Regeling vervallen per 01-01-2024

Integraal veiligheidsbeleid 2019 - 2022 Basisteam Maas en Leijgraaf

Geldend van 12-04-2019 t/m 31-12-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019

Intitulé

Integraal veiligheidsbeleid 2019 - 2022 Basisteam Maas en Leijgraaf

Het zorgen voor een veilige woon– en leefomgeving is een van de kerntaken van de overheid. Daar staan we als gemeente niet alleen in. We werken samen met politie, brandweer, Openbaar Ministerie en vele andere partners, lokaal en regionaal. Gezamenlijk is een regionaal veiligheidsplan opgesteld waarin de prioriteiten worden benoemd die regionaal spelen en waarom een integrale aanpak nodig is:

Veilige woon– en leefomgeving:

  • 1.

    Ondermijnende criminaliteit

  • 2.

    Maatschappelijke onrust, radicalisering en polarisatie

  • 3.

    Cybercrime en cybersecurity

 

In de regionale ontwikkelagenda wordt nader uitgewerkt wat op deze thema’s nodig is om regionaal de gewenste resultaten te bereiken. Het gaat dan onder meer om het versterken van de integrale samenwerking met partners binnen de regio en daarbuiten.

 

Ook op het niveau van het basisteam Maas en Leijgraaf  trekken we samen op. Zo hebben de 8 gemeenten binnen het basisteam Maas en Leijgraaf allemaal ingestemd met het actieplan Ondermijning 2019 waarin concrete actiepunten voor de aanpak van ondermijning zijn benoemd. Verder werken de gemeenten binnen het basisteam Maas en Leijgraaf met dezelfde methodiek bij het opstellen van hun integrale veiligheidsplannen. Hierdoor wordt uniformiteit gescreend en dit komt ten goede aan de afstemming. De thema’s zijn dezelfde, namelijk :

 

Leefbaarheid en Veiligheid’  

‘Aanpak van ondermijnende criminaliteiten’

‘Verbinding van zorg en veiligheid

 

De omvang en dynamiek verschillen. Daarnaast zijn er ook lokale accenten.

 

Voor dit integrale veiligheidsplan voor de gemeente Boxmeer zijn de thema’s en prioriteiten op het niveau van basisteam Maas en Leijgraaf opgenomen in bijlage 1.

Deze zijn aangevuld en aangescherpt op basis van de input die is ontvangen van ketenpartners. Dit betekent niet dat alle prioriteiten in dezelfde vorm en met dezelfde focus zijn overgenomen. Het betekent ook dat een extra prioriteit, namelijk het vergroten van de verkeersveiligheid, is toegevoegd omdat hier op lokaal niveau nadrukkelijk aandacht voor werd gevraagd.

 

Dit integrale veiligheidsplan beschrijft per thema de ambities van de gemeente voor de komende 4 jaren. Het zijn ambities die verder gaan dan alles wat nu al op het gebied van de drie thema’s wordt ondernomen.

Per thema zal worden toegelicht wat nu al wordt gedaan (going concern).

Waar mogelijk zal dit met cijfers worden onderbouwd. Ook zullen de verwachte ontwikkelingen per thema worden beschreven.

Ook op lokaal niveau staat het integraal veiligheidsplan niet op zichzelf. Er is nadrukkelijk een verbinding met de programmatische uitvoering van integrale handhaving binnen de gemeente Boxmeer.

  

Leefbaarheid en Veiligheid

Veiligheid is een van de kernvoorwaarden voor een prettige leefomgeving. Uit de politie- cijfers blijkt dat we het goed doen als het gaat om woninginbraken, overvallen, straatroven en geweldsdelicten. Ten opzichte van de voorgaande jaren is hier een duidelijke daling in te zien, tot afgelopen maand. De inbraken en de pogingen tot inbraak zijn opeens gestegen.  Door blijvend in te zetten op preventie en aanpak van deze veelvoorkomende criminaliteit en op communicatie naar inwoners houden we de gemeente leefbaar en vergroten we het veiligheidsgevoel.

 

Ambities.

  • 1.

    Stimuleren van betrokkenheid van bewoners bij veiligheid in de wijk en vergroten van de meldingsbereidheid.

  • 2.

    Verbeteren van het adviesproces voor vergunningverlening bij evenementen.

  • 3.

    Vergroten van de verkeersveiligheid in de wijken en aansluiten bij het doel van provincie voor nul verkeersdoden.

 

Going concern.

De gemeente streeft er naar een gemeente te zijn waar het fijn is om in te wonen, te werken en te recreëren.

Burenruzies, drugsoverlast jeugdoverlast en woonoverlast, criminaliteit en verloedering in de woonwijk kan het woongenot bederven.

