Regeling vervallen per 26-02-2018

Integraal toezicht- en handhavingsprogramma 2017

Geldend van 24-01-2017 t/m 25-02-2018

Intitulé

Integraal toezicht- en handhavingsprogramma 2017

Integraal toezicht- en handhavingsprogramma 2017

Inleiding.

In artikel 7.3 lid 1 van het besluit omgevingsrecht (Bor) is bepaald dat het college het handhavingsbeleid jaarlijks uitwerkt in een uitvoeringsprogramma waarin wordt aangegeven welke van de voorgenomen activiteiten het bestuursorgaan het komende jaar uitvoert. Daarbij houdt het bestuursorgaan rekening met de krachtens artikel 7.2, eerste lid, gestelde doelen en de krachtens artikel 7.2, derde lid, onder a, gestelde prioriteiten. Dus op basis van het vastgestelde handhavingsbeleid en de prioriteitenstelling. Ook de verbeterpunten uit het jaarverslag 2015 zijn meegenomen.

Het gemeentelijk beleid is neergelegd in de nota Handhavingsbeleid 2014 – 2018 en de wijzigingen daarvan en de prioriteitenstelling is gebaseerd op de uitgevoerde risicoanalyse, die onderdeel uitmaakt van het handhavingsbeleid.

Doelstellingen van het beleid.

Het algemene doel dat met toezicht en handhaving wordt gediend is het zorg dragen voor de naleving van bestuursrechtelijke regels. Het gaat daarbij om die regels die door de wetgevende macht zijn neergelegd bij de gemeentelijke overheid. De gemeente is niet bevoegd om op te treden tegen elke overtreding op haar grondgebied. Een en ander beperkt zich tot overtredingen op het gebied van milieu, ruimtelijke ordening en algemeen plaatselijke verordening en bijzondere wetten.

De gemeente Boxmeer kent een aantal specifieke doelstellingen die zij met haar visie en beleid wenst te bereiken:

  • 1.

    het geven van invulling aan de gemeentelijke handhavingstaak;

  • 2.

    het tonen van bestuurskracht en het vergroten van het vertrouwen in het bestuur;

  • 3.

    het opstellen van een leidraad voor handhaving;

  • 4.

    integraal vorm geven aan de handhaving van de fysieke leefomgeving;

  • 5.

    de vergroting van de efficiency;

  • 6.

    het bereiken van een naleefgedrag van 100% na doorlopen van het handhavingtraject;

  • 7.

    het belonen van goed naleefgedrag;

  • 8.

    de vermindering van meldingen en klachten;

  • 9.

    programmatisch handhaven;

  • 10.

    rechtsgelijkheid;

  • 11.

    veiligheid en gezondheid waarborgen;

  • 12.

    communicatie als preventief handhavinginstrument.

Om de doelstellingen te realiseren zijn de resultaten van de risicoanalyse vertaald in te ondernemen acties, uitgaande van de prioriteitenstelling. Deze bestaan uit de uit te voeren toezicht- en handhavingactiviteiten zoals in dit programma staan opgenomen.

Om te kunnen bepalen hoeveel tijd is gemoeid met de toezicht- en handhavingactiviteiten wordt deels gebruik gemaakt van kengetallen.

Kengetallen voor milieu.

Deze zijn gebaseerd op gegevens van de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN).

De kentallen voor milieu bevatten de volgende werkzaamheden:

# voorbereiding controle;

# uitvoering eerste controle;

# opstellen controlerapport;

# reistijd;

# administratieve afhandeling.

Kengetallen voor bouwen.

Deze zijn gebaseerd op ervaringscijfers.

De kentallen voor bouwen bevatten de volgende werkzaamheden:

# voorbereiding controle;

# uitvoeren basisinspecties;

# uitvoeren extra inspecties;

# opstellen van brieven;

# stilleggen bouw (indien noodzakelijk);

# reistijd;

# administratieve afhandeling.

Kentallen voor brandveiligheid.

Deze zijn gebaseerd op gegevens van de brandweer.

De kentallen voor brandveiligheid bevatten de volgende werkzaamheden:

# voorbereiding controle;

# uitvoering controle;

# opstellen controlerapport;

# benodigde reistijd;

# administratieve afhandeling.

Toezicht en Handhavingactiviteiten; de benodigde uren.

Taakgebied milieu.

