Verordening op de behandeling van klachten

Geldend van 28-04-2000 t/m heden

Intitulé

Verordening op de behandeling van klachten

Besluit van de raad van de gemeente Borsele tot het vaststellen van de verordening op de behandeling van klachten.

In verband met de inwerkingtreding van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht is het gewenst een regeling vast te stellen voor de behandeling van klachten.

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders en het advies van de Ondernemingsraad en gelet op de artikelen 108 en 147 van de Gemeentewet en artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de volgende verordening op de behandeling van klachten:

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijkpersoon of rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    bestuursorgaan: 1. de gemeenteraad;2. (een lid van) het college van burgemeester en wethouders;3. de burgemeester (tenzij handelend in zijn hoedanigheid als hoofd van politie);4. De Culturele Raad Borsele, de Sportraad Borsele, de Seniorenraad Borsele, dan wel een andere commissie als bedoeld in artikel 83 of 84 van de Gemeentewet.

Artikel 2 Voorbereiding en advisering

  • 1 De burgemeester is, behoudens het bepaalde in lid twee, belast met de behandeling van en advisering over klachten overeenkomstig het bepaalde in afdeling 9:3 van de Algemene wet bestuursrecht.  

  • 2 In het geval een klacht betrekking heeft op een gedraging van de burgemeester is niet de burgemeester belast met de behandeling van en advisering over die klacht, maar de wethouder die is aangewezen om de burgemeester in geval van verhindering als loco-burgemeester te vervangen,  

  • 3 De verordening is niet van toepassing op klachten van werknemers van de gemeente over seksuele intimidatie.racisme en discriminatie.  

Artikel 3 Klachtencoördinator

  • 1 Het college van burgemeester en wethouders wijst een klachtencoördinator aan, die de (Ioco)-burgemeester bijstaat.  

  • 2 Elke geregistreerde klacht over een gedraging wordt zo spoedig mogelijk voorgelegd aan de klachtencoördinator.  

  • 3 Een mondelinge klacht wordt door de coördinator op schrift gesteld, indien de klager daar nadrukkelijk om verzoekt en ter ondertekening aan klager voorgelegd ter bevestiging van de juistheid van de klacht.  

Artikel 4 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ~Verordening op de behandeling van klachten",

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 april 2000.
 De voorzitter,    De griffier,