Regeling vervallen per 25-08-2011

Beleidsregels Hart voor je Buurt 2010

Geldend van 25-08-2011 t/m 24-08-2011

Intitulé

Beleidsregels Hart voor je Buurt 2010

Burgemeester en wethouders van Breda;

Gelet op artikel 4:81 Awb, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Breda 1998

Overwegen, dat:

  • a.

    In de Maatschappelijke Visie “Meedoen en Verbinden” als 8e kernambitie het volgende is opgenomen: Ondersteuning van mensen in hun eigen creativiteit, initiatieven en ambities:

  • b.

    Ter ondersteuning van deze kernambitie tot en met 2009 twee algemene regelingen voor bewonersinitiatieven beschikbaar waren, Hart voor je Buurt en Flexibele Buurtbudgetten;

  • c.

    Is besloten om in het kader van de eenduidigheid en eenvoud beide regelingen samen te voegen tot een nieuwe regeling Hart voor je Buurt;

  • d.

    Bij de realisering van de samenvoeging van beide regelingen gekozen is voor het beste van beide regelingen om daarmee de naamsbekendheid te vergroten en het gebruik van de beschikbare gelden nog verder te stimuleren;

  • e.

    De besteding van het beschikbare budget voor Hart voor je Buurt wordt gecoördineerd vanuit de vijf werkgroepen flexibele buurtbudgetten;

  • f.

    Deze werkgroepen een afspiegeling zijn van de bestaande wijk- en dorpsraden in de vijf gebieden van de gemeente Breda;

  • g.

    Het in het kader van de uitvoering van de regeling Hart voor je Buurt wenselijk wordt geacht om voor deze subsidieverstrekking nadere beleidsregels vast te stellen;

  • h.

    De financiële bijlagen 1 en 2 een onlosmakelijk geheel vormen met deze beleidsregels;

Besluiten:

Met instemming van de wijk- en dorpsraden, de volgende beleidsregels Hart voor je Buurt 2010 vast te stellen ter uitvoering van de Algemene Subsidieverordening Breda 1998 en mede ter besteding van de door het ministerie van VROM beschikbaar gestelde gelden voor bewonersinitiatieven.

Artikel 1 Doel van de subsidie

Hart voor je buurt geeft de mogelijkheid, een incidentele subsidie te ontvangen voor buurtgebonden bewonersactiviteiten (geen stedelijke activiteiten) ter stimulering van maatschappelijke en sociale participatie in de woonomgeving dan wel het verbeteren van de leefbaarheid, de veiligheid en/ of het woongenot.

Artikel 2 Criteria

Bij de beoordeling van de aanvraag worden de volgende criteria gehanteerd:

  • 1.

    Uit de aanvraag blijkt duidelijk de betrokkenheid en zelfwerkzaamheid van de bewoners. Het plan dient het gezamenlijk belang en wordt door een brede groep buurtbewoners gesteund;

  • 2.

    Het plan stimuleert en/of verbetert de leefbaarheid in de buurt;

  • 3.

    Het plan is binnen korte tijd (maximaal een jaar) uitvoerbaar en heeft snel effect;

  • 4.

    Het is voorzien van een begroting;

  • 5.

    Het initiatief is nog niet gerealiseerd. Een subsidie van de Gemeente Breda is dus alleen mogelijk voorafgaand aan de realisatie van het plan;

  • 6.

    Het initiatief mag het (overig) gemeentelijk beleid niet doorkruisen;

Artikel 3 Niet subsidiabele kosten

Kosten die in elk geval niet voor subsidie in aanmerking komen, zijn:

  • 1.

    kosten, waarvoor op andere grondslag subsidie verleend is of kan worden;

  • 2.

    kosten van rechtsbijstand, second opinions en haalbaarheidsonderzoeken;

  • 3.

    kosten voor een straatfeest, hoger dan € 500,--

Artikel 4 Indienen aanvraag

  • 1. De subsidieaanvraag moet schriftelijk worden ingediend en gericht worden aan het College van Burgemeester en Wethouders van Breda, Hart voor je Buurt, Postbus 90156, 4800 RH, BREDA.

  • 2. Het college zendt de subsidieaanvraag direct door naar de betreffende werkgroep Hart voor je Buurt van de wijk- en dorpsraden.