Het toezicht en handhavingsprogramma voor 2017 is opgebouwd uit de zogenaamde verplichte taken en de verzoektaken. Op basis van het basistakenpakket is de gemeente Boxmeer verplicht om milieutoezicht ten aanzien van een aantal categorieën bedrijven uit te besteden aan de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN). Daarnaast is er nog ruimte om verzoektaken in te brengen. De benodigde ruimte daarvoor is gebaseerd cijfers van ODBN. Beschikbaar is 2750 uur. Het Regionaal operationeel kader ODBN 2017-2020 is van toepassing.

In onderstaande tabel is de verdeling van de uren in het algemeen weergegeven. De gedetailleerde uitwerking van de controles is opgenomen in het controleprogramma. Het controleprogramma maakt onderdeel uit van dit uitvoeringsprogramma. In het uitvoeringsprogramma staan zo de bedrijven opgenomen die gecontroleerd gaan worden.

ingeplande uren

Uitvoeren van controles en hercontroles bij inrichtingen.

Basistaken en verzoektaken.

Basistaken en verzoektaken

1850 uur

Beoordelingen onderzoek

Basistaken en verzoektaken

50 uur

Werkzaamheden tbv bestuursdwang

Basistaken en verzoektaken

50 uur

Behandeling klachten/meldingen

Eerstelijns behandeling van klachten en meldingen.

300 uur

Toezicht besluit bodemkwaliteit

Milieutoezicht bij bedrijfsmatige activiteiten die vallen onder het besluit bodemkwaliteit en milieutoezicht bij bodemsanering

75 uur

Toezicht sloop en asbest

Toetsing asbestinventarisatierapporten en toezicht op sloopwerkzaamheden igv bedrijfsmatige asbestverwijdering

175 uur

Totaal

2500 uur

Taakgebied bouwen.

Begin 2017 gaat de gemeente Boxmeer de beschikking krijgen over een ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht. Sinds 2015 had de gemeente Boxmeer niet meer de beschikking over een eigen toezichthouder voor bouwen en wonen. De voor toezicht benodigde uren voor 2017 gaan tot het moment van benoeming worden ingekocht bij de ODBN. In onderstaand overzicht zijn het verwachte aantal controles per categorie aangegeven en het aantal daarbij behorende uren. De benodigde tijd is gebaseerd op ervaringscijfers.

Controles Bouwen

Activiteit

Totaal Aantal

Benodigde capaciteit

Verbouw util.(publiek)

10

75

Nieuwbouw util. (publiek)

6

164

Verbouw util.(niet publiek)

18

73

Nieuwbouw util. (niet publiek)

21

85

Nieuwbouw woningen

80

226

Verbouw woningen

55

176

Bijgebouwen

25

38

Overig geen gebouw zijnde

35

30

Sloopmelding niet risicovol

4

2

Vergunningsvrije bouwwerken

452

113

Inzet i.o.m. BOA

132

Toezicht bouwbesluit voor BOC

200

200

Totaal

906

1314 uur

Beschikbaar zijn 1450 uren (1 fte)

Taakgebied brandveiligheid.

De gemeente Boxmeer kent een hoge prioriteit toe aan handhaving van brandveiligheid.

In samenwerking met de brandweer is de Toezichtstrategie Brandveiligheid 2017-2021 tot stand gekomen. De controle van objecten vindt plaats op basis van die toezichtstrategie en op basis van de gezamenlijk opgestelde objectenlijst.

De gemeente Boxmeer kent de navolgende geprioriteerde doelen bij handhaving van brandveiligheid:

  • 1.

    voorkomen van menselijke slachtoffers en gewonden;

  • 2.

    voorkomen van onherstelbare schade door aantasting van milieu of cultureel erfgoed;

  • 3.

    voorkomen van ernstige maatschappelijke ontwrichting door uitval van voorzieningen of wegvallen van werkgelegenheid;

  • 4.

    voorkomen van dierenleed.

Voornaamste doel is het voorkomen van menselijke slachtoffers en gewonden. De andere doelen zijn van lagere prioriteit dan deze. Het voorkomen van zuiver materiële schade als gevolg van brand (niet zijnde monumentale panden of cultuurhistorisch erfgoed) is geen doel van handhaving brandveiligheid in de gemeente Boxmeer. Dit is een primaire verantwoordelijkheid van de eigenaar van de opstal of inboedel. De bepalingen uit de Woningwet en aanpalende wetgeving strekken bovendien niet tot bescherming tegen materiële schade.