Wij zetten daarom in om dit zo snel mogelijk aan te pakken en als het even kan te voorkomen. Door middel van het informeren van burgers en bedrijven willen we voorkomen dat criminaliteit, overlast en verloedering optreedt in de wijken. Zo informeren we burgers over het voorkomen van woninginbraken i.s.m. de politie, worden er buurtwhatsapp groepen opgericht en worden burgers verzocht verdachte situaties te melden.

Tijdens de donkere dagen worden burgers bijvoorbeeld extra gewezen op het voorkomen van inbraken door bv. licht aan te laten etc.

Op het gebied van verkeersveiligheid vinden er in de preventiesfeer diverse maatregelen plaats, namelijk het opnemen van gedragsmaatregelen en infrastructurele projecten in het regionaal uitvoeringsprogramma van de provincie en deelname aan het Brabants verkeersveiligheidslabel (o.a. het veilig inrichten van gemeentelijke wegen). Deze acties lopen nu al en worden ook in de komende jaren voortgezet.

Daarnaast zorgen onze Boa’s voor surveillance in de wijken en werken ze op basis van een jaarlijks toezicht- en handhavingsprogramma

In de avond en nachtelijke uren lopen onze straatcoaches in het centrum en de overige dorpskernen om toezicht te houden op jeugdoverlast en andere overlastzaken die vaak buiten kantoortijden plaats vinden zoals uitgaansoverlast.

 

In de preventieve sfeer wordt er veel energie gestoken in een goede vergunningverlening op het gebied van o.a. evenementen. Gezien de incidenten die de afgelopen jaren in Nederland maar ook bij onze buurlanden plaatsvonden bij grote evenementen heeft de vergunningverlening hier een grote slag geslagen.

Er is ingezet op een goede voorbereiding en toetsing van de aanvragen en samen met aanvragers wordt het proces uitvoerig doorlopen.

 

Ontwikkelingen

De wet woonoverlast is op 1 juli 2017 in werking getreden. Deze wet wordt gezien als uitkomst voor woonoverlast in uiterste gevallen.

 

De omgevingswet zal in 2021 in werking gaan treden. Voor ruimtelijke ontwikkelingen wil men de regels vereenvoudigen en samenvoegen.

Ook binnen de politie zijn er ontwikkelingen gaande. Er dienen keuzes te worden gemaakt niet alleen op huisvestinggebied maar ook thematische keuzes waarvoor capaciteit wordt gevraagd.

 

Belangrijke partners:

Politie, GHOR, Novadic Kentron, woningcoöperaties, AZC, Brandweer, Sociom, OM , reclassering.

 

Aanpak van Ondermijnende criminaliteit

Georganiseerde ondermijnende criminaliteit is een bekend en veel voorkomend probleem in Noord-Brabant.

Drugscriminaliteit, mensenhandel, witwassen en andere vormen van ondermijning reiken over de gemeentegrenzen heen en blijken een hardnekkig probleem dat soms diep in de maatschappij geworteld zit. Wij willen voorkomen dat we faciliterend zijn aan criminelen. Verder willen we effectief zijn in onze aanpak door een zo breed mogelijk front te vormen.

 

Ambities

  • 1.

     Criminelen het zo moeilijk mogelijk maken voet aan de grond te krijgen in de gemeente Boxmeer.

  • 2.

     Maatschappelijke weerbaarheid van inwoners en bedrijven vergroten.

  • 3.

     Bestuurlijke en ambtelijke weerbaarheid vergroten en beter benutten  van bestuurlijke bevoegdheden.

  • 4.

     Verder versterken van de integrale aanpak van casussen ondermijnende  criminaliteit.

 

Going Concern

In Noord-Brabant en Zeeland is de aanpak van ondermijnende criminaliteit onder andere bij de Taskforce Brabant-Zeeland en bij het RIEC goed vorm gegeven

Signalen van burgers, bedrijven, collega’s en of externe partners worden besproken en daar waar nodig als integrale casus opgepakt.

 

Twee jaar geleden heeft het RIEC bij de gemeente een quickscan gehouden waarbij medewerkers van diverse afdelingen werden bevraagd. Op basis van deze uitkomsten is gebleken dat de lokale bestuurlijke weerbaarheid verbeterd kan worden door onder andere het opwerpen van barrieres zoals het toepassen van BIBOB op drank- en horecawetvergunningen, vastgoedtransacties, subsidies etc. Ook door het invoeren van exploitatievergunningen voor oa. droge horeca zaken (shoarmazaken, frietzaken en pizzeria’s) wordt de drempel daardoor verhoogd.

Daarnaast wordt ook ingezet op de vergroting van de bewustwording bij de hele ambtelijke organisatie door middel van awareness bijeenkomsten.

Ook worden raadsleden, wethouders en managers hierin meegenomen.

Dit alles draagt ertoe bij dat het criminelen moeilijker wordt gemaakt om zich hier te vestigen.

