Regeling vervallen per 01-01-2020

Inkoop- en aanbestedingsregeling 2013

Geldend van 14-04-2016 t/m 31-12-2019

Intitulé

Inkoop- en aanbestedingsregeling 2013

Burgemeester en wethouders van Borsele;

Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en op artikel 25 van de Financiële verordening gemeente Borsele;

Besluit: vast te stellen de Regeling inkoop en aanbesteding van leveringen, diensten en werken gemeente Borsele 2013, luidende als volgt:

Artikel 1 Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid.

De doelstellingen van het inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn:

  • a.

    het optimaliseren van de prijs-kwaliteitverhouding bij inkoopactiviteiten van de gemeente;

  • b.

    het transparant laten verlopen van inkoop- en aanbestedingsprocessen;

  • c.

    het naleven van de relevante wet- en regelgeving;

  • d.

    het afleggen van verantwoording over de besteding van publieke gelden;

  • e.

    het streven naar openbaarheid, opdat bedrijven gelijke kansen en gelijke behandeling

  • f.

    krijgen in het proces van aanbestedingen;

  • g.

    het waarborgen van de integriteit van het aanbestedingsproces zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau.

Artikel 2 Aanbestedingsprocedures

  • 1. Europese aanbestedingen

    Aanbestedingen voorwerken, leveringen en diensten die boven de Europese grenswaarden uitstijgen, worden conform afdeling 1.2.2 van de Aanbestedingswet 2013 uitgevoerd.

  • 2. Gemeentelijke richtlijnen

    • a.

      Bij het bepalen van de aanbestedingsvorm wordt uitgegaan van de richtlijnen en criteria, zoals die zijn opgenomen in bijlage 1 van deze regeling.

    • b.

      Van het type aanbesteding kan alleen op basis van een schriftelijk gemotiveerd en openbaar besluit van burgemeester en wethouders worden afgeweken.

Artikel 3 Verbod op splitsen opdrachten

Het organisatorisch, inhoudelijk en/of in tijd splitsen van opdrachten om de aanbestedingsplicht te ontlopen is niet toegestaan.

Artikel 4 Inschakelen NMA

Indien er twijfels bestaan over prijsafspraken wordt de Nederlandse Mededingingsautoriteit

(NMA) ingeschakeld.

Artikel 5 Uitsluitingsgronden

  • 1.

    De gemeente sluit een gegadigde of inschrijver jegens wie bij een onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak een veroordeling als bedoeld in het tweede lid is uitgesproken waarvan de aanbestedende dienst kennis heeft, uit van deelneming aan een opdracht of een aanbestedingsprocedure.

  • 2.

    Voor de toepassing van het eerste lid worden aangewezen veroordelingen ter zake van:

    • a.

      deelneming aan een criminele organisatie in de zin van artikel 2, eerste lid, van Gemeenschappelijk Optreden 98/733/JBZ van de Raad, (PbEG 1998, L 351);

    • b.

      omkoping in de zin van artikel 3 van het besluit van de Raad van 26 mei 1997 (PbEG 1997, L 195) respectievelijk artikel 3, eerste lid, van Gemeenschappelijk Optreden 98/742/JBZ van de Raad (PbEG 1998, L 358);

    • c.

      fraude in de zin van artikel 1 van de overeenkomst aangaande de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap (PbEG 1995, C 316);

    • d.

      witwassen van geld in de zin van artikel 1 van richtlijn nr. 91/308/EEG van de Raad van 10 juni 1991 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld (PbEG L 1991, L 166) zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 2001/97/EG van het Europees Parlement en de Raad (PbEG L 2001, 344).

  • 3.

    Als veroordelingen als bedoeld in het tweede lid worden in ieder geval aangemerkt veroordelingen op grond van artikel 140, 177, 177a, 178, 225, 226, 227, 227a, 227b of323a, 328ter, tweede lid, 420bis, 420ter of 420quater van het Wetboek van Strafrecht.

  • 4.

    De gemeente betrekt bij de toepassing van het eerste lid uitsluitend rechterlijke uitspraken die in de vier jaar voorafgaand aan het tijdstip van het indienen van het verzoek tot deelneming of de inschrijving onherroepelijk zijn geworden.

  • 5.

    De gemeente kan een inschrijver of gegadigde uitsluiten van deelneming aan een opdracht of een aanbestedingsprocedure op de volgende gronden:

  • a.

    de inschrijver of gegadigde verkeert in staat van faillissement of liquidatie, diens werkzaamheden zijn gestaakt, jegens hem geldt een surseance van betaling of een (faillissements-)akkoord, of de gegadigde of inschrijver verkeert in een andere vergelijkbare toestand ingevolge een soortgelijke procedure die voorkomt in de op hem van toepassing zijnde wet- of regelgeving;

  • b.

    jegens de gegadigde of inschrijver is een onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak gedaan op grond van de op hem van toepassing zijnde wet- en regelgeving wegens overtreding van een voor hem relevante beroepsgedragsregel;

  • c.

    de inschrijver of gegadigde heeft in de uitoefening van zijn beroep een ernstige fout begaan die door de gemeente aannemelijk kan worden gemaakt;

  • d.

    de inschrijver of gegadigde heeft niet voldaan aan verplichtingen op grond van op hem van toepassing zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot betaling van sociale zekerheidspremies of belastingen;

  • e.

    de gegadigde of inschrijver heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen die door een aanbestedende dienst van hem waren verlangd of hij heeft die inlichtingen niet verstrekt.