De Toezichtstrategie Brandveiligheid is uitgegaan van bovenstaande doelen.

De prioritering van toezicht op en handhaving van de gebouwfuncties en gebruiksfuncties is opgenomen in de Toezichtstrategie Brandveiligheid en maakt onderdeel uit van dit handhavingsprogramma.

De resultaten van de prioritering zijn in onderstaande tabel weergegeven.

Op basis van de categorie indeling en het aantal objecten wordt de volgende toezichtstrategie aangehouden. De categorie A zal ieder jaar gecontroleerd worden, waarbij 1 keer per 2 jaar een totaal controle en 1 keer per 2 jaar op de 4 belangrijkste inspectie-onderwerpen om slachtoffers te voorkomen. Van de categorie B en C objecten zullen de objecten 1 keer per 2 jaar gecontroleerd worden op de 4 belangrijkste inspectie-onderwerpen. De categorie D objecten zullen komende 4 jaar op de 4 belangrijkste inspectie-onderwerpen worden gecontroleerd. Voor de categorie E objecten geldt dat deze steekproefsgewijs of op verzoek aan de orde zullen komen.

Dit levert de onderstaande toezichtstrategie op:

Categorie

Controlefrequentie

Toezichtintensiteit

A

1 x per 2 jaar

1 x per 2 jaar

100% van de objecten

Totaal controle

4 belangrijkste inspectie-onderwerpen

B

1 x per 2 jaar

100% van de objecten

4 belangrijkste inspectie-onderwerpen

C

1 x per 2 jaar

100% van de objecten

4 belangrijkste inspectie-onderwerpen

D

1 x per 4 jaar

Vooraf bepaald aantal objecten

4 belangrijkste inspectie-onderwerpen

E

1 x per 8 jaar

Steekproef / maatwerk inspectie

Toezicht en Handhavingactiviteiten APV en bijzondere wetten

In de gemeentelijke APV zijn diverse regels opgenomen die moeten worden nageleefd. De aard van de regels is zeer divers. Dat varieert van evenementenvergunningen tot drank en horeca gelegenheden controleren op schenkgedrag aan 18 minners. De controles worden uitgevoerd door gemeentelijke BOA’s/toezichthouder. Een en ander afhankelijk van de te controleren regels

Voor 2017 zijn de volgende taken gepland:

APV en Bijzondere Wetten

Activiteit

Benodigde capaciteit

Overlast huisdieren

350

Fietsen in voetgangersgebied

200

Evenementenvergunning/melding

300

Toezicht in de openbare ruimte

400

Controle drank- en horecawet

300

Toezicht veiligheid rondom scholen

150

Toezicht in de wijken

400

Parkeren (blauwe zone)

100

Overtredingen afvalinzameling

450

Intergemeentelijke projecten

150

Adresonderzoeken

200

Vuurwerkcontroles

100

Totaal

3100

De benodigde tijd is gebaseerd op ervaringscijfers.

De controles in bovenstaande tabel worden uitgevoerd door de twee gemeentelijke BOA’s en de toezichthouder. Beschikbaar is 3800 uur.

Diversen

Samen sterk in het buitengebied (project (SSiB)

Het project samen Sterk in het Buitengebied is vanaf 2010 een samenwerking tussen de provincie, 36 gemeenten, de waterschappen, politie, Staatsbosbeheer, Brabantslandschap Natuurmonumenten en de Nieuwe Voedsel- en warenautoriteit.

Het project is gericht op het verbeteren van de kwaliteit in het buitengebied door verbeterde controle, het voorkomen van overtredingen en het vergroten van de pakkans. Door de gemeente Boxmeer wordt deelgenomen worden aan dit project vanaf 1 januari 2014 voor een periode van drie jaar. Ook in 2017 wordt deelgenomen aan het project.

De gemeente heeft de beschikking over een groen-BOA voor 1 fte (1450 uur).

Juridische handhaving.

Wanneer een overtreder weigert een overtreding op het gebied van Milieu, bouwen, ruimtelijke ordening, brandveiligheid of APV te beëindigen zal een juridisch traject worden opgestart, dat loopt van vooraanschrijving tot en met de Raad van State in hoogste instantie.