  • 3. De aanvraag is ondertekend en bevat tenminste;

    • -

      Een omschrijving van het project;

    • -

      Een begroting en planning;

    • -

      Een omschrijving van het draagvlak voor het plan, bijvoorbeeld door middel van een handtekeningenlijst en/of deelnemerslijst.

  • 4. De verzoeker verschaft voorts de gegevens en bescheiden die voor het nemen van een beslissing op zijn verzoek nodig zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen.

Artikel 5 Behandeling van de aanvraag

  • 1. Op de behandeling van een aanvraag zijn de artikelen 4:1 tot en met 4:6 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing, met dien verstande dat voor “het bestuursorgaan dat bevoegd is op de aanvraag te beslissen” wordt gelezen : het College.

  • 2. De aanvraag kan zonder nader onderzoek afgewezen worden indien het naar het oordeel van het college kennelijk ongegrond is.

Artikel 6 Advies en besluitvorming

  • 1. Het college vraagt voor iedere ingediende aanvraag een zwaarwegend advies aan de betrokken werkgroep Hart voor je Buurt over de te nemen beslissing.

  • 2. Indien aanvragen van invloed kunnen zijn op het (overig) gemeentelijke beleid en/of groter zijn dan € 10.000,-- wordt tevens advies ingewonnen bij de betrokken directie(s) van de Gemeente Breda.

  • 3. Het college beslist op een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 4 van de Algemene Subsidieverordening Breda 1998 overeenkomstig de ter zake in deze beleidsregels gestelde regels.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1. Conform artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening stelt het college het subsidieplafond voor het jaar 2010 vast op € 446.000,- met inachtneming van de verdeling van de budgetten over de verschillende gebieden in overeenstemming met bijlage 1 en 2.

  • 2. Indien een subsidieplafond dreigt te worden overschreden geeft het college bij de verdeling van het beschikbare budget voorrang aan die aanvragen, waarvan de inwilliging in vergelijking met andere aanvragen naar verwachting:

    • a.

      meer zal bijdragen aan de verwezenlijking van het doel van de subsidie;

    • b.

      van meer belang is voor het beleid waarvoor het college verantwoordelijkheid draagt;

Artikel 8 Uitvoeringsovereenkomst

Ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening kan het college een overeenkomst sluiten.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels Hart voor je Buurt”.

  • 2. Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2010.

  • 3. De beleidsregels Hart voor je Buurt 2007 en de Beleidsregels Flexibele Buurtbudgetten 2009 worden ingetrokken met ingang van 1 januari 2010.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Breda, gehouden op 22 december 2009
De burgemeester,
De secretaris,

Toelichting artikel 1

In principe is Hart voor je Buurt bedoeld als eenmalige of incidentele subsidie in een kalenderjaar. Het is echter wel mogelijk om meerdere jaren achter elkaar hetzelfde initiatief te steunen. Daarbij moeten de wijk- en dorpsraden zelf aandacht besteden aan een goed evenwicht tussen nieuwe en bestaande initiatieven.

Toelichting artikel 2

Hart voor je Buurt is bedoeld om bewonersinitiatieven uit de wijk met een groot sociaal karakter die in een relatief korte periode kunnen worden gerealiseerd te ondersteunen. Ook kan/mag er sprake zijn van cofinanciering (bijvoorbeeld door een woningbouwcorporatie.).

Initiatieven die het gemeentelijk beleid doorkruisen, zoals verkeersmaatregelen en ingrijpende herinrichtingen, komen niet voor subsidie in aanmerking.

Veranderingen aan de openbare ruimte

De gemeente is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de openbare ruimte. Speelplekken en groenvoorzieningen mogen niet zomaar op een willekeurige plek verrijzen en speeltoestellen moeten aan wettelijk verplichte kwaliteits- en veiligheidseisen voldoen. De gemeente werkt daarom veelal met een vaste selectie leveranciers en aannemers die hieraan voldoen.

Als u een idee voor in de openbare ruimte heeft, mag u dus niet zomaar zelf aan de slag. Maar de directie Buitenruimte (voorheen dienst Stadsbeheer) kan u en uw buurtbewoners wel helpen met het plannen van uw idee, kiezen van beplanting of meubilair en het begroten van de kosten. De speelplekken moeten daarnaast voor het publiek toegankelijk zijn.

