensociëteit en hun belangstelling voor ouderenbeleid, bekwaam kunnen worden geacht om uitvoering te geven aan de taak van de Seniorenraad Borsele.

  • 2.

    De Seniorenraad Borsele is als volgt samengesteld:

    • -

      3 leden namens de ouderenbonden;

    • -

      2 leden namens de ouderensociëteiten;

    • -

      4 leden op persoonlijke titel.

  • 3.

    De leden, bedoeld in lid 2 worden benoemd door het college, gehoord de ouderenorganisaties in de gemeente en de selectiecommissie bedoeld in artikel 3.

  • 4.

    De leden van de Seniorenraad Borsele dienen inwoners van de gemeente Borsele te zijn.

  • 5.

    De Seniorenraad Borsele kan personen uitnodigen als adviseur op te treden.

VOORDRACHT LEDEN OP PERSOONLIJKE TITEL

Artikel 3

  • 1.

    De 4 leden op persoonlijke titel, zoals bedoeld in artikel 2, lid 2, worden geworven middels een wervingsadvertentie en daarop te voeren selectiegesprekken.

  • 2.

    De selectiegesprekken worden gehouden door een op advies van de Seniorenraad Borsele samengestelde selectiecommissie.

  • 3.

    De selectiegesprekken vinden plaats aan de hand van een profielschets.

ZITTINGSDUUR

Artikel 4

  • 1. De benoeming van de leden, genoemd in artikel 2, lid 1 en 2, geschiedt bij aanvang van elke zittingsperiode van de gemeenteraad voor de duur van die periode.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in lid 1 geschiedt de benoeming voor de eerste keer zo spoedig mogelijk na de inwerkingtreding van dit reglement, voor de duur van de nog resterende zittingsperiode van de gemeenteraad.

  • 3. Aftredende leden zijn op voordracht van de ouderenorganisaties terstond herbenoembaar.

  • 4. Bij tussentijdse vacatures geschiedt de benoeming voor de duur van de zittingsperiode.

  • 5. De leden, zoals genoemd in artikel 2, lid 1 en 2, worden benoemd voor de duur van maximaal twee volledige zittingsperiode (van 4 jaar) evenredig aan de zittingsperiode van de gemeenteraad.

Artikel 5

  • 1.

    Het lidmaatschap van de Seniorenraad Borsele eindigt:

    • a.

      door het aflopen van de zittingsperiode;

    • b.

      door overlijden;

    • c.

      door het nemen van ontslag;

    • d.

      door verlies van de hoedanigheid waarin werd benoemd;

    • e.

      door verhuizing naar een andere gemeente.

  • 2.

    Het college kan op aanbeveling van de Seniorenraad Borsele een lid van hetlidmaatschap vervallen verklaren, indien dit lid drie achtereenvolgende vergaderingen zonder geldige reden verzuimt.

3. In tussentijdse vacatures wordt zo mogelijk binnen drie maanden voorzien.

DE VOORZITTER

Artikel 6

De seniorenraad Borsele kiest uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangendvoorzitter.

DE SECRETARIS

Artikel 7

  • 1.

    Als secretaris van de Seniorenraad Borsele treedt op een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    De secretaris heeft een adviserende stem.

  • 3.

    De secretaris is belast met de dagelijkse werkzaamheden, die uit de taak van de raad voortvloeien.

  • 4.

    Ondertekening van adviezen aan het college van burgemeester en wethouders worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

VERGADERINGEN

Artikel 8

  • 1.

    De Seniorenraad Borsele vergadert ten minste viermaal per jaar en verder zo dikwijls de voorzitter of ten minste twee andere leden het nodig oordelen, dit onder opgaven van redenen. In dit laatste geval wordt de vergadering gehouden binnen twee weken na de datum van het daartoe strekkende verzoek.

  • 2.

    De vergaderingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste tien werkdagen van te voren aan de leden per convocatie bekend gemaakt.

  • 3.

    De convocatie bevat de agenda, alsmede dag, uur en plaats van de vergadering. De secretaris draagt zorg voor de oproep als bedoel in lid 2.

  • 4.

    Vergaderingen vinden geen doorgang indien blijkens de presentielijst niet meer dan tweederde van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.

  • 5.

    Indien een vergadering krachtens het bepaalde in lid 4 geen doorgang kan vinden, wordt een nieuwe vergadering belegd. Tussen de eerste en tweede vergadering moet een tijdvak van ten minste één week liggen. In deze tweede vergadering kunnen besluiten genomen worden, ongeacht het aantal aanwezige leden, doch alleen over onderwerpen in de oproeping tot de vergadering vermeld.

OPENBAARHEID

Artikel 9

  • 1.

    De vergaderingen van de Seniorenraad Borsele zijn openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten wanneer ten minste drie van de aanwezige leden het vorderen of de voorzitter het nodig acht.