Daarbij gaat het milieuovertredingen voor zover die onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid vallen, het handelen in strijd met een bestemmingsplan, het zonder of in afwijking van vergunning bouwen, tekortkomingen op het gebied van de brandveiligheid en het handelen in strijd met de APV.

Door de wettelijke bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de jurisprudentie inzake bestuurlijke handhaving, bestaat een proces van juridische handhaving uit een aantal verplicht uit te voeren stappen.

  • 1.

    De overreding moet schriftelijk worden gerapporteerd door een bevoegd toezichthouder. Het rapport vormt de basis van juridisch handhavend optreden.

  • 2.

    Onderzocht moet worden of de geconstateerde overtreding “gelegaliseerd” kan worden via vergunningverlening achteraf. Bepalend daarbij is het advies van de betrokken vakafdeling die over die bepaalde vergunning gaat. Ook wordt nagegaan of sprake is van overgangsrecht dat in bestemmingsplannen staat opgenomen.

  • 3.

    Wanneer achteraf vergunning wordt aangevraagd en wordt verleend stopt de handhavingsprocedure.

  • 4.

    Wanneer de overtreding voortduurt moet eerst een vooraankondiging handhavend optreden worden toegezonden, waarbij overtreder gelegenheid krijgt om zienswijze in te dienen.

  • 5.

    De zienswijze en de omstandigheden van het geval op dat moment moeten worden beoordeeld en een last onder dwangsom kan worden opgelegd.

  • 6.

    Tegen de last onder dwangsom kan een bezwaarschrift worden ingediend en/of voorlopige voorziening worden gevraagd bij de rechter.

  • 7.

    Tegen het besluit op bezwaar kan in beroep worden gegaan bij de rechtbank in Den Bosch.

  • 8.

    Tegen die uitspraak kan in beroep worden gegaan bij de Raad van State in Den Haag.

Het aantal benodigde uren is onbekend door het ontbreken van kengetallen. Deze zijn ook landelijk niet beschikbaar. De beschikbare uren voor juridische handhaving voor 2017 zijn 2150 uur. Hierin moet ook tijd voor het opstellen van het verplichte beleid en jaarverslag worden gevonden.

Op basis van de Wet kwaliteitseisen VTH moeten twee personen bijna volledig beschikbaar zijn voor juridisch handhavende werkzaamheden. Per 1 april 2017 komt 1,6 fte beschikbaar. Hiermee wordt qua aantal medewerkers voldaan aan de kwaliteitscriteria 2.1.

Toezicht en Handhavingactiviteiten.

De financiering van de benodigde uren.

Taakgebied milieu.

Beleidsveld 303020 Handhaving

Algemeen

Ten behoeve van toezicht en handhaving op milieugebied en diverse kosten milieu/ruimte zijn twee kostenplaatsen opgenomen in de begroting:

Budgetpost 61405020 handhaving ODBN voor een bedrag van € 191.205,--. Hieruit wordt de uitvoering van de basistaken en de verzoektaken door ODBN gefinancierd.

Budgetpost 61405010 handhaving diverse kosten voor een bedrag van € 7.400,--. Hieruit wordt de uitvoering van SSIB gefinancierd, alsmede opdrachten verstrekt aan derden, waartoe ook ODBN kan behoren.

De salariskosten van de bij toezicht en handhaving betrokken eigen medewerkers zijn opgenomen op de begroting onder personeelskosten.

Uitwerking

Het controleprogramma

Op basis van het in onderling overleg opgestelde en goedgekeurde werkplan 2017 werd door ODBN een controleprogramma opgesteld dat is bijgevoegd en dat onderdeel uitmaakt van dit handhavinguitvoeringsprogramma. Uit het controleprogramma volgt dat voor het uitvoeren van de diverse controles 2500 uur benodigd zijn van de 2750 uur die beschikbaar zijn.

Voor de bepaling van het benodigde budget wordt gerekend met een gemiddeld uurtarief van € 70,-- Aan de uitvoering van het controleprogramma is dan een bedrag gekoppeld van 2500 x € 70 = € 175.000. Deze kosten kunnen hoger uitvallen wanneer de inzet van een jurist bij een zaak nodig is.

Op de post 6.140.50.20 Handhaving ODBN wordt voor wat betreft de begroting voor 2017 uitgegaan van 2750 uur inzet op gebied van milieu en RO taken.