Plaatsen van poorten

Voor het plaatsen van poorten is het van belang om te weten of het huur of koopwoningen betreft. Als het om huurwoningen gaat dan ontvangt u 1/3 deel van de kosten, 1/3 deel moeten de huurders betalen en het resterende deel moet worden betaald door de woningbouwvereniging. Als het om koopwoningen gaat dan krijgt u de helft van de kosten vergoed; de andere helft moet door de bewoners/eigenaars worden betaald. Hierbij dient tevens advies te worden gevraagd bij en afspraken te worden gemaakt met de betrokken directie van de Gemeente Breda en/of Brandweer.

Toelichting artikel 3

Algemene doelstelling van de regeling is de realisering van bewonersinitiatieven, waarbij de criteria zoals deze in artikel 2 zijn opgenomen worden gehanteerd. Bewoners(groepen) moeten dus ook echt iets van de realisatie van de aanvragen kunnen merken binnen een zo kort mogelijke periode. Om deze reden kunnen second opinions en haalbaarheidsonderzoeken niet via deze middelen gefinancierd worden.

Overwogen is om de kosten van drank en etenswaren en de aanschaf van materialen en eventuele vergoedingen aan vrijwilligers uit te sluiten van de subsidie. In een enkel geval kan het echter zo zijn dat juist de vergoeding van deze kosten noodzakelijk is voor het succes van het bewonersinitiatief. Beoordeling van het wel of niet vergoeden van deze kosten wordt om die reden overgelaten aan de werkgroepen Hart voor je Buurt.

Toelichting artikel 4

Vanuit het oogpunt van rechtszekerheid en eenduidigheid voor iedere bewoner is de aanvraagprocedure in de beleidsregels opgenomen. Voor zover aanvragen rechtstreeks worden ingediend bij de verschillende werkgroepen Hart voor je Buurt, worden deze zo snel mogelijk doorgeleid naar het college.

Toelichting artikel 5

De formele beslissingsbevoegdheid omtrent subsidies ligt bij het college van burgemeester en wethouders en is gemandateerd aan de directeur Maatschappelijke Ontwikkeling. De ambtelijke ondersteuning wordt door de directie Maatschappelijke Ontwikkeling gerealiseerd.

Toelichting artikel 6

Het College vraagt advies bij de werkgroepen Hart voor je Buurt. Deze werkgroepen bestaan uit afvaardigingen van de wijk- en dorpsraden ingedeeld naar gebied. Deze werkgroepen worden geadviseerd en ondersteund door de sociaal gebiedsmanagers van de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling. Voor zover er andere directies betrokken zijn bij een aanvraag worden deze door de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling ingeschakeld.

De werkgroepen beoordelen of een aanvraag voldoet aan de in deze beleidsregels gestelde eisen. De werkgroep kijkt naar een evenwichtige spreiding van de initiatieven over de wijken en dorpen en naar een evenwichtige spreiding over de verschillende groepen in de samenleving van de in de werkgroep deelnemende wijken en dorpen. Het advies van de werkgroep is een niet-bindend advies. Het college kan echter alleen in naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden van dit advies afwijken na consultatie van de desbetreffende werkgroep.

Mogelijk heeft een subsidieverlening gevolgen voor andere beleidsvelden in de gemeente Breda.

Ideeën voor de openbare ruimte worden bijvoorbeeld aan de Directie Buitenruimte (voorheen dienst Stadsbeheer) voorgelegd en plannen met een cultureel karakter worden voorgelegd aan de afdeling Cultuur (onderdeel van de directie Maatschappelijke Ontwikkeling).

Toelichting artikel 8

Onder de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geldt als uitgangspunt dat subsidies in de vorm van beschikkingen worden verstrekt. Ter uitvoering daarvan kan op grond van artikel 4:36 Awb een overeenkomst worden gesloten. De subsidie wordt verleend onder de voorwaarde dat de subsidieontvanger meewerkt aan de totstandkoming van de uitvoeringsovereenkomst (artikel 4:33, aanhef en onder a, Awb).