 

In regionaal verband werken wij nauw samen voor wat betreft de invoering van bestuurlijke instrumenten (zoals bijvoorbeeld het opnemen van de exploitatievergunning in elke gemeentelijke APV).

De aanpak van ondermijning vergt echter een lange adem en een gezamenlijke aanpak.

 

Ontwikkelingen

Met ingang van 1 januari 2020 wordt het bestuurlijke toezicht op de prostitutiebranche een gemeente taak. Dit ligt momenteel nog bij de politie. De stuurgroep Mensenhandel onderzoekt momenteel wat nodig is om deze overgang vloeiend te laten verlopen. Bij de gemeente is geen capaciteit vrijgemaakt voor de uitvoering van bestuurlijk toezicht hierop maar dit zal in 2020 wel in het Handhavingsbeleidsplan moeten worden meegenomen.

 

Vanuit Den Haag wordt er een ondermijningsfonds van € 100 miljoen euro beschikbaar gesteld; voor Noord-Brabant zal dit ongeveer 20 miljoen bedragen.

Naast deze financiële impuls zal er ook nieuwe wet- en regelgeving ter bestrijding van ondermijnende criminaliteit komen.

 

Belangrijke partners:

Het RIEC, de Taskforce Brabant Zeeland, de politie, het OM de belastingdienst, de FIOD , Mooiland Maasland en Wonen Vierlingsbeek en het Landelijk bureau BIBOB en de sociale verzekeringsbank.

  

Verbinding van Veiligheid en Zorg

In 2015 zijn veel zorgtaken overgedragen naar de gemeente. Met deze decentralisatie zijn de veiligheidstak en de zorgtak dichter bij elkaar komen te liggen.

 

Ambities

Het verbeteren van de samenwerking tussen Zorg en Veiligheid.

Het herkennen en oppakken van signalen van polarisatie en radicalisering.

 

Going Concern

De afgelopen jaren is er zowel in het zorgdomein als in het veiligheidsdomein veel veranderd. Veel zorgtaken zijn overgedragen aan de gemeenten, denk aan de Participatiewet en de WMO. Wij bieden als gemeente hulp waar dat nodig is door zorg te verbinden met veiligheid.

Denk bijvoorbeeld ook aan personen met verward gedrag en jeugdcriminaliteit en overlast.

Zo is er bijvoorbeeld een zorgmijders-overleg waarbij de gemeente met diverse partners om tafel zit om een casus te bespreken en helder te krijgen welke partij welk middel heeft ingezet en wat de beste vervolgaanpak is. Het is een soort casus bespreking die door een van de partners word ingebracht in het overleg en waarbij alle partners (veelal uit de zorghoek) kunnen nagaan of betrokkene reeds bij hen bekend is en welk traject kan worden uitgezet.

 

Naast het zorgmijders-overleg bestaat er ook een casus op maat overleg (Com overleg) waarbij ook een casus wordt besproken waarbij de problematiek op meer dan een leefgebied betrekking heeft en die ook kan leiden naar crimineel of overlast-gevend gedrag. Bij dit soort Com-zaken (casus op maat) worden meestal justitie, de politie en de reclassering betrokken.

 

Het aantal overlastgevallen door personen met verward gedrag neemt toe waarbij overlast voor de woonomgeving ook toeneemt.

De aanpak hiervan en de uitvoering door de partners dient de komende periode verbeterd te worden.

 

Polarisatie is een verscherping van tegenstellingen tussen groepen in de samenleving die spanningen teweeg brengt en kan resulteren in verwijdering tussen deze groepen.

Bij radicalisering worden extreme politieke of religieuze ideeën verspreid, wat een gevaar kan opleveren voor de samenleving wanneer bestaande normen en waarden worden overschreden. We willen voorkomen dat inwoners binnen de gemeente radicaliseren en de maatschappij ontwrichten. Er zijn door diverse medewerkers trainingen bijgewoond om dit te herkennen. Op een regionale weegtafel (38 gemeenten), waarvoor een convenant is afgesloten, vindt een persoonsgerichte aanpak plaats, ter voorkoming van radicalisering. Dit convenant maakt het mogelijk om privacygevoelige info met elkaar te kunnen/mogen delen.

 

Ontwikkelingen

In 2020 treedt de nieuwe wet op de verplichte GGZ in werking. Hierin is een uitbreiding opgenomen voor bevoegdheden van de burgemeester zoals bv het opleggen van verplichte zorg. De gemeente krijgt dan extra verantwoordelijkheden zoals onderzoeksplicht bij meldingen van noodzaak tot geestelijke gezondheidszorg.

 

Belangrijke partners:

Novadic Kentron, Politie, Sociom, Centrum Jeugd en gezin, OM, Zorg en Veiligheidshuis, scholen, Veilig Thuis.

 

Ondertekening