De gemeente Boxmeer blijft ook in 2017 aangesloten bij het RIEC. Het

meerjarenbeleidsplan geeft visie op de koers RIEC Oost-Brabant en Zeeland West-

Brabant. De beheersing van een complex en maatschappelijk vertakt probleem als

ondermijnende criminaliteit vraagt veel van overheid en samenleving. Het gaat om de

bestrijding van machtige industrie. Voor 2017 is de focus ook gelegen op de

kernelementen van de aanpak t.b.v. focus vitale elementen van de criminele industrie,

creëren van een ongunstig vestigingsklimaat voor criminelen en vergroting

maatschappelijke bewustwording en betrokkenheid. Ook zet het RIEC zich sterk

in op de versterking van kennis en inzicht door de uitwerking van ondermijningsbeelden

en wat daarmee samenhangt. Eerder werden hiertoe al trainingen voor medewerkers van

de gemeente gegeven door het RIEC.

Op de post 61404040 Deelname RIEC is een bedrag van € 12.100 begroot.

Op de post 61404025 Politie: integraal veiligheidsplan is het reguliere bedrag van

€ 31.100 begroot.

Vanaf 2014 wordt t.b.v. van Veiligheidsarrangement Maaslijn structureel € 5.000 opgenomen.

Toezicht en Handhavingactiviteiten brandveiligheid.

Mede ten behoeve van deze activiteiten levert de gemeente Boxmeer een bijdrage aan de veiligheidsregio welke is opgenomen op de begroting.

De ambtelijke inzet bij het brandveiligheidsbeleid komt ten last van de post personeelskosten en de post inhuur externen.

Toezicht bouwen.

Voor deze toezichtactiviteiten komt op zeer korte termijn een interne kracht beschikbaar voor 1 fte. Tot die tijd wordt de inhuur bij ODBN voortgezet.

De salariskosten zijn meegenomen in de begroting. 1450 uren zijn beschikbaar.

Toezicht en Handhavingactiviteiten APV en bijzondere wetten.

De gemeente Boxmeer heeft twee BOA’s en één toezichthouder in dienst. De salariskosten zijn meegenomen in de begroting.

Piekmomenten worden opgevangen in een regionale BOA-pool. Hierbij wordt niet onderling gefactureerd, maar wordt door onderlinge uitwisseling rechtgetrokken.

Samen sterk in het buitengebied (project (SSIB)

Het project SSiB loopt ook in 2017 nog door. De kosten bedragen jaarlijks € 7.500. Omdat het zowel reguliere handhavingtaken zijn maar ook het tegengaan van afval stortingen en dumpen, wordt voorgesteld de kosten als volgt te dekken:

€ 3.750 ten laste van begrotingspost 61405010, handhaving diverse kosten

€ 3.750 ten laste van de afvalstoffenheffing.

Juridische handhaving.

Op basis van de Wet vergunningverlening, toezicht en handhaving, moeten tenminste twee personen bijna volledig beschikbaar zijn voor juridisch handhavende werkzaamheden.

Per 1 april 2017 komt 1,6 fte beschikbaar. Voor de juridische handhaving en het opstellen van beleid is een volledige fte beschikbaar. Met ingang van 1 april 2017 komt als aanvulling een interne kracht voor 0,6 fte beschikbaar. De salariskosten zijn meegenomen in de begroting

Bij raadsbesluit van 15 september 2016 (Ris 2016-379) werd de Verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht Gemeente Boxmeer vastgesteld.

Monitoring

Monitoring van de toezicht en handhavingsresultaten vindt continu plaats. Door ODBN wordt maandelijks een rekening toegezonden met betrekking tot het basistakenpakket. Verzoekopdrachten worden afzonderlijk gefactureerd. Op basis van de rekeningen kan de voortgang worden gemonitord voor wat betreft het basistakenpakket.

Daarnaast kan via het systeem Docman en Squit de ontwikkeling en het tijdsverloop van zaken worden gemonitord. Ook heeft de gemeente een eigen overzichtssysteem ontwikkeld dat wordt gebruikt als snel naslagwerk en voor het opstellen van de wekelijkse takenlijst.

Bij de algemene bijstellingen van de begroting wordt periodiek bekeken of de financiële dekking voldoende blijft.

[leeg artikel]

[lege alinea]