Regeling vervallen per 28-12-2018

Reglement op de burgerlijke stand

Geldend van 15-07-2006 t/m 27-12-2018

Intitulé

Reglement op de burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van Breda;

gelet op het bepaalde in artikel 16 en 16 c van het Burgerlijke wetboek;

Besluiten:

  • 1.

    in te trekken het Reglement op de burgerlijke stand van 1 januari 1995 en laatstelijk gewijzigd op 10 augustus 1999;

  • 2.

    vast te stellen het navolgende reglement: Reglement op de burgerlijke stand

Artikel 1

  • 1. Er zijn in de gemeente Breda onbezoldigde ambtenaren van de burgerlijke stand, behorende tot de ambtenaren van de afdeling Burgerzaken .

  • 2. Er kunnen in de gemeente Breda bezoldigde en honoraire buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand zijn, niet behorende tot de ambtenaren van de afdeling Burgerzaken. Zij zijn uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen alsmede het omzetten van huwelijken in geregistreerde partnerschappen en omgekeerd.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen besluiten dat er in Breda onbezoldigde ambtenaren van de burgerlijke stand zijn, die als zodanig ook zijn benoemd in een naburige gemeente. Het besluit kan tevens een bepaalde periode vaststellen waarvoor het geldt.

Artikel 2

  • 1. De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode waarin zij bij de afdeling Burgerzaken werkzaam zijn.

  • 2. De benoeming van de bezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een nader in het benoemingsbesluit te bepalen periode.

  • 3. De benoeming van de honorair buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor zover het betreft:

    • -

      de burgemeester, voor de duur van diens ambtstermijn;

    • -

      een wethouder voor de duur van diens wethouderschap;

    • -

      een raadslid, voor de duur van diens raadslidmaatschap;

    • -

      een ambtenaar, voor de periode dat deze in dienst van de gemeente Breda zal zijn;

    • -

      ieder ander, indien ooit beëdigd als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, voor een nader in het benoemingsbesluit te bepalen tijdsduur.

  • 4. Op de bezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand is van toepassing de ‘Rechtspositieregeling BABS gemeente Breda 1997’, zoals vastgesteld door de raad van de gemeente Breda bij besluit van 18 december 1997, en sindsdien gewijzigd.

Artikel 3

Het hoofd van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding van de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 4

Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand hun ambtsbezigheden in het gemeentehuis. Voor de toepassing van dit reglement worden als gemeentehuis aangemerkt alle gebouwen die bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 5

  • 1. De burgerlijke stand is, voor zover de hierna te noemen dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet zijn, voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties alsmede omzettingen van huwelijken in geregistreerde partnerschappen en omgekeerd op maandag tot en met zaterdag volgens een door het hoofd van de afdeling Burgerzaken vast te stellen schema;

    • b.

      voor de overige werkzaamheden tijdens de uren waarin het Stadskantoor voor het publiek is geopend.

  • 2. De burgerlijke stand zal op een schriftelijk gemotiveerd verzoek van belanghebbenden door het hoofd van de afdeling Burgerzaken voor een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap alsmede de omzetting van huwelijk in een geregistreerd partnerschap en omgekeerd op andere tijdstippen worden geopend dan genoemd in artikel 5, lid 1 sub a, mits de bedrijfsvoering dat toelaat.

  • 3. De burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, door het hoofd van de afdeling Burgerzaken worden geopend op andere tijdstippen dan genoemd in artikel 5, lid 1 sub b, alsmede op zaterdag, zondag en een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

  • 4. Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen of op zaterdag – indien de voorafgaande vrijdag of de volgende maandag een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is - kan de burgerlijke stand, op door het hoofd van de afdeling Burgerzaken, na voorafgaande kennisgeving, te bepalen uren worden geopend.

Artikel 6

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement op de burgerlijke stand.

  • 2. Zij treedt in werking op 15 juli 2006

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 11 juli 2006.

Toelichting

a. In het bovengenoemde nieuwe trouwbeleid is onder meer vastgesteld dat in de Kleine Zaal in het Stadhuis op maandag tussen 10.00 en 11.00 uur huwelijken zonder ceremonie worden voltrokken. Het door het hoofd van de afdeling Burgerzaken op te stellen schema bedoeld in artikel 5 lid 1 a wordt daarmee in overeenstemming gebracht.

Verder heeft de raad ingestemd met de voltrekking van kosteloze huwelijksvoltrekkingen aan de balie van de afdeling Burgerzaken op maandag tussen 09.00 en 10.00 uur. Ook dat is in het genoemde schema opgenomen. De mogelijkheid om kosteloos te trouwen op het Stadhuis is daarmee komen te vervallen.

Voor deze mogelijkheden geldt vooralsnog een proefperiode van 1 jaar zoals in vorengenoemd raadsbesluit bepaald.

Een concept schema is bijgevoegd.

b. Omdat een huwelijk in een partnerschapsregistratie omgezet kan worden en een partnerschapsregistratie in een huwelijk is in artikel 1, lid toegevoegd de zinsnede: ‘en omgekeerd’. Het door het hoofd van de afdeling Burgerzaken vast te stellen schema bedoeld in artikel 1, lid 2 van het reglement is in deze zin redactioneel aangepast.

c. Door de ontvlechting van het raadlidmaatschap en het wethouderschap sinds 2002 is het noodzakelijk om apart de mogelijkheid van benoeming van een wethouder tot honorair buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op te nemen. Verder is de mogelijkheid van de éénmalige benoeming tot honorair buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de duur van de huwelijksvoltrekking opgenomen. Voorwaarde is dat betrokkene ooit beëdigd is als ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 2, lid 3 is in deze zin aangepast.

d. Verder is in artikel 5 van het reglement een lid tussengevoegd. Dat schept de mogelijkheid voor het hoofd van de afdeling Burgerzaken om op verzoek huwelijken en partnerschapregistraties te voltrekken anders dan binnen de vastgestelde tijden in meergenoemd schema.

e. De inwerkingtreding van het reglement valt samen met die van het raadsbesluit van 29 juni jl. waarbij het nieuwe trouwbeleid van de gemeente Breda is vastgesteld: 15 juli 2006.

f. Het Reglement op de burgerlijke stand dat vastgesteld is per 1 januari 1995 en gewijzigd is op 10 augustus 1999 dient ingetrokken worden.