  • 6.

    De gemeente betrekt bij de toepassing van het vijfde lid, onderdeel b, uitsluitend onherroepelijke uitspraken die in de vier jaar voorafgaand aan het tijdstip van het indienen van het verzoek tot deelneming of de inschrijving onherroepelijk zijn geworden en bij de toepassing van het vijfde lid, onderdeel c, uitsluitend ernstige fouten die zich in de vier jaar voorafgaand aan het genoemde tijdstip hebben voorgedaan.

Artikel 6 Advies van het Bureau BIBOB

Bij twijfel over de integriteit van de onderneming vragen burgemeester en wethouders een advies van het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

(Bureau BIBOB).

Artikel 7 Groslijst

  • 1. Gegadigden en inschrijvers die hebben bewezen tegen een goede prijs/kwaliteits verhouding te kunnen leveren komen op een groslijst en komen daardoor in aanmerking om in onderhandse procedures opdrachten van de gemeente te krijgen. Eens in de drie (3) jaar worden de op de groslijst geplaatsten geëvalueerd.

  • 2. Nieuwe gegadigden en inschrijvers dienen eerst geaudit te worden voordat ze een plaats krijgen op de groslijst.

  • 3. Gegadigden en inschrijvers die een negatieve evaluatie ontvangen worden van de groslijst verwijderd.

Artikel 8 Checklist aanbesteden

Om te bepalen op welke wijze er wordt ingekocht en aanbesteed, wordt gebruik gemaakt van de checklist aanbesteden, zoals die in bijlage 3 van deze regeling is opgenomen.

Artikel 9 Gunningscriteria

  • 1.

    Het gunningscriterium is de Economisch meest voordelige inschrijving. Indien hiervan wordt afgeweken dient dit nader te worden gemotiveerd.

  • 2.

    Subcriteria kunnen zijn:

    • a.

      kwaliteit

    • b.

      duurzaamheid

    • c.

      milieuvriendelijkheid

    • d.

      levertijd

    • e.

      uitvoering

    • f.

      gebruikskosten

    • g.

      rentabiliteit

    • h.

      klantvriendelijkheid

    • i.

      esthetische of functionele kenmerken

    • j.

      naleverbaarheid

    • k.

      garantietermijn

    • l.

      verrekenprijzen.

    Deze lijst is niet limitatief. Indien van deze lijst wordt afgeweken wordt dit in de opdracht of in de aanbestedingsdocumenten vermeld.

  • 3.

    Gunningscriteria worden toegepast bij alle aanbestedingsprocedures, uitgezonderd de enkelvoudig onderhandse procedure.

  • 4.

    Gunningscriteria en de weegfactoren van de subcriteria worden vermeld in de aankondiging van de opdracht of in de aanbestedingsdocumenten.

Artikel 10 Beoordelingsformulier aanbesteding

De beoordeling van de uitsluitingscriteria, de selectiecriteria en de gunningscriteria geschiedt aan de hand van een beoordelingsformulier aanbesteding, zoals dat in bijlage 4 van deze regeling is opgenomen.

Artikel 11 Dossiervorming

Voor elk werk, elke levering en elke dienst in de categorieën 2, 3, 4 en 5, zoals omschreven in bijlage 1 van deze regeling, legt de functionaris, die met de uitvoering van de aanbesteding of inkoop is belast, een dossier aan. Elk dossier wordt opgebouwd conform de checklist, zoals die in bijlage 5 van deze regeling is opgenomen.

Artikel 12 Nacalculatie

  • 1. Wanneer de werkelijke kosten van werken, leveringen of diensten in categorie 4 en 5, zoals omschreven in bijlage 1 van deze regeling ten opzichte van de raming met meer dan IQ^/o zijn overschreden, legt de functionaris, die met de uitvoering van de aanbesteding of inkoop is belast, verantwoording aan burgemeester en wethouders af door een nacalculatie op te stellen conform de leidraad zoals die in bijlage 6 van deze regeling is opgenomen.

  • 2. Burgemeester en wethouders bieden die nacalculatie ter kennisneming aan de raad aan.

Artikel 13 Inwerkingtreding en overgangsbepaling

  • 1. Dit besluit treedt in werking per 01-04-2013

  • 2. Dit besluit is van toepassing op alle inkoop- en aanbestedingsprocedures die aanvangen met ingang van 01-04-2013.

  • 3. De inkoop- en aanbestedingsprocedures die op 01-04-2013 lopen, worden afgewikkeld volgens de Inkoop- en aanbestedingsregeling gemeente Borsele 2007, vastgesteld op 8 mei 2007.

Artikel 14 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als: Inkoop- en aanbestedingsregeling gemeente Borsele

2013.

Ondertekening

Heinkenszand, 2013
Burgemeester en wethouders van Borsele,
de secretaris, de burgemeester,
J.P van den Berge E.J. Gelok

[Klik hier om het document te downloaden]

Bijlage 1.

Bijlage 2

Bijlage 3.

Bijlage 4

Bijlage 5

Bijlage 6