  • 3.

    De Seniorenraad Borsele beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

4.De voorzitter kan ten aanzien van de inhoud van de stukken de leden tijdelijkegeheimhouding opleggen.

5.Plaats, datum en aanvangsuur worden ter openbare kennis gebracht.

INSPRAAK

Artikel 10

  • 1.

    Het publiek krijgt voor aanvang van de vergadering gedurende maximaal een half uur de gelegenheid hun mening kenbaar te maken over onderwerpen voorkomende op de agenda van de vergadering. Het publiek neemt daarbij de aanwijzingen van de voorzitter in acht.

  • 2.

    Het publiek dient zich 1 dag van te voren te melden bij de secretaris over welk onderwerp men wenst te spreken.

BESLUITVORMING

Artikel 11

  • 1.

    De besluiten van de Seniorenraad Borsele worden bij volstrekte meerderheid van stemmen genomen.

  • 2.

    Over alle zaken wordt mondeling bij hoofdelijke oproeping gestemd, doch bij het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, bij gesloten en ongetekende briefjes. Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen van de aanwezige leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 3.

    Ingeval over een zaak de stemmen staken, in een niet voltallige vergadering, wordt de zaak een volgende vergadering opnieuw aan de orde gesteld. In deze en evenzo in een voltallige vergadering, wordt bij staking van stemmen het voorstel geacht niet te zijn aangenomen.

  • 4.

    Indien de stemmen staken over personen tot wie de keuze door een voordracht of bij een herstemming is beperkt, wordt in dezelfde vergadering een herstemming gehouden.

  • 5.

    de leden onthouden zich van medestemmen inzake keuzen, voordrachten of aanbevelingen die hen persoonlijk aangaan.

VERGOEDING

Artikel 12

  • 1.

    De leden van de Seniorenraad Borsele genieten voor elke bijgewoonde vergadering van de Seniorenraad Borsele een presentiegeld en reiskostenvergoeding.

  • 2.

    De leden van de werkgroep, zoals genoemd in artikel 14, ontvangen een reiskostenvergoeding.

WERKPLAN EN VERANTWOORDING

Artikel 13

  • 1.

    De Seniorenraad Borsele stelt jaarlijks een werkplan vast, waarin de hoofdlijnen vermeld worden van het te voeren beleid. Het werkplan bevat ook een financiële paragraaf voor het betreffende jaar.

  • 2.

    Op basis van het werkplan stellen burgemeester en wethouders jaarlijks aan de Seniorenraad Borsele een budget beschikbaar.

  • 3.

    De Seniorenraad Borsele legt jaarlijks verantwoording af van het gevoerde beleid. Deze verantwoording wordt ter goedkeuring voorgelegd aan burgemeester en wethouders.

DE WERKGROEPEN

Artikel 14

  • 1.

    Ter ondersteuning van de werkzaamheden en onder verantwoordelijkheid van de Seniorenraad Borsele kunnen, naar behoefte en mogelijkheden, werkgroepen ad hoc worden samengesteld.

  • 2.

    De werkgroepen adviseren de Seniorenraad Borsele over het deelterrein wat ze behartigen en voeren de in de Seniorenraad Borsele opgenomen besluiten uit.

  • 3.

    Naar behoefte kunnen werkgroepen worden samengevoegd, opgeheven of toegevoegd. Hiertoe kan worden besloten indien tweederde van de leden van de Seniorenraad Borsele het nodig achten.

  • 4.

    De taken van de werkgroepen zal de Seniorenraad Borsele jaarlijks in het werkplan, genoemd in artikel 12, verwoorden.

  • 5.

    Werkgroepen zijn gedeeltelijk samengesteld uit leden van de Seniorenraad Borsele en kunnen worden aangevuld met anderen die ook lid zijn van een van de samenwerkende partners. Is specialistische kennis vereist, kunnen derden als adviseur worden aangetrokken.

  • 6.

    Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt en ook toegezonden aan de secretaris van de Seniorenraad Borsele.

  • 7.

    De werkgroepen zijn verantwoording schuldig aan de Seniorenraad Borsele.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 15

  • 1.

    De seniorenraad Borsele verstrekt aan burgemeester en wethouders alle gewenste inlichtingen over hun werkzaamheden.

  • 2.

    Opheffing van de Seniorenraad Borsele kan slechts geschieden bij besluit van het college, de Seniorenraad Borsele gehoord.

  • 3.

    Aanvullingen en wijzigingen van dit reglement worden vastgesteld door het college, de Seniorenraad Borsele gehoord.

NAAMGEVING EN INWERKINGTREDING

Artikel 16

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Seniorenraad Borsele.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 juni 2014

  • 3.

    Hiermede komt het Reglement Seniorenraad Borsele d.d. 11 maart 2010 te vervallen.

Heinkenszand, 15 mei 2014

, burgemeester………………………………., secretaris